PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohjainkannattimen oikea momentti - Kuinka tärkeää/kohtalokasta?

JohnOrion
01.07.2011, 09.58
Ostin äskettäin Nishiki SL One (http://nishiki.fi/mallisto/hybrid/sl-one) -hybridipyörän (perus-/halpishybridi, 499 euroa). Säätäessäni pyörää omiin mittoihini aloin kohdistamaan ohjainta ja katsomaan, voiko sitä nostaa. Ilmeisesti tässä pyörässä on Nishikin integroitu T-Bar -kannatin ja ohjekirjan mukaisesti A-Head -tyyppinen ratkaisu.

Ohjainkannitin kohdistuikin kahta ohjainkannattimen kiristysruuvia löysäämällä. Viiden millin kuusiokoloavaimella ne availin ja kohdistamisen jälkeen kunnolla kiristin. Seuraavaksi aloin irrottamaan kannattimen päällä olevaa muovista tulppaa ja löysäämään sen alla olevaa ruuvia. Huomasin kuitenkin hyvin äkkiä, että kyseinen ruuvi ei suinkaan nosta kannatinta -- tässä pyörässä ei sitä voi nostaa. Ohjekirjasta paljastui, että kyseisellä ruuvilla säädetään laakerin välystä. En ehtinyt löysätä ruuvia kuin hieman (niin että sen pitämä tulppa hieman heilui) ja kiristin sen takaisin.

Ongelmani tässä on nyt se, että ohjekirja paljasti minulle, että ilmeisesti näiden ruuvien kanssa olisi tullut ottaa momentti huomioon. Ohjekirja toki neuvoo kiristämään huolella ja riittävästi (niin kuin tein), mutta se antaa myös momentit. Tämä sai minut epäilemään, olenko kiristänyt ruuveja liian tiukalle yms.

Ohjainkannattimen ruuveille annetaan momentiksi n. 13,2 Nm. Ne kiristin niin, että niitä vielä kireämmäksi saamiseen joutuu jo käyttämään hieman voimaa. Laakerin välyksen kiristysruuvin kiristin ensin hieman tiukemmalle (en kuitenkaan niin tiukalle kuin kahden ed. mainitun ruuvin) ja ohjekirjan kertaamisen jälkeen sitä hieman löysäsin -- kiristin sen ilman voimaa ja jätin jopa aavistuksen löysäksi. Laakerin välyksen kiristysruuville annetaan momentiksi VAIN n. 2,5Nm.

Olen pyöräasioissa suhteellisen ummikko ja elänyt lähinnä sillä periaatteella, että "kunhan ruuvit kiristetään kunnolla (lue: tiukalle), niin nou hätä". Haluaisinkin nyt kysyä, kuinka tärkeää (näin alle 500 euron laatuhybridissä) on noiden ohjekirjan momenttien käyttäminen. Toisaalta se, että laakerin välyksen kiristysruuvin momentti on vain 2,5Nm saa minut kysymään, mitä ongelmia voi siitä aiheutua, jos olen sen liian kireälle kiristänyt. Onneksi en jälkimmäistä alunperinkään voimalla kiristänyt, mutta laitoin kyllä ruuvin ensin perustiukalle (tuntuu tiukalta, mutta lapsikin saisi auki). Noita kuudenkympin momenttiavaimia tuskin kannattaa näin ei-varsinaisen-harrastelijan alle 500 euron pyörällä varustettuna ostaa.

nuubiainen
01.07.2011, 10.10
Laakeri kiristetään siten, että klappia ei jää, mutta ei kuitenkaan niin tiukalle että laakerit vaurioituvat. Ohjaustangon pitää kääntyä sujuvasti kiristyksen jälkeen. Mielestäni kiristysmomenttien antaminen laakerin kiristimelle on aika turhaa, se pitää kuitenkin tehdä näppituntumalla.

En tiedä minkälainen tuo Nishikin kannatin on, mutta usein ohjainkannattimen ruuvien momentit ovat 4-5 Nm luokkaa. Ei siis kauhean paljon. Alumiinisilla osilla nuo momentit ovat kyllä vähemmän kriittisiä kun hiilikuidulla. Osat eivät mene rikki, vaikka hieman ylikiristäisi.

10 Nm on noin 10 kilon massaa vastaava voima 10 cm vipuvarren päässä. Siitä voi karkeasti arvioida momenttia. Momenttiavain on tietysti paras ratkaisu, mutta alumiiniosien kanssa en ole vielä nähnyt sellaista tarpeelliseksi.

JohnOrion
01.07.2011, 10.34
En tiedä minkälainen tuo Nishikin kannatin on, mutta usein ohjainkannattimen ruuvien momentit ovat 4-5 Nm luokkaa. Ei siis kauhean paljon. Alumiinisilla osilla nuo momentit ovat kyllä vähemmän kriittisiä kun hiilikuidulla. Osat eivät mene rikki, vaikka hieman ylikiristäisi.

Kiitos vastauksesta. Ohjekirjan mukaan tuon Nishikin laakarinvälysruuvin oikea momentti on jopa vain n. 2,5 Nm. Se herättikin juuri huoleni, kun tosiaan olin mennyt sen aluksi kiristämään takaisin vähän samalla periaatteella kuin kiristäisin mitä tahansa ruuvia: peruskireälle muttei kuitenkaan liiaksi. Kiinnitin kyllä sitä löysätessä huomiota siihen, että se oli jo valmiiksi aika löysällä ja kaipa sen takia en sitä kiristänyt voimalla sitten loppuun.

Pyörät ovat nekin toki tarkkuuslaitteita, mutta näin ummikkona en ottanut huomioon sitä, että mutterin kiristämisellä voisi mahdollisesti saada vaurioitakin aikaan: varmasti suurin osa ihmisistä kun nyt kuitenkin kiristää kaikki ruuvit, oli kyse pyörästä tai koottavasta huonekalusta, samalla tavalla. Onneksi kuitenkaan en sitä kiristänyt liiaksi ja samana päivänä sitä heti löysäilin -- ja ilmeisesti se alumiinirunkokin on tässä asiassa se turvallisempi vaihtoehto.

Jani R.
01.07.2011, 10.40
Vinkkinä: Ostin ebaystä Canyonin pyörien mukana tulevan halvan momenttiavaimen, jolla ainakin nuo 5 Nm momentit saa kiristettyä. Maksoikohan se vitosen vai kympin. Oman käytetyn rungon mukana sitä ei tullut.
http://i56.tinypic.com/8y6icl.jpg (http://www.canyon.com/zubehoer/artikel.html?ac=Z02_02)
http://www.canyon.com/zubehoer/artikel.html?ac=Z02_02

Tuo 5 Nm on suunnilleen se kun antaa vaimon kiristää sen pultin kevyestä peukalo-etusormi-otteella ilman mitään jatkovarsia. Eli se on kierretty pienellä voimankäytöllä kiinni asti, muttei liian tiukalle.

tienlaita
01.07.2011, 10.48
Ostin äskettäin Nishiki SL One (http://nishiki.fi/mallisto/hybrid/sl-one) -hybridipyörän (perus-/halpishybridi, 499 euroa). Säätäessäni pyörää omiin mittoihini aloin kohdistamaan ohjainta ja katsomaan, voiko sitä nostaa. Ilmeisesti tässä pyörässä on Nishikin integroitu T-Bar -kannatin ja ohjekirjan mukaisesti A-Head -tyyppinen ratkaisu.

Ohjainkannitin kohdistuikin kahta ohjainkannattimen kiristysruuvia löysäämällä. Viiden millin kuusiokoloavaimella ne availin ja kohdistamisen jälkeen kunnolla kiristin. Seuraavaksi aloin irrottamaan kannattimen päällä olevaa muovista tulppaa ja löysäämään sen alla olevaa ruuvia. Huomasin kuitenkin hyvin äkkiä, että kyseinen ruuvi ei suinkaan nosta kannatinta -- tässä pyörässä ei sitä voi nostaa. Ohjekirjasta paljastui, että kyseisellä ruuvilla säädetään laakerin välystä. En ehtinyt löysätä ruuvia kuin hieman (niin että sen pitämä tulppa hieman heilui) ja kiristin sen takaisin.

Kun stemmi (ohjainkannatin) on puristettu ruuveillaan kiinni haarukanputkeen, se pitää laakerinkin koossa ja säädössään. Eli yläruuvin avaaminen ei vaikuta silloin, vaan itse asiassa pyörää voisi käyttää ylähattu kokonaan poissakin. (Näin ainakin Ahead systeemissä - mitä integroitu T-bar tarkoittaa en tiedä.)

Laakerin säätö voidaan siis tehdä ainoastaan stemmi löysänä. Laakerista kuuluu poistaa vain välys, joten kiristämisestä ei pitäisi edes puhua. Siitä tässä pari huomiota: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1636578#post1636578

(Minuakin hirvitti lukea stemmin pulttien kiristämisestä mahdollisesti turhan suureen momenttiin. Yleensä pikkuiset pultit on suunniteltu vähäiselle momentille.)

Stemmiä ei ehkä voi nostaa siksi, jos haarukanputki on katkaistu eikä siinä ole varaa nostaa. Nostettaessa laitettaisiin avaruudetin (spacer) stemmin alle. Jos pitää nostaa, vaihtoehdoksi jää stemmin vaihto toiseen.

tienlaita
01.07.2011, 11.10
Otsikon kysymykseen vielä, että onhan se ainakin kohtalokasta, jos etupyörä ei kääntyisi kun tankoa kääntää. Samoin kohtalokkaaksi voi tulla, jos vaurioittaa kierteet kiristämällä, tai kiristää laakerin, jolloin pyörän ohjaus ei enää ole herkkä. Ilman käsiä ajaen kyllä huomaa eron helposti vaarallisen vaikeana ohjaamisena, jos ohjauslaakeri on kiristetty - kun oikein on poistaa vain välys.

Harvaa kohtaa pyörässä kannattaa yrittää kiristää siten että liitos olisi kuin yhtä puuta. Kommelluksissa, törmäyksissä ja kolareissa säästää sekä pyörää että itseään kun liitokset luistavat.

Tanko läpi vatsan. Tai yksi ainoa pyörän itsekseen kaatuminen ja murtunut jarrukahva.

JohnOrion
01.07.2011, 12.20
Otsikon kysymykseen vielä, että onhan se ainakin kohtalokasta, jos etupyörä ei kääntyisi kun tankoa kääntää. Samoin kohtalokkaaksi voi tulla, jos vaurioittaa kierteet kiristämällä, tai kiristää laakerin, jolloin pyörän ohjaus ei enää ole herkkä.

Taisin ehtiä kerran ajaa pienen matkan tuolla ehkäpä liian tiukkaan kiristetyllä laakeriruuvilla. Silloin ainakin ohjaustanko kääntyili sulavasti; samalla tavalla kuin demotessa pyörää ennen mitään ruuvisäätöjä.

Nyt kuitenkin löysäsin sen sitten siihen pisteeseen, että ensin kiristin sen ilman voimaa "tiukkuudelta tuntuuvuuteen saakka" ja sen jälkeen löysäsin jonkun verran taaksepäin. Edelleen ajotuntuma tuntui samalta eli eiköhän kaikki ole kunnossa.

Jiiaa
01.07.2011, 13.02
Mulla on kulmasäädettävä stemmi ja oon todennu sen vittumaiseksii ja vaaralliseksi virittelyksi.. Onhan se aluksi ihan jees ku hakee sitä hyvää ajoasentoa mutta sitte ku on löytänyt sen oikean kulman niin kyllä tilalle tulisi hankkia kiinteä stemmi vastaavilla mitoilla/kulmilla.. Kulmaliitos narisee ja joustaa.. laitoin väliin rasvaa ja kiristin "voimalla" ´no.. joustaa se vieläkin ärsyttävästi ku laittaa painoa tangolle tai nostaa keulaa esim pienten nyppyjen ja terävien railojen ylityksessä.. Onneksi rasva myötä sentään se narina lähti.

Nyt siis hakusessa stemmi 130mm 0-kulmalla 26mm tangolle, Kiitos

Meni vähä aiheen sivusta mutta ei se mitää!

Jani73
01.07.2011, 13.08
Itse olen kiristellyt laakereita siten, että etujarru pohjassa ja pyörää nitkutellen ees taas tunnustelen välystä pitämällä sormenpäätä laakerin kohdalla. Kiristystä kunnes välys katoaa.
Tiedä siitä sitten, miten hyvä konsti tuo on.

tienlaita
01.07.2011, 13.14
Tuohon stemmin kulman tai pituuden vaihtamiseen. Vähän asteita jättää, poiketen 90 asteen (nollakulma, riippuen sanontatavasta) stemmistä, edelleen säätövaraa. Voi kääntää miinus- ja plussakulmaan. Ylemmäksi nostettaessa aina vähän samalla lähenee ja alemmas loittonee (mikä tapahtuu sekä kääntäessä että stemmin paikkaa haarukanputkessa säätäen).

Vähillä asteilla tarkoitan vaikkapa +- 4 tai 6 asteen kannatinta.

nuubiainen
01.07.2011, 13.23
Mulla on kulmasäädettävä stemmi ja oon todennu sen vittumaiseksii ja vaaralliseksi virittelyksi..

Joo, yksi tuollainen on ollut ja oli kyllä aivan turha kapistus. Jatkuvaa nitinää ja narinaa.

Sen sijaan toi Nishikeissä käytettävä Speedlifter-systeemi tuntuu olevan ihan toimiva peli. Tosin eipä siihen tangon korkeuden säätämiseen juuri koskaan ole tarvetta.

nure
01.07.2011, 19.26
Kyllä nuo säädettävät kannattimet kuuluu kaikkeen muuhun kuin vakavaan pyöräilyyn, suht rimpuloita kaikki. Ainoa seikka missä palvelee että jos on kannattimen mitat ja kulmat haussa ja kun löytyy niin vaihtaa oikeaan kannattimeen.

Jani73
27.07.2011, 10.51
Asiallinen video laakerin välyksen säädöstä

http://www.youtube.com/watch?v=1P4dYsxazTU

jalkkis
28.07.2011, 09.09
Mulla on onkelma. Fillari Cicli B ja sen tavis hiilarihaarukka. Täällä aloittelin keskustelua, kun luulin, että lonksunta tulee jarruista:

http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=43235

Noh, kyl se minusta tulee tuosta laakerista eikä jarruista.

Purin siten, että otin tangon, spacerit ja sen kupin pois. Tsekkasin, että se kiristysrengas ja pinnat ovat puhtaita. Sovittelin kiristysrenkaan takas, kuppi päälle, spacerit päälle, tanko takas ja pultti päälle paikoilleen. Sitten siitä haarukan yläpultista kiristys siten, että klappia ei tunnu.

Nyt päästään onkelmaan. Kiristin tuolla Jani73:n menetelmällä. Kun kevyesti eestaas jarru pohjassa nitkuttamalla välystä ei tunnu, stemmin pultit kiinni. Ei natsaa, kun ajaessa käyttää etujarrua, klonk. Tai vähän reilummin nitkuttaa eestaas etujarru pohjassa, klonk-klonk.

No, eikun laakeria kiristämään. Nyt mennään mielestäni jo aivan ylikireyksillä mutta eestaas nitkuttamalla lonksuntaa ei saa esiin.
No, hetken aikaa homma on ok mutta muutama kilsa ajettuaan, jossain tien epätasaisuudessa kuuluu "klonk" ja sitten tietää, että seuraavan kerran etujarrulla jarruttaessa kuuluu taas klonk. Hetki menee ja joku taas kolahtaa jossakin ja sitten tiedetään, että etujarrulla jarruttaessa kuuluu taas klonk.

Mitä tehdä? Noita nettivideoita katsellessa olen itse kiristänyt laakeria aivan liian paljon mutta ohjaus toimii herkästi / normaalisti. Muutoinkin laakerin yläpää näytti ok:lta mutta alempaa laakeria en tsekannut.

Se taustaksi, että fillariin on vaihdettu uusi keula, jonka jälkeen ropleemit alkoivat. Keula vaihdettiin ihan liikkeessä, jossa uskoisin olevan tarpeeksi osaamista (Pyörähuolto).

Joo, vien tsykän tarvittaessa sinne takas mutta kun ei viittis ajella 50km pariin pariin otteeseen. Ja muutenkin haluaisin oppia tekemään tuon oikein.

Jiiaa
28.07.2011, 10.01
Keula vaihdettiin ihan liikkeessä, jossa uskoisin olevan tarpeeksi osaamista (Pyörähuolto).

Kesä on kesätyöntekijöiden aikaa joten kannattaa varautua kaikkeen:)

Kyllä mä lähtisin kylmästi vaan kiristelemään lisää jos kerran klonksuu. Ehkä soittaisin sinne pyörähuoltoon ja kysyisin ovatko kanssani samaa mieltä. Eikös sen laakerin kiristinruuvin saa surutta vääntää kunnolla kiinni asti kunhan ohjaus pysyy kevyenä?
Tai niin mä oon ainaki tehny vaikka Youtube-videot toisin opettavatkin.

Vielä semmonen perus kysymys minkä varmasti kyllä oot ymmärtänyt tehdäkin mutta varmistellaa, ei saa suuttua jos kyselen itsestäänselvyyksiä!: Kai sulla on stemmin ruuvit löysällä kun kiristät laakerin ruuvia?

jalkkis
28.07.2011, 10.19
Kesä on kesätyöntekijöiden aikaa joten kannattaa varautua kaikkeen:)

Kyllä mä lähtisin kylmästi vaan kiristelemään lisää jos kerran klonksuu. Ehkä soittaisin sinne pyörähuoltoon ja kysyisin ovatko kanssani samaa mieltä. Eikös sen laakerin kiristinruuvin saa surutta vääntää kunnolla kiinni asti kunhan ohjaus pysyy kevyenä?

Vielä semmonen perus kysymys minkä varmasti kyllä oot ymmärtänyt tehdäkin mutta varmistellaa, ei saa suuttua jos kyselen itsestäänselvyyksiä!: Kai sulla on stemmin ruuvit löysällä kun kiristät laakerin ruuvia?

Pitää joo soittaa Okkalle jälleen. Juu, stemmit pultit on ollu suunnilleen käsissä, kun tota olen kiristellyt.

Voisko siinä alemmassa laakerissa olla joku asennusfiba, jonka takia tuo ei asetu oikein? Minusta kyllä käsikopelolla koittaen se ylempi laakeri on ollut se lonksunnan kohde...

EDIT: fillari kävi korjauksessa toukokuun lopulla, joten toivonmukaan suviuunot eivät olleet vielä silloin hommissa :)

Jiiaa
28.07.2011, 10.25
Suviuunot :D

MRa
28.07.2011, 11.03
Pitää joo soittaa Okkalle jälleen. Juu, stemmit pultit on ollu suunnilleen käsissä, kun tota olen kiristellyt.

Voisko siinä alemmassa laakerissa olla joku asennusfiba, jonka takia tuo ei asetu oikein? Minusta kyllä käsikopelolla koittaen se ylempi laakeri on ollut se lonksunnan kohde...

EDIT: fillari kävi korjauksessa toukokuun lopulla, joten toivonmukaan suviuunot eivät olleet vielä silloin hommissa :)

Onkohan se haarukkaan tuleva laakerin baseplate oikein päin? Nimittäin ensimmäistä kertaa kun tuota asentelin, olis menny väärin päin ellen olisi tarkistanut... Jos näin on, lonksuu laakeri sen päällä varmasti. Tossa vielä linkki sellaiseen: http://www.bike-components.de/products/info/p13100_Baseplate-Gabelkonus-.html

E.T.
28.07.2011, 11.13
John Orion
Onko sulla haarukan putken sisällä kiinteä käpy vai sellainen poisnostettava joka kiristetään ensin ja vasta sen jälkeen säädetään laakerin välys kiristämällä stemmin päällä olevaa kiristyslevyä vai miksi sitä sanoisi. Nää voi joskus aiheuttaa hämminkiä. Jos se tällainen, siinä stemmin päälle tuleva levy on kuusiokololla kiristettävä, siis se reikä on kuusiokolon mallinen. Tätä ei välttämättä heti huomaa. Eli jos olet tämän mallisesta löysännytkin kävyn, niin nyt sun pitää kiristää vaan se käpy siitä alla olevasta ruuvista ja vasta sen jälkeen säätää välys kuusiokoloavaimella stemmin päällä olevasta levystä ja sitten kiristää stemmi kaulaputkeen.

En tiedä mikä T-bar on, mutta "integroitu" voisi viitata, että tällaisesta systeemistä on kyse.

tienlaita
28.07.2011, 11.16
Eikös sen laakerin kiristinruuvin saa surutta vääntää kunnolla kiinni asti kunhan ohjaus pysyy kevyenä?

Tulee vaan mieleen että mikä siellä jumittaa niin ettei se muuten asetu jos pitää oikein kiristää. Ehkä laakerit ovat erilaisia, mutta seuraavassa Cane Creek S3 kokemukseni. Ja se mistä huomaa jos haarukanputki on liian pitkä / avaruudettimia liian vähän. (tulipa mieleen että saattaa käpy joustaa siinä vaiheessa)

Laakerin säätö voidaan siis tehdä ainoastaan stemmi löysänä. Laakerista kuuluu poistaa vain välys, joten kiristämisestä ei pitäisi edes puhua. Siitä tässä pari huomiota: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1636578#post1636578

Ja niin, kun haarukanputki oli vielä katkaisematta ja ensi kertaa asettelin laakerin ja stemmin, senhän sai painettua niinkin hyväksi ihan käsin että olisi voinut lähteä koeajolle. Siis kokonaan ilman käpyä ja laakerinvälyksen säätöruuvia.

jalkkis
28.07.2011, 11.31
Onkohan se haarukkaan tuleva laakerin baseplate oikein päin? Nimittäin ensimmäistä kertaa kun tuota asentelin, olis menny väärin päin ellen olisi tarkistanut... Jos näin on, lonksuu laakeri sen päällä varmasti. Tossa vielä linkki sellaiseen: http://www.bike-components.de/products/info/p13100_Baseplate-Gabelkonus-.html

Onkos toi siellä ala vai yläpuolella?

Ton tyyppinen on yläpuolella ja se on alaspäin, siis sillein, että tuo sisempi kohollaan oleva reuna on alaspäin. Sillain se pääsee kiristämään. Mulla tuo on jotain ei-metallia, joka on "halki" (ei siis yhtenäinen rengas) ja kirjaimet GW.

Alapuolta en ole vielä tsekannut mutta kai sekin pitää vielä tehdä.

jalkkis
28.07.2011, 11.33
Oho, tuli sählättyä...

tienlaita
28.07.2011, 11.39
Etsi valmistajan kuva juuri siitä ohjainlaakerista. Näkee osat ja järjestyksen. ;)

Kuituputken 'käpy' vaatii myös oman huomionsa. Eikö se voi luistaa putkessa. Niissä voisi olla oma paikoilleen kiristävä ruuvinsa? Tuossa taisi olla siitä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42886

jalkkis
28.07.2011, 12.06
Etsi valmistajan kuva juuri siitä ohjainlaakerista. Näkee osat ja järjestyksen. ;)

Se on Ritcheyn joku peruslaakeri mutta en tiedä tarkkaa mallia. Ulkoisesti suunnilleen tän oloinen:

http://www.bellatisport.com/shop/product/1154/Ritchey_Logic_Pro_Headset.html

En ole löytänyt räjäytyskuvia...

EDIT: joo toi Ritchey Logic Pro se pitäis olla.

ellmeri
28.07.2011, 13.03
Mulla samanlainen laakeri,viimevuonna asennettu,paljon maastossa ryskätty ja sitten *klonk*klonk* kiristystä ja sitten *naps*naps*:seko:.

Vein tikkurilan AJOMIEHELLE tutkittavaksi ja laakeri ehjä ja ok! mutta joutui rotsaamaan ylä ja alapäästä jokusen kymmenyksen,siihen loppu napsumiset.;) näinkin voi tapahtua.

MRa
28.07.2011, 13.40
Se on Ritcheyn joku peruslaakeri mutta en tiedä tarkkaa mallia. Ulkoisesti suunnilleen tän oloinen:

http://www.bellatisport.com/shop/product/1154/Ritchey_Logic_Pro_Headset.html

En ole löytänyt räjäytyskuvia...

EDIT: joo toi Ritchey Logic Pro se pitäis olla.

Wikipedieasta löyty aika hyvä kuva, siis tuolla: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Threadless-bicycle-headset.jpg

Laitetaan nyt kuvakin vielä suoraan:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/Threadless-bicycle-headset.jpg/800px-Threadless-bicycle-headset.jpg

Se "halkaistu" lienee tuo tuossa suht keskellä oleva palikka. Sen kuuluukin olla yläpuolella. Se keskittää ohjausputken ylälaakeriin. Se osa josta puhuin on tuolla oikeassa ylälaidassa.

jalkkis
28.07.2011, 20.22
Se olikin Ritchey Logic Comp tuo laakeri... Avasin taas. Tutkailin myös sitä alempaa laakeria ja en siitä löytänyt mitään ihmeellistä. Se base plate (?) siinä haarukan juuressa näytti olevan ihan ok, silmämääräisesti ei ollut vinossakaan. Alalaakerissa / base platessa oli jotain rasvaa voiteluksi mutta ylimääräistä kökkelöä tms ei siinä minusta ollut.

Taas kiinni, kiristys kohtuulliseen momenttiin... lonklonk. Lisää kiristystä, lonklonk vähenee, lisää kiristystä, paikallaan ei tunnu enää mutta ajossa lonklonk satunnaisesti. Nyt ote 15cm pitkästä vääntövarresta pitäis vaihtaa jo nyrkkiin, mutta en kehtaa kiristää enempää.

Prkl, kai se pitää Lauttasaareen lähteä.

tienlaita
28.07.2011, 21.59
^ Joo itse pitäisi pyöränsä koota niin sitten tietää kuinka se on. Epäilen liian pitkää putkea verraten spacerien määrään + mahdollisesti luistavaa käpyä, jos kuituputki. Luitko kaksi linkkiä mitä laitoin edelle?

A.M.®
28.07.2011, 23.01
Onhan ne laakerikupit nyt prässätty varmasti suoraan siihen emäputkeen?

Kävyllä ei ole merkitystä laakerin kireyteen kuin asennusvaiheessa. Stemmihän pitää kahdella pultillaan homman kasassa.

ellmeri
28.07.2011, 23.07

Mulla piti rotsata noi laakerikuppien paikat muutama kymmenys pois.

jalkkis
29.07.2011, 07.26
^ Joo itse pitäisi pyöränsä koota niin sitten tietää kuinka se on. Epäilen liian pitkää putkea verraten spacerien määrään + mahdollisesti luistavaa käpyä, jos kuituputki. Luitko kaksi linkkiä mitä laitoin edelle?

Kaikki linkit on kahlattu läpi... Täyskuituhaarukka mulla ei ole, putki on metallia. En usko, että käpy on ongelma.

Pituutta haarukalla on sen verran, että putki on 2-3 mm stemmin reunaa alempana.

Kävyllä ei ole merkitystä laakerin kireyteen kuin asennusvaiheessa. Stemmihän pitää kahdella pultillaan homman kasassa.

Vain luoja tietää, jos hänkään ;)

Aikaisemmalla keulalla ei ollut mitään ongelmia ja samat kupit on käytössä. Itse järkeilemällä keulan vaihdossa kuppeihin ei kait kosketa? Ja lisää järkeilemällä tuntuu siltä, että laakereiden / kuppien välisessä linjassa kuitenkin joku mättää, kun homma ei asetu kohdilleen vaikka kaikki kyllä näyttää olevan ok ja symmetrisesti jne. paikoillaan.

EDIT: Tjaa, onhan tietty mahdollista, että kupeissa tai jossain muualla on jotain häikkää. Keula on nääs vaihdettu pienen kolarin takia: http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42314&highlight=hiillikuituhaarukan+kest%E4vyys

Eli vaikka vain haarukassa oli näkyviä vaurioita, niin mistäs sitä tietää...

843
05.08.2011, 15.48
Kuitukaulan kanssa kannattaa tutkia press expanderin sijaintia stemmin varsinaisten kiristyspulttien kohtaan. Tarkoitan sitä, että jos expanderi ei satu olemaan optimaalisella kohdalla ja näinollen toinen pultti pääsee kiristymään "tyhjän päälle" pelkkää hiilikuituista kaulaputkea vasten voi jo 4-5nm momentilla tuntua melko pehmeältä ne viimeiset kiristysliikkeet verrattuna siihen että expanderi olisi antamassa taustalla tukea.

Miten muuten kuitukaulamiehet? Mitä momenttia pidätte stemmin pulteissa kaulaputkea vasten? Beone antoi tehtaalta kaikki momentit ja ohjeet rungolle hyvinkin tarkkaan, mutta haarukasta ei puhuttu mitään. Se nyt kuitenkin on kohtuullisen olleelinen osa pyörässä ja ikävä paikka napsahtaa poikki niinkin hölmön mokan kuin ylikirstyksen takia... 2-3 taitaa riittää jo komeasti??

jalkkis
12.08.2011, 13.20
Fillari tuli "huollosta". Luvattiin parissa päivässä mutta kun viikon päästä ei ollut kuulunut mitään niin soitin. Ei oltu otettu edes työn alle. Parin tunnin päästä tuli tieto, että valmis. Nouto seuraavana päivänä ja testisotkenta. Mikään ei ollut muuttunut, sama lonksunta edelleen. Alkoi v-tuttamaan niin paljon, että en edes viittinyt mennä sanomaan asiasta vaan poistuin paikalta. Eivät näköjään vaivaudu testaamaan fillaria itse, kun asian olisi huomannut n. 10m polkemisella.

Toisenkin pyydetyn homman jättivät vissiin kokonaan tekemättä.

Kun tää kuitenkin menee vakuutusyhtiön piikkiin, niin vien toisaalle. Tikkurilan Ajomiehestä on tullut hyvää palautetta, kokeillaan sitä.

jalkkis
14.09.2011, 16.56
Noniin, tässä ketjussa itkemäni ohjauslaakeriongelma on nyt (toivottavasti lopullisesti) ratkaistu. Raijasin fillarin Ajomiehelle tsekattavaksi. Kävi ilmi, että paikkoja ei ollut rotsattu ja eikä mitään asennusrasvoja käytetty fillaria kasattaessa. Eppu rotsasi paikat ja kasasi rasvojen kera ja kappas, nyt kaikki ok. Tosin ajokilsoja operaation jälkeen ei ole kertynyt vielä kymmentäkään mutta lupaavalta vaikuttaa.

Silti vähän ihmetyttää, että ennen pientä kolariani ohjauslaakerista ei kuulunut mitään. Ehkä se liikahti hitusen kolarissa, joka aiheutti ongelmat. No, jokatapauksessa nyt on ok.

PLP
17.09.2011, 13.23
Laitetaan tähän ketjuun. Ongelma on aheadsetin kanssa seuraava:

Haarukka tuntui liikkuvan hieman, joten kiristin ohjainlaakeria. Pyöräytin puristuspultin, joka pitää kannattimen tulppaa paikoillaan ilmeisesti liian kireälle, sillä nyt pyörii ruuvi ja tulppa päällä ympyrää, kun koitan kannatinta purkaa. Kuinka jumi poistetaan ja uskaltaako tuolla ajaa metriäkään? Meniko puristuspultti vaihtoon?

Kanuuna
27.04.2019, 18.23
Laitetaan tähän ketjuun. Ongelma on aheadsetin kanssa seuraava:

Haarukka tuntui liikkuvan hieman, joten kiristin ohjainlaakeria. Pyöräytin puristuspultin, joka pitää kannattimen tulppaa paikoillaan ilmeisesti liian kireälle, sillä nyt pyörii ruuvi ja tulppa päällä ympyrää, kun koitan kannatinta purkaa. Kuinka jumi poistetaan ja uskaltaako tuolla ajaa metriäkään? Meniko puristuspultti vaihtoon?

Nostellaas. Onko tähän löytynyt mitään ratkaisua? Onko jollain antaa valistunutta ohjetta, jolla voisi yllä mainitun onkelman poistaa? Saattoipa käydä itselle samalla tavalla.

jame1967
28.04.2019, 09.52
En muista mikä ongelma itsellä oli mutta löin vaan toisen kävyn vanhan päälle.
Kyseessä siis alumiininen putki ja perinteinen käpy .

Kanuuna
29.04.2019, 15.08
Ongelmana oli tilanne, jossa top capin ruuvi pyöri ikään kuin tyhjää aukeamatta tai kiristymättä. Tosiaan kyseessä oli veljen pyörä, jossa luulin kävyn pyörivän ohjainputken sisällä. Tänään sain aamulla ruuvin aukeamaan ilman mitään vippaskonsteja. En tiedä oliko lämpölaajeneminen tai -kutistuminen tehnyt hommansa. Putken sisällä ei kuitenkaan ollut perinteistä käpyä, vaan laajeneva kuituputkiin tarkoitettu...”käpy” eli siis compression plug. Se oli päässyt löystymään lähes sormikireydelle ja sen kiristämällä homma pelaa nyt kuin junan vessa.

Edelleenkään en kyllä tiedä ratkaisua, jos en olisi saanut ruuvia aukeamaan aamulla. Pultin kanta olisi mahdollisesti pitänyt porata irti, jolloin olisi päässyt käsiksi tuohon compression plugiin.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Moska
29.04.2019, 16.44
Eikö siinä ollut reikää korkin keskellä, mistä pääsee expanderin kiristämään? Ja jos se on löysällä, niin senhän pitäisi nousta nostamalla pois.

Kanuuna
29.04.2019, 22.32
Eikö siinä ollut reikää korkin keskellä, mistä pääsee expanderin kiristämään? Ja jos se on löysällä, niin senhän pitäisi nousta nostamalla pois.

Joo oli reikä expanderin keskellä, mutta pultti oli paikallaan ja top capissa ei tietenkään ollut reikää. Olis varmaankin päässy nostaan, mutta luulin tosiaan, että sisällä on normi käpy, joka ei nostamalla parane. My bad. En ollut aikasemmin veljen ohjainlaakereihin koskenut, niin en tiennyt mitä sisällä mahtoi olla.

Kyseessä oli siis Feltin brändäämä KCNC expanderi.

Sent from my iPhone using Tapatalk