PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijalle tarpeelliset varusteet

Petsku73
10.07.2011, 15.01
Näin kun aloittelen tätä harrastusta, ja vielä ehkä hieman täytyy katsoa, että miten pitkälle kipinä kantaa, niin mitkä varusteet ovat ns pakollisia.
Tarkoituksena on ajella työmatkat, jotka noin 30km yhteensä päivässä, ja ihan hupiajoa kavereiden ja perheen kanssa. Talvella en näillä näkymin meinaa lähteä noita matkoja ajamaan, jos talvi näyttää olevan yhtä mukava kuin pari viimeisintä.

Pyörä löytyy. Hybridi. ;)
Kypärä. Pumppu. Mutta siihen ne sitten alkavatkin jäämään. :)

Jotkin pehmustetut pyöräilyhousut/shortsit on varmaan pakko ostaa.
Paikkausvälineet?
Tähän sitten loppuukin tietous. Mitä muuta pakollista tulisi mieleen.

Ja sitten jos ajatellaan niitä mukavuustekijöitä, jos homma alkaa tosissaan maistumaan, niin missä järjetyksessä olisi "fiksua" lähteä tavaroita hommailemaan.

YocceT
10.07.2011, 16.12
No oikeastaan ei muuta pakollista. Kyllä noilla jo vetelee pitkään. Vararengas ja rengasraudat ja taito käyttää niitä voisi olla hyvä varuste mutta rengasrikko on kyllä sen verran harvinainen että en nyt lähtisi ihan tältä istumalta niitä ostelemaan. Omalla kohdalla on tullut vastaan yksi viiden vuoden aikana (average 3000 kilsaa kesässä) ja sekin osin omaa huolimattomuutta.

Miten ihmeessä on kansalle on tullut se käsitys että ennen kuin voi fillaroida kilometriäkään, pitää olla repullinen varaosia ja työkaluja mukana ja tekstiilit viimesintä high-teciä ja elektroniikkaa tangon molemmin puolin? Tollanen viisitoista suuntaansa työmatkana menee vaikka farkuissa ja t-paidassa kesäaikaan. Ja tottakai: kypärä aina päähän!

JayJ
10.07.2011, 16.21
Tollanen viisitoista suuntaansa työmatkana menee vaikka farkuissa ja t-paidassa kesäaikaan. Ja tottakai: kypärä aina päähän!

Menee, mutta millä vauhdilla ja kuinka mukavasti?

Työkaluista ainakin kuusiokoloavainsarja on hyvä olla ihan perussäätöjä ja löystyviä pultteja varten. Nämä tosin löytyy varmaankin aika monelta jo entuudestaan. Aika vähällä sitä alkuun pääsee ja sitten hankkii tavaraa lisää jos/kun tarvetta tulee.

Harryupp
10.07.2011, 16.27
Ajohanskat, ajolasit, "muoviset rengasraudat", muutama oikean kokoinen sisärengas varalle ettei tarvitse paikkailla sisärengasta lenkillä, mutta myös sen takia että joskus tulee niin iso reikä ettei sellaista paikkaa millään polkupyörä-paikkaussarjalla, tai reikä tulee sellaiseen kohtaan ettei sitä saa onnistuneesti paikattua.
Muutama sopiva kuusiokoloavain ja 15 mm tai muu sopiva lenkkiavain pyörämuttereille jos eivät ole kiinni pikalinkuilla. Työkalutarve on vähän pyörästä kiinni. Täytyy katsoa mitä ehkä lenkillä haluaa säätää ja katsoa millä ne varusteet ovat kiinnitetty. Satula, ohjaintanko, jarrukengät jne.

Paapaa
10.07.2011, 16.29
Edullinen matkamittari. Siitä on mukava seurata kilometrien kertymistä ja keskinopeuden nousemista kunnon parantuessa.

Perushuollot ja pesut kannattaa opetella tekemään. Pyörä kestää pidempään ja toimii luotettavammin, sekä kulkee kovempaa.

tienlaita
10.07.2011, 16.33
"muoviset rengasraudat"

Siperia on kasvattanut modernin muovin sisään taas rautaakin. :) http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=14884

Pikkupumppu, paikkarasia tai yksi varasisuri tai molemmat. Niitä pidän mieluusti mukana aina. Ja pari kuusikoloavainta + ruuvari.

Jos tarvii. Näinkin voi mennä mukavasti: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42604&highlight=adidas

M. Ouvinen
10.07.2011, 16.39
Lukkopolkimet ja niihin natsaavat kengät.

Risto Koivunen
10.07.2011, 16.49

Riippuu tietysti takamuksesta ja satulasta, mutta nuo työmatkat todennäköisesti sujuvat pienen totuttelun jälkeen riittävän mukavasti ihan normaaleillakin housuilla. Eri asia sitten, jos lähtee ajelemaan useamman tunnin reissuja - siinä voi jossakin vaiheessa alkaa kaivata lisäpehmustetta.

Erityiset pyöräilyvaatteet tuovat kyllä lisämukavuutta, mutta ilmankin niitä pystyy ajelemaan. Toisaalta jos pyöräilyvaatteita haluaa ostaa, niin nyt ei välttämättä ole kauhean huono aika - urheiluliikkeistä voi löytää yhtä ja toista kivaa alennusmyynneistä.

Petsku73
10.07.2011, 17.50
Alkuun kuvittelin, että pärjäisin ihan tuolla kypärä, pyörä, pumppu yhdistelmällä. Mutta sitten aloin selailemaan tätä foorumia, ja huomasin että eihän sitä ehkä välttämättä pärjääkkään. ;)

Pyöränpaikkausvälineet täytyy kyllä käydä hakemassa. Ja joku hyvä työkalusetti, jolla saa tarvittaessa säädettyä pyörää matkan varrella, taikka kiristeltyä löystyneitä pultteja.

Pehmustetut pyöräilyshortsit/housut on kyllä varmaan pakko hommata. 10 kilsan lenkki vetää hanurin aika tunnottomaksi. Toki siihen tottuu pikkuhiljaa, mutta tuon verran ainakin mukavuutta täytyy ajatella. Muuten mietin että vielä toistaiseksi mennään noilla verkkareilla, taikka sitten tuulipuvulla jos on sateisempaa.

Keskinopeutta ja matkaa ajattelin mittailla tuolla N8 ja Endomondo, taikka SportsTracker softilla. Ilman kännyä kun ei tule poistuttua kotoa, muuta kuin vahingossa. :)

Mitäs tuohon peruspesuun ja huoltoon luetaan. Pyörän huuhtelu vaikka puutarhaletkulla, ja ehkä samaa kamaa kuin auton pesussakin käytetään.
Autoglym. Meguars?
Sen jälkeen kuivaus ja varmaan paikkojen rasvaus.

tienlaita
10.07.2011, 18.01
Osin OT, mutta vilkkaassa vuoden takaisessa keskustelussa käsitellään varusteitakin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39610

perttime
10.07.2011, 18.35
Ajovarustukseen kuuluu kypärän lisäksi hanskat. Ennemmin tai myöhemmin tulee kumminkin lipat ja kädet on usein ensimmäisiä maahan osuvia ruumiinosia. Itselläni tahtoo kädet hiota ajaessa, joten materiaali saisi kestää pesemistä. Pyöräilyhanskat, sauvakävelyhanskat, Mechanix -hanskat, ... Mitä sopivaa sattuu alennusmyynnistä löytymään.

Jiiaa
10.07.2011, 18.59
Alkuun kuvittelin, että pärjäisin ihan tuolla kypärä, pyörä, pumppu yhdistelmällä. Mutta sitten aloin selailemaan tätä foorumia, ja huomasin että eihän sitä ehkä välttämättä pärjääkkään. ;)

Foorumilla on niin PRO porukkaa että kaikki pitää olla... jalatkaan eivät pysy polkimissa ilman lukkoja, jännää

tienlaita
10.07.2011, 19.09
Mitäs tuohon peruspesuun ja huoltoon luetaan. Pyörän huuhtelu vaikka puutarhaletkulla, ja ehkä samaa kamaa kuin auton pesussakin käytetään.
Autoglym. Meguars?
Sen jälkeen kuivaus ja varmaan paikkojen rasvaus.

Pesusta löytyy paljon omia juttujaan. Itse olen niissä ihmetellyt monien ahkeralta vaikuttavaa pesua, kun ei se veden ja runsaan pesuaineen kanssa läträäminen jatkuvasti pyörän kanssa vaan tunnu kovin hyvältä ja oikealta. Itse pidän pyörää puhtaana lähinnä pyyhkimällä. Pesuaine avittaa, rasvajäljissä tärpätti.

Vaijerit kannattanee joskus öljytä. Vaan eipä niitä saa oikein öljyttyä irrottamatta ainakin osin. Vaikka onhan niissä yleensä vähän kestävämpää voiteluainetta sisällä, joten ei sitäkään kannata ehdoin tahdoin sieltä öljyllä pois liuottaa. Tai on missä on, mutta niissä mitä itse olen asentanut, on ollut.

Huollon tarpeen tiheys riippuu olosuhteistakin, mutta ainakin kausihuoltoon kuuluu napojen huolto ja ohjainlaakerin avaus ja putsaus. Polkimien laakereita voi joutua säännöllisesti myös huoltamaan ja säätämään.

Ketjun huolto on jatkuvaa. Siitä kannattaa pitää huolta, mahdollisimman puhtaanakin. Ja seurata sen venymistä! Näistä on omia aiheitaan runsaasti ja erilaisia tapoja hoitaa homma. Rattaita harjaan puhtaaksi.

nure
10.07.2011, 19.18
Ei noita toppahousuja tarvi välttämättä, jotket ei käytä lainkaan aikuisiällä... Ajokengiissä ja lukkopolkimissa se hyvää että ei ala polkimet niin äkkiä painamaan jalkapohjia helliksi jos lenkkareilla tai vastaavilla ajat...

kpyora
10.07.2011, 20.53
Polkupyörän ostaisin noin ekaksi. Hybridi on per*****n tai mainosmiesten keksintö pyöräilyn lopettamiseksi maan päältä. :( Noin muuten omasta kokemuksesta seuraavaa:
- kypärä
- lukkopolkimet
- kengät
- housut (lyhyet ja pitkät, minulla kahdet, eivät kuivu yhdessä yössä)
- ajopaita (lyhyt ja pitkä)
- hanskat
- satulalaukku
- rengasmuovit
- yleistyökalu
- pikkupumppu
- tornipumppu
- sadetakki
- tuuliliivi
- laukku: iso satulalauku, tankolaukku, lähettilaukku tai takalaukut.

Laukuista pidän itseasiassa parhaana työmatkalla tuollaista Ortlieb'n "lähettilaukkua". :)

Jiiaa
10.07.2011, 21.07
^ huhhuh.....

Musashi
10.07.2011, 21.48
Polkupyörän ostaisin noin ekaksi. Hybridi on per*****n tai mainosmiesten keksintö pyöräilyn lopettamiseksi maan päältä. :( Noin muuten omasta kokemuksesta seuraavaa:
- kypärä
- lukkopolkimet
- kengät
- hanskat
- satulalaukku
- rengasmuovit
- yleistyökalu
- pikkupumppu
- tornipumppu
- sadetakki
- tuuliliivi

Laukuista pidän itseasiassa parhaana työmatkalla tuollaista Ortlieb'n "lähettilaukkua". :)

Ihan oikeesti nyt hei. Fillarointia on kovasti helppo harrastaa melkosesti pienemmällä krääsämäärällä. Ohan se nyt selvä että jokaseen harrastuksen saa maksamaan tonneja kun vaan tarpeeks urpoilee...

superlupaus
10.07.2011, 22.31
- kypärä
- lukkopolkimet
- kengät
- hanskat
- satulalaukku
- rengasmuovit
- yleistyökalu
- pikkupumppu
- tornipumppu
- sadetakki
- tuuliliivi

-SRM wattimittari
-Garmin Edge 800
-Rullat
-Aika-ajokypärä

no ei.. hyvähän lista tuo oli. Juomapullo, ajolasit, matkamittarin lisäisin vielä :)

kpyora
10.07.2011, 22.50
-SRM wattimittari
-Garmin Edge 800
-Rullat
-Aika-ajokypärä

no ei.. hyvähän lista tuo oli. Juomapullo, ajolasit, matkamittarin lisäisin vielä :)

Ok, :rolleyes: pullot ja niiden telineet unohtuivat. :cool: . Itse ajan silmälasit päässä, joten ajolaseja en tarvitse.

Mittareista olen sitä mieltä, että aloittelijalle kaksi tärkeintä mittaria ovat kadenssi- ja sykemittari. Ja järjestys on juuri tämä. :) Halvin yhdistelmä ollee Polarin CS200cad (http://www.polar.fi/en/products/improve_fitness/cycling/CS200). Itselläni on erilliset syke- ja kadenssimittarit, mikä vähän harmittaa. Myös kännyköiden fillarisoftia kannattaa vilkaista. Ne eivät älttämättä ole hyödyllisiä, mutta erittäin kivoja. :D

tienlaita
10.07.2011, 23.00
Hah, kello riittää, josta voi katsoa 20 sek ajan kun laskee kierrokset. Kadenssimittaria turhempaa ei ole, koska kun on oppinut millä nopeudella milloinkin pyörittää, se jää täydeksi turhuudeksi.

Ja sykemittari. Vai niin. Että tarpeellinen pyöräilijälle. Siis yleensä. No ei todellakaan ole. Urheilijan väline.

perttime
10.07.2011, 23.07
Juu. Ja 1/100 gramman tarkkuudella punnitseva vaaka että tietää minkäverran tämän viikon hiilikuituostokset keventää pyörää :p

daemonsultan
10.07.2011, 23.38
Aloittelijana vastaan, että kyllä tuo lista on ihan järkevä. Hyvin sitä pärjää pumpulla, repulla ja kypärällä, mutta kun kerää nuo tietyt perustavarat, pyöräilystä tulee hemmetin paljon mukavampaa. Hyvä esimerkki on ajohanskat, joita ilman mä en enää suostu ajamaan metriäkään.

Noihin ei ole pakko laittaa ihan törkeää summaa rahaa. Ajopaidan ei oo pakko olla fillaripaita, vaan alerekistä napattu ihonmyötäinen juoksupaita käy ihan hyvin. Bilteman ja Lidlin ajohousuilla pärjää hyvin, kunnes alerekistä löytyy sopivat paremmalla toppauksella. Ajolasit tulee mieleen viimeistään siinä vaiheessa, kun kaivaa sitä lenkin toista ötökkää silmäkulmastaan. 15-20 egen lasit ajaa asiansa ihan mainiosti ja ongelma on poistettu.

Noi työkalut ja vararenkaat ei ole pakkorasteja, mutta enemmän se ottaa nuppiin siinä vaiheessa, kun sitä kuusiokoloavainta olisi oikeasti tarvinnut. Eikä ketään ole näköpiirissä. Ja lähin asutus/huoltis on vähintään 5km päässä.

Tietty mulla itselläni on lähtenyt vähän mopo käsistä näitten shoppailuiden kanssa, mutta se nyt on AIVAN eri asia! :D

rhubarb
11.07.2011, 00.11
Vaiheittain (mukaile omiin tarpeisiin, esim. pyöräilyhousut taitavat nousta korkeammalle):

1. Varasisäkumi, pumppu ja rengasraudat sekä monitoimityökalu (fillarispesifinen tai joku nahkamies tms. jossa on tarpeeksi kuusiokoloja);

2. Pullot ja pullotelineet;

3. Ajohousut, lukkopolkimet ja -kengät, sadetakki, ajohanskat.

Satulalaukkua sitten kun tavarat eivät mahdu taskuun/tarakalle. Mittari sitten kun kiinnostaa.

Petsku73
11.07.2011, 00.12
Hyviä vastauksia on kyllä tullut. Ja pientä väittelyäkin on saatu aikaiseksi. Hyvä. :)

Tuo kommentti hybridipyörien tarpeellisuudesta tai hyvyydestä jäi mietityttämään.
Jos ajaa fifty sixty hiekkaa ja asvalttitietä saman reissun aikana, niin eikö tuo ole silloin aika hyvä? :)
Jostain Cyclo.....? täällä on ollut myös puhetta, mutta se on jäänyt vielä toistaiseksi aivan tuntemattomaksi pyöräksi mulle.

rhubarb
11.07.2011, 00.53
Osta CX jos sopii budjettiin, paljon mukavampi sillä on vetää. Lisää aiheesta vaikka Cyclocross-topikissa.

robink
11.07.2011, 01.27
Vaiheittain (mukaile omiin tarpeisiin, esim. pyöräilyhousut taitavat nousta korkeammalle):

1. Varasisäkumi, pumppu ja rengasraudat sekä monitoimityökalu (fillarispesifinen tai joku nahkamies tms. jossa on tarpeeksi kuusiokoloja);

2. Pullot ja pullotelineet;

3. Ajohousut, lukkopolkimet ja -kengät, sadetakki, ajohanskat.

Satulalaukkua sitten kun tavarat eivät mahdu taskuun/tarakalle. Mittari sitten kun kiinnostaa.

Jos on vähänkään taskua paidassa, niin itse ainakin olen huomannut satulalaukut suhteellisen turhaksi ylipäätään minkään tavaran kuljettamiseen.

nure
11.07.2011, 07.34
Hah, kello riittää, josta voi katsoa 20 sek ajan kun laskee kierrokset. Kadenssimittaria turhempaa ei ole, koska kun on oppinut millä nopeudella milloinkin pyörittää, se jää täydeksi turhuudeksi.

Ja sykemittari. Vai niin. Että tarpeellinen pyöräilijälle. Siis yleensä. No ei todellakaan ole. Urheilijan väline.

Komppaan!

daemonsultan
11.07.2011, 11.15
Jos on vähänkään taskua paidassa, niin itse ainakin olen huomannut satulalaukut suhteellisen turhaksi ylipäätään minkään tavaran kuljettamiseen.
Mulla kulkee työkalusetti ja varasisuri satulalaukussa.

Risto Koivunen
11.07.2011, 12.24

Ainakin hajamielisemmille tahoille pyörään kiinteästi kiinnitetystä satulalaukusta on se etu, että sitä on hankalampi unohtaa kotiin kuin kaikenlaista taskuihin sullottavaa irtotavaraa.

alteregoni
12.07.2011, 00.15
On melkosta kilpavarustelua jengillä...itseltä ei oo viä lähteny varustelu "käsistä", mutta hyvää vauhtia sinnepäin menossa...:D.Petskullahan kaikki välttämättömimmät. Ja se taitaa olla tuo potta. Ei mun mielestä lukkopolkimia tarvitse jos pyöräily on tuon tyyppistä, menee turhan vaikeeks. Kun ei niillä klossikengillä kauheen mukava oo käpytellä, jos kerran huviajelua harrastelee.

Jiiaa
12.07.2011, 00.30
Juu. Ja 1/100 gramman tarkkuudella punnitseva vaaka että tietää minkäverran tämän viikon hiilikuituostokset keventää pyörää :p

Siis tämä on se tärkein varuste ennenkuin alkaa edes foorumilaiseksi :D

Ei vais. Renkaisiin ilmaa ja ketjuihin rasvaa. Jos kumi puhkeaa niin vedetään paljaalla

hannupulkkinen
12.07.2011, 00.48

No ei todellakaan ole kadenssimittari turha. Sykemittari on välttämätön.
Jos h a r r a s t a a pyöräilyä on viisainta hankkia kunnon välineet kunnon kohentamiseen ja tietoa siitä miksi kyseiset laitteet ovat tärkeitä.
Jos on harrastelija niin voi tyytyä mummikseen ja johonkin v....... hybridiin.

Jiiaa
12.07.2011, 01.09
Mun mielestä siinä vaiheessa menee velliä maahan jos tarvikkeet/varusteet/ajovermeet maksaa saman ku itse pyörä..

Sittenhän sillä ei oo vitunkaa väliä jos on rahaa millä mällätä!

alli
12.07.2011, 01.21
Kunhan tästä kohta illat pimenee, niin kunnollinen lamppu pitää olla.

tienlaita
12.07.2011, 08.43
Sykemittari on välttämätön.

Kuulostaa hyvin paljon enemmän kunnon kohentamisen harrastamiselta kuin pyöräilyn. Välttämätön. :)

Jos "kaikilla" on sellainen, ja sinä kuulut heihin, kehtaatkin sanoa sitä ainoaksi oikeaksi.

fiber
12.07.2011, 09.09
Jos h a r r a s t a a pyöräilyä on viisainta hankkia kunnon välineet kunnon kohentamiseen ja tietoa siitä miksi kyseiset laitteet ovat tärkeitä.
Jos on harrastelija niin voi tyytyä mummikseen ja johonkin v....... hybridiin.

Outo kommentti - ikään kuin ei olisi mitään välimuotoa sykemittariporukan ja "mummis/v..... hybridiajajien" välillä! On meitä tuolle välille sijoittuvia kuitenkin melkoinen joukko.

Pelkkä tieto kadenssista tai sykkeestä on joutavaa, jollei sitä käytä harjoittelun tai pyöräilyn parantamiseen. Yleensä tämä into kehittää pyöräilyä datan perusteella tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa kuntoiluharrastuksen muuttuneen urheiluksi. Ei tämä kehityspolku kuitenkaan ole mikään luonnonlaki.

Toisin sanoen ilmankin mittareita pärjää pitkälle. Itse en ole tänä kesänä sykemittaria käyttänyt, ja siitä huolimatta kulkee paremmin kuin ennen. Jos tästä (esim. Lahden Royal-ajo 37,7 km/h) jaksaisin ponnistaa ylemmäs, tarttisi ruveta suunnitelmalliseksi. Se vaatisi suunnitelmallista harjoittelua - ja sitä sykemittaria.

ONTOPIC-lisäys:
Kun ajelen lyhyitä lenkkejä (alle 3h) maasturilla tai vanhalla retkipyörällä, mukanani on juomapullo, eväspatukka, lukko, käteistä ja kännykkä (jossa "matkamittarisofta"). Kumien puhkeamisherkkyyden vuoksi otan maantiepyörälenkille mukaan myös pumpun, rengasraudat ja varasisäkumin. Näitä pitäisin välttämättöminä. Sen lisäksi mullekin on kyllä kertynyt yhtä ja toista, mutta se onkin sitten eri juttu...

tienlaita
12.07.2011, 09.14
^ On hyvin eroteltavissa muitakin pyöräilijäryhmiä, myös harrastajia, kuin kuntoilijat ja urheilijat. Retkeilijät voisi olla yksi ryhmä ja toinen hyötypyöräilijät (esim työmatka). Toki voi kuulua myös moneen ryhmään.

fiber
12.07.2011, 09.24
^ On hyvin eroteltavissa muitakin pyöräilijäryhmiä, myös harrastajia, kuin kuntoilijat ja urheilijat. Retkeilijät voisi olla yksi ryhmä ja toinen hyötypyöräilijät (esim työmatka). Toki voi kuulua myös moneen ryhmään.

Tuolla jaolla tarkoitin siis lähinnä "urheilijat" ja "muut", joista ensin mainitulle ryhmälle data ja sen hyödyntäminen on välttämätöntä, toiselle ei.

Saiku
12.07.2011, 10.29
Aloittelijana voin sanoa, että aika nopeasti tuli ne hanskat hankittua. Mikkää ei oo ikävintä ku hikiset kädet jotka meinaa luiskahtaa kun tulee vähänkään ätäkämpi töksähdys tai pitää nousta jyrkästi ylös. Lukkopolkimia kenkineen en vielä ole hankkinut, mutta houkutus on suuri kun kaikki tuntuu niitä ylistävän niimmaanp***eesti :P Ehkäpä ensi vuonna... Kyllä jalat on ihan hyvin pysynyt polkimilla kun olen käyttänyt kevyitä maastokenkiä, pompuissa sitten monesti irtoaa polkimilta tai luiskahtaa eri asentoon.

Lisäksi hankin aika nopeasti pienen Deuterin repun, jossa on erillinen selkäosa (eli ilma kiertää selän ja repun välissä), on aika must, saa kuljetettua pumppua, lukkoa, nesteitä ja eväitä, lisävaatetta, laastareita, kännykkää yms. sälää mukana mitä milloinkin on tarvis.

znood
12.07.2011, 10.40
Kauheeta hifistelyä joo.¨

pakolliset:
-pyörä
-kypärä
-rengasraudat,pumppu ja vararengas
-tervettä järkeä

plussaa:
-hyvä vaatetus, keliin soveltuva
-lukkopolkimet+kengät
-monitoimityökalu
-ajolasit

Jani R.
12.07.2011, 10.45
Tavallinen pyöräilijä ei välttämättä tarvitse mitään muuta kuin kypärän, mutta jos ottaa pumpun mukaan niin kannattaa hommata tuollainen 2 euron kolikon tai postimerkin kokoinen pikapaikkarasia (esim. Park Tool tai Topeak):
http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=2&md=76&sd=7608&item=7608-2375

oPa
12.07.2011, 10.48
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten oma mielipiteeni vain ja ainoastaan. Pyörä ja kypärä kun löytyy niin periaatteessa ei kai muita aivan pakollisia ole.
Hybridissäkin rengastus saattaa olla sen verran jämerää kamaa ettei rengasrikkoja tule, mutta silti varmuuden vuoksi aina mukana satulalaukussa varasisäkumi, rengasraudat ja yleistyökalu (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=27005&sivu=27005.htm&ryhma=5&kategoria=172). Juomapullot + telineet kanssa kuuluvat pyörään noin oletuksena.

Loput, enemmän mukavuusvarusteet, sitten vaikka tälläisessä järjestyksessä hankkimaan:
- Pyöräilyhousut (lyhyet)
- Tekninenpaita (t-paita)
- Pyöräilyhanskat
- Ajolasit
- Lukkopolkimet ja kengät
- Irtohihat
- Irtolahkeet
- Tuuliliivi
- Takki
- Pyöräilyhousut (pitkät)
- Pyöräilysormikkaat

Oletettavasti jossain tuolla välissä voi/täytyy kipinän syttyä pyöräilyyn enemmänkin ja pyörä vaihtuu. Muutenkin sitä tavaraa alkaa hiljalleen kertymään sen mukaan mitä alkaa tuntemaan/luulemaan itse tarvitsevansa. Lista ei tosiaan ole mallia kaikki-nyt-heti, vaan enemmän sellainen mitä voi pikku hiljaa kerryttää. Vaikuttaa myös olevan kovasti sellainen kesästä syksyyn pukeutumismalli.

Sykemittari ei ole pakollinen kuntoilijalle, mutta saattaa olla varsin hyvä motivaattori. Ainekin itselle on toiminut. Osa hienoutta on lenkin jälkeen koneelta katsella että kuinkas sitä nyt mentiinkään. Tähän auttaa hifistelyyn taipuvainen luonteenpiirre.

Jani R.
12.07.2011, 10.52
- Pyöräilyhousut (pitkät)

Vinkkinä: muutamalla kympillä saa joko polvenlämmittimet tai jatkolahkeet, jolloin laadukkaista lyhyistä ajohousuista saa kylmille kesäkeleille joko 3/4-pituiset tai pitkät ajohousut.

oPa
12.07.2011, 11.17
Vinkkinä: muutamalla kympillä saa joko polvenlämmittimet tai jatkolahkeet, jolloin laadukkaista lyhyistä ajohousuista saa kylmille kesäkeleille joko 3/4-pituiset tai pitkät ajohousut.

Siksi noi irtolahkeet onkin ylempänä tuossa listassa kuin pitkät ajohousut. ;) Vasta kun ajetaan riittävän viileillä keleillä (ja halutaan käyttää trikoita) niin pitkät ajohousut tulee tarpeelliseksi. Käytännössähän kylmillä keleillä voi käyttää niitä lyhyitä pehmusteellisia housuja vaikka tuulipuvun housujen alla.

hannupulkkinen
12.07.2011, 12.28
Kuulostaa hyvin paljon enemmän kunnon kohentamisen harrastamiselta kuin pyöräilyn. Välttämätön. :)

Jos "kaikilla" on sellainen, ja sinä kuulut heihin, kehtaatkin sanoa sitä ainoaksi oikeaksi.
No vähän kieli poskessa kirjoitin ja hymiö unohtui.
Toisaalta ovat kyllä aika tärkeitä kaikessa kuntoilussa, mutta ei kai niitä ihan ekaksi tarvita. Halpojahan ovat molemmat, joten mikään ei estä niitä myöskään ostamasta.
Sykemittarin saa muutamalla kympillä ja kadenssimittarin samoin.
Suurin vaiva on sitten selvittää mitä niillä tehdään.
Se, että sykemittari tekisi jotenkin urehilijaksi on puppua. Kyllä 3-5 kertaa viikossa lenkillä käyvä hyötyy niistä aina. Tehomittarikin olisi hyvä, mutta ne ovat niin kalliita toistaiseksi, että ehkä ei kannata hankkia vain kuntoilua varten.

hannupulkkinen
12.07.2011, 12.35
Tuolla jaolla tarkoitin siis lähinnä "urheilijat" ja "muut", joista ensin mainitulle ryhmälle data ja sen hyödyntäminen on välttämätöntä, toiselle ei.
Muissakin kuin urheilijoissa on väkeä, joita data kinnostaa ja jotka saavat huomattavaa etua syke- ja kadenssimittarista kuten edellä kirjoitin.
Pitää vain tietää miten niitä käytetään.
Ajelijat on sitten erikseen.;)

perttime
12.07.2011, 12.40
Jooo....

pyöräilemään lähtiessä pitäisi sitoa itseensä mittari joka aina ylämäkeen mennessä kiljuisi: "aja hiljempää isi!" ja alamäessä valittaisi että pitää polkea kovempaa. Ajon jälkeen pitäisi analysoida suorituksen tehokkuutta ja kysyä ohjelmalta miten pitäisi seuraavaksi ajaa.

En suostu.

Posankka
12.07.2011, 13.05
Ainakin hajamielisemmille tahoille pyörään kiinteästi kiinnitetystä satulalaukusta on se etu, että sitä on hankalampi unohtaa kotiin kuin kaikenlaista taskuihin sullottavaa irtotavaraa.

Itse suosin satulalaukkua juuri edellä mainitusta syystä. Taskut on myös tyhjennettävä ja täytettävä, jos harrastaa vaatteiden pesemistä.

Historic
12.07.2011, 13.19
Jos ei jo tullut selväksi, oikeasti tarpeellisia ovat ne pyöräillyhousut ja hanskat. Niillä nostat eniten mukavuutta suhteessa investointiin. Jos rahaa ja intoa vielä on, sitten ne lukkopolkimet ja pyöräilykengät+klossit tai ajolasit jos et jo käytä silmälaseja.

Kaikkea muuta sälää saa sitten sitä mukaa kuin tuntuu tarpeelliselta. Paikkausvälineet ja ne pikku työkalut ovat hyvin mukana satulan alle laitettavassa pikku pussukassa, joka on sitten aina mukana. Itse olen lisännyt sinne muutaman ohuen muovihanskan (siivoustarvikkeissa lähimarketissa) ketjujen ym. sottaavien juttujen käsittelyä varten.

Nuo tämän ketjun pisimmät listat ovat sellaisia, että itse teen niillä jo kahden viikon pyöräretken lisäämttä muuta kuin yöpymisvälineet...

YocceT
12.07.2011, 18.08

Mitä noilla tekee tuossa ketjun aloittajan tapauksessa (viisitoista kilsaa työmatkaa suuntaansa ja satunnaiset kuntolenkit)?

Kello ranteeseen lienee riittävä jotta osaa olla a) ajoissa työpaikalla ja b) ajoissa kotona ettei emäntä hermoile turhasta.

Tai jos se harrastus onkin pyöräilytarvikkeiden keräily ja speksaus nettifoorumilla...

Pyöräilyn harrastamiseen tarvitaan pyörä ja kypärä ja viimemainittukin vain lainsäädännön ja oman turvallisuuden takia. Kaikki muu on enempi tai vähempi tarpeetonta.

hannupulkkinen
12.07.2011, 19.13
Mitä noilla tekee tuossa ketjun aloittajan tapauksessa (viisitoista kilsaa työmatkaa suuntaansa ja satunnaiset kuntolenkit)?

Kello ranteeseen lienee riittävä jotta osaa olla a) ajoissa työpaikalla ja b) ajoissa kotona ettei emäntä hermoile turhasta.
30 kilsaa 5 päivänä viikossa tekee puolessa vuodessa satunnaisten kuntolenkkien kanssa jo 3000 - 4000 kilometriä.
Kyllä siinä ajassa ehtii itsensä jo piippuun saada ja jalkansa vammoille.
Miksi sitten ei sitäkin matkaa ajaisi oikein?

Tai jos se harrastus onkin pyöräilytarvikkeiden keräily ja speksaus nettifoorumilla...

Pyöräilyn harrastamiseen tarvitaan pyörä ja kypärä ja viimemainittukin vain lainsäädännön ja oman turvallisuuden takia. Kaikki muu on enempi tai vähempi tarpeetonta.

Jos pyöräilyn harrastamiseen tarvitaan vain pyörä niin maratonjuoksun harrasamiseen tarvitaan vain kengät?

Harrastaa voi monin tavoin ja minun mielestäni harrastaminen on hauskempaa ja mukavampaa kun tietää miten ajaa.

Aloittaa voi tietenkin ilman, mutta harrastus rikastuu kun on välineitä.
Raha ei ole esteenä kun mittarit ovat nykyisin kovin halpoja.
Hyvä harrastus on myös pyörätarvikkeiden keräily ja speksailu nettifoorumeilla varsinkin jos se motivoi ja edistää pyöräilyn harrastamista.
Minun harrastamistani nämäkin rikastavat.

alteregoni
12.07.2011, 21.01
Aloittaa voi tietenkin ilman, mutta harrastus rikastuu kun on välineitä.
Raha ei ole esteenä kun mittarit ovat nykyisin kovin halpoja.
Hyvä harrastus on myös pyörätarvikkeiden keräily ja speksailu nettifoorumeilla varsinkin jos se motivoi ja edistää pyöräilyn harrastamista.
Minun harrastamistani nämäkin rikastavat.

Toi on kyllä totta. Kuten aiemmin sanoin en itse ole vielä ehtinyt hamstrata materiaa, mutta väijyttyä on tullu kaikkee kivaa. Ihan offarina tähän asiaan liittyen, toisena harrasteena on säbä maalivahtina olo. Niin kamat mulla varmaan paremmat kun osalla liiga veskareista vaikka höntsäänki vitos divaria! :D. Mut pointtina se ,että motivoi pirusti harrastetta kun saa jotain uutta kivaa. Mutta eihän sitä kauheeta krääsä vuorta tarvii heti rakentaa. Jos innostusta riittää niin sitte mikä ettei.

rhubarb
12.07.2011, 21.12
Toi on kyllä totta. Kuten aiemmin sanoin en itse ole vielä ehtinyt hamstrata materiaa, mutta väijyttyä on tullu kaikkee kivaa. Ihan offarina tähän asiaan liittyen, toisena harrasteena on säbä maalivahtina olo. Niin kamat mulla varmaan paremmat kun osalla liiga veskareista vaikka höntsäänki vitos divaria! :D. Mut pointtina se ,että motivoi pirusti harrastetta kun saa jotain uutta kivaa. Mutta eihän sitä kauheeta krääsä vuorta tarvii heti rakentaa. Jos innostusta riittää niin sitte mikä ettei.

Täysin OT, mutta minkälainen varustus nykyään on? Silloin kun itse pelasin (lopetin kai 1996 tai -7?), taisin olla ensimmäisiä joka pelasi painikengillä ja ilman hanskoja sarjoissa. Muutakaan ei tarvinnut kuin munasuojat, housut, paidan ja kypärän. Muistaakseni ehdin käyttää nykyaikaisen mallista kypärää pari-kolme vuotta. Tietysti jos hiilikuitukypärä, kevlarsuojaa…

YocceT
12.07.2011, 21.34
Jos pyöräilyn harrastamiseen tarvitaan vain pyörä niin maratonjuoksun harrasamiseen tarvitaan vain kengät?

Kyllä. No toki jonkinlaiset shortsit on ihan säädyllisyyden takia hyvä pitää kanssa jalassa. Julkisella paikalla juoksentelu munasillaan johtaa helposti ennenaikaiseen viranomaiskeskeytykseen.

alteregoni
12.07.2011, 22.46
Täysin OT, mutta minkälainen varustus nykyään on? Silloin kun itse pelasin (lopetin kai 1996 tai -7?), taisin olla ensimmäisiä joka pelasi painikengillä ja ilman hanskoja sarjoissa. Muutakaan ei tarvinnut kuin munasuojat, housut, paidan ja kypärän. Muistaakseni ehdin käyttää nykyaikaisen mallista kypärää pari-kolme vuotta. Tietysti jos hiilikuitukypärä, kevlarsuojaa…

No painikenkää nykyäänkin. Varusteet likimain samoja, materiaalit ja suojaavuus sekä peittävyys parantuneet. Jefu receiver tyyppistä hanskaa, lähes lätkä tasosta maskia. Ei kevlar suojia:D vain pehmeitä materiaaleja esim ns.panssaripaidoissa. Pallo pomppaa ilkeesti kovasta pinnasta.

Luri
13.07.2011, 08.04
Pyöräilystä en vielä juuri mitään tiedä, mutta tästä juoksupuolesta aikalailla enemmän. Ja kyllä, vastaus kysymykseesi on hyvin lähelle "kyllä".

Juoksupuolella(kin) on havaittavissa, että monelle kuntoilijalle / harrastajalle huippuvälineiden keräämisestä on tullut se harrastuksen itseisarvo. Ei se maratonaika montaa sekuntia parane, jos ne Lidlin 4,90 juoksushortsit vaihdetaan Niken ylihintaisiin nylkkyvehkeisiin. Sykemittari nyt on tavoitteellisemmassa juoksuharjoittelussa melko olennainen, mutta yllättävän nopeasti se oma fiiliskin alkaa kertoa riittävästi siitä rasitustasosta - ainahan voi liikennevaloihin pysähtyessään pistää sormea kaulalle ja mitata näin viitteellisen syketason. Kalle Kuntomaratoonarille enemmän kuin riittävää.

Eli tärkeimpänä pointtina: olennaista on, kuka niitä lenkkareita liikuttaa tai kampia pyörittää. Tämä pitäisi aina siinä varustehifistelyn keskellä muistaa.

lansive
13.07.2011, 10.11
Nostaisin kumminkin ajolasit heti kypärän jälkeen tärkeimmäksi varusteeksi. Niin monta kertaa on tullut itikka linssiin (mm. pyörätiellä, pyörätievauhdissa), että ei voi kuin lämpimästi suositella. Isommassa vauhdissa tai metsässä ajaessa voi sitten sattua pahemminkin jos ei silmillä ole suojaa.

snowfake
13.07.2011, 11.46
Muissakin kuin urheilijoissa on väkeä, joita data kinnostaa ja jotka saavat huomattavaa etua syke- ja kadenssimittarista kuten edellä kirjoitin.
Pitää vain tietää miten niitä käytetään.
Ajelijat on sitten erikseen.;)

Eihän pyöräilyssä sykemittaria käytetä, vain wattimittaria.

Ajelijat on sitten erikseen.

AK-87
13.07.2011, 13.17
On melkosta kilpavarustelua jengillä...itseltä ei oo viä lähteny varustelu "käsistä", mutta hyvää vauhtia sinnepäin menossa...:D.Petskullahan kaikki välttämättömimmät. Ja se taitaa olla tuo potta. Ei mun mielestä lukkopolkimia tarvitse jos pyöräily on tuon tyyppistä, menee turhan vaikeeks. Kun ei niillä klossikengillä kauheen mukava oo käpytellä, jos kerran huviajelua harrastelee.

Joo, mullakin on harrastepyörässä lukot, mutta työ- ja koulumatkafillarissa ihan peruspedaalit. Ei jaksa lyhyiden matkojen takia vatkata ees taas kenkien kans eikä varsinkaan viettää päiviä ajokengissä.

Korppu
13.07.2011, 13.21
Ehdottomasti kolmen kärki pyörän lisäksi: Kypärä, ajolasit ja hanskat.

Muut sitten kertyy pikkuhiljaa

Olen myös samaa mieltä, että jos yhtään haluaa kuntoilumielessä jotain harrastaa, niin on se sykemittari nykyisin aika pieni sijoitus.

perttime
13.07.2011, 14.43
jos yhtään haluaa kuntoilumielessä jotain harrastaa, niin on se sykemittari nykyisin aika pieni sijoitus.Toisaalta... jos kuntoilu on vain sivuvaikutus, sykemittari aiheuttaa turhia paineita.

... jos ei tänään sada, voisi lähteä illalla metsään pyörää ulkoiluttamaan, enkä todellakaan halua että kukaan tai mikään kertoo minulle mitä vauhtia pitää tai saa mennä. Eilen ajelin asfaltilla vähän toista tuntia. Kivaa oli. Tuskinpa tilastotieto sykkeistä olisi fiiliksiä juuri parantanut - saati mittarin nalkutus väärästä vauhdista.

lansive
13.07.2011, 14.53
Toisaalta... jos kuntoilu on vain sivuvaikutus, sykemittari aiheuttaa turhia paineita.

Niin, noh... Minulla mittarista on ollut se hyöty, että kun en ennen ollut aktiivisesti liikkunut, niin ei ollut mitään "tuntumaa" rasitukseen, joten mittarilla sain käsityksen tuntemusten ja kuormituksen välisestä yhteydestä. Omassa mittarissa kun on reitin tallennus, niin sai vielä bonuksena katsottua missä tuli käytyä kun yhteislenkeillä pyörittiin ihan vieraissa paikoissa.

Jos pelkää, että mittari orjuuttaa niin sitten sellaista ei kannata hankkia. Jos pelkää, että fillari orjuuttaa, niin ei kannata hankkia sitäkään.:rolleyes:

hannupulkkinen
13.07.2011, 15.20
Niin, noh... Minulla mittarista on ollut se hyöty, että kun en ennen ollut aktiivisesti liikkunut, niin ei ollut mitään "tuntumaa" rasitukseen, joten mittarilla sain käsityksen tuntemusten ja kuormituksen välisestä yhteydestä. Omassa mittarissa kun on reitin tallennus, niin sai vielä bonuksena katsottua missä tuli käytyä kun yhteislenkeillä pyörittiin ihan vieraissa paikoissa.

Jos pelkää, että mittari orjuuttaa niin sitten sellaista ei kannata hankkia. Jos pelkää, että fillari orjuuttaa, niin ei kannata hankkia sitäkään.:rolleyes:

Juuri näin. Mittari kepsulla on kiva olemassa. Voi vielä vuosien jälkeen katsella reittejä ja muistella millaista oli.
Mittarit eivät estä liikkumista missään nimessä, eivätkä muutkaan kilkkeet joita moni hankkii, mutta ne tekevät monien harrastuksesta paljon mielekkäämmän. Wattimittari taitaa olla seuraava hankintalistallani, vaikka en ole vuosiin laittanut numerolappua rintaani. Mukavahan sitä on katsella miten voima kehittyy tai kutistuu. Siinä suhteessa minä vain ajelen, että tuota mittaria ei ole.(Vielä)

Jani R.
13.07.2011, 15.33
Omistan kolme sykemittaria ja pari vuotta sitten ostin vaimollekin yhden. Jos on tarkoitus ajaa hiljaa paikasta A paikkaan B vaikkapa kauppareissu, niin sykemittari on ihan turha, mutta jos aavistelee että kavereiden kanssa ajaessa sykemittaria seuraamalla osaa säästellä itseään ettei hyydy lenkin alkupuoliskolla, niin silloinhan on sykemittarista on jo selvää hyötyä. Ylämäessä voi silloin ottaa vähän rauhallisemmin kun näkee että maksimisykkeet lähestyvät.

Jos sykemittaria käyttää niin se kannattaa kiinnittää tankoon. Ranteessa sitä on vaikeampi katsella.

perttime
13.07.2011, 15.34
GPS ilman mittaria on ihan hyvä: voi vielä vuosien jälkeen katsella reittejä ja muistella millaista oli. Mittarit eivät estä liikkumista, mutta eivät myöskään tee kaikkien harrastuksesta mielekkäämpää.

Itseään voi säästellä myös ilman mittaria. Isoin lenkkini ilman mittaria on tosin vain n. 80km TdT polkuajelua (+ noin 10 km suuntaansa siirtymiä lähtöpaikalle).

Jankke
14.07.2011, 04.12
Yksi vielä mitä ei kukaan maininnut(tosin kesäaikaan ei juuri tarvi) ja laki vaatii niin valo keulaan ellei pyörässä valmiina ole... Ja noista pehmustetuista housuista suosittelin semmosta alushousumallia, mitä voi käyttää minkä tahansa normi housujen alla.. :)