PDA

Näytä tavallinen näkymä : Skotlanti - Outer Hebrides

petterih
28.05.2011, 23.48
Tuollainen reissu on suunnitelmissa heinäkuun alussa. Tällä hetkellä asutaan Edinburghissa, joten junalla siirrytään Edinburgh-Oban ja Inverness-Edinburgh. Fillaroitavaa tulee noin reilu 300km mutta tuo jakaantuu kahdelle viikolle. Säät on luultavasti vaihtelevat...

Reissublogiin olen laittanut jotain juttua ja reittiä alustavasti: http://hebrides-challenge.blogspot.com/

Liisu
31.05.2011, 21.52
Voi kateus sentään! Upea reissu teille luvassa. Oletko ennen käynyt tuolla pohjoisessa, jos et niin luvassa on huikeita maisemia Edinburghiin verratessa. Mun vanhat kotikonnut sijaitsee Invernessin lähinurkilla,ja olen tietenkin sitä mieltä että pohjoisessa se oikea ja kaunein Skotlanti sijaitsee;) Itse olen tässä parin vuoden ajan haikaillut että pääsisin Skotlantiin maastopyörän kanssa, siellä keskiosassakin on hienoja polkuja mihin olisi hirveä hinku päästä!
Täytyy alkaa seurata teidän reissublogia(jos kateudelta kykenen,heh),kiitos linkistä!

petterih
06.06.2011, 11.57
Pitlochryn, Kingussien ja Aviemoren ympäristöjä on tullut kävellen kierreltyä aikaisemmin. Nyt viime viikonloppuna tuli tehtyä turistireissu Ben Neviksen huipulle ja kurvailtua vuokra-autolla pitkin maaseutua.

Fillarointi on rajoittunut tähän mennessä vain Edinburghin ja Kirkcaldyn lähialueisiin.

Tuomo O
30.06.2011, 22.17
Ei kai siellä muut aja kuin komennukselle määrätyt Hamilton Jones ja Richard Lam...

petterih
01.07.2011, 17.38
Huomenna aamulla aikasin asemalle ja Glasgown kautta Obaniin ja sieltä saarille. Eiköhän tuo tuosta.

Minä ketään Hamiltonin Jonesia ja Richard Lammia tunne...

petterih
31.07.2011, 22.17
Reissu sujui varsin mukavasti ja ainoastaan pari sadepäivää sattui varsinaisten pyöräilypäivien kohdalle. Tosin sateen vuoksi toisena noista sadepäivistä kilometrejä tuli tasan nolla... vuorokausi pienessä teltassa on hyvä tapa testata parisuhdetta :D

Tuolla saarilla pyöräily sujui tien reunassa aika hyvin, mitään kivimuureja ei ollut ja kukaan ei ajanut päälle. Osa teistä oli kapeita, eli vain yksi kaista satunnaisine ohituispaikkoineen kuten Lapissa.

Pari vinkkiä moista suunnittelevalle.
- Lauttalippuja ei kannata ostaa etukäteen, saaret kattava yhdistelmälippu tulee halvemmaksi.

- Teltan saa pystyttää melkein mihin vaan, mutta sopivan paikan löytäminen voi olla hankalaa. Leirintäalueita ja B&B paikkoja löytyy varsin hyvin mutta sesongin aikoihin B&B paikat ovat täysiä.

- Junaliput esim. Edinburghista tulee varata reilusti etukäteen ja jokaiseen yhteyteen tulee hankkia pyörälle paikkavaraus. Muuten voi jäädä junasta koska pyöriä otetaan vain tietty määrä.

- Sää voi olla mitä vaan. Tuulen suunta on pääsääntöisesti etelästä pohjoiseen mutta tuuli ei aina muista sitä...

Rox
01.06.2017, 09.58
Viikko Skotlannissa takana ja mua ei kyllä tonne teille saisi pyörällä ajelemaan. Paikalliset ajaa ihan Colin McRaena, sataa vähän väliä ja mäkiä on ihan helvetisti. Paljon tuolla kuitenkin oli pyöräilijöitä liikenteessä. Nevis rangella vuokrasin täpärin ja kävin ajamaan hissiavusteisesti plus keskuksen treilejä. Suosittelen. Nevis Cyclesin vuokrapalvelu oli ystävällistä ja muutenkin ihan asiallista.

Päiviö Pollari
02.06.2017, 00.18
Sään puolesta Skotlantiin kannattaa mennä silloin kun Etelä-Englannissa on pitkäaikainen helleaalto ja nurmikoiden kastelu on kielletty. Silloin matalapaineet kulkevat riittävän pohjoisessa ja Skotlannissa voi harrastaa kauniin sään pyöräilyä. Kesällä 2003 sattui kohdalle tällainen, oli vain yksi synkkä ja myrskyinen yö ja yhtenäkään päivänä ei satanut; pilvisiä päiviä kyllä oli. Meno Tukholmasta Göteborgiin pyörällä (Ruotsissa ei enää otettu silloin kaukojuniin pyöriä) ja laivalla Göteborgista Newcastleen, paluu laivalla Shetlannista Bergeniin, junalla Osloon ja bussilla Tukholmaan. Kumpikin noista laivayhteyksistä on loppunut kai yli 10 vuotta sitten.

http://aijaa.com/rkTIya

MacKonte
02.06.2017, 06.24
Ollaan lähdössä ihan muissa merkeissä kesäkuussa viikoksi Edinburghiin, mutta ainakin 1-2 päivää saattaa lohjeta pyöräilylle. Osuu vielä Cycling Festival-viikko samalle ajalle, joten jotain on asian tiimoilla tehtävä :)

Onko kokeneemmilla kävijöillä vinkki hyvästä pyörävuokraamosta? Tarkoitus on ajella perheen aikuisten kanssa kohtuullisen vaatimattomia 30-40km maisemalenkkejä, joten mihinpäin kannattaisi suunnata?