PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiertyneen ahterin hoito

AaIiGee
27.06.2011, 15.26
Nyt ovat konkareiden vinkit tarpeen eli onko vinkkejä millä saisi hiertyneen ahterin kuntoon ilman treenitaukoa? Hiertymä tuli noin kaksi viikkoa sitten, kun en heti tajunnut satulan rungon olleen poikki. Sittemmin satula on vaihdettu ja kokeilin kolmen päivän lepoakin, mutta edelleen iho on hieman rikki sekä punainen reiden ja ahterin liitoksesta. Treenatessa ei tunnut pahalta, mutta treenin jälkeen iho tuntuu hieman ärtyneeltä. Hoitona olen kokeillut kortisonia ja bepanthenia. Tuttu terveydenhoitaja tuossa suositteli sinkkivoidetta. Otan ilolla vastaan vinkkejä ahterinsa onnistuneesti hoitaneilta, kiitos etukäteen!

VesaP
27.06.2011, 15.34
Pese alue puhtaaksi kaikesta rasvasta. Sheivaa karvat ko alueelta pois. Laita iso Compeed (http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/WebRoot/OVA/Shops/KYA/48CF/B445/B8AA/128E/CA97/59FA/3D38/3F16/Compeed_rakkojenhoito_M.jpg) siihen ja pidä niin kauan kuin pysyy vain. Ja avot, haava lienee parantunut samalla kun Compeedi kävelee ittekseen pois persuksesta jonkun 4-6 päivän kuluttua. Ja bonuksena tuo laastari vie kivun mennessään about täysin eli kestät istua satulassa vaikka perse on rei-illä.

Pieniin hiertymiin auttaa tuo Bebanthen, mutta isoa reikää se ei kerkeä paikata jos/kun ei malta pitää taukoa ajamisesta.

Ja noin muuten persvaivojen estoon suosittelen Castellin housuja missä on Progetto X2 säämiskä. Mun herkkähipiäinen kankku on joutunut käyttämään kaksia ajohousuja jo vuosia päällekkäin, kunnes löysin tuon Castellin säämiskän. Pärjään yksillä housuilla nyt. Ennen joutui Assosten kalleimpienkin housujen päällä pitämään toisia housuja. Voi elämän juhlaa sentään nyt!

equilibrium
27.06.2011, 16.08
Pulverimuotoinen pasimysiini auttaa ehkä paremmin kuin rasvat. Varmaan se hellä on vielä jonkun aikaa, mutta tuo vähentään hankauksen ajossa, tappaa pöpöt, eikä pitäisi kipeytyä lisää. Ehkäisevään hoitoon sinkkivoide on varmaan ihan hyvä, myös Assoksen chamois cremeä kannattaa käyttää jos on herkkä hiertymään tai kun viettää pidempiä tunteja satulassa ja kelit on lämpöiset. Toiset suosittelee talkkia tai sitä korvaamaan perunajauhoja, mutta eipä ole koskaan tullut kokeiltua. Hyvät ajohousut ja ahteriin istuva satula on aika hyvä kombo, se mikä se sitten kenellekin on, niin taitaa jonkin verran vaihdella. Kulunut satula ja kuluneet ajohousut on aina huono yhdistelmä, kannattaa satsata ja vaihtaa ajoissa.

tempokisu
28.06.2011, 11.53
:eek: mä liityn joukkoon, pers-vaivainen.
Mulle käy vain ja ainoastaan se sininen "säämiskä" kun on Urheilu-Areenan housuissa. Kaikki on mennyt hyvin kun on ollut ne tai samanlaisen säämiskän housut ja siinä päällä talvihousut.
Mutta nyt kun talvihousuja ei voi pitää, niin heti hiersi.
Kaikkia mahdollisia rasvoja on laitettu, mulla ehkä on vielä juuri jotain zinkkivoidetta muistaakseni.
Aiemmin on hiertänyt siittä taipeesta, mutta nyt se on rehellisesti perssii. Ja kaikkein kipein kun nousee satulasta, ja menee uimaan. kirp!:o
Auttaakohan jos laitan housujen päälle tavalliset trikoot? sitä tarvii kuitenkin seuraavaksi kokeilla.

VesaP
28.06.2011, 12.47
Kisu, kokeile aikuisen oikeasti (tai lapsen oikeasti, no, anyway) yksiä Castellin Progetto X2 säämiskäisiä housuja. Se on oikeasti paljon paree mitä mikä tahansa muu säämiskä mitä meikäkin kokeillut (ja joo, varmaan kymmenistä säämisköistä on kokemusta vuosien varrelta).

Tai hätätilassa laita kahdet hyvät normisäämiskäiset kesähousut päällekkäin. Miksi niin ei voisi tehdä?

Edit: Lievästi offtopiccina kiitokset Cycle Centerin Mäkelänkadun liikkeeseen! Kävin kysyy tyhjää fillarinpostituslootaa niin ei ollut mutta mukava myyjäsetä tyhjensi mulle vartavasten yhden uuden pyörälootan! Kiitokset! Eräs lähistöllä oleva toinen pyöräliike myi "ei oota" laatikoiden suhteen vaikka ainakin pari tyhjää taisi sattua silmiin kyllä. Toki ne voi olla menossa jonnekin muualle jo. :)

tempokisu
28.06.2011, 15.34
No mä kokeilen kaksia pökiä, niitä mulla nimittäin on paljon.
Tähän hätään ei mistään saa Castelleja, pitäisi eka sovittaakin enkä mä nyt minnekään ala lähteen, intternetistä en osta enää housuja.

Aiemmin ihan tämmöisiä ongelmia ei ole ollut, samanlaisia housuja käytetty eikä ongelmia. Vanhoihin housuihin on vaihdettu säämiskä-osio.
Musta on voinu tulla herkkänahkainen, tai kun on ajanu vähempi niin iho ei ole vielä "parkkiintunu"?

perttime
28.06.2011, 15.45
Vauvoille ohjeita näkyy löytyvän kyllä. Toisaalla vasta mainittiin että samat konstit toimii vähän isommillakin ihmisillä:

"
Laita jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä vaippa-alueelle hieman luonnollista jojobaöljyä. Tämä ei varsinaisesti ole öljy vaan juoksevaa vahaa, joten luo iholle suojaavan kerroksen. Jojobaöljyä saa ostaa luontaistuotekaupoista ja se on erittäin riittoisaa. (Tätä käytämme ahkerasti.) Apteekin Ceridal-öljyssä on myös jojobaa.

Kun olet pessyt vaippa-alueen ja kuivannut, laita ohut kerros sinkkivoidetta. Natusanin sinkkivoide on hyväksi, ja se onkin Ruotsin Luonnonsuojeluliiton testin mukaan Natusanin ainut vauvalle soveltuva tuote (!!). Sinkkivoidetta (tai esim. manteliöljyä, perusvoidetta) ei tule käyttää, jos peppua ei ole pesty ensin tai jos vaippaihottumaa on. Jojobaöljyä voi käyttää silloinkin. Sen alle ei jää mitään muhimaan.
"

Fatabo
28.06.2011, 15.55
Hoitona olen kokeillut kortisonia ja bepanthenia.

Itse ihottumaisena pullerona oon jonkin verran noitten kortisonien kanssa pelannu. Kortisonirasvoissa aina on kuuri, eli ei pysyvään käyttöön ja syynä tässä on kortisonin ihoa ohentava vaikutus. Mutta se voi olla että koskee vain niitä resepti mömmöjä eikä niinkään niitä reseptivapaita hydrokortisoneja. Mutta sitä tarkoitin sanoa että ei ehkä paras ohentuneen ihon hoitoon.

tempokisu
28.06.2011, 16.35
:o äitee juuri soitteli ja kerroin ongelmastani. Äitikin suositteli juuri vauvojen Natusania! joten sitä siis ostamaan !!

mk
28.06.2011, 16.42
itte oon käyttännyt ennantaehkäisevänä "herkän perperin" hajusteetonta paksua crem rasvaa laitettuna ahteriin ajon alkaessa sekä säämiskähousuihuin. Pitääpä tutustua tuohon Natusan sinkkipastaan jossainvaiheessa vaikka ei nyt juuri oireita olekaan päällä :p

Terwis
28.06.2011, 18.37
Herkästi hitsaavan berberin omistamana olen tullut siihen tulokseen että Helosania vakoseen enne ajoa.

Jos jostain syystä on päässyt hiertymä tulemaan niin kunnon pesu ja Helosanit perään niin aamulla on muisto vain jäljellä.

Pyöräpummi
29.06.2011, 20.30
Tälläisessä tapauksessa käyttäisin kaikki mahdolliset toimenpiteet. On se niin ikävä ongelma. Kyseisessä tapauksessa itse ottaisin hyvin rauhallisesti.
Pahintahan on se jos iho on rikkoutunut.

Ensinnäkin pitäisi olla kunnon säämiskä kuten Assoksen housuissa on.
Sitten siihen säämiskään kunnolla sitä Assoksen säämiskävoidetta (http://www.assos.com/en/19/singleProduct.aspx?cat=6,19,31,36&prod=175) ennen lenkkiä ja/tai pyörähousujen pesun jälkeen. Ei sitä tarvitse erikseen laittaa takapuoleen, jos ei siitä nyt jotain nautintoa saa. Kun lenkiltä palataan niin laitetaan Assoksen Skin Repair Gel:iä.

http://www3.bike-discount.de/pictures/big/43707.jpg

http://www.bike-discount.de/shop/m428/k470/personal-hygiene.html

Pyöräpummi
29.06.2011, 20.37
Hoitona olen kokeillut kortisonia ja bepanthenia.

Kortisonihan on hyvin tehokas, mutta käytettynä pitempään se ohentaa ihoa.

Naisten ryppyvoiteissa on juuri tuota kortisonia joka antaa hyviä tuloksia mutta pidemmän päälle on vahingoittava. Siitä huolimatta naiset käyttävät sitä.

lynxlynx
29.06.2011, 20.45
Ennen yli 2h ajeluita lämpöisessä kelissä talkkia reilusti housuun, imee kosteutta ja ehkäisee hiertymiä. Sama keväällä kauden alkaessa jos ei ole paljon talvitreeniä satulassa takana.

ellmeri
29.06.2011, 21.08
Jäämeren vaelluksella aina aamuisin D:Arduin huusi kovalla äänellä ranskalaisittain murtaen:Muitakaa rasvata perseenne!!!:D

Mä laittelin sipauksen rasvaa ja illalla pesunjälkeen rasvatalkkia yöksi,jos oli jotain nirhamaa niin se(perse) kuivui yön aikaan taas kuntoon.

Vauvojen rasvatalkki on hyvää,sitä vaan hanuriin.:cool:

Pyöräpummi
29.06.2011, 21.47
Miksi sitten niitä hiertymiä tulee kun takapuolen pitäisi olla istuinluiden kohdalta kauniisti kiinni satulassa?

Puutteellinen poljentatekniikka aiheuttaa sen että tapahtuu sekä samalla iskevään että hiertävää liikettä. Siinä voi iskeä sekä lonkkia että istuinluita päin satulaa hiertävällä liikkeellä.

Miksi sitten koneetkin polkijat voivat saada hiertymiä? Tehdään pitkiä lenkkejä ja lopussa kun ollaan väsyneitä niin hermosto ei enää pysty kontrolloimaan liikettä ja siitä tulee epäsymmetristä.

Ensimmäisenä hiertymien syy on korvien välissä. Sinne ne liikeradat ovat säilötty.

Naisillahan iho on ohuempaa ja siinä on vähemmän kollageenia. Tästä johtuu naisten ihon ryppyyntyminen

Kun nyt sitten tämäkin legendaarinen nainen mainittiin!
Apu: Sven Pahajoki : Dominick Arduinin valheille rakennettu elämä (http://www.apu.fi/artikkeli/dominick-arduinin-valheille-rakennettu-elama)
Arduinin ensimmäinen yritys Pohjoisnavalle oli oikeastaan täysin edesvastuuton räpellys, jossa paleltui niin että piti amputoida varpaita.
Hänellä ei ollut realistista käsitystä välineistä eikä paljoa muustakaan.
Toiselle matkalle hän sai "valmennusapua", josta siitäkään ei paljoa ollut apua. Arduin katosi hyvin nopeasti lähtönsä jälkeen.

AaIiGee
30.06.2011, 10.48
Kiitos runsaista vinkeistä! Tässä tilannekatsaus… Alkuperäisen hiertymän osalta iho ei ole enää rikki (tosin punottaa vielä) ja sinkkivoide (Zinkosal) tuntui tepsivän. Ilmeisesti olen kuitenkin istunut hiertymän takia toispuolisesti ja siitä seurasi vielä pahempi hiertymä vielä hankalampaan paikkaan. Paikka on sellainen, että sinne tuskin saa kiinni Compeedia, mutta pakko yrittää sitä viimeistään la, koska haluan ajaa Royalin.

Ensimmäinen hiertymä siis sai alkunsa hajonneesta satulasta, joka oli oikein hyvä ahterille ennen satulan muuttumistaan hetekaksi. Nyt en ole ihan varma, onko uusi satula sopiva vai ei, koska aloitin sillä ongelmien jo ollessa. Mutta pakko mennä taas satulakauppaan, jos ei ota asettuakseen.

Housujen osalta on varmasti petrattavaa, koska olen pihiydessäni tyytynyt alle satasen housuihin. Toisaalta olen pärjännyt niilläkin ennen satulan rikkoutumista. Missä liikkeessä noita Castelin pöxyjä muuten myydään? Tai osaatko VesaP neuvoa onko L vai XL oikea koko normaalivartaloiselle 177 cm pitkälle? Muiden vaatteiden osalta olen perus L-heebo, mutta italopökissä joutuu yleensä astumaan XL-kerhoon.

VesaP
30.06.2011, 11.05
Mutta pakko mennä taas satulakauppaan, jos ei ota asettuakseen.

Housujen osalta on varmasti petrattavaa, koska olen pihiydessäni tyytynyt alle satasen housuihin. Toisaalta olen pärjännyt niilläkin ennen satulan rikkoutumista. Missä liikkeessä noita Castelin pöxyjä muuten myydään? Tai osaatko VesaP neuvoa onko L vai XL oikea koko normaalivartaloiselle 177 cm pitkälle? Muiden vaatteiden osalta olen perus L-heebo, mutta italopökissä joutuu yleensä astumaan XL-kerhoon.

Mulla vois olla käytetty hyväkuntoinen Flite TT vapaana jos haluut säästää... :) Ja Compeedin saa kyllä about "minne tahansa" kun käyttää luovuutta. Kokemusta on. :D Onneksi nyt riittää noi Castellin uudet housut. Ei tarvinne Compeedeja ainakaan jos ei kovin pitkään (>10 tuntisia) ajele.

Pöksyistä, Bobshop saksasta tai Probikekit englannista myy noita. PBK:sta saat ilman postikuluja. Ja sulle on L oikee koko, ainakin Castellin Free aero race (muistaakseni se mallinimi mulla oli) shortseista. Ei missään nimessä XL. Tuolla "oikea castellin housukoko" ketjussa varusteet osiossa oli enemmän pohdintaa tästä castellien koosta.

Pekka L
30.06.2011, 11.54
Yksi neuvo vielä paranemiseen jos hiertymiä on syystä tai toisesta ilmaantunut: Nukkuminen aatamin asussa. Kesällä varsinkin jos kämpässä on hiukan enempi lämpöä, niin perseen hautominen kalsareissa ei varsinaisesti nopeuta ihon paranemista. Eli pääkeskuksen ilmastoinnin tehostaminen.

Itsellä oli aina haaroväli ruvella kun oma seura järjesti kolmesti peräkkäin Kalevan Pyöräilyn. Pakkohan se 110km tempo oli käydä kiskaisemassa... saatana että palleja kirveltää pelkkä ajatuskin niistä kisan loppukilsoista. Vajaa 4h satulan kärjellä ajamista teki joka kerta tehtävänsä:(

tempokisu
30.06.2011, 12.31
Omia tunnelmia:
- eilen oli hyväpehmuste-housut alla ja ilman mitään pehmusteita kireät lyhyet trikoot päällä. Ei hyvä. Päälyhousu rullautui taipeisiin, otin pois.
- laitoin zinkkivoidetta. Kaikki kalsongit zinkissä. Kuitenkaan se paikka mikä viimeksi hiertyi, ei vaivannut enää. Mutta taipeita hiersi, tosin tämä ongelma on ollut aina. (En ole oikeastaan koskaan pystynyt ajamaan ihan suorassa, aina toispuolisesti kun ei vaan pysty muuhun. Selle turbo helpotti ihan oleellisesti, ongelman kanssa on pystynyt ajamaan 711km lenkin. En ymmärrä miten ukot pystyy istumaan jollain hiilikuidun palalla... )
- ostin vauvatarvike-osastolta nyt lisää zinkkivoidetta, sekä ihon korjausvoidetta. Tuo korjausvoide on tahraamatonta, sitä laitoin nyt aamulla.
- ajattelin vielä kokeilla 2 pehmustettuja housuja päälekkäin. Yksi vaihtoehto on ommella pehmusteen päälle toinen samanlainen ( mulla on varalla näitä hyviä pehmusteita).

tempokisu
30.06.2011, 22.19
Kokeilin tänään kaksia pehmustettuja housuja päälekkäin. Päälimmäiset kyllä tuppasivat jälleen rullautumaan, mutta ei pahasti ( ja laitoin hakaneulalla..) mutta - :) tuntui ihan mukavalta ajaa, mukavammalta kuin pitkään aikaan!
Hienoa, kiitos vinkistä!

rolle72
30.06.2011, 22.31
Valkovaseliinia. Apteekista saa, ja hyvin toimii ainakin meikäläisellä. Sitä voi sitten vedellä vaikka boltseja ja sisäreisiä myöten, ihan sen mukaan mikä kohta kelläkin hiertyy. Itselläni on ainakin sisäreidessä sen verran isoa jerkkua (reiden ympärys ~75 cm), että sinne tulee hiertymiä helposti.

Schöne Scheisse
30.06.2011, 23.30
Valkovaseliinin miinuspuoli on se, että etenkin jos sitä laittaa vähänkin reilummin se tuppaa tihkumaan housujen läpi, joten satulakin tulee voidelluksi (mikä ei ole tarkoitus eikä etenkään valkoisessa satulassa esteettisesti mukavaa eikä muutenkaan hyvä asia).

Annetaan samalla lisäpuoltoääni Ceridalin LipoLotionille ("kuivan ihon hoitoon"; "suojaa ja kosteuttaa ihoa"); se on miellyttävän öljymäistä ja suihkepullosta on helppo levittää sopivan ohuelti.

tempokisu
01.07.2011, 08.05
Vaseliinia on ollut käytössä lähes koko ajan. VaselinAloevera on suun rohtumien hoitoo + b-vitamiini, suupielet halkeilee.
K-kaupasta saa aineita halvemmalla kuin apteekeista!

Kiovan Dynamo
01.07.2011, 08.27
...En ymmärrä miten ukot pystyy istumaan jollain hiilikuidun palalla...

Minä istun "hiilikuidun palalla" ihan sen vuoksi, ettei hiertäisi taipeista... ;)

Kun on kohtuu kapea lantio ja reisiläskit sitä luokkaa, että tolpastakin lähtee maalit, niin ei sinne väliin vain yksinkertaisesti työnnetä mitään sohvaa. :D

http://www.pedalconsumption.com/archives/2007/files/selle_turbo_saddle.jpg

Jos tämä on se "turbo", niin q-factori saisi olla jotain 400 millin luokkaa, että pystyisi edes haaveilemaan ajamisesta ilman hiertymiä... :eek:

tempokisu
01.07.2011, 15.51
:D:D tuo ei ole edes turbon puolikas. Ja näkyy olevan aika kova. Siis mullahan oli tuollainen ja myin kirpparilla, kun en voinu istua!

Mä olen kokeillut vaikka miten monta ja mallista satulaa, Ferrarin mukana tuli varmaan ihan supermegaerikois-huippusatula, pelkkä oikein kapia hiilikuitupala, hienoilla kuvilla. Ei hyvänen aika! :eek: painaa istuinluita niin että henki salpautuu, kuten ne muutkin kovat satulat.
Eli ei tässä olekaan ehkä kyse hiertymisestä, vaan siittä että se satula painaa. Tai minä sitä satulaa...mutta kuitenkin, lopputulos on että SATTUU niin maanperusteellisesti.

Mun Tunturi eps/turbo on ollut nyt ainoa satula millä on voinut ajaa.
Ikävä kyllä satulan valmistus on lopetettu! Mä ostan heti jos eteen sattuu, on maksanut 20e.

znood
01.07.2011, 20.51
Normaali valkovaseliini on ihan hyvää ehkäisemään hiertymiä. Kannattaa pestä lenkin jälkeen toki paikat huolella ja levitellä kosteusvoidetta.

Wilier
02.07.2011, 00.04
Nämä on perskohtaisia juttuja tietysti. Mulla kävi näin Italiassa keväällä, että nivustaipeesta iho hiertyi vereslihalle ihan yllättäen, mitä ei moneen vuoteen ollut taphtunut. Castellin housut oli päällä, ei ehkä samat, mitä täällä on kehuttu. Jotain kiss-systeemiä. Ostin apteekista pyöräilijöille(kin) tarkotettua salvaa: Pasta dermatologica, con talco, beta-glucano e ossido di zinco eli sinkkiä on ainakin salvassa. Sitten ostin kalleimmat Campagnolon housut, mitä kaupassa oli. Ja sitten pidin lepopaivän. Voitelin itseäni muutaman päivän, mutta ongelmat olivat ohi tuon yhden päivän levolla ja uusilla housuilla. Nyttemmin ei Castellinkaan housuista ole ollut mitään ongelmia. Assoksen rasvaa käytän pidemillä reissuilla. En tiedä, onko siitä mitään hyötyä ollut, kun reissun jäkeen ei rasvasta ole ollut jälkeäkään missään. Muttei hiertymiä kuitenkaan enää.

tempokisu
04.07.2011, 10.00
Mun huomioni vielä: neulottu kahdet pehmusteet päälekkäin.
Ei hyvä. :mad:
Ratkoin sen toisen puolessavälissä ( varikolla ) hätäseen pois, kyllä se saumakohta oli liikaa ja liian paksu.

Jorgee
14.07.2011, 10.32
Ekan vähän pitemmän pyöräilykerran jälkeen tuli persekipeeksi, mitä rasvaa suosittelette?
lisäksi aamuisin seisokki on laantunut vanhanmiehen (iin) tasolle pyöräily unien takia! auttaisiko uusi satula vai pyöräilijöille heterommat housut?
vetoan seisokin palauttamiseksi, älkää käyttäkö trikoita!!:(

daemonsultan
14.07.2011, 10.56
Ekan vähän pitemmän pyöräilykerran jälkeen tuli persekipeeksi, mitä rasvaa suosittelette?
lisäksi aamuisin seisokki on laantunut vanhanmiehen (iin) tasolle pyöräily unien takia! auttaisiko uusi satula vai pyöräilijöille heterommat housut?
vetoan seisokin palauttamiseksi, älkää käyttäkö trikoita!!:(
Assosta oon itte käyttänyt ja hyvin on toiminut: http://www.bike-discount.de/shop/k470/a2090/chamois-creme.html?mfid=428

Jos välilihan seutuvilla tulee puutumista, niin uusi satula hankintaan. Kokeilin Spessun satuloita ja tuntui oudolta, kun paikat eivät puutuneetkaan. Nyt kun palailin viikoksi entiseen satulaan, ajaminen on jatkuvaa kärvistelyä tietäessä, että sen ei olisi pakko olla näin epämukavaa.

Raideri
14.07.2011, 11.48
Omakohtaisesti voin suositella jo edellämainittua keinonahkaa. Joskusmaailmassa kun treenasin maratonille, rullaluistelin ja pelasin sulkkista, oli joskus paikat vesikelloilla ja hiertymillä. Riittävän iso keinonahka päälle ja eikun menoks. Jos se toimii jalkapohjassa, miksei hanurissakin?