PDA

Näytä tavallinen näkymä : 23 mm / 25 mm. Onko eroa?

Ilmari Hurja
04.06.2011, 07.57
Oletteko huomanneet minkälaisia käytännön eroja 23 ja 25 mm:n maantierenkaiden välillä?
Painossa ei paljoakaan ole eroa, ja ei sillä ole ainakaan minulle mitään merkitystä.
Onko ajotuntumassa/-mukavuudessa eroja?

En ole ajanut kuin 25 mm:lla, joten itsellä ei ole vertailupohjaa.

A.A
04.06.2011, 08.49
http://tipdeck.com/wp-content/uploads/2009/10/popcorn_soda.jpg

tmile
04.06.2011, 08.56
Onko ajotuntumassa/-mukavuudessa eroja?

Vaihdoin 23mm + butyyli renkaiden tilalle 25mm + lateksi renkaat ja olen tykännyt. Tuntuvat aavistuksen hiljaisemmilta ja aavistuksen paremmin rullaavilta. Ei ole paluuta takaisin paitsi ehkä tuubeilla.

fiber
04.06.2011, 09.13
Ei noissa leveyksissä ole sellaista eroa, että mun kaltainen kuntoilija huomaisi.

Leveys tosin tuo sitten tarjolle muutakin kuin kisarenkaita, ja se tietysti erottaa. Esim Michelin Optimum kestää vähän enemmän ja toimii mainosti noin 0,5 bar matalammilla paineilla. Tästä pienenpientä mukavuusbonusta vaikkapa sora-/mukulakiviosuuksilla. Toisaalta pidän kyllä kovasta ajotuntumasta, ja mieluummin usein valitsen alle fillarin, jossa on 23mm.
Että ota tästä nyt sitten selvää :)

MAS
04.06.2011, 10.08
Vaihdoin 23mm Contin Ultra-sportit 25mm GP4000S:iin, sisurit Contin super soniceiksi. Tiedä sitten mikä noista teki "temput", mutta yhtäkaikki nyt sekä rullaa että on selvästi mukavampi.

Rullaamisen ja mukavuuden yhteys lienee ilmeinen, jos renkaat täristää (tyypillisen huonolla suomalaisella asfaltilla) sekä pyörää että kuskia niin eiköhän siinä energiaa huku harakoille sen lisäksi että mukavuus kärsii.

Takaisin 23mm menoon en heti keksi mitään syytä jollei asfaltit tästä yhtäkkiä siliä.

tienlaita
04.06.2011, 10.12
Eroa on pyöreesti 1,087 kertaisesti eli 25mm rengas 8,7% leveämpi. Ja eikö yleensä korkeuskin kasva samassa suhteessa.

Rullaamisen ja mukavuuden yhteys lienee ilmeinen, jos renkaat täristää (tyypillisen huonolla suomalaisella asfaltilla) sekä pyörää että kuskia niin eiköhän siinä energiaa huku harakoille sen lisäksi että mukavuus kärsii.

Kyllä. Tärinä on vauhdin surma. Renkaisiin on hyvä saada joustoa sen verran kuin tie vaatii ja sitä säädetään myös paineilla tarpeen mukaan. Vähemmän tilavammassa on aina vähemmän joustovaraa ja säätövaraa erilaisin painein.

nilsson
04.06.2011, 10.20
Vaihdoin 23mm + butyyli renkaiden tilalle 25mm + lateksi renkaat ja olen tykännyt. Tuntuvat aavistuksen hiljaisemmilta ja aavistuksen paremmin rullaavilta.

Voi hyvin olla pelkkien lateksienkin ansiota.

Ilmari Hurja
04.06.2011, 10.35
Eli taidanpa ostaa jälleen 25 mm:t. Omat ajoreitit pääasiassa vanhaa öljysoraa, eli suht epätasaiset.

A.A:n ehdottamaa settiä en meinaa nauttia. Olutta ja makkaraa ehkä..:p

znood
04.06.2011, 11.47
eroa on 2mm :)

tienlaita
04.06.2011, 11.52

Olemme lähellä faktojen ydintä!

fiber
04.06.2011, 12.07
2mm ± muutama milli, koska todelliset leveydet ovat mitä ovat.

Tässä muuten lontooksi hyvä info, artikkelin alkukappaleissa oleellinen: http://www.bicycletires.com/a_49/tire_width/article.htm

hannupulkkinen
04.06.2011, 14.55
Tässä muuten lontooksi hyvä info, artikkelin alkukappaleissa oleellinen: http://www.bicycletires.com/a_49/tire_width/article.htm
Kun lukee vähän pidemmälle:
We recommend 23mm (http://www.bicycletires.com/search_results.asp?kw2=23mm) and 25mm (http://www.bicycletires.com/search_results.asp?kw2=25mm) wide tires for recreational road cyclists. The 25mm width is nice for long distance riding since it will provide a more comfortable ride. Narrower widths are worth considering for racers that are looking for every advantage.

Minä ajelen nyt 25 millisillä tuubeilla ja hyvät ovat yli 90 kiloiselle kuskille.
Takana on 7 kiloa painetta ja edessä 6 kiloa.

Iero
05.06.2011, 21.57
Olen nyt toista kesää ajellut 25 mm Ultremo DD kumeilla. Merkittävä ero on mielestäni se, että toistaiseksi ei ole ollut yhtään rengasrikkoa. Meno tuntuu mukavammalta kuin 23 mm renkaalla erittäinkin täällä Etelä-Viron karkeilla öljysorateillä. En enää vaihda takaisin 23 millisiin.

timppa_234
05.06.2011, 22.37
Mä olen ajanut kevään 25 mm leveillä Prorace 3 kumeilla. Painoeroa kapeampiin on vaa-alla punnittuna 50 grammaa. Vierintävastuksessa tai mukavuudessa ei ole merkittävää eroa 23 millisiin. Rengasrikkoja ei ole mutta ei niitä ollut viime vuonnakaan.

Urat ja kuopat ylittyvät minusta helpommin kuin kapeammilla. Tuskin tulee tarvetta vaihtaa takaisin 23 millisiin.

Pyöräpummi
05.06.2011, 22.40
Olen käyttänyt Michelin Optimum Pro:ta, jota nyt ei saa kuin 25 mm.
Siinä eturengas on kevyt ja pehmeä kumiseosta, jossa on hyvä pito.
En voi muuta kuin suositella. Se on sekä miellyttävä että pidon myötä löytyy ohjattavuutta vaikeissakin tilanteissa kuten kanteille kiipeämisissä.

Takarenkaassa on enemmän kumia ja se on kovempaa. Tämä tarkoittaa että takarenkaalla tulee paljon kilometrejä eikä myöskään kivensirut tunkeudu kumiin helpolla.

Optimum Pro on kallis, mutta täysin sen arvoinen. Löytyy mm. Bike-components.de:stä (http://www.bike-components.de/products/info/p24669_Pro-Optimum-Faltreifen-.html).

25 mm on parempi vierintävastus kuin 23 mm johtuen siitä että renkaan muodonmuutosalue on lyhyempi, leveämpi ja matalampi.

Esa S
06.06.2011, 00.15
Vaihdoin 23mm + butyyli renkaiden tilalle 25mm + lateksi renkaat ja olen tykännyt. Tuntuvat aavistuksen hiljaisemmilta ja aavistuksen paremmin rullaavilta. Ei ole paluuta takaisin paitsi ehkä tuubeilla.

Ja tuubeissahan yleisimmät koot on 21 tai 22 milliä.

hannupulkkinen
06.06.2011, 00.32
Suapihan noita 25 millisinäkin.

Poursuivant
06.06.2011, 13.35
Olen käyttänyt Michelin Optimum Pro:ta, jota nyt ei saa kuin 25 mm.
Siinä eturengas on kevyt ja pehmeä kumiseosta, jossa on hyvä pito.
En voi muuta kuin suositella.

Olen jo jonkin aikaa havitellut "kokeilevani" 25 mm renkaita ja nyt kun viikonlopun pannutuksen vuoksi kypärä meni hankintaan, niin tilasin samalla Optimum Prot. Kiitoksia suosituksesta. Millaisia paineita olet käyttänyt? Oletko mennyt suosituksten mukaan vai kokeillut korkeampia ilmankehiä?

Aikaisemmin oli ProRace3:t alla ja odotan kyllä ajon pehmenevän selkeästi, joskin olen tärinästä huolimatta ollut renkaaseen tyytyväinen ja olisin tilannutkin ProRacen 25 millisenä, mutta sitä ei oikein tuntunut löytyvän mistään (ainakaan samoista paikoista, joista kypärääkin katselin).

tmile
06.06.2011, 21.43

Ei noin kapoisia Tampereen reikäisille teille, Tufo Elite Ride 23 (http://www.tufo.com/elite-ride-23/) voisi olla jo sopiva.

Pyöräpummi
06.06.2011, 23.41
Olen jo jonkin aikaa havitellut "kokeilevani" 25 mm renkaita ja nyt kun viikonlopun pannutuksen vuoksi kypärä meni hankintaan, niin tilasin samalla Optimum Prot. Kiitoksia suosituksesta. Millaisia paineita olet käyttänyt? Oletko mennyt suosituksten mukaan vai kokeillut korkeampia ilmankehiä?

Mieluummin olen ajanut alemmilla paineilla. Sormella kokeilen rengasta että siinä varmaankin on niin paljon ilmaa että ei ainakaan tule käärmenpuremaa.
Kuulun siihen koulukuntaan että korkeista paineista ei ole hyötyä vaan päin vastoin.
Suositus on 70kg:n kuskille 6 bar ja 90 kg:n kuskille 7 bar.

Olen käyttänyt myös 25 mm ProRace 3, mutta yllätyksellistä on että ne ovat painavampia kuin 25 mm Optimum Pro Front (215g < 245 g).
Jos annettuihin tietoihin voi luottaa.

Hämmästyin kuinka suuren eron tuo 25 mm Optimum Pro Front tekee ajamiseen.
Varsinkin epätasaisilla pyöräteillä ero on huomattava.

25 mm ProRace 3 -renkaita myydään Bike-Components.de (http://www.bike-components.de/products/info/p16854_Pro-3-Race-Faltreifen-.html), kuten myös 650 mm ProRace 3 renkaita. Pitää vaan osata ottaa oikea rengas listasta.

Optimum Pro kestää tuplasti sen mitä Pro Race 3 25 mm.

Mielenkiinnolla jään odottamaan raporttiasi uusista renkaistasi!

reif
07.06.2011, 00.14

Mutta ilmatilavuus 25mm renkaassa on n. 18% suurempi - näin lyhyellä matematiikalla laskettuna.

Esa S
08.06.2011, 07.50
Ei noin kapoisia Tampereen reikäisille teille, Tufo Elite Ride 23 (http://www.tufo.com/elite-ride-23/) voisi olla jo sopiva.

Eilen ajelin ekan kerran Tufon maantietuubilla, tosin 19 millisellä (S3-Lite). Eturenkaana ainakin tuntui toimivan, en tosin ajanut Tampereella vaan Pirkkalassa. Ja siis takana tuttu 22 millinen Contin Competition.

E.T.
08.06.2011, 09.21
Takarenkaana on nyt 25 mm Pro race 3. Olen ollut aistivinani lisääntynyttä mukavuutta. Mitään haittaa en ole huomannut.....

Vepa
08.06.2011, 09.55
Takarenkaana on nyt 25 mm Pro race 3. Olen ollut aistivinani lisääntynyttä mukavuutta. Mitään haittaa en ole huomannut.....

Mistäs ostit? Voisin itsekin kokeilla leveämpää rengasta.

E.T.
08.06.2011, 10.04
Mistäs ostit? Voisin itsekin kokeilla leveämpää rengasta.Bike-Discountista 28,90 kpl. Postikulut kohtuulliset 5,00.

ProSLCX
08.06.2011, 10.08
Onko muuten kukaan kokeillut, miten onnistuu 23-25mm rengastuksella tuo turvaistuimen +10kg vauvan kuljettaminen? Teoriassahan tuon pitäisi olla ihan mahdollista, mutta kovin vakaata/turvallista meno ei varmaan ole...

AION
15.06.2011, 01.27
Onko muuten kukaan kokeillut, miten onnistuu 23-25mm rengastuksella tuo turvaistuimen +10kg vauvan kuljettaminen? Teoriassahan tuon pitäisi olla ihan mahdollista, mutta kovin vakaata/turvallista meno ei varmaan ole...

Veikkaisin noin niinkuin riippuvan kuskin painosta. Sama kait se on jos 60Kg kaveri vetelee +10Kg turvaistuimen kanssa kuin 70Kg kaveri ajelisi ilman?
jne.

znood
15.06.2011, 10.03
Ihan siinä missä muillakin renkailla. Ei ole vaan takana istuvan olo välttämättä kovin mukava kun tuppaa täryyttämään aikalailla nuo sliksit pienen ilmatilansa takia.

rhubarb
19.06.2011, 03.19
Tuossa olisi versio ilmanpainelaskurista, syötetään koko liikkuvan massan paino, painojakauma ja renkaiden ilmatila: http://mypi.cx/data/tire_pressure_setup_si.xls. C-kolonnassa kilot ja barit. Yrittää laskea optimipaineen 15% painauman saavuttamiseksi. Siitä hienosäädetään.

25 mm on mukavampi ajaa Suomen olosuhteissa, enkä havainnut ainakaan tehohäviötä (tehomittarilla) 22 mm:n renkaista vaihtaessa.

MAS
19.06.2011, 13.47
Ostin kokeeksi 4000S renkaat 25 millisenä. Todellinen mitta on aika lailla 26 mm.
Kävin pyörittämässä niillä joku vajaa 90 km. Täytyy sanoa että en tykkää. No tien epätasaisuudet ei niin tunnu ja pyörätien pätkät on kyllä mukavampi ajaa. Kuitenkin ne tuntuu jotenkin kömpelöiltä maantiellä, pyörä ainakin vaikuttaa hitaammalta ja mäet ei nouse yhtä sujuvasti kuin kapeammilla.

Nuo on silti loistavat renkaat sellaiselle, joka ajaa maantiepyörällä lähinnä pyöräteitä pitkin. Itseasiassa onkin tuollainen henkilö sopivasti tiedossa, jolle meinaan kaupata nuo pois.

Voisko olla niin, että päänuppi vain tuottaa tuntemuksen hitaudesta ja kömpelyydestä kun ei pyörä enää tärisekään / tarjoa niin suoraa tuntumaa tiehen kuin kaposammilla? Ainakin tuo oli oma ensireaktio ja tuntuma kun vaihdoin kapeammasta. Ja kuten aiemmin jo yllä todettiin niin tärinä on yksiselitteisesti yhtä kuin isompi rullausvastus ja hitaus...Vakiolenkki ympäri pari kertaa noilla isommilla gummeksilla niin saattaa kello / sykemittari kertoa jotain todellisesta nopeudesta, toki olosuhteiden vakiointi on aina pirun hankalaa pyörällä.

Itte ajelin just noilla 4000S 25mm:llä Pirkan päivä- ja yöpyöräilyt ja tuntuivat kyllä rullivan ihan tielläkin mukavaa vauhtia. Pyörätiet itse asiassa varmaan sileemmässä kunnossa on täälläpäin kun nastojen rouhimat tiet. Lisäbonusta siitä, että huonolla asfaltilla hieman häröilevässä ryhmässä noilla ei hirveästi tarvi harmitella vaikka joutuu vetelemään kuoppiin joita kukaan ei jaksanut näyttää.

Poursuivant
19.06.2011, 14.06
Mielenkiinnolla jään odottamaan raporttiasi uusista renkaistasi!

Sain tilaamani Michelin Pro Optimumit kotiin jo maanantaina, mutta työkiireiden vuoksi pääsin kokeilemaan niitä itse työssä vasta tänään. Ensimmäinen, lyhyt 95 km testiajo sai hymyn huulille ja mielen korkealle - upeat renkaat tarpeitani ajatellen!

Vertauskohtana on Michelinin ProRace3:set, joita olen käyttänyt kolme edellistä kesää tähän aamupäivään saakka.

Asentaminen. ProRace3:n 23-millisten asentaminen Campan kiekoille oli aina yhtä suurta tuskaa ja touhuamista - joku joskus Virossa kertoikin, että tämä yhdistelmä on "erittäin hankala pari asentaa". Verratuna aikaisempiin kumeksiin, 25-milliset Optimumin suorastaan liukuivat paikalleen - eikä tarvinnut kiroilla tai hajoittaa sormiaan. Hieman huoletti miten Optimumit mahtuisivat haarukoihin, mutta Olmon kehyksissä näyttäisi olevan ihan mainiosti tilaa 25-millisille.

Asun Helsingin keskustassa, jotenka siirtymät maantielle ovat usein kelvejä, hyvä- ja huonokuntoisia. Tänään kävin ajamassa muutaman inhokkini, joilla on kivetystä, sorapätkää, nupulakiveä, roudan rikkihakkaamaan pintaa jne. Ajoin myös lyhyen lenkin Veikkolan suunnalla maantiellä, jossa autojen nastarenkaat ja aurauskalusto ovat pilanneet tienpintaa. Takaisin tulin Hangonväylän, Tapiolan ja Lauttasaaren kautta, jonka silta "tärinäraitoineen" on inhokkejani.

Ensi-polkaisuista lähtien ero tuntui selkeämmin kuin olin ajatellutkaan. Kotikadun nupukivillä mankeli liikkui kuin tuosta vaan, eikä hakkaillut käsille kuten ennen. Pienet railot ja rikkoumat kelveillä meni kuin vettä valaen ja maantien pinnan rikkonaisuutta tuskin huomasi. Erittäin tasaista kyytiä Optimumeilla. Renkaat rullasivat suorastaan erinomaisesti - vauhdissa en huomannut mitään eroa 23-millisiin - joskaan minun keskarit eivät kovin kummoisia ole muutenkaan. Tienpinnan virheitä myötäilevä rengas jopa houkuttaa ottamaan pieniä riskejä mm. katukiveysten kanssa, sillä niin mukavasti ne ylittyivät. Näiden tilanteiden kanssa pitää olla jatkossa hieman tarkempi, ettei tyhmyyksissään hajoita renkaita vaikka paljon ne antavatkin anteeksi.

Ajettavuudessa on isoja ja pieniä eroja. Isoin muutos oli eturenkaan käyttäytyminen. PR3:lla ajatettaessa pystyy ajamaan huomattavasti aggressiivisemmin, kanttaamaan jyrkemmin. Ralli/formulakielellä sanoen PR3 yliohjautuu, kun taas Optimumeilla tilanne on päinvastainen - vaatii ennakointia enemmän. Erityisesti alikuluista ulostullessa ja sieltä kääntyessä eron huomasi. Tosin täytyy muistaa, että ajoin näilllä renkailla ensimmäistä kertaa ja en ole vielä sinut niiden kanssa. Kanttaaminen tutuissakin paikoissa tuntui hieman jähmeämmältä, minkä tietty ymmärtää jo ihan renkaan kokoa katsomalla. Ehkä kyseessä oli myös uskalluksen puute - en rohjennut kokeilla mitään jyrkkiä kanttaamisia vielä kun tuntuma on hakusessa. Muutos on minulle itse asiassa ihan mieleen - en aina nauttinut eturenkaan hapuilusta PR3:illa ajettaessa, nyt etupää oli paremmin hallittavissa, mutta opettelemista on.

Joku sanoi tässä ketjussa, että 25-milliset pehmenevät alla putkelta ajettaessa ja tuntuu siltä kuin menettäisi nousutehoja asfalttiin. Hieman samaa tuntumaa oli minullakin, kun kiinnitin asiaan huomiota. Hieman rengas antoi periksi, mutta ei häiritsevän paljoa. Nyt paineet oli tasan 6 bar, joka on painoiselleni (70 kg) ajajalle suositus, mutta taidan kokeilla nostaa painetta ihan pikkaisen korkeammaksi - kokeilemallahan sen sitten itselleen sopivan paineen löytää. Aikaisemmin PR3:n kanssa pidin korkeita paineita, siinä 8barin huitteilla, joten ero ja vaikutus ajotyyliin on ja tulee olemaan iso.

Kenelle rengas sopii? Näin ensikokemuksen jälkeen voisin sanoa, että se sopii ainakin kaltaiselleni aktiivikuntoilijalle, joka ajaa viikolla lyhyempää lenkkiä, osittain kelvejäkin pitkin ja viikonloppuisin pidempiä maantielenkkejä. Mitkään tosiuskovaisten kisarenkaat ne eivät ole, mutta kun itse teen reppureissuja maantiefilolla jonkin verran, niin minulla on sellainen tuntuma, että renkaat ovat siihen tarkoitukseen passelit. Olen ensikokeilun jäljiltä erittäin tyytyväinen hankitaani.

mteebee
19.06.2011, 15.29
Kiitti Poursuivant raportista, samoilla seuduilla tulee ajeltua ja noi misukat voisi olla mullekkin passelit. Katoitko lenkin jälkeen oliko kulutuspintaan tullut viiltoja tai sorapätkän jälkeen tarttunut pikkukiviä?

Poursuivant
19.06.2011, 16.00
Kiitti Poursuivant raportista, samoilla seuduilla tulee ajeltua ja noi misukat voisi olla mullekkin passelit. Katoitko lenkin jälkeen oliko kulutuspintaan tullut viiltoja tai sorapätkän jälkeen tarttunut pikkukiviä?

Katsoin. PR3:issa oli se paha ongelma, että ne suorastaan imivät pikkukiviä sisuksiinsa ja kvartsia sai olla aina kaivamassa kulutuspinnasta - ajoipa sitten päällysteellä tai ei. Kun katsoin kulutuspintaa, niin mitään ei tarvinnut kaivella pinnasta irti. Pyyhkäisin hanskalla pölyt pois ja pyöritin kerran kiekon ympäri ja mitään en havainnut. Sateella varmaan taas asia on toisin. Kait.

Pyöräpummi
19.06.2011, 16.11
On sellainen käsitys että Optimum Pro:n eturengas olisi samanlaista tekoa kuin Pro3 Grip sillä erolla että se on 25 mm ja että sitä on ohennettu, koska eturengaas ei kulu paljoakaan. Tästä syystä Optimum Pro Front on kevyt rengas.

ProSLCX
22.06.2011, 07.46
Ihan siinä missä muillakin renkailla. Ei ole vaan takana istuvan olo välttämättä kovin mukava kun tuppaa täryyttämään aikalailla nuo sliksit pienen ilmatilansa takia.
No nyt on kokeiltu muutaman kerran ja hyvinhän tuo homma on käynyt. Laitoin eteen 6.0 ja taakse 7.0bar. Täryttämisilmiötä ei tunnu olevan ainakaan näillä paineilla, joustaahan se istuimen alla oleva tukikin kuitenkin aika reippaasti. Kyseessä siis Hamax Kiss istuin. Pienissä vauhdeissa pyörä on tietysti aika hutera, mutta mitään etupyörän ilmaan karkaamista ei kuitenkaan tarvi pelätä edes taluttaessa, jos säätää istuimen paikan ohjeiden mukaisesti. En ole kyllä muita lastensa ulkoiluttajia 23mm renkailla nähnyt :D

Cino C.
22.06.2011, 09.47
+-2 milliä rengasleveydessä on vähän, ajokokemukseen kun vaikuttaa "miljoonaa" muutakin faktoria. Näppituntumalta vaikuttaisi, että eurooppalaisessa pyöräilyperheessä ollaan taas 15 v:n syklin jälkeen menossa vähän kapeampaan suuntaan, mutta vaikea sanoa. Itse ajan 20-millisillä... Muusta en tiedä, mutta NÄYTTÄVÄT hitsin paljon nopeammilta kuin 25-milliset :)

timoe
22.06.2011, 10.07
2mm ± muutama milli, koska todelliset leveydet ovat mitä ovat.

Taitaa olla portlandiksi kirjoitettu :) kiitos vinkistä.

Itse olen kokenut alla mainitus 24mm renkaat ajomukaviksi

http://reviews.roadbikereview.com/vittoria-open-pave-evo-cg-clincher-tires-pro-review

tienlaita
22.06.2011, 10.09
+-2 milliä rengasleveydessä on vähän, ajokokemukseen kun vaikuttaa "miljoonaa" muutakin faktoria. Näppituntumalta vaikuttaisi, että eurooppalaisessa pyöräilyperheessä ollaan taas 15 v:n syklin jälkeen menossa vähän kapeampaan suuntaan, mutta vaikea sanoa. Itse ajan 20-millisillä... Muusta en tiedä, mutta NÄYTTÄVÄT hitsin paljon nopeammilta kuin 25-milliset :)

Huvittavaa on miten maallikot asian näkevät. Minulle on tultu pari kertaa kommentoimaan että onpa tosi kapeat renkaat kilpapyörässä ja että kuinka niillä voi ajaa hiekkatiellä. Kummallakin kerralla oli kyseessä rupunen Cressu 80-luvun lopulta ja toisella kertaa 28mm renkaat ja viimeksi 38milliset (viimeiset ovat toki oikeasti vain 33mm leveät, mutta kuitenkin! :D

MAS
22.06.2011, 12.49
No mulla oli sitten lisäksi tuolla testilenkillä 8,5 bar painetta, kun ajettelin niiden olevan alemmilla lukemilla liian löysät, ehkä oli liikaa. Normaalisti käytän 8 bar paineita noissa 23mm 4000s.

Isompi kumi, niin pitäisi olla päinvastoin pienemmät paineet. Rhubarb taisi linkinkin pistää painelaskurista millä tuota voi ihmetellä. Tosin matalammat paineet tietysti entisestään korostaa sitä tunnetta, että ajaa "lussulla", mutta tuntemukset ei oo aina tiedon väärtti.

Aihetta sivuten, mielenkiintoista on muista lajeista pyöräilyyn tulleelle "kansanperinteen" määrä suhteessa oikeaan tutkimukseen. Kun neuvoa annetaan niin vaikea erottaa milloin siihen voi luottaa, edes siinä mielessä että neuvoja itse olisi asian kunnolla miettinyt / kokenut vs. välittää vain suoraan kansanperinnettä. Esim. satulan paikan määritys polvilumpion ja luotinuoran perusteella (KOPS), jonka perustelut ovat mielestäni Juhan af Grann tasoista huuhaata, vaikka itse menetelmä antaakin kohtuullisen kohdalleen osuvan arvauksen oikeasta paikasta tai sitten vielä muutama vuosi takaperin ollut uskomus maastoajossakin suht kapeisiin renkaisiin ja +3bar paineisiin rullausvastuksen optiminoinnissa tai että PK-ominaisuudet kehittyy vain ja ainoastaan jos sykkeet on alle tietyn rajan jne.

tienlaita
22.06.2011, 12.56
^ Mitkä ihmeen perustelut KOPSista? Sekö että reiden pituus määrittää satulan setbackia, mikä on ainoa perustelu sille mitä minä olen kuullut, eikä mitenkään huuhaata. Pakkohan reiden pituuden on sitä määrittää. Sheldon Brownin sivuilta löytyvä kritiikki KOPSia vastaan on näennäistä ja kritiikkinä huuhaata (lisäksi kaupallisin tarkoitusperin tarkoituksena myydä sovituspalvelua), sillä siinä puhutaan asiaa painopisteestä mutta jos tulos poikkeaa suuresti KOPSista, ollaan lähtökohtaisesti metsässä rungon geometrian valinnassa jo.

(Ehkä tämä oli nyt sitä sun huuhaata. Eli olenkin sen tuottaja! :) Ei mutta voisihan sitä johonkin missä on aihetta käsitelty asiallisesti ottaa kantaa eikä viitata virheeseen/epäkohtaan ilman minkäänlaista viitettä. Ja vieläpä off topikkina.... mutta tuleehan sellaista välillä harrastettua itse kunkin. ;) )

MAS
23.06.2011, 13.43
^ Mitkä ihmeen perustelut KOPSista? Sekö että reiden pituus määrittää satulan setbackia, mikä on ainoa perustelu sille mitä minä olen kuullut, eikä mitenkään huuhaata. Pakkohan reiden pituuden on sitä määrittää. Sheldon Brownin sivuilta löytyvä kritiikki KOPSia vastaan on näennäistä ja kritiikkinä huuhaata (lisäksi kaupallisin tarkoitusperin tarkoituksena myydä sovituspalvelua), sillä siinä puhutaan asiaa painopisteestä mutta jos tulos poikkeaa suuresti KOPSista, ollaan lähtökohtaisesti metsässä rungon geometrian valinnassa jo.

(Ehkä tämä oli nyt sitä sun huuhaata. Eli olenkin sen tuottaja! :) Ei mutta voisihan sitä johonkin missä on aihetta käsitelty asiallisesti ottaa kantaa eikä viitata virheeseen/epäkohtaan ilman minkäänlaista viitettä. Ja vieläpä off topikkina.... mutta tuleehan sellaista välillä harrastettua itse kunkin. ;) )

"Mitkä ihmeen perustelut KOPSista" --> Sepä juuri eli usein sitä tarjotaan lääkkeenä vain siksi, että niin ovat muutkin tehneet. Ja usein myös niin, että on tärkeätä saada tuo luotinuora tismalleen kohdillensa polvilumpion kanssa tai muuten katoaa watit jaloista hukkateille :) Eikä vaikkapa niin, että tuo on käypä keino saada yleisesti usein toimiva lähtökohta satulan paikalle josta sopii sitten hienosäätää (ja vielä kun annettaisiin ohjeet miksi ja mihin suuntaan) niin minulle kelpaisi hyvin tuokin.

Sheldon Brownin sivujen artikkelilla viitannet Keith Bontragerin alkuperäiseen Myth of KOPS artikkeliin. Itse olen sinut sen tarinan kanssa. Mutta ymmärrän, että tuosta voi olla eri mieltäkin. Ja tunnustan myös, että rinnastukseni kapeisiin renkaisiin / ilmanpaineisiin ja PK-treeniin oli siinä mielessä ontuva, että noista molemmista löytyy tutkimuksiakin kohtalaisesti, eikä vain näkemyksiä.

Jos nyt väitetään että reiden pituuden pitää määrittää satulan paikka (ja menetelmänä KOPS määrittämään se paikka) niin ei minulla ole vaikeuksia sen kanssa, että reiden pituuden ja satulan paikan (tai rungon koon tai ...) välillä on yhteys. Mutta jos KOPS on se oikea menetelmä, niin kerrotko mistä voin lukea lisää tolkullista perustelua siitä?

tienlaita
23.06.2011, 13.58
^ Luetaanpas oikein. :) Käytin partitiivia - että KOPS määrittää satulan paikkaa. Kuten itsekin muotoilit siihen tyyliin että se antaa kohtuullisen osuvan tuloksen lähtökohdaksi.

Reiden pituudella on fysiologisia perusteita satulan asemalle. Ei kai näin ilmiselvää pidä perustella? Huuhaata olisi väittää päinvastaista.

Kyllä minun mielestäni ns. todistustaakka on sillä joka väittää että KOPS on yksinkertaisesti huono menetelmä - ja esimerkiksi sitten kertoo kuinka satulan asema kannattaa säätää muulla metodilla. Ja jos tulos sitten lopulta poikkeaa KOPSin näyttämästä, olisi hedelmällistä kertoa kuinka paljon.

Suoraan sanottuna epäilyttää kovasti että jos KOPS osoittaa vaikkapa 6cm ja säätö on 11cm, voisi painopistekin pyörän päällä olla ihan iturallaan - tai sitten olisi sovitettu pari numeroa turhan pieni runko alle ja stemmikin olisi mahtava.

Mielenkiintoinen erikoissovitus on triathlon, jossa maataan kyynärpäiden varassa selkä hyvinkin vaakasuorassa, vaan eipä ihme, ettei siinä käytetä KOPSia. Satula tuodaan sen sijaan eteen, mitä säännöt vieläpä rajaavat.

Pyöräpummi
23.06.2011, 14.23

Ensinnäkin näillä 20-mm tuubirenkailla vierintävastus on olennaisesti korkeampi kuin leveämmillä avorenkailla.
Rakenteensa mukaisesti tuubissa tapahtuu enemmän muodonmuutosta joka vaati tehoa. Ohutkin tuubirengas pystyy myötäilemään tien epätasaisuuksia.

Tässäkin ketjussa jo mainittiin että kokojen suhde ei ole r1/r2 vaan (r1 toiseen)/ (r2 toiseen). Vaikka noissa Michelin Pro Optimumeissa nimellinen leveys on 25 mm ovat ne selkeästi 26 mm.

A.A
23.06.2011, 14.40
Ensinnäkin näillä 20-mm tuubirenkailla vierintävastus on olennaisesti korkeampi kuin leveämmillä avorenkailla.
Rakenteensa mukaisesti tuubissa tapahtuu enemmän muodonmuutosta joka vaati tehoa. Ohutkin tuubirengas pystyy myötäilemään tien epätasaisuuksia.

Tässäkin ketjussa jo mainittiin että kokojen suhde ei ole r1/r2 vaan (r1 toiseen)/ (r2 toiseen). Vaikka noissa Michelin Pro Optimumeissa nimellinen leveys on 25 mm ovat ne selkeästi 26 mm.

https://lh3.googleusercontent.com/-6tm1OrvzPzU/TbmWgn9jF8I/AAAAAAAADDs/U6ZXqE01nsQ/s800/Cido%252520%252520huhtikuu%2525202011%252520065.jp g

Kumpi kannattaa laittaa alle tälle pinnalle?

A) Michelin ProRace3 25mm ja 8bar

B) Vittoria Crono tuubi 20mm ja 14bar

-----------------------------------------------------------------------

Lainaus:
"Rakenteensa mukaisesti tuubissa tapahtuu enemmän muodonmuutosta joka vaati tehoa. Ohutkin tuubirengas pystyy myötäilemään tien epätasaisuuksia."

Mitä tämä tarkoittaa selkokielellä?

A.A
23.06.2011, 14.47
Ja tunnustan myös, että rinnastukseni kapeisiin renkaisiin / ilmanpaineisiin ja PK-treeniin oli siinä mielessä ontuva, että noista molemmista löytyy tutkimuksiakin kohtalaisesti, eikä vain näkemyksiä.

Tuosta tulikin mieleen että nimimerkki OJ tuossa männä vuosina kovasti kyseli tutkimustuloksia siitä että matalalla sykkeellä pitkään hinkkaamalla se peruskestävyys paranee, ei muuten tai ainakaan niin hyvin. Muistaaksaeni kukaan ei koskaan laittanut linkkiä mihinkään tutkimustulokseen. Linkkejä tietysti oli artikkeleihin joissa niin todettiin, mutta ei mitään tieteellisiä tutkimustuloksia. Vai oliko niitä? Luiskahtiko silmien ohi?

tienlaita
23.06.2011, 14.50
Lainaus:
"Rakenteensa mukaisesti tuubissa tapahtuu enemmän muodonmuutosta joka vaati tehoa. Ohutkin tuubirengas pystyy myötäilemään tien epätasaisuuksia."

Uskoisin itse asiassa sekoiltavan. Miksei näin:

Rakenteensa mukaisesti tuubissa tapahtuu muodonmuutosta vähäisellä energianhukalla. Tuubirengas pystyy siis myötäilemään tien epätasaisuuksia vähällä tehonhukalla, ja kapea tuubi kaikkein vähimmällä.

Cino C.
23.06.2011, 15.02
Minulla on 20 mm leveät avorenkaat. Paineita n. 8 bar. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että voisin haluta 25-millisiä. 23-millistä voisi ajatella, jos olisi kilometreittäin erityisen huonoa pintaa tiedossa.

Cino C.
23.06.2011, 15.09
Minulla on 20 mm leveät avorenkaat. Paineita n. 8 bar. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että voisin haluta 25-millisiä. 23-millistä voisi ajatella, jos olisi kilometreittäin erityisen huonoa pintaa tiedossa.

Pyöräpummi
23.06.2011, 15.15
Kumpi kannattaa laittaa alle tälle pinnalle?

A) Michelin ProRace3 25mm ja 8bar

B) Vittoria Crono tuubi 20mm ja 14bar

-----------------------------------------------------------------------

Lainaus:

Koska tuubirengas/vanneyhdistelmässä ei ole avovanteen tuomaa jäykistystä sivuilla tapahtuu renkaassa sekä pystysuunnassa että pituussuunnassa enemmän muodonmuutosta. Tästä syystä kapeakin tuubirengas voi olla siedettävä. Oletteko koskaan edes kuulleet 20 mm avorenkaista?

Tietenkin noilla parkettipinnoilla ajettaessa voitaisiin pumpata painetta renkaaseen niin paljon että sitä muodonmuutosta tapahtuisi hyvin vähän.
Parketilla kun ei tarvitse välittää siitä että se pyörä kovilla paineilla alkaisi "pompia" aiheuttaen tehohäviöitä. Pyöräteillä ei tätä kuitenkaan voida tehdä.

Jokainenhan pystyy aika helposti näkemään että tuubivanteessa ei ole reunoja nimeksikään verrattuna avovanteeseen. Tästä syystä tuubivanne saadaan kevyemmäksi. Ohuella rengas/vanneyhdistelmällä saavutetaan myös aerodynaaminen etu.

Rengastestit ovat näyttäneet aika hyvin että avorenkailla saavutetaan parempia vierintävastuksia. Ero taitaa olla aika pieni jos käytettäisiin samankokoista avoa ja tuubirengasta. Eikös kuitenkin yleisimmin käytetty tuubirengas ole 22 mm?

Viisammat oikokoot käsityksiäni. Paljoakaan enempää en asiasta tiedä.

Mistäs muuten Suomesta löytyy tuollainen pyöräilyparketti?

tienlaita
23.06.2011, 15.34
Rengastestit ovat näyttäneet aika hyvin että avorenkailla saavutetaan parempia vierintävastuksia. Ero taitaa olla aika pieni jos käytettäisiin samankokoista avoa ja tuubirengasta.

Minähän unohdin että nykyään avorenkaitakin on tehty vähäisin "sisäisin kitkoin" (muodonmuutoksen vaatima energia). Ennen vanhaan tuubit oli lyömättömiä.

Uskon enemmän renkaan kudosrakenteen oleellisuuteen kuin vanteen tuen merkitykseen avo vs tuubi. Renkaat ovat yksinkertaisesti erilaisia.
Esimerkiksi, tehokas pistosuojaus on rullauksesta pois.

(Muuten vasta huomasin että A.A:n ottama lainaus olikin tästä ketjusta. Vastasin siis siihen ihan sellaisenaan.)

MAS
23.06.2011, 17.07
Tuosta tulikin mieleen että nimimerkki OJ tuossa männä vuosina kovasti kyseli tutkimustuloksia siitä että matalalla sykkeellä pitkään hinkkaamalla se peruskestävyys paranee, ei muuten tai ainakaan niin hyvin. Muistaaksaeni kukaan ei koskaan laittanut linkkiä mihinkään tutkimustulokseen. Linkkejä tietysti oli artikkeleihin joissa niin todettiin, mutta ei mitään tieteellisiä tutkimustuloksia. Vai oliko niitä? Luiskahtiko silmien ohi?

Seurasin tuota väittelyä itsekin tovin, mutta ei kai se maaliin päätynyt. Eli muistaakseni löytyi tutkimuksia joka suuntaan, mutta välillä oltiin tutkittu sohvaperunoita ja välillä aktiiveja ja eri parametreilla eli eivät yhteismitallisia. Tuo oma OT-kommenttini oli siis viittaus väitteeseen, että vain matalasykkeinen treeni kehittää ylipäätään PK:ta ja tuo pitkä kiista muualla oli kahden koulukunnan välillä: paljon määrää (ja kevyttä) vs. vähemmän & intensiteettiä enemmän.

Sitten takaisin topikkiin: Yllä tienlaita viittaa renkaan kudosrakenteen merkitykseen. Maasto(avo)kumien osalta ainakin on tutkimuksia joissa on päätelty kudosrakenteen merkitsevän jopa enemmän kuin renkaan kuviointi (=nappulat). Mikä useimmille lienee jonkinsortin yllätys.

Mutta onkos jollakin tuoreita linkkejä sisäkumien merkitykseen avoissa? Eli onko vielä lateksi selvästi parempi vai onko nämä uudet XX-kevyet butyylit ja polyuretaanit (meniköhän oikein?) jo yhtä hyviä?

A.A
23.06.2011, 17.38
Koska tuubirengas/vanneyhdistelmässä ei ole avovanteen tuomaa jäykistystä sivuilla tapahtuu renkaassa sekä pystysuunnassa että pituussuunnassa enemmän muodonmuutosta. Tästä syystä kapeakin tuubirengas voi olla siedettävä. Oletteko koskaan edes kuulleet 20 mm avorenkaista?

Tietenkin noilla parkettipinnoilla ajettaessa voitaisiin pumpata painetta renkaaseen niin paljon että sitä muodonmuutosta tapahtuisi hyvin vähän.
Parketilla kun ei tarvitse välittää siitä että se pyörä kovilla paineilla alkaisi "pompia" aiheuttaen tehohäviöitä. Pyöräteillä ei tätä kuitenkaan voida tehdä.

Jokainenhan pystyy aika helposti näkemään että tuubivanteessa ei ole reunoja nimeksikään verrattuna avovanteeseen. Tästä syystä tuubivanne saadaan kevyemmäksi. Ohuella rengas/vanneyhdistelmällä saavutetaan myös aerodynaaminen etu.

Rengastestit ovat näyttäneet aika hyvin että avorenkailla saavutetaan parempia vierintävastuksia. Ero taitaa olla aika pieni jos käytettäisiin samankokoista avoa ja tuubirengasta. Eikös kuitenkin yleisimmin käytetty tuubirengas ole 22 mm?

Viisammat oikokoot käsityksiäni. Paljoakaan enempää en asiasta tiedä.

20 avo, käytän enimmäkseen (http://www.veloflex.it/products/record.asp?lang=en)

Ei Suomessa, täällä harjoitellaan, ja "koti"velo on tämä... (http://www.cidoarena.lt/?site=81)

Ja kyllä käytän 20mm Vittorian Crono tuubeja. 22mm on niin leveä...

tienlaita
23.06.2011, 17.43
Sitten takaisin topikkiin: Yllä tienlaita viittaa renkaan kudosrakenteen merkitykseen. Maasto(avo)kumien osalta ainakin on tutkimuksia joissa on päätelty kudosrakenteen merkitsevän jopa enemmän kuin renkaan kuviointi (=nappulat). Mikä useimmille lienee jonkinsortin yllätys.

Mutta onkos jollakin tuoreita linkkejä sisäkumien merkitykseen avoissa? Eli onko vielä lateksi selvästi parempi vai onko nämä uudet XX-kevyet butyylit ja polyuretaanit (meniköhän oikein?) jo yhtä hyviä?

Sisäkumeista syntyi vuosi sitten tämä ketju: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=38353
Olihan siellä jotakin testiä, vaan mitä niissä oli mukana... vuodelta 2006 taisi olla viimeinen.

A.A
23.06.2011, 17.49
Seurasin tuota väittelyä itsekin tovin, mutta ei kai se maaliin päätynyt. Eli muistaakseni löytyi tutkimuksia joka suuntaan..

Minä en muista nähneeni yhtään tutkimustulosta jossa se Pk-hiipiminen olisi todistettu paremmaksi. Tai yleensäkään yhtään TUTKIMUStulosta sen puolesta. Voi olla että on, muttei kovaääninen puolustajajoukko kuitenkaan löytänyt niitä, ainakaan pilvin pimein...

Pyöräpummi
23.06.2011, 17.58
20 avo, käytän enimmäkseen (http://www.veloflex.it/products/record.asp?lang=en)

Ja kyllä käytän 20mm Vittorian Crono tuubeja. 22mm on niin leveä...

Jos nyt sitten yksinkertaisesti verrataan esimerkiksi 20 ja 23 millin materiaaliltaan identtisiä renkaita niin 20 mm -renkaalle tulee suurempi vierintävastus koska sen muodonmuutosalue on sekä syvempi että pidempi. Koskee kaikkia normaaleja olosuhteita, joissa alustassa on jonkin verran epätasaisuuksia.

Puhumattakaan siitä että 20 mm avorenkaat kuluvat aika nopeasti. Ei ole ihmekään että niitä ei paljon näy.

tienlaita
23.06.2011, 18.03
Jos nyt sitten yksinkertaisesti verrataan esimerkiksi 20 ja 23 millin materiaaliltaan identtisiä renkaita niin 20 mm -renkaalle tulee suurempi vierintävastus koska sen muodonmuutosalue on sekä syvempi että pidempi. Koskee kaikkia normaaleja olosuhteita, joissa alustassa on jonkin verran epätasaisuuksia.

Kapea on myös kapeampi muodonmuutosalueessaan. Ei pidä unohtaa, että tasaisellakin alustalla, ja myös "kivikovaksi" täytetyllä renkaalla, muodonmuutos on jatkuvaa. Ei vain epätasaisuuksissa, vaan jatkuvasti maata vasten! Olennaista lie se materiaalin määrä mikä taipuu, jos verrataan samanlaisia materiaaleja. Ilmanpaineella sitä myös säädellään, mutta kiveksi ei rengasta saa. (Eikä ole tarkoituskaan, sillä muuten olisi pyöreäpintaisia vanteita ilmattomalla kumipäällysteellä.)

Muko
23.06.2011, 18.23

Helsingin velodromi (http://www.hel.fi/wps/portal/Liikuntavirasto/Artikkeli?WCM_PORTLET=PC_7_2_N5_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Liv/fi/Liikuntapaikat/Liikuntapuistot/Velodrom)

Pyöräpummi
23.06.2011, 18.30
Ei pidä unohtaa, että tasaisellakin alustalla, ja myös "kivikovaksi" täytetyllä renkaalla, muodonmuutos on jatkuvaa. Ei vain epätasaisuuksissa, vaan jatkuvasti maata vasten!

Mm. Swchalben sivuilla (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/rollwiderstand/?gesamt=47&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=143&tn_mainPoint=Technik)on kuvien kanssa esitetty että leveämmällä renkaalla on pienempi vierintävastus.
Muistan myös Velonewssa esitetyn samaa teoriaa. Todennäköisesti Lennard Zinnin toimesta.
En voi muuta kuin viitata näihin auktoriteetteihin puolustaakseni kantaani, joka sitten kaatu tai selviää heidän mukanaan.
Vierintävastuksesta yleensä (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/rollwiderstand/)

Minäkin luulin vuosia sitten että kapea rengas rullaa paremmin, mutta sitten tällä palstalla eräs viisas antoi kynttilänsä loistaa. Ikävä kyllä olen unohtanat tämä muistaakseni nimellisin kirjoittajan, joka enää harvakseltaan täällä vierailee.
Arvostan hyvin suuresti hänen tietämystään ja kiitän näin jälkikäteen arvokkaista tiedoista.

Joka tapauksessa asetelma on hyvin selkeä. Toisen ryhmän mielestä kapea rengas rullaa ja toisen ei. Keskustelu on oikeastaan ollut hyvin hedelmällinen.

E.T.
23.06.2011, 19.15
Nyt kun jo vähän pitempään on ollut takarenkaana 25mm avo niin enpä voi sanoa käytännössä huomanneeni parempaa rullaavuutta, mutta en myöskään huonompaa missään nimessä. Mukavampi tuo kyllä on ja sikäli säästää voimia. Sitten kun alusta on todella surkea, ero mukavuuden suhteen korostuu entisestään.

Tämä vain yksittäisenä empiirisenä kokemuksena. Teoriatason keskusteluun tämä tosin ei tuo mitään uutta.

tienlaita
23.06.2011, 20.23
Mm. Swchalben sivuilla (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/rollwiderstand/?gesamt=47&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=143&tn_mainPoint=Technik)on kuvien kanssa esitetty että leveämmällä renkaalla on pienempi vierintävastus.

"At the same tire pressure,..." Eli se siitä, edellä esitetyssä valossa. (Eli kun aletaan esittämään yleisiä päätelmiä yhden ominaisuuden perusteella ja irti käytännöstä (mikä on tässä että kapeampaan laitetaan enemmän painetta).

Minä olen useasti puolustanut leveitä ja keveitä renkaita täällä, sillä ne tietenkin rullaavat hyvin huonoilla teillä ja ovat käytännöllisimmät niillä, koska voidaan käyttää alhaisempia paineita ja niissä riittää joustovaraa. Pyörän tärinä on vauhdin surma ja energian kannalta paras tärinänvaimennus tapahtuu renkaassa.

Käytännössä, siellä missä kapean (pitäisi oikeasti puhua tilavuudesta eikä leveydestä) renkaan antama jousto riittää, on niillä myös paras rullaavuus. (Luonnollisesti verrattaessa muuten yhtä rullaavia renkaita - tarkoitan samanlaista kudosta , samaa rengasta muuten) Muut edut ovat ilmanvastuksessa ja keveydessä.

Toinen lähestyminen aiheeseen on sitten sellainen, etten minä ainakaan tajua miksi jotkut käyttävät todella kapeita renkaita lenkeillään. Kilpailuun sellaiset laittaisin, ainakin jos olisi hyvää tienpintaa tiedossa. (Maallikon näkemys toki - en minä kilpaile.) Leveä kestää huonojakin olosuhteita.

OJ
23.06.2011, 21.22
Minä en muista nähneeni yhtään tutkimustulosta jossa se Pk-hiipiminen olisi todistettu paremmaksi. Tai yleensäkään yhtään TUTKIMUStulosta sen puolesta. Voi olla että on, muttei kovaääninen puolustajajoukko kuitenkaan löytänyt niitä, ainakaan pilvin pimein...
Ensin enemmän aiheen vierestä, tietenkin. Se kysymys taisi olla, että miten pk-ajelu valmistaa tehotreeniin ja kuinka paljon pitäisi ajella. Harjoittelu on niin arka aihe, etten viitsi aiheesta kovin paljon jauhaa.

Renkaista. 2 millin ero on iso jopa (varsinkin?) ~30 mm kumeissa ja maantiekumeissa 25 millinen kuljettaa paljon pehmeämmin kuin 23 mm jos on sama kumi käytössä. Lenkkikäyttöön valkkaisin aina mieluummin 25 millisen rullaavuudesta välittämättä.

A.A
23.06.2011, 22.18
Helsingin velodromi (http://www.hel.fi/wps/portal/Liikuntavirasto/Artikkeli?WCM_PORTLET=PC_7_2_N5_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Liv/fi/Liikuntapaikat/Liikuntapuistot/Velodrom)

Tuttu paikka.

Cino C.
23.06.2011, 22.19
No, jos leveämpi on rullaavampi, mukavampi ja muutenkin parmepi, niin miksei jengi ajele 28-millisillä? :=) Suurimmalle osalle 23-milliset taitavat edustaa parasta kompromissia ominaisuuksien suhteen. Itse olen päätynyt 20-millisiin. Em. veloflexin avot ovat tosi hyvät, Vittoriat alla tällä hetkellä, keveät ja herkät nekin. Muistelen, että joskus on ollut saatavilla 18-19-millisiäkin avorenkaita.

A.A
23.06.2011, 22.21

Puhumattakaan siitä että 20 mm avorenkaat kuluvat aika nopeasti. Ei ole ihmekään että niitä ei paljon näy.

Tässä ketjussa ei paljon muistella sitä että testeissä joihin viitataan, mainitaan että leveämpi rullaa paremmin jos käytetään samoja paineita... Teettekö niin? (Tienlaita tuhon jo näköjään viittasikin...)

Kaupastahan noita renkaita saa, rahalla.

Ja tänä kesänä en ole vielä edes vaivautunut maantiepyörää esille ottamaan, crossarilla, lokareilla ja 25mm Durano Plussilla menty. 8baria.

Kilometrejäkin on jo tänä vuonna kertynyt 1451... Niistä 676km 20mm (10bar) Eli mahtavat on kilometrit...

rhubarb
23.06.2011, 22.46
No, jos leveämpi on rullaavampi, mukavampi ja muutenkin parmepi, niin miksei jengi ajele 28-millisillä? :=) Suurimmalle osalle 23-milliset taitavat edustaa parasta kompromissia ominaisuuksien suhteen.

Kompromissi on avainsana. En tiedä onko suurin osa kokeillut 20/21-, 23- ja 25-millisiä voidakseen päätellä niistä itselleen parhaiten sopivan. Aika moni varmasti ajaa 23-millisillä koska “kaikki muutkin”. Omat 25 mm tuntuvat mukavemmilta eivätkä syö tehoa == selvä valinta.

Poursuivant
23.06.2011, 22.58
Kukin tavallaan ja tahollaan...

itselleni, omaan käyttööni ja niitä tarkoituksia varten, 25mm kumi matalihkoilla paineilla on tuntunut nyt pidemmälläkin lenkillä ihan hyvältä ratkaisulta - satulatolpan kulmasta, KOPSista, velojen pintamateriaaleista ja viittaamattomista puolueettomista testeistä huolimatta tai niistä välittämättä. Mukavalta se konkelointi edelleen tuntuu ja näyttää noita kilometrejä tulevan näinkin.

Jos alkuperäiseen kysymykseen vielä palaa, eli onko 23/25 mm eroa, niin omalta kohdaltani voin sanoa, että on - 25 mm on omassa käytössäni selkeästi miellyttävämpi. Ja sitä arvostan.

Poursuivant
27.06.2011, 08.37
Joku sanoi tässä ketjussa, että 25-milliset pehmenevät alla putkelta ajettaessa ja tuntuu siltä kuin menettäisi nousutehoja asfalttiin. Hieman samaa tuntumaa oli minullakin, kun kiinnitin asiaan huomiota. Hieman rengas antoi periksi, mutta ei häiritsevän paljoa. Nyt paineet oli tasan 6 bar, joka on painoiselleni (70 kg) ajajalle suositus, mutta taidan kokeilla nostaa painetta ihan pikkaisen korkeammaksi - kokeilemallahan sen sitten itselleen sopivan paineen löytää.

Juhannuspyhien aikaan ajaessa nostin rengaspaineen hieman yli suosituksen, 6,4 bariin. Tämä ei ollut muutos parempaan, verrattuna ohjearvoon, eli 6 bariin. Jousto ja mukavuus oli mennyttä ja käsillehakkaaminen alkoi taas. Mäkeä noustessa rengas oli ehkä aavistuksen verran jämäkämpi, mutta muuten ajettaessa miellyttävyys lähes katosi. Vaihdan takaisin suositustenmukaiseen paineeseen tänään, sillä sen verran arvostan mukavuutta.

appmot
27.06.2011, 20.02
Oletkos mitannut takarenkaan leveyttä? Mulla American Classic:in kiekolla leveys 27,7mm tönärillä mitattuna. Muistaakseni oli Open Pro:lla samaa leveyttä. Korkeutta löytyy myöskin "riittävästi".
Ei siinä mitään:mukava ja köykäinen rengas. Heitin renkaat alle eilen ja ennen tätä oli Misukan Krylionit 23mm. Niiden leveys oikeasti 24mm. Meno on nyt huomattavasti pehmeämpää.

Poursuivant
19.07.2011, 20.38
Mittasin tänään renkaan leveyden - Campyn Scirocco-kiekkojen kanssa 27,4mm, mutta työntömitalla olisi varmaan saanut tarkemman tuloksen.

Reilut 1200 km on nyt näillä Optimumeilla menty ja olen perhanan tyytyväinen valintaani. ProRace3:n kanssa sai iltapuhteeksi olla aina sörkkimässä kiviä kulutuspinnasta pois, mutta toistaiseksi en ole löytänyt ainoatakaan kiveä kumeksesta. Ei viiltoja, ei juuri kulumistakaan. Kyllä suosittelija oli oikeassa - todella kestävän oloinen rengas. Ja jokseenkin huoletonkin.

Nykyään tsekkaan paineet useammin. Olen lyhyessä ajassa huomannut, että epätasaisen etu- ja takarenkaan välillä kyllä tuntee. Tasaisessa suosituksessa, eli 6 baria ollaan ajettu ja vauhtiakin on riittänyt. Kotioloissa tämä on ok, mutta tuossa viikon reissun aikana epätasaiset paineet kyllä huomasi - yritin jotenkin tasoitella paineita käsipumpulla, mutta ainakaan vielä en ole löytänyt mittarittomalla pumpulla sitä perstuntumaa, missä se sopiva on, joten olen pumpannut hieman yli ja päästänyt tarvittaessa hieman ilmoja pois, jos on tuntunut epätasaiselta. Toisin sanoen, mainio rengas mutta paineiden kyttäämisessä on oma juttunsa.