PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteinen Helkama TE2800 ostettu



Roopea
07.06.2011, 09.50
Ensimmäisen koeajon jälkeisen lyhyen harkinnan jälkeen ostin Helkama TE2800 sähköavusteisen polkupyörän Töölön pyörästä, ja eka työmatka on nyt takana.

Kyllä oli kivaa uudella pyörällä. Eilen oli tuulinen päivä ja varsinkin kotiintulo vastatuuleen oli yhtä juhlaa. Juhlaa oli myös töihin meno myötätuulessa, ja huiput taisivat olla jotain 37 km/h vaikka sähköavustus loppuu jo 25 km/h nopeudessa. Helkama vaikuttaa olevan tavallisena polkupyöränäkin ok - vaikka toki painava.

Ajelin eilisen päivän aikana 38 kilometriä. Minulle ihan hyvä kilometrilukema, sillä edelliseen Nishikin maasturiin tuli edellisen 2-3 vuoden aikana mittariin yhteensä 113,6 kilometriä. Käytin koko ajan maksimitehoa, ja päivän jälkeen akussa oli jäljellä 3/5 varaus.

Muutamia havaintoja:
- Eilinen pyöräily tuntui jaloissa selvästi, vaikka sinänsä hyvässä kunnossa olenkin
- jos vastatuuleen haluaa maksimiavustuksen (minimihien), kannattanee polkea noin 20 - 23 km/h, jolloin sähköavustus on vielä voimakas mutta pääsee lujaa
- ketjunsuoja rapisi ikävästi ajettaessa, mutta se poistui laittamalla pari rikkaa
- seisontajalka heilui aika kovasti ja kiristäessä huomasin, että ruuvi ei ollut putoamisvaarassa mutta ruuviuraan oli jäänyt metallia siten että ruuvia ei meinannut saada pohjaan saakka.
- tuli ajettua aika kovaa (kun se on niin helppoa), mutta pitää tänään ottaa risteys- ja kaupunkiajo rauhallisemmin

Ostin Helsingin Urheiluvälinehuollosta Ortlieb Back- Roller Classic laukkuparin (viime viikolla tarjouksessa 61 e/pari), mutta vaikka tietokone laukkuun mahtuukin, taidan ostaa vielä Ortlieb Downtown - salkun sitä varten.

nure
07.06.2011, 18.39
Onnea vaan... Taidan silti ostaa eläkelahjaksi mielummin C-sarjan Golnagon...

Roopea
09.06.2011, 20.37
Neljä ajopäivää ja 125 kilometriä takana. En ole ajanut autolla tällä viikolla ollenkaan. Olenkohan koskaan ennen ollut neljä päivää kotona mutta ajamatta autolla?

Ajo tuntuu jaloissa, mutta ajo on edelleen maistunut hienolta, mihin tämän viikon hienot ilmat ovat varmaan myös vaikuttaneet. Työmatkojen keskinopeus on ollut noin 22-23 km/h, mihin sisältyy ajoa Helsingin keskustassa.

Muutamia lisähavaintoja:
- vaihteisto/sähkömoottorin toiminta on sujuvaa ja avustus tuntuu luontevalta. Tuntuu vain kuin olisi yhtäkkiä jaloissa hurjat voimat
- olen saanut sen vaikutelman, että pienemmillä vaihteilla avustus ei jatkuisi yhtä voimakkaana 25 km/h saakka, vaan avustus loppuu aikaisemmin. Siten pyörällä pääsee kovempaa, kun laittaa isompaa silmään, mikä aluksi tuntui vähän omituiselta
- suurin vaihde ei aina mene ihan heti päälle vaan vähän takeltelee. Pitää tarkistuttaa huollossa jossain vaiheessa
- minun ajoilla akussa on joka päivä ollut jäljellä 3/5 latausta, eli hyvin on sekin riittänyt

Huomenna taidan pitää etäpäivän ja samalla hyvin ansaitun lepopäivän. Tällä hetkellä ajatuksena on kulkea pyörällä töissä myös sadepäivinä, mutta katsotaan ensi viikolla miten se toteutuu

ellmeri
09.06.2011, 20.54
Hienoa että saat elämyksiä ja kuntoa samalla ;) mihin sitä autoa tarvitsee? mullakin auto vaimon kauppareissuja varten.

Hyvää kesän jatkoa ja toivottavasti tulee paljon kilometrejä mittariin fillarissa.

Velootti
10.06.2011, 00.19
Kyllä se talvi sieltä tulee...

salama66
10.06.2011, 09.10
Mitä siitä vaikka talvi tulisi? Hyvin fillarilla pärjää silloinkin. Ja loskassa nastarenkain sähköavustus tulee juuri oikeaan käyttöön.

Meillä ei ole ollut kolmeen vuoteen autoa, eikä sitä nykyään edes osaa kaivata. Onneksi muksu on senverran pienikokoinen jotta selviää autottoman lapsiperheen hankalimmista vuosista helpolla. Tytär siirtyy suoraan lastenistuimesta oman pyörän käyttöön.

Pikkulauri
11.06.2011, 19.21
Mitä siitä vaikka talvi tulisi? Hyvin fillarilla pärjää silloinkin. Ja loskassa nastarenkain sähköavustus tulee juuri oikeaan käyttöön.

...snip...

Velootti ehkä ajatteli sen akkuparan virranantokykyä reilun parinkymmenen asteen pakkasessa. Myös sohjossa 28 kg on aika mukava massa kuljettaa eteenpäin, riitti sähköä eli ei.

HMK
12.06.2011, 11.53
- olen saanut sen vaikutelman, että pienemmillä vaihteilla avustus ei jatkuisi yhtä voimakkaana 25 km/h saakka, vaan avustus loppuu aikaisemmin. Siten pyörällä pääsee kovempaa, kun laittaa isompaa silmään, mikä aluksi tuntui vähän omituiselta

Olikos niin, että tässä Helkamassa on sellainen momenttianturi keskiössä?

Laite tunnistaa, minkä verran kuski voimaa käyttää, ja pistää siihen suhteessa lisää valitun avustustason mukaisella prosentilla. Sähköavun suuruus siis riippuu momentista, ei kampien kierroksista.

Pieni vaihde ja reipas vauhti = vähemmän vääntöä kammille kuskilta --> sähkölaite avustaa vähemmän. Vai ymmärränkö minä nyt tästä fysiikasta jotan väärin? Oikoa saa.

Matsuma
12.06.2011, 13.00
Onnittelut pyörän hankinnasta! Kyllä tuolla kunto kasvaa ja hienoa, että olet innostunut fillaroinnista. Parasta on, että ette tarvitse autoa enää.

L-K
25.07.2011, 16.19
Miltä on pyörä vaikuttanut reiun kuukauden jälkeen?

Eepu
25.07.2011, 16.27
Autottomia, hienoa! Täällä kanssa auto sai lähteä 2004 kun loppui reissutyö ja kaikki hoidetaan fillaroiden. Joskus tosin Bussilla, mutta paino on sanalla joskus. Mukavaa kun kaveri on päässyt pyöräilyn makuun uudelleen sähköavusteisella. Nytpähän sitten saadaan pitkässä juoksussa kuulla miten se toimii.

Itse olen ajatellut olla moottori niin kauan kun jalat ja pää toimii.

Roopea
01.08.2011, 23.15
Vähän päivitystä kokemuksista: Käytin pyörää juhannuksen aikoihin 300 km alkuhuollossa (30e), ja samalla vaihteiston säätö lopetti vaihteiden takeltelun, josta mainitsin aikaisemmin. Siten kaikki toimii nyt hienosti.

Kilometrejä on nyt kertynyt 680, mutta muuten ei oikeastaan mitään uutta: into pysyy edelleen korkealla. Lomamatkojen takia olin muutaman viikon ajamatta, mutta tänään kävin taas pyöräilemässä parikymmentä kilometriä.

Akku ei ole loppunut kertaakaan, ja pisin päivämatka on 67 kilometriä. Silloin tosin säädin tehoja vähän pienemmälle varmuuden vuoksi ja latasin ruokailun aikana kesken päivää tunnin ajan. Päivän päädyttyä akusta oli vielä jäljellä 2/5 palleroa.

Kesän aikana ostin lidlin korjaustelineen ja verkkokauppa.comista iPhonelle telineen siten, että voin käyttää ajaessa navigaattoria. Kumpaakaan en tosin ole vielä käyttänyt kokeilujen lisäksi. Huoltotoimina olen tehnyt pyörän pesua ja ketjun puhdistusta (parktoolin ketjupesurilla) ja rasvausta.

Viikko sitten ajelin eka kertaa pimeällä ja huomasin, että pyörän led-valot on tosi hyvät. Valot ottaa virran suoraan akusta eikä siten hidasta kulkua, joten olen jonkin verran käyttänyt valoja päällä kaupungissa turvallisuuden lisäämiseksi. Autoilijat tuntuvat väistävän paremmin jos pitää valoja päällä päivälläkin.

Roopea
01.08.2011, 23.28
Tämä unohtui: jos joku pohtii Helkaman ostoa, niin kannattaa harkita 12 Ah akun vaihtamista 18 Ah akkuun heti uutena. Itse kuulin tästä mahdollisuudesta vasta oston jälkeen ja 12 Ah akullakin pärjää, mutta nälkä kasvaa syödessä.

Vielä vuoden 2010 mallissa oli tietääkseni 10 Ah akku (siis myös siinä TM testissä).

Harpyö
02.08.2011, 11.30
Kyllähän tällainen kiinnostaisi. Runkokoot vaikuttavat näissä Helkamoissa, ja sähköavusteisissa yleensäkin, varsin pieniltä. Onko joku löytänyt 190 senttiselle sopivaa sähköavusteista pyörä?

sakuvaan
02.08.2011, 13.50
Cuben EPO? näyttää jopa polkupyörältä.

http://www.cube.eu/en/tour/urban-life-series/epo/

Jos haluaa lokareita ja lisää vaihteita

http://www.cube.eu/en/tour/urban-life-series/epo-fe/

magnuken
02.08.2011, 20.56
Meikäläisellä on saksalaisfirma Derby Cyclesin Rixe Nancy sähköfillari, joka on tekniikaltaan pitkälti sama kuin Helkama TE2800. Eli molemmissa on Panasonicin keskiömoottori ja avustus säätyy kammen momenttianturin perusteella ja kolme avustustasoa on säätimellä valittavissa.

Olen myös erittäin tyytyväinen vehkeeseen ja mitään ongelmia ei pakkassää ole akulle tuonut. Eli hyvin toimii pakkasessa, tosin en ole seisottanut pyörää ulkona pitkään akku kiinni pakkassäässä. Tuo Panan keskiömoottori on myös hyvin hiljainen, huomaamaton sekä avustukseltaan "siististi" käyttäytyvä. Aivan eri fiilis kun joillakin meluisilla ja nykivillä etumottoripedeleceillä.

Itse olen myös haikaillut sitä 18 Ah Panasonicin akkua mutta sen hinta kun on mahtava, luokkaa 700 €! Omassa vuoden 2010 mallisessa Rixessäni on myös vakioakkuna 10 Ah sellainen. Jos jollakin olisi vinkkiä hieman edullisemmasta Panan tai vastaavasta 18 Ah akusta, niin otan kiitollisuudella vastaan. Siis tällaisesta:

http://www.good-feeling.ch/images/e-bike-akku-panasonic-flyer-raleigh-kalkhoff-140km-18ah.jpg

magnuken
02.08.2011, 21.00
Kyllähän tällainen kiinnostaisi. Runkokoot vaikuttavat näissä Helkamoissa, ja sähköavusteisissa yleensäkin, varsin pieniltä. Onko joku löytänyt 190 senttiselle sopivaa sähköavusteista pyörä?

Esim. saksalaisen Rixen mallistosta löytyy 60 ja 61 cm runkokoja, kuten nämä:

http://www.rixe.de/bikes.asp?ProjektNr=200000
http://www.rixe.de/bikes.asp?ProjektNr=200010

magnuken
20.08.2011, 19.49
Löytyykö käyttökokemuksia Panan keskiömoottorillisen fillarin moottorirattaan vaihtamisesta suurempaan?

Itselläni siis työmatka- ym. retkeilyfillarina Rixe Nancy S sähkövehje ja ajattelin vaihtaa sen 11-hampaisen moottorirattaan 13 hampaiseen. Ideana tässä on lähinnä se, että saisin nousemaan käsikaasulla pelkästään ajettaessa nopeuden siitä nykyisestä max. 20 km/h hieman suuremmaksi.

Lähinnä kiinnostaa kokemukset/tieto siitä minkälainen vaikutus tällaisella välityssuhteiden vaihdolla on moottorin vääntöön kun ajetaan ihan polkien moottoriavustuksella. Siis lähinnä, heikkeneekö moottorin avustus ylämäissä kovastikin? Takavaihtajana tuossa Rixessäni on ihan normi Shimanon Deore XT 9-lehtisellä pakalla. Hampaiden lukumääriä en ole pakasta laskenut.

latuman
21.08.2011, 12.26
On muuten sen näköinen että hintaa löytyy.

Roopea
21.08.2011, 15.15
Nyt on ajettu Helkamalla 1000 km . Matka on mennyt mukavasti ja mittarin mukaan ajoihin on käytetty aikaa 49 tuntia ja 5 minuuttia. Keskinopeudeksi tulee siten noin 20,4 km/h

Pyörässä ei ole ollut vikoja enkä ole huomannut akun kapasiteesissakaan mitään muutosta. Omassa käytöksessä sen sijaan olen huomannut sellaisen muutoksen, että autolla ajot ovat vähentyneet selvästi ja tulee melkeinpä etsittyä tekosyitä että voisi käydä pyörällä pikkureissuja kaupoissa yms.

Mukava käyttösäde pyörälle on noin 15 km kotoa, eli mutkin noin 30 km. Esimerkiksi eilen kävin Lauttasaaren uivassa ja matkaa kertyi karkeasti tämän verran. Täytyy sanoa että eilinen kova itätuuli pääkaupunkiseudulla tuntui myös Helkaman selässä, vaikka keskinopeudeksi mainitulle 30 km lenkille tulikin vähän yli 22 km/h.

Sadepäiviä matkalle on mahtunut vain muutamia. Siitä voi päätellä että kesän ilmat ovat olleet varsin mukavat. Jos aamulla on ollut sateista, olen mennyt töihin autolla, mutta iltapäiväksi ennustettu sade ei ole pyöräilyyn vaikuttanut. Pyörän oston jälkeen olen ollut neljänä tai viitenä päivällä töissä autolla. Olen ajanut töihin siten, että töissä ei tarvitse käydä suihkussa, mutta kotiinpäin olen ajellut vähän reippaammin. Hellepäivinä hikoilemista oli tosin vähän hankalaa kokonaan välttää.

Ja matka jatkuu...

Roopea
21.08.2011, 15.16
On muuten sen näköinen että hintaa löytyy.

Jos tarkoitat hammasrattaan hintaa, niin saksalaisessa nettikaupassa ne maksaa noin 15 euroa + postitus

magnuken
27.08.2011, 22.57
Kokeilin tänään pikaisesti siihen Nancy S fillariini sitä suurempaa 14 piikkistä moottoriratasta ja ensituntumalta ei kyllä ollut mitään vaikutusta vääntöön edes liikkeelle lähtiessä täydellä avustusteholla ja 3-vaihteella. Mutta nyt tällaisessa liikkeellelähtötilanteessa moottorin jurina on todella mahtava, vääntöä kuitenkin löytyy! Liekö terveellistä?
.
Toinen ongelma on se, että ketju jäi liian lyhyeksi, takavaihtaja ei enää kunnolla toimi. Nyt ei ole käsillä jatkopaloja eikä sitä ketjun katkaisukaluakaan. Täytyy ne hankkia ja sitten tehdä kunnon testi. Hieman kuitenkin pelottaa, että tuo isompi välitys kuormittaa moottoria liikaa varsinkin suuremmilla vaihteilla ajettaessa.

Tietäisikö joku mikä ketju tuossa Nancy S:ssä tarkalleen on, jotta siihen osaisin jatkopaloja ostaa?

kyytimies
28.08.2011, 12.40
Eikös tossa nancyssä ole 9 lehtinen pakka, eli ysipakkaketjuja kysymällä sulle myydään asianmukaiset ketjut, osta linkkejä pari kpl kanssa, yksi käyttöön ja toinen varalle. Tarviit myös ketjutyökalun. Tässä prosessikuvaus:http://bicycletutor.com/calculate-chain-length/

pmw
28.08.2011, 13.25
Alkaa itseänikin himottaan tuommonen sähköpyärä.. Paljonko kustansi? Täytyy vain päästä koeajamaan, varmaan erikoinen fiilis se kun jaksaakin vetää kovempaa ja pidemmälle mitä uskoisi jaksavansa.
... Vielä mielenkiintosempaa on se, minkälaista on keulia sähköpyörällä..hmm..

juminy
28.08.2011, 13.35
... Vielä mielenkiintosempaa on se, minkälaista on keulia sähköpyörällä..hmm..Periaatteessa vois olla mahdollista raiskata koko homma pilalle tekemällä tehdä sähköiset wheelie barsit. Pitää vaan olla napamoottori takapyörässä ja ohjaimessa mahdollisuus reippaaseen regeniin nopealla säädöllä. Jollain suoravetoisella sais tehtyä "napista keulivan" varmaan.

pmw
28.08.2011, 14.57
Niin noi taitaa useat olla etuvetoisia.

Pitäis olla tämönen: http://www.youtube.com/watch?v=sHsZhXMpz4s&feature=related

Roopea
28.08.2011, 18.23
Panasonicin moottorilla varustetut pyörät (esim Helkama ja Rixe) ovat takavetoisia, ja moottori pyörittää suoraan ketjua. Em youtube pyöritykseen ei ainakaan minun pyörä kyllä kykene, mutta keuliminen kyllä onnistuu.

frp
30.08.2011, 15.50
magnuken: Kannattaa sitten huomioida ketjua ostaessasi ettei normaalit ketjut riitä NancyS:lle. Kannattaa ostaa kerralla 4 ketjut niin yhdestä saa kolmeen riittävät jatkot. Shimanon ketju HG73 oli mun pyörässä tehtaan jäljiltä (muistaakseni).

Paljonko tuo rattaan vaihto nosti huippunopeutta? Normaalisti polkienhan kulkee hitusen vaille 40 tasaisella (myötätuulessa ja enempi puristamalla tietysti ylikin 40). Olisi kiva tietää vaikuttiko rattaan vaihto tuohon vai loppuuko teho kumminkin samaan kohtaan?

magnuken
30.08.2011, 16.15
frp: Vakiovarusteisena pääsin Nancy S:llä hikisesti johonkin 35-38 km/h vauhtiin nyt suuremmalla moottorirattaalla pääsen hyvin noin 45-48 km/h nopeuteen. Nämä nopeudet mitattuna Forerunner 310XT rannegepsillä. Eli ei se teho näköjään loppunut. Tuo jurina moottoria kuormittaessa nyt vain hieman huolestuttaa, liekö tuo vahingollista pitkällä tähtäimellä?

pmw: Näitä sähköavusteisia fillareita on kovin monen hintaisia. Ihan aitoja kiinalaisia lyijyakulla saattaa saada jopa 400-600 eurolla. Laadukkaammat kuten Helkama ja saksalaiset Rixet maksavat sitten jotakin luokkaa 1700-3000 euroa. Myös hintaluokassa 1000-1500 löytyy paljon sähköavusteisia. Oma Rixe Nancy S kustansi reilu vuosi sitten vajaa 3000 euroa. Suomessa on kaksi sähköfillareihin erikoistunutta puotia, toinen Tampereella ja toinen Helsingissä:

http://www.salamapyorat.fi/tuotteet.html
http://www.electrobike.fi/index.php/tuotteet/sahkopolkupyorat.html

frp
30.08.2011, 16.57
Pyörän oman mittarin mukaan siis itsellä normaali matkavauhti 38-40 ja sen jälkeen se alkaa pudottaa tehoja. Voisi harkita talviajojen jälkeen rattaan vaihtoa. Kannattaa ehkä kokeilla pienempää kuin sinä. Prosentuaalisesti tuo 14 piikkiä on aika iso kasvatus!

Mulla muuten se käsikaasu ei anna vauhtia juuri ollenkaan. Kävelyvauhtia menee sillä. Tarkoitus olisi poistaa se kokonaan kun ei siitä mitään hyötyä ole kun ajan kuitenkin aina tuota 38-40 tahtia. En vaan uskaltanut poistaa kun en tiedä sotkeeko poisto pyörän sähkösysteemiä.

Toinen 18ah akku kyllä pitäisi olla että voisi ajaa pidempiäkin reissuja.

veekoo
30.08.2011, 20.24
Millaiset seuraamukset siitä mahtaa tulla sitten jos/kun poliisi huomaa millaisella kulkupelillä siinä oikein "poljetaan".

magnuken
30.08.2011, 21.17
Pyörän oman mittarin mukaan siis itsellä normaali matkavauhti 38-40 ja sen jälkeen se alkaa pudottaa tehoja. Voisi harkita talviajojen jälkeen rattaan vaihtoa. Kannattaa ehkä kokeilla pienempää kuin sinä. Prosentuaalisesti tuo 14 piikkiä on aika iso kasvatus!

Mulla muuten se käsikaasu ei anna vauhtia juuri ollenkaan. Kävelyvauhtia menee sillä. Tarkoitus olisi poistaa se kokonaan kun ei siitä mitään hyötyä ole kun ajan kuitenkin aina tuota 38-40 tahtia. En vaan uskaltanut poistaa kun en tiedä sotkeeko poisto pyörän sähkösysteemiä.

Toinen 18ah akku kyllä pitäisi olla että voisi ajaa pidempiäkin reissuja.

Minulla taas sillä käsikaasulla ja isoimmalla vaihteella (Deore XT 9 lehteä) pääsee nippa nappa 20 km/h tasaisella. Sillä on joskus kiva työmatkoilla "huilia".

Itselläni on vain 10 Ah akku kun fillarini on V2010 mallia. Olen kyllä sitä uutta 18 Ah akkua himoinnut, mutta se kun kustantaa tarvikkeena noin 700 euroa!

frp
30.08.2011, 22.47
Millaiset seuraamukset siitä mahtaa tulla sitten jos/kun poliisi huomaa millaisella kulkupelillä siinä oikein "poljetaan".

Poliisia tuskin tippaakaan kiinnostaa jos joku menee kevyen liikenteen väylällä 40km/t kun kilpapyörillä on samaa vauhtia menty ennenkin. Kevyttä liikennettä se on edelleen ja käytännössä ihan normaali pyörä, vähän nopeampi vaan.

Suurin riski on tietysti onnettomuus, jolloin asia varmasti huomioidaan. Aika varovasti tuleekin ajeltua. (Eikä tietysti jossain keskustassa pysty 40 ajamaankaan.)

juminy
30.08.2011, 23.17
Millaiset seuraamukset siitä mahtaa tulla sitten jos/kun poliisi huomaa millaisella kulkupelillä siinä oikein "poljetaan".En tiedä, mutta voisin kuvitella, että jos asia onnettomuuden seurauksena tai muusta syystä viranomaista kiinnostaa, niin ensin katsottaneen onko se mopo vai moottoripyörä ja siitä sitten alkanee kustannusten laskeminen. Tämä siis sellaisessa tapauksessa kun ajoneuvo ei sovi luokkaan "polkupyörät", mutta ei ole rekisteröity mihinkään muuhunkaan luokkaan. Sähköavusteisella saa ajaa yhtä kovaa kuin tavallisellakin polkupyörällä, mutta sähköavustuksen tulee loppua 25 km/h ylittyessä sekä silloin kun kauramoottori ei polje.

magnuken
31.08.2011, 08.23
Tuosta sähköavusteisen fillarin virittämisen seuraamuksista ei vielä ole oikeastaan minkäännäköistä seuraamuskäytäntöä.

Kyselin kerran asiaa tutulta komisariolta ja hän arveli, että niin kauan kuin vehje pysyy ns. mopoluokassa rangaistus olisi varsin lievä. Eli rikesakko 35€ rekisteröimättömän ajoneuvon kuljettamisesta (noin 10 päiväsakkoa myös mahdollinen) ja lisäksi mahdollisesti Vakuutusyhtiölle maksettava ns. hyvikemaksu puuttuvasta vakuutuksesta. Tämä hyvikemaksu on tyypillisesti 2-4 kertaa vuoden liikennemaksu, eli 200-400€.

Jos vehjettä on viritetty niin paljon, että se menee peräti tuonne moottoripyörien puolelle, niin taloudelliset seuraamukset ovat paljon kovemmat. Silloin puhutaan jo korotetun ajoneuvoveron maksamisesta valtiolle jne. 

Roopea
08.11.2011, 21.14
Nyt tuli 2000 kilometriä Helkamalla täyteen, ja samalla oma tämän vuoden pyöräilytavoite. Nyt mittarissa oleva 2020 km on vienyt aikaa yhteensä 93 h 52 min, eli kaikkien ajojen keskinopeus on ollut 21,5 km/h. Ensimmäinen 1000 km vei aikaa 49h5 min (eli keskinopeus oli 20,4 km/h), joten toinen tonni (tai oikeastaan 1020 km) vei aikaa 44 h 47 minuuttia eli toisen tonnin keskinopeus on ollut 22,8 km/h. Olisikohan kunto kasvanut kesän ja kilometrien karttuessa, kun keskinopeus on noussut noinkin paljon?

Pyörä on toiminut pääosin ongelmattomasti. Ainoa ongelma on ollut tavaratelineen ruuvien irtoaminen etureunastaan noin 1600 km kohdalla, jonka seurauksena tavarateline retkahti keskiöön kiinni olevien ruuvien varassa roikkumaan taaksepäin (mutta yhä siis keskiössä kiinni). Muuten tässä ei olisi ollut suurta ongelmaa, mutta telineessä oli sivulaukku jossa oli mm läppäri. Onneksi Ortlieb sivulaukku kesti eikä mitään loppujen lopuksi hajonnut.

Vaikka kesän ajomäärätavoite tuli täyteen, aion jatkaa työmatkapyöräilyä ainakin jossain määrin. En tosin aio vaihtaa nastarenkaita enkä todennäköisesti pyöräile pahalla talvisäällä. Pahalla talvisäällä mennään maasturilla (enkä tarkoita poljettavaa).

Sähköavusteinen Helkama on omalta osaltani ollut nappiostos. Olen ollut pyörääni tavattoman tyytyväinen, ja olen moneen kertaan iloinnut siitä, että pyörä tuli ostettua. Tällä pyörällä on ollut kiva ajella ja sillä on aina ilo lähteä liikkeelle.

Pyörä on jonkin verran herättänyt kanssapyöräilijöiden kysymyksiä. Kaikki kysymyksiä tehneet ovat kertoneet, että heitä kiinnostaa ostaa sähköavusteinen pyörä myös itselleen. Itse voin kyllä lämpimästi suositella, jos mieli tekee. Jos itse nyt ostaisin sähköavusteista, ostaisin varmaankin samanlaisen pyörän mutta vaihtaisin akun samalla isompaan. Harkinnassa on 18 Ah akun ostaminen ensi keväänä, mutta katsotaan tilanne keväällä uudelleen.

Olisikohan 3000 km hyvä tavoite vuoden 2012 ajoiksi?

GaryFrank
08.11.2011, 22.44
Roopeaalta loistava "kestotesti" ja käyttökokemusten raportointi kiinnostavasta aiheesta. Kiitos vaivannäöstä.

Ehkä en nyt vielä ole itselleni ostamassa moista laitetta, mutta aihe on mielenkiintoinen. Tuo mahdollistaa monelle huonokuntoiselle liikunnan aloittamisen ja kunnon kohottamisen mielekkäästi. Esim. työmatkapyöräilyn aloittamisen kynnys on monelle melko korkea, mutta oikeilla välineillä aloittaminen helpottuu. Hintaa toki on reilusti, mutta eiköhän nuokin ala yleistyessään halpenemaan. Omassakin työyhteisössä näkee valitettavan monta nuorta miestä, jolla on runsaasti ylipainoa ja siitä johtuvia terveysongelmia. Täytyy ottaa mietintään miten voisi työn puolesta jotenkin motivoida työmatkaliikkuntaan, niitäkin joita se ei kiinnosta.

Igori
27.06.2012, 11.40
Olen ajanut 3 kesää tuollaisella Helkama Te2800 pyörällä. Tällaiselle 30 % polvi-invalidille laite on mitä parhain työmatka ym. pyörä ja tulee edes jotakin liikuntaa tekopolvia odotellessa. Tavallisella fillarilla ei enää pysty ajamaan ilman siitä seuraavia polvikipuja ja polvien turpoamista. Nyt vaan on Helkamassa sellainen vika, että etukampi lyö usein tyhjää. Se naksahtaa kerran, kaksi ja useamminnikin, kun nimenomaan ajessa kovaa polkaisee. Pienellä vedolla se ei sitä niin usein tee. Vaihteen keltaiset merkit ovat paikallaan, ja olen ostanut kaikki uudet rattaat, ketjun ja koko takapyörän vaihteineen siihen, kun luulin niissä olevan vikaa. Rahaa on siis palanut jonkun verran ja jossakin määrin siis ihan turhaan. Olisiko jollakin sama vika ja tietoa mitä sille voisi tehdä (tyyppivika)? Toki vien sen korjaamoon, jos muukaan ei auta.

Gieggoilija
27.06.2012, 22.31
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=Ljy_FgMM3G4 hauska video! Rupes haluttamaan sähköfillari tuon videon jälkeen.

Igori
28.06.2012, 14.42
Joo, se on mahtava peli ja sopii muillekin, kuin meille raihnaisille vanhuksille. On kiva ajaa hymyssä suin hikoilematta töihin, kun isotkin mäet ovat kevyitä nousta. Kotimatkalla, tai muulla matkalla voi ottaa kevyen, ja vähän isommankin hien pintaan, jos haluaa. Eikä kaipaa yhtään omaan autoon tai bussiin, paitsi joskus tietenkin, kun räntää sataa, mutta sekin on varustekysymys.

Tuo video on tietysti vähän liiottelua, mutta kyllähän tuo fiilis on tuollainen, kun pistää virrat täysille. Ei sillä kyllä "oikeille" pyöräilijöille pärjää sittenkään. Vielä kun saisi sen edellä mainitun ylihyppimisen kuriin. Se on tuon ja varmaan monen muunkin fillarin kanssa vähän kumma juttu, että varaosat ja huoltaminen maksaa melkeimpä enemmän, kuin esim. Toyota LandCruiserin huoltaminen merkkiliikkeessä, mikä ei ole ihan halpaa sekään. Joku vara-akku on 400-500 euroa. Panee jotenkin miettimään, että eikö röyhkeydellä ole mitään rajoja. Toivottavasti joku Biltema alkaa myymään ainakin noita akkuja pikimmiten.

frp
28.06.2012, 16.44
Hyvissä akuissa on maametalleja joiden kysyntä on akkujen tarpeen vuoksi kasvanut valtavasti eikä kaivostoiminta ole pysynyt perässä. Siksi akut maksaa paljon.

juminy
28.06.2012, 17.26
Eihän ne ihan ilmaisia ole, taitaa eepyöräilijän akkulasku olla lähes kymmenkertainen sähkölaskuun verrattuna. Laskeskelin tuon kyllä joskus karkeilla pyöristyksillä päässäni. Tuosta (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19719__ZIPPY_Flightmax_8400mAh_4S2P_30C_LiFePo4_ Pack_DE_Warehouse_.html) kolme sarjaan, niin tulloo 270e (karkeasti taas) ja 300Wh (edelleen sinnepäin). Sillä ajaa 30km (pessimisti ja vastatuuleen). Sen lataa tuhannen kertaa. Eli sentin kilsa. Jos ee nyt maksais vaikka 10snt/kWh, ja eepyörä kuluttais 10Wh/km ja laturin hyötysuhde olis 0,7, niin tulloo 0,14snt per kilometri. Eli kokonaiskulutus reilun euron satasella kun ei oteta huomioon kaurapuuroa, housunpersausta ja kulkupelin huollontarvetta ja kulumaa. Ei mitään ihan ilmaista. Etenkään nuo, joita ei jostain syystä otettu huomioon.

Laturin hankintahintaa en huomioinut tieteellisen turhassa laskelmassani.

Igori
29.06.2012, 10.33
No vaikka maametallien hinta on noussut, tuntuu tuon akun hinta ihan älyttömältä. Mulla on tähän mennessä sähköpyöräily maksanut reilusti yli euron kilometri, kun huomioin ostohinnan ja tuon polkimen tyhjäälyömisen vuoksi ostamani ketjun rattaineen n. 80 eur ja takavanteen vaihteineen 180 eur (ei sis. renkaita), eli 260 euroa yhteensä. Jotain maametallia varmaan on niissäkin (kultaa?), kun ajattelee, mihin hintaan saa kokonaisia "väkisin" poljettavia, ihan hyviäkin harrastelijan fillareita. Tai halpissähköpyöriä. niitä voi ostaa akun hinnalla melkein yhden fillarin per vuosi ja heittää sitten roskikseen. Eikä tartte tolkuttomiin huoltokustannuksiin rahaa pistää. Mulla on silleen hyvä tilanne, että en ihan täysin persaukinen ole, mutta ihan periaatteesta en hyväksy sitä ryöstöhenkeä, joka tähän, tai mihin muuhun hyvänsä liitttyy. Kait se on kilpailun puutettakin. Sitten ihmetellään, kun kaikenlaista kamaa haetaan ulkomailta, eikä tueta kotimaista yrittelijäisyyttä. Helkama TE2800 on ollut ihan hyvä pyörä ja osin omaa syytäni olen tässä tilanteessa, kun en vienyt sitä heti korjaamoon, kun poljin alkoi lyödä tyhjää. Perusperustelu takapyörän uusimiselle oli kuitenkin se, että yksi pikkunassikka tuli pysäköidyn pakettiauton takaa suoraan takapyörään, jolloin se sai sen verran siipeensä, että nyt oli hyvä hetki uusia koko roska. Luulin lisäksi googlettamisen perusteella, että vaihteisto on sökö, vaikka poljinpässä se ongelma vaikutti olevan. En kyllä Helkamaa ihan hevin uudeksi pyöräksi osta, enkä varmaan mitään muutakaan, vaan palaan autoilijaksi, jos ja kun en saa Helkamaa kuntoon. Näillä rahoilla saa ostettua bensaa ihan mukavasti. Mutta osaisiko tosiaan kukaan sanoa, miksi se poljin lyö tyhjää? Siinä on poljinsysteemissä joku räikkäsysteemi. Se kyllä pelaa, kun lähtee liikkeelle, kun polkaisee missä tahansa asennossa poljinta. Sitten ajessa lyö aika-ajoin tyhjää. Asia ei riipu siitä, onko moottori käytössä vai ei.

angle
01.07.2012, 17.39
Olen ajanut 3 kesää tuollaisella Helkama Te2800 pyörällä. Tällaiselle 30 % polvi-invalidille laite on mitä parhain työmatka ym. pyörä ja tulee edes jotakin liikuntaa tekopolvia odotellessa. Tavallisella fillarilla ei enää pysty ajamaan ilman siitä seuraavia polvikipuja ja polvien turpoamista. Nyt vaan on Helkamassa sellainen vika, että etukampi lyö usein tyhjää. Se naksahtaa kerran, kaksi ja useamminnikin, kun nimenomaan ajessa kovaa polkaisee. Pienellä vedolla se ei sitä niin usein tee. Vaihteen keltaiset merkit ovat paikallaan, ja olen ostanut kaikki uudet rattaat, ketjun ja koko takapyörän vaihteineen siihen, kun luulin niissä olevan vikaa. Rahaa on siis palanut jonkun verran ja jossakin määrin siis ihan turhaan. Olisiko jollakin sama vika ja tietoa mitä sille voisi tehdä (tyyppivika)? Toki vien sen korjaamoon, jos muukaan ei auta.

Itse olen ajellut vuoden verran Rixe Nancy merkkisellä sähköpyörällä missä on myös Panasonic:n moottori. Mulla oli aluksi ongelmia takertelevan ketjun kanssa, mutta löysin uuden mallisen ketjunkiristimen joka korjasi ongelman. No ei varmaan liity sinun ongelmaasi, mutta etsiessäni netistä vinkkejä, törmäsin tähän (http://www.flecc.co.uk/p/repairsnew.html) sivustoon, jossa on aika tarkat kuvaukset Panasonic:n moottorista. Ehkä siitä on jotain apua.

Igori
02.07.2012, 09.09
Toi näyttää hyvältä!! Esim. tuo ketjun kireys/vetopyörän ja kiristinraataan etäisyys oli vähän hakusessa. Noitahan ne ei kerro huolloissa, vaan sanoo, että tuo tänne, niin katotaan. Kerron, jos saan ongelmani poistettua.

KIITOS!

frp
02.07.2012, 11.55
Panasonicin moottoreihin, ainakin tehokkaampiin, on tullut ohje vaihtaa moottoriratas 1500km välein. Käyttöohjeessa ei ole mainittu, joten taitaa olla uusi ohjeistus. Yhdellä rattaalla pääsee toki 3000km kun kääntää sen ympäri puolessa välissä. Omien kokemuksieni mukaan tuo vaihto on syytä oikeasti tehdä noin tiheästi, muuten tulee ongelmia. Onneksi se on helppo tehdä.

Igori
03.07.2012, 10.42
Vaihdoin tosiaan kaikki rattaat ja ketjun fillariin. Tuossa linkissä on sanottu, että moottorin rattaan ja jousikiristeisen rattaan väli tulisi olla 60-65 mm. Kun aamulla mittasin tuota välystä, uusi ketju uusine rattaineen on kireimmillään vain n. 80 mm! "Ohjekirjassa" neuvotaan ketjunkireyden mittaminen eturattaalta, mutta tuosta 60 mm mitasta ei ole mitään puhetta. Kun nyt vedin kiristysvaran niin tiukalle kuin mahdollista (se 80 mm), tilanne ylihyppimisen suhteen hieman parani. Lyhennän tuota ketjua illalla niin, että saan rattaat 60 mm etäisyydelle toisistaan, jolloin hyppiminen toivon mukaan loppuu. Kumma, että ketjut myydään noin ylimittaisina, eikä ohjeita anneta!

Mitä vielä akun ym osien hintaan tulee, niin se on jotenkin surullista luonnonvarojen kannalta, että näin on. Siis koska fillarissa on muitakin älyttömän kalliita kuluvia osia, on järkevintä ostaa aina uusi fillari, kun akku menee loppuun. Sehän
se kait on tarkoitus ihan samalla tavalla kun vaikkapa tulostinkaupassa. Kun muste loppuu, kannattaa ostaa uusi tulostin, kuten tiedän monen tehneen ihan lähipiirissäkin. Kun nyt ajatellaan, että bensaa kuluu, kun vanha kapine viedään kierrätyskeskukseen, jossa bensaa kuluu, kun se viedään sulattamoon, jossa energiaa kuluu, kun se puretaan ja sulatetaan, jolloin bensaa kuluu, kun raaka-aineet viedään tehtaisiin, joissa energiaa kuluu, kun tehdään uusia laitteita, jolloin besaa kuluu kun niirtä viedään tukkuihin ja kauppoihin, joissa energiaa kuluu, kun niitä säilytetään ja lopuksi bensaa kuluu, kun jengi hakee niitä himaan. Kierrätys on aivan loistava asia, koska muuten meiltä loppuisi nykymenoa nopeammin raaka-aineet, mutta jotenkin tuo yksittäinen bisnesajattelu -yhteiskunnan pyörien pitää pyöriä - tökkii tilanteessa, jossa maapallosta on tulossa iso pääsiäsisaari siksi, että maapallolle syntyy n. 80 miljoonaa uutta lisäkuluttajaa joka vuosi maapallon vähiä luonnonvaroja käyttämään.

angle
03.07.2012, 11.29
Vaihdoin tosiaan kaikki rattaat ja ketjun fillariin. Tuossa linkissä on sanottu, että moottorin rattaan ja jousikiristeisen rattaan väli tulisi olla 60-65 mm. Kun aamulla mittasin tuota välystä, uusi ketju uusine rattaineen on kireimmillään vain n. 80 mm! "Ohjekirjassa" neuvotaan ketjunkireyden mittaminen eturattaalta, mutta tuosta 60 mm mitasta ei ole mitään puhetta. Kun nyt vedin kiristysvaran niin tiukalle kuin mahdollista (se 80 mm), tilanne ylihyppimisen suhteen hieman parani. Lyhennän tuota ketjua illalla niin, että saan rattaat 60 mm etäisyydelle toisistaan, jolloin hyppiminen toivon mukaan loppuu. Kumma, että ketjut myydään noin ylimittaisina, eikä ohjeita anneta!


Minulla ei ollut kyseessä ylihyppiminen vaan takertelu moottorirattaaseen. Tuolla (http://www.pedelecs.co.uk/forum/electric-bicycles/9247-pro-connect-feels-rough-8.html#post113566) enkkufoorumilla on hyvä keskustelu aiheesta ja videokin, miten ketju takertelee. Huom. pyörä on siinä ylösalaisin. Siinä on tosin samanlainen, ei säädettävä, ketjuohjain kuin Rixe:ssä. Rixe:n ketjun kiristys tapahtuu takana saman tyylisellä kiristimellä kuin mitä noissa ratasvaihteisissa on ja siksi siinä on myös melko pitkä ketjukin (125 lenkkiä muistaakseni). No olen sittemmin vaihtanut ketjuohjaimen tälläiseen (http://www.electrobike.fi/index.php/tarvikkeet-1/engine-parts/ketjunohjuri-panasonic-26v.html), tosin ebay:sta tilattuun. Nyt on seuranta vielä käynnissä, mutta sanoisin jo ettei rahat menneet hukkaan.

Jospa sinulla onkin sama ongelma.

Edit.
Ettei vaan sinun pitäisi vähän pidentää ketjua, jotta saat sitä enemmän mutkalle lisäämään kosketuspintaa moottorirattaaseen?

frp
03.07.2012, 15.52
Ketjun takertelu moottorirattaaseen (ja sen jälkeen yleensä ketjun putoaminen) johtuu juuri liian kuluneesta moottorirattaasta. Ainakin mulla tepsii rattaan kääntö/vaihto heti kun alkaa kuulua ylimääräistä ääntä niin ei tuohon takerteluvaiheeseen edes pääse.

Igori
05.07.2012, 10.52
Kyllä se sitä takertelua minullakin oli, mikä se johtui siitä, että ketju oli liian löysällä. Nyt kun poistin ihkauudesta ketjusta 4 lenkkiä niin, että sain moottorin rattaan ja sen jousikiristeisen rattaan välin 6 senttimetriin, takertelu loppui ja kulkuon hyvää. Tuo kehittyneempi jousiratas on varmaan pitkässä juoksussa parempi, koska alkuepräinen jousi on ihan rimpula. Pitäkää siis em. rattaiden väli 60-65 mm:ssä! Helkama voisi lisätä tämän tärkeän asian ohjekirjoihinsa.

Kiitos kaikille ja hyvää fillarointikesän jatkoa!

PS Tuli vielä mieleeni, että vanhalla ketjulla ennen ylihyppimistä, kun kaikki kiristysvarakin oli käytetty, polkimien suunnasta kuului lisääntyvää rutinaa. Luulin silloin moottorin tai jonkun siellä hajoavan, mutta nyt ymmärrän, että rutinan aiheutti venynyt ketju, koska nyt ei rutise.