PDA

Näytä tavallinen näkymä : Olmo

jopo73
21.05.2011, 22.26
Mistä johtuu että kyseisen valmistajan pyöristä ei meinaa millään löytyä juttua mistään ? Ajaako niillä ylipäänsä kukaan, ja jos ei niin miksi näin.

Tänään hyvin vakuuttavati perustellen sellaista (Forma) koitettiin minulle kaupata, ja täytyy sanoa että ihan nätti ja hyvän tuntuinen pyörä, mutta mistään ei vain löydy yhtään vertailua,testiä tai tapahtumaa jossa Olmon pyörä olisi mukana.

Olmon omistajat (ja miksei muutkin) olkaa ystävällisiä ja valaiskaa kokemuksillanne, puolesta ja vastaan :)

//Tomppa

Miku
21.05.2011, 22.53
Jeps,itselläni on viimekesästä asti ollut Olmon Impact..ensimmäinen maantie pyörä siis kyseessä,et ei oikein vertailupohjaa ole.
Kävin ajelemassa monta merkkiä ja olmo oli hinta/osasarjoissa minusta muita parempi ja laadukkaasti tehty.
Käsittääkseni se on kovinkin pienehkö valmistaja ja Suomessa taitaa olla ainoastaan Velosportissa myynti,tietääkseni?..Ihan toimiva peli ja campan kahvat on ihan hyväntuntuset omiin käsiin.

Risto Koivunen
21.05.2011, 23.01
Ajaako niillä ylipäänsä kukaan

Itse en ole koskaan moisen merkkiseen mankeliin koskenut, mutta kyllä noita aina välillä näkyy mukana yhteislenkeillä tai tullut maantiellä vastaan. Kyllä nuo näyttäisivät eteenpäin kulkevan.

Harryupp
22.05.2011, 06.38
Olmo on kyllä vanha perinteinen italialainen kilpapyöränvalmistaja mutta ehkä heidän vuosituotanto ei ole sitä luokkaa että se näkyisi laajemmin testeissä.

Jotkut italo-merkit ovat tietoisesti jättäytyneet pois pyörälehtien testeistä, koska ovat sitä mieltä että heidän asiakkaat haluavat näyttävän, erikoisen ja laadukkaan pyörän hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Ja vielä sellaisen jota ei joka päivä tule vastaan lenkillä!

Italialaisten mielestä ne ominaisuudet jotka testataan esim. Tour lehdessä eivät kerro kaikkea heidän pyörien hyvistä ominaisuuksista.
Viime vuosina ovat kuitenkin hieman muuttaneet käsitystä, vaikka kyllä monesta testistä puuttuuvat usein edelleen esim. De Rosa, Colnago, Masi, Pinarello, Pegoretti, Olmo, Viner ja Wilier merkit.

nure
22.05.2011, 08.35
Klassikko, yksi suurista!

Melwood
22.05.2011, 09.45
Itsellä (nykyisin) kakkospyöränä 2007 Olmo Dynamic - palvellut oikein mainiosti ja osasarjapäivityksellä tullee palvelemaan vielä monta vuotta...suosittelen kyllä! Jos Forma tuntuu hyvältä niin nappaa kiinni vaan.

Slim_Jim
22.05.2011, 12.06
Jeps,itselläni on viimekesästä asti ollut Olmon Impact..ensimmäinen maantie pyörä siis kyseessä,et ei oikein vertailupohjaa ole.

Jep, itseltä löytyy sama mankeli, joskin tässä talven jälkeen tullut mieleen että olisi sittenkin voinut panostaa pyörään vaikka väh. 500€ enemmän, olisi helpottanut asioita huomattavasti. Noh, virheistä oppii.

Pyörä kun on tuollainen "Mix", jossa ainakin meikäläisen konkelissa takavaihtaja on Xenon, etuvaihtaja Veloce ja sitten vielä sekaan heitetty Michen rataspakkaa (luulen että keskiökin on Michen) niin osia päivittäessä meinaa välillä mennä ummikolta miettimiseksi. Plus sitten vielä se että 9v-osia ei nähtävästi Campa enää tue hirveästi.

Kyllähän tuolla muuten ajelee, mutta kaverin kanssa ajaessa vähän kovempaa tempoa huomaa ettei vauhti meinaa riittää (siis vaihteiden ja välitysten kanssa, tuntuu että sopivaa vaihdetta ei joka tilanteeseen löydä, ykkösratas on liian kevyt, kakkosratas taas liian raskas että vauhdissa pysyisi kevyesti).

Presti-1
22.05.2011, 16.20
80-luvun alkuvuoilta asti unelmoinut Olmosta ja vuosi sitten hankin itselleni 50-v lahjaksi Forman Athenan palikoilla. En tiedä, vaikuttaako siihen pitkäaikaisten haaveiden toteutuminen vai mikä, mutta en osaa vielä yli 5000 km kohdallakaan ajaa kuin onnellisena hymyillen. Kuitupyörään vertailua minulla ei ole, varsin hyvään alurunkoiseen kuituhaarukkaiseen kyllä.
Vakaa ajaa, silti jämpti, suodattaa hyvin epätasaisuudet, on italiainen... Minä ja Olmo olemme onnellisia yhdessä!

jartsuli
22.05.2011, 16.28
80-luvun alkuvuoilta asti unelmoinut Olmosta ja vuosi sitten hankin itselleni 50-v lahjaksi Forman Athenan palikoilla. En tiedä, vaikuttaako siihen pitkäaikaisten haaveiden toteutuminen vai mikä, mutta en osaa vielä yli 5000 km kohdallakaan ajaa kuin onnellisena hymyillen. Kuitupyörään vertailua minulla ei ole, varsin hyvään alurunkoiseen kuituhaarukkaiseen kyllä.
Vakaa ajaa, silti jämpti, suodattaa hyvin epätasaisuudet, on italiainen... Minä ja Olmo olemme onnellisia yhdessä!

Jotenkin tosi ihanaa luettavaa :)

timoe
22.05.2011, 17.38
Kolmas olmo alla, ja tästä viimeisimmästä melkein tykkään eniten, mutta se onkin kokonaan terästä... tärkeintä on oikea koko, mutta näissä on sellainen italialainen tyyli sisäänrakennettuna. Lähetin myös ketjun aloittajalle privaa.

Niin... ensimmäisen olmon ostin velosportista 8+-luvulla, vaikka se oli halvoilla shimanon osilla, ne toimivat minun käyttöön ihan hyvin...sitten perhe kasvoi ja tarvitsin pyörän johon voi laittaa lastenistuimen. Myin tuon alunperin 1500 markkaa maksaneen pyörän priimakunnossa työkaverille 500 eurolla. Kun lapset kasvoivat ja lastenistuimille ei ollut enää käyttöä, myin lastenistuimien alla olleen tunturi kayapon veljelleni 300 markalla...Olmotus jatkui ja sitten ostin hiilikuituisen olmon cc-pyörän "ainoaksi polkupyöräkseni". Huomatuani, että mulla on sen lisäksi 2 muuta pyörää, ja etten ajanut sillä keraakaan syklokrossia, pitkän harkinnan jälkeen möin 2700 maksaneen kuitumankelin 1000 eurolla, edelleen hyvässä kunnossa ja vähän ajettuna, hyvään kotiin. Vaikka mulla on nyt Wilier, myöskin italialainen, ja hyvä ajaa, olmokuume ei hellittänyt. Yli 10 vuotta yritin ostaa ensimmäistä olmani takaisin, mutta vanha työkaverini ei myy, ei edes 1500 eurolla, eli 2-3 x markkinahinnalla. Olmo addiktoi. Ilmeisesti ns "herra pitää huolta omistaan, tms", sillä tänä keväänä myyntiin ilmaantui lähes iskemätön Olmo Superlight, juuri oikeaa kokoa. Sain kaupat tehtyä. Ajossa kuitenkin lavat kipeytyivät, ja syykin oli tiedossa, ohjaamo oli sentin-puolitoista liian lyhyt. 26 eurolla uusi stemmi + 6 euroa postikuluja ja eilen rullasi onnellinen mies oikein mitoitetun pyöränsä kanssa pitkin helsingin rantoja.

PS kiitos Velosportille siitä, että ensimmäinen ja toinen olmo rukattiin juuri oikeaan kokoon, nimenomaan stemmiä pidentämällä, lyhytjalkaiselle ja pitkäselkäiselle. Ajomukavuus on tosiaan joskus sentistä kiinni! Kolmannen osasin sitten säätää jo itsekin, kun olin ottanut toisesta mitat ylös.

tapioveihola
23.05.2011, 10.14
minulla ajossa 2001 vuoden Olmo Sirius campan veloce -osilla. alurunko, vakaa ja tukeva peli. onhan se hieman painava jo, mutta todella laadukas pyörä. tein siitä kaupunki commuterin, vähän läskimmät kumit ja pystympi stemmi, olen todella tyytyväinen sen nykyiseen käyttöön.

Velosport sen minulle myi, hieman vääränkokoisena ja 11-21 takapakalla, joten näillä jaloilla ei mäet nousseet. aion pitää pyörän tod näk eritääin pitkään. BTW, vanhat velocet toimii kuin junan vessa vuodesta toiseen!!!

Proj.nro
23.05.2011, 10.47
Neljäs kesä meneillään Olmo Sintexillä. Vakiona olisi ollu mirage/veloce mixi, mutta vaihdoin kokoveloceen. Ainoa huono puoli mitä olen keksinyt on puuttuva vedenpoistoreikä keskiössä. Tahtoo sateella olla keskiö puolillaan vettä. Pitäisi porata kun ’ehtii’…

Jambo
23.05.2011, 13.02
muutama vuosi sitten omistin Olmo Mercury-teräsrunkoisen pyörän Velocen osilla. Pyörä kasattiin paikan päällä Velosportissa. Pyörästä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Näyttävän vieläkin myyvän tuota Mercury-runkoa...

JohanM
23.05.2011, 14.24
Viime kesänä ostin Velosportista Olmo Forman ja erittäin tyytyväinen olen ollut tähän mennessä. Kyseessä on ensimmäinen maantiefillari, joten ei ole hirveästi mihin verrata. Vuodessa on tosin tullut aikamoiseksi Olmo-fiilistelijäksi - kaupungilla ja maantiellä kun huomaa Olmoja niin kyllä pulssi ja mieli nousee. Fiilistely on myös johtanut siihen, että tyttöystävälle hommattiin vastikään oma Olmo pyörä :)

jopo73
23.05.2011, 14.29
Taitaa tässä sitten käydä "Olmot" :)

Olmo oli tosiaan listalla yhtenä vaihtoehtona alunperinkin jotenkin vain ehti iskeä epäilys välissä. Eikun tiliä tyhjentämään...

//Tomppa

N-Man
23.05.2011, 15.41
Viime kesänä ostin Velosportista Olmo Forman ja erittäin tyytyväinen olen ollut tähän mennessä. Kyseessä on ensimmäinen maantiefillari, joten ei ole hirveästi mihin verrata. Vuodessa on tosin tullut aikamoiseksi Olmo-fiilistelijäksi - kaupungilla ja maantiellä kun huomaa Olmoja niin kyllä pulssi ja mieli nousee. Fiilistely on myös johtanut siihen, että tyttöystävälle hommattiin vastikään oma Olmo pyörä :)

11v pojalle hommattiin nyt keväällä ensimmäinen mantiepyörä ja lopulta kotiin tuli upean punainen Olmo Junior 26" kiekoilla. Ja ylpeänä on poika sen jälkeen sillä ajellut ja yhdessä kisassakin jo käynyt. Kyllä nuorempikin jo ymmärtää että italialaisissa on sitä jotain...
Joten moikataan jos kohdataan.

Braintree
06.07.2011, 17.04
Miten nuo kokoluokat menevät Olmoissa? Olen pituudeltani 180 cm ja painoa löytyy 74 kg. Onko M sopiva koko tai joudunko turvautumaan S-kokoon?

lansive
07.07.2011, 11.37
Miten nuo kokoluokat menevät Olmoissa? Olen pituudeltani 180 cm ja painoa löytyy 74 kg. Onko M sopiva koko tai joudunko turvautumaan S-kokoon?

Minä olen 183 ja minulla on XL-kokoinen Olmo Impact. Melkein väittäisin, että L-koko olisi lähempänä totuutta. Et kyllä maininnut mistä Olmon mallista olisi kyse, kun niissäkin on eroa geometrioissa.

Isä nitro
07.07.2011, 14.23
Keväällä tehdessäni raaserikauppaa huomasin aivan saman seikan kuin ketjun aloittaja: kukaan ei tuntunut sanovan mitään Olmostaan. Ei puolesta eikä vastaan. Minä kun mieluusti luen käyttäjäkommentteja (kriittisenä) ennen ostoaktia. Cycle Center myy Suomessa ko. merkkiä "sen toisen" ohella.

Filmi
08.08.2011, 23.02
Tilasin Olmo Impactin velosportista. Haettuani pyörän kotona huomasin että fillarissa ei ole kiinni velosportin ja olmon omilla sivuilla mainitut Olmo Cyber kiekot, vaan Miche Excitet ( http://www.wiggle.co.uk/miche-excite-clincher-road-bike-wheelset ). Kuvan perusteella ovat kiekot erilaiset niistä Olmo cybereistä. Onko muilla ollut samanlaista tapausta? Entä onko kellään tietoa olmo cyberin ja miche exciten laatueroista, edes mutu-tuntumaa? Miltä on Olmo Cyberit tuntuneet?

Pyörään olen tähänmennessä ollut tyytyväinen. Eipä ole pahemmin sanottavaa sen laadusta tai suhteesta muiden merkkien samaan hintaluokkaan, kun on ensimmäinen maantiepyörä. Kyllähän se italialainen käsityö miellyttää silmää ja mieltä...

di luca
09.08.2011, 09.58
Olmo ei tee itse kiekkoja ja nuo voi olla käytännössä samat kiekot. En kyllä tiedä.

yedi
09.08.2011, 10.02
Itsellä ei ollut maantie ajeluaikoina varaa Olmoon. Asia jäi esitteiden katseluasteelle ja piti tyytyä edullisempiin fillareihin.

Tuolta löytyy historiatietoa perustajasta Giuseppi Olmosta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Giuseppe_Olmo

Taisi aikoinaan kehitellä osia ja fillareita Tullion kanssa eli ainakin firmalla on kokemusta aiheesta pitkältä aikaa.

timoe
09.08.2011, 10.25
Olmo on kuten italialaiset vaatteet...kokomerkinnät hiven hämäävät, ja 180 cm kaveri ei missään nimessä pärjää s koon pyörällä, l tai jopa xl on lähempänä totuutta, itsellä 186cm ja XXL ollut sopiva comfort ajoasennolle

Olmon sivuilta löytyy joka mallin kohdalta geometria eli runkokokotaulukot....

Ennenvanhaan olmolla oli hyvä hinta-laatusuhde ja pyörät hyviä ajaa, en tiedä mikä on hintataso nykyään. Paras tekemäni pyöräkauppa on käytetyn olmon osto ja huonoin tekemäni on käytetyn olmon myynti. Eri pyörät.

Viljami
09.08.2011, 11.32
Itse ajelen lenkkiä vanhalla teräsrunkoisella Olmo Grand Prixillä. Pyörä on sekoitus vähän kaikkea (puristit nyt silmät kiinni), vaihtajat, vaihtajan vivut (rungossa) ja jarrukahvat vanhaa 105-sarjaa, kammet, keskiö ja jarrut Campan Velocet ja etuhaarukka Cannondalen hiilikuituhaarukka. Takapakka on kuusilehtinen, tietenkin kierteillä.

Tykkään fillarista tosi paljon, sillä on oikeasti kiva ajaa. Ostin pyörän muutama vuosi sitten huutonetistä 120 eurolla ja kunnostin sen melkoisesta romusta, mikä osaltaan selittänee meidän läheistä suhdetta.

Jos jollakin on enemmän tietoa ko. mallista, voisiko hän ystävällisesti pistää tietoa tänne tai jopa privana minulle. Kiinnostaisi alkuperäinen kokoonpano yms.

Torpedo Triplex
12.08.2011, 15.51
Olen käynyt pari kertaa Olmon tehtaalla Celle Liguressa. Viehättävä 20-lukulainen tehdasrakennus, jonka alakerrassa 'tehtaanmyymälä'. Seurasin, kun isä ja poika tulivat tilaamaan pojalle pyörää. Baarijakkaroilla istuen valittin ensin rungon väri, sitten vasta osasarja ja muut tilkkeet...
Olmo ei ole Italiassakaan mikään iso nimi, pohjoisessa niitä näkee. Olmolla on Milanossa, Roomassa ja Genovassa hyvät liikkeet, joissa myydään kaikenlaista pyöräilytarvetta. Kävin viimeksi koeajamassa Olmon kokoontaittuvan, hinta olisi ollut 300 euroa, en raaskinut. Olmoa saa myös perinteisinä miesten/naistenpyörinä, lastenpyörinä ja maastopyörinäkin; nämä halvimmat tulevat kyllä Kiinasta eikä Italiasta.
Oma Olmoni on vasta viisivuotias ja olen siihen täydellisen tyytyväinen. Paljon olen muillakin ajellut ja testaillut, mutta oma tuntuu (yllätyksettömästi) parhaalta. 183 senttiä ja XL.

jannelah
15.12.2015, 12.41
Nostetaas vähän Olmo-ketjua esiin kevättä odotellessa :-).
Hain eilen Velosportista tällaisen Zerocinquen. Kiitos Karelle loistavasta palvelusta!

https://lh6.googleusercontent.com/-0RE5lPbcj7s/Vm6_4rwYeBI/AAAAAAAAYSs/2BGfbph_Pbw/w1148-h646-no/2015-12-14.jpg

kuovipolku
15.12.2015, 18.32
Olmo jotenkin osaa pitää värit, logot ja koko ulkoisen designin vielä silmää miellyttävän tasapainoisen ja liian levottoman vaikeasti vedettävän rajan oikealla puolen. Joskus kauan sitten olisin ostanut juuri Olmon, jos olisin pyöräkauppaan rahani kiikuttanut, ja tunnen edelleenkin sitä kohtaan sellaista pientä, perinteistä mutta luultavasti parhaat aikansa nähnyttä merkkiä kohtaan tunnettavaa rakkautta.

Joku varmaan kommentoisi rinkulapinon korkeutta, mutta yhtä dorkan näköinen taisi olla minunkin maantieraketti ensimmäisenä ajokesänä...

jannelah
20.03.2016, 17.50
Ensimmäinen lenkki maantiellä takana. Aijaijai, kun oli makoisaa menoa. Koko on juuri sopiva (stemmiä pidennettiin vähän Velosportissa). Toimii kuin unelma. Tällä ajetaan tänä kesänä paljon ja kovaa.