PDA

Näytä tavallinen näkymä : Järkeviä vaatehankintoja

N.N.
13.06.2011, 19.31
Tässä voisi suositella lajitovereille hyviksi havaitsemiaan pyöräilyvaatteita.

Olen pyöräillyt ikäni, mutta tänään käytin ensimmäistä kertaa pyöräilyliiviä, havaitsin sen vallan mainioksi keksinnöksi. +11 C: sortsit, T-paita ja pyöräilyliivi oli riittävä varustus. Liivi pitää oivasti tuulen etupuolelta mutta hengittää takaa ja suojaa myös kaulan, kun vetää vetoketjun ylös asti. Vielä kun tuotekehittely etenisi niin pitkälle, että tekisivät samanlaiset taskut kuin pyöräilypaitoihin, niin olisi vallan täydellistä.

Willie
13.06.2011, 19.53
Nyt on pakko tietenkin hehkuttaa omalle kohdalle sattuneita onnistuneita ostoksia.

Shortseina käytössä on nämä:
http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/PROD_WCONTT?landingid=1208436873514A
Yleensä tuohon sitten vielä ohuet shortsit päälle että kehtaa mennä mettälenkille :D. Erittäin mukavat ajaessa.

Paidoista olen havainnut oikein mainioiksi Salomonin paidat:
http://www.salomon.com/fi/product/minim-tech-tee-m.html
Ei taida olla ihan samanlainen, mutta vastaavia minulta löytyy lyhyt- ja pitkähihaisena. Kangas on miellyttävän ohutta, joten kesälläkin voi käyttää pitkähihaista jos meinaa mennä risukkoon. Parasta noissa on kuitenkin mitoitus, tälläiselle kohtalaisen laihalle nuo istuvat oikein hyvin, toisin kuin monet muut sovittamani "purjeet". Pituuttakin löytyy tarpeeksi hihoista ja helmasta vaikkei noita pyöräilyyn ole tehtykään.

tipsu
13.06.2011, 20.13
Suosikkejani on housuista Löfflerin mallit, istuvat hyvin ja materiaali on helppoa pukea päälle hikisenäkin (sellaiset killtävät ja liukkaat vaatteet ei aina meinaa hikisenä liukua paikalleen).

Nuo ovat hyvät: http://www.roseversand.com/article/loeffler-ladies-bike-pants-flower/aid:386122

Takkina on Löfflerin windstopper irtohihoilla, eli toimii liivinäkin. Takana kaksi avotaskua ja yksi vetoketjullinen. http://www.loeffler.at/fi/Tuotteet/Bike/Women/Jackets/8103-DA.-BIKE-JACKE-WS-SAN-REMO.

Paidoista suosikki on Craft. Tuota mallia on useampi kappale: [/URL]http://tinyurl.com/5rofatg (http://tinyurl.com/6hb6k5t.Se), se istuu hyvin, ei pussita keskivartalolta, on kolme taskua, yksi vetoketjullinen pieni. Lisäksi hellepäiviä varten on avatar-kuvassani näkyvä Craftin pyöräilytoppi, sekin varsin mainio vaate kolmella taskulla. Ostin myös tuollaisen: [URL]http://tinyurl.com/6e47zhs. Siinä on irrotettava minihame ja pehmikkeelliset lyhyet housut, hyvin on toiminut.

nure
13.06.2011, 20.14
Noista liiveistä voi olla tosiaan montaa mieltä...

tienlaita
13.06.2011, 20.51
Noista liiveistä voi olla tosiaan montaa mieltä...

Tottakai, kuten kaikesta. (Vaan ehkä sulla olisi ollut jotain kokemusta jaettavana sellaisista, vai oliko tuo vain tyylipoliisin toteamus?)

Oma vuoden hankinta oli juoksumalliston tiukat shortsit - erinomaiset ajohousut ilman pehmusteita. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42604

N.N.
13.06.2011, 21.10
Pyöräillessä viima käy ensisijaisesti vatsaan ja kaulaan, siksi liivi on täsmäasu. Nuorena ja köyhänä muinoin sulloin sanomalehteä lämmikkeeksi paidan alle, muistin juuri ; )

kmw
13.06.2011, 21.34
Suomessa järkevää on soft shell -vermeet, vaikka nyt helteistä ollaankin nautittu. Yli puolet vuodesta on kuitenkin ss-sesonkia. Mullon Haltin takki ollut jo jonkun vuoden ja olen ollut oikein tyytyväinen. Löfflerin vastaavaa hipeltelin kun tytölle sukset Kalle Sportista laitettiin. Semmonen seuraavaksi.

LosJormas
13.06.2011, 23.46
Suomessa järkevää on soft shell -vermeet, vaikka nyt helteistä ollaankin nautittu. Yli puolet vuodesta on kuitenkin ss-sesonkia. Mullon Haltin takki ollut jo jonkun vuoden ja olen ollut oikein tyytyväinen. Löfflerin vastaavaa hipeltelin kun tytölle sukset Kalle Sportista laitettiin. Semmonen seuraavaksi.

Mites on kokemukset soft shellin tuulenpitävyydestä hikisenä? joskus kun oon pari kertaa haltin soft shell -takki päällä ajanu ni on ruvennu tulee kylmä ku rintakehästä takki vähänkin kastuu.. ei toisaalta taida olla mitään erillistä windstopperkalvoa tossa takissa.

nure
14.06.2011, 04.46
Tottakai, kuten kaikesta. (Vaan ehkä sulla olisi ollut jotain kokemusta jaettavana sellaisista, vai oliko tuo vain tyylipoliisin toteamus?)

Oma vuoden hankinta oli juoksumalliston tiukat shortsit - erinomaiset ajohousut ilman pehmusteita. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42604

Ei mikään tyylipoliisi juttu mutta kun pärjää lyhythihaisella paidalla niin jokin tiivis tuulenpitävä liivi on jo henk.koht. liikaa ja kylmemmällä softshell tms. toimii paremmin... Akoinaan moisen sain ja kahden +12 asteisen lenkin jälkeen hylkäsin tarpeettomana kuten jo sanoin... Jokin huomioliivi on sitten taas eri asia, sille löytyy tarkoitus!

znood
14.06.2011, 06.40
Maastossa riittää kutakuinkin seuraavat
Kesäksi lyhythihaset ajokuteet, kesäkengät, hengittävät hyvät hanskat
Välikausiksi niihin irtohihat, gorekengät, kokoontaitettava sadetakki ja lämpimämmät hanskat
Kylmemmälle kelille hiihtopuku tai vastaava, poolo alle, talvikengät tai kenkähuput aiemminmainittuihin kenkiin, edestä tuulta pitävä kypäräpipo, hiihtohanskat mallia "saksi" eli 2 sormea yhdessä.

Kadulle samat mutta saattaa kaivata jotain tuuliliiviä, windstopperikuiteta tai vastaavaa kun ei oo lämpimin keli.

Merkeistä Pearl Izumi, Santini ja Castelli ovat ainakin laadukkaita. Primalwearin paidat on erittäin hienoja mutta heikompi.

LosJormas
14.06.2011, 12.08
Suositelkaas sitten että mitä lyhythihaisia ajopaitoja hintaluokassa 40-70e ootte todennut erittäin hyviksi? sellaisia joita löytyy pk-seudulta, haluu päästä sovittamaan.

marco1
14.06.2011, 12.18
Mites on kokemukset soft shellin tuulenpitävyydestä hikisenä? joskus kun oon pari kertaa haltin soft shell -takki päällä ajanu ni on ruvennu tulee kylmä ku rintakehästä takki vähänkin kastuu.. ei toisaalta taida olla mitään erillistä windstopperkalvoa tossa takissa.
Softshellin tuulenpitävyys ei muutu märkänä kuin vähemmän hengittävään suuntaan mutta jos alla on vähän vaatetta niin sateella liikkuessa lämpö pääsee karkaamaan johtumalla hikisestä aluskerroksesta märkään päällyskerrokseen. Jos takissa verkkovuori niin se auttaa tai sitten nämä verkkopaitatyyppiset alusasut toimivat myös.

Vaatteista monet tekniset ulkoiluvaatteet toimivat maastopyöräilyssä ihan mainiosti jos pyöräilymerkit ahistaa liikaa.

TuH
14.06.2011, 12.43
Olen pyöräillyt ikäni, mutta tänään käytin ensimmäistä kertaa pyöräilyliiviä, havaitsin sen vallan mainioksi keksinnöksi. Liivi pitää oivasti tuulen etupuolelta mutta hengittää takaa ja suojaa myös kaulan, kun vetää vetoketjun ylös asti. Vielä kun tuotekehittely etenisi niin pitkälle, että tekisivät samanlaiset taskut kuin pyöräilypaitoihin, niin olisi vallan täydellistä.

Tuuliliivejä muuten saa selkätaskullisina. Olen törmännyt ainakin seuraaviin vaihtoehtoihin:

- Vaakasuora halkio selässä, jonka läpi voi kaivella alla olevan paidan taskuja.
- Yksi vetoketjullinen/tarranauhallinen tasku selässä.
- Kolme avointa taskua selässä (kuten pyöräilypaidoissa). Tämä lienee ainakin tiimivaatteissa yleisin vaihtoehto.

En suoraan sanottuna ymmärrä, miksi jotkut vaatevalmistajat ylipäätään tehtailevat pyöräilijöille epäfunktionaalisia taskuttomia tuuliliivejä. Miksi kukaan haluaisi pyöräillä ilman selkätaskuja?

JackOja
14.06.2011, 12.43
Suositelkaas sitten että mitä lyhythihaisia ajopaitoja hintaluokassa 40-70e ootte todennut erittäin hyviksi? sellaisia joita löytyy pk-seudulta, haluu päästä sovittamaan.

Maastoonko?

TLD & RaceFace -vaatteet @Hi5Bikes. Voi tosin käydä niinkin, ettei saa maksaa noin paljoa jos ostaa ylivuotisia :rolleyes:

LosJormas
14.06.2011, 12.51
Maastoonko?

TLD & RaceFace -vaatteet @Hi5Bikes. Voi tosin käydä niinkin, ettei saa maksaa noin paljoa jos ostaa ylivuotisia :rolleyes:
Eikun maantielle..jäi sanomatta.

TuH
14.06.2011, 12.56

Eipä taida olla hirveästi laatueroja tuon hintaluokan ajopaidoissa - samanlaista tekokuitua ja samanlaisia leikkauksia. Vähän kalliimmissa paidoissa voi sitten olla jotain nakinkuorimaista aerodynamiikka ja kompressoivia ominaisuuksia, mutta niidenkin tarpeellisuus lienee hieman kyseenalaista.

Esmes Mikonkadun Intersportista pitäisi löytyä jonkinmoinen valikoima Northwaven ajopaitoja noin 50 euroa per rätti. Ovat ihan kelvollisia.

Esa S
14.06.2011, 13.03
En suoraan sanottuna ymmärrä, miksi jotkut vaatevalmistajat ylipäätään tehtailevat pyöräilijöille epäfunktionaalisia taskuttomia tuuliliivejä. Miksi kukaan haluaisi pyöräillä ilman selkätaskuja?

Taskuton liivi mahtuu paremmin sinne paidan taskuun, kun keli lämpenee. Onhan se vähän hankala kaivella paidan taskuista tavaraa, kun liivi on päällä, mutta kyllä sekin yleensä onnistuu. Itse puen tuollaisen taskuttoman ja ohuen liivin usein paidan alle. Toimii ikäänkuin tuulialuspaitana, mutta on kuitenkin avattavissa edestä, jos tulee kesken ajon kuuma, ja voi (pysähdyksissä) ottaa melko helposti pois, ainakin jos paidassa on kokopitkä vetoketju.

Tuulialuspaita on kyllä myös hyvä hankinta, monesti parempi kuin liivi, useimmiten senkään kanssa ei tule liian kuuma missään vaihessa lenkkiä Suomen suvessa. No viime viikonloppuna ei tarvinnut kyllä harkitakaan tällaisten käyttöä, vaikka startti oli aamu seiskalta. :)

No perjantaina viimeistään taas tarvitsee, kun lähtee pitkään yöpirkkaan, jossa keli viilenee loppua kohti.

TuH
14.06.2011, 13.14
Taskuton liivi mahtuu paremmin sinne paidan taskuun, kun keli lämpenee.

Totta tuokin, mutta jos paidan taskuun jotain varavaatetta päättää tunkea, niin mieluummin sitten hätävaratakki kuin pelkkä liivi. Esimerkiksi oman Pearl Izumin Zephr-takin saa taiteltua melko tarkalleen ajopaidan taskun kokoiseksi.

YocceT
15.06.2011, 14.17

Logiikka on kai se että paidassa alla on taskut ja liivi on lisävarusteena kylmän kelin varalle. Ei kai kukaan tuollaista liiviä ihoa vasten käytä?

jarit
17.06.2011, 05.52
Eikun maantielle..jäi sanomatta.
Intersporteissa on Yokon maantie-tyyppisiä paitoja. Taisin maksaa jotain 40e kpl sekä pitkä- että lyhyt hihaisesta. Peruskamaa mutta vaikuttaisi toimivan.

tipsu
17.06.2011, 10.40
Minä inhoan sitä silikoninauhaa hihoissa ja helmassa. Se tekee paidasta pussittavan, ainakin kaikissa malleissa, joissa olen sitä nähnyt. Tulee olo, että on jossain kääreessä, joka on suljettu ylä- ja alapäästä. Olen ehkä lyhytselkäinen tai jotain, mutta ei mulla nouse mikään Craftin paita, vaikka olisi taskut tyhjinä, ne on sen verta pitkiä. Yksi silikoninauhapaita on, ja se nimenomaan meinaa nousta selästä. Monesti pyöräilypaidat on myös jotain napamallia, eli saa kiskoa ihan kunnolla, että saa masun piiloon.

Kannattaa siis pyrkiä sovittamaan jotain valmistajan mallia, ainakin ennen kuin tilailee suurta varastoa jotain tiettyä merkkiä:)

N.N.
22.06.2011, 19.35
Geelipehmusteiset ajohanskat on ihan must. Niitä tarvitaan paljon useammin kuin kypärää (vaikka niillä estettävät vammat eivät tietenkään ole yhtä vakavia). Itse olen kaatunut viimeisten viiden vuoden aikana (työmatkat ympäri vuoden + maantielenkkejä ja muuta huvimatkailua) n. 10 kertaa, eikä kertaakaan ole kypärä kolahtanut mihinkään, mutta joka kerta on hanskoja tarvittu. (Kerran olisi pitänyt olla kylkipanssari... kun ei ollut, meni pari luuta)