PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fillaria (cyclocross) ostamassa

Sepsal
23.06.2011, 21.48
Vanha fillari vuodelta 2001 olisi remotin (Aceran taka vaihtaja ja vaijeri, taka pakka, ketju) tarpeessa, mutta alkoi himottaa (ja himo senkun kasvanut) pyörän vaihto. Ja talvellakin olisi tarkoitus ajaa.

Hybridin ja cyclocrossin välillä olen jonkun aikaa pohtinut. Hybridissä tarjolla laajempi välitysalue ja tuo käyrä tankokin tuotti epäillystä. Mutta tätä foorumia ja netin juttuja lueskellessa alkoi mielipide kääntyä cyclon puolelle.

Mutta onhan noita muutama cyclocrossi missä on myös tarjolla kolme eturatasta (ja levyjarrut).

Jyväskylässä Seppälän liikkeissä olen noita katsellut. Yksi Focus oli intersportissa ja bike planetissa olisi nishiki. Tunturin mallikin oli alennuksessa, mutta ajattelin panostaa enemmän. Focusen fillaria ei löydy netistä, kuulema uusi malli, Tiagra-sarjan osista on kaikeit kasattu. Ridessä ja laajavuoressa olisi tarkoitus käydä juhannuksen jälkeen.

Nishiki cross-road on alkanut kiinnosttaa (http://nishiki.fi/mallisto/cyclo-cross/cross-road). Sivun kuva on kaiketi edellisen vuoden mallista. Tässä pyörässä S-koon runko vaikuttaisi sopivammalta (valmistajan pituusrajat S: 160-175 cm, M: 173-184 cm), kun omat mitat on noin 172cm/78cm.

Pienempien välityssuhteiden riittävyys tuossa nishkissakin pohdituttaa, mutta saahan rattaita vaihdettua. Jos shimanon dokuja olen oikein ymmärtänyt, niin etupäähän ei paljon pienempää voi vaihtaa (nyt 50/39/30). 28 olisi pienin mikä voisi laittaa.

Taakse voisi vaihtaa isomman, ehkä 32. Mutta saako noita vaihdettua yksitellen? Shimanon sivuiltalta saa sellaisen kuvan, että isoimmat rattaat on nipussa.

Pyörät on kaiketi nämä http://bontrager.com/model/08252.
Kaiketi ihan OK.

nure
24.06.2011, 05.46
Painava ja kallis osiin nähden, kiekot eivät ole nähneetkään noita Bontragereita... Jotkut Taiwanin Litet taitaa olla... Takapakat tuolla tasolla niin halpoja että kannattaa vaihtaa koko pakka ja yleensä vain pienimmät on irtonaisia...
Mutta jos vakavissaan olet ostamassa niin etsi vanhoista keskusteluista ko. aiheita, kyllä löytyy vaihto-ehtoja.
Ei jaksa paneutua nyt asiaan kun kiire viinan juontiin!

nuubiainen
24.06.2011, 08.56
Jos Nishikissä on oikeasti triplakammet (50/39/30), niin kyllä niillä välityksillä pärjäät. Vai meinasitko kiivetä pystysuoraa seinää ylös? :) Rataspakkaan tuskin saa isointa ratasta vaihdettua, mutta eipä ole tarvettakaan.

Tyypillisesti cc-pyörissä on ns. kompaktikammet ja pienempi eturatas 34 tai 36.

Komppaisin nurea siinä, että Nishiki on vähän turhan kallis spekseihin nähden.

kh74
24.06.2011, 09.17
Tuolla olis aika hyvän näköistä tarjousta:
http://www.nippeli.fi/polkupyorat-cyclocross

Focuksia ovat jotkut kehuneet ja kyllähän noi osaluetteloa katsomalla painii hintaluokassaan ihan eri sarjassa kuin se Nishiki.

Sepsal
27.06.2011, 09.00
Pieneksi käy cyclocross tarjonta kun laittaa vaatimuslistalle kolme eturatasta ja levyjarrut.

Leewi
27.06.2011, 09.17
Pieneksi käy cyclocross tarjonta kun laittaa vaatimuslistalle kolme eturatasta ja levyjarrut.

Vedätkö perässä kuljetuskärryä, asutko alpeilla vai onko sinulla joku muu tarve kolmelle eturattaalle? Tuossa kuitenkin linkki budjettiratkaisuun http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64959

kh74
27.06.2011, 09.31
Muakin vähän ihmetyttää että missä olet ajatellut tarvitsevasi esimerkiksi melko normaalia 34 (etu) - 28 (taka) yhdistelmää kevyempää välitystä?

Jos tulee ongelma niin laita maastovaihtaja taakse ja 36 hampainen pakka, mutta kokeilisit nyt edes että onko sitä ongelmaa jossain. Mulla olis ongelma pysyä pystyssä moisella välityksellä ajaessa, kun ei oo tullu harjoteltua alle kävelyvauhdin ajamista kovin paljoa... :D

tienlaita
27.06.2011, 09.40
Kukin tavallaan. Itse käytän tiheää pakkaa takana 13-23 (kasipakka), ja siksi triplat edessä ei ole pöllömpi juttu. Viimeksi oli 28/38/48, mutta hankittuna on 24-34-44. Maantiekammet.

Riippuu tietenkin käytöstä. Minulla myös esim. peräkärryn vetoa pikkuteillä - metsäpoluilla. Kameravehkeet tippuu kyydistä jos ei ole ryömintävaihdetta, ja kuvauskohteetkin vilahtavat ohi liian nopeaan. :)

HMK
27.06.2011, 10.00
Jos ajelee jotain pieniä sorateitä ja metsäteitä, niin ei tuon pyörän 30/25 mikään tarpeettoman pieni välitys ole. Noilla pikkuteillä kun ei niitä mäkiä ole leikattu loiviksi. Aina ei välttämättä huvita runnoa putkelta joka mäkeä, eikä soralla edes onnistuisi, kun alkaa sutimaan. Jos pelkästään pikiteitä Pohjanmaalla paahtaa menemään, niin sitten on eri asia.

Tämä on melko mäkistä seutua, ja 30/26 välitys on ihan aktiivisesti käytössä. Jos aloittaja liikkuu Jyväskylän tienoilla, kuten viestistä voisi päätellä, niin kyllä sielläkin kiipeilyä riittää. Tripla tosin ei ole välttämätön, mutta turha ratas löytyy siitä ulkoreunalta. Kai kerran kokeillut, että kyllä se ketju sille 50 hampaisellekin tuntuu siirtyvän. Mielessä ollut, että joskus voisi jopa maastokammet vaihtaa. Joku 44-hampainen riittäisi hyvin isoimmaksi. Viimeistään sitten, jos joskus tulisi retkeilemään lähdettyä, niin sitten ainakin vaihto tulee ajankohtaiseksi. Telttakin on jo tilauksessa, että varmaan viimeistään ensi kesänä, josko tulisi kärrykin hankittua.

Maantiepyörä on kokonaan oma lukunsa sitten. Siinä on 39/25 riittänyt hienosti

kh74
27.06.2011, 11.06
Jos ajelee jotain pieniä sorateitä ja metsäteitä, niin ei tuon pyörän 30/25 mikään tarpeettoman pieni välitys ole.

Toisaalta se on käytännössä ihan sama välitys kuin 34/28.

Vaihteiden tiheys on kyllä ajossa mukava tekijä. Mutta jos verrataan Shimanon 12-28 10-pakkaa, 12-25 ysilehtiseen niin taitaa löytyä ihan yhtä tiheät välit sieltä.

Vakiona ei taida 12-28 pakka olla noissa Focuksen krossareissa, että sen joutuis sitten vaihtaan.

Mun mielestä kuitenkin nää erot välityksissä on käytännössä niin pieniä että ei sen pitäis ihan ykkösasia olla kun valkataan noitten vaihtoehtojen välillä.

Sepsal
27.06.2011, 18.48
Nishiki cross-road vanteet ja navat on Linus-merkkiset Taiwanissa tehdyt.

Ja Focus on malliltaan planet cyclo. Kuulema 2012 mallia ja pohjoismaiden markkinoille tehty.

Nishikissä on vakiona 28-622 kumit, kun focusessa on 35-622. Focusen runko on taka renkaan kohdalta tilavampi vaikka siinä on leveämpi kumi.

Sopivan välityssuhteen määritteleminen on hankalaa. Ihan riittävästi on nousua kotia kohti tullessa ja pientä välityssuhdetta (taitaa olla 1) saa/on kiva nykyiselläkin hybridillä käyttää.

Kolmella eturattaalla saa (ainakin luulen saavani) sopivia vaihdealueita eri käytöön. Pienin normiajoon mäkien nousuu. Keskiratas työmatka-ajoon ja isoimmalla sitten mennään (jos jaksaa). Suurinta välityssuhdetta ei pääse käyttämään kuin alamäissä.

znood
27.06.2011, 19.05
Focuksiin on yleensä mahtunut 42c kumit pyörimään jos haluaa tehdä polkukelpoisempaa.

kh74
29.06.2011, 10.39
Ja Focus on malliltaan planet cyclo. Kuulema 2012 mallia ja pohjoismaiden markkinoille tehty.

:seko: Joo ei tiiä Focuksen nettisivut eikä googlekaan mitään semmosesta.

Ilmeisesti se maahantuojan oma viritys perustuu johonkin tuommoseen "Urban" kategorian runkoon:
Ilmeisesti perustuu http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/bikes-2011/category/urban-1/model/planet-28-1.html (http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/bikes-2011/category/urban-1/model/planet-28-1.html)

Yleiset kokemukset Focuksen crossareista ei sitten välttämättä juurikaan sovellu siihen kun taitaa olla ihan eri tyyppinen kokonaisuus. Voi se silti hyvä olla.

Sepsal
30.06.2011, 22.11
Tämän näköinen on tuo Focus planet cyclo.

http://www.saunalahti.fi/~sepsal2/kauppa/30062011013_s.jpg

kh74
04.07.2011, 08.52
Tämän näköinen on tuo Focus planet cyclo

No ostikko sä sen vai kävitkö vain kuvan ottamassa?

tienlaita
04.07.2011, 09.36
Maantiepyörä on kokonaan oma lukunsa sitten. Siinä on 39/25 riittänyt hienosti

38/19 olen pärjäillyt. :) (13-19 seiskapakka) Loppujen lopuksi olen tässä uusaloittelijana hyvin heikkojalkainen, mutta kyllä vaan noilla 30- 46 km lenkeilläni minua on rasittanut aika loivatkin ylämäet satulassa (tuntuu ettei tehoja ole pyörittämiseen kuin hyttysen verran) ja lopulta tulee noustua putkelle hyvin herkästi. Siinä taas pitääkin laittaa vähän isompaa silmään jotta se kävisi helpoiten. 38/16 on aika hyvä siihen.

Oli minulla välillä pyörä josta löytyi myös pieniä välityksiä. Siinä vaan tulee hiki eikä matka edisty kun melkein kävelyvauhtia mäet kestävät ja kestävät eivätkä lopu ikinä.

Illalla ajoin taas tuon 46km lenkin ja harjoittelin oikein erikseen satulassa pysymistä nousuissa. Kyllä jalat siitä voimistuvat kunhan niille antaa sopivasti myös haastetta.

Minulla on kuitenkin hankittuna 34 ja 44 rattaat eteen. Jospa pääsisi siihen että sitten isommalla rattaalla olisi jo paljonkin käyttöä. Pitää kokeilla. Nyt on 50 isona ja mitä minä sillä varsinkaan takapakan 17-13 alueella missä ketjulinja on hyvä.

edit. 39 -> 38

Sepsal
06.07.2011, 09.52
Tuon focusen ostin. Mikä lie cyclo-hybridi-cross se sitten on.
Ekan pitemmän lenkin loppupäässä otin tuon kuvan ja pidin juomatauon.

Kiva sillä on ajella vaikka alla on schwalbe sammy slick 25-622 kumit, tuntuvat rullaavan kivasti.
28-622 kumeja olen pohtinut, mutta tiedä noista. Yleiskäyttöiset kumit saisi olla.

Kun tuolla käy esim. kaupassa ja nousee mäkee takaisin, niin tuo 30-25 suhde on ... hymm...hiukan kova.

Maantiellä mäkisemmässä maastossa on käyttänyt tuota keskimmäistä, 39, ratasta. Isoimmalla, 50, joutuisi laittamaan ketjut solmuu, muuten ei jaksa. Vain alamäissä pääsee käyttämä isointa suhdetta, 50-11, muualla ei ole edes toivoa. Sinänsä tuolla keskimmäiselläkin rattaalla pääsee hyviin nopeuksiin, noin 45 km/h, ja sen kanssa voi käyttää koko takapakkaa hyödyksi.

Sinänsä vaihtajissa on tuo säätä juttu, millä saa rahinan pois. Eli ketjut kait voi aika sulmuun laittaa.

jartsuli
06.07.2011, 10.09
Tämän näköinen on tuo Focus planet cyclo.

http://www.saunalahti.fi/~sepsal2/kauppa/30062011013_s.jpg (http://www.saunalahti.fi/%7Esepsal2/kauppa/30062011013_s.jpg)

Mitä toi painaa, näyttää tukevalta..

kh74
06.07.2011, 14.50
Kun tuolla käy esim. kaupassa ja nousee mäkee takaisin, niin tuo 30-25 suhde on ... hymm...hiukan kova.

Onnea uudesta pyörästä. Kuvasta ei näy mikä takavaihtaja siinä on, mutta tuolla rungolla tehdyssä Focuksen citypyörässä on SLX maastovaihtaja ja 9-pakka.

Jos näin on sinunkin pyörässäsi, niin sinne voi heittää vaikka 34 piikkisen pakan taakse.

Ei maksa paljoo ja menee vaikka puuhun sen jälkeen. (ei valitettavasti kuitenkaan perse edellä)

Ketjun saattaa joutua vaihtaan pidempään jos pakan vaihtaa.

Sepsal
07.07.2011, 22.24
Tuossa on tiagran vaihtajat. Etu ja taka navat eivät ole samaa sarjaa, vaan ovat sarjattomat levyjarrun takia. Shimanon ohjeista jää sellainen kuva että käytössä olisi nyt maksimi vaihde skaala (edessä 30-50 ja takana 11-25).

...pitää yrittää muistaa punnita.

ALVIR
08.07.2011, 05.18
Sinänsä vaihtajissa on tuo säätä juttu, millä saa rahinan pois. Eli ketjut kait voi aika sulmuun laittaa.

Jos on tiagra tripla vaihtaja, niin siinä on etuvaihtajassa kuusi pykälää.

Sepsal
10.07.2011, 10.32
Mitä toi painaa, näyttää tukevalta..

Kuvan setille punnitsin 14,8 kg painon.

znood
10.07.2011, 20.44
yli viis kiloa liikaa rossariks... trekkinki vois olla parempi nimitys :)

kh74
11.07.2011, 10.28
Shimanon ohjeista jää sellainen kuva että käytössä olisi nyt maksimi vaihde skaala (edessä 30-50 ja takana 11-25).

Joo varmaan on maksimi sille maantietakavaihtajalle.

Antamatta mitään takuuta aiheesta, pitäisi mielestäni MTB-vaihtajan ja 9-pakan pelittää kahvojen ja muitten komponenttien kanssa, jos meinaa reidet krampata ja maidot hapantua kauppareissulla mäkiä runtatessa. :)