PDA

Näytä tavallinen näkymä : Focus Variado 1.0

PetriT
10.07.2011, 17.00
Olen hankkimassa ensimmäistä maantiepyörää kuntoilukäyttöön ja eteen saatui Focus Variado 1.0 (http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=34&products_id=533) pyörä. Tarvitsisin palstan viisaiden kokemusta avuksi.

Onko kellään kokemuksia kyseisestä pyörästä tai yleisesti Focucksen pyöristä?

Osien puoleen kait tuo paketti on ihan hyvä, Shimano Ultegran.

Toki olen katsellut muitakin merkkejä, mm. Specializedin pyöriä, jotka jäävät käsittääkseni jälkeen ainakin osien suhteen.

Onko muita hyviä ehdokkaita? Alumiinirunkoinen pyörä on varmaan alkuunsa ihan käypä peli...

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!

nure
10.07.2011, 19.34
Suht painava ainakin on...

tienlaita
10.07.2011, 19.42
Suht painava ainakin on...

80-luvulla kevyt oli alta kymmenen kilon - 58 koossa - normaalimpi 11kg.

nure
11.07.2011, 07.37
Katsohan lehden kulmasta että mitä vuotta eletään... Kun tuohon lyödään polkimet ja saattaa olla vielä pienimmän rungon paino niin kymppi menee puhki ja se on paljon maantiepyörästä tänäpäiväna...

tienlaita
11.07.2011, 08.46
Katsohan lehden kulmasta että mitä vuotta eletään... Kun tuohon lyödään polkimet ja saattaa olla vielä pienimmän rungon paino niin kymppi menee puhki ja se on paljon maantiepyörästä tänäpäiväna...

Mjoo, mutta niin kauan kuin ei tiedetä minkä koon paino se on, painon kommentointi on arvailua. Kuiturunkoihinkaan ei kannattane verrata, jos ne ovat kategorisesti kevyempiä? 80-luvun rungot oli terästä.

PetriT
11.07.2011, 13.00
Moro,

Mikäs on kohtuullinen paino?

Focus painaa 9,1 kg. Toisaalta katselin yhtä Feltin pyörää, taisi olla F85, painoi 8,59 kg.

Bianchi Via Nirone 7 painaa yli 9 kg.
Trekin (esim 2.1 c) painoa en edes löytänyt.

ne ovat yhtä lailla alumiinirunkoinen...

-Petri

jannevaro
11.07.2011, 14.58
Hyvältä tuo vaikuttaa. Kaikki noi tonnin pyörät painaa melkein sen kymmenen kiloa, jotkut jopa yli. Osat on hyvät ja kiekotkin paremmat kuin monissa muissa tuolla hintaryhmässä. Jos joskus haluat sijoittaa lisää pyörääsi niin sitte hankit uudet kiekot ja pyörä myös kevenee puolella kilolla.

china
11.07.2011, 15.25
Osa valmistajista tekee näitä "osasarjamalleja" jolloin edullisella hinnalla saa hyvän osasarjan, mutta kokonaisuus on sitten ikävä kyllä jotain muuta. Lähtisin siitä, että se runko on pyörän sydän ja sen pitää olla kunnossa. Mieluummin vähän halvempi osasarja ja kunnon rungolla ja haarukalla.

tienlaita
11.07.2011, 15.51
Moro,

Mikäs on kohtuullinen paino?

Noissa esimerkeissäsi et myöskään maininnut rungon kokoa. Toki muukin vaikuttaa, kiekoista renkaineen alkaen (mikä on toinen iso yksittäinen tekijä).

Alumiinirunko voisi olla kategorisesti teräsrunkoa hieman kevyempi. Kevyestä päästä teräsrunkojen ja haarukoiden painoja eri kokoina löytyy tuon linkin kautta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1635746#post1635746

Tuossa yhden 58cm alu CC rungon paino, mikä on tietääkseni materiaaliinsa nähden painava, mutta crossariksi ehkä keskipainoinen? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1645981&postcount=6875

Kai 2,2 kg runkosettiin (runko+haarukka) pystyy vielä aika tavallisin nykyosin koota 9 kilon pyörän? (Tämä on ihan arvalu vain. Vaan mitä on "aika tavalliset" osat. Pöh.)

Kysymyksesi kohtuullisesta painosta on jokaisen arvioitava itse. Kisakuitu alta 7kg:n ei ole kohtuullinen ainakaan, vaan huippukeveä. Se tarvitsee jo kuituvanteetkin, jos oikein käsitin, ja runkosetti ei voi painaa puoltatoista kiloa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=43169

Jiiaa
11.07.2011, 18.22
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2108

7.4kg 1499€

[/URL][URL]http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2106 (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2103)

7.9kg 1199€

PetriT
11.07.2011, 20.08
"Osa valmistajista tekee näitä "osasarjamalleja" jolloin edullisella hinnalla saa hyvän osasarjan, mutta kokonaisuus on sitten ikävä kyllä jotain muuta. Lähtisin siitä, että se runko on pyörän sydän ja sen pitää olla kunnossa. Mieluummin vähän halvempi osasarja ja kunnon rungolla ja haarukalla."

Nyt olisi hyvä käydä läpi tätä kunnon runko ja haarukka asiaan...

Ensimmäistä maantiepyörää ostavana en ajatellut sijoittaa hiilikuiturunkoon, vaan pysyttelen alumiinirungossa. Löytyykö joltain merkiltä hyviä runkoja ja haarukoita, jos yleistetään hieman.

Mahtaako Jiiaan linittämässä halvemmassa Canyonin pyörässä (Roadlite 7.0) täyttyä nuo edellä mainitut vaatimukset?

Pyörän painon osalta erittäin harvalla sivustolla kerrotaan, että mistä runkokoosta on kyse kun ilmoitetaan pyörän paino. Löysin ainoastaan yhden kerran runkokokoon sidotun painomerkinnän (taisi olla Cannondalen pyörä).

Oma pituuteni on 180 cm. Erilaisia taulukoita ja laskimia käyttäen olen arponut itselleni tuolaista 56 cm runkokokoa.

-Petri

tienlaita
11.07.2011, 20.46
Paljon mahdollista että 56 on sopiva. Itse olen 184/89inseam ja 58 on hyvä.

Chinan sanoma oli varmasti helpommin sanottu kuin konkreettisesti osoitettu näistä esimerkeistä. ;) Siis siinä suhteessa että missä mahtaa olla todella "kunnon runko ja haarukka" - ja toisaalta mitkä ovat sellaisen ominaisuudet.

Lauri_y
11.07.2011, 21.15
Kuntoilukäytössä fillarin painosta ei välttämättä kannata ihan niin uskontoa tehdä. Kokonaispaketti (pyörä+kuski) painaa kuitenkin lähes sata kiloa, ei siinä pari kiloa niin huikeasti vaikuta. Ylämäessä vauhdista tietenkin häviää se pari prosenttia, tasamaalla sitten vähemmän ja alamäessä saa hivenen lisävauhtia.

Fillarin painosta on tietenkin helppo kirjoittaa foorumille paljon viestejä, kun se on konkreettinen asia, mitattavissa ja kaikille helppo ymmärtää.

Fillarimies
12.07.2011, 18.28
Itse ostin viime perjantaina variado 3.0. Eilen kävin sillä sitten pyöräilemässä 40km rauhallisesti. Pyörä tuntu tosi hyvältä ajaa:
Erityisesti kiinnitin huomiota pyörän rauhallisuuteen ja pehmeyteen. Tällä en tarkoita että runko olisi makaroonia. Tärinät suodattuu hyvin tuolla etuhaarukalla. Kokeilimpa sitten alaotteella ajaa yhdellä kädellä. EI kannata kokeilla :D Meinas pikkusen alkaa vatkaamaan tai sitte mulla ei ole tarpeeksi papua käsissä..

Sitten.. Vaihteet toimi moitteettomasti ja kiihtyvyys oli aivan hyvää tasoa, vaikka kiekot ei mitkään himokevyet olekkaan. Kuntoilukäyttöön/satunnaiseen kisailuun pyörä on varmasti hyvä.
En tiedä miten focus ilmoittaa painonsa, mutta tuoki pyörä piti painaa 9,3kg ja punnitsin niin näytti 10.8kg. Toisaalta vaaka on joku halppis ja siitä ei ole varmuutta onko se tarkka, mutta ainakin suuntaa antava..
Itse en pidä kuntoilukäyttöön suunnatussa pyörässä tuota painoa niin pahana asiana, kun tuo kuitenkin on varsin kohtuullinen joka tapauksessa!

Minusta focuksella on ainakin tuossa alle 1000€ hintaluokassa varsin kilpailukykyinen hinta; 899€, kun vertaa vaikkapa cubea, cannondalea, yms yms..

Varmaan jos tuosta haluaa keventää niin kammet, kiekot ja muut putkiosat vaihtoon, mutta onko sillä kuntoilukäytössä niin väliä? Sen saa itse mielessään päättää. :)

Itse olen pyörään erittäin tyytyväinen, suosittelen!

tienlaita
12.07.2011, 18.42
En tiedä miten focus ilmoittaa painonsa, mutta tuoki pyörä piti painaa 9,3kg ja punnitsin niin näytti 10.8kg. Toisaalta vaaka on joku halppis ja siitä ei ole varmuutta onko se tarkka, mutta ainakin suuntaa antava..

Ilman polkimia ne ainakin usein ilmoitetaan. Vaan punnitun kokoa on valmistajien ihmeen vaikeaa ilmoittaa. Hienoa olisi jos rungon paino ilmoitettaisiin erikseen.

Tuota... miten se koko tässä tapauksessa nyt sitten oli. :p

edit. Tämä on jotain käsittämätöntä: "Yksi koko aloitteleville kisapyöräilijöille." :eek: (Jonkinlainen painovirhe toki!) http://www.leosport.fi/verkkokauppa/maantiepyorat/?num=131129&upotusURI=/verkkokauppa/maantiepyorat/&x130377=Select/Card

tienlaita
12.07.2011, 18.51
Tällä en tarkoita että runko olisi makaroonia. Tärinät suodattuu hyvin tuolla etuhaarukalla. Kokeilimpa sitten alaotteella ajaa yhdellä kädellä. EI kannata kokeilla :D Meinas pikkusen alkaa vatkaamaan tai sitte mulla ei ole tarpeeksi papua käsissä..

Tässä ei kaikki ole kohdallaan. Olisiko satula etukenossa ettei se tue ja tanko kovin korkealla? Jos tuo olisi normaalia, kaikki tangonpäävaihtajia käyttävät olivat ojassa vähän väliä. Ei ohjaaminen papua tarvitse. Jos tanko on suht. korkealla, satula on usein nokka vähän ylöspäin. Paino käsillä vähenee.

Tuskin sitä tarkoitit että etuhaarukka olisi taipumalla vatkannut..

Fillarimies
14.07.2011, 21.29
Heh.. En tosiaan tarkottanut. Anteeksi huono ymmärrettävyyteni:o
Meinasin sitä että kun otin toisenkäden alaotteelta pois niin "tasapaino" heitti kun alko päätä raavituttamaan. Tanko ei ole korkealla..

Minun runko-koko on 54 ja polkimet painaa sen 380g yhteensä, niin painoksihan tulee sitten se n. 10.4 kg
Samapa tuo, kun hyvin kulkee.

edit. Tämä on jotain käsittämätöntä: "Yksi koko aloitteleville kisapyöräilijöille." :eek: (Jonkinlainen painovirhe toki!) http://www.leosport.fi/verkkokauppa/maantiepyorat/?num=131129&upotusURI=/verkkokauppa/maantiepyorat/&x130377=Select/Card

Tarkoittanee varmaankin että yksi koko vielä jäljellä. Rivien välistä: Soita ja kysy runko-koko! ;)

jannevaro
15.07.2011, 12.57
Noita Canyoneita on tietty hieno aina mainostaa (on mullakin sellainen) mutta jos haluaa päästä ajamaan vielä tänä kesänä, on marssittava kauppaan ja ostettava joku niistä pyöristä mitä on tarjolla. Canyonin tilausajat on vissiin pari kuukautta. Parempaa tarjousta kun tuo Focus ei varmaankaan enää löydy. Focuksen runko on saksalaisena aika samantapainen kuin Canyonissa, eli jäykkä, joskin hieman painavampi. Ei sitä ekaa pyörää kannata miettiä koko kesää, vaan hankkia joku soiva peli ja ruveta ajamaan ennen kuin kesä on ohi. Ajaa ne ammattilaisetkin Focuksella, nyt ei ole Tourilla kyllä Katjusha juhlinut, ehkä vielä myöhemmin...

janneko
15.07.2011, 19.03
Mulla oli ekana fillarina vuoden 2008 tai 2009 Focus Variado Expert ja itse tykkäsin kovasti siitä ajofiiliksestä mikä sillä oli. Runko oli jäykkä ja tosi vakaa ajettava. Toi on varmasti passeli peli ekaksi fillariksi. Tokan fillarin kohdalla voi alkaa jo hieman hifistelemään kun tietää että tykkää harrastuksesta.