PDA

Näytä tavallinen näkymä : Campagnolo power torque ongelma

jooki
13.07.2011, 00.02
Ilta vietetty kampisulkeisissa. Kammet eivät pyöri herkästi, vaikka olen
kasannut kampisysteemin ohjeiden mukaan.
Vaikuttaisi rattaiden puolella laakeri ei painuisi aivan pohjaan, koska sokka
ei painu kunnolla paikalleen. Olen yrittänyt naputtaa muovipäisellä vasaralla, mutta
tuloksetta. Olan takaa ei uskalla hakata, koskapyörän runko hiilikuitua.
Ja tämä systeemi pitäisi olla helppo asentaa. Kammet on Athena 11 carbon

Kiitos etukäteen neuvoista.

VesaP
29.08.2011, 09.09
"Vähän" myöhässä vastaus mutta jos rattaiden puolelta sait laakerin niin pohjaan että se sokka menee siihen UT-kammen akselissa olevaan syvennykseen ok, niin kyllä se laakeri silloin on tarpeeksi syvällä.

Mutta itsellä häräsi kysymys oman vasemman kammen (eli ei rataspuoli, vaan se toinen) laakerista. Sen kun iski paikoilleen Park Toolin UT-laakereiden vaihtotyökalulla, niin eihän leekeri pyörinyt paljoa paskaakaan. Eli sitä edestaas kun irroittelin ja taas laitoin paikoilleen niin oli helvetin nuukaa että kuinka kovaa/syvälle laakerin pamauttaa sillä työkalulla. Piti etsiä sopiva kompromissi syvyyden suhteen. Näytti jopa että laakeri jäi liian kauaksi itse kammesta siinä setupissa kun se suostui suht kitkatta pyörimään. Laakerit ihan vakiot (mutta uudet toki) Campyn UT-laakerit.

Muut törmänneet samaan?

Wilier
29.08.2011, 17.49
Mutta itsellä häräsi kysymys oman vasemman kammen (eli ei rataspuoli, vaan se toinen) laakerista. Sen kun iski paikoilleen Park Toolin UT-laakereiden vaihtotyökalulla, niin eihän leekeri pyörinyt paljoa paskaakaan. Eli sitä edestaas kun irroittelin ja taas laitoin paikoilleen niin oli helvetin nuukaa että kuinka kovaa/syvälle laakerin pamauttaa sillä työkalulla. Piti etsiä sopiva kompromissi syvyyden suhteen. Näytti jopa että laakeri jäi liian kauaksi itse kammesta siinä setupissa kun se suostui suht kitkatta pyörimään. Laakerit ihan vakiot (mutta uudet toki) Campyn UT-laakerit.

Muut törmänneet samaan?

Vastaa täysin omaa kokemustani. Löin vasemman puolen laakerin aika reippaasti paikalleen ja jumissahan se oli. Laakerin irrotustyökalulla vedin sitä sitten takaisinpäin ja sain sen pyörimään, joskin jätin sen kuitenkin niin syvälle, että pyöriminen oli nihkeähköä. Pelkäsin rikkovani sen mustan laakerin rasvasuojan, joten jätin sen näin. Aikoinaan monissa ISIS-keskiöissä oli uutena sama nihkeys, joten oletan, että se tässäkin vetreytyy. Jälkeenpäin ajateltuna olisi sitä varmaan voinut vähän enemmänkin vetää ulos, koska jos se olisi liian ulkona, se kuitenkin asettuisi oikein, kun kammet kiristetään vastakkain. Se mikä siellä jumitti täytynee olla tuo laakerin muovinen rasvasuoja, koska itse laakeri on kiinni akselissa vain sisärenkaasta, eivätkä työkalut ole esim. koskeneetkaan ulkorengasta.

No joka tapauksessa, muutamia lenkkejä olen tämän kasauksen jälkeen tehnyt, eikä ajossa ole mitään tästä johtuvaa ongelmaa. Laakeri on aivan äänetön ja polkiessa ei huomaa mitään vastusta. Aikaisempi ääntely johtui kuluneistä ketjusta ja takapakasta, joten koko laakerinvaihto taisi olla turha toimenpide. Seuraavalla kerralla sitten osaan tuonkin tehdä paremmin.

ticotaco
12.05.2015, 09.10
Huomasin tämän viestiketjun täällä ja ajattelin, että nyt pitää kysyä ennenkuin alan kasaamaan pakettia.

Kummalla tapaa rattaanpuolen laakeri kannattaa asentaa: Lyömällä laakeri kuppiin valmiiksi ja sitten kampi aksiloineen siitä läpi ja keskiön reiän kautta yrittää ujuttaa se lukkorengas paikoilleen.. VAI
Asentamalla laakeri jo valmiiksi aksilaan kiinni ja lukkorengas paikoilleen ja sitten naputella koko paketti laakerikuppiin kiinni?

Itsellä asennus alkaa heti kun saan osat käsiini. Ja tuota olen miettinyt jo tässä etukäteen kuinka sen tekisin...

Plus
12.05.2015, 09.50
^ Rataspuolen laakerihan on PT-kammissa kiinni akselissa jo valmiiksi ja kiinnitys varmistettu C-mallisella lukkorenkaalla joten ihan turhan moista mietit. Vai oletko vaihtamassa vanhaa laakeria uuteen, se ei viestistäsi selvinnyt? Laakerin saa nakuteltua paikoilleen muistaakseni 30.9 satulatolpalla ja kumivasaralla jos ei virallista työkalua löydy.

Jos vasemman puolen kammen kiristys ei vedä laakeria kuppiin perille asti, se johtuu siitä että keskiömuhvi voi olla snadisti liian kapea. Näin on minulla käynyt reilusti rotsatussa teräsrungossa. Kumivasaralla voi naputella silloin vetopuolelta vähän syvemmälle että saa laakerikupin ulkopuolisen lukkorenkaan paikoilleen. Hieman vasaroitavaa säätövaraa noissa kuuluukin olla, sillä preloadin tekee se jousimainen prikka.

VesaP
12.05.2015, 10.11
Laakerin saa nakuteltua paikoilleen muistaakseni 30.9 satulatolpalla ja kumivasaralla jos ei virallista työkalua löydy.

Offtopic: Itse asensin juuri pari päivää sitten Dogman etuhaarukkaan ohjainlaakerin alalaakerin. Dogmassa se pitää hakata sinne haarukan juureen syvälle. Luonnollisesti mitään työkaluja tuohon ollut. Joten laitoin vähän suojaksi laakeriin ja haarukkaan maalarinteippiä, otin isot putkipihdit, aukaisin ne niin isoksi että meni just laakerin päälle sopivasti. Sit vaan isolla vasaralla hakkasin putkipihtiä ylhäältä alaspäin. Ja näin sain laakerin tiukkaan tappiin tungettua. Tuli vain muutama naarmu haarukan alakooliin. Ei haittaa menoa. :) Eli näissä voi aina soveltaa asennuksessa. Tuli vaan mieleen tuosta Plussan vinkistä että 30.9 satulatolppakin käy hyvänä laakerinasennustyökaluna. Mutta jos ei ole sitäkään niin ei muuta kuin iso jakari siihen laakerin päälle ja näyttää vähän vasaraa...

jperala
12.05.2015, 10.15
^ Rataspuolen laakerihan on PT-kammissa kiinni akselissa jo valmiiksi ja kiinnitys varmistettu C-mallisella lukkorenkaalla joten ihan turhan moista mietit. Vai oletko vaihtamassa vanhaa laakeria uuteen, se ei viestistäsi selvinnyt? Laakerin saa nakuteltua paikoilleen muistaakseni 30.9 satulatolpalla ja kumivasaralla jos ei virallista työkalua löydy.

Jos vasemman puolen kammen kiristys ei vedä laakeria kuppiin perille asti, se johtuu siitä että keskiömuhvi voi olla snadisti liian kapea. Näin on minulla käynyt reilusti rotsatussa teräsrungossa. Kumivasaralla voi naputella silloin vetopuolelta vähän syvemmälle että saa laakerikupin ulkopuolisen lukkorenkaan paikoilleen. Hieman vasaroitavaa säätövaraa noissa kuuluukin olla, sillä preloadin tekee se jousimainen prikka.

Sama taktiikka oli kun naputtelin laakerin rokkariin, myös pari naarmua putkeen mutta ei mitään vakavaa tai haittaavaa.

Plus
12.05.2015, 10.25
Soveltavia laakerityökaluja käytettäessä on vaan oltava tarkkana, että naputeltaessa iskut kohdistuvat ainoastaan laakerin sisäkehälle, muuten voi mennä kuulat ja kehät paskaksi heti... Satulatolppa asettui nätisti juuri sisäkehän ympärille eikä iskut välity hakatessa kuuliin eikä ulkokehään.

ticotaco
12.05.2015, 10.34

Nimenomaan vaihtamassa vanhaa uuteen ja uudet ovat vielä kaupassa. Joten ensin siis asennetaan laakerin aksilaan kiinni ja sitten työnnetään ja varovasti naputetaan kuppiin hollille ja vasemman puolen kammen kiinnitysmutteri hoitaa kiristyksen oikeaan kohtaan... Asia harvinaisen selvä!

Ja noista muista viesteistä ymmärsin, että vasemman puolen laakeria ei kannata naputtaa aivan pohjaan asti.