Näytä tavallinen näkymä : Ruhjeen desinfiointi
Pyöräpummi
06.07.2011, 21.36
Tuli oikein kunnolla asfaltti-ihottumaa.
Löysin kuin löysin pieniä haavan desifiontipyyhkeitä kotoa.
Kun en ole pitkään aikaan niitä tarvinnut niin epäilen että niistä olisi haihtunut aineet pois koska mielestäni niissä ei normaalia hajua ollut. Olivat ne silti kosteita. Mahtaako ne nyt enää tehdä tehtäväänsä?
Päivällä olisi helppo mennä vain apteekkiin mutta nyt se on kaukana.
Pitäisi vaan aina olla mukana desifiointivälineet vaikka edellisestä tapauksesta olisi ollut vaikka kuinka paljon aikaa.
Jos on vain asfaltti-ihottumaa, riittää vesikin, kunhan nypit kaikki koiraa pienemmät muruset pois haavasta. Sitten vain rasvalappu päälle ja huomenna vaihto.
Eurosportilla nuorempi Selin suositteli asfaltti-ihottumaan tuoreeltaan suihkusaippua kanssa pesua. Ei kuulemma kirvele kuten desinfiointiaineet.
Jos on pahempia ruhjeita, niin siihen kannattaa hommata hopealappua rasvataitosten sijaan. Olenpa nähnyt, että rasvana voi käyttää palovammarasvaa ja sitten normitaitos, jos ei teknovälineitä ole.
Eurosportilla nuorempi Selin suositteli asfaltti-ihottumaan tuoreeltaan suihkusaippua kanssa pesua.
Jos käytät saippuaa, se pitää sitten huuhdella huolellisesti pois haavasta.
Jos ei nyt mieleen muuta tule, niin kylmä ja runsas vesisuihku on melkein paras.
Ossipoika
06.07.2011, 22.20
Ja muista asentamiseen välttämätön olut! Se nautitaan sisäisesti suun kautta ;)
Kannattaa harkita käyttääkö rasvalappua vai ei. Rasvalappu auttaa tietysti halkeiluun ja suojaa haavaa, mutta haava alkaa helposti märkimään varsinkin lämpimissä olosuhteissa. Itse en ole tavallisesti ole käyttänyt rasvalappuja, kun aikoinaan asfaltti-ihottuma oli kipeämpi ja kutisi rasvalapun kanssa. Kun kävin kaatumisen jälkeen lääkärissä tarkastettavana niin lääkäri totesi että hyvä kun et ole laittanut mitään rasvalappuja ettei ala märkimään.
Kannattaa harkita käyttääkö rasvalappua vai ei. Rasvalappu auttaa tietysti halkeiluun ja suojaa haavaa, mutta haava alkaa helposti märkimään varsinkin lämpimissä olosuhteissa. Itse en ole tavallisesti ole käyttänyt rasvalappuja, kun aikoinaan asfaltti-ihottuma oli kipeämpi ja kutisi rasvalapun kanssa. Kun kävin kaatumisen jälkeen lääkärissä tarkastettavana niin lääkäri totesi että hyvä kun et ole laittanut mitään rasvalappuja ettei ala märkimään.
Rasvalappu on siitä kiva, ettei sitten ne sidetarpeet jää niin pahasti siihen ruhjeeseen kiinni.
Septidin, ei kirvele ja olutta sisäisesti... Itse ole jättänyt nuo rasvasiteet palovammoihin, mahdollisuuksien mukaan anna haavan hengittää, Bepanthenia päälle korkeintaan paranemista edistämään...
Pyöräpummi
06.07.2011, 22.35
Olen tämän kannalla!
Ammattilaisilla useastikin näkyy olevan harva verkko asfaltti-ihottuman päällä.
Pitäisi hankkia itselleenkin tuollaista. Verkko suojaa ja samalla se on hyvin ilmava.
Nyt vaan pitäisi odottaa että ruhje ruvettuu jollain tavalla.
hannupulkkinen
06.07.2011, 22.38
Jokaisella itsään rakastavalla varmaan ona mustetta (http://www.fillari-lehti.fi/Fillarilehti/Jutut/Haavamuste.aspx)kaapissa. Se on paras lääke asfaltti-ihottumaan. Nimenomaa estää kovan ruven tulemisen ruhjeeseen. Varmaan pyöräpummi on ajanut säärensä, viimeistään ruhjevaiheessa sitä ei kadu.
snowfake
06.07.2011, 22.38
Jatkossa hierot haavaumaan sitruunaa ja hinkkaat aina muodostuvat ruvet pois. Saa miehekkäitä arpia.
Jokaisella itsään rakastavalla varmaan ona mustetta (http://www.fillari-lehti.fi/Fillarilehti/Jutut/Haavamuste.aspx)kaapissa. Se on paras lääke asfaltti-ihottumaan.
Musteen nykyaikaisempi versio taitaa olla Prontosan (http://www.bbraun.fi/index.cfm?A4271336E644CE49DDF5C41842A9BE15)-geeli, kellään vertailevia kokemuksia molemmista? (Prontosan ei ainakaan värittömänä tuota iholle sitä pelkoa ja/tai kunnioitusta herättävää sinivihreää läiskää, tämä voi tietysti henkilöstä riippuen olla hyvä tai huono asia.)
hannupulkkinen
06.07.2011, 23.10
Musteen nykyaikaisempi versio taitaa olla Prontosan (http://www.bbraun.fi/index.cfm?A4271336E644CE49DDF5C41842A9BE15)-geeli, kellään vertailevia kokemuksia molemmista? (Prontosan ei ainakaan värittömänä tuota iholle sitä pelkoa ja/tai kunnioitusta herättävää sinivihreää läiskää, tämä voi tietysti henkilöstä riippuen olla hyvä tai huono asia.)
Prontosan:
0,1 % Undersyyliamidopropyyli betaine
0,1 % Polyheksanide (PHMB, Polyaminopropyl Biguanide)
Vettä
Muste:
Methyl. coerul. 1,7 Glucos. 1,0 Glycerol. gtt x Spir. dil. 20,0 Aq. purif. 200,0
Muste säilyy pitkään, jopa vuosi kun tämä Prontasan vain muutaman kuukauden. Tätä uutuutta ei ole tullut kokeiltua kun onneksi tuota asfaltti-ihottumaan on tullut harvoin. (kop kop)
Seuraavalla kerralla voi kokeilla, mutta kun mustetta on kaapisssa niin ehkä sitten ei tule Prontasania ostettua.
Rasvalappu on siitä kiva, ettei sitten ne sidetarpeet jää niin pahasti siihen ruhjeeseen kiinni.
Totta tämäkin, mutta itsellä ei tuota ongelmaa juurikaan ollut kun vältin minkäänlaisen lapun käyttöä. Toki jos likaisemmissa olosuhteissa liikuskelee tai haava on muuten kosketuksissa johonkin niin kannattaa ilman muuta suojata haava jotenkin. Laput muuten lähtee kohtalaisesti irti kun ensin kastelee/huuhtelee sen kunnolla.
Olen tämän kannalla!
Ammattilaisilla useastikin näkyy olevan harva verkko asfaltti-ihottuman päällä.
Pitäisi hankkia itselleenkin tuollaista. Verkko suojaa ja samalla se on hyvin ilmava.
Tuo verkko kuulostaakin jo aika hyvältä vaihtoehdolta vaikka ei ole tullut itse kokeiltua minkälainen se on käytännössä.
daemonsultan
07.07.2011, 01.22
Eurosportilla nuorempi Selin suositteli asfaltti-ihottumaan tuoreeltaan suihkusaippua kanssa pesua. Ei kuulemma kirvele kuten desinfiointiaineet.
Kokeilin tätä itsekin, kun vetäisin turvat ja totta oli. Saippualla pestynä kirvelyä ei ollut ja sai lian hyvin pois. Ja kuten tuolla jo todettiin, niin sitten vain reilusti suihkuttelua, että tulee varmasti puhtaaksi.
Johan Moraal
07.07.2011, 07.49
Itse olen haavan kuivana ja puhtaana pitämiseksi (pesun ja mahd. desinfionnin jälkeen) laittanut Bacibact-pulveria, apteekista saa, kympillä voi puuteroida montaa polvea. Kaikkein vaikei tehtävä on saada se haava umpeen ennen kuin seuraavan kerran käyt sen päälle laskeutumaan;)
Paraneminen nopeutuu, kun pitää huolen siitä, että rupea ei pääse syntymään. Kostealla alustalla ihosolut uusiutuvat nopeimmin. Eli rasvalappu päälle ja kylmällä vedellä suihkuttelua vähintään muutama minuutti lapun vaihdon yhteydessä, säännöllisesti pari kertaa päivässä. Tai useamminkin, jos on mahdollista. Rasvalapun tehtävä on pitää haavan pinta kosteana, ei varsinaisesti irroittamisen helpottaminen. Lappua vaihdettaessa extrahuomio käsien hygieniaan. Näin toimitaan ainakin silloin, jos vamma on yhtään syvempi.
Edit: Ainakin sairaaloissa käytetyt rasvalaput ovat juuri sellaisia verkkomaisia.
Jos on vain asfaltti-ihottumaa, riittää vesikin, kunhan nypit kaikki koiraa pienemmät muruset pois haavasta. Sitten vain rasvalappu päälle ja huomenna vaihto.
Haavasta saa kaikki pienet muruset pois vetyperoksidilla. Sitä kun kaataa haavaan, niin se kuohahtaa ja murut tulee vaahdon mukana ulos. Ei kirvele.
Apteekista saa.
Voisi hieman jakaa omia kokemuksia asfaltti-ihottumasta kun onnistuin polven varaan laskeutumaan kaaduttuani, josta sitten jäi reilun kämmenen kokoinen alue murehdittavaksi. Tärkeintähän tosiaan on sen alueen huolellinen huuhtelu ja puhdistus vedellä sekä rasvalaput. Päivystykseen piti kyllä seuraavana päivänä turvautua kun en tarpeeksi hyvin saanut aluetta putsattua ja siellähän homma hoitua kivutta puudutuksen ja harjan kera :). Onnekseni tämä sattui vielä niin että oli kesän pahimmat helteet vielä edessäpäin, mutta siitä huolimatta märkimistä tapahtui vaan jokusia päiviä onnettomuuden jälkeen (alle viikko). Vaikeahan sitä kesäaikana on olla käymättä uimassa ja saunassa ja näitä harrastin ihan kuten ennenkin kunhan huolehti siitä huuhtelusta jälkeenpäin. Loppujen lopuksi nämä rasvalaput taisivat olla se suurin pelastus ainakin omalla kohdallani kun paraneminen oli aivan järkyttävän nopeaa vamman koosta huolimatta ja joka aamu pystyi ihailemaan mitenkä on homma alapäässä edistynyt :).
Eli homman jos lyhyesti kiteyttäisi niin puhtaana pitäminen ihan vedellä riittää ja alueen peittäminen rasvalapuilla niin pitkään kuin vain on tarpeellista.
Haavasta saa kaikki pienet muruset pois vetyperoksidilla. Sitä kun kaataa haavaan, niin se kuohahtaa ja murut tulee vaahdon mukana ulos. Ei kirvele.
Apteekista saa.
Ai ei kirvele? Jorvissa kun tuota omiin haavoihini kesäkuun alussa laittoivat, niin teki kyllä ihan mielettömän kipeää... Mutta haavat ei infektoituneet. Sain ohjeiksi hoitaa rasvalapuilla, jotain Jelonettia tai Lomatuellia taisi olla, ja päällä oli Mepore haavasidos. Viikon märkivät reilusti, sitten vähän vähemmän. Jorvissa haavan päälle laitettiin jonkinlainen läpinäkyvä silikonikalvo, mutta kotona menin ihan näillä rasvalapuilla. Suihkuttelu on tärkeää (riittävän pitkään, minuutteja), ja kotona annoin haavoille myös ilmakylpyä.
Viikon verran haavat oli piilossa, sitten jätin auki. Kipeäitä ne olivat pari kolme viikkoa. Hyvin ovat parantuneet tuolla hoidolla.
Pyöräpummi
07.07.2011, 12.10
Nyt alkaa mukavasti jo ruvettua, mutta on siinä pieni alue jossa on kirkasta.
En ole laittanut siihen minkäänlaisia lappuja. Rupi tietenkään ei ole kovinkaan joustavaa ja siksi vähän kipristää liikkeissä.
Nyt pitäisi vaan lenkille lähteä. Sittenhän se on alttiina UV:lle ja hielle.
Mitenköhän sitten oikeaoppisesti pesu hoidetaan?
Siinähän on se paha puoli että suojaava rupi tuppaa lähtemään pehmetessään pois.
Kuten sanottu, ihon paraneminen on nopeampaa, kun ei anna ruven syntyä. Eli sen kuin vain huuhtelet mahdollisimman usein. Tulehduksen riskikin on suurempi, kun pöpöt pääsevät muhimaan ruven alla.
Johan Moraal
07.07.2011, 12.48
Paraneminen nopeutuu, kun pitää huolen siitä, että rupea ei pääse syntymään. Kostealla alustalla ihosolut uusiutuvat nopeimmin. Eli rasvalappu päälle ja kylmällä vedellä suihkuttelua vähintään muutama minuutti lapun vaihdon yhteydessä, säännöllisesti pari kertaa päivässä. Tai useamminkin, jos on mahdollista. Rasvalapun tehtävä on pitää haavan pinta kosteana, ei varsinaisesti irroittamisen helpottaminen. Lappua vaihdettaessa extrahuomio käsien hygieniaan. Näin toimitaan ainakin silloin, jos vamma on yhtään syvempi.
Edit: Ainakin sairaaloissa käytetyt rasvalaput ovat juuri sellaisia verkkomaisia.
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Rasvalappuja on monenlaisia, nämä Mepitelit (http://www.molnlycke.com/fi/Wound-Care-Products/Product-selector---Wound-division/Tabs/Products/Mepitel/?activeTab=3) ovat ainakin hyvät. Saattavat vaikuttaa kalliilta, mutta näitä voi antaa olla pitemmän ajan eikä tarvi pois ottaa huuhtelun ajaksi...
Pyöräpummi
07.07.2011, 13.18
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Rasvalappuja on monenlaisia, nämä Mepitelit (http://www.molnlycke.com/fi/Wound-Care-Products/Product-selector---Wound-division/Tabs/Products/Mepitel/?activeTab=3) ovat ainakin hyvät. Saattavat vaikuttaa kalliilta, mutta näitä voi antaa olla pitemmän ajan eikä tarvi pois ottaa huuhtelun ajaksi...
Minulla on ollut aika vanhanaikainen käsitys että se on rupi, jonka suojassa uusi iho voi rauhassa rakentua rikkoutuneen tilalle. Menetelmä on toiminut tähän saakka hyvin. Kaikesta päätelle se on nytkin lähtenyt mukavasti paranemaan. Saattaa kuitenkin olla että tämä ei sittenkään ole se paras menetelmä.
Ehkä olisi aika ostaa noita Mepitelejä. Sitten täytyy pitää niitä ja desifiointitarvikkeita mukana lenkillä. Saisi sitten suoraan tehtyä ensiavun. Pitää sitten muistaa heittää ne aika ajoin pois, koska niillä todennäköisesti on rajallinen hyllyikä.
Tosin aika harvoin näitä asfaltti-ihottumia on tullut.
Johan Moraal
07.07.2011, 13.27
Minulla on ollut aika vanhanaikainen käsitys että se on rupi, jonka suojassa uusi iho voi rauhassa rakentua rikkoutuneen tilalle. Menetelmä on toiminut tähän saakka hyvin. Kaikesta päätelle se on nytkin lähtenyt mukavasti paranemaan. Saattaa kuitenkin olla että tämä ei sittenkään ole se paras menetelmä.
Ehkä olisi aika ostaa noita Mepitelejä. Sitten täytyy pitää niitä ja desifiointitarvikkeita mukana lenkillä. Saisi sitten suoraan tehtyä ensiavun. Pitää sitten muistaa heittää ne aika ajoin pois, koska niillä todennäköisesti on rajallinen hyllyikä.
Tosin aika harvoin näitä asfaltti-ihottumia on tullut.
Joo tuo haavahoito voi olla aika monimutkaista. Eiku asiantuntijat kehiin. Minustakin rupi voi usein olla ihan hyvä mutta se ongelmahan on että se kasvaa ilmaiseksi eli sillä ei voittoja tehdä;)
Pitänyt vain ylimääräiset reiät ihossa puhtaana ja ilman lappuja, jos vain mahdollista. Helpointa olisi vain olla saamatta haavoja, ruhjeita, mutta aina se ei ole vaan onnistunut :D
Entäs sitten jatkossa kun ruhje ja rupi alkavat olla parantuneet, mutta syvästä haavasta on jäänyt näkyvä jälki kasvoihin? Mikä on paras hoitotapa jos arven haluaa pois?
http://www.siluetti.fi/scripts/DBMNet.dll?Page?Name=ARPIKORJAUS&LANGUAGE=0&EMN=SAIRAALAPUU&EMIID=42780
Joo tuo haavahoito voi olla aika monimutkaista. Eiku asiantuntijat kehiin. Minustakin rupi voi usein olla ihan hyvä mutta se ongelmahan on että se kasvaa ilmaiseksi eli sillä ei voittoja tehdä;)
*komps*
Onko kellään ollut jalkapohjassa haavaa ja miten on parantunut?
Mulla sormenpään kokoinen reikä ja vuotaa jo toista viikkoa. Pessyt sitä kerran tai kaksi päivään ja töissä pitänyt sukan alla Sorbact- sidosta ja sideharsoa, yöt ilmakylpyä.
Vaikea vaiva kun haittaa kävelyä ja tekemistä, eikä paranemisen merkkejä juuri näy.
Tämän olen todennut hyväksi:Petadine (http://www.leiras.fi/tuotteet/Itsehoito/ihonhoito/betadine)
Johan Moraal
07.07.2011, 17.11
Mulla sormenpään kokoinen reikä ja vuotaa jo toista viikkoa. Pessyt sitä kerran tai kaksi päivään ja töissä pitänyt sukan alla Sorbact- sidosta ja sideharsoa, yöt ilmakylpyä.
Vaikea vaiva kun haittaa kävelyä ja tekemistä, eikä paranemisen merkkejä juuri näy.
Onkohan kovinkin vaikeaa käydä näyttää se lääkärille:seko:
sakuvaan
07.07.2011, 17.19
Yhen ison tulehtuneen avohaavan sain hoidettua hyvin pohkeesta NuGelillä ja Tecaderm lateksikalvoilla, nugelillä pakattiin reikä täyteen ja kalvo päälle, aamuin illoin kalvo pois -> vedellä huuhtelu ja haava pakattiin uusiksi geelillä ja kalvolla kunnes haava oli parantunut.
Tuo nugel pitää haavan auki ja aluksi tecadermistä tulikin aikamoinen mätäsäkki yön aikana jossa oli kudosnesteitä ja muuta sontaa mikä pääsi haavasta ulos.
Pyöräpummi
07.07.2011, 17.34
Joskus tanan kauan sitten jalkapohjaan syntyneen haavan johdosta tuli imusuonen tulehdus.
Jalkapohjassa haava on alttiina monenlaisille jutuille.
Ehkä kannattaa käydä valkotakin luona.
Pyöräpummi
07.07.2011, 17.45
Kävin hakemassa apteekista Septidin-liuosta desinfiointiin.
Desinfiointiin myös Neo-Amisept pyyhkeitä.
Ruhjeen päälle Mepitel haavasidosta.
Surgifix-verkkoa pitämään haavasidoksen ja muun paikallaan.
Huomatkaa että Mepitel sidoksen (2014-5) ja Neo-Amisept pyyhkeiden (2015-2) hyllyikä on rajallinen. Ne eivät olen sen jälkeen toimivia.
Nyt on sitten "vakuutus" seuraavaa kolausta varten.
Pitäisi hiukan opiskella tuota ensiapua.
hannupulkkinen
07.07.2011, 17.51
Useat sadat asfaltti-ihottumat on parannettu tässä maassa, virossa ja venäjällä haavamusteella. Miksi se nyt ei sitten kelpaisi?
Haavamuste on pyöräilyn perinnettä samoin kuin ajetut jalkakarvat.
Jos homman saa hoidettua jollain muulla tavoin niin täytyy sanoa, että väärin parannettu.;)
Pyöräpummi
07.07.2011, 18.14
Useat sadat asfaltti-ihottumat on parannettu tässä maassa, virossa ja venäjällä haavamusteella. Miksi se nyt ei sitten kelpaisi?
Haavamuste on pyöräilyn perinnettä samoin kuin ajetut jalkakarvat.
Jos homman saa hoidettua jollain muulla tavoin niin täytyy sanoa, että väärin parannettu.;)
Asia johtuu minun omasta oppikyvystäni ja halustani.
Tämä ruhje tulee parannettu menetelmällä "rupi". Kunhan ehdin niin perehdyn paremmin haavanhoitoon. Hankintojen sovelletaan vasta myöhempiin haavoihin.
Minuahan tämä haavamuste ei koske koska en aja niitä jalka- enkä muitakaan karvoja. Toiseksi suhtauden lääketieteen "saavutuksiin" hyvin epäilevästi.
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista ja erityismaininta Hannulle haavamusteen esille tuomisesta. Ainakin sitä voi nyt alkaa suositella toisille.
Tämän olen todennut hyväksi:Petadine (http://www.leiras.fi/tuotteet/Itsehoito/ihonhoito/betadine)
komppaan. Hyvä aine.
Ekat lipat fillarilla alle tunti sitten pitskussa. Eipä ole kaaduttu sitten lapsuuden. Juuri hyvin rasvatut ketjut sitten lähti päältä töyssyssä kun oli veto päällä. Ukemilla vasemman olkapään kautta pyörätielle. Rystyset rikki, koko käsi varsi asfaltti-ihottumalla ja olkapäässa avonainen hiertymä. Oikea polvi kipeä ja auki. Kypärä ja ukemi minimoi vahingot. Desinfiointiaine kirvelee perkeleesti! huomenna linkaten hakemaan jäykkäkouristukseen vahvistusta... Nyt viskilasi edessä ja odottelen että emäntä tuo apteekista rasvalappuja, bepanthenia ja betadineä.... ***** kun vituttaa.
Ei että iso mies apua tarttisi mutta parikin pyöräilijää meni ohi siinä ja muutama jalankulkija kukaan ei edes kysynyt tarviinko jeesiä. Fillaristit varmaan huomasi että väänsin tankoa suoraksi ja laitoin ketjuja paikoilleen.... Ihmisten välinpitämättömyys suomessa on jotain käsittämätöntä.
Johan Moraal
07.07.2011, 20.07
Prontosan:
0,1 % Undersyyliamidopropyyli betaine
0,1 % Polyheksanide (PHMB, Polyaminopropyl Biguanide)
Vettä
Muste:
Methyl. coerul. 1,7 Glucos. 1,0 Glycerol. gtt x Spir. dil. 20,0 Aq. purif. 200,0
Muste säilyy pitkään, jopa vuosi kun tämä Prontasan vain muutaman kuukauden. Tätä uutuutta ei ole tullut kokeiltua kun onneksi tuota asfaltti-ihottumaan on tullut harvoin. (kop kop)
Seuraavalla kerralla voi kokeilla, mutta kun mustetta on kaapisssa niin ehkä sitten ei tule Prontasania ostettua.
Onko tuo muste sellaisenaan myytävänä vai pitääkö sitä itse sekoitella? Joskus kun kysyin apteekista sellaista haavasalvaa, kun olin kuullut tästä, niin antoivat bacibact salvaa..
Betadine ei muka kirvele? just sain sitä ja laitoin tuohon ruhjeeseen niin ehkä se ei kirvele niin kuin antiseptinen mutta suukapulaa ei tarvinnut... Noi verkkolaput 7,5cmx5cm joita on 2kpl per paketti maksaa 17e paketti! eli muutama euro per röökiaskin kokoinen lappu!
Noi Mepitelit on ihan huikeita. Oon kerran käyttänyt ja vakuutti laakista. Kun vaihdoin sen, niin leuka loksahti kun tajusin että veristä haavaa päin ollut pinta oli täysin puhdas:seko: Se tyyny oli imenyt kaiken sisäänsä. Ei tuossa ehkä kannata muutamaa euroa laskea, kannattaa ehdottomasti kokeilla! (Itse kyllä sain ne tyynyt, mutta kokemuksen perusteella ostaisin varmasti)
Hannu varmaan keittelee puuhellalla aamukahvit;)
Johan Moraal
07.07.2011, 20.39
Noi Mepitelit on ihan huikeita. Oon kerran käyttänyt ja vakuutti laakista. Kun vaihdoin sen, niin leuka loksahti kun tajusin että veristä haavaa päin ollut pinta oli täysin puhdas:seko: Se tyyny oli imenyt kaiken sisäänsä. Ei tuossa ehkä kannata muutamaa euroa laskea, kannattaa ehdottomasti kokeilla! (Itse kyllä sain ne tyynyt, mutta kokemuksen perusteella ostaisin varmasti)
Hannu varmaan keittelee puuhellalla aamukahvit;)
Tarkoitat ehkä Mepilex? Se on sellainen tyynymäinen, vähän niinkuin vaahtomuovi ja hyvä joo jos eritystä on reilummin
tjlukkar
07.07.2011, 20.40
No kun tuolla nyt ehdotettiin ammattilaisen apuun turvautumista niin valaistaan toimintaa siellä, jospa jokin näistä onnistuisi kotonakin...
Sairaalassa asfaltti-ihottuma putsataan yleensä ensin karkeasti suihkuttamalla tai keittosuolalla ja tämän jälkeen bakteerit tapetaan Klorhexidinillä, vetyperoksidilla ja/tai alkoholilla. Harvat haluavat lian tatuoituvan haavapintaan, joten puhdistuksen yhtedessä haavaa yleensä raspataan steriilillä harjalla. Mikäli puhdistustoimenpide tuntuu ikävältä, voidaan käyttää joko paikallispuudutusta (lidocain tms) tai puudutusgeeliä (xylocain, tätä voisi saada apteekistakin). Jos iho on pahasti haavoilla, poistetaan haavasta likaiset ja repaleiset osat puudutuksessa, jonka jälkeen haava suljetaan tikein.
Avoin haavapinta kannattaa alkuun suojata jollain tarttumattomalla sidoksella (rasvataitos, mepitel tms) ja pistää päälle imevät taitokset, kudosnestettä erittyy varmasti. Jos haavaan jää likaa, voi antibakteerisesta voiteesta (palovammarasvat kuten flamazine (sisältää hopeayhdisteitä) tms) olla hyötyä. Voiteen päälle tulee aina kosteutta imevät taitokset.
Kun haavapinta ei enää eritä kudosnestettä, eikä se ole infektoitunut (ei märkää) kannattaa päälle laittaa apteekista saatavia kosteutta ylläpitäviä keinoihoja. Tämä vähentää arven muodostumista ja nopeuttaa ihon paranemista.
Muistakaa tetanus/jäykkäkouristusrokotteen tehoste, mikäli edellisestä rokotuksesta on yli 10 v. Se tulee hakea 48 tunnin sisällä haavan saannista ja piikin saa ilmaiseksi terveydenhoitajan vastaanotolla.
Pyöräpummi
07.07.2011, 20.58
Kiitos, näitä tietoja todella tarvitaan!
Tuli oikein kunnolla asfaltti-ihottumaa.
Löysin kuin löysin pieniä haavan desifiontipyyhkeitä kotoa.
Pitäisi vaan aina olla mukana desifiointivälineet vaikka edellisestä tapauksesta olisi ollut vaikka kuinka paljon aikaa.
Pullo pirtua(ei denaturoitua) (tai 80 % Viru Valgekin toimii) aina repussa mukana. Vedellä huuhdot isoimmat roskat pois ja pirtua päälle sisäisesti ja ulkoisesti. Haava pysyy puhtaana ja kuskiakaan ei kolhut haittaa pari hoitokierroksen jälkeen ;).
Betadineä ei sitten saa käyttää jos on jodiyliherkkyys…
Duoderm (http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/JO0227744) toimii vähemmän nestettä erittävissä ruhjeissa. Tuollainen oli keväällä pari viikkoa polvessa. Sen olemassaoloa ei edes taivuttaessa huomannut ja kun putosi pois, oli alla uusi ehjä iho.
PS. Hyvä topicci! Tulee varmasti monelle tarpeeseen.
Tää on hyvä tuote MEPITEL SILIKONITAITOS, ei muodostu rupea ollenkaan ja naarmut paranee tosi nopeasti, käytin vuosi sitten silmäkulman asfalttiihottumaan ja ei tullut rupea ollenkaan koko paranemis aikana. Tuolta lisää tietoa: http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=1&catalog=yasalescatalog&productid=5548725(yabasecatalog)
hannupulkkinen
07.07.2011, 23.53
Onko tuo muste sellaisenaan myytävänä vai pitääkö sitä itse sekoitella? Joskus kun kysyin apteekista sellaista haavasalvaa, kun olin kuullut tästä, niin antoivat bacibact salvaa..
Virossa se on apteekkitavaraa, mutta tuolla reseptillä sekoittavat ainakin yliopiston apteekissa. Haavamusteen teho on siinäkin, että kun sitä on kaapissa niin hoidon voi aloittaa heti. Tietenkin ihottuma-alue tulee puhdistaa niinkuin täällä on kerrottu ja jos alue on iso, niin viisainta on kai mennä ammattilaisten hoidettavaksi.
"Vesi vanhin voitehista"....
Haavan kuin haavan pitää puhdistaa ensin kunnolla ja vesi tähän parasta,runsaasti suihkuttelua ja useasti.Rasvalaput sinällään aivan ok...ja ovat ihan paikallaan kun iho alkaa kiristämään haava-alueella. Mutta jos haava vähänkin märkäinen,ei tuo rasva lappu hyvä idea silloin.Sen alla alkaa pöpöt lisääntyä :(
Comfeel-levyt käteviä pieniin haavoihin ja rakkoihin :rolleyes:
Virossa se on apteekkitavaraa, mutta tuolla reseptillä sekoittavat ainakin yliopiston apteekissa. Haavamusteen teho on siinäkin, että kun sitä on kaapissa niin hoidon voi aloittaa heti. Tietenkin ihottuma-alue tulee puhdistaa niinkuin täällä on kerrottu ja jos alue on iso, niin viisainta on kai mennä ammattilaisten hoidettavaksi.
Virossa apteekitavaraa, muttei vaadi reseptiä.
Briljantrohelise lahus 1%
Hinta n. 3€ pullo
Suomessa vaatii reseptin ja maksaa noin 40€, (Vanha tieto)
http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=et&u=http://www.kliinik.ee/static/ravimid/PIL/PIL_1039812.pdf&ei=wq4WTpKjIo-a-wbRhXg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CBsQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dbriljantrohelise%2Blahus%2B1%2525%26h l%3Dfi%26rls%3Dcom.microsoft:fi%26prmd%3Divns
Parasta mitä voi olla. Piste.
tempokisu
08.07.2011, 15.01
Paras haavojen, ihon ja pienten alkavien haavatulehdusten, tai vaikka kynsivallintulehudsten, puhdistus ja ensiapu-aine on auringonhattu-uute, eli echinaforte.
Ei rasvoja haavoihin tai tulehtuneihin haavoihin.
Pyöräpummi
08.07.2011, 15.14
Paras haavojen, ihon ja pienten alkavien haavatulehdusten, tai vaikka kynsivallintulehudsten, puhdistus ja ensiapu-aine on auringonhattu-uute, eli echinaforte.
Ei rasvoja haavoihin tai tulehtuneihin haavoihin.
En tiedä miksi tätä ruhjetta enää kutsutaan koska se on jo ruvettunut.
Osastonhoitaja sanoi että ruven päälle laitettaisiin rasvaa koska se pehmentäisi rupea ja siten lieventäsi kiristystä. Kuinkahan oikea neuvo tämä on?
Oli ne Mepitelit niin kalliita että Helsingin kaupungin terveysasemoilla ei niitä käytetä. Niin että ottakaa itse Mepitelit mukaan. Sain sen jäykkäkouristuspiikin sieltä, joka nyt on voimassa 10 vuotta.
Osastonhoita vastasi hyvin myöntävästi kysymykseeni Aloevera (http://en.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera)-voiteen käyttämisestä tässä tapauksessa. Olin nyt sattumoisin saanut lahjaksi kotitekoista sellaista. Tiedä sitten onko sillä mitään vaikutusta. Ainakin siitä saa sitä rupea pehmentävää rasvaa.
Mitä teillä on fillaristin taskukokoisessa ea-laukussa?
Tai mitä itse pidätte tärkeimpänä? Kätevimpänä?
Class Ohlsonilta ostin pienen EA-pakkauksen missä tulee mukana laastaria, haavanpuhdistusainetta, haavapyyhkeitä, vinyylikäsineet, hengityssuojaimen ja palovammageeliä. Paketti on todella pieni joten kulkee sen takia mukana helposti mut eipähän tuon sisällöllä kovin kummoisia aikaan saada...mukavahan se on kyllä saada vuotavat paikat piiloon pitemmillä reissuilla jos jotain sattuu taikka tiedä vaikka joku apua tarvitseva vastaan tulee.
Jos nyt pitäisi jotain ea-laukkua väkästellä, niin varmaankin sideharsorulla, haavalappuja, ehkä semmoinen rasvalappu ja vielä teippiä (mikroteippiä, tai vaikka sähkömiehenteippiä, niin voi vaikka jotain muutakin kiinnittää, jos tarve tulee). Haavan huuhteluun riittäisi alkuun juomapullon vesi, desifiointi sitten kotona/lääkärissä.
Edit: Laastarit jättäisin kotiin, koska niin pienet haavat tuskin tarvitsevat äkkiseltään kovinkaan paljon huomiota, ja isommat saa teipillä vedettyä kasaan.
tjlukkar
09.07.2011, 16.42
Jos kantaisin ea-laukkua, pakkaisin varmaan: Mollelast tai coban -rulla (itseensä tarttuvaa synteettistä sideharsoa), haavanpuhdistus tyynyjä (yksittäispakattuja) ja pari pakettia steriilejä taitoksia (haavalappuja). En usko että haavat ehtii kotimatkan aikana niin paljoa kuivumaan, että rasvataitoksesta olisi hyötyä. Sideharsoista ja steriileistä taitoksista saa rakennettua painesidoksen, siksi en mitään erillistä painesidospakettia ottaisi mukaan.
Jos ei halua kantaa ea-laukkua, mutta haluaa pelata varman päälle, niin painesidos olisi varmaan ainoa oikeasti tärkeä tarvike. Asfaltti-ihottumat yms. ehtii aina hoitaa kotona, mutta painesidoksella hoitaa pahemmankin verenvuodon ;)
Saako niillä haavanpuhdistustyynyillä oikeasti paperihaavaa kummempia haavoja desinfioitua? Luulis tulevan kyynel silmään, kun semmosella alkaa laappimaan reilumpaa asfaltti-ihottumaa..
tjlukkar
09.07.2011, 18.52
Saako niillä haavanpuhdistustyynyillä oikeasti paperihaavaa kummempia haavoja desinfioitua? Luulis tulevan kyynel silmään, kun semmosella alkaa laappimaan reilumpaa asfaltti-ihottumaa..
Ei saa itseasiassa edes paperihaavaa varmaan puhdistettua kun ei se neste valu siitä tyynystä haavan pohjaan, mutta on se sentään jonkinlainen oikeasti bakteereita tappava puhdistuskeino. Nestemäisiä puhdistusaineita sisältäviä pulloja en suostu kantamaan mukanani, jos/kun liikutaan ihmisten ilmoilla. Pikkupulloissa on saatavissa joitain käypiä valmisteita, esim klorhexidiniä, ja voihan alkon minipulloja täyttää puhdistusaineilla, jos haluaa vielä pienempää mukaan.
Johan Moraal
09.07.2011, 20.08
Jeesusteippi olisi paras. Sillä korjaa renkaan, oikaiset luut ja peität haavat. Kotona poistat teipin ja hiekat ja neulaset lähtee mukaan. Ja karvat, jos niitä vielä oli. Sitten se Hannun mustaterva niin eiköhän se siitä.
Duoderm (http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/JO0227744) toimii vähemmän nestettä erittävissä ruhjeissa. Tuollainen oli keväällä pari viikkoa polvessa. Sen olemassaoloa ei edes taivuttaessa huomannut ja kun putosi pois, oli alla uusi ehjä iho.
PS. Hyvä topicci! Tulee varmasti monelle tarpeeseen.
Sääri ja kyynärvarsi sai kunnon damaget tuossa.
Päivystyksessä putsattiin ja hangattiin hiekat yms pois. Kotona rasvalappua ja Septidiniä, kunnes lätkäisin päälle Duodermiä (olipas kallista), pitäisi olla helvetin hyvää kamaa.
Jätetäänkö se siis haavan päälle kunnes se irtoaa itsestään?
Sääri ja kyynärvarsi sai kunnon damaget tuossa.
Päivystyksessä putsattiin ja hangattiin hiekat yms pois. Kotona rasvalappua ja Septidiniä, kunnes lätkäisin päälle Duodermiä (olipas kallista), pitäisi olla helvetin hyvää kamaa.
Jätetäänkö se siis haavan päälle kunnes se irtoaa itsestään?
Ideaalitilanteessa se saa olla paikallaan useita päiviä, en muista nyt kuinka pitkään. Itse laitoin Duodermin liian pian (viikko onnettomuudesta), minkä seurauksena enää vain hiukan märkineet haavat märkivät yön aikana koko keinoihon ihan pulleaksi ja kuumaksi, niin että sitä mätää valui sieltä poiskin. Irrotin ne, ja valuttelin haavoja tyhjiksi ja jätin paljaaksi. Niihin kehittyi komeat ruvet, jotka raaputtelin pala kerrallaan pois, ja nyt viitisen viikkoa kaatumisesta jäljellä on enää isot violetit läntit.
hannupulkkinen
10.07.2011, 01.19
Virossa apteekitavaraa, muttei vaadi reseptiä.
Briljantrohelise lahus 1%
Hinta n. 3€ pullo
Suomessa vaatii reseptin ja maksaa noin 40€, (Vanha tieto)
Parasta mitä voi olla. Piste.
Minä teetätin tuon fillarin reseptin mukaan Yliopiston apteekissa.
Maksoin kymmenkunta euroa puolesta litrasta. Ei tarvinnut lääkärin reseptiä.
Parasta tököttiä. Toine piste.
Minä teetätin tuon fillarin reseptin mukaan Yliopiston apteekissa.
Maksoin kymmenkunta euroa puolesta litrasta. Ei tarvinnut lääkärin reseptiä.
Parasta tököttiä. Toine piste.
Sitten mun hinta/reseptitiedot oli tosi vanhoja/vääriä, eli niin kuin toisen käden tieto yleensäkin...
Nappulakenka
10.07.2011, 07.59
Mä olen kerännyt maastolenkkejä varten seuravat ea-tarvikkeet:
muutama desifiointipyyhe
vähän laastareita
pinsetit
intin ensiapuside(paine- ja kiristysside)
yksi rulla haavateippiä
kokeile suihkutella haalealla vedellä 10min aamuin illoin, saattaa edistää haavan pohjan paranemista.. jos ei ensiviikon lopulla ala umpeutua = pohja olla punaisen kuhmuisen näköinen eli granuloida...mee lääkäriin
Ideaalitilanteessa se saa olla paikallaan useita päiviä, en muista nyt kuinka pitkään. Itse laitoin Duodermin liian pian (viikko onnettomuudesta), minkä seurauksena enää vain hiukan märkineet haavat märkivät yön aikana koko keinoihon ihan pulleaksi ja kuumaksi, niin että sitä mätää valui sieltä poiskin. Irrotin ne, ja valuttelin haavoja tyhjiksi ja jätin paljaaksi. Niihin kehittyi komeat ruvet, jotka raaputtelin pala kerrallaan pois, ja nyt viitisen viikkoa kaatumisesta jäljellä on enää isot violetit läntit.
minä olen taas ymmärtänyt että juuri tuollainen kupla siihen kuuluukin tulla? Kunhan haava oli kunnolla putsattu ennen duodermin paikalleen laittamista ja kunhan se pysyy tiiviisti paikallaan, niin haava parantuu 'kuplan sisällä' nopeammin kuin ruven alla...
Tarkoitatko että laitoit Duodermin paikalleen liian myöhään?
Ideaalitilanteessa se saa olla paikallaan useita päiviä, en muista nyt kuinka pitkään. Itse laitoin Duodermin liian pian (viikko onnettomuudesta), minkä seurauksena enää vain hiukan märkineet haavat märkivät yön aikana koko keinoihon ihan pulleaksi ja kuumaksi, niin että sitä mätää valui sieltä poiskin.
Aquacel Ag -lappu (köyhät kyykkyyn) sinne alle eritettä imemään ja bakteereita tapppamaan. Vaihdetaan tarvittaessa mutta vasta jos se menee ihan mössöksi.
minä olen taas ymmärtänyt että juuri tuollainen kupla siihen kuuluukin tulla? Kunhan haava oli kunnolla putsattu ennen duodermin paikalleen laittamista ja kunhan se pysyy tiiviisti paikallaan, niin haava parantuu 'kuplan sisällä' nopeammin kuin ruven alla...
Kupla siihen kuuluu tosiaan tulla mutta jos haavasta tulee liikaa nestettä niin Duoderm ei pysty sitomaan sitä kaikkea, nestettä kertyy duodermin alle, liimat aukeaa ja sidos lähtee ennen aikaisesti irti. Itsellä taisi olla kolmas Duoderm joka sitten pysyi kunnolla paikallaan. Ideaalitilanteessa se saa olla paikallaan pari viikkoa kunnes irtoaa itsestään.
Missäs vaiheessa sitä voi tai kannattaa jatkaa hikiliikuntaa tälläisten isohkojen pintahiertymien kanssa?
sakuvaan
22.07.2011, 11.37
Missäs vaiheessa sitä voi tai kannattaa jatkaa hikiliikuntaa tälläisten isohkojen pintahiertymien kanssa?
Pannutin molemmat polvet auki espanjassa tossa kesän alussa, jätin 0 ajopäivää väliin pintanaarmujen takia :D
Eipä ne vekit haitannu menoa niin väliäkö tuolla.
Joo naarmut on eriasia, mut tälläseen kauttaaltaan punaiseen, nestettä tihkuvaan asfalttihiertymään kaipailisin vinkkejä.
hannupulkkinen
22.07.2011, 14.05
Joo naarmut on eriasia, mut tälläseen kauttaaltaan punaiseen, nestettä tihkuvaan asfalttihiertymään kaipailisin vinkkejä.
No tourilla näyttävät ajavan heti kun pyörän selkään pääsevät.
Eiku mustetta pintaan ja ajamaan. Verkkoa voi laittaa päälle, jotta ei hankaudu. Tietenkin usein kaatumisesta seuraa myös iskuja ja lihakset ovat niin kipeinä, että ei voi ajaa.
Oikea sääri massiivisella asfaltti-ihottumalla. Ruhjeita lonkassa. Ruhjeita rungossa. Takavaihtaja rikki. Muut saa ajan myötä rahalla mutta viimeisimmät keinot ihon korjaamiseen kiinnostavat.
Kasvoissa ei vaurioita vaikka suussa oli hiekkaa
orc biker
08.05.2016, 22.23
Oikea sääri massiivisella asfaltti-ihottumalla. Ruhjeita lonkassa. Ruhjeita rungossa. Takavaihtaja rikki. Muut saa ajan myötä rahalla mutta viimeisimmät keinot ihon korjaamiseen kiinnostavat.
Compeed-laastari. Se tekee ihmeitä arpien ehkäisemisessä. Olen testannut ja ihmeellisen hyväksi havainnut. Isointa mallia ostat pari pakettia, niin eiköhän niillä jo peitä. Ja aja karvat pois ennen sitä, niin irrottaminen (ja mahdollinen vaihtaminen jossain vaiheessa) on helpompaa. En minä edes tiedä, pitäisikö sitä tuollaiseen käyttää, mutta itse olen käyttänyt, kun se pitää haavan kosteana. Mutta omalla vastuulla, jos vaikka tulehtuu. Minä huuhtelin vedellä hiekat huolella ja sitten vedin tuollaista, vaikka mätäkuussa näytti aika ikävältä se paraneminen välillä. Aika hurjan näköistä, kun sitten vaihdoin jossain viikon tienoilla ja laitoin toisen erän vielä reiluksi viikoksi. Iho oli siinä vaihtaessa ihan keltaista venyvää mössöä, tuli ihan paha olo sitä irrotellessa pelkästä näystä, mutta lopputulos oli uskomattoman hyvä. Ihan ohutta vaaleaa arpea, ja sitäkin vähän, ei edes huomaa, ellei tiiraile toden teolla. Oli kuitenkin niin syvä kuorinta, että en olisi ikinä uskonut, että voi parantua huomaamattomaksi. Siitä lähtien olen vannonut tuon nimeen.
Compeed-laastari. Se tekee ihmeitä arpien ehkäisemisessä. Olen testannut ja hyväksi havainnut.
Kiitos kokeilen tuota pienemmissä mittakaavoissa ja ehkä tähänkin myöhemmin. Nyt auki on melko ikävästi polvesta nilkkaan ihoa. Käyn aamulla lääkärissä jos iho ei ole parempi.
Laita rasvaside. Apteekissa tietävät.
näin itte tein: ensinksi kunnon pesu saippuan kera jonka jälkeen reilusti bepanthenia ite laitoin koko tuubin sitten vaan monta kerrosta sidettä päälle jotta rasva ei tursu pois. lääkärissä neuvovat saman
sianluca
09.05.2016, 05.48
Ikävintä hoidossa on kivien ja muun moskan kaiveleminen haavasta pois vesisuihkun kera. Kannattaa tehdä heti kun tulee kotiin...
Konamies
10.05.2016, 12.30
Lopuksi kannattaa pyytää äiti puhaltamaan kipeimpiin kohtiin. Se auttaa ja tulee heti parempi mieli. Äiti voi myös tehdä voileipiä ja kaakaota.
tunkkari
10.05.2016, 15.05
Ja ennen vanhaan neuvottiin... "Kuse siihen" ;)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.