PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ridley X-bow ja palikoiden valinta

Iisac
06.07.2011, 23.48
Muutaman vuoden olen kelaillut tuollaisella hybridillä, mutta nyt on alkanut ihan tosissaan innostaa pyöräily ja senpä vuoksi olenkin nyt ostamassa ensimmäistä vähän "oikeampaa" pyörää.

Useidne koeajopäivien jälkeen totesin että minulle parhaiten sopisi tuo Ridley ja siitä olen päättänyt tilata tuon halvimman x-bow rungon. Saksalainen nettikauppa shop4cross tarjoaa kuitenkin useita eri vaihtoehtoja eri palikoille, joten mielelläni kuulisin mielipiteitä.

Olin ajatellut että hinta ei saa kyllä paljoa tonnn päälle nousta, joten kaikkea en todellakaan halua upgradeta, vaan kuulisin ehtuksia että missä kohtaa hinta-lisälaatusuhde olisi kohdillaan.

Itselleni monikaan noista ei sano mitään, joten kiitän jo etukäteen avusta! Alla linkki valintamahdollisuuksiin:
- shimanolla http://shop4cross.de/bikes/ridley/ridley-x-bow-2011-shimano.html
- campagnololla http://shop4cross.de/bikes/ridley/ridley-x-bow-2011-campagnolo.html
- scramilla http://shop4cross.de/bikes/ridley/ridley-x-bow-2011-sram.html

miz
07.07.2011, 00.27
Kokeile ainakin ensin mistä osasarjoista pidät. Itse en tykännyt kokeilemistani Shimanon kahvoista ja toimintalogiikasta (105) ollenkaan, päädyin suoraan campaan kokeilun jälkeen.

Jos shimano tuntuu hyvältä omaan käteen, niin tällä foorumilla ainakin tunnutaan suositeltavan 105 sarjaa, srammista ei kokemuksia.

Alumiinihaarukoissa sama homma, en tykännyt kovasta fiiliksestä -> hiilikuitu.

Itsellä on Crosswind campa centaur carbonilla ja Python haarukalla, ja olen tykännyt.
Tuota poistuvaa Crosswindia näkyy tuoltakin löytyvän special offerseista (kuten myös X-ridea 54 koossa). Noissa on kevyemmät rungot ja paremmilla osilla jo "vakiona". Geometriassa ei ilmeisesti eroa keskenään.

Jos haluaa pitää sen tonnin rajana niin sittenhän X-bowhunkaan ei paljoa osia muutella noista hinnat- alkaen osista.

Itse kuitenkin upgreidaisin nuo em. osasarjat ja haarukan jos X-bow on valinta.

A R:nen
07.07.2011, 00.57
Suunnilleen samoja suosittelisin minäkin, eli kuituhaarukkaa (alumiinikaulaputkinen Zornyc riittänee) ja Shimanon kohdalla vähän *iagraa parempia osia. Ultegran ja satafessen hintaero on niin pieni (tai tuolla ilmeisesti peräti nolla) että samalla voi yhtä hyvin ottaa Ultegratkin. Kannattaa tosiaan lähinnä kokeilla eri merkkien kaffoja ja valita sillä perusteella miellyttävimmät, ei niissä nyt niin suuria eroja ole. Campan valitsemalla tosin voi huomata saaneensa kaupan päälle Campa-uskonnon...

Iisac
07.07.2011, 13.07
Kiitokset vastauksista! Päädyin tilamaan tuon special offerin eli:
Cyclocross Bike Ridley Crosswind 808A with Campagnolo Centaur 2008

Framesize: 54 Fork: 4ZA Zornyc Producer: Ridley Color: red/black (808A) Weigh Framet: ca 1.440g Material: Triple Butted Alloy Bottlecageholders: yes Extra Brake Levers: 4ZA Levers

SKRI
08.08.2011, 16.04
Harkitsen kyseisen pyörän hankkimista mutta emmin vielä. Olen kohtalaisen lyhyt 168, jalan pituus 84, noiden kokojen mukaan jään kahden koo välimaastoon. Onko tähän vinkkejä? Mietin myös tuota poljin asiaa eli minkälaisilla kannattaa hankkia. Olen ajellut tavispolkimilla tähän asti mutta hieman vakavampi harrustaminen on alkanut kiinnostaa.

janneko
08.08.2011, 22.27
Harkitsen kyseisen pyörän hankkimista mutta emmin vielä. Olen kohtalaisen lyhyt 168, jalan pituus 84, noiden kokojen mukaan jään kahden koo välimaastoon. Onko tähän vinkkejä? Mietin myös tuota poljin asiaa eli minkälaisilla kannattaa hankkia. Olen ajellut tavispolkimilla tähän asti mutta hieman vakavampi harrustaminen on alkanut kiinnostaa.

Mahtaako olla oikein mitattu jalan pituus? Kuulostaa kovin pitkille koiville. Itse olen 175 cm ja 79cm koivet.

Polla
08.08.2011, 22.34

haluatko matalan vai pystymmän ajoasennon. Kun vastaat itsellesi tuohon kysymykseen niin sillä selviää otatko sen 41 cm vai 48 cm koon.

Risto Koivunen
08.08.2011, 22.43
Mahtaako olla oikein mitattu jalan pituus? Kuulostaa kovin pitkille koiville.

Kyllä tuo on vielä ihan mahdollinen mitta (jalan sisämitta 50% kokonaispituudesta), mutta kyllä sillä ehdottomasti pääsee pitkäkoipisten kerhon kunniajäseneksi.

KirsiK
08.08.2011, 23.08
Mahtaako olla oikein mitattu jalan pituus? Kuulostaa kovin pitkille koiville. Itse olen 175 cm ja 79cm koivet.

Sulla kuulostaa kovin lyhyille koiville. Minä olen 155 cm ja 75 cm koivet. Näissä on aika isoja eroja yksilöiden kesken ;), toki tarkistusmittaus voi olla paikallaan.

haluatko matalan vai pystymmän ajoasennon. Kun vastaat itsellesi tuohon kysymykseen niin sillä selviää otatko sen 41 cm vai 48 cm koon.

Oisko ne vaihtoehdot kuitenkin koot 48 ja 50 :seko:? Tuo 41 on jo ehkä vähän liioittelua vaikka lyhyt onkin. Mietin vaan, kun se olisi mulle pitkäjalkaiselle passeli ja pituutta on kuitenkin 13 cm vähemmän ja jaloissa sen 9 cm eroa kuin kysyjällä. Ajoasennosta tulee kyllä tosi vauhdikas, kun emäputkikin on noin lyhyt. Tosin jos kysyjällä on todella lyhyet käsivarret, tai muita venymisongelmia, niin sitten ehkä. Ridleyn omat sivut suosittelevat sitä max 78,2 cm jalan pituudelle, tiedä onko sillä mitään merkitystä. Mutu-tuntumalla kyllä sanoisin, että 48 voisi sopia parhaiten noilla mittatiedoilla.

Mattip
09.08.2011, 09.46
Tuolta saa Shimanon osilla 975 egee ja hiilarietuhaarukalla. Eli pikkuisen halvempi kuin shop4crossin vastaava. Kaveri osti X-riden Cycle Centeristä Sram Redillä ja hiilikuitukampisarjalla. Kun kysyi Cycle Centeristä hintaa oli myyjä sanonut että "viisikymppiä halvemmalla kuin shp4crossista" ;)

http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&groupID=271&action=viewPromotion&itemcode=xbow

SKRI
09.08.2011, 13.42
Mittasin väärin jalka on 76 cm...

Oisko vinkkejä polkimien kanssa?

Petteri M
09.08.2011, 17.42
Mittasin väärin jalka on 76 cm...

Oisko vinkkejä polkimien kanssa?

Perushyvät: http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=520

SM tasoa: http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=770-

MM tasoa: http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=990

Stybie voitti Cyclocrossin maailmanmestaruuden Ridley X-Nightillä ja Shimanon XTR polkimilla.

VAT69
10.08.2011, 09.21
Kiitokset vastauksista! Päädyin tilamaan tuon special offerin eli:
Cyclocross Bike Ridley Crosswind 808A with Campagnolo Centaur 2008

Framesize: 54 Fork: 4ZA Zornyc Producer: Ridley Color: red/black (808A) Weigh Framet: ca 1.440g Material: Triple Butted Alloy Bottlecageholders: yes Extra Brake Levers: 4ZA Levers
Täsmälleen sama pyörä kuin itse tilasin. Ihan vain mielenkiinnosta, tuliko sulla pullotelineen reikiä rungossa kun sellaiset tilasit? Itsellä ei niitä ole vaikka piti olla, enkä ole viitsinyt alkaa niitä porailemaan (olisikohan tuo edes mahdollista, eli kestääkö runko ylimääräisiä itse tehtyjä reikiä?)

Polla
10.08.2011, 09.28
Oisko ne vaihtoehdot kuitenkin koot 48 ja 50 :seko:? Tuo 41 on jo ehkä vähän liioittelua vaikka lyhyt onkin.

minä olen 161 cm ja mulla on himassa 48 cm x-bow joka on aivan liian iso, se kun vastaa 50 cm runkoa koska crossareissa on keskiö korkealla ja ei vastaa maantiepyörän mitoitusta. Älä ainakaan 50 kokoa ota itsellesi, se menee liian isoksi ja sitten ei ole enää kivaa. Ajelen tyytyväisempänä x-fire 41 cm crossarilla, jalan sisämittani on 74 cm.

KirsiK
10.08.2011, 11.33
minä olen 161 cm ja mulla on himassa 48 cm x-bow joka on aivan liian iso, se kun vastaa 50 cm runkoa koska crossareissa on keskiö korkealla ja ei vastaa maantiepyörän mitoitusta. Älä ainakaan 50 kokoa ota itsellesi, se menee liian isoksi ja sitten ei ole enää kivaa. Ajelen tyytyväisempänä x-fire 41 cm crossarilla, jalan sisämittani on 74 cm.

No tuolla uudella jalanpituustiedolla varmaan se 41 cm ei ole liioittelua. Seuraava koko 48 menisi ehkä juuri ja juuri korkeutensa puolesta, mutta 50 on ehdottomasti liian korkea. Koeajo varmaan selventäisi sitä oikeaa kokoa parhaiten, kun noissa on kuitenkin aika iso ero siinä vaakaputken pituudessa.

A.A
10.08.2011, 11.36
Helium vaakaputki 525mm

pystyputki 440mm

emäputki 130mm

satulakulma 74,0

------------------------------

Asteria vaakaputki 525mm

pystyputki 470mm

emäputki 130mm

satulakulma 74,5

-------------------------------

X-Bow vaakaputki 525mm

pystyputki 480mm

emäputki 60mm

satulakulma 74,5

Suurimmat erot ovat ne, että crossarissa on 7cm matalampi emäputki, ja keskiö korkeammalla, joka saa matalan emäputken tuntumaan vieläkin matalammalta. 1cm ero pystyputkessa ei merkkaa mitään, kun satulaahan saa ylös alas. 4cm jo näkyy visuaalisesti, muttei sekään muuhun vaikuta, 0,5 astetta vaikuttaa tuohon pituuteen noilla jaloilla 3-4mm.

Ne on taas henkilökohtaisia juttuja mihin kukin ylettää ja taipuu.

VAT69
10.08.2011, 11.53
Ridleyhän on siitä mukava merkki että se on pistänyt ihan kokotaulukon sivuilleen pyörämalleistaan. http://data.ridley-bikes.com/sizes/sizes2011-en.pdf

Eli 168/76 menee 41" tai 48" varauksin. Ridleyn geometria on meille pitkäjalkaisille, ei perushämäläisille perskoipisille.

Polla
10.08.2011, 12.15
Asteria vaakaputki 525mm

pystyputki 470mm

emäputki 130mm

satulakulma 74,5

Suurimmat erot ovat ne, että crossarissa on 7cm matalampi emäputki, ja keskiö korkeammalla, joka saa matalan emäputken tuntumaan vieläkin matalammalta. 1cm ero pystyputkessa ei merkkaa mitään, kun satulaahan saa ylös alas.

Ne on taas henkilökohtaisia juttuja mihin kukin ylettää ja taipuu.

Alkuperäinen kysyjä on mies joten Asteriaan vertaaminen ontuu nyt hieman (naisten maantiepyörä). Ajattelin lähinnä kysyjän kokonais pituuden kannalta verratessani 48 cm cossaria 50 cm maantiepyörään, sillä kun yleensä ajelevat 170+ cm pitkät.

SKRI
16.08.2011, 23.48
Kiitoksia vastauksista. Täytyy mietiskellä tuota 48" kokoa.

Risto Koivunen
16.08.2011, 23.54
Täytyy mietiskellä tuota 48" kokoa.

Oletettavasti kuitenkin 48 cm eikä 48 tuumainen? 48" = noin 122 cm.

SKRI
18.08.2011, 18.55
No todellakin...

Penseilijä
01.09.2011, 11.35
Joko SKRI tilasi pyörän? Itse pähkäilen myös tuolla rungon koolla, tosin X-Ride olisi kiikarissa. Olen saman pituinen ja jalka pari senttiä pidempi (eli siis 168/78). Ehkä se alkaa taittumaan tuonne nelikasiin.

Onko jollain about 152/70 mittaisella ihmisellä kokemusta tuosta X-Bow:n 41 sentin rungosta, että kuinka istuu? Pitäisi rossaria katella tuolle kauniimmallekin puoliskolle, mutta vaihtoehdot on noilla mitoilla vähän vähissä. Testaaminen ei oikein onnistu, sanoivat Cycle Centeristä ja muutenkin ollaan Tampereelta. Sanoivat, että pelittäisi ok 60 millin stemmillä, mutta minusta tuo kuulostaa hieman karulta, kun väittävät Ridleyn ohjausta herkäksi muutenkin. Ajelu meillä molemmilla olisi suurimmaksi osaksi asfalttia ja hiekkatietä, ei siis mitään vähänkään teknisempää polkua varmastikaan.

kivimaa
01.09.2011, 11.52
X-bown standoverheight on 73 cm 41 koossa.
48:ssa se on 80, mitattuna satulaputken päähän ja toptubeen 76. Mun jalanpituus on 76.

Olennaista riippuu kaunimman puolen käsien ja selän pituudesta. Ja miten vähän haittaa siis korkea oleva toptube ja penkki. Pyörää pitää siis tietenkin aina kallistaa sivulle, että jalan saa "kalautettua" maahan kun pysähtyy. (mahd. klossit kärsii)

Penseilijä
01.09.2011, 11.59
X-bown standoverheight on 73 cm 41 koossa.

Sille mä tässä juuri narisuttelin hampaitani. System1:n myyjä sanoi tosin eräässä toisessa keskustelussa, että 69 cm inseamelle menis 44 sentin Cannari vielä nippanappa, kun standover on 75.5. Mutta kyllä toi jo kuulostaa ihan liian korkealta. Ja meillä ei ole paksupohjaisia goottikenkiä :)

kivimaa
01.09.2011, 12.21
Sille mä tässä juuri narisuttelin hampaitani. System1:n myyjä sanoi tosin eräässä toisessa keskustelussa, että 69 cm inseamelle menis 44 sentin Cannari vielä nippanappa, kun standover on 75.5. Mutta kyllä toi jo kuulostaa ihan liian korkealta.

Cannarissa CAADX on slouppaavampi vaakaputki kuin Ridleyssä, mutta Cannarin 44 koossa on 1.5cm pidempi toptube kuin Ridleyssä. En ole koskaan ajanut cannarilla että miten herkkis se on että jos lyhentää stemmiä.

Että mä oon 166 pitkä ja mulle olisi sopivampi 41 tuossa Ridleyssä toptuben puolesta. Mutta kyllä mä pärjään tolla 48 lla ja maantielle se on varmaa parempi mulle kuin 41.

Ei sitten Rideleyn Tempo tai Tempo cross olisi mitään? Niissähän on suora tanko, mutta ovat sitten kyllä monipuolisempia esim. kaupunkiajoon. Ja painoa on Tempossa kilon vähemmän kuin X-bowssa! (Huom. näköjään ovat poistaneet Ridleyn sivuilta noi mallit nyt ihan äsköttäin...)

kivimaa
01.09.2011, 12.24
Ainiin, kantsuu kattoa naisensa käsiä, että ylettääkö sormet kahvojen ympäri ja pitääkö laittaa lisäpalat vai hankkia naistenkahvat. Ja että tanko ei ole liika leveä jne.
Ja se penkki.

Penseilijä
01.09.2011, 12.42
Käydään tänään kokeilemassa muualla noita Tiagran kahvoja, että onko ne liian kaukana. Sramit taitaa sopia paremmin pienikätisille? Voisi Apexit laittaa siihen sit jos näin on näreet. Ehkä noista lisäkahvavaihtoehdoistakin löytyy jotkut pienemmät. Veikkaan että stemmi, tanko ja kammet tulee olemaan pienimmät mitä tuolta saa.

kivimaa
01.09.2011, 12.50
Käydään tänään kokeilemassa muualla noita Tiagran kahvoja, että onko ne liian kaukana. Sramit taitaa sopia paremmin pienikätisille? Voisi Apexit laittaa siihen sit jos näin on näreet. Ehkä noista lisäkahvavaihtoehdoistakin löytyy jotkut pienemmät. Veikkaan että stemmi, tanko ja kammet tulee olemaan pienimmät mitä tuolta saa.

Ei ole kovasti kokemusta kahvoista.
Osasarja olis hyvä olla tasoa Ultegra, huonommilla ei tee nainen mitään. Koska kun vaihtajat ei toimi ripeesti ja jouheasti esim. mäkeen ajettaessa niin siinä ehtii hävitä vauhtia kun kadenssi hajoaa hetkeksi. Että jos ajattelitte ripeämpää ajaa kimpassa.

Mites välitykset? Mun ymmärrys on, että noissa crossareissa on useesti "tasamaa" välitykset, ja voivat tupata oleen raskaita naisille, siis mäkeä ajatellen.

Polla
01.09.2011, 13.08
jos joku pieni nainen nyt haluaa kokeilla niin multa löytyy kotoa 41 cm x-fire, vastaavasti x-bow myös kokeiltavissa, se on jo tosin 48 cm ja itselle vähän iso. Asun Helsingissä.

Penseilijä
01.09.2011, 13.28
jos joku pieni nainen nyt haluaa kokeilla niin multa löytyy kotoa 41 cm x-fire, vastaavasti x-bow myös kokeiltavissa, se on jo tosin 48 cm ja itselle vähän iso. Asun Helsingissä.

Meitä kiinnostaisi. Mutta onko tuossa 41 sentin X-Firessä standover tosiaan 800mm :eek: Siinähän on keskiö pilvissä sitten. Se on juuri tuo pienimmän X-Bowin standover joka arveluttaa, kun naisella on vaan 69 sentin inseam. Jos se on tuossa sun X-Firessa 800mm, niin ei se testaaminen taida ihan hirveästi auttaa :(

EDIT: Taitaa aika vahvasti sloupata tuo runko. Mutta eipä sitä standoveria taida päästä oikein testailemaan. Muuten tietty pääsisi, kun näyttää geometriä Ridessä ja Bowissa oleman muuten samantapainen.

Polla
01.09.2011, 13.35
mä sanoisin että se on 74-75 kun just pystyn seisoon ilman kenkiä pyörä jalkojen välissä. X-fire on enemmän kisageoetrialla varustettu ja siinä nimenomaan kuuluu olla keskiö korkealla. Runko slouppaa voimakkaasti.

Näin ei saisi tehdä mutta sanotaanko vaikka nyt että 48 runkoinen x-bow saattaisi kaivata uutta omistajaa kun kovasti haluaisin 41 cm version alle....

Penseilijä
03.09.2011, 20.56
No nyt on sitten meidän perheelle fillarit lähdössä tilaukseen. Ensinnäkin Pollalle kiitoksia testiajosta, siitä oli suuresti hyötyä :) Naiselle päätettiin ottaa SRAMin setti jos se avittaisi hieman jarrujen painamista, kun on todella pieni käsi. Onko jollain joku vankka mielipide siitä, miksi Rivalista pitäisi maksaa 160e lisää verrattuna Apexiin? Tietysti ilmeisin ero on Apexin 2 eturatasta. Jätetään se kuitenkin huomiotta, kun fillari tulee aloittelijalle, joka käyttää nykyisessä fillarissaan kolmea vaihdetta. Päivitys on joka tapauksessa huomattava. Fillari Apexeillakin maksaa jo reilusti enemmän kuin Tiagroilla.

Toinen kysymys koskee jarruja. Onko heittää ideoita jarruiksi seuraavista vaihtoehdoista:
Cantilever 4ZA Stratos
Tektro CR720
Frogglegs S4C HG Racing
Tektro Mini V RX 6 + 29.90e
Frogglegs 4ZA Cirrus + 29.90e

Jonkin verran tulee meikäläisen varmasti kuitenkin ajeltua polkuakin alaspäin, joten jonkunlainen jarruteho on hyvä olla olemassa myös kostealla (rapakoita välttelen). Nuo kolme ensimmäistä eivät tuo lisähintaa, mutta kaksi viimeistä maksaa 30e lisää. Onko ideoita järkeväksi valinnaksi?