PDA

Näytä tavallinen näkymä : Focus Mares AX2 Disc 2011 aluhaarukan epämukavuus ??

am8119
10.07.2011, 23.56
Tollasta Focus Mares AX2 Disc 2011 oon kattonut, mutta
vähän epäilyttää toi aluhaarukka. Miten mahtaa olla sen mukavuuden
kanssa :seko:

Ne jotka ajavat parhaillaan kyseisellä pelillä voisivat kertoa tuntemuksiaan.
Kaikki kokemukset pyörästä otetaan kiitollisuudella vastaan.
http://i55.tinypic.com/15kf1i.jpg

El-Carpaso
11.07.2011, 01.21
En tuosta focucsesta tiedä, mutta hiilarihaarukkaisella erittäin jäykällä alumiinirungolla ajaessa meinaa paikat lähteä hampaista jos rengaspaineet on vähänkään rullaavalla tasolla. Toisaalta oppiipahan olemaan sen pyörän selässä kun on pakko olla oma jousensa.

Eli suosittelen todellakin lämpimästi että hankin hiilikuitukeulaisen pyörän.
Yksi vaihtoehto on myös teräsrunkoinen/haarukkainen kulkine. Kuuleman mukaan teräs on niitä mukavimpia materiaaleja.

YT
11.07.2011, 06.55
Mulla on tuollainen aluharukka ja cyclocrossirenkaiden kanssa se on ihan ok. Ne renkaat nimittäin joustavat enemmän kuin mikään hiilikuituhaarukka. Maantiepyörän renkailla en aja.

LosJormas
11.07.2011, 07.22
Samanlaisella pari vuotta vanhemmalla ajanut tuhansia kilometrejä cc-kumeilla, nastoilla ja maantiekumeilla. 80% kilometreistä 8bar sisässä maantiekumeilla, ja en ymmärrä yhtään et mitä toi hössötys aluhaarukasta on! Joko kaikki joilta "lähtee paikat hampaista" on yli 70-vuotiaita tai sit uskomattoman matala valituskynnys :)
Käy koeajamassa ja päätä ite! Luultavasti lähte pyörä mukaan :D

nure
11.07.2011, 07.43
YT puhuu asiaa ja Jormas jättää hampaat mukiin kun lähtee lenkille... Kyllä alukeula on aina kovempi mutta rengas kyllä kompensoi ja jos sileä alusta niin toimii se tuollakin... Uhraisin kyllä hieman extraa tuohon hiilarikeulaan.

LosJormas
11.07.2011, 09.16
YT puhuu asiaa ja Jormas jättää hampaat mukiin kun lähtee lenkille...
Haha, sano mitä sanot mut kyl se alukeulakin toimii, joukkohysteriaa sanomma :)

nuubiainen
11.07.2011, 09.23
Olen nyt itse vertaillut "ylellisen pehmeäksi" kehuttua teräskeulaa ja Focuksen "sietämättömän kovaa" alumiinihaarukkaa. Erot ovat naurettavan pieniä, jos mitään eroja edes on. Rengas on paljon oleellisempi tekijä. Eikä maantielläkään ole pakko ajaa millään 12 bariin pumpatulla pikkusormen paksuisella nakilla. Laita vaikka 28 mm rengas ja 6 bar painetta, niin mukavuus paranee heti.

LosJormas
11.07.2011, 09.28
Olen nyt itse vertaillut "ylellisen pehmeäksi" kehuttua teräskeulaa ja Focuksen "sietämättömän kovaa" alumiinihaarukkaa. Erot ovat naurettavan pieniä, jos mitään eroja edes on. Rengas on paljon oleellisempi tekijä. Eikä maantielläkään ole pakko ajaa millään 12 bariin pumpatulla pikkusormen paksuisella nakilla. Laita vaikka 28 mm rengas ja 6 bar painetta, niin mukavuus paranee heti.
Amen. Itellä alla 28mm conti 4season täysillä paineilla ja hyvältä tuntuu.

kh74
11.07.2011, 10.43
Rengas on paljon oleellisempi tekijä. Eikä maantielläkään ole pakko ajaa millään 12 bariin pumpatulla pikkusormen paksuisella nakilla. Laita vaikka 28 mm rengas ja 6 bar painetta, niin mukavuus paranee heti.

Vähempääkin varmaan voi koittaa noin isoilla nakeilla. Mä olen ajellut 6 baarin paineilla 25mm kumeilla ja kivasti liukuu. Tämä siis maantiellä ja varmasti kovalla rungolla.

Sit vois kokeilla lateksisisäkumeja. Nekin vaikuttaa tuntumaan.

tienlaita
11.07.2011, 10.46
^ Samaa ajattelin. Tärinältä kuulostaa 6bar ja 28mm, kun tie on skrupuinen. Tärinä on vauhdin surma.

Mutta paineet nyt riippuu aina painostakin päällä. Hakemalla haetaan sopivat paineet olosuhteisiin nähden.

nuubiainen
11.07.2011, 13.15
No, esim. 28 mm Duranon suosituspaine on 6-8 bar.

kh74
11.07.2011, 14.04
No, esim. 28 mm Duranon suosituspaine on 6-8 bar.

No suositus nyt on suositus ja sen voi jättää omaan arvoonsa.

Jos ajaa yksin, eli katsoo mihin ajaa, tai on hyvä porukka joka ei ajata reikiin, niin mikäs siinä on pienillä paineilla ajellessa niin kauan kun ei vanteet kolise.

Kisoissa voi olla toinen juttu kun ajetaan sokkona reikiin ja kantataan täysiä.

tjm
14.07.2011, 23.25
Itseni alla rullaa juurikin kuvan Focus. Rontti 700 takana, joista niukasti yli puolet Contin GP4000:lla, loput Cyclocross Race-parilla.

Tien täristykset kyllä tuntuvat mutta koska tämä on eka "oikea pyörä", vertailukohdat on vähäiset. Maantiekumeilla tärinä on lisääntynyt joten komppaan kyllä aiempia kommentteja renkaiden vaikutuksista.

am8119
14.07.2011, 23.34
Itseni alla rullaa juurikin kuvan Focus. Rontti 700 takana, joista niukasti yli puolet Contin GP4000:lla, loput Cyclocross Race-parilla.

Tien täristykset kyllä tuntuvat mutta koska tämä on eka "oikea pyörä", vertailukohdat on vähäiset. Maantiekumeilla tärinä on lisääntynyt joten komppaan kyllä aiempia kommentteja renkaiden vaikutuksista.

Mites muuten oot pyöräs hintalaatu suhteesta pitäny ?
Pureeko jarrut kunnolla ?
Onko lokareille kiinnitys paikat ?

d6r
18.07.2011, 23.52
Itsekin ostin ko. pyörän viime viikolla. Kilometrit vielä alle sadan, mutta en ainakaan toistaiseksi ole kokenut häiritsevää tärinää. Renkaina alkuperäiset 35mm Contit.

Lokareiden kiinnityspaikkoja ei ole, mutta esim. tällaisia (http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=5851) voi käyttää.

H. Moilanen
19.07.2011, 06.40
Tai sitten tälläisiä käyttämällä saa runkoon kuin runkoon kurakaarikiinnikkeet.
http://store.velo-orange.com/media/catalog/product/cache/1/image/530x530/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/e/fe-0028.jpg

znood
19.07.2011, 08.22
Katurenkailla toi päästää tärinät todella pahasti läpi. Pyörä on katurenkailla kun kivireki. Cyclokumeillakin on jäykkä ja ehkä juuri siedettävän rajoilla.

Hintalaatusuhteeltaan focus on hyvä. Kiekot on tosin painavaakin painavemmat.

juha_s
19.07.2011, 17.31

Itse olen kokolailla samassa tilanteessa, jotain 500 km takana ja alla on ollut koko ajan Continentalin GP4000 23mm -maantiekumit. En ole kokenut tärinää ongelmaksi, tosin vertailukohtaa ei ole, kun tämä on minullakin ensimmäinen "kunnollinen" pyörä. Mutta en tätä kyllä kivireeksi kuitenkaan sanoisi :D

Tässä on juurikin noi ketjuun linkitetyt SKS Race Blade -lokarit, jotka olen todennut varsin toimiviksi.

Edit: Niin ja mitään pahaa sanottavaa pyörästä ei toistaiseksi ole. Hymyssä suin on saanut lenkkiä polkea :)

H. Moilanen
19.07.2011, 18.49
Muuan toisen merkin cycloon vaihdoin raskaan aluhaarukan tilalle kepposemman kuituhaarukan. Pyörä keveni puolisen kiloa, mutta muuta vaikutusta tuolla vaihdoksella ei sitten ollut. Kovilla rengaspaineilla täristää edelleen aivan samalla tavalla.

juha_s
19.07.2011, 19.24
Muuan toisen merkin cycloon vaihdoin raskaan aluhaarukan tilalle kepposemman kuituhaarukan. Pyörä keveni puolisen kiloa, mutta muuta vaikutusta tuolla vaihdoksella ei sitten ollut. Kovilla rengaspaineilla täristää edelleen aivan samalla tavalla.
Tässä levyjarrullisessa Focus Mares AX2:ssa lienee hankalaa vaihtaa kuitukeulaan. Tai ainakin sellaista muistelen kauppiaan sanoneen asiaa kysellessäni.

Vai onko olemassa kuitukeuloja, johon saisi levarit kiinni?

H. Moilanen
19.07.2011, 21.00
Tässä levyjarrullisessa Focus Mares AX2:ssa lienee hankalaa vaihtaa kuitukeulaan. Tai ainakin sellaista muistelen kauppiaan sanoneen asiaa kysellessäni.

Vai onko olemassa kuitukeuloja, johon saisi levarit kiinni?
Mitähän kauppias meinasi? Työ on vaikea vai osan löytäminen on vaikeaa?

Periaatteessa mikä tahansa 26" maasturin jäykkä kuitukeppi toimii, mutta jos haluaa jonkun siron näiköisen, sellaisen löytäminen onkin jo haastellisempaa. Tai ainakaan valinnan varaa ei ole älyttömyyksiin asti.

juha_s
19.07.2011, 21.59
Mitähän kauppias meinasi? Työ on vaikea vai osan löytäminen on vaikeaa?

Periaatteessa mikä tahansa 26" maasturin jäykkä kuitukeppi toimii, mutta jos haluaa jonkun siron näiköisen, sellaisen löytäminen onkin jo haastellisempaa. Tai ainakaan valinnan varaa ei ole älyttömyyksiin asti.
En tarkemmin tiedä, mutta muistaakseni hän puhui jotakin siitä, että levyjarruja ei voi pistää hiilikuituosaan kiinni, jolloin levyjarrujen kiinnikepaikat pitäisi olla metallia ja metalli pitäisi liimata hiilikuituun... Ymmärsin kauppiaan puheista, tuo liimakiinnitys saattaa olla vähä epäluotettava, ainakin alumiini- tai teräskeulaan hitsaamalla liitettyihin kiinnikkeisiin verrattuna...

Edit: Mutta sen verran noviisi tämän harrastuksen parissa olen, että kannattaa pitää pieni varaus minun höpinöihin. On olemassa mahdollisuus, että olen ymmärtänyt jotain kauppiaan puheista hieman puutteellisesti :D

H. Moilanen
20.07.2011, 06.21
Kaikissa kuitukeuloissa on dropit kuitenkin jotakin metallia, enkä nyt äkkiä muista mistään kuulleeni osan hajonneen tuosta liitospinnasta.

appmot
20.07.2011, 09.36
Haaveilin joskus omaan Focukseeni tällaista:http://bikeforksclicks.blogspot.com/2011/06/winwood-muddy-carbon-cross-fork-1-18.html
Amerikasta olisi vissiin tarvinnut tilata. En sitten ikinä tilannut, kun hommasin kesäkäyttöön maantiepyörän.

Neliapila
20.07.2011, 15.23
Itselläni on juurikin kuvan Focus kuvan kokoonpanolla. Ollut todella tyytyväinen noin 500km jälkeen. Ajan ihan ostaessa mukana tulleilla renkailla kun tulee käytettyä jonkin verran kaupunkiajoissa.

Täriseminen ei ainakaan ole minua yhtään haitannut, toki kumit eivät ole aivan täyteen ammutut kun en tarpeeksi usein pumppaa niitä :D Eikä ole vertauskohtaa toki toiseen kunnon pyöräänkään..

Hinta-laatusuhteensa nähden on loistava pyörä, suosittelen.

H. Moilanen
20.07.2011, 18.55
Hinta-laatusuhteensa nähden on loistava pyörä, suosittelen.

Jokaisella on oikeus näkemykseensä. Itsellä 2010 malli, jota markkinoitiin vielä Mares Disc nimellä, mutta runko on sama. Nyt 1v 8kk aikana toisen kerran runko takuisiin. Ei kovasti hymyilytä.

timpe
20.07.2011, 22.56
Mulla tuo viime vuotinen mailli kanssa, en moiti keulaa epämukavaksi ainakaan leveillä kumeilla ajettuna. Maantiekumeilla en ole kokeillut.

vzv
27.07.2011, 21.39
Jokaisella on oikeus näkemykseensä. Itsellä 2010 malli, jota markkinoitiin vielä Mares Disc nimellä, mutta runko on sama. Nyt 1v 8kk aikana toisen kerran runko takuisiin. Ei kovasti hymyilytä.

Kerro vähän lisää, mistä ja miten runko alkoi avautua?

H. Moilanen
28.07.2011, 07.17
Viisto- ja ohjainputken saumasta. Sinne on hitsattu joku vahvikelappukin, mutta narisee niin että heikkoa hirvittää.

Tuhat1000
28.07.2011, 12.08
Mulla on 2010 Focus Mares Disc työmatka-ajossa. Stemmi vaihdettu (3T ARX Team), renkaina 28 mm Duranot noin 7...7,5 barin paineilla, satulana Fizik Arione. Satulan ja renkaiden vaihto vaikuttaa mukavuuteen tietysti eniten, mutta en näitä vaihtanut pyörän tärinöiden vuoksi.

Mielestäni tärinät eivät ole mikään ongelma ja omat lokarit on kiinnitetty siististi ja tukevasti edessä pyörän omiin kiinnikepaikkohin ja takana Bileman kiinnikkeillä.

Loistava pyörä omaan käyttööni.