PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vitus razor pyörä > kokemuksia ?

am8119
13.06.2011, 16.56
Onko kenelläkään kokemuksia tästä Vituksen mallista ?
Onko ihan susi. Mites hintalaatusuhde ?

Tulisi mahdollisesti ensi maantiepyöräksi, kannattaako edes harkita ?

am8119
13.06.2011, 16.57
ja linkki siis tässä.:)
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=49200

Hidasmuttakankee
13.06.2011, 17.12
Kokemusta ei kyseisestä pyörästä ole mutta sanotaan näin että sangen asiallisen näköinen pyörä hintaansa nähden.
Mikäli olet kevytrakenteinen kaveri niin uskoisin että alkuun pääsee hienosti, muussa tapauksessa tutkisin hieman lisää onko esim. kiekkojen kanssa ollut kesto ongelmia.

hannupulkkinen
13.06.2011, 17.22
Vituksella on hienoja pyöriä, mutta tuo nimi....:D
Vaikka voisihan sillä saada rispektiä yhteislenkillä.

am8119
13.06.2011, 17.27
Kevytkö .. :D

Pikemminkin pikku tankki.. 80kg
Lihasten piikkiin.. vai mitä..:D

Saisko tähän pyörään 28 renkaat, vai onko
toiveajattelua.

Itte kun en oo ajellut juurikaan pyörällä n.10 vuoteen,
niin haluis alle vähän paksummat kumit..

Ajattelin nyt että lenkkien teko pyörällä ois hyvää kuntoutusta
polvelle, josta leikattu eturistiside ja kierukasta osa pois.
Voisko tässä olla jotain vaaraa ??
Mites onko joku saanut nimenomaan polvileikkauksen jälkeen lenkeistä
uutta puhtia toipumiseen ??

hannupulkkinen
13.06.2011, 17.49
Maantiepyörässähän on 28 tuuman renkaat, eli kiekot, jolla tarkoitetaan "pyöriä" ja niiden kehän läpimittaa.
Maantiepyörän renkaista puhuttaessa tarkoitetaan leveyttä, joka on yleisimmin 23 milliä, minä ajan mieluiten 25 millisillä kun painoa on yli 90 kiloa ja leveämmätkin taitavat joihinkin pyöriin vielä mahtua, mutta niistä ei ole paljon iloa.
Leveärenkaista maantiepyörän serkkua kutsutaan cyclocrossariksi ja niihin saa 35 milliset ja vielä leveämmätkin renkaat, mutta myös kapeammat vaikkapa 32 milliset.

28 milliset taitavat joihinkin maantiepyöriin sopia. Leveä rengas ei kyllä taida olla sen tukevampi ajettava kuin kapeampikaan rengas, koska kosketuspinta tiehen on kuitenkin euron kolikon luokkaa. Paksumman kumin isompi paino kyllä tuo ehkä vakautta, mutta sitten menettää sen maantiepyörän vauhdin hurman.

Edittiä: Continental Cator Skiniä saa 28 millisenä ja painokaan ei ole kuin 350 grammia. Ei paha. Kovin kivaa ajotuntumaa ei noin paksuihin ja pistosuojattuihin renkaisiin kyllä oikein saa.

am8119
13.06.2011, 18.07
minä ajan mieluiten 25 millisillä kun painoa on yli 90 kiloa

joten mullakin on siis toivoa ;)

Joo noi renkas asiat oli ihan selvät, mutta unohdin vain laittaa että tarkoitin
nimenomaan renkaan leveyttä..

Oisko tällanen sitten parempi ? http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=55
Ois kiva jos sais tarvittaessa kiinni tarakan ja lokarit, mitä mielestäni saa tähän spessuun.

Jotenkin vaan tuntuu että nää Spessut on vaihteisto osiltaan, muita vastaavan hintaluokan pyöriä kalliimpia.. miksiköhän :seko:

Eikös tässä kuitenkin ois suht rento, ei liian kisamainen ajoasento
kuntoilijalle ??
Kokemuksia kiitos .

Hidasmuttakankee
13.06.2011, 18.20
Kevytkö .. :D

Pikemminkin pikku tankki.. 80kg
Lihasten piikkiin.. vai mitä..:D

QUOTE]

[QUOTE=hannupulkkinen;1634173]Vituksella on hienoja pyöriä, mutta tuo nimi....:D

Minunkin paino pyörii 80kg nurkilla, neuvolassa punnittavia siis ollaan.. En jaksa uskoa että kiekot olisi niin kuraa että ei 80kg ukkoo kestä.
Tuosta nimestä on muissa ketjuissa hihitelty mutta minun mielestä se on sangen houkutteleva:rolleyes:. Äijäpeli.

hannupulkkinen
13.06.2011, 18.33
Kyllä tuolla Spessulla ajaa suoraakin tietä näkymättömiin.
Alumiinirunko ja hiilarihaarukka.

mrrw
13.06.2011, 19.23
Vituksella on hienoja pyöriä, mutta tuo nimi....:D

no miks Vitus nimi olis muka huono:D

Qatarissa männä vuosi kymmenenä poikettiin paikalliseen urheiluliikkeeseen
myyjä esitteli lenkki-pukuja "tässä PERSE Ranskalainen hyvä merkki"

Oltiin vähä väsähtäneitä ja alkoi hervottomasti naurattaan toi merkki myyjä ihmetteli mitä poijjaat nauraa ....no pitihän siihen keksiä jokin syy että selvittiin pälkähästä
Ranskalaiset osaa nää kaksmieliset merkit:D

kpyora
13.06.2011, 20.35
...minä ajan mieluiten 25 millisillä kun painoa on yli 90 kiloa...

Painoa on riittävästi yli tuon 90kg :( , mutta paras tähän asti vastaan tullut rengas on on ollut 21mm tuubi. :) Jouduin ostamaan, kun halvempia lenkkituubeja ei sattunut olemaan. Kesti pitkään ja oli todella mukava ajaa. Minusta renkaan laatu ratkaisee enemmän kuin millit, kun puhutaan 21mm - 25mm.

Pyörä näyttää muuten ihan hyvältä hinnat alkaen maantiepyörältä. Samanlaiselta, jolla minäkin aloitin. Tuolla ajaa muutaman vuoden, jonka jälkeen tietää mitä tahtoo. :D

Oleellista on koko! Vaikka pyörä olisi kuinka halpa, ei sitä kannata ostaa jos koko on väärä.

hannupulkkinen
13.06.2011, 20.49
Minusta renkaan laatu ratkaisee enemmän kuin millit, kun puhutaan 21mm - 25mm.

Olen ajanut monen levyisillä ja hintaisilla tuubeilla. Parhaat ovat nämä Stelviot, jotka nyt ovat alla. Pelkästään tuubin leveys ei ratkaise, vaan ilmatila. 21 millisissä renkaissa voi olla aika iso ilmatila jos rengas on korkea.
Myös se mistä tuubin sisärengas on tehty vaikuttaa mukavuuteen ja rullaavuuteen. Tosin erot ovat melko pieniä.

am8119
13.06.2011, 21.07
Oleellista on koko! Vaikka pyörä olisi kuinka halpa, ei sitä kannata ostaa jos koko on väärä.

Siinä se ongelma nyt näyttäiskin olevan. Kun budjetti on maks.1000e, niin kokoa
48-50 ei niin hirveästi löydy.

Itselle kävis parhaiten Cyclocrossari, mutta niissä varsinkin tuo hinta tulee vastaan nopeasti. Kona Jakea kävin Turun Ajopyörässä kokeilemassa, mutt kun
myyjä jatkuvasti kyyläs vieressä, ja oltiin vaan siinä parkkiksella, niin eihän siinä
mitään tuntumaa saanut.

Mitäs mieltä oisitte tästä Spessusta. Kiinnostais kun siihen sais kiinni ilmeisesti
tarakan ja lokarit tarvittaessa.
Enimmäkseen ois tarkotus kyllä asvaltilla vetää, (90%)
mutta myös kauppareissuja ois kiva pystyy tekemään, niin ettei reppua tarttis selässä. Eikös tuo ole jo vaarallistakin, kun reppu vie miehen napakassa jarrutuksessa :eek:

Spessussa vaan arveluttaa tuo hinta laatu suhde. Ettei vaan maksaisi merkistä..
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=55
onkos näillä eroa paljonkin ajettavuudessa ja käytön kannalta ??
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=65

Mahtuukos noihin pyöriin 28mm rengas ?

Paljon on nyt kysymyksiä, mutta arvostaisin paljon, jos joku vois nähdä vaivaa
ja kirjoittaa laajemman vastauksen joka vähän avais asiaa :)

hannupulkkinen
13.06.2011, 21.26
Ei noissa Spessuissa nyt merkkiliäsää paljon ole sevveran edukkaita ovat molemmat.
Tuo eka pyörä on enenmmän cc-mäinen ja jälkimmäinen maantiepyörämäisempi.
Eka on kompaktikeskiöllä, tokasta en ole varma.
Ekaan saa lokarit ja tarakat. Toiseenkin saa mutta vain lisäklemmareilla.
Reppu selässä on turvallisempaa ajaa kuin kamat tarakalla.

Molemmat ovat halpoja, mutta kai eka pyöräksi ihan käyttökelpoisia.
Luulen, että foorumiin kirjoittajilla ei ole kokemusta kummastakaan.
Soita liikeeseen ja kysele eroja.

Kyllähän tonnilla saa cyclocrossareitakin.

am8119
13.06.2011, 21.31

Saa, mutta kokoja ei juurikaan enää löydä täältä koto suomesta :mad:

Kun mitat ittellä 170/74 niin tarttis sen 48 tai 50 koon.

Hidasmuttakankee
14.06.2011, 08.17
Saa, mutta kokoja ei juurikaan enää löydä täältä koto suomesta :mad:

Kun mitat ittellä 170/74 niin tarttis sen 48 tai 50 koon.

Hmmm, minä olen 177cm ja ajelen 56 koon Feltillä, tuostakin olen stemmin vaihtanut pidempään, aiempi oli pyörä oli 54 ja minulle pieni. Äkkiseltään kuvittelen noiden kokojen olevan sinulle liian pieniä mutta kaippa taulukot on viisaampia jos tuollaisen koon sinulle suosittelee??

PeteF
14.06.2011, 10.00

Hep! Ostin viime syksynä Spessun Allez compactin, Secteur oli kiikarissa mutta kun Allez oli nätimpi niin piti se ostaa. Ihan "hinnat alkaen" Sora-sarjalla oleva fillari on kyseessä ja olen ollut erittäin tyytyväinen (paremmasta kun en tiedä). Vikoja ei ole ollut eikä Spessussa mitään merkkilisää mielestäni ole, toki vastaavan Cannondalen olisi saanut suurinpiirtein samaan hintaan Tiagra sarjalla.

Allez kulkee allani aina vain paremmin kun oppii sillä ajamaan, tai lähinnä polkimia pyörittämään oikein, ja kun kunto kasvaa. Muuta verrokkia ei ole kun maasturi joten en osaa sanoa josko alumiinirunko tärisee enemmän tai muuta sellaista, ei ole vielä kädet puutuneet tärinästä. :p Satulan vaihdoin hieman leveämpään kun tuntui että vakio 130mm penkillä ei pystynyt istumaan kun tasan yhdessä kohtaa. Spessun testipenkkejä lainaamalla löytyi sopiva ja mukavampi malli.

Kuten sanoin, paremmasta kun en tiedä niin edullisin Allez riittää meikäläisen lenkkikäyttöön oikein hyvin. Kevyemmällä pääsee varmaan lujempaa mutta ei mulla nyt niin kiire ole.

Nakili
14.06.2011, 10.09
Ei noissa Spessuissa nyt merkkiliäsää paljon ole sevveran edukkaita ovat molemmat.
Tuo eka pyörä on enenmmän cc-mäinen ja jälkimmäinen maantiepyörämäisempi.
Eka on kompaktikeskiöllä, tokasta en ole varma.
Ekaan saa lokarit ja tarakat. Toiseenkin saa mutta vain lisäklemmareilla.
Reppu selässä on turvallisempaa ajaa kuin kamat tarakalla.

Molemmat ovat halpoja, mutta kai eka pyöräksi ihan käyttökelpoisia.
Soita liikeeseen ja kysele eroja.

Secteurissa on roubaixin geometria, joten ihan pirun lähellä ollaan cc:tä:D, lokarien paikka tosiaan löytyy, mutta eipä se siitä cc:tä tee. kätännössä erot roubaixiin ovat alumiininen runko ja zertz- vaimennuksien puute seatstay- putkissa. Allezista ei oo itelläni juuri kokemusta, mutta muilla näytti olevan..

Allezissa on taasen Tarmacin geometria alurungossa.
Eli jos ei oo rahaa hankkia roubaixia( niinku mulla ei ), voi ostaa Secteurin. Allez menee hyvin esim harjoituskilpurina spessun tarmacilla oikeasti kisailevalle tai sitten lenkkipyöräks muuten vaan kisamaisemmasta asennosta tykkäävälle.

am8119
14.06.2011, 10.37
..Äkkiseltään kuvittelen noiden kokojen olevan sinulle liian pieniä mutta kaippa taulukot on viisaampia jos tuollaisen koon sinulle suosittelee??

Kyllä se joku tollanen pitäis olla.
Konan Jakea tosiaan kokeilin runkokoolla 49cm ja siinäkin
kulkuset otti pientä kosketusta poikkitankoon, kun seisoin maassa..:D

mrrw
14.06.2011, 14.58
Kyllä se joku tollanen pitäis olla.
Konan Jakea tosiaan kokeilin runkokoolla 49cm ja siinäkin
kulkuset otti pientä kosketusta poikkitankoon, kun seisoin maassa..:D

notta sais ihan hyvän runkokoon kannattaa huomioida....kulkuset voi riippua kovinkin alhaalla,että EI kulkustet anna oikeata kuvaa runkokoosta
vaan nivuset/haaran tyvi:D

hannupulkkinen
14.06.2011, 16.28
Secteurissa on roubaixin geometria, joten ihan pirun lähellä ollaan cc:tä:D, lokarien paikka tosiaan löytyy, mutta eipä se siitä cc:tä tee. kätännössä erot roubaixiin ovat alumiininen runko ja zertz- vaimennuksien puute seatstay- putkissa. Allezista ei oo itelläni juuri kokemusta, mutta muilla näytti olevan..

Allezissa on taasen Tarmacin geometria alurungossa.
Eli jos ei oo rahaa hankkia roubaixia( niinku mulla ei ), voi ostaa Secteurin. Allez menee hyvin esim harjoituskilpurina spessun tarmacilla oikeasti kisailevalle tai sitten lenkkipyöräks muuten vaan kisamaisemmasta asennosta tykkäävälle.

Minä en sanonut että tuo Secteur olisi cc, mutta on se lähempänä cc-pyörää malliltaan ja rakenteeltaan kuin maantiepyörää, mutta ehkä se olisi kaikista lähimpänä Audax tai Radonneurpyörää.
Älä mulle ala. :cool:

am8119
14.06.2011, 20.08
..kulkuset voi riippua kovinkin alhaalla,että EI kulkustet anna oikeata kuvaa runkokoosta
vaan nivuset/haaran tyvi:D

Suht timmeillä farkuilla ne pysyy aika ylhäällä..:p
Mutta joka tapauksessa, kyllä se runkokoko on se 49,50cm kun
jalat on niin lyhyet (74,75cm)