PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized rockhopper comp (sl)

Mojova
03.07.2011, 17.52
Olen aloitteleva maastopyöräilijä ja muuttamassa nyt syksyllä kuopioon opiskelemaan. Eräässä pyöräliikkeessä myyjä oli sitä mieltä, että kuopion alueella ei ole maastoon asiaa ellei omista täysijousitettua pyörää. Haluaisin tietää onko väitteessä mitään perää, ja meneekö rahat hukkaan jos sijoitan rahani otsikon mukaiseen pyörään.

Pyörä tulisi päivittäiseen käyttöön, mutta haluaisin päästä sillä myös vähän hiekkatietä rajumpaankin maastoon ajelemaan.

Kävin eräässä kuopiolaisessa pyöräkaupassa koeajamassa kyseistä pyörää ja se tuntui kaikin puolin oikein mukavalta ajettavalta. Minulle sopiva kokokin oli 929€ tarjouksessa. Budjettini on siis n.1000€

Huonomuistinen kun olen, niin en muista tarkkoja speksejä pyörästä mutta rs recon sl (ilmeisesti ilma) jouset pyörässä oli ja juicy:n hydrauliset jarrut.

http://www.pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=9 en ole varma onko tuo sama pyörä sikäli kun nimen perässä on vielä "int" mutta kovin saman oloiselta tuo linkin pyörä vaikuttaa.

p.s. Ehdotuksia paremmista pyörävalinnoista otetaan myös vastaan.

snowfake
03.07.2011, 18.14
Aika pätevän kuuloinen myyjä :D Kannattaa ehkä konsultoida jotain toistakin kauppaa...

Itsellä on 2010 mallin rockhopper, hyvinhän sillä on ajellut. Ei valittamista.

Mojova
03.07.2011, 18.20
Kiersin kaikkiaan viisi kauppaa ja yhdessä niistä tyrkytettiin täysijoustoista pyörää. Ei kuitenkaan siinä kaupassa missä otsikon pyörä lymyää.

Herra Kurppa
03.07.2011, 18.52
Itsellä 29 -malli tuosta ollut kohta vuoden verran, ja tyytyväinen olen ollut. Ensimmäinen maasturi tosin, joten ei hirveästi vertailupohjaa. Teknisemmistä paikoista pyörä menisi kuin kuljettajansa.. ;)

Mikael52
03.07.2011, 19.10
Tervetuloa Kuopioon ja po. myyjä kyllä tietää, millaista fillaria Kuopion maastoissa tarvitaan, jos haluaa nauttia täysin siemauksin upeista poluista ja maastoista. Polkuja kohtalaisen paljon kolunneena voin suositella lämpimästi täysjoustoa, mutta jos pahimmat paikat jättää ajamatta ko. pyörällä kyllä pärjäilee jotenkin. Jos haluat tutustua kunnolla Kuopion polkuverkostoon, keskiviikkoisin klo 18.00 lähtee joukko alan harrastajia retkeilemään Puijon hyppyrimäkien juurelta ja heidän mukanaan tulevat niin helpot kuin vaikeammatkin urat tutuiksi- ja kaveria ei jätetä.

Narraaja
03.07.2011, 20.18
Itsellä on myös mietinnässä samainen fillari.

Mojova
03.07.2011, 20.34
http://www.bikes.org.uk/specialized-rockhopper-comp-mountain-bike/
http://www.evanscycles.com/products/specialized/rockhopper-comp-2011-mountain-bike-ec024979#reviews

Noista linkeistä löytyy muutama lyhyt, englanninkielinen, arvostelu tuosta rockhopperista.

Jooseppi
04.07.2011, 05.36
Kyllä jäykkäperäisellä hyvin alkuun pääsee, MUTTA kyllä se kauppias oli omalla tavallaan oikeassa. Täysjousto on oikeasti pätevä peli täällä kuopiossa, lähinnä juurakko- ja kivikkohelvetin takia. Kävin kolmentunnin lenkin neulamäen maastoissa ajelemassa, ja samalla reissulla päätös syntyi että tämä on viimenen kesä jäykkäperäisellä.

MTBVespa
04.07.2011, 10.52
Tervetuloa Kuopioon ja po. myyjä kyllä tietää, millaista fillaria Kuopion maastoissa tarvitaan, jos haluaa nauttia täysin siemauksin upeista poluista ja maastoista. Polkuja kohtalaisen paljon kolunneena voin suositella lämpimästi täysjoustoa, mutta jos pahimmat paikat jättää ajamatta ko. pyörällä kyllä pärjäilee jotenkin.

Kyllä jäykkäperäisellä hyvin alkuun pääsee, MUTTA kyllä se kauppias oli omalla tavallaan oikeassa. Täysjousto on oikeasti pätevä peli täällä kuopiossa, lähinnä juurakko- ja kivikkohelvetin takia.

Otanpahan itsekkin kantaa tähän.

Jos tavoitteena on kunnon kehittäminen ja ajotekniikan kehittäminen on sama ajeleeko Kuopion metis ht:llä vai täysjoustol, mut jos haluaa vaan fiilistellä ja ajella rennosti ristiin rastiin niin kannattaa valita täysjousto. Ht:llä joutuu kyl ajaa paljon putkelta, mut muistettava et se kaikki menee reisiin...:) Itse oon ajellu ht:llä ja vallan mainiosti pysyny muiden mukana, vaikka pahimmatkin paikat kierretty. Jos haluaa ajotekniikkaa kehittää nii ite melkein valitsin ht:n pyöräksi, ei anna virheitä niin anteeksi.

Mojova
04.07.2011, 12.06
Täysijousto menee liian kalliiksi, joten en sellaista tässä vaiheessa edes mieti.

Ana75
04.07.2011, 12.10
Täysijousto menee liian kalliiksi, joten en sellaista tässä vaiheessa edes mieti.

Hae vaan toi Rockhopper. Se on vallan mainio peli aloittaa harrastus. Päivität sitten kevyempää osaa tilalle, kun alkuperäiset on ajettu vaihtokuntoon. Runko on kuitenki laadukas ja kevyehkö.

Hommaat tietty lukkopolkimet ja kengät niin avot!

Mojova
05.07.2011, 10.44
Lukkopolkimia ja kenkiä voisi katsella jouluna kun tulee veronpalautukset.

Ana75
05.07.2011, 11.42
Lukkopolkimia ja kenkiä voisi katsella jouluna kun tulee veronpalautukset.

Tinkaat lukkopolkimet&kengät hyvään hintaan samalla kertaa, kun ostat pyörän :) Shimanon hyvät peruslukkopolkimet esim. PDM-520:t maksavat Suomessa noin. 30eur, mutta kengät ovat tietty vähän kalliimmat.

snowfake
05.07.2011, 12.27
Kengät irtoaa Budget sportista 59-69 eurolla, noita shimanon perusmalleja. Suosittelen kyllä hankkimaan ne samalla. Rockhopperissa taisi olla suht kevyet kiekotkin, ellen väärin muistele taannoista fillarilehden artikkelia?

Mojova
05.07.2011, 12.28
Voihan tuota yrittää, mutta pyörä on jo muutenkin tarjouksessa ja siihen pitäisi vielä samalla laittaa hyvä lukko ja etulokasuoja. Ehkäpä noista tavaroista sais jonkinnäköisen hyvän pyöristyksen lopulliseen hintaan.

cuusmo
08.07.2011, 12.03
Jäykkäperäisellä maasturilla pärjää ihan hyvin, jos kehonhallinta on kunnossa ja päässä pientä reiän alkua. Myös vauhti korjaa virheet, mutta se vauhti vaatii taitoa, jota kertyy ajan myötä. Täpärillä kokemattomampi suhaa nopeammin. Itse ajelen pääsääntöisesti jäykkäperäisellä, koska se kiihtyy mutkasta niin paljon paremmin ja kun kuski on nahkaa ja luuta, niin jäykkis lentää alla terävämmin. Mun mielestä :).

Tää vois olla myös hyvä ostos (mulla ei tosin kokemusta, mutta speksit..): http://www.cube.eu/en/hardtail/ltd-series/ltd-race-white-metal-green/

Hieman reilu tuhat rahaa.

Timesby
09.07.2011, 17.03
Kävin ostamassa samaisesta Kuopiolaisesta kaupasta Spessun Rockhopper expertin 2010 mallilla. Aivan sama mulle onko viime vuoden vai tän vuoden mallia. Pari sataa halvemmalla lähti ovh:ta, joten aina vaan parempi. Nyt takana eka testi huuhan metsissä.

Mahtavaa touhua tuo metsän jyllääminen. Vielä kun hankkis lukkopolkimet ja -kengät niin sais kaiken tehon irti kehosta.

Mitenkäs muuten kun etujousi pitää ylös noustessa (keulaa nostaessa) lievän vingahduksen. Ikään kuin ei olisi riittävän öljytty. Onko vaaraa tuon suhteen eli kannattaisko jollain tavalla öljyillä vai kuinka?

snowfake
09.07.2011, 17.06
Semmonen "tssuh" ääni taitaa ihan normaalia olla vielä. Vingahdus ei välttämättä. Se keulan huolto kannattaa kuitenkin opetella tekemään, eivät mitään rakettitiedettä vaadi että sieltä voi öljyt vaihtaa. Biltemasta saa sopivaa keulaöljyä tilalle, yhdellä purkilla huoltaa koko keulan eliniän ajan sitä :)

Mojova
10.07.2011, 00.19
Kävin hakemassa nyt sitten tuon otsikon pyörän. Pitää vielä tämän viikonlopun aikan ottaa selvää tuosta keulan huollosta, ja pyörän huollosta yleensä.

kristian
10.08.2011, 19.21
Kävin hakemassa nyt sitten tuon otsikon pyörän. Pitää vielä tämän viikonlopun aikan ottaa selvää tuosta keulan huollosta, ja pyörän huollosta yleensä.

Minulla suurinpiirtein samat lähtökohdat pyörän hankinnan suhteen pl. Kuopio.
Olen päätymässä samaan pyörään, mutta kuulisin mieluusti parit ensi kommentit.

Mojova
21.08.2011, 18.13
Ainakin näin alottelijan silmin katsottuna olen oikein tyytyväinen pyörään. Mukava ajaa ja osat tuntuvat olevan jämerää tekoa. Todennäköisesti pyörän suorituskyky pysyy itse pyöräilijää parempana ainakin vielä tovin.

Sen verran negatiivista voin sanoa että tällainen ongelma ilmestyi pari viikkoa sitten: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43796-Avid-juicy-3-pit%E4%E4-kovaa-meteli%E4-jarruttaessa-(Video)&p=1684666#post1684666

AK-87
22.08.2011, 11.22
Ite "aloitin" maastopyöräilyharrastuksen Rockhopper Compilla myös ja koukussa ollaan. Pyörä vaihtui nälän kasvaessa, mutta eipä tuosta Rockhopperista juuri pahaa sanottavaa ole. Hyvä perussetti ja täyttää aloittelijan tarpeet oikein hyvin. Juissi Kolmoset on vähän epävarmat ja maanantaikappaleita on ilmeisen reilusti. Vaasan kivikkojuurakoissa menopeli vaihtui täpäriin aika nopeasti, kun oli halua päästä myös kisaamaan enskaan. Tämä "varoituksena"

Lisäystä: Rockhopper muuttui huomattavasti paremmaksi välineeksi teknisemmillä poluilla, kun asensin ketjuohjurin etuvaihtajan tilalle ja vaihdoin orkkisrenkaat räyhäkkäämpiin.