PDA

Näytä tavallinen näkymä : Auts! Kohtaaminen mopoauton kanssa

Sivut : [1] 2

orcatri
18.05.2011, 11.53
Lähdin eilen töistä vähän aikaisemmin tarkoituksenani ajella vähän pidemmän mutkan kautta kotiin. Kilpuri kulki mukavasti 110-tien kevliä, ja Kaarinan kohdalla tuulikaan ei enää ollut vastainen. Lähestyin Saaristotien risteystä, ja totesin valon olevan vihreä, joten en sen enempää hidastanut vauhtia vaan aikomuksenani oli rullailla rennosti risteyksen läpi. Risteyksen keskikohdan jälkeen kolahti: Piikkiön suunnasta tullut mopoauto kääntyi suoraan eteeni enkä ehtinyt reagoida juuri mitenkään. Viime vuosisadan alkupuolella syntynyt mopoautokuski ei ollut huomannut minua ollenkaan. Hänellekin valo oli vihreä.

Paiskauduin mopoauton kyljen ja tuulilasin kulmaan oikea hartia edellä, josta kivuliaan törmäyksen jälkeen matkani jatkui auton yli asfalttiin. Kypärä oli toki päässä, mutta päätäni en lyönyt. Taju säilyi, ja nopeasti totesin olevani suurin piirtein kunnossa ja ehjänä. Hartiaankaan ei sattunut vielä kovin paljoa. Kovin pahasti ei siis käynyt, sillä jo toinen ajatukseni oli fillarin kohtalo. Heti selvisi, että Orca ajoi juuri viimeisen ajonsa: etukiekko aivan käsittämättömässä solmussa ja kaikki pinnat repeytyneet irti navasta. Nopeasti havaitsin myös vaakaputken murtuneen ja roimia skraiduja näkyi etuhaarukassa.

Mopoautokuskin toinen kysymys oli vointien kyselyn jälkeen, että ajoinko päin punaisia. Selitin, ettei näin ollut, ja mies myönsi syyllisyytensä. Vaadin kuitenkin poliisit paikalle ja hätäkeskus lähetti myös ambulanssin. Pollareiden tuomio oli selvä: mopoautokuskille sakko liikenneturvan vaarantamisesta ja vahingot korvaa aikanaan mopoauton liikennevakuutus.

Mopoautokin sai törmäyksessä aika hyvän uudellenmuotoilun, jonka vuoksi ambulanssi vei minut terveyskeskukseen tarkistettavaksi. Käsi toimii lähes normaalisti eikä röntgenissäkään ollut sen kummempaa nähtävissä. Kipeä tuo olkapäänseutu toki on, ja jos kipu ei päivässä parissa helpota, niin käyn kyllä näyttämässä sitä ihan asiantuntijallekin. Oli muuten komia lanssikyyti, sillä minä istuin tuolilla, ja kilpurinraato pötkötti paareilla - harmi että jäi ikuistamatta.

Onnea oli matkassa todella reilusti, sillä olisi voinut käydä tosi pahasti. Tässä tapauksessa onnea oli myös siinä mielessä, että törmäsin juuri mopoautoon, jonka kevytrakenteinen kori pehmensi törmäystä. Vauhtia hetki ennen törmäystä oli gps:n mukaan noin 35 km/h - törmäyshetkellä toki varmasti vähemmän.

Uusia fillareita saa kaupasta, mutta isä- ja aviomieskauppoja ei tietääkseni ole. Onneksi sellaisia ei nyt tarvita. On se kummallista tämä elo, kun koko ajan olin ajatellut, etten tuosta upeasta, silmäähivelevästä Miekkavalaasta ikuna luovu, vaan se korkeintaan saisi joskus kaverin. Kohtalo kuitenkin puuttui mopoauton olemuksessa peliin, ja nyt alitajunta jo hiljalleen speksailee uutta kilpuria. Onneksi on sentään krossari tallissa, sillä ajamaan tekee jo kovasti mieli. Katsotaan nyt kuitenkin ensin, miten tuo käsikipu kehittyy.

Nyt sitten vaan kuitenkin sormet ristiin, ettei vakuutusyhtiön kanssa tule pahempaa vääntöä.

Alla vielä pari kuvaa fillarista sekä selvennykseksi tapahtumapaikka (http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.409752,22.3843&spn=0.009324,0.033023&z=18).
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=1059&pictureid=6039
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=1059&pictureid=6041
Pari lisäkuvaa albumissa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=1059).

VesaP
18.05.2011, 12.01
Ei tarvinne minun sanoa mitä mieltä olen mopoautoista... :rolleyes:

Onneksi säilyit suht ehjänä! Jos sinun tilalla olisi tullut joku tukkirekka niin vauriot olisi olleet "vähän" isommat siinä mopoautossa...

Kemmi
18.05.2011, 12.06
Onneks ei kuskille käynyt mitään pahempaa, mutta kyllä tekee kipeää katsella noita kuvia pyörästä. Tää on nyt vissiin sitä pyörä-gorea :D

Jousi
18.05.2011, 12.12
Hyvä että sinä olet kunnossa. Materiaalia saa kaupasta...

kivitatti
18.05.2011, 12.23
Onneksi ei sulle pahemmin käy. Toivottavasti olkapää toipuu pian ja pääset taas fillarin satulaan.
Tässä se nähdään taas että kypärä on tarpeen. Vaikka itse toimisi oikein, voi jotku muut tavit pilata kaiken sekunneissa.
Sääliksi käy sun Miekkavalasta. On se niin komea.. Itku olis itsellä päässyt kun menopeli on hengetön.

Tuskin tuossa vakuutusyhtiön kanssa mitään tulee. Onhan asia ihan päivänselvä. :)

Onni onnettomuudessa, sekä sinulla että mopoautoilijalla. Enemmän kuin mopoautoja, dissaan ikäloppuja kuljettajia. Niillä kun ei enää näkö ja refleksit riitä liikenteen joukossa liikkumiseen. Jos multa kysytään niin 60-vuotiaana pitäis käydä autokoulu kokonaan uusiksi ja sen jälkeen 5 vuoden välein käydä refleksi- ja näkötestissä ja lääkäristarkastuksessa. Saatais ne rapistuneimmat vanhukset pois liikenteestä. Ja mopokortti pakolliseksi kaikille mopoilijoille syntymävuoteen katsomatta!!

Kiovan Dynamo
18.05.2011, 12.29
No, sokea on sokea, vaikka ajaisi Volvolla. Taaskaan se mopoauto ei tullut eteen vaan ihminen. Ja toinen ihminen ajaa siihen päin, näitä nyt vain sattuu tekovälineistä riippumatta.

Tottakai jokainen kunnon intternettipyöräilijä haukkuu tässä vaiheessa vastapuolen tekovälineen ruttuun ja vaatii pyhää finlex-jumalaa apuun. Onhan kuitenkin kuitupyörä pyhässä koskemattomuudessaan kaiken yläpuolella.

Ei, tarkoitukseni ei ole vähätellä onnettomuuksieni riskejä ja toivon kollega Orcatrille mahdollisimman pikaista paranemista ja uutta kulkupeliä alle. Närästykseni johtuu vain jo hyvissä ajoin aloitetusta mopoautojeesustelusta... :eek:

IncBuff
18.05.2011, 12.31
Hiilaria saa kaupasta. Turha tuota on surra kun kuski on kunnossa. Onneksi on mopoautot ettei sillä papparaisella ollut oikeaa autoa alla.

hannupulkkinen
18.05.2011, 12.34
Jos multa kysytään niin 60-vuotiaana pitäis käydä autokoulu kokonaan uusiksi ja sen jälkeen 5 vuoden välein käydä refleksi- ja näkötestissä ja lääkäristarkastuksessa. Saatais ne rapistuneimmat vanhukset pois liikenteestä. Ja mopokortti pakolliseksi kaikille mopoilijoille syntymävuoteen katsomatta!!
Onneksi Sinulta ei kysytä. Tuo on ikärasismia ja yleistystä.
Olen 61- vuotias ja ajan varmaan paremmin kuin moni ikäisesi. Hasardia autoteillä eivät aiheuta 60-vuotiaat. Sinun ikäisillesi pitäisi tehdä persoonallisuustestit. Jokaiselta jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö, ja niitä nätyttää löytyvän yllättävän paljon, pitäisi kortin saanti estää. Asennevammaisuus, joka usein yhdistyy vaikkapa ikärasismiin, on suurin uhka liikenteessä.
Päihtyneenä ajavat ovat seuraavaksi suurin uhka. Tai väsyneenä, tai liian rutinoituneena tai kiireisenä.

Niin ja onneksi tilanteesta selvittiin vain materiaalisin vahingoin.

TuH
18.05.2011, 12.34
Huhhuh! Onneksi ruumiilliset vammat jäivät sentään vähäisiksi, tuossahan olisi voinut käydä vaikka miten pahasti!

Mutta kyllä tulee suru puseroon, kun katsoo miten surkeaan kuntoon Orcasi on murjottu. Noin komean pyörän pitäisi saada vanheta arvokkaasti, eikä päätyä vakuutusyhtiön roskalavalle.

TuH
18.05.2011, 12.47
Onneksi Sinulta ei kysytä. Tuo on ikärasismia ja yleistystä.

Mikä siinä on ikärasismia ja yleistystä, että ikääntymisestä seuraa väistämättä aistitoimintojen ja muun muassa reagointinopeuden heikentymistä? Ei sitä voi pelkällä ajokokemuksella ja varovaisuudella paikata.

orcatri
18.05.2011, 12.48
Kiitokset kannustuksesta itse kullekin. Kyllä tämä tästä. Jos vaikka ensi yönä saisi jopa nukuttua, kun viime yö meni siihen, että aina asentoa vaihtaessa heräsi kipuun, ja sitten kun yritti taas saada unen päästä kiinni, niin jo tuli mopoautoja letkassa kupoliin...

Hiilaria saa kaupasta. Turha tuota on surra kun kuski on kunnossa. Onneksi on mopoautot ettei sillä papparaisella ollut oikeaa autoa alla.
Tälle rajusti kolmenkertaista komppia. Taisi tulla minusta tietyllä tapaa mopoautojen ystävä. Sääliksi toki käy pyörärukkaa, mutta se nyt vaan on fillari. Vaikkei samanlaista varmaan enää saakaan, niin kaiketi kuitenkin yhtä hienon. Speksailu alkaa pian, jahka yhteys vakuutusyhtiöön muodostuu.

Ja huolimatta siitä, että mopoautokuski oli reilusti yli kahdeksankymmenen, niin toivon todella, ettei tämä säie mene mopoautoikärasismijeesusteluksi.

Kemmi
18.05.2011, 12.52
se nyt vaan on fillari

:eek:

VPR
18.05.2011, 12.56
RULE 4:
It is, absolutely, without question, unequivocally, about the bike. Anyone who says otherwise is obviously a twatwaffle (http://velominati.com/content/Reader%20Galleries/21285889226/lance-armstrong-it-s-not-about-the-bike-my-journey-back-to-life-cd-audio-book-2241-p.jpg).

mutanaama
18.05.2011, 13.00
Mikä siinä on ikärasismia ja yleistystä, että ikääntymisestä seuraa väistämättä aistitoimintojen ja muun muassa reagointinopeuden heikentymistä? Ei sitä voi pelkällä ajokokemuksella ja varovaisuudella paikata.

Itse asiassa ajokokemus ja sitä kautta tuleva osaava ennakointi paikkaa sitä aivan perkeleesti.

kh74
18.05.2011, 13.00
Närästykseni johtuu vain jo hyvissä ajoin aloitetusta mopoautojeesustelusta... :eek:

Joo. Mopoautoista vaahtoaminen on aika junttia.

Däni
18.05.2011, 13.06
Harmillinen tapahtuma. Hyvä että olet kondiksessa. Laita inffoa miten nopeasti sait vakuutusyhtiön kanssa sovittua tuon pyörähankinnan. Itsellä meni melkein 2kk ennen kuin sain massit ulos ja homman hoidettua. Kustansin itse korjaukset, koska tiesin homman kestävän. Paranemisia.

Däni

Jman
18.05.2011, 13.06
Itse asiassa ajokokemus ja sitä kautta tuleva osaava ennakointi paikkaa sitä aivan perkeleesti.

No se "perkeleesti" ei sitten kovin paljoa ole. Viime syksynä tällaisen seniorin alle jääneenä...

EDIT: Se nyt vaan valitettavasti on _fakta_ että ikääntyessä näkökyky heikkenee etenkin näkökentän rajoilla ja samalla reaktiot hidastuvat. Tässä nyt ei tosin puhuta mistään 60-vuotiaista...

TuH
18.05.2011, 13.12

Myös niissä täysin ennakoimattomissa "lapsi juoksee pensasaidan takaa ajoradalle" -tyyppisissä tilanteissa, joissa elämä ja kuolema on kiinni nimenomaan havainnointikyvystä ja reagointinopeudesta?

mutanaama
18.05.2011, 13.13
Myös niissä täysin ennakoimattomissa "lapsi juoksee pensasaidan takaa ajoradalle" -tyyppisissä tilanteissa, joissa elämä ja kuolema on kiinni nimenomaan havainnointikyvystä ja reagointinopeudesta?

Kyllä. Tilanne ei ole mitenkään ennakoimaton.
Ikä ja kokemus ei kuitenkaan tee kenestäkään hyvää tai huonoa liikenteessä kulkijaa. Asenne tekee.

Vepa
18.05.2011, 13.15
Tapahtumakuvauksen perusteella tässä olisi voinut käydä huonostikin. Onneksi Orcatri selvisi vähällä. Tapaus olkoon kuitenkin opiksi meille muillekin.

Osallistuin eilen Tampereen Polkupyöräilijöiden ja Poliisin järjestämään tilaisuuteen, http://www.poliisi.fi/poliisi/pirkanmaa/home.nsf/PFBD/CAD55A950CB5EF2DC225788D00364D56 Tilaisuuden jälkeen ainakin yksi muutos tapahtui omassa ajokäyttäytymisessäni. Nyt minä hidastan vauhtiani risteyksiä lähestyessäni. Hidastaminen antaa lisää pelivaraa, jos sieltä sittenkin sattuisi ajamaan joku eteen. Näin toimien häviän kyllä työmatkatempossa, mutta mitä siitä. Ehdin minä tänne työpaikalle kuitenkin.

Mitä ikä- tai muuhin rasismiin tulee, niin olkoon meillä kaikilla oikeus ja mahdollisuus liikkua. Totuus on kuitenkin se, että vaikka olisit tänään älykäs ja vikkelä, niin se päivä koittaa, jolloin joku muu on sua parempi.

PS. TaPo:n järkkäämään tilaisuuteen olisi sopinut enemmänkin fillaroitsijoita. Sääkin oli lopulta poutainen.

nuubiainen
18.05.2011, 13.18
Onneksi on sentään krossari tallissa, sillä ajamaan tekee jo kovasti mieli.

Kuulostaa hyvältä, pahempia traumojakaan ei siis jäänyt :)

Itse suhtaudun kaikkiin autoihin hyvin skeptisesti, mutta onhan sitä aika vaikea väistää, jos joku kääntyy viime hetkellä vasemmalle eteen.

Miqu
18.05.2011, 13.25
Onni onnettomuudessa, onneksi ei tosiaan käynyt itse ajajalle pahemmin.

Jani R.
18.05.2011, 13.27
Toivotan pikaista paranemista. Tänään meinasi auto tulla pihasta pensasaidan takaa pyörän eteen, mutta onnistuin hiljentämään ajoissa ja sitten kun kuski huomasi että olen tulossa niin päästi siitä auton ohi. Onneksi olin teräsrunkoisella romullani liikenteessä.

Jman
18.05.2011, 13.30
Nyt minä hidastan vauhtiani risteyksiä lähestyessäni. Hidastaminen antaa lisää pelivaraa, jos sieltä sittenkin sattuisi ajamaan joku eteen. Näin toimien häviän kyllä työmatkatempossa, mutta mitä siitä. Ehdin minä tänne työpaikalle kuitenkin.

Fiksua? Kyllä.

Absurdia? No todellakin.

It's Finland...

Tauno
18.05.2011, 13.32
Risteyksen keskikohdan jälkeen kolahti: Piikkiön suunnasta tullut mopoauto kääntyi suoraan eteeni enkä ehtinyt reagoida juuri mitenkään.Katselin tuota paikkaa Googlessa. Olitko ajamassa Turkuun päin vai Turusta poispäin, eli kääntyikö mopoautoilija eteesi takaapäin vai edestäpäin?

jartsuli
18.05.2011, 13.32
Huh onneksi ei kuskille käynyt mitään kovin vakavaa .. pyöriä saa kaupasta, mutta valitettavasti aina kun itsellä on ollut vakuutusyhtiöltä saatavia niin aina ne ovat koittaneet kusettaa .. siis ihan aina yhtiöön katsomatta. En tiedä onko se noiden firmojen toimintamallissa kirjoitettuna että pitää vaan yrittää kusettaa vaikka kuinka röyhkeästi jotta että asiakas tympääntyy ja suostuu hyväksymään pienemmän korvaussumman.

Mäkään en alkais syyllistämään tässä hommassa juuri noita mopoautoja, vaan syyllistän MEITÄ KAIKKIA jotka kukin vuorollansa tuolla liikenteessä kulkevat 'minäminäminä' ajatuksella ja unohtavat vallan että siellä ei liikuta yksin. Tosin eri juttu mielestäni on se, että onko viistoista kesäinen kykeneväinen miettimään liikennettä järjellä moottoriajoneuvoa ohjastaessa.. tuon ikäisillä kun tuppaa hormoonit hyrrätä ja veressä kiertää ainakin litra energiajuomaa :/

TuH
18.05.2011, 13.34
Kyllä. Tilanne ei ole mitenkään ennakoimaton.
Ikä ja kokemus ei kuitenkaan tee kenestäkään hyvää tai huonoa liikenteessä kulkijaa. Asenne tekee.

Yksittäisiä poikkeusyksilöitä lukuunottamatta korkea ikä tasan tarkkaan tekee ihmisestä epävarman ja vaarallisen kuljettajan. Vielä vaarallisemman, jos kuljettaja ei itse ymmärrä rajoitteitaan kuljettajana.

Asenteen vaikutusta ajotaitoon on aika vaikea mitata, sen sijaan ikääntymisellä on hyvin konkreettisia ja mitattavia seurauksia. Vaikka reagointinopeus olisi heikentynyt vanhuksella "vain" sekunnilla keskivertokuljettajaan verrattuna, niin taajamanopeuksilla se konkretisoituu yli kymmenen metriä pidemmäksi jarrutusmatkaksi.

Tupe
18.05.2011, 13.43
Hemmetin hyvä ettei pahemmin käynyt. Pyrä meni kyllä ikävän näköiseksi.

Opetus on, että pitäisi aina olla täysin hereillä joka paikassa. Itsekin tulee yleensä loppujen lopuksi luotettua todella paljon siihen, ettei sieltä pusikosta tai kolmion takaa tai ihan mistä vaan juuri tänään ketään syöksy eteen tai päälle. Joka faking paikassa, missä risteää jokin tie, vaikka muurahaispolku, pitäisi olla valmiina pysähtymään. Vaan milläs sitten mihinkään liikutaan.

Ja aivan: tämäpä onkin taas muistutus, miksei kannata myydä varafillaria. :)

hannupulkkinen
18.05.2011, 13.59
No esimerkiksi se, että jos joku nuori törppöilee mopoauton kanssa niin Sinä linkaat heti yli 60-vuotiaisiin. Ihan rasistinen rinnastus.
Kertaappa pahuuttasi eri ikäryhmien riskialttius liikenteessä ja yleistä vasta sen jälkeen,
Vaikka tästä. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=964900...pdf...)

Vasta yli 75-vuotiaiden riski kuolla liikenteessä nousee samalla tasolle kuin alle 20-vuotiaiden. 16-24 vuotiaat kuolevat ja osallistuvat liikenneonnettomuuksiin hurjasti enemmän kuin muut ikäluokat. 64-75 vuotiaat osallistuvat liikenneonnettomuuksiin muuta väestöä vähemmän. 25-64 vuotiaat luokitellaan samaan ikäryhmään, joten päätelmiä 60-vuotiaiden riskialttiudesta ei voi tehdä.
Tutkimusten mukaan vasta yli 75-vuotiaat tosaankin ovat nuorten veroinen riski ja heidän ajokykyään tulisi arvioida usein ja niin tehdäänkin.
Lääkäreillä on ilmoittamisvelvollisuus poliisiviranomaisille, jos heidän hoitamallaan henkilöllä on lisääntynyttä riskialttiutta liikenteessä Eniten näitä ilmoituksia tehdään päihteiden väärinkäyttäjistä.

Pitää tutkia asioita ennenkuin alkaa osoitella sormella, muuten se sormi kääntyy automaattisesti osoittamaan sojottelijan omaa otsaa.

nakkje
18.05.2011, 14.03
Asennevammaisuus, joka usein yhdistyy vaikkapa ikärasismiin, on suurin uhka liikenteessä.
Päihtyneenä ajavat ovat seuraavaksi suurin uhka.
Viestisi yleisestä sävystä ja siitä, mihin viestiin vastasit, tästä saa sellaisen kuvan että nuoret ikärasistit tuolla liikenteessä kiilaa vanhuksia ojaan minkä ehtii pelkästään iän takia. Melkosta.

No esimerkiksi se, että jos joku nuori törppöilee mopoauton kanssa niin Sinä linkaat heti yli 60-vuotiaisiin. Ihan rasistinen rinnastus.
AP ainakin puhui jostain ilmeisen vanhasta kuskista ("viime vuosisadan alkupuolella syntynyt").

Ketjureaktio
18.05.2011, 14.06
Mopoautokuskilla oli tuuria ette vastaan tullut bussi! Onneksi sinullekaan ei käynyt tuon pahemmin.

geeni
18.05.2011, 14.17
Jos multa kysytään niin 60-vuotiaana pitäis käydä autokoulu kokonaan uusiksi ja sen jälkeen 5 vuoden välein käydä refleksi- ja näkötestissä ja lääkäristarkastuksessa. Saatais ne rapistuneimmat vanhukset pois liikenteestä. Ja mopokortti pakolliseksi kaikille mopoilijoille syntymävuoteen katsomatta!!

Palataanpa asiaan sitten, kun teikäläinen alkaa lähestyä tuota ikää... :rolleyes:

Tauno
18.05.2011, 14.18
On muuten melkoisen paha tuo tapahtumapaikka. Oheisessa linkissä näkymä suunnasta, josta mopoautoilija on tullut.
http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.409434,22.385523&spn=0,0.004372&t=h&z=18&layer=c&cbll=60.409442,22.385218&panoid=y1tNDsCPAXpEsgHUNLngiw&cbp=12,288.79,,1,-0.17
Orcatri on tullut kevaria pitkin ja noussut alikulusta suojatielle. Siinä matalana ajava pyöräilijä näkyy vasta melko myöhään ja nopeudella 35 km/h tilanne on tullut eteen aika äkkiä. Todella värikkään ja hyvin näkyvän vaatetuksen merkitystä ei voi kyllä liikaa korostaa.

jeijei
18.05.2011, 14.19
Skidit 18-24 kaahaa eniten kuolemaansa. Keski-ikäiset kolaroivat parkkihalleissa mutta ikäihmiset aiheuttavat näitä risteyskolareita eniten. Kannattaa vaikka tarkistaa tilastoja jollei usko.
Eniten itse skagaan näitä vanhuksia, koska ensin saattavat hidastaa antaen tietä ja sitten kaasuttaa.
Vaarallisimpia, eli 40-vuotiaita "minä osaan jo ajaa, elä opeta" kavereita ei ehdi edes pelästyä tai pelätä, koska heillä tilannenopeuet ovat niin suuret, että ehtii tapahtua samantein.

Orcalle pikaista satulaan paluuta ja uutta pyörää!

orcatri
18.05.2011, 14.21
Edelleen kiitoksia kannustuksesta. Käsi on nyt kotvasen roikottimessa, mutta muuten olen ihan työkykyinen. Helpommalla minä täällä työpaikalla pääsen, kun ei ole jälkikasvua nosteltavana.

Katselin tuota paikkaa Googlessa. Olitko ajamassa Turkuun päin vai Turusta poispäin, eli kääntyikö mopoautoilija eteesi takaapäin vai edestäpäin?
Minä tulin Turusta ja mopoauto Piikkiöstä. Eli kääntyi eteeni edestä. Noita takaapäin eteenkääntyjiä osaan kyllä varoa, mutta tuollaisessa kohtaamistilanteessa pitäisi kyllä kuskin katsoa myös kevliä eikä suinpäin sihdata käännökseen maksimivauhtia.

Hemmetin hyvä ettei pahemmin käynyt. Pyrä meni kyllä ikävän näköiseksi.

Opetus on, että pitäisi aina olla täysin hereillä joka paikassa. Itsekin tulee yleensä loppujen lopuksi luotettua todella paljon siihen, ettei sieltä pusikosta tai kolmion takaa tai ihan mistä vaan juuri tänään ketään syöksy eteen tai päälle. Joka faking paikassa, missä risteää jokin tie, vaikka muurahaispolku, pitäisi olla valmiina pysähtymään. Vaan milläs sitten mihinkään liikutaan.

Ja aivan: tämäpä onkin taas muistutus, miksei kannata myydä varafillaria. :)
Jepjep. Kakkospyörästä tuli nyt sitten määrittelemättömäksi ajaksi ykköspyörä.

Mopoautokuskilla oli tuuria ette vastaan tullut bussi! Onneksi sinullekaan ei käynyt tuon pahemmin.
Todellakin oli onni, että tinttasin mopoauton kylkeen. Pitääkin pistää Lotto vetämään - jos vaikka natsaisi toistamiseen.

Ja tosiaan mopoautokuski oli 86-vuotias, eikä hänellä ollut (enää) kuin MT-kortti. Hän ja pelkääjän paikalla istunut vaimonsa(?) säilyivät fyysisesti täysin ehjinä.

orcatri
18.05.2011, 14.24
On muuten melkoisen paha tuo tapahtumapaikka. Oheisessa linkissä näkymä suunnasta, josta mopoautoilija on tullut.
http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.409434,22.385523&spn=0,0.004372&t=h&z=18&layer=c&cbll=60.409442,22.385218&panoid=y1tNDsCPAXpEsgHUNLngiw&cbp=12,288.79,,1,-0.17
Orcatri on tullut kevaria pitkin ja noussut alikulusta suojatielle. Siinä matalana ajava pyöräilijä näkyy vasta melko myöhään ja nopeudella 35 km/h tilanne on tullut eteen aika äkkiä. Todella värikkään ja hyvin näkyvän vaatetuksen merkitystä ei voi kyllä liikaa korostaa.
Onhan tuo paha paikka näin jälkikäteen ajateltuna. Päällä oli Euskatelin porkkanapuku, joten näkyvyys oli ainakin jotenkuten kunnossa. Ja korostan nyt vielä, että törmäyshetkellä tuskin oli enää ihan noin paljoa vauhtia.

hannupulkkinen
18.05.2011, 14.38
Viestisi yleisestä sävystä ja siitä, mihin viestiin vastasit, tästä saa sellaisen kuvan että nuoret ikärasistit tuolla liikenteessä kiilaa vanhuksia ojaan minkä ehtii pelkästään iän takia. Melkosta.
AP ainakin puhui jostain ilmeisen vanhasta kuskista ("viime vuosisadan alkupuolella syntynyt").
Jospa lukisit vähän tarkemmin. Yleinen sävy on asiallinen ja perustelen mielipiteeni faktoilla.Mopoautokuskeista en puhunut mitään. Kivitatti puhui 60-vuotiaista.
Nuoret eivät todellakaan osaa eritellä eri ikäryhmiä kun puhutaan yli 50-vuotiaista.

orcatri
18.05.2011, 14.44
aina kun itsellä on ollut vakuutusyhtiöltä saatavia niin aina ne ovat koittaneet kusettaa .. siis ihan aina yhtiöön katsomatta. En tiedä onko se noiden firmojen toimintamallissa kirjoitettuna että pitää vaan yrittää kusettaa vaikka kuinka röyhkeästi jotta että asiakas tympääntyy ja suostuu hyväksymään pienemmän korvaussumman.

Harmillinen tapahtuma. Hyvä että olet kondiksessa. Laita inffoa miten nopeasti sait vakuutusyhtiön kanssa sovittua tuon pyörähankinnan. Itsellä meni melkein 2kk ennen kuin sain massit ulos ja homman hoidettua. Kustansin itse korjaukset, koska tiesin homman kestävän. Paranemisia.
Toivon tosiaan, ettei vakuutuksen kanssa vääntöä tule. Pyöräpuoli on varmaan aika selvä homma, vaikka siinä varmaan pitää olla todella tarkkana, että saa omansa pois. Puhutaan tässä nyt kuitenkin yli viiden tonnin arvoisesta filosta. Käsiasia voikin sitten olla ongelmallisempi, jos tuo ei itsellään parane. Senpä vuoksi pitää aika pian käydä eksperttilääkärillä ja magneettikuvauksessa, jos tuo ei ala paranemaan. Ettei sitten vakuutus ala väittää, että on loukannut käden jossain muussa yhteydessä.

TuH
18.05.2011, 14.46

En minä mistään 60-vuotiaista puhunut, enkä sen puoleen tehnyt mitään rinnastusta tämän ketjun mopoautoilijaan.

Kertaappa pahuuttasi eri ikäryhmien riskialttius liikenteessä ja yleistä vasta sen jälkeen,
Vaikka tästä. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=964900...pdf...)

Vasta yli 75-vuotiaiden riski kuolla liikenteessä nousee samalla tasolle kuin alle 20-vuotiaiden. 16-24 vuotiaat kuolevat ja osallistuvat liikenneonnettomuuksiin hurjasti enemmän kuin muut ikäluokat.
64-75 vuotiaat osallistuvat liikenneonnettomuuksiin muuta väestöä vähemmän. 25-64 vuotiaat luokitellaan samaan ikäryhmään, joten päätelmiä 60-vuotiaiden riskialttiudesta ei voi tehdä.

Linkkisi ei toimi.

Olen kuitenkin jonkin verran suomalaisia onnettomuustilastoja lukenut, enkä ole vielä törmännyt tilastoon, jossa eri ikäryhmien onnettomuusluvut suhteutettaisiin ajettuihin kilometreihin. Vasta se antaisi todellista kuvaa eri ikäryhmien onnettomuuriskistä. Epäilyni on, että vanhuksilla alttius liikenneonnettomuuksiin on suhteettoman korkea ajomääriin nähden.

Siitä ei toki ole epäselvyyttä, että nuorilla riski on joka tapauksessa korkea.

Pitää tutkia asioita ennenkuin alkaa osoitella sormella, muuten se sormi kääntyy automaattisesti osoittamaan sojottelijan omaa otsaa.

Tässä kohtaa voisi tietty sanoa jotain koirasta, kalikasta ja älähdyksestä.

hannupulkkinen
18.05.2011, 15.34
http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/view/1189778
Taisi olla kivitatti, joka tällä kertaa syyllistyi ikärasismiin ja sinä vastasit hänelle esittämääni vastaukseen.

JanneR
18.05.2011, 16.21

Sanos muuta, on hyvä tutkia.

Jos sopii, niin lainaan tuota julkaisua: "Tieliikenteessä joka neljäs menehtynyt ja lähes joka kolmas loukkaantunut on nuori." ja "Joka neljäs tieliikenteessä kuollut on iäkäs."

Jos pysytään vielä aiheessa, niin tässähän oli ratissa (ilmeisesti) yli 65 vuotias mieshenkilö, joten lainaan tekstiä vähän lisää: "Yli 65-vuotiaiden onnettomuusriski on korkea risteävien ajosuuntien onnettomuuksissa sekä jalankulkijaonnettomuuksissa."

Hannu, enkö nyt osaa tulkita tutkimusta oikein vai mistä nämä sun "hurjasti enemmän kuin muut ikäluokat" tulee?

Juha Tretjakov
18.05.2011, 16.31
Lähestyin Saaristotien risteystä, ja totesin valon olevan vihreä, joten en sen enempää hidastanut vauhtia vaan aikomuksenani oli rullailla rennosti risteyksen läpi. Jos jotakin voi tapahtuneesta kritisoida, niin ehkä vähän tätä. Esimerkillisesti käyttäytyminen liikenteessä edellyttää pysähtymiseen valmistautumista mm. risteyksissä, paikoissa joissa on huono näkyvyys, jne. Ymmärrän kyllä, että fillarilla harvoin tekee mieli esimerkillisesti jarrutella vauhtia, jonka on omalla lihasvoimallaan saanut aikaan, mutta silti se on turvallisuudesta tinkimistä. Syy on kiistatta kääntyneen mopoautoilijan, mutta riskiä on otettu molemmilla puolilla.

Ymmärsin niin, että fillari liikkui itään kevyen liikenteen väylää, joka kulkee tien vasemmalla pohjoisreunalla. Tällöin eteen kääntynyt ajoneuvo on tullut ajorataa idästä ja kääntynyt pohjoiseen. Fillaristi on siis nähnyt lähestyvän mopoauton etuoikealla, muttei ole ehtinyt tajuta sen kääntyvän eteen. Ehkä olisi ollut mahdollista nähdä, ehkä ei. Parasta kuitenkin liikenteessä olla luottamatta keneenkään.

Tässä keskustelussa heitellyt esimerkit pensasaidan takaa yllättäen pompahtelevista lapsista eivät niin hirveästi poikkea siitä, että viisas liikenteessä liikkuja pyrkii varautumaan ennakoimattomaankin: valmistaudu pysähtymään, jos näkyvyys ei riitä. Kaikki lottoamiset "ei sieltä eilenkään ketään tullut" ovat ylimääräistä riskin ottoa omalla ja muiden hengellä.

Takaisin tähän onnettomuuteen. Ikävää, että tällainen mälli kävi, pahoitteluni. Todella hienoa, ettei käynyt pahemmin, siitä onnitteluni. Paranemista ja jaksamista vakuutusyhtiöiden kanssa.

Pikke
18.05.2011, 17.18
Satuin muuten ajamaan kolaripaikan ohi, kun poliisit ja ambulanssi olivat paikalla. Ei ollut kiva fiilis, kun tajusin, että mopoauton kanssa oli ottanut yhteen joko kävelijä tai fillaristi kaikesta päätellen. Sinänsä hyvä, että selvisi tämäkin, koska kieltämättä tapaus jäi hieman painamaan mieltä. Toivotan orcatrille nopeaa toipumista!

Matti H
18.05.2011, 17.39
Jep, minä myös kauhistelin sitä osumajälkeä koppimopon tuulilasissa. Onni onnettomuudessa tosiaan. Paranemisia.

JPK
18.05.2011, 19.34
Pikaista paranemista orcatrille

Taisi olla kivitatti, joka tällä kertaa syyllistyi ikärasismiin ja sinä vastasit hänelle esittämääni vastaukseen.

Rasismi on rotusyrjintää eli yhden määritelmän mukaan: "kaikkea rotuun, ihonväriin, syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta". Joten ikärasisimi on ikärotusyrjintää.
Tässä yhteydessä kannattaa käyttää termiä ikäsyrjintä eli ageismi.

hannupulkkinen
18.05.2011, 20.04
http://vanha.soc.utu.fi/sospol/sosger/sosiaaligerontologia/alue5/ikarasismi.pdf

Minun puolestani tämä ikärasismiasia saa olla. Liikenteessä voidaan syyllistää kaiken ikäisiä ja kokoisia. Syyllistäminen iän, sukupuolen tai kengännumeron mukaan ei ole järkevän ihmisen hommaa.
Satuin joutumaan itse ikäsyrjinnän ja/tai rasismin kohteeksi ja sitä en hyväksy.
Olen ikäluokkani edustaja ja siksi koin sen henkilökohtaiseksi.

Pekka L
18.05.2011, 21.22
Hannu, enkö nyt osaa tulkita tutkimusta oikein vai mistä nämä sun "hurjasti enemmän kuin muut ikäluokat" tulee?

Sori, en ole Hannu, mutta vastaan lyhyesti: et.

18-20 -vuotiaita kuoli 30 2008, 42 2007.
65-74 -vuotiaita kuoli 16 2008, 15 2007.

Heitäpä villi arvaus kyseisten ikäryhmien koosta? 3 ikävuosiluokkaa vs. 10. Siinä saa jo ajaa vähän enemmänkin. Toisaalta, ei 18-20 vuotiailla persaukisilla opiskelijoilla ole varaa kinnata ylenmäärin näillä bensan hinnoilla. Viikonloppuajeluista ei vielä suuria vuotuisia kilsoja kasata... eli metsään mennään siinäkin väitteessä.

18-24 -vuotiaita kuoli 50 2008.
Yli 65-vuotiaita kuoli 42.

7 ikävuosiluokkaa versus ehkä ~30, joista vanhimpia toki todella vähän enää ratissa.

Nuoret on kiistattomasti suurin riskiryhmä, sitä ei voi kieltää kukaan.

kivitatti
18.05.2011, 21.50
No kylläpäs tästä tuli meteliä. :D En minä ketään sorsia tarkoittanut!
• Sanoin vain että kun vanhaksi tulee niin on liikenne ehtinyt muuttua niin paljon, että kertauskurssi tulisi tarpeeseen. Mitenhän tuo 86-vuotias mopoautoilija selviäisi kaksikaistaisesta liikenneympyrästä.. :rolleyes:
• Ja vanhemmiten ne refleksit hidastuu väistämättä ja näkö ja kuulo heikkenee. Mielestäni nämä on asioita jotka tulisi tarkastaa vanhemmilta autoilijoilta. Tarkastetaanhan nuoriltakin näkö ja kuulo.
• Enkä tarkoita että kaikki vanhemmat kuskit on vaaraksi liikenteessä, mutta esim niitä 60-vuotiaitakin on niin monen tasoisia. Jotkut on siinä iässä vielä nuoria, kun taas eräskin tuntemani jo aivan todella vanha. Ehkä osuvampi ikä tarkastukseen olisi sitten se 70 tai 75, mutta joka tapauksessa vanhemmiten ihminen rapistuu.
• Mun mielestä on myös aika tyhmää että kun iäkäs ja huonokuntoinen henkilö ei saa ajaa enää autolla, hän saa kuitenkin vaarantaa liikennettä mopoautolla.
• Ja siinä olit Hannupulkkinen ihan oikeassa, että ne nuoret ne on vaarallisimpia liikenteessä. Seuraavana tulee ne kiireiset, rutinoituneet, rattijuopot ja vanhukset..
• Linja-autokaan ei mielestäni ole yhtään hassumpi kulkuväline. Bussilla liikkumisen voisi tehdä halvemmaksi vanhoille ja raihnaisille ihmisille, niin ei tulisi tarvetta sille mopoautoilulle.

• Ugh. Olen puhunut. Ei enempää tästä aiheesta. Mielipiteitä on yhtä monia kuin on kuskeja.

Ocratri! Kuinka voit sanoa rakkaasta Miekkavalaastasi että se oli "vain pyörä". Sille tulisi paha mieli jos se olisi kuulemassa. Kai sinä muistotilaisuuden sille pidät?

Nakili
18.05.2011, 21.53
Hyvä, ettei käyny mitään pahempaa orcatrille tällissä. pyöriähän saa aina uusia, ja mikäs sen parempaa kuin onnettomuuden aiheuttajan kustannuksella hankkia upouusi fillari.

Näistä turvallisuusasioista Mutis tuumasi mun mielestä hyvin, että ikä ja kokemus ei paskaa kuskia tee, vaan vääränlainen asenne. Ja noihin mopo/mopoautojuttuihin tuleekin vähän muutosta, kun niidenkin ajokortin saamiseen tarvitsee käydä 1.6 lähtien ihan oikeaa ajo- opetusta.

Mun mielestä olis hyvä käytäntö esim joka viides vuosi pakollinen teoriakokeen uusinta ihan kaikille ajokortin haltijoille. Olis edes liikennesäännöt tiedossa..

znood
18.05.2011, 21.53
Minäkin meinasin tänään kohdata mopoauton mutta onneksi tajusi väistää ojaan tullessaan kolmion takaa. Muuten olisi pari tonnia maastoautoa vyörynyt "hidastetöyssyn" yli.

izmo
18.05.2011, 22.05
Minäkin meinasin tänään kohdata mopoauton mutta onneksi tajusi väistää ojaan tullessaan kolmion takaa. Muuten olisi pari tonnia maastoautoa vyörynyt "hidastetöyssyn" yli.

0.1 tonnia ei ois mopoautoo kaatanut....:rolleyes:

J T K
18.05.2011, 22.21
Parasta mahdollista paranemista orcatrille. Riipaisevassa kunnossa on ajokalusto, mutta hyvä että kuski selvisi vähemmillä ruhjeilla :eek:

JanneR
18.05.2011, 22.55
Sori, en ole Hannu, mutta vastaan lyhyesti: et.
Sori, mutta yhden vuoden ja yhden kuvaajan perusteella on vähän hölmöä tehdä tuon tason päätelmiä. Lue mieluummin mitä niiden tilastojen valossa ne tutkijat ovat todenneet. He kuitenkin ovat asiantuntijoita alallaan, ja minä kun en nyt laatikon terävin veitsi ole, niin ainakin ennemmin heitä uskon, kuin paria nimimerkkiä netissä, jotka eivät välttämättä ole olleet ko. tutkimuksen kanssa tekemisissä.

Tämä menee nyt niin paljon jo offtopicciin, etten rupea enempää kirjoittelemaan.

PS. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy kansalaisten ikäjakaumat ja AKE:n sivuilta löytyy tilastot ajokorttien lukumääristä, niin ei niitä tarvitse arvailla. Pidä hauskaa. :rolleyes:

Merckx
19.05.2011, 08.02
onneksi sinulta ei kysytä. Tuo on ikärasismia ja yleistystä.
Olen 61- vuotias ja ajan varmaan paremmin kuin moni ikäisesi. Hasardia autoteillä eivät aiheuta 60-vuotiaat. Sinun ikäisillesi pitäisi tehdä persoonallisuustestit. Jokaiselta jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö, ja niitä nätyttää löytyvän yllättävän paljon, pitäisi kortin saanti estää. Asennevammaisuus, joka usein yhdistyy vaikkapa ikärasismiin, on suurin uhka liikenteessä.
Päihtyneenä ajavat ovat seuraavaksi suurin uhka. Tai väsyneenä, tai liian rutinoituneena tai kiireisenä.

amen!!! :D :D :D

jjyrki
19.05.2011, 10.39
Jos ajaa tuollaisiin risteyksiin yli kolmeakymppia niin ennemmin tai myöhemmin sattuu, aivan varmasti.
Siis pliis, pientä itsesuojeluvaistoa vaikka etuajo-oikeus olisikin.

Tauno
19.05.2011, 10.53
Jos ajaa tuollaisiin risteyksiin yli kolmeakymppia niin ennemmin tai myöhemmin sattuu, aivan varmasti.Sanoisin, että koko tuo kevarijärjestely tuossa kohdassa on täydellisen riskialtis. Pahin miina on tuossa alikulun suulla. Siinä kolmenkympin nopeudessa pelataan jo täydellistä lottoa.

Nykyään tämäntyyppinen paikka rakennettaisiin niin, että alikulkutunnelista jatkuisi kevari poispäin jonkun matkaa ja risteys olisi näin kauempana tunnelin suusta ja samalla ylempänä. Silloin myös poistuisi suojatielle syntyvä miina piilosta ilmestyvästä pyöräilijästä. Tällaisia vaarallisia ratkaisuja Suomessa kyllä valitettavasti piisaa.

YT
19.05.2011, 10.59
Pitäisi värävätä vaikka Hermann Tilke suunnittelemaan Suomen klvt uusiksi.

Tauno
19.05.2011, 12.03
Pitäisi värävätä vaikka Hermann Tilke suunnittelemaan Suomen klvt uusiksi.Ihan hyvä. Luulen kuitenkin, että Hermann ei suostuisi kevareita suunnittelemaan, mutta saattaisi suunnitella muutaman nopeaan ajoon soveltuvan pyörätiepätkän :)

JPK
19.05.2011, 12.25
http://vanha.soc.utu.fi/sospol/sosger/sosiaaligerontologia/alue5/ikarasismi.pdf

Minun puolestani tämä ikärasismiasia saa olla.
Satuin joutumaan itse ikäsyrjinnän ja/tai rasismin kohteeksi ja sitä en hyväksy.

Robert Neil Butler kehitti termin ageism eikä ageracism. Mallina hän käytti termejä sexism ja racism. Se, että linkissäsi Suhonen ei osaa suomentaa ja käyttää termiä rasismi väärin, ei muuta sen merkitystä. Rasismi on rotusyrjintää ja ageismi on ikäsyrjintää. Rasismi on syrjintää, mutta kaikki syrjintä ei ole rasismia.
Jokaisen ihmisen toimintakyky tulee arvioida yksilöllisesti, eikä perustuen tiettyyn ikään. Suosittelen ketjun ageisteja jalkautumaan ikäihmisten pariin, jolloin huomaatte kuinka yksilöllistä vanheneminen on.

hannupulkkinen
19.05.2011, 12.35
Robert Neil Butler kehitti termin ageism eikä ageracism. Mallina hän käytti termejä sexism ja racism. Se, että linkissäsi Suhonen ei osaa suomentaa ja käyttää termiä rasismi väärin, ei muuta sen merkitystä. Rasismi on rotusyrjintää ja ageismi on ikäsyrjintää. Rasismi on syrjintää, mutta kaikki syrjintä ei ole rasismia.
Jokaisen ihmisen toimintakyky tulee arvioida yksilöllisesti, eikä perustuen tiettyyn ikään. Suosittelen ketjun ageisteja jalkautumaan ikäihmisten pariin, jolloin huomaatte kuinka yksilöllistä vanheneminen on.
Termillä ei ehkä ole niin suurta väliä, mutta tuo mitä kirjoitat on täyttä totta.
Ageismi ei ole vakiintunut termi suomessa, mutta ikärasismin ymmärtävät kaikki.
Ikäsyrjintä taas ohjaa vähän väärille raitelle.

kooki
19.05.2011, 12.39
Nyt, kun varsinaiseen tapahtumaan liittyvä jälkipyykki vakuutusasioita lukuunottamatta on käyty niin herää vielä oleellinen kysymys: joutuuko Orcatri jatkossa vaihtamaan nimimerkkinsä:eek:

JPK
19.05.2011, 13.11
Termillä ei ehkä ole niin suurta väliä, mutta tuo mitä kirjoitat on täyttä totta.
Ageismi ei ole vakiintunut termi suomessa, mutta ikärasismin ymmärtävät kaikki.
Ikäsyrjintä taas ohjaa vähän väärille raitelle.

Termillä on merkitystä varsinkin näin tärkeässä asiassa kuin ihmisoikeudet. Ikäsyrjintä termi ohjaa ihan oikeille raiteille myös kansainvälisesti puhuttuna. Ageismi ei vakiinnu ellei sitä käytetä.
Liikenteessä toisten huomioon ottaminen veisi paljon pidemmälle, kuin kulkuneuvojen ja elämänkokemuksen syyttäminen.

rhubarb
19.05.2011, 13.13
Ageismi ei ole vakiintunut termi suomessa, mutta ikärasismin ymmärtävät kaikki..

Minä yleensä lopetan lukemisen siinä vaiheessa kun joku puhuu “ikärasismista”. Kutsuttakoon sitä vaikka termirasismiksi… Ikäsyrjintä on ihan hyvä suomenkielinen termi.

Asian vierestä sen verran että faktuaalisesti sekä nuoremmilla että vanhemmilla on enemmän ongelmia liikenteessä. Asiaa voisi parantaa niin että molemmissa päissä, sanotaan <30 ja >65, olisi tiheämpi taitojentestausväli sekä teorian että käytännön osalta, vaikkapa viiden vuoden välein. Pahoittelut herra Pulkkiselle mutta näkisin mielummin hänen hyvänä ajajana käyvän turhaan osoittamassa taitonsa kuin herra Parkkisen ajelevan miten sattuu kun kukaan ei ole hänen ajokykyään jaksanut varmistaa.

Asiasta sen verran että hyvä kun tärkein pyöräyksikön osa säästyi suuremmilta vahingoilta! Nyt on todellakin tiukka paikka: joutuuko vaihtamaan nimimerkkiä vai löytyykö tilalle uusi tai vanha Orbea? Minä en itse tuosta 2011-mallista niin pidä…2010 kannattaa ehkä kysellä Probiken kautta, tehtaallahan saattaa olla vielä joitain kappaleita.

Edit: vaikka jos nyt pitäisi tehdä valinta uudestaan, luulen että kotiin lähtisi Look 695.

hannupulkkinen
19.05.2011, 14.03
Kuitenkin kirjoittelen vaikka päätin, että en enää tähän aiheeseen puutu.
Meidän yhteiskuntamme perustuu syyttämiseen, syyllistämiseen ja rankaisuun.
Myös ajattelumme - vahvaa protestanttista perinnettä.
Katolisen perinteen maissa taas anteeksiantoon ja ymmärrykseen.
Ehkä siinä on sitten liikennekäyttäytymisenkin perusta.
Mitenkäs sitten ruotsalaisten salliva ja ymmärtävä liikennekulttuuri perustuu?
Sosiaalidemokratiaan?

Ikäsyrjintä on perhekeskeisissä maissa myös harvinaisempaa. Vanhuksia ja ikääntyviä ei suljeta laitoksiin ja mummoloihin ei ole satojen kilometrien matkaa.
75-vuotiaana näyttää riskiherkkys lisääntyvän todella. Minulla on siihen vielä 14 vuotta ja kun alan huomata vaikeuksia olevan niin kyllä lääkäri osaa arvioida olenko ajokykyinen. Nyt ei vielä ole ongelmia. Teknisessä maastossa mtb:llä ajaminen ei ole enää niin helppoa kuin nuorempana, mutta asahi- ja kahvakuulakursseja vetäessäni olen huomannut, että kehotietoisuuteni ja koordinaationi pelaa yleensä paremmin kuin kurssin osanottajilla. Liikkuvuus on kyllä huonompi. En tiedä onko sillä ajotaitoon vaikutusta.

Tämä on kyllä niin offaria kuin vain voi, mutta mielenkiintoista keskustelua.

Tuohon Orbeaan ja sen korvaamiseen. Minusta tuo uusikin (http://www.orbea.com/nz-us/orca2011/) näyttää hyvältä. Nuo kantikkaat putket ovat tulossa moniin merkkeihin.

rhubarb
19.05.2011, 14.33
Kuitenkin kirjoittelen vaikka päätin, että en enää tähän aiheeseen puutu.
Meidän yhteiskuntamme perustuu syyttämiseen, syyllistämiseen ja rankaisuun.
Myös ajattelumme - vahvaa protestanttista perinnettä.
Katolisen perinteen maissa taas anteeksiantoon ja ymmärrykseen.
Ehkä siinä on sitten liikennekäyttäytymisenkin perusta.
Mitenkäs sitten ruotsalaisten salliva ja ymmärtävä liikennekulttuuri perustuu?
Sosiaalidemokratiaan?

En tiedä, mutta käsittääkseni myös katolisissa maissa ja Ruotsissa suoritetaan ajokortti. Se johtuu siitä, että auto on vaarallinen väline ja liikenteessä toimiminen melko hankalaa.

Jos autolla ajettaisiin ikäänkuin kuplassa eli muihin mitenkään vaikuttamatta, olisi sen rajoittaminen aivan selkeää ihmisoikeusloukkaus. Näin ei kuitenkaan ole, vaan muiden oikeus turvallisuuteen ylittää yhden oikeuden autolla-ajeluun jos hän ei pysty sitä turvallisesti tekemään. Kun puhutaan ihmisten hengistä, ei “anteeksianto” ole mielestäni hyväksyttävä vaihtoehto ennaltaehkäisylle.

Ikäsyrjintä on perhekeskeisissä maissa myös harvinaisempaa. Vanhuksia ja ikääntyviä ei suljeta laitoksiin ja mummoloihin ei ole satojen kilometrien matkaa.

No, laitosongelmat ovat kyllä tiedossa ja niitä pitääkin parantaa, mutta en toisaalta ole aivan samaa mieltä romantisoidusta perhekeskeisyydestäkään. Ei saman katon alla (tai lähistöllä) asuminen mitenkään maagisesti paranna kaikkien osapuolien olosuhteita. Kärjistäen sellaisessa kulttuurissa ongelmina voidaan (henkilökohtaisten riitojen jne. lisäksi) pitää sitä että monet nuoret siipeilevät vanhempiensa luona liian pitkään tai toisaalta että esim. maaseudulle joudutaan jäämään velvollisuudentunnosta sen sijaan että pääsisi toteuttamaan itseään maailmalle. Nämäkin aiheuttavat sitten kaikenlaista katkeruutta.

(Ottamatta huomioon sitä että Suomessa muuttoliike tapahtui/-u verrattaen myöhään; aika monessa maassa ei tarvitse muuttaa kauas.)

75-vuotiaana näyttää riskiherkkys lisääntyvän todella. Minulla on siihen vielä 14 vuotta ja kun alan huomata vaikeuksia olevan niin kyllä lääkäri osaa arvioida olenko ajokykyinen. Nyt ei vielä ole ongelmia. Teknisessä maastossa mtb:llä ajaminen ei ole enää niin helppoa kuin nuorempana, mutta asahi- ja kahvakuulakursseja vetäessäni olen huomannut, että kehotietoisuuteni ja koordinaationi pelaa yleensä paremmin kuin kurssin osanottajilla. Liikkuvuus on kyllä huonompi. En tiedä onko sillä ajotaitoon vaikutusta.

Sinä varmasti oletkin hyvässä ajo- ja muussa kunnossa, mutta kaikki eivät ole vaikka nykyään 60-vuotiasta ei enää voi vanhaksi laskeakaan (toisin kuin parikymmentä vuotta sitten). Mielestäni yksilölle suhteellisen pienen vaivan aiheuttava kaikkien turvallisuutta lisäävä kontrollinlisäys ei ole verrattavissa varsinaiseen syrjintään.

Lucky13
19.05.2011, 14.42
Oikeus ajaa autolla ei ole ihmisoikeus vaan etuoikeus.

JPK
19.05.2011, 15.03
Oikeus ajaa autolla ei ole ihmisoikeus vaan etuoikeus.

Etuoikeuden riistäminen tiettyyn ihmisryhmään kuulumisen perusteella on ihmisoikeusasia.

JackOja
19.05.2011, 15.08
...Katolisen perinteen maissa taas anteeksiantoon ja ymmärrykseen....

Ja missäs maissa ne pankkikriisit on meneillään... Irlanti, Kreikka, Portugali, Espanja...

Ok, Islanti on poikkeus, mutta kunnon ihmisiä hekin :cool:

tvo
19.05.2011, 16.30
Etuoikeuden riistäminen tiettyyn ihmisryhmään kuulumisen perusteella on ihmisoikeusasia.

Ja oltiinko täällä ehdottamassa sellaista?

kooki
19.05.2011, 17.25
http://www.filehurricane.com/viewerthumbnails/819200860356AM_De-RailedTopic.jpg

JPK
19.05.2011, 18.12
Ja oltiinko täällä ehdottamassa sellaista?

Ja olenko väittänyt, että sitä olisi ehdotettu? En ole myöskään väittänyt, että autolla ajaminen olisi ihmisoikeus.

Sanoin, että tärkeistä asioista pitää puhua oikeilla termeillä ja ikäsyrjintä on tärkeä asia, koska se liittyy ihmisoikeuksiin.

Sinä ja Lucky13 kyhäätte minun viesteistä olkinukkeja.

Lucky13
19.05.2011, 18.25
Ja olenko väittänyt, että sitä olisi ehdotettu? En ole myöskään väittänyt, että autolla ajaminen olisi ihmisoikeus.

Sanoin, että tärkeistä asioista pitää puhua oikeilla termeillä ja ikäsyrjintä on tärkeä asia, koska se liittyy ihmisoikeuksiin.

Sinä ja Lucky13 kyhäätte minun viesteistä olkinukkeja.

Tarkoitukseni ei ollut hyökätä ketään vastaan. Halusin vain muistuttaa, että oikeutta autolla ajamiseen pidetään yleisesti itsestäänselvyytenä jota se ei missään tapauksessa ole. Itse pitäisin erittäin toivottavana, että teoriakoe uusittaisiin esimerkiksi viiden vuoden välein ja inssi kymmenen.

Sananvapaus ja ihmisoikeudet ovat asioita joista en suostu missään tapauksessa tinkimään. "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."

OT saa osaltani riittää.

orcatri
19.05.2011, 23.41
Täällä taas. Onpa keskustelu käynyt kiivaana ja vähän ylättävästäkin aiheesta. Mutta ei siitä sen enempää.

Muutamat ottivat aiheesta puheeksi tapauspaikan vaarallisuuden ja oman toimintani. Vaikka jossittelu onkin nyt enää turhaa, niin kyllä tuo kolaus olisi saattanut olla mahdollista välttää paremmalla havainnoinnilla ja ennenkaikkea oikeammalla tilannenopeudella. Myönnän, että joskus kyllä on tullut sovellettua "ei sieltä ennenkään kukaan ole tullut" -ajattelutapaa, ja onnettomuustilanteessa ei ympäristön havainnointi ollut syystä tai toisesta parhaalla mahdollisella tolalla. Virheitä ja vahinkoja kuitenkin aina välillä sattuu, ja taas pitää toistella, ettei onneksi käynyt tämän pahemmin. Toivottavasti alan kiinnittää tuohon enemmän huomiota, sitten kun taas joskus satulaan pääsen nousemaan. Ikinä ei pitäisi olla niin kiire, että turvallisuus vaarantuu - etenkään lenkillä.

Kädestä sen verran, että siinä lopulta todettiin solisluun pään murtuma eli kuukauteen ei liene satulaan asiaa. Kontrollikuvauksessa kahden viikon päästä selviää tarvitaanko käteen leikkaushoitoa - oletettavasti ja toivottavasti ei.

Ocratri! Kuinka voit sanoa rakkaasta Miekkavalaastasi että se oli "vain pyörä". Sille tulisi paha mieli jos se olisi kuulemassa. Kai sinä muistotilaisuuden sille pidät?
Tätä kommenttiani olen nyt jo itsekin alkanut ihmetellä. Ehkä se johtui siitä, että olin ja olen vieläkin niin tyytyväinen siitä, ettei kuskille käynyt tämän pahemmin. Mutta jonkinlainen muistotilaisuus tulee toki pidettyä. Tapaan huomenna "hautausurakoitsijan". Sen jälkeen viimeistään alkaa uuden kilpurin speksailu. Tuon mallisia Orcan raameja ei enää maahantuojan mukaan ole saatavilla, enkä uuden mallista Miekkavalasta tahdo. Tällä hetkellä on vahvasti mielessä kolme numeroa... Toinen, jokerivaihtoehto on se, että hommaankin kaksi uutta fillaria: vähän edullisemman maantiekonkelin ja läskipyörän. Speksailua voisi jatkaa jossain toisessa säikeessä, esim tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=41409). Josta muuten löytyy lainaus:
Itse en varmaan koskaan Orcasta luovu... Kuinka väärässä olinkaan...

Nyt, kun varsinaiseen tapahtumaan liittyvä jälkipyykki vakuutusasioita lukuunottamatta on käyty niin herää vielä oleellinen kysymys: joutuuko Orcatri jatkossa vaihtamaan nimimerkkinsä:eek:
Foorumisofta ei taida tätä ihan helpolla mahdollistaa, mutta tuo on kyllä käynyt mielessä. Ehkei kuitenkaan. Sitten kyllä, jos joku vie tuon tri-lopunkin, niin luon kyllä uuden tunnuksen. Tuota nyt tuskin sentään tapahtuu.

OJ
20.05.2011, 05.26
Noista kuolleista ja rampautuneista sun muista loukkaantuneista tuli mieleen se, että loukkaantumisella on aikalailla suora riippuvuus kulkuneuvoon. Yleensä jos autolla törttöilee ja linttaa fillarin kylkeen, niin autokuski, iästä riippumatta, kävelee paikalta omin jaloin, mutta fillaristi kulkee usein kätevimmin paareilla.

JackOja
20.05.2011, 08.03
...Foorumisofta ei taida tätä ihan helpolla mahdollistaa...

Ylläpitoon postia, hoituu. On tehty ennenkin.

Markku Liitiä
20.05.2011, 09.12
Ylläpitoon postia, hoituu. On tehty ennenkin.

On tehty juu, muttei tehdä kovin mielellään. Esimerkiksi sen takia, että kun käyttäjätunnusta muutetaan, muuttuvat kirjoittajan kaikki aikaisemmatkin viestit uudelle tunnukselle. Suuri yleisö menee sekaisin, jos jonkun ahkeran kirjoittajan viestit äkkiä "katoavat". Toinen syy on se, että jotkut kirjoittajat todennäköisesti haluaisivat vaihtaa käyttäjätunnustaan kahden kuukauden välein, noin niinkuin trenditietoisesti.

Osa palstalle kirjautuvista voisi harkita käyttäjätunnustaan vähän pidempään. Käyttäjätunnukset "Ostanko Helkaman" tai "Epätietoinen nöösi" muuttuvat hitusen koomisiksi, jos kirjoittaja ostaa Colnagon tai ryhtyy hyvinkin ahkeraksi kirjoittajaksi.

Pakottavissa ja hyvin perustelluissa tapauksissa saatamme harkita asiaa.

orcatri
20.05.2011, 10.47
Pakottavissa ja hyvin perustelluissa tapauksissa saatamme harkita asiaa.
Jep. Palaan asiaan sitten jos joku ottaa multa tuon tohtorintutkinnonkin pois...

Jousi
20.05.2011, 10.54
Jep. Palaan asiaan sitten jos joku ottaa multa tuon tohtorintutkinnonkin pois...
Kyllähän sä orcatri olet se sama orcatri kuitenkin, oli siellä jalkojen välissä minkämerkkinen teräs-/alumiini-/kuitu-unelma tahansa...

hannupulkkinen
20.05.2011, 11.15
Ja missäs maissa ne pankkikriisit on meneillään... Irlanti, Kreikka, Portugali, Espanja...

Ok, Islanti on poikkeus, mutta kunnon ihmisiä hekin :cool:

Lisää offaria. Ehkä rippiin ja syntien anteeksi saamiseen perustuva maailmankatsomus ei sovi uusliberaaliin talouspolitiikkaan ja tiukkaan tilinpitoon.
Protestanttinen velvollisuus- ja syntikäsitys taas sopivat. "Velat on maksettava ja niitä ei anteeksi anneta."

Tupe
20.05.2011, 11.56
Kyllähän sä orcatri olet se sama orcatri kuitenkin, oli siellä jalkojen välissä minkämerkkinen teräs-/alumiini-/kuitu-unelma tahansa...

Voiko tuon yleistää: "--välissä mikä unelma tahansa." :p

Niin muuten, mihinkäs se edellä oleva junakuva liittyikään? ;) Että kikkelis kokkelis vaan.

kooki
20.05.2011, 12.06
Mahtava topikki, kaikki täällä ilmoille heitetty saa tuulta alleen:D Uusia kiistakapuloita tai tosissaan otettavia heittoja, anyone?

orcatri
20.05.2011, 12.20
Ehkä joku vois alkaa virtuaalihoitaa tuota murtunutta solisluutani?

Pikke
20.05.2011, 12.34
*sili-sili* :D

orcatri
20.05.2011, 12.45
Kiitos Pikke! Jo helpotti.

Tiesittekö muuten, ettei luunmurtuman yhteydessä tulisi vetää särkyyn ibuprofeenia? Arvauskeskuksen lääkäri ei tiennyt. Onneksi kävin ortopedillä.

JeTi-
20.05.2011, 13.09

Tiesittekö muuten, ettei luunmurtuman yhteydessä tulisi vetää särkyyn ibuprofeenia? Arvauskeskuksen lääkäri ei tiennyt. Onneksi kävin ortopedillä.
Waat, selitä miksei? Ei sillä ettenkö uskois vaan kiinnostaa mikä tuossa on takana? :seko:

orcatri
20.05.2011, 13.15
Näin ainakin ortopedi sanoi. Ibuprofeeni saattaa hidastaa luutumista. Uskon häntä. Tiedettäkin asiasta löytynee, mutta nyt nappailen tyytyväisenä grammasia panadoleja sekä yön edellä panacodia.

villef
20.05.2011, 13.26
Mahtava topikki, kaikki täällä ilmoille heitetty saa tuulta alleen:D Uusia kiistakapuloita tai tosissaan otettavia heittoja, anyone?

Joo, tuleekohan uuteen pyörään Shimanoa vai Campista ja onko kiekot avot vai tuubit :rolleyes:
Järkevintä saattaisi tosin olla hommata parempi krossari, vai kenties TT-pyörä :rolleyes:

Leewi
20.05.2011, 13.41
Ehkä joku vois alkaa virtuaalihoitaa tuota murtunutta solisluutani?

Sivusta muutamaa solisluumurtumaa seuranneena vaatisin sellaiselle välitöntä leikkaushoitoa, uskomuksiin perustuva itseluutuminen vertautuu lottovoiton saamiseen. Otokseni on kyllä vähän pieni ;)

APaavo
20.05.2011, 13.54
Toivottavasti kolarin uhrille ei jää pinnan alle muhimaan traumoja, jotka tulee esiin vastaavissa kohtaamistilanteissa. Oma muutaman vuoden takainen (auto)kokemus kolmion takaa maantiellä eteen tulevasta autosta aiheuttaa vastaavissa tilanteissa edelleen alitajuista turhaa yliherkkyyttä jalan hakeutumisessa jarrupolkimelle.

Materia vs. terveys -priorisointi on tietenkin jokaiselle henkilökohtainen ja elämäntilanteesta riippuvainen asia, mutta oman tuoreen kokemuksen perusteella olen sitä mieltä että riittävän kovalla kolauksella saattaa olla em. arvostuksia muokkaava vaikutus. Nimimerkillä parin pienen lapsen isukki, 4 litraa sisäistä verenvuotoa ja paranemassa oleva 24 cm leikkaushaava kyljessä. Tämäkään ei tapaus liittynyt pyöräilyyn mitenkään muuten kuin että toistaiseksi estää harrastuksen fyysisen puolen.

rhubarb
20.05.2011, 13.59

Kuten herra Pulkkinen tuolla aiemmin mainitsi niin Suomessahan vallitsee protestanttinen kulttuuri joten kärsimyksen pidentäminen ilman varsinaista kivunlievitysvaikutusta on mitä mainiointa terveydenhoitoa…

Buranalla voisi heittää vesilintua mutta ei se varmaan siihenkään tehoaisi.

orcatri
20.05.2011, 14.00
Tervetuloa foorumille APaavo!

Tällä hetkellä halu takaisin satulaan on kova, joten pahempia traumoja ei kaiketi tullut. Katsotaan kuitenkin tätä sitten, kun ajamaan taas pääsen. Toivottavasti tuli opittua jotain havainnoinnista ja tilannenopeuksista. Vaan eipä sitä liikaa sovi pelätä, sillä eihän silloin uskaltaisi aamulla sängystä nousta. Tervettä järkeä vaan kehiin.
Terveisin myöskin parin pienen lapsen isä.

Oatmeal Stout
20.05.2011, 14.05
Sivusta muutamaa solisluumurtumaa seuranneena vaatisin sellaiselle välitöntä leikkaushoitoa, uskomuksiin perustuva itseluutuminen vertautuu lottovoiton saamiseen. Otokseni on kyllä vähän pieni ;)
Kyse on paljolti murtuman laadusta ja luun katkeamiset ovat erikseen.

Kare_Eskola
20.05.2011, 15.17
OT: Solisluun murtumat ovat kaikki erilaisia, samoin murtuman saaneet ihmisparat. Lääkärit tietävät perusasiat mutta eivät kaikkia vamman paranemiseen vaikuttavia tekijöitä.

Valitettavasti asiaan ei ole yleispäteviä nyrkkisääntöjä, paitsi se että yleensä solisluun murtuma sattuu ja vituttaa, paitsi Tikkurilan Ajomiehellä, joka ei murtumaansa edes huomannut... ennen kuin se oli jo luutunut.../OT

Orcatrin kädelle suosittelen ehdotonta, siis aivan ehdotonta lepoa. Minä tulin murtuneella solarilla mm. juosseeksi ja koonneeksi Lundiaa, ja leikkauskierteeseen se johti.

Tarkastuksen jälkeen, jos käsi on kivuton ja stabiili - sitten kuntopyörää yhdellä kädellä. Voi tehdä aika hauskojakin intervallitreenejä.

orcatri
20.05.2011, 15.31
Orcatrin kädelle suosittelen ehdotonta, siis aivan ehdotonta lepoa. Minä tulin murtuneella solarilla mm. juosseeksi ja koonneeksi Lundiaa, ja leikkauskierteeseen se johti.

Tarkastuksen jälkeen, jos käsi on kivuton ja stabiili - sitten kuntopyörää yhdellä kädellä. Voi tehdä aika hauskojakin intervallitreenejä.
Ehdottoman lepokäskyn ortopedikin antoi.
Murtuman luonteesta sen verran, että poikki luu ei ole, vaan olkapään puoleisessa päässä on murtuma/murtumia. Kuulemma huonoin/hitain paikka luutumaan. Parin viikon päästä kontrollikuvissa selviää jatko - siihen asti yritän olla käden kanssa hipihiljaa ja välttää olkapään liikuttelua. Kantosidettä toki käytän.

Kuntopyörää tai traineri ei ole, joten jää intervallit tekemättä. Jossain vaiheessa pääsee kyllä varmasti jo juoksulenkille, mutta ei kyllä ennen lääkärin lupaa. Onneksi murtuma diagnosoitiin, sillä käsi kyllä toimii lähes normaalisti, vaikka kipeää tekeekin. Nyt kuitenkin hommat yritetään hoitaa ihan kirjaimellisesti vasurilla.

orcatri
31.05.2011, 11.16
Murtuman luonteesta sen verran, että poikki luu ei ole, vaan olkapään puoleisessa päässä on murtuma/murtumia. Kuulemma huonoin/hitain paikka luutumaan. Parin viikon päästä kontrollikuvissa selviää jatko - siihen asti yritän olla käden kanssa hipihiljaa ja välttää olkapään liikuttelua. Kantosidettä toki käytän.
Noniin. Kontrollissa on käyty, ja näyttäisi siltä, että leikkauspöytä kutsuu. Tuleepahan enemmän korvausta kivusta ja särystä sekä piitkä kesäloma. Ja aika speksailla seuraavaa/seuraavia fillareita, sillä ihan pian ei taida olla satulaan asiaa. Niinjuu ja lisäksi minulta diagnosoitiin kylkiluumurtuma - ei ihmekään, kun aivastaminen sattuu niin ***tanasti.

wanderer
31.05.2011, 11.48
Teloin parisen vuotta sitten olkapääni. Kunnon ruhjeet olkapään "lihaisampaan" osaan ja hiusmurtuma solisluun päähän. AC-nivelkin sai tälliä, mutta ei ilmeisesti repeillyt. Tosin ei magneettikuvattu, kun ei ortopedin mielestä ollut tarpeen.
Kättä pystyi käyttämään kivun rajoissa. Kantosidettä tuli pidettyä pari-kolme viikkoa vaihtelevasti. Teipillä stabiloituna tuli ajettua yhdet paritempotkin. Loppukausi meni huilaillessa pilalle, kun tuolloin ei ollut traineria, jolla olisi saanut tehtyä tehokkaampia harjoituksia.

Käsi oli lievästi kipeä useamman kuukauden ajan ja ilmeisesti jotain kiinnikkeitä ehti muodostua, kun liikerata oli aluksi pienesti rajoittunut ja esim. pyörittäessä tuntuu "rutinaa".

Brunberg
31.05.2011, 17.13
Noniin. Kontrollissa on käyty, ja näyttäisi siltä, että leikkauspöytä kutsuu. Tuleepahan enemmän korvausta kivusta ja särystä sekä piitkä kesäloma. Ja aika speksailla seuraavaa/seuraavia fillareita, sillä ihan pian ei taida olla satulaan asiaa. Niinjuu ja lisäksi minulta diagnosoitiin kylkiluumurtuma - ei ihmekään, kun aivastaminen sattuu niin ***tanasti.

No voi helvetti. Toivottavasti ei mene koko kesä pilalle tuon takia. Onpahan aikaa surffailla netissä ja ihmetellä pyörävalikoimaa.

orcatri
16.06.2011, 22.35
Reiu viikko solisluun korjausleikkauksesta. Pahimmat kivut ovat nyt takana, mutta kättä joutuu kantamaan vielä ainakin kolme viikkoa. Leikkauksen yhteydessä lonkasta otettiin käteen luuta, joten kävely ja mm. housujen käyttö on tuottanut viime päivinä hankaluuksia. Onneksi tuo kankku alkaa jo olla parempi.

Oma arvioni on se, että jos kaikki menee putkeen, niin pääsen takaisin satulaan joskus heinäkuun loppupuolella. Ei tässä siis ihan koko kesä plörinäksi mene.

Paperisodan määrä on yllättänyt. Ja koko ajan saa vääntää vakuutuksen kanssa. Liikennevakuutus korvaa fillarin ns. käyvästä arvosta, joten persnettoa tullee reilusti. Ellen sitten saa lisäkorvausta kotivakuutuksen kautta - kyseessähän on tavallaan ryöstö...

Uuden/uusien fillareiden speksailu on vasta alkutekijöissään, kun ei tuota budjettiakaan ole tarkasti tiedossa. Geometrioita, runkokokoja ja ajoasentoja on tullut pohdittua jonkin verran. Suunnitteilla on härveli, joka muuntaa CC:n laskurin suositukset stack- ja reach-mitoiksi. Katsotaan saanko aikaiseksi. Jo nyt minulla on härveli, joka laskee pyörän geometriatiedoista ja asetuksista satula-tanko-dropin ja -etäisyyden. Eiköhän se toisinpäinkin onnistune.

p bonk
16.06.2011, 22.52
^ Jos käyvästä arvosta tulee kinaa, pyydä osoittamaan mistä vastaavan pyörän saa määriteltyyn hintaan. Ja hanki vastineeksi tätä tukeva lausunto. Käyvän arvon määrittely voi hyvinkin mennä pieleen. Lähtökohta on useimmiten vastaava uushankinta-arvo, josta tehdään ikävähennyksiä ja joihin voivat vaikuttaa hankitut uudet osat.

Funktio
17.06.2011, 09.30
En halua nyt saivarreilla tai muuten olla loukkaava, mutta minusta 35km/h vilkkaasti liikennöityyn risteykseen on kova vauhti. Minä en ainakaan uskaltaisi risteykseen tulla tuolla vauhdilla, varsinkin kun on myös kääntyviä autoja. Itse autoilijana ja pyöräilijänä oon huomannut kuinka vaikea on havaita nopeaa pyöräilijää muun liikeenteen seasta.

Paranemisia!

asb
17.06.2011, 09.56
Jos et halua saivarrella, niin älä saivartele. Et tuonut keskusteluun mitään uutta näkökulmaa, joten viestisi oli täysin turha. Jätin lainaamatta kirjoittamasi tekstin, jotta voit kätevästi deletoida omasi jälkiä jättämättä, jos satut tulemaan järkiisi.

p bonk
17.06.2011, 11.09
Kysymys on ennemminkin siitä, miksei pyöräilijä voi luottaa väistämisvelvollisiin autoilijoihin ja ajaa siihen risteykseen sallittua nopeutta. Eihän autollakaan hidasteta vastaavassa tilanteessa siltä varalta, että joku kääntyy eteen. Liikenteessä kaikki perustuu sääntöjen noudattamiseen ja siitä syntyvään luottamukseen. Lisämausteena mm. tilannenopeus ja ennakointi.

Funktio
17.06.2011, 11.23
Jos et halua saivarrella, niin älä saivartele. Et tuonut keskusteluun mitään uutta näkökulmaa, joten viestisi oli täysin turha. Jätin lainaamatta kirjoittamasi tekstin, jotta voit kätevästi deletoida omasi jälkiä jättämättä, jos satut tulemaan järkiisi.

Anteeksi että loukkasin sinua ja toin oman mielipiteeni julki tilanteesta. Myönnän että en tuonut mitään uutta näkökulmaa, olisi parempi keskustella ikärasisimista niin kuin pari sivua ennen. Minusta juuri tilannenopeudella risteysalueella on suuri merkitys. Minusta vain 35km/h on kova vauhti pyörälle risteysalueella kun teille (asb) se on ilmeisesti talutusvauhti.

Velogi
17.06.2011, 11.28
Nää on kauheita tilanteita ja tapauksia. Sääli hienoa pyörää mutta onneksi kuski on hengissä - aina ei käy noinkaan "hyvin".

Totta että ennakoinnilla pystyy tilanteita jonkin verran pelastamaan, joskus tuntuu että joutuu ajattelemaan toistenkin puolesta. Se, että on välillä liikkeellä pyörällä ja välillä autolla jo avaa silmiä.

p bonk
17.06.2011, 11.31
... Minusta juuri tilannenopeudella risteysalueella on suuri merkitys. Minusta vain 35km/h on kova vauhti pyörälle risteysalueella kun teille (asb) se on ilmeisesti talutusvauhti.

Miksi 35 km/h on kova vauhti pyörälle risteysalueella? Onko se silloin sitä myös autolle, jos tiealueen rajoitus on 40 tai 50 km/h ja keli on hyvä?

BONK
17.06.2011, 11.40
Anteeksi että loukkasin sinua ja toin oman mielipiteeni julki tilanteesta. Myönnän että en tuonut mitään uutta näkökulmaa, olisi parempi keskustella ikärasisimista niin kuin pari sivua ennen. Minusta juuri tilannenopeudella risteysalueella on suuri merkitys. Minusta vain 35km/h on kova vauhti pyörälle risteysalueella kun teille (asb) se on ilmeisesti talutusvauhti.

Olet mielestäni täysin oikeassa Funktio. Kun on nähnyt, miten pahaa jälkeä noista pyörä vs. auto (tai lähes kaikista) kolareista tulee, niin itse ainakin mielummin hidastaa ja ennakoi ennemmin kuin ryhtyy testaamaan autoilijan havaintokykyä tai liikennesääntöjen osaamista. Jokainen tietysti tyylillään ja asb omallaan.

asb
17.06.2011, 11.50
Anteeksi että loukkasin sinua ja toin oman mielipiteeni julki tilanteesta.

Sitä vaan, että on lievää typerämpää jankata tuosta tilannenopeudesta, kun se on käyty läpi kuukausi sitten ja kolarissa osallisenakin ollut on myöntänyt sen olleen ehkä hieman korkea.

http://fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1615413&postcount=73

Vai luitko edes koko säiettä?

Funktio
17.06.2011, 11.57
Ok, my bad. En jaksanut lukea koko säiettä. Siksi lähdin varovaisesti aluksi liikkeelle... Sori! Kohta olen varmaan Asb:n hylkylistalla :)

viller
17.06.2011, 12.04
Miksi 35 km/h on kova vauhti pyörälle risteysalueella? Onko se silloin sitä myös autolle, jos tiealueen rajoitus on 40 tai 50 km/h ja keli on hyvä?

Ei autolla saa ajaa pyörätiellä.

p bonk
17.06.2011, 12.17
^ Kyse oli risteysalueesta.

samooja
17.06.2011, 12.39
Enpä ole nähnyt mopojen hiljentävän kevyenliikenteenväylällä, varma en voi olla mutta tuntuu kuin laput silmillä posattaisivat risteykseen ja siitä yli, ja sama tykinkuulamainen ajotyylii tuntuu jatkuvan..

Mussutusta: minun verorahoilla ostetaan kyllä peltipoliiseja joilla vahditaan autoja. Mutta miksi ei kevyenliikenteenväylille ole tullut vastaavia järjestelmiä? Samperi, siellä menee yhteiskunnan kannalta miljoonasijoitukset ilman tarkkaavaa valvojaa.

Joo, ppp, sinne mä meen.

KriHa
17.06.2011, 13.49
Mussutusta: minun verorahoilla ostetaan kyllä peltipoliiseja joilla vahditaan autoja. Mutta miksi ei kevyenliikenteenväylille ole tullut vastaavia järjestelmiä? Samperi, siellä menee yhteiskunnan kannalta miljoonasijoitukset ilman tarkkaavaa valvojaa.

Kevyenliikenteenväylällä on sama rajoitus kuin vieressä kulkevalla ajoradalla eli käytännössä tavallinen mankeloija saa painella lähes paikassa kuin paikassa sen minkä kintuista lähtee ajamatta ylinopeutta. Eri asia kuinka järkevää se on, varsinkin risteysalueilla tai alikulkutunneleiden kohdalla.

dILETANTTI
17.06.2011, 14.48
En halua nyt saivarreilla tai muuten olla loukkaava, mutta minusta 35km/h vilkkaasti liikennöityyn risteykseen on kova vauhti. Minä en ainakaan uskaltaisi risteykseen tulla tuolla vauhdilla, varsinkin kun on myös kääntyviä autoja. Itse autoilijana ja pyöräilijänä oon huomannut kuinka vaikea on havaita nopeaa pyöräilijää muun liikeenteen seasta.

Paranemisia!
Tässä on kyllä asian ydin! Tiedän autoilijoita, jotka valittavat pyöräilijöiden vaikeasta havaittavuudesta, mutta kukaan heistä ei ole valmis pysähtymään ja varmistamaan, että tuleeko sieltä ketään, kuten pitäsi kaikkien ohjeiden ja säädösten mukaisesti tehdä. Itsekin tiedän monta paikkaa, jossa pyöräilijän havaitseminen autosta on vaikeaa. Näissä paikoissa pysähdyn ennen suojatietä ja varmistan tilanteen. Takana tulevat saa sitten ihmetellä mitä kuppaan, vaikka ajorata on vapaa. Työmatkalla on usein jono toisella kaistalla, mutta en ole vielä nähnyt kenenkään muun pysähtyvän ennen kadun ylittävää suojatietä, vaikka viereisellä kaistalla on auto pysähtyneenä suojatien eteen. Takanatulijat ajavat kyllä ihan takapuskuriin, kun pysähdyn ko. tilanteessa. Käytännössä autoliikenteessä pätee ajatus "näin mennään, koska muutkin menevät". Usein mennään sitten perseelleen.

Edelleen olen sitä mieltä, että on vaarallista, että henkisesti ja fyysisesti polkupyöräilyyn kykenemättömät saavat suhata autolla liikenteessä.

samooja
17.06.2011, 14.59
Kevyenliikenteenväylällä on sama rajoitus kuin vieressä kulkevalla ajoradalla eli käytännössä tavallinen mankeloija saa painella lähes paikassa kuin paikassa sen minkä kintuista lähtee ajamatta ylinopeutta. Eri asia kuinka järkevää se on, varsinkin risteysalueilla tai alikulkutunneleiden kohdalla.

Pardon kömpölö Suomeni.

Ajatuskuvan maalaaminen sanoilla on toisinaan haasteellista. Olisi pitänyt kirjoittaa: niille pätkille joilla ei saa ajaa moottoriajoneuvolla, voisi laittaa pönttövalvojan. Mitä sillä sitten saavutetaan ei varmaan mitään.

Mä ajan aina hiljaa.

KriHa
17.06.2011, 18.24
Pardon kömpölö Suomeni.

Ajatuskuvan maalaaminen sanoilla on toisinaan haasteellista. Olisi pitänyt kirjoittaa: niille pätkille joilla ei saa ajaa moottoriajoneuvolla, voisi laittaa pönttövalvojan. Mitä sillä sitten saavutetaan ei varmaan mitään.

Pyörätiellä on aina sama nopeusrajoitus kuin viereisellä tiellä, sai ajaa moottoriajoneuvolla tai ei.

samooja
18.06.2011, 00.23
Pyörätiellä on aina sama nopeusrajoitus kuin viereisellä tiellä, sai ajaa moottoriajoneuvolla tai ei.

Siis pyörätiellä, aivan.

Siellä liikenteessä käsittääkseni tapahtuu muutakin sooloilua kuin vain ja ainoastaan ylinopeuden tuottamista...

Jos ja kun kuten Malmilla on tapata pysäköidä poliisiauto pyörätielle, niin pitääkö minun jalkautua ohitus tilanteessa? Ja jos ei niin millaista vauhtia saan ajaa jalankulkijoiden puolella ohittaessani poliisiauton joka on siis pysäköity pyöräilijöille varatulle osuudelle.

Kysyn tätä koska tunnut olevan hienosti perillä asiasta, ja koska Malmin poliisin mukaan "voit ajaa kuten normaalisti"

rhubarb
18.06.2011, 00.35
Kevyen liikenteen väylällä on sama nopeus kuin viereisellä ajoradalla.

samooja
18.06.2011, 00.39
Kevyen liikenteen väylällä on sama nopeus kuin viereisellä ajoradalla.

Mitä eroa on kevyenliikenteenväylällä ja pyörätiellä? Anteeksi, että en nyt tajua, koskaan en mielestäni ole nähnyt jalankulkijan taapertavan 40km/h..

mutanaama
18.06.2011, 01.44
Kevyenliikenteenväylä on tarkoitettu kevyelle liikenteelle, ja pyörätie pyörille. Mun mielestä niissä molemmissa rikotaan kanssa liikennesääntöjä enemmän kuin missään muualla. mm mopot ajavat 40 alueella surutta täysiä, mitä se mopo nyt sattuu kulkemaan (50-80kmh). Pyörätielle pysäköidään ja jalkakäytävällä tykitetään fillarilla niin että sattuu.

Krihalle ja raparperille tiedoksi, niin peltipoliiseja käytetään muuhunkin kuin nopeuden valvontaan. Ei paljon, mutta käytetään.

Marsusram
18.06.2011, 10.03
KLV -määrittely on hieman vaikeaselkoinen, otsikon "Kevyen liikenteen väylät" alla luetellaan alatyypit, joista yksi lienee (erillinen) "kevyen liikenteen väylä".
Yleensä se tulkitaan "yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie", vaikka on käytännössä sama kuin pyörätie, koska pyörätiellä saa kävellä.
Mutta vain tiehen kuuluvana se olisi pyörätie, erillisenä kevyen liikenteen väylä?

53 § (22.12.2009/1291) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a22.12.2009-1291)

Kevyen liikenteen väylät

Toimivaltaisten elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä kuntien on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä kevyttä liikennettä varten tarpeelliset yhteydet rakentamalla tai osoittamalla liikenteen ohjauslaittein kullekin kulkureitille erillinen kevyen liikenteen väylä, pihakatu, kävelykatu tai tiehen kuuluva jalkakäytävä ja pyörätie.

p bonk
18.06.2011, 10.18
Otsikon mukaisen kohtaaminen mopoauton kanssa on muuten mahdollinen Länsiväylän varren kevyen liikenteen väylällä. Oikotie Westendistä Lauttasaareen. Laillinen reitti on yllättävän pitkä.

TuH
18.06.2011, 11.46
Otsikon mukaisen kohtaaminen mopoauton kanssa on muuten mahdollinen Länsiväylän varren kevyen liikenteen väylällä. Oikotie Westendistä Lauttasaareen. Laillinen reitti on yllättävän pitkä.

Anteeksi mitä ??? Mikä väylä siellä muka on laillinen reitti mopoautolle? Eikö mopoautoilu ole yksiselitteisesti kielletty kaikilla kevleillä "sallittu mopoille" -lisäkilvistä riippumatta?

p bonk
18.06.2011, 14.22
^ Ei mikään. Siellä nyt vain joskus ajaa sellainen punainen mopoauto. Ihan sitä pohjoispuolen kelviä.

JackOja
18.06.2011, 14.34
^joo, se on sen mulkeron ihan vakioreitti. Eiköhän mennä joskus porukalla sitä vartoomaan ja kaadetaan se koko rakkine mereen :mad:

Matsuma
18.06.2011, 15.13
^Eikö siitä voi yksinkertaisesti ilmoittaa poliisille?

rhubarb
18.06.2011, 15.36
Niissähän on se rekisterikilpi, otatte muistiin ja ilmoitatte poliisille. Kuva ois kiva, muttei pakollinen…

p bonk
18.06.2011, 22.14
Olen soittanut. Onko sillä joku vakioaika? Siitäkin voisi ilmoittaa.

orcatri
12.08.2011, 12.32
Käsi ja mies ovat nyt sitten suurin piirtein ennallaan, ja elämä on palautunut normaaliksi. Käden kuntoutuminen lähes ennalleen kesti tuollaiset kuusi viikkoa. Lenkkeilystä tuli nyt sitten taukoa lähes kolme kuukautta. Toki vähän aiemminkin olisi voinut aloittaa, mutta sen estivät muut kiireet.

Vakuutusten kanssa piti hieman säätää, muttei mitenkään valtavasti. Henkilövahinkokorvaukset ovat juosseet jokseenkin automaattisesti, mutta kalustopuolella joutui sitten vähän vääntämään. Fillarista tuli sitten lopulta saatua vallan ok korvaus, kun hyödynsi myös kotivakuutusta. Liikennevakuutushan korvaa vain ajoneuvon käyvän hinnan eikä uuden vastaavan hankintaa, kuten kotivakuutus.

Aika nihkeätä, joskin mukavaa, on ajo ollut noin pitkän tauon jälkeen. Eli kyllä se kesä meni sitten tavallaan siinä. Vaan onneksi sulaa maata on vielä kauan jäljellä, vaikkei maanteistä enää tällä kaudella pääse kilpurilla nauttimaankaan. Krossari siis toimittaa nyt myös kilpurin virkaa, sillä korvausrahoilla ostin ensimmäiseksi täpärin. Maantiepyörä odottelee 2012-malleja ja mitä todennäköisimmin uutta sähkö-Ultegraa...

Sami_Matinaho
21.01.2013, 14.22
^ Ei mikään. Siellä nyt vain joskus ajaa sellainen punainen mopoauto. Ihan sitä pohjoispuolen kelviä.

Kohtasin vastaantulevan mopoauton viime viikolla samalla reitillä Otsolahden kohdalla. Hämmästys oli kyllä melkoinen -- seuraavalla kerralla pysäytän ja puhuttelen moisen lainrikkojan.

LJL
21.01.2013, 14.55
Kohtasin vastaantulevan mopoauton viime viikolla samalla reitillä Otsolahden kohdalla. Hämmästys oli kyllä melkoinen -- seuraavalla kerralla pysäytän ja puhuttelen moisen lainrikkojan.

Tätä on vaikea uskoa, siis havaintojen perusteella vuosikaupalla ajanut siitä? Onko se joku taparikollinen niinkuin se yksi tyyppi, joka ajaa Kehä I:stä invamopolla vaikka poliisit on saatelleet useamminkin laillisille teille köröttelemään.

-Lauri

Kesäpyöräiliä
01.02.2013, 15.53
Sama punainen mopoauto (SD-897) on ajeskellut ainakin Kaskisaari - Matinkylän jäähalli - Lauttasaari väliä jo 5 ? vuotta. Nyt on neljäs kuski meneillä, varakkaiden vanhempien (ent. Nokia johtaja nykyisin konsultti) lätkää pelaavia junioreita. Selitys poliisille on ollut että kun lätkäkassit painaa niin paljon niin urheilijanuorten on käytettävä mopoautoa ja kun liikenneyhteydet Kaskisaaren ympärillä ovat niin vaiketa niin heidän lapsensa joutuvat käyttämään kevyeen liikenteen väyliä mopolla ja mopoautolla...... Poliisin kiinnostus on aika pieni, on kuulema "tärkimpiä tapauksia"....

JeTi-
01.02.2013, 16.11
Ilmotatte jatkuvasti siitä. Poliisi tekee kyllä asialle toimia ku jatkuvasti saavat kuulla samasta hommasta.

LJL
01.02.2013, 16.12
Sama punainen mopoauto (SD-897) on ajeskellut ainakin Kaskisaari - Matinkylän jäähalli - Lauttasaari väliä jo 5 ? vuotta. Nyt on neljäs kuski meneillä, varakkaiden vanhempien (ent. Nokia johtaja nykyisin konsultti) lätkää pelaavia junioreita. Selitys poliisille on ollut että kun lätkäkassit painaa niin paljon niin urheilijanuorten on käytettävä mopoautoa ja kun liikenneyhteydet Kaskisaaren ympärillä ovat niin vaiketa niin heidän lapsensa joutuvat käyttämään kevyeen liikenteen väyliä mopolla ja mopoautolla...... Poliisin kiinnostus on aika pieni, on kuulema "tärkimpiä tapauksia"....

Öö what?? Eihän se näin mene.

-Lauri

Jopoman
01.02.2013, 16.49

Toi ajoi kerran ohi länskärin kelvillä, yritin kiinni mutta ei riittänyt paukut jaloissa. Painoin silloin rekkarin mieleen ja ajattelin ottaa suoraan yhteyttä asianomaiseen tai sen vanhempiin tai sitten poliisiin, mutta niinpä vain luiskahti rekkari mielestä duunimatkan aikana.

Kesäpyöräiliällähän on hyvät tiedot, tuttuja?

edit: Kaskisaaresta juu löytyy omistaja ja varmaan käyttäjäkin. Mikähän on vaikeus kulkea Kuusisaaren-Otaniemen kautta Matinkylään että oikein erioikeudet kelvillä suhaamiseen pitää olla. No, selvitellään...

Smo
01.02.2013, 17.26
Muutamaan kertaan nähnyt tapauksen. Nokia-laru välillä.

Kesäpyöräiliä
01.02.2013, 17.36
Juniori käy koulua Lauttasaaressa... Sitten kotiin Laukkaluodonpolun ja Laukkaluodonsillan kautta (klv).... ja takisin kavereiden luokse illemmalla...

Kesäpyöräiliä
01.02.2013, 23.30
Ilmotatte jatkuvasti siitä. Poliisi tekee kyllä asialle toimia ku jatkuvasti saavat kuulla samasta hommasta.

Eikä tee ! Poliisin kiinnostus on tasan nolla ! Häiritsemme heitä meidän jatkuvilla ilmoituksilla ja joidenkin polisien käytös on ollut todella asiatonta. Ilmoitettu vuosikausia eikä sakkoja ole edes jaettu ! Kiltti soitto poikien kotiin jolloin isä selittää polisisedälle että Ville (keksitty nimi) urheilijapoikana ei voi kävellä tai käyttää fillaria vaan hänen on kuljettava mopolla/mopoautolla treeneihin..... Keskusteltu Helsingin polisijohtajan kanssa, lähipolisiin y.m. Ei auta ! Mopoauto jatkaa päivittäistä ajoa vielä vuosikausia.....

Juha Jokila
02.02.2013, 02.34
Eikä tee ! Poliisin kiinnostus on tasan nolla !
Mahtaisiko kiinnostus herätä, jos mopoauto kääntyisi yllättäen katolleen? Tai edes, jos Siwan kassaneidin jopoa jouduttaisiin irroittelemaan etumaskista?

p bonk
02.02.2013, 09.15
Jos jollain on tuosta noin tarkat tiedot, eikun rikosilmoitus/tutkintapyyntö menemään. Sitä ei voi sivuuttaa ilman toimenpiteitä. Espoon puolella olen törmännyt fiksuun komisarioon, jota asia voisi hyvinkin kiinnostaa.

jartsuli
02.02.2013, 09.30
Polttakaa se perkeleen koppero!

Uomo
02.02.2013, 10.04
Eikä tee ! Poliisin kiinnostus on tasan nolla ! Häiritsemme heitä meidän jatkuvilla ilmoituksilla ja joidenkin polisien käytös on ollut todella asiatonta. Ilmoitettu vuosikausia eikä sakkoja ole edes jaettu ! Kiltti soitto poikien kotiin jolloin isä selittää polisisedälle että Ville (keksitty nimi) urheilijapoikana ei voi kävellä tai käyttää fillaria vaan hänen on kuljettava mopolla/mopoautolla treeneihin..... Keskusteltu Helsingin polisijohtajan kanssa, lähipolisiin y.m. Ei auta ! Mopoauto jatkaa päivittäistä ajoa vielä vuosikausia.....

Siis hetkinen, kuskin faijakin on täysin tietoinen asiasta ja perustelee sen noinkin typerällä argumentilla?

scf_
02.02.2013, 12.17
Siis hetkinen, kuskin faijakin on täysin tietoinen asiasta ja perustelee sen noinkin typerällä argumentilla?

Jos junnulla ei ole pysyvää fyysistä estettä liikkumiseen ilman mopoautoa niin ei tuota isän, elämään arvokkaita ohjeita ja arvoja antavan kasvattajan selitykseksi voi sanoa, lähinnä munattoman luuserin vastuunpakoiluksi. Ja vaikka olisi pysyvä vamma niin liikennesäännöt koskee myös mopoautoja, joillekin se vaan on niin äärettömän vaikeaa. Onnettomuusuutista odotellessa...

Jake_Kona
02.02.2013, 12.31
Mopoautoissa on 1 pieni ongelma. Niille ei oikeastaan ole mitään hyvää paikkaa. Kaupungin keskustat ja 40 km/h alueet ovat ainoita paikkoja joissa niillä pääsee esteettä ja muille hidastusta aiheuttamatta ajoradalla ajamaan. Heti kun siirrytään pois ydinkeskustasta ja yli 50 km/h tiestölle ne on pahana tientukkona.
En kuitenkaan lähtisi oman käden oikeutta käyttämään jos pyöräteillä ajelee.
"Pahempi on rikos jos omenavarasta pahoinpitelee"
Riittänee sormella soosottelu ja soitto poliisille. Hyvä konsti näyttää luvattomalle ajelijalle oma paikkansa on myös asettua sen eteen kun se ma on sopivasti pysähtyneenä pyörätien risteykseen. Ehkä silloin pääsee keskustelemaankin. Kunhan ei nuorta miestä säikäytä liikaa. " iskä mut yritetään kiidnapata"

Risto Koivunen
02.02.2013, 12.34
Poliisin lisäksi voinee kokeilla yhteydenottoa rakennusvirastoon, josko ehtisivät lumien sulettua käydä kiikuttamassa muutaman strategisesti sijoitellun betoniporsaan johonkin sopivaan paikkaan.

kolistelija
02.02.2013, 12.36
Poliisin lisäksi voinee kokeilla yhteydenottoa rakennusvirastoon, josko ehtisivät lumien sulettua käydä kiikuttamassa muutaman strategisesti sijoitellun betoniporsaan johonkin sopivaan paikkaan.
Tämähän olisi aivan loistava ratkaisu. Eipähän tarvitsisi jokaista reitille eksyvää mopoautoa oikaista erikseen.

p bonk
02.02.2013, 12.38
Taas yksi syy muuttaa Länsiväylä Keilaniemestä alkaen kapunkibulevardiksi. Rajoitus kuutenkymppiin ja se mopoauto sinne ajoradalle, jonne se kuuluu. Ongelmahan syntyy siitä, että kevyttä nelipyörää kutsutaan mopoautoksi, jolloin tietämätön (ja välinpitämätön) mieltää sen mopoksi, jota se ei ole.

Cycle Queen
02.02.2013, 12.39
Laittakaa tuosta juttuvinkki Hesarin kaupunkitoimitukseen, ties vaikka innostuisivat tekemään juttua.

Risto Koivunen
02.02.2013, 12.49
Tämähän olisi aivan loistava ratkaisu. Eipähän tarvitsisi jokaista reitille eksyvää mopoautoa oikaista erikseen.

On noissa betoniporsaissa huonojakin puolia, esimerkiksi lumien auraus ja hiekkojen puhdistus hankaloituvat aika lailla. Voihan ne possut tietysti käydä talveksi siirtämässä tien viereen ja keväällä takaisin, jos joku muistaa.

Kesäpyöräiliä
02.02.2013, 13.20
On noissa betoniporsaissa huonojakin puolia, esimerkiksi lumien auraus ja hiekkojen puhdistus hankaloituvat aika lailla. Voihan ne possut tietysti käydä talveksi siirtämässä tien viereen ja keväällä takaisin, jos joku muistaa.

Betoniporsaat ovat paikoilaan ja kaupunkisunnittelijakin on ollut usein paikalla (yksi mopoautoilia yritti ajaa hänen päälle tällä kertaa mopolla). Mutta betoniporsaita voi siirtää (kuvat löytyy, ei kiinnostanut polisia). Lumen aurauksen ja huoltotöiden vuoksi löytyy portteja jotka rikotaan monta kertaa joka vuosi. Välillä mopoautoilijat rikkovat portit, useinmiten huoltotraktoreiden kuskit. Helsingin kaupunki ei jaksa korjata portteja..... Cirkus jatkuu ja mopoauto kulkee jo ainakin viidettä vuotta.... Odotamme vain milloin kouluun kulkevat lapset tai joku muu jää mopoauton/mopojen alle..... Kuka ottaa vastuun ?

Juha Jokila
02.02.2013, 13.28
Jos junnulla ei ole pysyvää fyysistä estettä liikkumiseen ilman mopoautoa
Neljäs kloppi peräkkäin, jolla on fyysinen este liikkumiseen? Genetiikka on merkillistä. Ja lätkä sujuu silti...

Kesäpyöräiliä
02.02.2013, 13.36
Kaksi eri perhettä.... mopoauto siirtyi seuraavalle piittamattomalle Kaskisaarelaisisälle viime vuonna ja heidän toinen lapsi on jo päässyt ratin taakse kulkien isoveljen viitottamaa piittamatonta ja likeentelle vaarallista tietä....

Kesäpyöräiliä
02.02.2013, 15.34
Äsken sama mopoauto tuli vastaan Laukkaluodonpolun klv:llä. Jälleen soitto poliisille..... ei mitään muuta kuin "kirjataan ylös"....

jartsuli
02.02.2013, 15.55
Joosiis hätäkeskus kirjaa ylös mutta tosta asiasta vois nyt sitten oikeasti tehdy tutkintapyynnön sinne poliisikonttorille.. kun on logitietoakin häkellä asiasta

Halloo halloo
02.02.2013, 15.59
Kun sakkoja alkaa tipahdella, niin toiminta muuttuu. Toimintaa.

kolistelija
02.02.2013, 16.23
Kun sakkoja alkaa tipahdella, niin toiminta muuttuu. Toimintaa.
En usko että sakot tuohon hirveästi auttaa. Ainakaan jos tässä aiheessa esiin tuotu taustatieto pitää paikkansa...

Halloo halloo
02.02.2013, 16.39
On se nyt stana kumma, jos ei yhtä pikku nilkkiä saada kuriin.

dirtyrider
02.02.2013, 17.13
Äsken sama mopoauto tuli vastaan Laukkaluodonpolun klv:llä. Jälleen soitto poliisille..... ei mitään muuta kuin "kirjataan ylös"....

Kännykkäkameralla kuva ja juttu Metro-lehden sivuille sekä juttuvinkki haastatella virkavallan edustajia asiasta.. :P

jartsuli
02.02.2013, 17.25
Kännykkäkameralla kuva ja juttu Metro-lehden sivuille sekä juttuvinkki haastatella virkavallan edustajia asiasta.. :P

Loistava ajatus

HMK
02.02.2013, 17.27
Tai jos ne vakiot kulkuajat on tiedossa, niin menette vain vuorotellen ajamaan sen edellä 12km/h väistämättä.

p bonk
02.02.2013, 18.05
En usko että sakot tuohon hirveästi auttaa. Ainakaan jos tässä aiheessa esiin tuotu taustatieto pitää paikkansa...

Kai se mopoautokorttikin menee kuivumaan jossain vaiheessa.

Risto Koivunen
02.02.2013, 18.35
Mutta betoniporsaita voi siirtää (kuvat löytyy, ei kiinnostanut polisia).

Tuon ainakin toivoisi poliisia kiinnostaa. Jos kyseessä on sellainen kelta-punainen betoniporsas (joskus näkee myös muun värisiä), niin kyseessä on nimittäin Tieliikenneasetuksen 46 § mukaan liikenteen ohjauslaitteeksi luokiteltava sulkulaite. Liikenteen ohjauslaitteen siirtämisen kieltää Tieliikennelain 55 §.

IncBuff
02.02.2013, 18.38
Liikenteen ohjauslaitteen siirtämisen kieltää Tieliikennelain 55 §.
Joo no ei niitä varmasti silloin kukaan mene siirtämään.

Jake_Kona
02.02.2013, 19.06
Mitä sellainen betoniporsas painaa? 190kg?

LJL
02.02.2013, 21.17
Joo no ei niitä varmasti silloin kukaan mene siirtämään.

Jos joku siirtää, tai muuten rikkoo jatkuvasti lakia, ja poliisilla on tutkintakynnyksen ylittävät perusteet esim. tutkintailmoituksen pohjalta, niin se on selvä virkavirhe jättää asia kokonaan tutkimatta. Eri asia saadaanko poliisin resursseilla loppujen lopuksi mitään aikaan. Mutta kyllä tuo toistuva mopoautoilu tietyllä kevyen liikenteen väylällä pitäisi saada valvottua ja loppumaan, ihan samalla tavalla kuin vaikka invamopoilu kehä ykkösellä. On hyvin munaton esitys poliisilta, jos tätä ei ole saatu hoidettua, täytyy sanoa.

-Lauri

Jopoman
02.02.2013, 21.37
Taitaa julkisuus olla paras lääke näille, jotka katsoo itsensä ja jälkikasvunsa vähän muita yhdenvertaisemmiksi lain edessä. Auto on isukin nimissä mutta kuljettajan mukaanhan sakot kirjoitetaan. Eipä taida tässä tapauksessa paljoa painaa, vaikka semmoiset sattuisi tulemaan.

Halloo halloo
02.02.2013, 21.41
Nimiä ja rekkaria julki täällä?

Jopoman
02.02.2013, 21.43
Rekkari oli tuolla jo monta viestiä sitten.

Ei sen henkilön nimi ainakaan mulle mitään sanonut. Veikkaan kuitenkin että Kaskisaari on sen verran sisäänlämpiävä ja maineestaan tarkka yhteisö että vois pientä painetta aiheuttaa jos tulee julki että sieltä käsin tämmöstä toimintaa.

Pasi Ahopelto
02.02.2013, 21.48
Ehkei kannata kuitenkaan haukkua nimellä: kunnianloukkaus on kunnianloukkaus, vaikkei siinä vääristeltäisi totuutta.

Ja todetaan nyt ihan varmuudeksi, etten ole kyseisen mopoautoilijan puolella, kunhan vain kehoitan varovaisuuteen.

Pasi

xc-pyöräilijä
02.02.2013, 22.05
Mopoautoissa on 1 pieni ongelma. Niille ei oikeastaan ole mitään hyvää paikkaa. Kaupungin keskustat ja 40 km/h alueet ovat ainoita paikkoja joissa niillä pääsee esteettä ja muille hidastusta aiheuttamatta ajoradalla ajamaan. Heti kun siirrytään pois ydinkeskustasta ja yli 50 km/h tiestölle ne on pahana tientukkona.

Ei se nyt ihan näinkään ole. Teoriassa kyllä mutta mopoautoja viritetään aivan yhtä paljon kuin mopoja. Niin ainakin täällä etelä-karjalassa. On aivan yleistä että mopoauto kulkee sen 80km/h. Kun on varaa ostaa se mopoauto (siis isi ostaa) niin on varaa virittää, maksaa mahdolliset huolto/onnettomuus kulut ja ne sakot. Kun mopoautolla vetää sinne pöpelikköön tai vastaan tulevaan yli kuuttakymppiä niin ei siitä paljon jää jäljelle. Eihän se ole kuin kasa muovia ja vähän alumiinia.

Mutta eihän nuoret ajattele mitä voi tapahtua ennen kuin tapahtuu, jos silloinkaan..

Edit. Se on tosin eri asia että kuka uskaltaa ajaa paljon kovempaan kuin on sallittu.

JeTi-
02.02.2013, 22.28
"Niin ainakin täällä etelä-karjalassa. On aivan yleistä että mopoauto kulkee sen 80km/h." No jos näet mopoauton mikä kulkee 80km/h niin oletettavasti ilmoitat hätäkeskukseen asiasta, jotta pommi saadaan pois yleisiltä teiltä??!

Juha Jokila
02.02.2013, 22.30
Mopoautoa voi virittää myös alaspäin. Olen kuullut, että peruna pakoaukossa on ekologinen tapa ehkäistä moottorin ryntäilyä. Joskus se voi siirtää ryntäilyalttiuden ratin taakse, mutta samat perunat auttaa siihenkin vaivaan ja on terveellistä ravintoa.

xc-pyöräilijä
02.02.2013, 22.38
"Niin ainakin täällä etelä-karjalassa. On aivan yleistä että mopoauto kulkee sen 80km/h." No jos näet mopoauton mikä kulkee 80km/h niin oletettavasti ilmoitat hätäkeskukseen asiasta, jotta pommi saadaan pois yleisiltä teiltä??!

Jos ei aja autolla perässä on nopeutta vaikea arvioda tai rekisterikilpeä nähdä. Itse en ole nähnyt mopoauton kulkevan 80km/h, vähän alle vain mutta tiedän että näitä löytyy. Samoin tiedän että jotkut kuskit ovat päässeet vastaamaan teoistaan ihan kunnolla, kiinnijääminen tai onnettomuus.

Poliisin vähäinen kiinnostus on tullut esiin moneen kertaan ja tulee tulevaisuudessakin kun vain säästetään lisää.

JeTi-
02.02.2013, 23.27
Jos ei aja autolla perässä on nopeutta vaikea arvioda tai rekisterikilpeä nähdä. Itse en ole nähnyt mopoauton kulkevan 80km/h, vähän alle vain mutta tiedän että näitä löytyy. Samoin tiedän että jotkut kuskit ovat päässeet vastaamaan teoistaan ihan kunnolla, kiinnijääminen tai onnettomuus.

Poliisin vähäinen kiinnostus on tullut esiin moneen kertaan ja tulee tulevaisuudessakin kun vain säästetään lisää.

Jep, ja ku ei ilmoteta niin päättäjät kattoo ekselistä ettei ilmoituksia ole, niin voidaan säästää. Mitä enemmän ilmotuksia -> tilastoissa näkyy -> lisää resursseja.
Ihan perseestä, mut näin se menee. Siellä missä ei ole poliisia, ei ole rattijuoppojakaan, joten ei tarvita poliisiakaan... If you catch my drift..

No meni vähän offtopiciks..

Sitten topicicsi.. tavallaan... Jyväskylässä näin tänään kun mopoauto veti kolarin. Toinen auto liukui vähän pitkäksi liukkauden takia kolmiontakaa ja mopoauto osui sen keulaan. Ilmoittauduin todistajaksi asiaan, koska kolari ei ollut ihan "perus kolmiontakaa eteenjuttu". Nimittäin mopoauton kuljettajana ollut teinimuija, puhui kännykkään ja laittoi huuliinsa jotain kiimaliimaa samaanaikaan. Näin ollen ei väistänyt senttiäkään kolmiontakaa tullutta, ihan vaan siksi kun ei nähnyt koko tilannetta ennenkuin osui. Osuma olisi ollut ihan helposti vältettävissä jopa.

Harmi kun ei itse saa tietää minkälaiseen ratkaisuun asian tutkija tulee päätymään.

xc-pyöräilijä
02.02.2013, 23.44
Jep, ja ku ei ilmoteta niin päättäjät kattoo ekselistä ettei ilmoituksia ole, niin voidaan säästää. Mitä enemmän ilmotuksia -> tilastoissa näkyy -> lisää resursseja.
Ihan perseestä, mut näin se menee. Siellä missä ei ole poliisia, ei ole rattijuoppojakaan, joten ei tarvita poliisiakaan... If you catch my drift..

No meni vähän offtopiciks..

Kyllä niitä ilmoituksia tulee, mutta kun mitään ei näytä tapahtuvan ja samat jannut kaahailee niin kuka jaksaa koko ajan olla soittelemassa.. Minä ainakaan..

Hösö
02.02.2013, 23.57
Mopoautoa voi virittää myös alaspäin. Olen kuullut, että peruna pakoaukossa on ekologinen tapa ehkäistä moottorin ryntäilyä. Joskus se voi siirtää ryntäilyalttiuden ratin taakse, mutta samat perunat auttaa siihenkin vaivaan ja on terveellistä ravintoa.

Mitään perunaa..

urtsua vaan putkisto täyteen. Makia ku se jämähtää sinne, niin pysyy kans!

Jake_Kona
03.02.2013, 00.08
Myytinmurtajissa oli vastaavaa "panana in your talepipe". Auton moottorissa oli sen verran paljon työntöpainetta, että kaikki pakoputkeen työnnetyt jutskat sinkoutuivat pois käynnistettäessä.

scf_
03.02.2013, 00.13
Ehkei kannata kuitenkaan haukkua nimellä: kunnianloukkaus on kunnianloukkaus, vaikkei siinä vääristeltäisi totuutta.

Ja todetaan nyt ihan varmuudeksi, etten ole kyseisen mopoautoilijan puolella, kunhan vain kehoitan varovaisuuteen.

Pasi
Ajoneuvolla on haltija joka on vastuussa mitä sillä puuhataan. Miten voi loukata haltijan kunniaa kun ajoneuvolla on toistuvasti ja kirjatusti ajettu klv vastoin lakia? Poliisin munattomuus onkin sitten ihan eri tason juttu. Kuva vaan lehteen ja homma hoitoon kun muu ei auta :D

Juha Jokila
03.02.2013, 00.31
Myytinmurtajissa oli vastaavaa "panana in your talepipe". Auton moottorissa oli sen verran paljon työntöpainetta, että kaikki pakoputkeen työnnetyt jutskat sinkoutuivat pois käynnistettäessä.
Joskus tuli räjäyteltyä erinlaisia kemikaalisuojahanskoja vetämällä niitä nippusiteellä pakoputken päähän. Suurimmat veny puolimetrisiksi ennen valtavaa räjähdystä. Vahvin ei juurikaan venynyt ja 1.6 l Nissan sammui. Tosin silloin hanska piti olla kahdella nipparilla ja jesarilla kiinni, että pysyi. Kortsu on kaikkein hupaisin, kun sitä ei huomaa etukäteen, se paisuu yli metriseksi ja räjätää erittäin kovalla äänellä ja jämät jää röpöttämään pakokaasuvirtaan tosi nolosti.

Pasi Ahopelto
03.02.2013, 15.13
Miten voi loukata haltijan kunniaa kun ajoneuvolla on toistuvasti ja kirjatusti ajettu klv vastoin lakia?

Tuomalla asian julkiseksi. Kuvittelisin, että esimerkiksi tarkoitus saada aikaan yhteisöllistä painetta saattamalla henkilö huonoon valoon voitaisiin tulkita kunnianloukkaukseksi.

Kuva vaan lehteen ja homma hoitoon kun muu ei auta :D

Tiedottamisen ulkoistaminen tietysti voisi toimia :)

Pasi

Rautaperse
03.02.2013, 15.37
Aika mielenkiintoista musta tuntuu lain tulkintaa.

Smo
03.02.2013, 15.45
Nii. Ei voi tehdä kunnianloukkausta jos asiat on faktoja. Ja tämäkin oli mutua.

Pasi Ahopelto
03.02.2013, 15.47
Laissa (Finlexistä sanalla "kunnianloukkaus") ensimmäinen kohta on ihan selvä:
"1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka"

Mutta toinen onkin sitten hauskempi:
"2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,"

Itse ainakin ymmärrän tuon toisen kohdan siten, että halventamalla toista kertomalla vaikka tosiasioita pystyisi loukkaamaan kunniaa. Sinänsä ihan ymmärrettävää, sillä lähes kaikilla kuitenkin on asioita, joita ei halua kaikkien tietoon. Toki lainrikkomisen tuominen julkisuuteen voi olla eri asia kuin vaikka jonkin sairauden.

Pasi (ei siis lakimies)

IncBuff
03.02.2013, 15.51
Internetin keskustelupalstalla satunnaisen nimimerkin heittämä rekisterinumero ja väittämä että tämä tekee sitä ja tätä ei välttämättä riitä todisteeksi faktasta jos täällä joku haluaa oikeita nimiä heitellä tiskiin. En tosin ole lakimies minäkään, mutta kai täältä foorumilta sellainenkin löytyy ainakin jos päättelee lakitekstillä pätemisen määrästä.

Smo
03.02.2013, 15.56
Ootellaa Riston kommentteja ..

Halloo halloo
03.02.2013, 16.00
Voi voi, odotellaan sitten keltaisten lehtien lööppejä, jos mitään ei osata tehdä. Poliisi tutkii sitten jälkikäteen. Turvallisia teitä, toivottavasti ei kolisi sinun kohdallasi.

edit. En kohdistanut Smo sinuun. Yleisesti - jottain pitäis tehrä, nysväämisen lopettaa. Kumpi on tärkeämpi? Kunnia vai henki?

Smo
03.02.2013, 16.57
Väärin ymmärretty. Vitsailin että onhan meillä palstajuristi. No, ei oo muhun osunu.

LJL
03.02.2013, 16.59
En tosin ole lakimies minäkään, mutta kai täältä foorumilta sellainenkin löytyy ainakin jos päättelee lakitekstillä pätemisen määrästä.

Ei kukaan lakimieskoulutuksen saanut kyllä jaksa lähteä täällä vapaa-ajallaan taittamaan maallikoiden kanssa peistä mopoautoilukeskustelun yhteydessä kunnianloukkausjutun menestymisen edellytyksistä, koska se on täysin hyödytöntä. Joten jos joku kovasti copypastettaa Finlexistä tavaraa, niin eipä varmaan ainakaan pääasiallisesti ole juridiikan kanssa tekemisissä päivätöikseen. Nimimerkillä vapaa-ajalla keskustelen mielummin fillareista.

-Lauri

IncBuff
03.02.2013, 17.12
Ei kai ammattilaisen tarvitsekaan vääntää peistä vaan lyödä faktat pöytään ja sillä sipuli.

LJL
03.02.2013, 17.27
Ei kai ammattilaisen tarvitsekaan vääntää peistä vaan lyödä faktat pöytään ja sillä sipuli.

Ei se pelkkä koulutus tässä asiassa riitä, jos puhutaan itse asiasta eli tästä kyseisestä mopoautotapauksesta. Sitä yritin (turhaan) sanoa, ettei voi vielä sen perusteella sanoa kenenkään olevan lakimies, että on kova into puhua juridiikasta. Kun ei sitä kukaan jaksa ensin painaa täyttä työviikkoa ja jatkaa samaa ajaustyötä täällä.

-Lauri

Smo
03.02.2013, 17.36
Mutta se yksi lause riittäisi. Käytännössä tarvitaan viikon tutkimukset ja kymmenen sentin nippu A4 roskaa/faktaa.

IncBuff
03.02.2013, 17.37
Ymmärrän kyllä että lakimiehet ei voi eikä kykene ottamaan ilmaiseksi kantaa mihinkään. Sori kun yritin.

Yritin kyllä olla hieman sarkastinen tuon lakitekstillä pätemisen kanssa, mutta ilmeisesti epäonnistuin pahasti.

LJL
04.02.2013, 12.31
Ymmärrän kyllä että lakimiehet ei voi eikä kykene ottamaan ilmaiseksi kantaa mihinkään. Sori kun yritin.

Oivoi, kaikenlaisia stereotypioita sitä on olemassa. Kyllähän minä voin koittaa auttaa jos vain osaan (varsinkin näin luppoajalla kun valmiiksi on jo töissä), mutta ensin pitäisi yksilöidä mihin haluttaisiin saada kannanottoa.

Faktoihinko? Faktoilla tarkoitetaan tosiseikkoja, joilla on oikeudellista merkitystä. Faktoista minulla ei ole mitään käsitystä, kun puhutaan tästä mopoautoilusta kelvillä, enkä valitettavasti osaa niissä auttaa. En ole koskaan ollut itse havaitsemassa tätä mopoautoa. Olen vain tuossa edellä todennut, että jos faktat tosiasiallisesti pitävät yhtä sen kanssa mitä täällä on puhuttu, eli että on vuosia mopoautoiltu kelvillä, niin jo on kumma jos sitä ei saada kontrolliin virkavallan toimesta. Vai haluttiinko tässä nyt kannanottoa voimassa olevan lain sisällöstä? Liikennerikkomus vai kunnianloukkaus vai molemmat? Rikospuolen ekspertti en ole, vaan hoidan työkseni pääasiassa siviilioikeudellisia juttuja, mutta ainahan sitä voi koittaa selvittää eri oikeuslähteistä, mitä jostakin asiasta sanotaan. Toisaalta lain sisällöstä voidaan yleensä esittää erilaisia tulkintoja, kun sitä lähdetään vertaamaan (oletettuihin) faktoihin. Ei mikään oikeudellinen arvio/ratkaisu ei ole mikään aritmeettinen totuus tyyliin 1+1=2, vaan kyse on aina abstraktiin muotoon kirjoitetun normiston soveltamisesta johonkin konkreettiseen tosiseikastoon, jossa useinkaan ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua.

Olenko ainoa josta tuntuu siltä, etteivät tällaiset asiat lainkaan kuulu fillarifoorumille? Vähän jotenkin kummallista ruveta tänne kirjoittamaan jotakin oikeudellisia arvioita, eihän täällä lääkäritkään ryhdy tekemään diagnooseja foorumilaisten pyllyvaivoista, vaan vasta sitten jos marssii vastaanotolle. Mun mielestä olisi parempi antaa tämänkin asian hoitua virallista kautta, ja niiden, jotka voivat kertoa toimivaltaiselle viranomaiselle eli poliisille jotakin asian korjaamiseksi, tekisivät sen mahdollisimman sankoin joukoin.

-Lauri

Oatmeal Stout
04.02.2013, 12.52
Eihän yrittämisessä ole mitään pahaa, mutta käänny tuon tahon (http://www.oikeus.fi/6199.htm) puoleen, niin ei kustannukset välttämättä ole kohtuuttomat.

Jake_Kona
04.02.2013, 12.54
Nettilynkkaukset on aina paha juttu:eek:;)

IncBuff
04.02.2013, 12.54
Eihän yrittämisessä ole mitään pahaa, mutta käänny tuon tahon (http://www.oikeus.fi/6199.htm) puoleen, niin ei kustannukset välttämättä ole kohtuuttomat.
En minä mitään oikeusapua tarvitse. Minulle ihan yksi ja sama jos joku espoolaisteini ajelee mopoautolla kelveillä.

LJL
04.02.2013, 13.37
Nettilynkkaukset on aina paha juttu:eek:;)

Tuskin kukaan on tosissaan ajatellut, että ruvetaan levittelemään kenenkään henkilötietoja täällä. Ei tämä nyt sentään ole mikää murha.info.

-Lauri

Jake_Kona
04.02.2013, 14.03
Oli minun "päivän itsestäänselvyyslausuntoni":p

Oatmeal Stout
04.02.2013, 14.08
En minä mitään oikeusapua tarvitse. Minulle ihan yksi ja sama jos joku espoolaisteini ajelee mopoautolla kelveillä.
Tarkoitus olikin kiittää huomiota ymmärryksesi aiheettomuuteen, ei espoolaisten liikennekulttuuriin.

IncBuff
04.02.2013, 14.16
Tarkoitus olikin kiittää huomiota ymmärryksesi aiheettomuuteen, ei espoolaisten liikennekulttuuriin.
Ymmärryshän oli aivan oikea. Kyllä noille joku maksaa.

Oatmeal Stout
04.02.2013, 14.33
Ymmärryshän oli aivan oikea. Kyllä noille joku maksaa.
Tuolta saat (http://www.asianajajaliitto.fi/asianajotoiminta/asianajajapaivystys) jopa maksutonta, perustuu vapaaehtoisuuteen, myös Oulussa.

Jopoman
04.02.2013, 22.44
Mä ajattelin alunperin että ottaisin yhteyttä suoraan ko mopoauton omistajaan. Esille tulleet taustatiedot huomioon ottaen eipä taida maksaa vaivaa, eli mun ininä aiheesta ei varmaankaan lopettaisi kelvillä ajelua. Poliisia ei kiinnosta ennenkuin tapahtuu joku onnettomuus. Tämän tavallaan ymmärrän, ei ole resursseja vakavampienkaan juttujen tutkimiseen.

Mun keinovalikoimasta jää jäljelle julkisuus, mutta eihän sitä ole mitään tarvetta nimiä levitellä. Musta vähän tuntuu että tän tapauksen yksilöinti tasolla "punainen mopoauto terrorisoi Kaskisaaren ympäristön pyöräteitä" riittää aiheuttamaan yhteisöllistä painetta. Se on aika pieni saari, ei niitä siellä montaa ole. Mites tämmöinen viesti toimitetaan: juttuvinkkiä näkökulmalla poliisi määrärahojen puutteessa voimaton, metron tekstaripalstalle paljastusta vai ko saaren lyhtytolppiin monisteita. Sama kai se, useampi parempi.

lansive
04.02.2013, 23.32
Omalla kotitielläni eräs jo varsinaiseen ajokortti-ikään ehtinyt sankari kaahaili (äitinsä) autolla minkä ehti. Lopulta kun naapurit tekivät riittävän monta ilmoitusta holtittomasta menosta niin poliisit poikkesivat aina välillä partioreissulla tätä kautta. Kerran sattui sopivasti kohdalle ja muutaman kuukauden lihasvoimalla liikkumisen jälkeen meno rauhoittui kummasti. Tässäkin tapauksessa kaikki kyllä tiesivät kuka tuo kuski oli, mutta ei siitä mitään iloa ollut kenellekään vaikka olisi lehteen painettu kuvan kanssa.

Kun riittävästi ilmoittaa asiasta poliisille niin voivat joskus suunnata sitä kautta ja osua kala haaviin.

Kesäpyöräiliä
05.02.2013, 00.05
Ei polisia vaan kiinnosta. Tutkintapyyntöjä ja rikosilmoituksia on tehty (odotetaan viimeisimmän tulosta) mutta ajaminen on vain lisääntynyt kuullusteluiden jälkeen. Vanhempia ollaan jututettu ja "he ovat onnellisia että heidän Villensä (nimi keksitty) vain rikkoo liikennesääntöjä eikä käytä huumeita tai alkohoolia" ja ihmettelevät miksi asia vaivaa muita kvl:n käyttäjiä. Helsingin ylimmän poliisijohdon kanssa on keskusteltu ja heidän tiedottajansa soittaa aina välillä ja toteaa että "rikos on niin vähäinen" ja "todellista ongelmaa ei ole". Ja hieman lisää viestintää vuosien varrellta:

Huomenta,
ja kiitokset palautteestasi. Ajattelin soittaa rekisterissä merkitylle mopoauton omistajalle ja keskustella hänen kanssaan asiasta.
xxxx
Mopoauton (kevyt nelipyörä) kuljettamiseen tarvitaan aina ajo-kortti. Mitä tulee ajo-oikeuden menettämiseen, niin se vaatii ajo-oikeudenhaltijan syyllistyneen vähintään neljästi kahden vuoden tai kolmesti vuoden kuluessa moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan muun muassa ylinopeuteen (vähintään rikesakkonopeus) tai liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Ajaminen kevyenliikenteen väylällä ei automaattisesti tee teosta liikenneturvallisuuden vaarantamista, vaan lähtökohtaisesti se on liikennerikkomus, ellei se ole omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.

Ystävällisin terveisin

xxxx xxxxxxx

tai pari vuotta sitten:

No niin keskustelin Xxxxxxn Xxxxn kanssa ja sovittiin, että hän ei aja kyseistä kautta vaikka harrastukset mahdollisesti niin vaatisivat. Ongelmahan poistuu puomien rakentamisen ja Xxxx keväällä saaman ajokortin myötä. Minun mielestäni tämä asia on nyt tällä selvä. Xxxxx sai ohjeet lopettaa ajamisen ja kerroin tulevasta puomista joten eiköhän tämä jo tähtää siihen että ajaminen loppuu.

kolistelija
05.02.2013, 00.09
Tuo summaa aika hyvin poliisin kiinnostuksen liikenteessä sekoiluun. Tuolla saa ajaa aivan miten haluaa, ellei tee juuri sitä rikettä mitä poliisi valvoo "tehoviikoillaan".

JeTi-
05.02.2013, 00.33
Tuo summaa aika hyvin poliisin kiinnostuksen liikenteessä sekoiluun. Tuolla saa ajaa aivan miten haluaa, ellei tee juuri sitä rikettä mitä poliisi valvoo "tehoviikoillaan".

Täh. Poliisihan hoiti homman. Ajaminen siellä loppui. Mikä nyt on ongelma vielä?

Kesäpyöräiliä
05.02.2013, 00.44
Ei ole loppunut.... Ajaminen on jatkunut yli 5 vuotta kuten m.m. tässä, roadrage foorumissa ja Helsingin kaupungin puistoselvityksissä on tullut hyvin esille.

Harrastatko ironiaa ?

Smo
05.02.2013, 01.38
Lievät ylinopeudet leveillä turvallisilla teillä kiinnostaa poliisia enempi.

JeTi-
05.02.2013, 08.57
Isompien teiden nopeusvalvonta kuuluu pääasiassa ainoastaan LP:n partioille.

JP puolen ukot valvovat sitten taajamia. Nykyisillä partiomäärillä keikkoja kuulemma riittää niin paljon, että tällaiset eivät ihan täytä kiireellisimpien tehtävien kärkeä.

Ei auta kuin ilmoitella joka kerta hätäkeskukseen kun näkee.

Ja ymmärsin vissiin väärin tuon. Luulin että kyseiselle pätkälle lyötiin puomi mikä lopetti siellä ajelu. Pahoitteluni tästä. Onko kyseistä ongelmaa useammalakin kevlillä? En itse asu hki niin en ole vastaavaan törmännyt.

Nettivinkkiä Fobballe? :)

Markku Liitiä
05.02.2013, 10.43
Lievät ylinopeudet leveillä turvallisilla teillä kiinnostaa poliisia enempi.

Mahtaako kiinnostaa? Itse en ainakaan ole saanut ikinä ylinopeussakkoa, rikemaksua tai edes huomautusta, vaikka ajan harva se päivä lievää ylinopeutta leveillä turvallisilla teillä. Ajokortti on ollut Kekkosen ajoista asti. Puhaltamaan olen kyllä joutunut kymmeniä kertoja, muttei ole tärpännyt silläkään saralla.

Voi kun poliisi hoitaisi muitakin keissejä yhtä lempeällä asenteella kuin tuota mopoautoilijan tapausta! :D

gts/R
05.02.2013, 11.20
Jahas, rikollisuus rehottaa. Sallikaa minun spekuloida asialla. Nyt jos poliisipartio menisikin koko päiväksi tuonne kelvin varteen päivystämään ja jospa se kala sieltä vielä sattuisi uimaan katiskaan, niin siitähän napsahtaa nalli ja kuski huristelee kotiinsa rikesakko kourassa. No mitäs sitten. Isi maksaa pojan sakot ja mopoautoilu kelvillä jatkuu seuraavana päivänä. Nyt jos siellä koppimopossa kerran on asennevammaa, niin eihän siihen auta kuin fyysisesti estää mopoauton pääsy sinne kelville (mikä todennäköisesti ei onnistu, koska jollain sinne täytyy aurauskalustonkin päästä) tai sitten sietää tilannetta ja hyväksyä se tosiseikka, että maailmassa on suurempiakin vääryyksiä.

Oatmeal Stout
05.02.2013, 12.30
Jahas, rikollisuus rehottaa.
Eihä kyseessä ole rikoslain rikkominen, mikä olisi rikollisuutta?

JeTi-
05.02.2013, 13.17
Jahas, rikollisuus rehottaa. Sallikaa minun spekuloida asialla. Nyt jos poliisipartio menisikin koko päiväksi tuonne kelvin varteen päivystämään ja jospa se kala sieltä vielä sattuisi uimaan katiskaan, niin siitähän napsahtaa nalli ja kuski huristelee kotiinsa rikesakko kourassa. No mitäs sitten. Isi maksaa pojan sakot ja mopoautoilu kelvillä jatkuu seuraavana päivänä. Nyt jos siellä koppimopossa kerran on asennevammaa, niin eihän siihen auta kuin fyysisesti estää mopoauton pääsy sinne kelville (mikä todennäköisesti ei onnistu, koska jollain sinne täytyy aurauskalustonkin päästä) tai sitten sietää tilannetta ja hyväksyä se tosiseikka, että maailmassa on suurempiakin vääryyksiä.

Paitsi ku noita sakkoja keräilee ni käy kortin päälle. Sit onki hieno yrittää B korttia saada.

gts/R
05.02.2013, 13.37
Paitsi ku noita sakkoja keräilee ni käy kortin päälle. Sit onki hieno yrittää B korttia saada.

Ajokorttiluvan saamisen estää voimassaoleva ajokielto tai tuomio kortitta ajosta. (Tieliikennelaki 70§). Eli jos niitä sakkoja kertyy niin paljon, että niiden perusteella määrätään ajokieltoon, niin ajokiellon aikana ei voi saada uutta ajokorttilupaa. Pelkät yksittäiset sakot eivät uuden kortin saamiseen vaikuta.

Jos palataan aiheeseen, niin en tiedä vaikuttaisiko se tässä kyseisessä tapauksessa mihinkään, jos siellä myöhemmin ajellaan koppimopon sijasta henkilöautolla sielä kelvillä. Ei ehkä ole vastaavaa tarvetta, mutta jos on riittävä asennevamma niin mistäs tuon tietää :rolleyes:

Kesäpyöräiliä
05.02.2013, 23.30
Rikkomukset rekisteriin
Mopoilijan liikennerikkomukset rekisteröidään. Toistuvat rikkomukset johtavat ajokieltoon. Jos mopoa kuljettaa ilman vaadittua ajokorttia, seurauksena on sakkoja. Lisäksi henkilölle ei voida myöntää ajokorttia ainakaan vuoteen. Näin myös esimerkiksi moottoripyörän tai auton ajokortin hankkiminen voi lykkääntyä.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/mopokortti_2

VPR
03.05.2013, 14.29
Taas ajellaan mopoautoilla Länsiväylän pyörätiellä:

http://img.photobucket.com/albums/v77/IndyVille/th_mopoauto_lansivayla_kvl_2013-05-01_zpsecdf2c8f.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v77/IndyVille/mopoauto_lansivayla_kvl_2013-05-01_zpsecdf2c8f.jpg)

AK-87
03.05.2013, 14.36
Melko röyhkeää! Lähetä kuva miliiseille :)

Halloo halloo
06.05.2013, 16.39
Taas ajellaan mopoautoilla Länsiväylän pyörätiellä:

http://img.photobucket.com/albums/v77/IndyVille/th_mopoauto_lansivayla_kvl_2013-05-01_zpsecdf2c8f.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v77/IndyVille/mopoauto_lansivayla_kvl_2013-05-01_zpsecdf2c8f.jpg)

Laitoitko kuvan virkavallalle?

VPR
06.05.2013, 16.40
En vielä, ei löytynyt mitään fiksua nettilomaketta niin en viitsinyt nähdä enempää vaivaa.

IncBuff
06.05.2013, 17.44
Jospa tuo on sitä samaa liberaalia joustoa liikennesäännöistä mitä maantiepyöräilijät harrastaa ajaessaan ajoradalla vaikka klv:kin olisi käytettävissä :D

rjrm
06.05.2013, 19.36
Poliisille voi toimittaa kuvia ihan sähköpostilla. Sain jopa kiitokset.

p bonk
06.05.2013, 20.13
En vielä, ei löytynyt mitään fiksua nettilomaketta niin en viitsinyt nähdä enempää vaivaa.

Laita tuonne: palaute.lansi-uusimaa(at)poliisi.fi ja palaute.helsinki(at)poliisi.fi

majis
06.05.2013, 20.20
Laita tuonne: palaute.lansi-uusimaa(at)poliisi.fi ja palaute.helsinki(at)poliisi.fi

Aivan kamalaa. Vankilaan moiset teinirikolliset. Noista tulee niitä ketkä ajaa farmarivolvolla
kaksi lasta, kultainen noutaja ja omakotitalo Espoossa.

TuH
06.05.2013, 20.53

Ehdottomasti kannattaa nähdä vaivaa. Sama (?) mopoauto on kai seikkaillut länärin kevlillä jo vuosia.

LJL
06.05.2013, 22.17
Viimeaikaisista liikennesääntökauhisteluista tuo V-P:n bongaus ottaa kyllä kirkkaasti potin.

-Lauri

p bonk
07.05.2013, 08.50
^^ Aiempina vuosina tuolla on seikkaillut punainen mopoauto. Majikselle tiedoksi, että tuollaisen mopoauton eli kevyen nelipyörän kanssa kohtaamisessa tulee ahdasta Keilaniemen metroasematyömaan kohdalla. Mopoautolle laillinen reitti Westendistä Lauttasaareen kiertää Lehtisaaren-Kuusisaaren-Meilahden kautta.

Smo
07.05.2013, 10.54
Punainen ollu. Ehkä kuski vaihtanu autoa ...

VPR
07.05.2013, 13.02
Terve.

Välitin viestinne poliisipartioille.

Terveisin,

Petri Launiainen
komisario
LÄNSI-UUDENMAAN POLIISILAITOS
Esikunta

Risto Koivunen
07.05.2013, 21.44
Mopoautolle laillinen reitti Westendistä Lauttasaareen kiertää Lehtisaaren-Kuusisaaren-Meilahden kautta.

Lisäksi voi myös käydä allekirjoittamassa vetoomuksen Länsiväylän muuttamisesta moottoritiestä kaduksi, jos haluaa edistää mopoautoilun edellytyksiä kyseisellä alueella.

(Tosin nuo useimmat ehdotukset epämoottoriteistämiseksi taitavat koskea lähinnä Koivusaarta ja siitä itään päin.)

Mikrometri
08.05.2013, 16.59
Jos on normimitoituksella tehdystä Westendin talosta tullut tuo mopoauto niin 700 neliön asuipinta-alaan on lisätty 120-140 neliötä autotallia niin hyvinkin voi samassa perheessä olla useampi mopoauto. Johan sen jo järkikin sanoo että noita mällätään kun alle jäävät ja kun kerralla ostaa useamman niin saa halvemmalla.

marmar
08.05.2013, 17.16

Muistaakseni nettirikosilmoitukseen (http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/7F1F3397CCE8D274C2256B9700408FDD?opendocument)saa liitettyä myös kuvia. Kohtuu nopea ja vaivaton tapa hoitaa homma. Olen noita tehnyt muutamia vähän vastaavasta toiminnasta. Aina on toiminta loppunut viikon sisällä. Aika usein hölmöilijät on äitin autolla liikkeellä olevia juuri ajokortin saaneita. Kun poliisi soittaa äitille, että onkos tullut ajeltua siellä tai täällä ja hölmöityä, niin ilmeisesti tehoaa aika hyvin. Kerran on soitettu suoraan äitille ja vastaanotto on ollut kiittävä. Pyydetty jälkikavun tekemisiä anteeksi ja lopuksi vielä pyyntö, että soittele, jos vielä mun autolla hölmöillään. Luvattu ottaa pojalta avaimet ikuisesti pois, jos peli jatkuu. Ei ole koskaan tarvinnut toista ilmoitusta tai soittoa. Näin siis täällä pikkukylillä.

Mopoautoilijat on fiksumpaa sakkia, eikä niiden tekemisistä ole tarvinnut soitella. Ilmeisesti henklöautoon mahtuu enemmän yllyttävää sakkia kyytiin ja joukossa tyhmyys tiivistyy.

Taitaa Helsingin suunnalla olla kovapäisempää sakkia.

VPR
15.05.2013, 09.23
Helsingin puolen komisario vastasi kans. On kuulemma nyt soittanut mopoauton omistajalle jonka lapsi on autolla ajellut eikä saman pitäisi enää toistua.

JackOja
15.05.2013, 09.27
....eikä saman pitäisi enää toistua.

Niinpä vissiin :rolleyes:

BONK
15.05.2013, 09.39
Näilläkin seuduilla mopoautoja on vähintäinkin riittävästi. Omat havaintoni ovat näköjään yleistä mielipidettä vastaan eli pääosin mopoautoilijat näyttävät toimivan ihan fiksusti liikenteessä, mitä samaa ei voi sanoa autoilijoista. Jos autoilijan täytyy 60 km/h rajoitusalueella ajaa 45-50 km/h etenevän mopoauton takapuskurissa kiinni, tööttäillä ja vilkutella valoja sekä suorittaa kuolemaa halveksuvia ohituksia, syy ei suinkaan ole mopoautoilijan (vaan lainsäätäjän).

Sinänsä, mielestäni koko mopoautotouhun voisi vetää pytystä ja laskea ajokortti-ikärajan 16 vuoteen. Ajokortin hankkimiseen saisi riittää läpäistyt teoriakoe ja ajokoe.

tvain
15.05.2013, 10.31
Näilläkin seuduilla mopoautoja on vähintäinkin riittävästi. Omat havaintoni ovat näköjään yleistä mielipidettä vastaan eli pääosin mopoautoilijat näyttävät toimivan ihan fiksusti liikenteessä, mitä samaa ei voi sanoa autoilijoista. Jos autoilijan täytyy 60 km/h rajoitusalueella ajaa 45-50 km/h etenevän mopoauton takapuskurissa kiinni, tööttäillä ja vilkutella valoja sekä suorittaa kuolemaa halveksuvia ohituksia, syy ei suinkaan ole mopoautoilijan (vaan lainsäätäjän).

No minusta syy ei ole kyllä lainsäätäjänkään vaan autoilijan. Ei se autoilja tietä omista vaan kyllä yleiselle tielle pitää kaikki mahduttaa.

Itselläkin on kyllä parin viime vuoden aikana mielipide mopoautoista muuttunut paljon positiivisemmaksi. Mopoautohan on kuitenkin turvallisempi kuin mopo sen kuljettajan kannalta vaikka niitä mopoautoja meneekin lunastukseen aika runsaasti per vuosi. Ajokortti-iän laskemisessa on sitten se ongelma, että kun se nuori kokematon kuljettaja ajaa kävelijän (tai pyöräilijän) päälle, niin kevyt ja hitaammin kulkeva mopoauto (max 350 kg) ei aiheuta niin pahaa jälkeä kuin vähintään tonnin painoinen henkilöauto. Kumpikin sattuu kävelijään ihan riittävästi, mutta vammat ja kuolemanriski on pienempi. Näin siis olen ihan itse pähkäillyt asiaa.

Niin, ja onpahan autoilijoilla muitakin vihan kohteita kuin pyöräilijät. =)

BONK
15.05.2013, 10.42
No minusta syy ei ole kyllä lainsäätäjänkään vaan autoilijan. Ei se autoilja tietä omista vaan kyllä yleiselle tielle pitää kaikki mahduttaa.

Tarkoitinkin tuolla "lainsäätäjän syyllä" siis mopoauton nopeutta, mikä tuntuu ahdistavan joitain autoilijoita aivan järjettömästi. Asennekysymyksiä nämä nimenomaan ovatkin, minkä voi lukea tuosta "Virallinen vastine..." -ketjusta. Korjattavaa asennetta löytyy kyllä muualtakin kuin autoilijoista.

Jake_Kona
15.05.2013, 13.40
Onk tää ollu jo...?
Mopoautojen vastaisku lol

http://youtu.be/QTk_wCEQNuk

saukkma
15.05.2013, 14.40
Viimeisissä frameissa oleva kuorma-auto olisi voinut mun puolesta lanata koko letkan.
Ajatuskin siitä, että nuo idiootit vielä saavat ajokortinkin joskus aiheuttaa jo nyt pakokauhuoireita.

apatceh
15.05.2013, 15.33

Sinänsä, mielestäni koko mopoautotouhun voisi vetää pytystä ja laskea ajokortti-ikärajan 16 vuoteen. Ajokortin hankkimiseen saisi riittää läpäistyt teoriakoe ja ajokoe.

Viimeisissä frameissa oleva kuorma-auto olisi voinut mun puolesta lanata koko letkan.
Ajatuskin siitä, että nuo idiootit vielä saavat ajokortinkin joskus aiheuttaa jo nyt pakokauhuoireita.

Hitto, jos 16v nulikka sais b-kortin, mä hommaan reppusuihkarin enkä ota askeltakaan yleisillä teillä. Ihan tarpeeksi näkee Kerava/Tuusula alueella mopolla toilailevia teinejä, joiden ajatusmaailmaa en haluais auton ratin taakse.

Ja lisäksi, mihi hele*ettiin tommonen letka mopoautoja menee?

Velonantti
15.05.2013, 15.39
Olen joskus nähnyt BMW-harrastajien suorittavan vastaavia rituaaleja. Nopeutta vain oli hiukan enemmän, joten ketään ei haitanne - paitsi vastaantulijaa ja pientareella pyöräilevää. Tämän videoelämyksen jälkeen on vielä hiukan vaikeampi puolustaa mopoautojen suurempaa nopeutta.

Mopoautoista noin yleensä. Lasikuitukoppi on maaseudulla ympärivuotinen vaihtoehto lähinnä kaksipyöräiselle mopolle, joten on helppo ymmärtää, miksi näitä muksuille ostetaan. Toki kyseessä tuntuu olevan hysteerinen muoti-ilmiökin, jonka avulla koko perhe voi otella raa'assa statuskilvassa. Mopoauto voi olla turvaton, mutta lähinnä verrattuna autoon, ei skootteriin.

Hitaammista ajoneuvoista skitsoaminen on aika erikoista ja kypsymätöntä.

Halloo halloo
15.05.2013, 15.57
16-vuotiaille ajokortti ja auton rattiin? Jos ottaisi vertauksen vaaleista: Miksi äänestysiäksi on määritelty 18? I rest my case.

BONK
15.05.2013, 16.24
16-vuotiaille ajokortti ja auton rattiin? Jos ottaisi vertauksen vaaleista: Miksi äänestysiäksi on määritelty 18? I rest my case.

16-vuotiaat maksavat tuloistaan veroa sekä ovat rikosoikeudellisessa vastuussa. He voivat liikkua liikenteessä moottorikäyttöisellä kulkuneuvolla muuten, mutta eivät autolla. USA:ssa kuitenkin sikäläiset 16 v. nuoret tuntuvat selviävän autoillaan paljon vaativammassakin liikenteessä.

Se, etteivät (toistaiseksi, pianhan sekin muuttuu) saa äänestää muissa kuin seurakuntavaaleissa, tuskin tekee heistä kyvyttömiä rattiin. Paljon mielummin tosiaankin näkisin nuoret auton kuin mopoautoa ratissa. Nykyajan nuoret ovat fiksua porukkaa ja kun vastuuta annetaan niin suurin osa hoitaa hommansa ihan mallikkaasti. Ainahan on mätämunia, mutta he ovat sitä 18-vuotiainakin. Meissä aikuisissahan ei tosin liikenneidiootteja ole lainkaan :)

tvain
15.05.2013, 16.39
Taisi olla Pirkanmaan Kriittinen mopoautoretki siinä vaatimassa parempaa liikennesuunnittelua?-)

Itseäni vähän huvitti touhu vaikka eipähän yleisellä tiellä pitäisi leikkiä. Ja näyttää olevan jo pari vuotta vanha video (2011) eli luultavasti suurimmalla osalla noistakin kuskeista on tänään jo B-ajokortti...

LJL
15.05.2013, 16.48
kun vastuuta annetaan niin suurin osa hoitaa hommansa ihan mallikkaasti.

Tämä on totta, ei voi hyväksyä näitä puheita rajoituksiin perustuvista "parannuksista", kuten täysi-ikäisyyden rajan nostamisesta (joku sosiaalitäti ehdotti sitä tosissaan tässä taannoin). Voisihan aika monet ärsyttävyydet välttää sillä että 28-vuotiaaksi joutuu istumaan jalkapuussa kotona ja sitten ehkä päästä kokeilemaan vähäsen mopoautoilua. Mutta ehkä mopoautot samoin kuin tavalliset mopot voisivat kulkea max. 60km/h, pysyisi paremmin muun liikenteen tahdissa.

-Lauri

Oatmeal Stout
15.05.2013, 17.05
16-vuotiaat maksavat tuloistaan
Meinaat, ettei alle 16-vuotiaat ole verovelvollisia tuloistaan riippumatta?

Ainahan on mätämunia, mutta he ovat sitä 18-vuotiainakin.
Aivotutkijat ovat hieman erimieltä esimerkiksi etuotsalohkon kehityksestä samoin elimistön hormonaaliset muutoksetki ovat pääsääntöisesti pienempiä parin ikävuoden kuluessa.

Toisaalta USA:ssa on hienompi historia myös kouluammunnoissa kuin meillä, joten sikäläinen ajokorttikäytäntö voisi olla asiaa, jaetaan Suomi 52 alueeseen (kunta-/sote-uudistus!) ja kukin niistä saa itsenäisesti päättää millaisella perusteella ajokortti myönnetään :)

BONK
15.05.2013, 17.40
Meinaat, ettei alle 16-vuotiaat ole verovelvollisia tuloistaan riippumatta?

En, puhun vain 16-vuotiaista.

Aivotutkijat ovat hieman erimieltä esimerkiksi etuotsalohkon kehityksestä samoin elimistön hormonaaliset muutoksetki ovat pääsääntöisesti pienempiä parin ikävuoden kuluessa.

Samassa liikennevirrassa nuo kaikki etuotsalohkot kuitenkin liikkuvat samojen liikennesääntöjen puitteissa. Välineet vain ovat erilaiset.

Toisaalta USA:ssa on hienompi historia myös kouluammunnoissa kuin meillä, joten sikäläinen ajokorttikäytäntö voisi olla asiaa, jaetaan Suomi 52 alueeseen (kunta-/sote-uudistus!) ja kukin niistä saa itsenäisesti päättää millaisella perusteella ajokortti myönnetään :)

Väkilukuun suhteutettuna voitamme tuon kouluammuskelukisan ylivoimaisesti. Valitettavasti. Tuo jälkimmäinen osavaltioajatus sen sijaan on mitä loistavin :)

TuH
15.05.2013, 18.16
Samassa liikennevirrassa nuo kaikki etuotsalohkot kuitenkin liikkuvat samojen liikennesääntöjen puitteissa. Välineet vain ovat erilaiset.

Eniten henkilövahinkoja liikenteessä sattuu juuri 15 – 24-vuotiaille nuorille. Tilastojen valossa nuorten lainkuuliaisuus liikenteessä on kaikkea muuta kuin ihanteellisella tasolla.

BONK
15.05.2013, 18.36
Eniten henkilövahinkoja liikenteessä sattuu juuri 15 – 24-vuotiaille nuorille. Tilastojen valossa nuorten lainkuuliaisuus liikenteessä on kaikkea muuta kuin ihanteellisella tasolla.

Se on aivan totta ja molemmat, 16- ja 18-vuotiaat sisältyvät tuohon haarukkaan. En tiedä (eikä sivumennen sanoen varmaan kukaan muukaan) mikä vaikutus kokonaisuuteen olisi jos 16-vuotiaat saisivat ihan oikean ajokortin.

AK-87
15.05.2013, 18.38

Tuota voisi tulkita niinkin, että lainkuuliaisuus pysyy lähes vakiona iästä riippumatta. Iän myötä kokeilun, näyttämisen ja riskinoton halut vain vähenevät.

JK71
15.05.2013, 20.37
En ole itse nähnyt vielä kertaakaan sitä Länkkärin mopoautoa, mutta jos jokainen tätä lukeva ja kyseistä reittiä kulkeva jaksaisi siirtää betoniporsaan keskelle kelviä luulisi paksukalloisenkin teinin taipuvan... (jos ei jaksa kulkea julkisilla tai fillarilla ei varmaankaan jaksa joka kerta siirtää betoniporsastakaan:))

Oatmeal Stout
15.05.2013, 21.12
En, puhun vain 16-vuotiaista.
Erittäin relevanttia tietoa verovelvollisista, mopokortteja saa jo 15 vuotiaana ja auton ajokortteja perustelluista syistä myös alle 18 vuotiaana ihan Suomessakin.

Eri riskilläkin toki, yleisesti vain ja ainoastaan liian suuret hidastuvuudet vammauttavat ja tappavat liikenteessä.

Väkilukuun suhteutettuna voitamme tuon kouluammuskelukisan ylivoimaisesti. Valitettavasti. Tuo jälkimmäinen osavaltioajatus sen sijaan on mitä loistavin :)
Voitto tai tappio riippuu vain ja ainoastaan tarkastelun aikavälistä, koululaitosten olemassaoloaikana häviämme, mutta sopivalla aikaikkunalla toki voitamme.
Kyse onkin siitä hauskasta asiasta, että ns kristillisissä valtioissa kouluammuskelu on sitä yleisempää mitä nuorempana tai vähemmillä kriteereillä saa ajokortin. Ei jenkeissäkään kaikkialla saa 16 v:nä tai sillä 16 v-kortilla saisi ilman kummia rajoituksia ajaa - kun se ei ole liittovaltion lainsäädännössä.
Ja kiitoksia 52 kertaa.