PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridi naiselle- apua tarvitaan

Jenska00
08.07.2011, 18.12
Tarkoituksena olisi hankkia hybridi työmatka ajoon sekä kuntoilukäyttöön. Työmatka on noin 5 km ja kuntolenkit 30 - 50 km.

Koeajoin Tampereella seuraavia pyöriä:

Kona Dew Deluxe http://sportax.fi/cgi-bin/nettipro40?sid=9E1F09638975D8D29BD5D5A20F0B5868&avaaSivu=tuotesivu_pyora.html&fPGID=102&DOIndex=17
Cube Hyde Comp http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_84_401&products_id=8143
Univega Terrano 400 http://www.univega.com/bike_detail.asp?lang=english&kat=Cross&ID=300052&active=2-7
Focus Planet 28 http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/bikes-2011/category/urban-1/model/planet-28-1.html

Mikä näistä pyöristä olisi hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto aloittelevalle
hybridiharrastajalle. Kiitoksia jo etukäteen avusta.

perttime
08.07.2011, 18.19
Kun olit koeajolla, tuliko pyöristä mitään mielikuvia?

Kulkiko joku keveästi tai raskaasti? Ohjautuiko joku paremmin kuin muut? Oliko jonkun mitoitus sopivampi kuin muilla?

Hinta-laatu suhde on silloin paikallaan, kun SINÄ olet pyörään tyytyväinen.

Toisessa ketjussa on juuri pähkäilty naiselle pyörää, tosin lähinnä lenkkikäyttöön:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=43142

Jenska00
09.07.2011, 10.46
Univega tuntui hyvältä ajaa, mutta merkki vähän mietityttää laadun suhteen. Onko tietämystä/kokemuksia univegasta?

Lisäksi Kona tuntui miellyttävältä ajaa, mutta Deluxe mallin ja Plus malliin hintaero (n.200€) askarruttaa. Eli saako 200€ rahalle vastinetta esim. paremmat osat?

perttime
09.07.2011, 11.29
Univegasta en tiedä, mutta Konan suhteen näyttäisi olevan niin että hintaero syntyy nimenoman osista jotka ovat kautta linjan aavistuksen verran parempia Deluxe-mallissa.
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dew_deluxe

kpyora
09.07.2011, 11.52
Mihin käyttöön pyörä tulee? Toimivista linkeistä kun vilkaisi, niin pyörät olivat aika erilaisia. Itse en ostaisi yhtään noista yhtään mihinkään tarkoitukseen. Samalla hinnalla saa varmasti parempiakin vaihtoehtoja.

Jenska00
09.07.2011, 13.01
Pyörällä tullaan ajamaan asfaltilla pääasiassa sekä hiekkatiellä jonkin verran. Työmatkapyöräksi sekä kuntopyöräksi. Olenkin kiinnostunut ottamaan ideoita vastaan mitä muita pyörämerkkejä sekä malleja kannattaisi käydä koeajamassa? Levyjarrut pitäisi olla sekä jäykkäkeula olisi mieleinen, ympärivuotiseen käyttöön. Hintahaarukka 600-1000€. Tykkään ulkonäöllisesti miesten mallista.

kpyora
09.07.2011, 13.37
Crossari tai ihan perus maantiepyörä, ei siis mitään kilpapyörää. Crossari jos ajat myös talvella ja pyörään on saatava sekä lokarit että nastat.

scaniajgy801
09.07.2011, 13.41
nishiki on hyvä vaihtoehto vaikka 401 tai 501 kokemusta on ja toimii

nure
09.07.2011, 16.42
Unohda tuo Univega joustokeulan vuoksi...

kpyora
09.07.2011, 18.02
nishiki on hyvä vaihtoehto vaikka 401 tai 501 kokemusta on ja toimii

Perheessä on noita - valitetavasti. :rolleyes: Ihan hirveitä alumiinikankia. :D

nure
09.07.2011, 19.32
Perheessä on noita - valitetavasti. :rolleyes: Ihan hirveitä alumiinikankia. :D

Järkyttävän painavia ja ylihinnoiteltuja...

Jenska00
10.07.2011, 12.22
Crossari tai ihan perus maantiepyörä, ei siis mitään kilpapyörää. Crossari jos ajat myös talvella ja pyörään on saatava sekä lokarit että nastat.

Mutta voinhan ajaa hybridilläkin talvella ja laittaa siihen nastapyörät ja lokarit. Kuinkas sitten pidemmän lenkin ajaminen tuolla crossarilla.

tienlaita
10.07.2011, 12.33
Mutta voinhan ajaa hybridilläkin talvella ja laittaa siihen nastapyörät ja lokarit. Kuinkas sitten pidemmän lenkin ajaminen tuolla crossarilla.

Saattaisit pärjätä puhtaalla maantiepyörälläkin. Sen ja crossarin erot ovat maallikon silmin lähes olemattomat, mutta geometriassa ja ajokäytöksessä on tiettyä eroa, sekä siinä miten tilavat renkaat niihin mahtuvat. Tässä tulee joitain eroja esiin ja aiheena siinä on pähkäily maantiepyörän ja CC:n välillä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1647540#post1647540

CC:t ovat keskimäärin vähän painavampia kuin maantiepyörät. Luultavasti myös vahvempia suunniteltuja käyttöympäristöjään ajatellen.

perttime
10.07.2011, 13.02
Kuinkas sitten pidemmän lenkin ajaminen tuolla crossarilla.Pidemmälle lenkille crossarissa olisi nimenomaan se etu- hybridiin nähden, että käyrä tanko mahdollistaa käsille puolisen tusinaa erilaista asentoa. Näin voi välttää käsien väsymistä ja samalla koko ajoasento vaihtelee: puuduttaa vähemmän. Crossariin saa myös laitettua aika monenlaisia renkaita.

jartsuli
10.07.2011, 13.31
Kyl minäkin crossaria suosittelen juurikin noiden ajoasentojen takia, ainoa miinus siinä on arkipyöränä ettei niissä taida missään olla ketjusuojaa joten aina joutuu funtsimaan miten saa housunlahkeet pysymään puhtaana.

edit, tosin tavis hybridi on kaupungilla siinä mielessä helpompi että crossari osuu helpommin rosmon silmään ja on kevyempi kantaa paikalta pois

kpyora
10.07.2011, 13.43
... tavis hybridi on kaupungilla siinä mielessä helpompi että crossari osuu helpommin rosmon silmään ja on kevyempi kantaa paikalta pois

Pyörä mallista riippumatta tulee lukita aina rungosta johonkin kiinteään. Parhaita paikkoja lukita pyörä ovat pyörätelineet, kaiteet ja aidat. Liikennemerkit voi yleensä nostaa pois paikoiltaan, joten ne ovat huonoja. :D

Jos et tarvitse talvipyörää, niin perus maantiepyörä on hyvä vaihtoehto. TREK WSD ja Bianchin Dama sarjan naisille mitoitettuja maantiepyöriä on yleisesti saatavissa Suomesta. Suomen Urheilupyörä myy ainakin Bianchia Tampereella.

Jenska00
10.07.2011, 14.25
Onko tuollaiseen Crossariin mitään estettä lastenistuimen asentamiselle/lapsen kuljettamiselle?

tienlaita
10.07.2011, 16.06
Onko tuollaiseen Crossariin mitään estettä lastenistuimen asentamiselle/lapsen kuljettamiselle?

Kuorma takana huonontaa ajo-ominaisuuksia sitä enemmän mitä lyhyempi on takahaarukka. Samoin mitä pystympi on ajoasento, sitä pitempi takahaarukan on syytä olla, koska painopiste on silloin vähemmän etupyörällä.

Takana olevan kuorman painopiste ei lisäksi saa ylittää takapyörän akselia, tai ajominaisuudet heikentyvät.

Riippuu toki myös lapsen painosta, mutta nämä tekijät liittyvät pyörän hyvään hallintaan ja siten turvallisuuteen.

Pisimmillään cyclocrosserissa on 435mm taka-alahaarukka (chainstay). En ainakaan ole vielä bongannut pitempää. Sellainen on esim. Kona Jake 2010:ssä mutta tänä vuonna näkyy olevan enää 425mm. Saman valmistajan hybridissä (Dew) näkyy olevan 440mm. Surly LHT retkipyörässä 460mm ja Kona Sutra retkipyörässä 440mm. Cube Hyde Comp 445mm.

(Maantiepyörissä se on kaikkein lyhin, minkä huomaa siitä että jo ohuetkin renkaat hipovat rungon satulaputkea. 400-410 aika tavallisia.

Linkeissä retkipyöristä ja lastenistuimista + perävaunuista.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42960
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42742
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=38510
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=31629

tienlaita
10.07.2011, 17.56
Seuraavassa suunnilleen 100 näkökulmaa erilaisiin pyöriin. Vuoden takainen vilkas keskustelu. Käyrätanko vs suora, hybridi vai cyclocross, hifistelystä, varusteista ym ym. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39610

Matsuma
10.07.2011, 18.13
Kyllä hybridi jokapaikanhöylänä on kelpo vehje sekin. Kaupungissa jos paljon ajaa, niin korkeitakin kiveyksiä joutuu ajamaan usein. Pystympi ajoasento helpottaa liikenteen ja ympäristön seurantaa. Tietöitä tulee vastaan jatkuvasti, välillä soraa,upottavaa santaa.
Hybridejä saa myös melko keveinä (10-13kg), jos vähän katsoo, mitä ostaa.

kpyora
10.07.2011, 20.01
...Pystympi ajoasento helpottaa...

Tuota tuota. :D :D :D Ajoasento on kolmen pisteen yhtälö: polkimet, satula ja tanko. Hybridin suora tanko antaa yhden ajoasennon. Jos ajoasento on riittävän matala, ei näkyväisyys ole kovin hyvä. Droppitangolla sen sijaan on kaksi korkeutta (ok useampia) joten juuri droppitanko antaa kaupungissa sen pystymmänkin vaihtoehdon. MOT

daemonsultan
10.07.2011, 21.51
Mä hankin itse cyclocrossarin, koska halusin mahdollisimman monipuolisen pyörän, mutta ajan kuluessa se todellisuus on alkanut kirkastua: Tulevaisuus ei ole vain yhden pyörän omistaminen, vaan pyöriä pitää olla ainakin kaksi.

Krossari ei ole huono vaihtoehto, jos pitää ajaa hiekkateillä, sillä paksummat (esim. 35mm) kumit kulkevat ihan sujuvasti sorateitäkin pitkin. Maantiekumeilla "voi" kulkea siirtymiä hiekkateitä pitkin, mutta ei se mikään joulu ole ja totta puhuen hiekkateitä alkaa vältellä kuin ruttoa. Jos on pakko ajaa hiekkateitä, kannattaa etsiä pyörää, jolla on mukava ajaa myös hiekkateitä pitkin. Määrästähän tuo on kiinni, joten jos ajomäärästä vaikkapa 20% on hiekalla, se on jo otettava vakavasti huomioon valintaa tehtäessä.

Krossari on tosiaan hyvä ja mukautuva vehje, mutta mä suosittelen pohtimaan tosi tarkasti. Jos lastenistuimen kiinnitys on tärkeä tekijä, kuinka kauan se on sitä? Välttämättä ei kannata lähteä nykytilanteen pohjalta koko loppuelämän fillaria, vaan järkevää voi olla hyvän ja luotettavan hybridin hankkiminen. Kuitenkin sellaisen, josta on myös kuntoajoon. Parin vuoden päästä hankit uuden lelun eli vaikkapa kunnon maastofilun ja siirrät hybridin täydeksi arkipyöräksi.

Mä siis ostin krossarin ja vaihdoin siihen vähän ajan päästä maantiekumit alle. Muuta käyttöä varten mä olen ostamassa käytetyn ja halvahkon maasturin, jolla voi ajella kauppaan ja rälläillä myös metsäpoluilla eikä maailma kaadu siihen, jos joku sen pöllii. Vuoden-parin päästä krossari tekee tilaa maantiepyörälle. Olen varmasti kohtuu oikeassa, jos sanon, etten ole todellakaan uniikki tapaus tämän kuvion kanssa, vaan aika monella homma on mennyt juuri näin.

Hybrideistä vielä yksi malli, johon vaimo on ollut varsin tyytyväinen: Felt QX-75.

mvsips
10.07.2011, 23.25
Lisäksi Kona tuntui miellyttävältä ajaa, mutta Deluxe mallin ja Plus malliin hintaero (n.200€) askarruttaa. Eli saako 200€ rahalle vastinetta esim. paremmat osat?

Lienet Tamperelainen, joten olet samassa tilanteessa kun minä vielä pari viikkoa sitten. Ongelmanahan tuossa on se, että Konan Dew Plussaa ei näiltä seuduilta liikkeistä löydy. Lähimmät on Keravalla ja/tai Jyväskylässä.

Deluxessa on tosiaan osat on astetta paremmat ja lisäksi vakiona tulevat renkaat ovat ohuemmat. Pyörä on siis selkeästi suunniteltu enemmän vauhdikkaaseen ajoon.

Mulla oli ajatuksena käydä tuo dew plus keravalla koeajamassa, mutta Tampereen liikkeen palvelualttius ja kokonaistarjous (pyörä+lokarit+lukko+jalka+ensihuolto) sai sitten kuitenkin ostamaan tuon dew deluxen enkä kyllä sekuntiakaan ole katunut. Erittäin soiva peli.

Lisätäänpä vielä sellainen huomio, kun noita vertailet, että Konahan myöntää rungolle ikuisen takuun. Luottavat siis ainakin itse omaan laatuunsa. Tämä painoi ainakin meikäläisen valinnassa vaakaa Konan suuntaan.

tienlaita
11.07.2011, 10.13
Lisätäänpä vielä sellainen huomio, kun noita vertailet, että Konahan myöntää rungolle ikuisen takuun. Luottavat siis ainakin itse omaan laatuunsa. Tämä painoi ainakin meikäläisen valinnassa vaakaa Konan suuntaan.

Mistä ja milloin ostettuna tuollainen takuu on luvattu? Ristiriitaa näihin tietoihin on nimittäin rutkasti: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1652447#post1652447

mvsips
11.07.2011, 18.59
Mistä ja milloin ostettuna tuollainen takuu on luvattu? Ristiriitaa näihin tietoihin on nimittäin rutkasti: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1652447#post1652447

Kyllä se ihan tuossa Konan takuuehdoissa englanniksi lukee. Sportaxista ostin ja siellä vielä kirjattiin takuukuittiin tuo rungon elinikäinen takuu.

Onhan tossa sitten tosiaan noi klausuulit, että yhtä sun toista pitää maksaa, mutta se nyt ei mulla ainakaan ollut se pointti, vaan lähinnä tuo Konan luottamus omaan laatuun.

tienlaita
11.07.2011, 19.33
^ Joo. Tuonne toiseen ketjuun tuli lisää tietoa myös. Helposti voivat halutessaan kiertääkin takuun, jos omistaja itse on pyörään jotain asentanut. Ja olihan siellä nyt niitä rikkinäisiä Konia mainittu jo enemmänkin.

Matsuma
12.07.2011, 10.36
Tuota tuota. :D :D :D Ajoasento on kolmen pisteen yhtälö: polkimet, satula ja tanko. Hybridin suora tanko antaa yhden ajoasennon. Jos ajoasento on riittävän matala, ei näkyväisyys ole kovin hyvä. Droppitangolla sen sijaan on kaksi korkeutta (ok useampia) joten juuri droppitanko antaa kaupungissa sen pystymmänkin vaihtoehdon. MOT

Joo, jos on lisäkahvat. Mutta ilman lisäkahvoja en droppitangolla mielelläni ajele stadissa. En väitä, että hybridi olisi välttämättä parempi, mutta kelpo vaihtoehto kuitenkin. Mä otan hybridin aina alle, kun lähden kaupunkiin ajelemaan.

Jani R.
12.07.2011, 10.41
Joo, jos on lisäkahvat. Mutta ilman lisäkahvoja en droppitangolla mielelläni ajele stadissa. En väitä, että hybridi olisi välttämättä parempi, mutta kelpo vaihtoehto kuitenkin. Mä otan hybridin aina alle, kun lähden kaupunkiin ajelemaan.

En käytä sitä yläotetta lähes koskaan, koska se yhdistelmäkahvaote on paljon parempi. Silloin yltää jarruille ja vaihdevivuille otetta muuttamatta. Jos kahvaote tuntuu huonolta tai väärältä, niin ajoasento on väärä tai pyörä väärän kokoinen.

Lisäkahvat ovat ainoastaan totutteluvaiheen ajaksi, sen jälkeen niitä ei kaipaa.

Matsuma
12.07.2011, 12.07
^Tottakai, mutta tässä oli kyse kaupunkiajosta ja siitä, miten yläote on korkeampi.

popaye
15.07.2011, 21.06
Ostin pari kuukautta sitten työmatka- ja lenkkipyöräksi Trekin FX 7.5 WSD:n ja tällä lyhyellä ajokokemuksella olen tosi tyytyväinen. Toki kilometrejä ei ole takana vielä kovin paljoa. Työmatkaa 5 km suuntaansa ja sitten ajelen pääasiassa 20-50 km lenkkejä. Työmatkat ajan ympäri vuoden, joten toivottavasti toimii talvellakin.

sofia
16.07.2011, 14.14
Liityn tähän viestiketjuun, koska kaipaan apua melko samanlaisessa asiassa kuin ketjun aloittanut. Olen pitkään selaillut tätä foorumia ja erilaisten kauppojen nettisivuja, mutta en ole löytänyt sellaista pyörää, joka täyttäisi kaikki vaatimukseni. Vaadinko mahdotonta, kun haluaisin
- hybridipyörän työmatka-ajoon (n. 20 km päivässä)
- jäykällä keulalla - niin moni on haukkunut joustokeulan ja se tuo turhaa lisäpainoakin
- kevyen, sporttisen
- nexus 8-vaihteilla - olen ajellut mieheni pyörällä, jossa nämä vaihteet ja kaupunkiolosuhteissa toimivat mainiosti, (subjektiivisen) kokemuksen perusteella siis paremmat kuin ulkovaihteet vanhassa maastopyörässäni, jotka eivät koskaan toimineet kunnolla
- ei jalkajarrua
- ja hinta mielellään alle 800 euroa?

Kävin koeajamassa Insera mg-8 ja Helkaman CS2800 pyörät, vaikka kummassakin on joustokeula. Insera tuntui hyvältä, mutta Helkaman ajoasento muistutti enemmän mummopyörää kuin hybridiä ja pyörä oli painava ja jotenkin kummallinen design-runko ei herättänyt luottamustani. Petyin hieman, koska olin jo melkein kallistunut Helkamaan. Inserassa kuitenkin mietityttää joustokeula.

Kysymykseni siis on: olisiko teillä antaa hyviä ja konkreettisia pyörävinkkejä? Myös miestenpyörä kävisi, mutta olen vain 165 cm.

mantis
16.07.2011, 23.46
Vaadinko mahdotonta, kun haluaisin
- jäykällä keulalla - niin moni on haukkunut joustokeulan ja se tuo turhaa lisäpainoakin
- kevyen, sporttisen
- nexus 8-vaihteilla - olen ajellut mieheni pyörällä, jossa nämä vaihteet ja kaupunkiolosuhteissa toimivat mainiosti, (subjektiivisen) kokemuksen perusteella siis paremmat kuin ulkovaihteet vanhassa maastopyörässäni, jotka eivät koskaan toimineet kunnolla
- ei jalkajarrua

Kävin koeajamassa Insera mg-8 ja Helkaman CS2800 pyörät, vaikka kummassakin on joustokeula.

Sanoisin että lähtökohtaisesti unohda molemmat koeajamasi pyörät. Kriteerit sporttinen ja kevyt ei täyty kummankaan osalta. Ymmärtääkseni nexuset on aina jalkajarulla. Ulkovaihteet toimivat vähintään yhtä hyvin kuin napavaihteet kun ovat oikein säädetty. Katselisin vaikka lähtökohtaisesti enneminkin vaikka feltin, trekin ja konan pyöriä noihin sinun tarpeisiin.

Jankke
17.07.2011, 06.09
Katselisin vaikka lähtökohtaisesti enneminkin vaikka feltin, trekin ja konan pyöriä noihin sinun tarpeisiin.

Yhdyn edelliseen... Rohkeesti vaan vaihteita lisää ja ulkovaihteilla taatusti pärjää kun hiukan katsoo/panostaa osasarjaan ja jäykässä keulassa suosittelisin kanssa pysymään. :) Nishikiltä löytyy kans tohon hintaan hyviä pyöriä.

sofia
17.07.2011, 10.30
Ymmärtääkseni nexuset on aina jalkajarulla.

Olen huomannut saman, mistä se oikein johtuu? Nexuksia tuntuu muutekin olevan aika vähän ja sitten jos on niin niissä on useimmiten jalkajarru. Kuten tässäkin Crescentin Bjork-pyörässä: http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/bjork/

Olen ymmärtänyt, että jos on nexus-vaihteet, niin ei kannata polkea turhaan tyhjää taaksepäin, koska se jotenkin sekoittaa säätöjä. Siksikö ne laittaa niihin jalkajarrut? (Tunnustan olevani aloittelija, joka vasta opettelee pyörämaailman ihmeitä.)

Kiitos vinkeistä!

Illotus
17.07.2011, 12.36
Nexusta löytyy ainakin rullajarrulla jalkajarrun lisäksi, todennäköisesti myös ihan jarruttomana versiona. Shimanon Alfinea löytyy sitten levyjarrulla tai jarruttomana. Alfine on Nexusta kehittyneempi napa, joten kannattaa harkita sitä, jos napavaihteeseen päädyt. 8-vaihteisen Alfinen ei hinnaltaan pitäisi juuri poiketa 8-vaihteisesta Nexuksesta.

Jalkajarru lienee Nexusissa täällä päin etupäässä siksi, että se on tarkoitettu kaupunkipyöriin ja Suomessa on totuttu jalkajarruihin. Ymmärtääkseni jarruttomissa napavaihteissa ei ole mitään syytä miksi ei saisi polkea taaksepäin.

Sporttisia ja keveitä pyöriä napavaihteilla löytyy melko hintsusti, ellei itse kasaa tai kasauta pyörää. Sinänsä napavaihteiden painoero verrattuna saman hintaluokan ulkovaihteeseen lienee useimmille merkityksetön.

Tuo Helkama ei näyttäisi olevan sporttinen ajoasennoltaan, mutta voi olla hyvin käytännöllinen(tosin mieluummin jäykällä keulalla). Sporttisuuden ja keveyden tarve riippuu paljon työmatkastasi. Jos on mäkistä, niin keveydestä voi olla jonkin verran etua, mutta jos on tasaista, niin ei juurikaan. Sporttisuudesta(tässä matala ajoasento) on hyötyä eniten, jos työmatkalla on pitkää tuulista suoraa. Metsän siimeksessä koukertelevalla tiellä ei niinkään.

Jos kippurasarvet tuntuvat mahdolliselta ajatukselta, niin kannattaa katsella retkipyöriä. Niihin saa kiinni tarakan ja lokarit, sekä mukaan mahtuu tuhdit kumit, joten ne soveltuvat oikein hyvin työmatka-ajoon. Näitä ei valitettavasti yleensä ole saatavilla napavaihteilla, ellei itse kasauta.

Prestige
17.07.2011, 22.28
Liityn tähän viestiketjuun, koska kaipaan apua melko samanlaisessa asiassa kuin ketjun aloittanut. Olen pitkään selaillut tätä foorumia ja erilaisten kauppojen nettisivuja, mutta en ole löytänyt sellaista pyörää, joka täyttäisi kaikki vaatimukseni. Vaadinko mahdotonta, kun haluaisin
- kevyen, sporttisen
- ei jalkajarrua

Kysymykseni siis on: olisiko teillä antaa hyviä ja konkreettisia pyörävinkkejä? Myös miestenpyörä kävisi, mutta olen vain 165 cm

Tuommoinen http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dr_good
Eikös tuossa ole kaikki muuten kohdallaan, paitsi nexus on vain 7 vaihteinen.