PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridien ajoasennot

olivia
07.07.2011, 21.56
Sorry, näitä hybridiketjuja tosiaan on jo monta. Mun ongelmana on, etten ole löytänyt hybridiä sopivalla ajoasennolla, enkä tästä löytänyt keskustelua. Tähän asti olen polkenut peruspyörällä, kunnes pyöräilykärpänen puraisi.

Eli, haussa olisi hybridi seuraavilla spekseillä:
- Työmatka-ajoon ja pääasiassa 30-60 km lenkeille, satunnaisesti 100 km.
- Lenkit lähinnä urbaanissa ympäristössä, eli renkaan pitäisi kestää myös puistojen hiekkatietä ja rotvallinreunaa.
- Mieluiten levyjarrut.
- Hinta max 800-900e hujakoilla. Toisaalta olen aloittelija, joten en turhaan viitsi maksaa 800e jos siinä menee 200e hifistelyyn, josta en (vielä) ymmärrä / huomaa eroa.
- Ajoasennon toivoisin olevan matalahko, ei kuitenkaan maantiepyörämäisen matala. Mulla on suhteessa ja etenkin naiseksi pitkä selkä. Toisaalta en mikään honkkeli kokonaispituudelta ole, kun lyhyet jalat (mitat 173/77).
- Ei suinkaan tarvitse olla naisten mallia!

Nimenomaan ajoasennon kannalta sopivan mallin löytäminen on ollut ongelma, kun olen kiertänyt pyöriä koeajamassa. Kaipaisin siis pyörämallia, jossa olisi pituutta, ilman että menee liian korkeaksi.

Olen jo epätoivossa alkanut miettiä tuosta ajoasennosta tinkimistä. Siksipä ihan yleisesti kaikki vinkit sopivista muihin spekseihin istuvista pyörämalleista otetaan rakkaudella vastaan! Vielä kaksi viikkoa sitten teoriatietämykseni pyöristä oli liki nollaa, ja vaikka kaikki vapaa-aika on mennyt netin pyöräsivuja ja -foorumeita selatessa, tämä nollasta aloittajan suo on uskomattoman syvä ja tahmainen. Siksi tartten teitä!

kolistelija
07.07.2011, 22.10
Ajoasennon pituutta voi säätää kannatinta vaihtamalla, pyörää ostaessa saattaa onnistua ilman lisämaksua. Pidempi kannatin tekee myös ohjauksesta hieman rauhallisempaa.

Oletko kokeillut cyclocrossia? Ovat useimmiten maantiepyörää lyhyempiä ja korkeammalla ajoasennolla. Se on käytännössä maantiepyörä hieman hankalempia olosuhteita varten.

perttime
07.07.2011, 22.11
Asutko jossain paikassa jossa on PYÖRÄkauppoja?

Ajoasennon korkeuteen vaikuttaa paljolti minkälainen tanko pyörässä on ja miten se tanko on kiinnitetty pyörään. Näitä asioita kunnollisessa pyöräkaupassa usein pystyy säätämään tai vaihtamaan ilman ainakaan suurempia lisäkustannuksia.

Tuleeko pyörä pelkästään lenkkikäyttöön vai pitääkö sen olla myös käytännöllinen (lokasuojat ja tavarateline)? Moni suosittelee hiekkateitä kestäväksi pyöräksi cyclocross-pyörää, joka muistuttaa maantiepyörää mutta on yleensä rennommalla ajoasennolla. Ei minusta hullumpi ajatus.

Muuten: rotvallirreunaa päin ei pidä ajaa kuin olisi perunasäkkinä satulassa. Pitää nostaa tai ainakin keventää renkaat reunan yli.

kpyora
07.07.2011, 22.17
Sorry...
- Ajoasennon toivoisin olevan matalahko, ei kuitenkaan maantiepyörämäisen matala. Mulla on suhteessa ja etenkin naiseksi pitkä selkä. Toisaalta en mikään honkkeli kokonaispituudelta ole, kun lyhyet jalat (mitat 173/77)...

Noilla spekseillä ei ole mitään järkeä ostaa hybridiä. Osta maantiepyörä, jossa on vähän pidempi emäputki. :rolleyes: Jos ruumiinrakenteesi on tuollainen, niin miesten pyörä voi olla helppo sovittaa.

Jani R.
07.07.2011, 22.18

Kun nyt tuon mainitsit niin ehdotan miesten pyörältä näyttävää naisten mallia.

Specialized Vita Sport (599 €), M-kokoinen, vaakaputki 535 mm, stemmi 90 mm ja stand over height 765 mm eli vaakaputken ja haarojen väliin jää 0,5-1 cm kenkien kanssa.
Geometria-taulukko (http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=33008)

Onko riittävän pitkä vai haluatko vaihtaa stemmiä eli ohjaustangon kannatinta vaikkapa 110 mm:seen, jonka mittaista saa ihan helposti kaupoista. Se olisi sitten 2 cm pidempi ja pelkkä osa maksaa 20-30 euroa.
Kalliimpi Specialized Vita Comp -malli maksaa sitten jo 899 € (Geometria (http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=52911&scid=1001&scname=Road)).

Kilpaileva malli voisi olla Trek 7.3 FX WSD (729 €) tai TREK 7.5 FX WSD (899 €)
Jälkimmäisessä on M-koossa 539 mm vaakaputki ja 732 mm stand over.
Geometria-taulukko (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/town/fitness/fx/7_5_fx_wsd#/us/en/model/fit_sizing?url=us/en/bikes/town/fitness/fx/7_5_fx_wsd).

Olen sitä mieltä että jos hinta kapuaa lähelle 900 euroa, niin osta oikea maantiepyörä tai Cyclocross-pyörä (sorateille). Jo 700 euron hintaluokassa saat jo todella hyvin hybridin, joka jää arkipyöräksi sitten kun päätät ostaa maantiepyörän 2-3 vuoden päästä, jos innostut harrastuksesta.

perttime
07.07.2011, 22.23
Noissa naistenmalleissa saattaa hyvinkin olla juuri se vika, että ne on lyhyitä, koska "naiset ovat pitkäjalkaisia ja lyhytselkäisiä".

Jani R.
07.07.2011, 22.28
Noissa naistenmalleissa saattaa hyvinkin olla juuri se vika, että ne on lyhyitä, koska "naiset ovat pitkäjalkaisia ja lyhytselkäisiä".

Totta ja lyhytjalkaisen pitää vahtia tuota stand over height:iä että jalat yltävät maahan asti. M-kokoisessa pyörässä pitkä vaakaputki voisi olla n. 550 mm ja siihen päälle vaikka 110 mm stemmi. Mistä löytyy?

perttime
07.07.2011, 22.43
Pitäis melkein päästä kauppoihin kokeilemaan. Just katsoin, että Bianchi Camaleonte voisi olla varteenotettava suoratankoinen pyörä. Ainakin Suomen Urheilupyörällä Tampereella näkyy olevan. Ylivuotiset (alennetut) saattaa olla isoja mutta 2011 malleissa on kokoja.

kpyora
07.07.2011, 23.36
...Bianchi Camaleonte voisi olla...

Miksei saman tien Via Nironea? :cool:

perttime
07.07.2011, 23.54
Miksei saman tien Via Nironea? :cool:Koska lause jatkuu: "suoratankoinen pyörä".

Via Nironesta voidaan puhua sitten jos olivia saadaan ylipuhuttua käyrätankoisiin pyöriin joiden vakiovarustukseen aina kuuluu useita ajoasentoja. Ainakin puoli tusinaa riippuen tangon muotoilusta?

:D

Jankke
07.07.2011, 23.58
Sorry, näitä hybridiketjuja tosiaan on jo monta. Mun ongelmana on, etten ole löytänyt hybridiä sopivalla ajoasennolla, enkä tästä löytänyt keskustelua. Tähän asti olen polkenut peruspyörällä, kunnes pyöräilykärpänen puraisi.

Eli, haussa olisi hybridi seuraavilla spekseillä:
- Työmatka-ajoon ja pääasiassa 30-60 km lenkeille, satunnaisesti 100 km.
- Lenkit lähinnä urbaanissa ympäristössä, eli renkaan pitäisi kestää myös puistojen hiekkatietä ja rotvallinreunaa.
- Mieluiten levyjarrut.
- Hinta max 800-900e hujakoilla. Toisaalta olen aloittelija, joten en turhaan viitsi maksaa 800e jos siinä menee 200e hifistelyyn, josta en (vielä) ymmärrä / huomaa eroa.
- Ajoasennon toivoisin olevan matalahko, ei kuitenkaan maantiepyörämäisen matala. Mulla on suhteessa ja etenkin naiseksi pitkä selkä. Toisaalta en mikään honkkeli kokonaispituudelta ole, kun lyhyet jalat (mitat 173/77).

Nimenomaan ajoasennon kannalta sopivan mallin löytäminen on ollut ongelma, kun olen kiertänyt pyöriä koeajamassa. Kaipaisin siis pyörämallia, jossa olisi pituutta, ilman että menee liian korkeaksi.

Olen jo epätoivossa alkanut miettiä tuosta ajoasennosta tinkimistä. Siksipä ihan yleisesti kaikki vinkit sopivista muihin spekseihin istuvista pyörämalleista otetaan rakkaudella vastaan! Vielä kaksi viikkoa sitten teoriatietämykseni pyöristä oli liki nollaa, ja vaikka kaikki vapaa-aika on mennyt netin pyöräsivuja ja -foorumeita selatessa, tämä nollasta aloittajan suo on uskomattoman syvä ja tahmainen. Siksi tartten teitä!

Oon tota feltin qx75 (sporttihybridi) tääl mainostanu ku itse sellaisen ostin ja ollut tyytyväinen varsinkin ajoasentoon joka juuri tuollainen makaavampi muttei liian ja helppo säätää ku "prikkoja" tangossa, joita voi vähentää tarpeen vaatiessa. :) Menisi hienosti tohon hinta haarukkaankin, itseasiassa jäisi vielä hifistely rahaakin.. ;) Tai sitten cyclocross pyörä, kokeilemalla se selviää. Tossa vielä linkki feltin sivuille: http://www.feltbicycles.com/Finland/2011/Mountain/QX-Series-Men/QX75.aspx

olivia
08.07.2011, 12.46
Cyclocrossit taitavat olla hiukka kalliimpia ja lisäksi houkuttelevat kaiketi varkaita paremmin. Mieluummin siis ostaisin nyt sen n. 700-800e hybridin ja parin vuoden päästä hurahdettuani satsaan kunnon cc:iin. :)

Käyrätankoinen pyörä kiehtoisi ajoasennon vaihtelevuuden kannalta, mutta toisaalta mietin, onko vaihteiden vaihto merkittävästi hankalampaa kun kädet pitää olla sitten tietyssä asennossa. Asun Hgin keskustassa, ja suurimman osan lenkeistä ajelen pk-seudun pyöräteitä (rotvalleineen ja hiekkateineen). Maasto ei siis ole mikään optimaalinen "tasaisehko maantie ilman liikennevaloja", jota voi polkea samalla vaihteella eikä jarruihinkaan tarvitse koskea (hiukka kärjistäen). Tästä syystä siis maantiepyöräkään ei taida sopia.

Lokasuojista ja tarakasta en ole varma. Varmaankin koitan pärjätä eka ilman, ja käytän vanhaa peruspyörää asiointiin. Toisaalta ois jees, jos pyörässä ois kuitenkin mahdollisuus asentaa nää tarvittaessa myöhemmin.

Jännä etteivät pyöräkaupoissa mainostaneet mulle tota kannattimen vaihtoa, kun valitin pystyä ajoasentoa. Tällasena alottelijanretkuna tuntuu hankalalta alkaa niitä vielä erikseen vaihtelemaan, olisi huippua vaan saada valmis paketti joka olis kerralla täydellinen. Vai onko tää utopiaa? :)

Jani R.
08.07.2011, 12.52
feltin qx75 (sporttihybridi). Tossa vielä linkki feltin sivuille: http://www.feltbicycles.com/Finland/2011/Mountain/QX-Series-Men/QX75.aspx

Siinä on 49L -koossa 575 mm vaakaputki (horiz) ja 614 mm stand over, joten tässä olisi hyvä vaihtoehto. Isompi koko 52 menee on stand overin osalta liian korkeaksi.

Jani R.
08.07.2011, 13.00
Käyrätankoinen pyörä kiehtoisi ajoasennon vaihtelevuuden kannalta, mutta toisaalta mietin, onko vaihteiden vaihto merkittävästi hankalampaa kun kädet pitää olla sitten tietyssä asennossa.

Sitä käyrää tankoa ajetaan suurimman osan ajasta "kahvoilta" eli näin:

http://i56.tinypic.com/29m3a4g.jpg

Jolloin siinä on vaihdevivut ja jarrukahvat sormen ulottuvilla. Alaotetta käytetään vain kun ajetaan kovaa tai vastatuuleen ja yläotetta lähinnä kun lepuutat käsisäsi vaikka ylämäkeä polkiessasi ja tiedät ettet joudu jarruttamaan.

Kuvitelmat käyrän tangon hankaluudesta ovat lähtöisin lähinnä siitä kun on kokeiltu jonkun tutun vanhaa retkipyörää, jossa tuo kahvaote on ollut käyttökelvoton.

Cyclocrossareiden lähtöhinnat alkavat n. 700-800 eurosta. Esim. Kona Jake ja Meridan mallit.

tienlaita
08.07.2011, 13.24
Sitä käyrää tankoa ajetaan suurimman osan ajasta "kahvoilta" eli näin:

Riippuu toki myös siitä, miten tangon aseman on säätänyt. Ei sitä ala-asentoa ole pakko säätää sellaiseksi, että siinä ei viihdy yhtään kuin joissain vastatuulissa hetken. Oma säätöni on sellainen että vaihtelen varmaan yhtä paljon eri yläotteiden ja alaotteiden välillä. Tuosta voi selata muutaman kuvan: http://imageshack.us/f/88/kulkurifit3.jpg/ Siitä puuttuu pari kuvaa otteista mitkä tuovat vielä erilaisen selän kulman.

Tässä on kyse myös runkokoon ja geometrian valitsemisesta, sillä nostamalla tankoa avaruudettimilla putkessa tai stemmin kulmaa vaihtamalla, se myös lähenee mikä vaatisi taas pitempää stemmiä. Pieni runko siten matalaan ajoasentoon ja suurempi pystympään. Ts. kyseessä on satulan ja tangon välisen dropin määrä. Huomata kannattaa myös että pitkät kädet ylettävät enemmän droppia, joten pelkän pyörän kuvan esittäminen ei vielä kerro ajoasennosta paljoa, vaan pitää olla kuski päällä. http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm

Risto Koivunen
08.07.2011, 14.13
Käyrätankoinen pyörä kiehtoisi ajoasennon vaihtelevuuden kannalta, mutta toisaalta mietin, onko vaihteiden vaihto merkittävästi hankalampaa kun kädet pitää olla sitten tietyssä asennossa.

:seko::seko::seko:

Suoratankoisessa pyörässä on tasan yksi ajoasento, jossa vaihteita voi käyttää.

Nykyaikaisessa käyrätankoisessa pyörässä on ainakin kaksi ajoasentoa, joissa vaihteita voi käyttää: kahvoilta ajaessa sekä ala-asennossa.

tienlaita
08.07.2011, 14.26
^ Vaihteet mielestäni sivuseikka verraten vaihtelun mahdollisuuksiin otteissa ja selän kulmissa. Vrt. mun kuvat yllä jossa tangonpäävivut. Osaan ajaa myös yhdellä kädellä! Ainakin sen hetken kun vaihtaa! :)

perttime
08.07.2011, 14.46
Jännä etteivät pyöräkaupoissa mainostaneet mulle tota kannattimen vaihtoa, kun valitin pystyä ajoasentoa. Tällasena alottelijanretkuna tuntuu hankalalta alkaa niitä vielä erikseen vaihtelemaan, olisi huippua vaan saada valmis paketti joka olis kerralla täydellinen. Vai onko tää utopiaa? :)Missäpäin maailmaa sijaitset?

Ainakin isommilta paikkakunnilta porukka varmaan osaa suositella palvelevaa kauppaa.

"Valmiin paketin" useinkin pystyy saamaan. Tosin itsellä kävi ensimmäisen kunnollisen maastopyörän hankittuani niin, että muutaman kuukauden ajettuani totesin sittenkin haluavani tangon vähän erikohtaan.

Polkupyörän ruuvailu ei välttämättä ole erityisen hankalaa ja monet kohdat kannattaa joka tapauksessa opetella säätämään itse. Olen huomannut että monet naiset osaavat säätää ompelukoneen toimimaan haluamallaan tavalla ... ei polkupyörä ole sen monimutkaisempi :)

olivia
08.07.2011, 16.51
Kylläpäs sitä on taas oppinut paljon uutta pyöräilystä, ja ei toi käyrä tankokaan niin hankala sitten vissiin oo. :) Huippua!

Taidan olla lämpeämässä cyclocrosseille sittenkin, vaikka alkuun tätäkin foorumia selatessa tuli fiilis, että ne menee jo hifistelyksi. Tosin mietin yhä, meneekö niiden keveydellä ja paremmalla rullaavuudella saavutettu etu hukkaan kaupunkiympäristössä ajaessa. Käytännössä siis joutuu pysähtelemään liikennevaloihin yms, joten mulla ei ole tarvetta/mahdollisuutta polkea tukka putkella muuta kuin pidemmillä lenkeillä. Asun siis Helsingin keskustassa ja siinä menee helposti se 10 km per suunta, että pääsee ns. väljemmille pyöräilymaille.

tienlaita
08.07.2011, 17.02
Tässä on nimimerkin 'Neutrinos' kysymys koskien pyörätyypin valintaa, ja kuinka ollakaan nimenomaan cyclocross vei voiton monipuolisuudessaan ja muunneltavuudessaan. (Maantiepyörähän se varsinainen kisatykki ja erikoispyörä on. Crossareista on tullut viime vuosina eräällä lailla hybridi, yleispyörä, vaikka pyörätyyppi onkin alunperin kehittynyt cyclocross kilpailuihin.) http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1647540#post1647540

El-Carpaso
08.07.2011, 17.22
en oo ihan varma mitä tarkoitetaan hyödyn hukkaan menemisellä kaupunkiajossa... pääasiahan on että pyörän päällä on hauskaa. Mulla on tapana välillä lähteä keskustaan ajelemaan crossarilla koska se on kivaa vaihtelua ja vähän extremempää kuin pitkän maantien jurnuttaminen. Keskinopeus on matalampi mutta en koe sitä millään tasolla ongelmaksi.

btw: kiihtyvyys ja ketteryys on cyclocrossin/maantiepyörän etuja kaupungissa ja liikenteessä

rhubarb
08.07.2011, 17.35
Kannattaa ainakin kokeilla krossaria, kun pääkaupunkiseudulla niitä useammastakin kaupasta löytyy (tai samantien vaikka rennon geometrian maantiepyörää).

Manasin juuri tuossa muutama päivä sitä, että pyöräkauppojen peruspalveluun ei tunnu kuuluvan se, että kerrotaan ettei alaotteella ole pakko ajaa. Useimmalla aloittelijalla taitaa mennä viikko-pari sen hoksaamiseen.

Risto Koivunen
08.07.2011, 18.24
Tosin mietin yhä, meneekö niiden keveydellä ja paremmalla rullaavuudella saavutettu etu hukkaan kaupunkiympäristössä ajaessa. Käytännössä siis joutuu pysähtelemään liikennevaloihin yms,.

Itse asiassa juuri kaupunkiajossa, jossa on paljon pysähdyksiä ja kiihdytyksiä, tuosta keveydestä on paljon hyötyä. Kevyt ja hyvin rullaava pyörä nimittäin kiihtyy nopeammin, joten pääset ripeämmin takaisin normaaliin matkanopeuteen. Ja ajoradalla ajaessa on helpompi pysyä muun liikenteen kanssa samassa virrassa (ainakin 30 km/h alueella).

Jani R.
08.07.2011, 18.29
Ei kevyessä pyörässä ole muita huonoja puolia kuin että varkaankin on kevyt kantaa se mukanaan, jos ei sitä ole lukittu monella lukolla seinään kiinni.