PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän kahvojen asento

FreeZ
24.05.2011, 11.39
Terve,

vaihdoin maantiepyörään uuden leveämmän tangon ja törmäsin seuraavanlaiseen ongelmaan:

Kahvat ovat makuuni liian "alhaalla" eli haluaisin saada ni hieman ylemmän, mutta tangon mallista johtuen väliin tarvitsisi jonkunlaisen spacerin jolla kahvat saisi "oikeaan" asentoon. Onko tälläiseen tarkoitukseen tarjolla osia vai meneekö itse tuunailuksi?

vema60
24.05.2011, 12.15
Terve,

vaihdoin maantiepyörään uuden leveämmän tangon ja törmäsin seuraavanlaiseen ongelmaan:

Kahvat ovat makuuni liian "alhaalla" eli haluaisin saada ni hieman ylemmän, mutta tangon mallista johtuen väliin tarvitsisi jonkunlaisen spacerin jolla kahvat saisi "oikeaan" asentoon. Onko tälläiseen tarkoitukseen tarjolla osia vai meneekö itse tuunailuksi?
Haluatko siirtää kahvoja tangossa, vai haluatko ohjaustankoa ylöspäin?

Speedgoat
24.05.2011, 12.30
Maatiepyöränöösillä olisi toinen kysymys a) tangon kulmasta b) jarrukahvojen asennosta. Jotenkin tuntuu luontevalta laittaa alaotteen suora osa vaakasuoraan, menikö oikein? Mihinkäs asentoon jarrukahvat olisi laitettava? Ainakin uudemmissa kahvoissa on suunnilleen tasainen osa, tuleeko se myös vaakasuoraan?

Jani R.
24.05.2011, 12.36
Tuossa on melko lähelle oikea asento (toivottavasti kuva näkyy):
http://cdn4.media.cyclingnews.futurecdn.net/2009/12/01/1/amy_d_primus_mootry_lever_600.jpg

Ainut vaan että esimerkissä on ns. compakti tanko.

derosa
24.05.2011, 13.30
Tuossa on melko lähelle oikea asento

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta kun katsoo nykyammattilaisten käyttämien kahvojen asemaa, niin tuntuu, että tällä kehitysnopeudella ne "irtautuvat ohjaustangosta" lähitulevaisuudessa. Vanhan koulukunnan mukaan kahvojen "alanokka" on tangon alaoteputken alapinnan kanssa samalla tasolla/linjalla.
Olisiko uuden suuntauksen taustalla mtb-/nykyisten xc-pyörien nousukahvaideologian vaikutus.

pekkajaa
24.05.2011, 14.24
Pitkäaikaisen muotitrendsetteri LA:n tyylinäyte:

http://www.highsnobiety.com/news/wp-content/uploads/2009/03/lance-armstrong-trek-madone-bike-kaws-barry-mcgee-1.jpg

Juha_H
24.05.2011, 15.49
ei v..tu tuon neidimmäksi pyörän väritys tuskin voi enää mennä - jotan kultakoristeista tankonauhaa ehkä kaipais tuon helminauhan kaveriksi :D

Alkuperäiseen kysymykseen ainakin Campan kahvojen mukana taitaa tulla muovipalikat, joilla saa säädettyä kahvojen kulmaa ohjaustangossa.

kukavaa
24.05.2011, 16.54
trekissä törröttää kahvat ylöspäin. näyttää hankalalta yletellä dropeilta jarrulle.

plr
24.05.2011, 19.31
Lancen kahvat ovat liian pystyssä minun anatomiaani. Putkelta+kahvoilta ajaessa ranteet joutuu vääntämään epämukavaan kulmaan, jos kahvat sojottavat noin yläviistoon. Parhaiten toimii se, että kahvan yläpinta on jokseenkin vaakasuorassa, kuten Jani R:n kuvassa.

Jos ei oteta muotipoliisinäkemystä tähän, niin laittaisin kahvat juuri sellaiseen asentoon, jossa ne parhaalta tuntuvat. Lancekin on varmasti näin tehnyt.

hannupulkkinen
24.05.2011, 19.37
http://mojalbum.com/forumi-foto_2027781_17380275_zoom_18508757.jpg

FreeZ
24.05.2011, 20.39
Eipä saanut kahvoja mieleiseen kohtaan vaikka kuinka hieroi, ilmeisesti tullut hankittua vääränlainen tanko liian suurella reach:lla. Eli nyt hakusessa 44cm OS tanko lyhyellä reachilla ja matalalla dropilla. Mielellään sellainen jossa yläosa ei lähde laskemaan heti jyrkästi. Hinta edullinen. Inteernetistä yritin katsella, mutta todella vaikea hahmottaa muotoja kuvista. Kasvaako muuten reach/drop tangon leveyden kasvaessa vai pysyykö samana?

rhubarb
24.05.2011, 20.40
Herra Pulkkisen kuvassa (oma? Hieno) on aika lähellä omiani, kahvat ehkä hieman ylempänä tangolla jolloin ne ovat vaaterissa vaikka tangon yläpinta on hieman alaspäinviettävä.

Noilla proffilla saattaa kahvojen asento myös vaihtua nousumetrien mukaan. Helppoa kun ei itse tarvitse säätää.

hannupulkkinen
24.05.2011, 20.48
No ei tuo Pina ole mun. Piti etsiä Campastakin kuva ja tuo oli lähimpänä oman pyöräni kahvojen asentoa. Sillalailla yritän laittaa tankonauhankin, että tangon pinta ja kahvan tankoon tuleva osa ovat kuin samaa tasannetta vaaterissa.

kontio
24.05.2011, 21.11
Eipä saanut kahvoja mieleiseen kohtaan vaikka kuinka hieroi, ilmeisesti tullut hankittua vääränlainen tanko liian suurella reach:lla. Eli nyt hakusessa 44cm OS tanko lyhyellä reachilla ja matalalla dropilla. Mielellään sellainen jossa yläosa ei lähde laskemaan heti jyrkästi. Hinta edullinen. Inteernetistä yritin katsella, mutta todella vaikea hahmottaa muotoja kuvista. Kasvaako muuten reach/drop tangon leveyden kasvaessa vai pysyykö samana?

Reach/ (etenkin) drop voi muuttua tai sitten ei koon mukaan. vähän riippuu.
FSA:n Omega tms halpistanko ajaa asiansa ainakin mun kakkospyörässä, droppia on vähän liiankin vähäisesti 125mm, reach 80mm muistaakseni.
CRC:llä 20-25€.
Google kuvahaku kertoo aika paljon kun jaksaa nähdä vaivaa.

tienlaita
24.05.2011, 21.44
Reach/ (etenkin) drop voi muuttua tai sitten ei koon mukaan. vähän riippuu.

Minulla on ainakin sattunut jokainen Chainreactionin myymä tanko pitämään kaupan sivuilla ilmoitetun dropin ja kaikki ovat olleet 44cm. Kolme tähän mennessä. Kaipa sellaisiakin tankoja on missä taivutus muuttuu leveyden mukaan, mutta luulisi että sellainen ilmoitettaisiin.

Mikä tanko FreeZillä on? Voisi katsoa siitä kuvia, että mikä muoto siinä oikein on.

Joillain valmistajilla on erikseen kompaktikahvoja, joissa kahvan vipu jää lähemmäs tankoa. Et tarvitse pitkältä sormin kurottaa. Joissain taas voi olla säädettävä etäisyys. Campan tavasta edellä jo mainittiinkin.

FreeZ
24.05.2011, 21.51
PRO:n Hi-Comp 44cm on tuo tämän hetkinen. Eastonin EA 50 ja FSA:n Vero näyttäisivät Internet tietojen perusteella sopivilta. Sattuisiko kumpikaan em. tangoista kriteereihin?

kontio
24.05.2011, 21.59
Minulla on ainakin sattunut jokainen Chainreactionin myymä tanko pitämään kaupan sivuilla ilmoitetun dropin ja kaikki ovat olleet 44cm. Kolme tähän mennessä. Kaipa sellaisiakin tankoja on missä taivutus muuttuu leveyden mukaan, mutta luulisi että sellainen ilmoitettaisiin.
Juu, siis kyllähän siitä ilmoitetaan jos muuttuu.ainakin pitäisi ilmoittaa.
Ritcheyn tangot on tämmöisiä (ainakin osa).
edit_ en tiedä onko hyvä vai huono, riippuu siitä sopiiko kyseinen variaatio itselle.mä ajattelin Ritcheyn tangon hankkia ykköspyörään joskus tässä kun jaksan,muoto vaikuttaa just passelilta.

tienlaita
24.05.2011, 22.31
PRO:n Hi-Comp 44cm on tuo tämän hetkinen. Eastonin EA 50 ja FSA:n Vero näyttäisivät Internet tietojen perusteella sopivilta. Sattuisiko kumpikaan em. tangoista kriteereihin?

http://erinabikeworxonline.com/index.php?main_page=popup_image&pID=3715

En löytänyt sivukuvaa, mutta kyllä tuo tosiaan vaikuttaisi laskevan aika paljon yläosasta eteenpäin kahvoille, kun alaosa on vaakatasossa. Mutta tietty tankoa voi kääntää niin paljon alhaalta eteenpäin, että kädet vielä mukavasti alaotteella pysyvät.

Joskus myös tangon vaihto voi tuoda eteen tarpeen vaihtaa tai säätää stemmiä, tietenkin.

EA 50 tankoja taitaa olla montaa sorttia? En ole varma. Nämä nyt kai ovat samasta: http://www.pricepoint.com/detail/20161-195_EAS5E0-3-Parts-398-Handlebars/Road/Easton-EA50-Road-Bar-2010.htm

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11574

Profiilikuva puuttuu ikävästi niistäkin, joten vertailu on vaikeaa. Onko PRO Compissa sitten juuri eroa EA 50 tankoon ylhäältä eteen menevän osan laskukulmassa? Tai eroa tähän, joka on minulle tuttu ja se on kyllä melko suorana mulla ylhäältä: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40224

Vinosti kuvatuissa kuvausetäisyys vaikuttaa paljon juuri tuota kohtaa arvioidakseen.