PDA

Näytä tavallinen näkymä : Oikeat rengaspaineet metsään ja tielle?

zchydem
20.05.2011, 11.56
Olen juuri aloittanut maastossa ajelun (= en tiedä mitään maastopyöräilystä) ja nyt kiinnostaisi tietää pitääkö ja kannattaako maaston lähtiessä ajaa hieman pienemmillä rengaspaineilla mm. paremman pidon saavuttamiseksi?

Onko tuohon jotain nyrkkisääntöä esim. jos rengaiden max paine on X, niin maastoon paineet X * 0.9 tjms?

Maantiellä ajaessa varmaan kannattaa laittaa renkaaseen max. paineet?

drop
20.05.2011, 12.06
Ei ole mitään selkeitä kaavoja joilla laskea paineita, mutta olet oikeassa että maastossa matalammat paineet ovat suositeltavia. Sen lisäksi että matalammilla paineilla saa paremman pidon, renkaat myös rullaavat paremmin maastossa kun kumi antaa periksi pienille esteille eivätkä ne sen vuoksi hidasta yhtä paljoa.

Kun paineet ovat maastossa liian matalat tulee riski että esteet lyövät vanteille (rikkovat vanteet tai puhkaisevat sisäkumin), tai sitten renkaat rupeavat taittumaan alle. Valmistajat yleensä merkitsevät suositellut ilmanpaineet kumeihin, mutta usein niiden allekin voi mennä.

Itse olen vaan mennyt sen mukaan mikä toimii, vähennellyt paineita kunnes tuntuu että lyövät läpi tai taittuvat alle, ja sitten lisännyt vähän. Eri valmistajien kumit reagoivat eri tavalla ilmanpaineisiin, esim. vanhemmissa Schwalbeissa matalat paineet olivat ehdoton vaatimus jos halusi paljon pitoa, uudemmilla seoksilla tuo ei tunnu vaikuttavan yhtä paljoa. Eri valmistajien kumit myös taittuvat alle eri tavalla, esim. Schwalbella paineita on omassa käytössä voinut vähentää paljon alemmaksi kuin Continentalilla ennen kuin taittumista tapahtuu.

Myös kuskin paino vaikuttaa paljon paineisiin, painavilla kuskeilla iskee vanteille paljon helpommin kuin kevyillä. Samoin maasto ja ajotyyli vaikuttaa paljon...

Vepa
20.05.2011, 12.06
Mulla on maastopyörän renkaissa paineet 2,5 bar ja maantiepyörässä 9,0-10,0 bar. Kaupunkifillarissa (jäykkäperäinen maasturi) paineet ovat 3,5 bar. Painoa mulla on liikaa, painan noin 100 kg.

jarit
20.05.2011, 12.10
Ei kai ole olemassa näppisääntöä tähän tarkoitukseen ?
Se riippuu renkaasta, kuskin painosta, maastosta missä mennään. Mä vedän ihan tunteella metsäreissuun jotain 1.5-1.7bar täysjoustoon, jossa on WTB Weirwolfít sisurilla ja lähden siitä laskemaan alaspäin tilanteen ja fiiliksen mukaan. Vanteelle ei saa iskeä ja vähän saa olla pelivaraakin välissä. Ajamalla sen tietää mikä tuntuu hyvälle, se on oikea paine sille renkaalle siihen tilanteeseen.

Nufan
20.05.2011, 12.22
Vauhti vaikuttaa myös. Jos heittää lepposta lenkkiä kivikossa kierrellen kaarrellen, voi pitää melko matalia paineita. Ja kun täräytät samaan paikkaan kovempaan, nin muutama metri ja sisuri puhki.

Itsellä tällähetkellä edessä 1.8bar ja takana 2.0, Rocket Ron 2.25 tubeless. Tosin aion tästä vielä noita paineita tiputella, jahka pääsen taas ajelemaan.

znood
20.05.2011, 12.59
Nyrkkisääntö on että paineet pitää hakea joka renkaalle erikseen koska renkaan kylkien paksuus, ilmatila, ajajan paino ja sisärenkaan paksuus vaikuttavat oleellisesti siihen miten rengas kantaa.

Ja ps. maantiellä(maantierenkailla) ei todellakaan kannata maksimipainetta käyttää vaan sellaista pienintä painetta joka on renkaan minimipaineen yli mutta kuitenkin tarpeeksi jotta rengas kantaa kuskin painon helposti pienillä epätasaisuuksilla.

Maastorenkaiden pumppaamisesta kivikoviksi ei ole kadulla mitään erityistä hyötyä koska rullaus ei parane lineaarisesti paineen noustessa. Toki oleellista on että kuvio ei ime tiehen kiinni.

JackOja
20.05.2011, 13.17
...Onko tuohon jotain nyrkkisääntöä...

Alhaisin paine jolla renkaat ei puhkeile.

Speedgoat
20.05.2011, 14.13
Olen juuri aloittanut maastossa ajelun (= en tiedä mitään maastopyöräilystä) ja nyt kiinnostaisi tietää pitääkö ja kannattaako maaston lähtiessä ajaa hieman pienemmillä rengaspaineilla mm. paremman pidon saavuttamiseksi?

Onko tuohon jotain nyrkkisääntöä esim. jos rengaiden max paine on X, niin maastoon paineet X * 0.9 tjms?

Maantiellä ajaessa varmaan kannattaa laittaa renkaaseen max. paineet?

Yleisellä tasolla fillarin renkaisiin pätee sama kuin auton renkaisiin: mitä enemmän kuormaa (=painavampi kuski), sen enemmän painetta tarvitaan. Seuraavaksi tärkein tekijä on valinta renkaan asennus vanteelle: sisurilla vai ilman? Tubeleksella voi ajaa huomattavasti alhaisemmilla paineilla, kuin vastaavalla renkaalla sisurin kanssa.

Itse ajan Contin Mountain Kingillä, sisärenkaan kanssa. Painoa about 85, painetta edessä 2,2-2,4 ja takana 2,6-2,8. Sanoisin nyrkkisääntön, että yli 3 baria on jokatapauksessa aina liikaa. Noilla paineilla ajo sujuu jo ok, eikä paikkauksen tarvetta juuri ole ollut (ehkä se tärkein kriteeri alllekirjoittaneella). Jos kuskilla on painoa 60 kiloa, niin silloin mennään jo alle 2 barin ainakin edessä.

zchydem
20.05.2011, 14.56
Kiitokset kaikille nopeista vastauksista! Enköhän pikkuhiljaa sitten löydä sopivat paineet metsään.

Vepa
20.05.2011, 15.15
Vielä lisäkommenttina seuraavaa. Multa vannenauha repi venttiilivarren irti. Syyksi en keksi mitään muuta kuin liian alhaisen rengaspaineen.

https://lh5.googleusercontent.com/_BJ9FqixYS9o/S4v6kvdvb4I/AAAAAAAACq0/vA--_Hh7rKQ/DSCN2266.jpg

Speedgoat
25.05.2011, 08.41
Ja ps. maantiellä(maantierenkailla) ei todellakaan kannata maksimipainetta käyttää vaan sellaista pienintä painetta joka on renkaan minimipaineen yli mutta kuitenkin tarpeeksi jotta rengas kantaa kuskin painon helposti pienillä epätasaisuuksilla.

Tuoreena crossari omistajana ihmetyttää cc- ja maantierenkaiden sopivat ilmanpaineet. Crossarissa on tällä hetkellä alla 35 milliset contit ja tarkoituksena on myös ostaa 25 milliset maantierenkaat. Paljonko noihin tarvii painetta? Ajattelin itse laittaa cc-kumeihin jotain 3,5-4 baria, mutta maantierenkaista ei ole mitään käsitystä. Painoa 85 kg ja krossarilla liikkuminen tapahtuu asfaltti/ulkoilutie/metsäautotieympäristössä. Maantiekumeilla luonnollisesti vain asfaltilla.

tienlaita
25.05.2011, 10.04
25-28mm aikoinaan pumppasin aina 8. Nehän toimii kyllä 5 barillakin. Itse olen kevyt 70kg.

Oikeaa ei ole, vaan laittaa riittävästi eli paljon ja kun tuntuu siltä että täristää liian usein (se tappaa vauhdinkin, ei rullaa) ja on vähemmän mukavaa, ei kun siitä sitten suhauttamaan pois niin paras löytyy.

Mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tarvitsee painetta. Mutta kyllä 8 barilla ajelee jo kaikkein kapeimmillakin. Kapeitten kanssa on sikäli helppoa, että vaikea niitä on täristävän kovaksi pumpata. Ne joustavat kovinakin, vaikkakin jouston määrä on kovin pieni. Leveämmillä täyttö onkin sitten enemmän taidetta: helposti laittaa liikaa. Leveät renkaat rullaavat parhaimmillaan erittäin hyvin varsin huonoillakin teillä. Mutta ei pelkästään leveydestä: täytyyhän renkaan olla kevyt ja hyvin rullaavaa tyyppiä myös.

Rengas on mitä järkevin jousitus etenemisen kannalta, koska siinä edes haarukkaan ei välity tärinää.

Retkipyörässä jota olen nyt vain käyttänyt, on Marathon Supremet 40mm. Ne tuntuvat ihan tarpeeksi kapeilta kaikin puolin. Vauhdikkaat. Paineet siinä jossain 3,5 bar. (Pitäisi mitata paine jotta voisin sanoa tarkasti - jossain toisessa ketjussa sanoin että 5 bar =) Painavat vain 500g.

Jani R.
25.05.2011, 10.43
Tuoreena crossari omistajana ihmetyttää cc- ja maantierenkaiden sopivat ilmanpaineet. Crossarissa on tällä hetkellä alla 35 milliset contit ja tarkoituksena on myös ostaa 25 milliset maantierenkaat. Paljonko noihin tarvii painetta?

Michelin Pro 3 Race (23 mm) -paketin kyljessä suositellaan 7 bar 70 kiloiselle ja painavampi voi laittaa vähän enemmän (8 bar). Olen 68-69 kiloisena kokeillut että rauhallisessa ajossa minimipaine on jossakin n. 5,5 barin paikkeilla, eli sen mitä saa huonolla minipumpulla rengasrikon jälkeen pumpattua. Hyvällä minipumpulla taas saa 8 baria renkaaseen. Omalla kohdallani sopiva paine on n. 6,5 - 6,8 Bar.

Joillekin 25 mm renkaille suositellaan 7 barin paineita.

Ajattelin itse laittaa cc-kumeihin jotain 3,5-4 baria, mutta maantierenkaista ei ole mitään käsitystä. Painoa 85 kg ja krossarilla liikkuminen tapahtuu asfaltti/ulkoilutie/metsäautotieympäristössä. Maantiekumeilla luonnollisesti vain asfaltilla.

Aloita maantiekumeilla 7-8,5 barista tai hieman alle sen mitä renkaan kyljessä tai paketissa suositellaan. Laske paineita jos pompottaa tai on liian kova. Nosta paineita jos uhkaa tulla snake bite, eli katukivetys iskee töyssyssä vanteelle asti.

AK-87
25.05.2011, 10.47

Hyvin puhuttu :) Lisäisin vielä, että kannattaa tarkkailla myös sitä renkaan taittumista vanteen alle.

Mä oon tän kevään harjotellut tubeless-renkaita, jotka sitten on paineiden kans vielä ihan oma lukunsa. Etenkin nämä semighettoviritykset.

Glaciesvir
25.05.2011, 11.13
Aiemmin pidin maantiepyörässä 8,5-9 baria vaikka nykyisissä lukee kyljessä max 11 bar. Useamman rengasrikon jälkeen kyllästyin ja tiputin paineet 7 barin tasoon. En huomaa eroa rullaamisessa, mutta renkaat ei ole niin herkät rikkoutumaan. Tiedä sitten oliko tulkintani rengasrikkojen syystä oikea vai oliko vaan huonoa tuuria, mutta paineiden noston ajankohta lisäsi minulla rengasrikkoja selvästi.

tienlaita
25.05.2011, 11.36
Aiemmin pidin maantiepyörässä 8,5-9 baria vaikka nykyisissä lukee kyljessä max 11 bar. Useamman rengasrikon jälkeen kyllästyin ja tiputin paineet 7 barin tasoon. En huomaa eroa rullaamisessa, mutta renkaat ei ole niin herkät rikkoutumaan. Tiedä sitten oliko tulkintani rengasrikkojen syystä oikea vai oliko vaan huonoa tuuria, mutta paineiden noston ajankohta lisäsi minulla rengasrikkoja selvästi.

Itse pidän tätä aivan selvänä käytännön asiana ja oikeana myös teorian kannalta.

Kun paine on suuri, on myös renkaan pinta-ala tietä vasten pienempi, mikä tarkoittaa suurempaa puristusta siinä välissä. Kaikki terävät muruset renkaan ja asfaltin välissä tunkeutuvat silloin helpommin kuoren läpi. Ja kun rengasta sormin puristaen se tuntuu lähes kiveltä, voi hyvin kuvitella mitä sepelinmurunen asfalttia vasten vaikuttaa.

Sitten keksitään että pistosuojausta pitää parantaa, ja äärimmillään se johtaa siihen että rullaavuus heikentyy merkittävästi (ja renkaan paino kasvaa). Oma ratkaisuni on sopivasti "normia" leveämmät, mutta hyvin rullaavat ja kevyet renkaat, joita ajetaan matalammilla paineilla. Niin maantiepyörässä kuin retkipyörässä.

znood
25.05.2011, 12.23
Tuoreena crossari omistajana ihmetyttää cc- ja maantierenkaiden sopivat ilmanpaineet. Crossarissa on tällä hetkellä alla 35 milliset contit ja tarkoituksena on myös ostaa 25 milliset maantierenkaat. Paljonko noihin tarvii painetta? Ajattelin itse laittaa cc-kumeihin jotain 3,5-4 baria, mutta maantierenkaista ei ole mitään käsitystä. Painoa 85 kg ja krossarilla liikkuminen tapahtuu asfaltti/ulkoilutie/metsäautotieympäristössä. Maantiekumeilla luonnollisesti vain asfaltilla.

CC-kumeissa olet oikeilla linjoilla painon kanssa. Tielle saa laittaa vähän enemmänkin(noin 5bar) jos on tarkoitus saada rengas rullaamaan.

Maantiepyörän renkaisiin 7-8bar.

Ja varsinkin maantierenkaiden paineet kannattaa tarkistaa aina ennen ajoon lähtöä koska ekat baarit katoaa renkaasta jo päivässä suotamalla.

twentyniner
25.05.2011, 13.40
Pro3Race 25mm ja kuski 90kg ,suositus 7bar on juuri optimaalinen,joskus ahneena laittanut 8bar,tuntuu kovalta ja huonolla pinnalla selkeästi ravistaa haarukkaa enemmän.

Maastoon renkaasta riippuen 1.5-2.5bar riippuen renkaasta,maastosta,pyörästä ja kelistä.

snowfake
25.05.2011, 20.26
Maastoon voi varmaan sellasella parilla barilla lähteä ellei ole hirmusen kapea renkaat tai hirmusen ei-kapea kuski :) Sitten säätää sen mukaan miltä tuntuu

YT
25.05.2011, 20.27
Maastossa renkaan pitää telaketjustaa ettei se uppoa maahan.

Nufan
25.05.2011, 20.43
Pro2 race 25mm on ollu sellai 7bar mulla.

BONK
26.05.2011, 19.51
Meikäläisellä, aikaihmisen painoisella miehellä on rengaspaineita seuraavasti:

- 7 bar maantie
- 4...5.5 bar cyclo
- 2...2.5 bar MTB

Eli riippuu täysin renkaasta, mutta tuo maantipaine esimerkiksi on kyllä ihan kokemuksen kautta muodostunut. Rengasrikkojen määrä "romahti" sen jälkeen kun noilla paineilla ryhdyin ajamaan.

Nufan
26.05.2011, 19.53
Mulla paukku kans 8bar renkaat jatkuvasti. mut tais olla maksimipainekin 7bar tolla renkaalla. :)

H. Moilanen
26.05.2011, 20.44
Heitetään omakin lusikka tähän soppaan:

Nokian NBX 2,3" Tubeless: etu n. 0,8-0,9 bar, takana n. 1,5 bar
Schwalbe Racing Ralph 2,1" Evo (ei tubeless/tubeless-ready): etu 3bar, taka 3,5 bar.

Kuski 90kg kalsaripaino, fillari >12kg, ajotyyli renkaille rankka. Rengasaennus: Ilman sisäkumia.

Summa summarum: Joka kumi vaatii omat kokeilunsa, kuten aikaisemmin on jo todettu.

Nucle
29.06.2011, 11.18
Millä välineellä rengaspaineita tarkkaillaan 0,1 barin tarkkuudella?

Itseltä löytyy kyllä ihan kunnollinen pumppu, mutta mittarin asteikko on 0-12 bar. Toivottomalta tuntuu tihrustaa tuollaisesta juuri baria tarkemmin.

Onnistuuko paineenmittaus ihan Bilhelveten pikku digimittarilla jotain sovitetta käyttäen, schrader kun on halkaisijaltaa aika pieni?

Jani R.
29.06.2011, 11.20

Jollain painemittarilla, esim.

Schwalbe Airmax Pro Digitalmanometer
http://www.bike24.com/p26078.html

Speedgoat
29.06.2011, 12.27
Jollain painemittarilla, esim.

Schwalbe Airmax Pro Digitalmanometer
http://www.bike24.com/p26078.html

Ihan tavallisella blackburnin jalkapumpulla.

Jani R.
29.06.2011, 12.33
Ihan tavallisella blackburnin jalkapumpulla.

Edellinen SKS:n 49 € kivijalkakaupassa maksanut jalkapumppu näytti 0,5 Bar liikaa, eli kun pumppasit 8 Bar, niin todellisuudessa paine oli 7,5 Bar. Lezynen pumppu näyttää tarkemmin oikein, mutta koska mittarin asteikko on 16 Bar saakka, niin saa olla aika sankari jos haluaa laittaa eteen vaikka vain 6,5 Bar ja tihrustaa sen pumpun mittarista.

Yleensähän nuo laitetaan suurinpiirtein sinnepäin ja jos on liian kova, niin suhisuttaa vähän pois edestä ettei täryytä käsille liikaa.

Auton renkaiden kanssa tuo painemittari on ollut näppärä kun laittaa lämpimiin renkaisiin samat paineet molemmille puolille niin vanha autokin kulkee pitkästä aikaa suoraan.

alteregoni
30.06.2011, 15.22
Maastorenkaiden pumppaamisesta kivikoviksi ei ole kadulla mitään erityistä hyötyä koska rullaus ei parane lineaarisesti paineen noustessa. Toki oleellista on että kuvio ei ime tiehen kiinni.

Tuon huomasin kanssa. Tuli tunne että jopa rullaisikin huonommin.

rhubarb
30.06.2011, 17.15
Tännekin tämä optimaalisen paineen laskutaulukko (maantielle): http://mypi.cx/data/tire_pressure_setup_si.xls. Huomaa, että etu- ja takarenkaaseen tulee eri paineet koska paino ei jakaudu tasaisesti.

haedon
30.06.2011, 20.06
Maantiepyörässä 7-8 bar tuubeissa.
Cyclocrossarissa 4 bar
Maastopyörässä jos oikea Tubeless-rengas 1,5-2 bar, tavallinen rengas litkutettuna 1,8-2,2 bar.

reboad
30.06.2011, 23.30
Maantiepyörä, 25mm schwalbe ultremo zx: 6bar eteen, 6.5bar taakse.
Maastopyörä, 2.1" schwalbe smart sam: siinä 2bar tuntumassa riippuen missä menee.

Kuskin kalsaripaino on reilut 60kg

drop
01.07.2011, 00.13
Laitoin just reilusti lisää paineita maastopyörän renkaisiin, nyt edessä 23psi ja takana 25psi. Rullas kyllä mukavasti, ja näin kuivalla säällä pitääkin ihan hyvin.

Raikku
01.07.2011, 10.30
Itsellä aina maastiksessa ollut 2.5-3bar. Kun täytyy asfaltillakin hyvin rullata. Niin ja 2.25 RRonit on, ja about 77kg, kuski siis. Kai.

syklopaatti
01.07.2011, 12.20
Maantiellä n. 7 bar 25mm kumeissa. Painoo kuskilla n.94kg
Maastossa Wtb Weirwolf ust ja takana rapia 2 ja edessä 1.5 bar.

En ymmärrä miten jotkut voi ajaa jollain 0.8-1bar paineilla edes edessä.
Mulla rupee taittaa takana 1.5 ja edessä 1 baarissa alle pahasti vaikka alla on kilon kappale painavat ust-renkaat. Tietenkin joillain höyhenenkevyillä kuskeilla voi onnatakin.

Edit: tuli vaan mieleen kun H.Moilanen tuolla edellisellä sivulla kertoi ajavansa 0.8-1 bar paineilla.

Tertti
01.07.2011, 12.50
Kuskilla kalsaripainoa 112kg, niin toi kaava antaa takarenkaaseen 10,7 baria, melko paljon. Alla Schwalben Durano S. Mahtaako kilometriä kestää noilla paineilla?

rhubarb
01.07.2011, 14.46
Kuskilla kalsaripainoa 112kg, niin toi kaava antaa takarenkaaseen 10,7 baria, melko paljon. Alla Schwalben Durano S. Mahtaako kilometriä kestää noilla paineilla?

Tuubi kestäisi; sain tosin 125 kg kokonaisarviolla himpun yli 10 bar 25 mm renkaalle. Jos menee paljon tuon yli, jopa 27 mm saattaisi olla hyvä. Täytyy kuitenkin muistaa että paineella lasketaan renkaan painaumaa (15%), joka voi duranolla olla kisakumia pienempi (jolloin hieman matalampi paine riittää).

Pekka L
01.07.2011, 18.28
Mitä suurempi rengas, sen pienempi maksimipaine. 23mm kumilla ja liki 11bar paineella lienee jo melko todennäköistä että vanne antaa periksi, ellei sitä ennen rengas pullahda ulos vanteelta.

Edit: Mavic antaa avovanteille seuraavat maksimipaineet:
19mm - 10bar
23mm - 9.5bar
25mm - 9.0bar
28mm - 8bar

p bonk
01.07.2011, 19.23

Komppaan tätä.

Shimaani
01.07.2011, 21.19
Kuten edellä todettu - riittävästi painetta vaan ei liikaa.

Ja kunnon punppu mukaan kärmesten ja muiden riesojen varalta :)

alteregoni
01.07.2011, 21.22
Mulla edessä Schwalbe Nobby Nic 1,8 bar ja takana Schwalbe Racing Ralph 1,8 bar. Minimi renkaan kyljessä kylläkin lukee että 2 baria. En oo niin tarkka näitten paineitten kanssa mutta tuli tänään väijyttyä oikeen auto käyttöön tarkotetun mittarin kanssa. Hyvin on toiminut noinkin, tosin on paineet tainnu olla alhasemmatkin joskus...

kide
02.07.2011, 19.40
Ainakin Blackburn TPS-2 -pumpun mittarissa on jokaisen täyden baarin välissä neljä viivaa eli 0,2 bar välein. Parittomat kymmenysbaarit saa silloin, kun viisari on tarkalleen kahden viivan välissä. Eri asia on sitten, paljonko ilmaa pääsee karkaamaan suutinta irrottaessa.

izmo
03.07.2011, 13.56
:D
Kuten edellä todettu - riittävästi painetta vaan ei liikaa.

Ja kunnon punppu mukaan kärmesten ja muiden riesojen varalta :)

Käärmettä ei näkynyt kun pumppasin Kinahvilla kumia täyteen mutta paarmoja ois saanut hakata jalkapumpulla?:rolleyes:

znood
03.07.2011, 16.00
:D

Käärmettä ei näkynyt kun pumppasin Kinahvilla kumia täyteen mutta paarmoja ois saanut hakata jalkapumpulla?:rolleyes:

Ajettu kiireessä ekan huollon ohi huomaamatta että rengas suotaa ?

Kyde
27.05.2015, 15.29
Nostetaas vanhaa keskustelua, joka haulla vastaan tuli.

Tässä olen ajanut muutaman kesän "peukkutuntumalla" paineiden kanssa. Jotenkin olen ajatellut, että paineet saattaisivat olla hieman liian suuret, mutta koska hyvältä tuntunut niin olen antanut mennä. Pyöränä siis jäykkäperäinen 29" Trekki. Renkaina vakio-Bontragerit sisureilla.

Nyt tilasin Schwalben painemittarin ja katsastin paineet, niin yllätyksekseni paineet olivat alle 1.5 baria. Muutamalla lenkillä koitin 2 barin paineita, jotka tuntuivat aivan liian kovilta. Maastossa perä "pomppi" ja meno tuntui tosi kovalta verrattuna alhaisempiin paineisiin. Voiko noissa renkaissa olla tosiaan noin suurta eroa, että jotku toimivat noin alhaisilla paineilla paremmin kuin "suositelluilla" 2 barin paineilla? Painoakin kuitenkin kuskilla löytyy ihan miehekkäät 90 kiloa.

Saksasta on tulossa uudet Nobby Nicit, joten eiköhän tämä selviä sitäkin kautta, mutta jos jollain samanlaisia kokemuksia, niin olisi mielenkiintoista kuulla.

substitute
27.05.2015, 23.47
En tiiä mihin käyttöön ne suositellut paineet on ajateltu. Hitaaseen juurakossa möyrimiseen ne tuntuu olevan aina liian isot. Ehkä ne on hyvät tasaisella polulla tai hiekkatiellä kaahaamiseen, kuka tietää. Ite laitan niin pienet paineet kuin mahdollista, ilman että rengas lyö vanteelle tai alkaa taittua alle mutkissa. Sehän ohje tossa on aikoinaan jo annettukin. Silleen se rengas joustaa ja pitää parhaiten ja meno on mukavaa :)

Radonx
19.12.2017, 10.58
Olen todennäköisesti ajellut jäykkäperälläni aivan liian korkeilla paineilla, kun siirtynyt asfaltilta metsäpoluille. Aina menty peukalotuntumalla. Endurossa ollut kevyemmät paineet.

Pitääkin ostaa kunnon painemittarilla varustettu jalkapumppu ja siirtyä vihdoin tubelessiin.

Renkaat endurossa Hans Dampf Supergravity ja jäykkäperässä Kendan erittäin pienellä nappulalla varustetut renkaat.

Radonx
19.12.2017, 11.01
Tällä sivulla hyvin testituloksia vierintävastuksesta erilaisilla kumeilla:

https://www.bicyclerollingresistance.com/

Maastopyörässä testit tehty kovalla alustalla, jossa taas monesti tulokset ovat päinvastaiset kuin maastossa.

rhubarb
19.12.2017, 13.05
Eli siis huonosti tuloksia.

Radonx
22.12.2017, 22.16
Tuossa maastorullaustestiä erilaisilla paineilla:

http://jaakko-mtb.blogspot.fi/2014/07/rullaustestia.html

JiiPee
23.12.2017, 02.06
Sanoisin että perstuntuma. Perstuntumalla tarkoitan kokemusta kumeista joilla tykkäät ajaa, niin ettei niiden rungot kärsi vaan pinta pitää. Eli pintakuvion työ on hoitaa pito mutta ilmaa kuitenkin sen verran että pysyy vanteella rikkoontumatta. Oliko tarpeeks sekavasti ilmaistu?
Joskus ajoin rungot paskaks ja se näkyi kyljen kulahtamisena. tarkkaa hommaa, melkein yhtä tarkkaa kuin piereminen krapulassa.

*naamapalmu*

izmo
23.12.2017, 15.33
Käytin kesäkumeja Racing Ralppeja kitkapinnoituksessa ja tänään polulla lunta ja jäätä niiin pito oli yllättävän hyvä jäälläkin kun jäisen alamäki kurviin pyörä vaan kääntyi painetta oli 2 baaria vaikka yleensä on ollut 1.5 baaria.

kauris
01.07.2018, 23.10
Onko maastossa nykykäsityksen mukaan litkutetuissa renkaissa ns. oikea rengaspaine aina se, että paine on mahdollisimman pieni mutta jolla rengas ei taitu alle tai kivet kolise vanteeseen? 72 kiloisena itselläni täpärillä esim 30 leveillä 27.5 vanteilla 2.6 Dhf ja Dhr2 ei vielä edes 1.1 edessä ja 1.3 takana paineilla aiheuta ongelmia. Laskenko vieläkin lisää painetta pois?

SvaR
02.07.2018, 09.15
^Oikea rengaspaine on se mikä itsestä tuntuu hyvälle/oikealle ja se selviää vain kokeilemalla.
Mutta nuilla luvuilla voisin itse vielä koittaa matalempiakin.

hece
02.07.2018, 10.04
Oma mieltymys vaikuttaa myös paljon. Vaikka rengas ei varsinaisesti taitu alle, suuremmilla paineilla ajotuntuma täsmällisempi. Ja jos meno ei niin kivistä/juurakkoista voi vähän suuremmat (ts. ei aivan matalimmat) paineet rullata paremmin. Joutuu siis itse hakemaan omaan ajoon, maastoon ja kalustoon sopivat paineet.

CamoN
02.07.2018, 11.28
Joutuu siis itse hakemaan omaan ajoon, maastoon ja kalustoon sopivat paineet.

+ olosuhteet.

Syksyn liukkailla ym. haastavissa olosuhteissa voi olla fiksua ajaa paineilla, jotka vähentää rullaavuutta mutta maksimoi pitoa. Liukkaalla ajotekniikankin pitäisi olla "pyöreämpää", joten kehille kolisemisen todennäköisyys on pienempi.

Keskikesällä (tai vaikka sateettoman toukokuun jälkeen) voi olla fiksua korostaa paineita vähän normaalia korkeammiksi, kun maasto on takuulla ennalta arvattavan tasalaatuisessa kunnossa. Ja vauhdit voi olla hetkittäin niin kovia sekä ajaminen niin aggressiivista, että kehät kopsahtelee teräviin esteisiin jos renkaissa ei ole iskujen vastaanottoon riittäviä paineita.

Fat Boy
02.07.2018, 16.52
Ja taas se huomio, kuten joku mainitsi. Plussan paineilla 0.1bar alkaa jo vaikuttaa, josta tulee se ongelma, ettei eri mittareilla mittaillut paineet ole vertailukelpoisia. Eli itse on paineet haettava ja aina samalla mittarilla mitattava. Itselläni pumppuna ja mittarina tuo.
https://www.topeak.com/global/en/products/floor-pumps/753-joeblow--fat
Isolla männällä nopea ja mittarin painealue sopii hyvin plussalle.

Joka tapauksessa, sun paineet on aika hyvin alueellaan, itselläni enemmän painoa ja täpäri, jossa hieman pienemmät paineet. Kokeilin 1.1bar takana, löi aika huolella läpi ja eilen harjoiteltiin kiekon rihtaamista. Edessä mulla 0.9, alle sen alkaa olemaan nulju. Ja noi siis alimmat, joillain poluilla tulee pidettyä enemmän, juuri kuten tuossa edellinen kirjaili.

Mitäpä vielä?

kauris
02.07.2018, 22.03
Tänään kävi yhdessä kovavauhtisessa laskussa mutkassa niin, että tuli tunne aivan kuin eturengas jo hieman petti sivusuunnassa. On saattunut paineet laskeakin siitä reilun barin lukemista, koska pariin päivään en ollut tarkistanut.
Pitänee tarkistaa asiaa vaikka painetta on tietty vähän vaikeampi jälkikäteen arvioida, koska painemittaria lyhyellä letkulla mulla ei ole ja tuon pitkäletkuisen pumpun, kun tökkää kiinni, niin painetta karkaa sinne letkuun. No voihan sitä katsoa lukeman ja sitten testailla mitä se pumpun kiinnittäminen vaikuttaa.