PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridiä ensipyöräksi, Kona Dew vai joku muu?

juhazz
17.05.2011, 14.42
Tässä kevään korvilla aloitin pyöräilemään töihin päivittäin kun luovuin bussikortista huhtikuun alussa. Parin ekan viikon aikana tuli jo selväksi, että vähintään 10v vanha 21-vaihteinen Scott -maastopyöräni on niin kulahtanut että se saattaa hajota milloin tahansa alle. Vanteet kierot, pinnoja poikki, vaihteet heikossa hapessa, renkaat pykimiä täynnä... http://murobbs.plaza.fi/images/smilies/biggrin.gif Päätinkin sitten ensimmäisestä tilistä laittaa pyörän vaihtoon, mutta olen tottunut tutkimaan hankintojani etukäteen. Ei luonto anna ostaa sikaa säkissä menemällä markettiin ja nappaamalla ensimmäisen tarjouspyörän vastaan.

Vaatimuslistalle kuuluisi siis tuommoinen perus työmatkapyörä, hybridiksikö näitä nyt sanotaan. Kaverin käyräsarvista maantiepyörää testattuani, vaikutuin kyllä sen rullaavuudesta, mutta työmatkastani noin kolmasosa on hiekkatietä, niin ei taida sopia mulle. Muutenkin tuollainen perus suoratankoinen tuntui paljon luonnollisemmalta omiin kätösiin. Kilometrejä tulee päivästä riippuen noin 5-20km.

Selailin hieman paikallisen liikkeen hinnastoa ja silmään iskivät Konan Dew (Plus/Deluxe) mallit. Mitähän käytännön eroa näillä mahtaa olla? Perusmallissa on perus vannejarrut, plussassa ja deluxessa levyjarrut. Levyjarrut on vissiin tehokkaammat, mutta mites huoltovälit ja varaosahinnat verrattuna perusjarruihin? Deluxen ja Plussan välillä en niin ulkonäöllisiä seikkoja huomannut, mutta millä niiden 200e hintaero selittyy?

Mitä muita vastaavia pyöriä suosittelette? Dewien lisäksi netistä bongasin hinnaltaan vielä raameihin sopivan Focus Cariboo Peak 2011:n. Mahtaakohan näillä olla suurta käytännön eroa?

Sen verran kattelin, että jos haluaa laatupyörän, niin on ladottava tuohta tiskiin vissiin vähintään 400e. Kattoa en ole budjetille rajannut, mutta jotenkin tuntuu tarpeettomalta iskeä tonni kiinni näin ensipyöräksi. Joustohaarukkaa pohdin (Dew FS?), mutta semmoisen käsityksen olen saanut että halvalla ei näissä saa hyvää. Lukkopolkimet saa ainakin toistaiseksi jäädä kaupan hyllylle ihan käytännöllisyyden vuoksi.

nure
17.05.2011, 16.39
Kona Dew ehdottomasti ilman pommpukeppiä.

nuubiainen
17.05.2011, 16.49
Levarit on kyllä harmittomammat, omalla hybridillä olen ajanut varmaan jotain 8000 km enkä kertaakaan vaihtanut edes paloja. Eivät myöskään kuluta vanteita. Suosittelisin ainakin arkipyörään, ellen jopa kaikkiin pyöriin :)

IncBuff
17.05.2011, 20.34
Dew on jees ja käyttöpyörään ehdottomasti levarit, jotka säilyttävät tehonsa kelissä kuin kelissä ja eipä noiden kanssa hirveästi tarvitse ropata.

kpyora
17.05.2011, 21.05
Joku muu. Kävin tuon ajatusleikin itse muutamia vuosia sitten, kun aloitin uudestaan pyöräilyn kuntoilu- ja nauttimismielessä. Päädyin lopulta ns. hinnat alkaen maantiepyörään (http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/maantiepyorat/olmo/impact-xenon-mix-9v.html), mikä oli onnistunut valinta. Ajoalusta on 95% asfalttia ja loput ulkoiluväyliä hiekkapinnalla, joten maantiepyörä oli järkevin valinta pitkän harkinnan jälkeen.

Nyt maantiepyörä on pykälää parempi ja muitakin pyöriä on tullut varastoon. Eniten muista käytössä on fixi crossari. En pidä kuitenkaan fixiä välttämättä parhaana vaihtoehtona aloittelijalle, jos kyse ei ole lyhyistä kaupunkipyrähdyksistä.

Kun teet budjettia, niin muista, että ns. välttämättömiin tarvikkeisiin menee pari kolme sataa minimissään. Suurin yksittäinen hankinta on lukkopolkimet ja kengät.

nuubiainen
17.05.2011, 21.28
Ei mene hyvä perushybridi hukkaan, vaikka myöhemmin päättäisikin hankkia maantieohjuksen. Hybridi soveltuu kauppakassiksi, kersan kuljetukseen, tavaran roudaukseen, talvipyöräilyyn yms. ja sen uskaltaa jättää paljon useampaan paikkaan kuin sen kalliin hiilikuituihmeen.

Peregrinus
17.05.2011, 23.02
Kun teet budjettia, niin muista, että ns. välttämättömiin tarvikkeisiin menee pari kolme sataa minimissään. Suurin yksittäinen hankinta on lukkopolkimet ja kengät.

Hohhoijaa.

Ja miksi lukkopolkimet ja pyöräilykengät 5 - 20km päivämatkoille?

Paappa
17.05.2011, 23.13
Itse olen käyttänyt trekking-kenkiä ja Hold Fast -remmejä ihan hyvällä menestyksellä. Pyörä on Specialized Sirrus Elite.

juhazz
17.05.2011, 23.21
Joku muu. Kävin tuon ajatusleikin itse muutamia vuosia sitten, kun aloitin uudestaan pyöräilyn kuntoilu- ja nauttimismielessä. Päädyin lopulta ns. hinnat alkaen maantiepyörään (http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/maantiepyorat/olmo/impact-xenon-mix-9v.html), mikä oli onnistunut valinta. Ajoalusta on 95% asfalttia ja loput ulkoiluväyliä hiekkapinnalla, joten maantiepyörä oli järkevin valinta pitkän harkinnan jälkeen.

Nyt maantiepyörä on pykälää parempi ja muitakin pyöriä on tullut varastoon. Eniten muista käytössä on fixi crossari. En pidä kuitenkaan fixiä välttämättä parhaana vaihtoehtona aloittelijalle, jos kyse ei ole lyhyistä kaupunkipyrähdyksistä.

Kiitos mielipiteestä, mutta meni vähän henkilökohtaisesti ohi. Tarkoitus on nimenomaan hankkia se pyörä kulkupeliksi, ei niinkään kuntoilupeliksi. Kuntoilut hoidan muualla kuin satulan selässä, vaikka varmasti pyöräillessäkin kunto koheneekin selvästi. (reidet ovat jo ainakin vahvistuneet lyhyessäkin ajassa :) ) Täällä keski-suomessa on ainakin tiet sen verran huonossa kunnossa paikkapaikoin että saattaisi olla jopa vaarallinen tuollainen ohutrenkainen maantieohjus.

Varustelistalla todennäköisesti ovat ainakin aluksi lokasuojat ja juomapullo+teline, mahdollisesti tarakka. Lukkopolkimet jätän toistaiseksi kauppaan ihan niiden epäkäytännöllisyyden vuoksi, kun en viitsisi roudata kaksia kenkiä aina mukana.

Menen huomenna kokeilemaan paikalliseen liikkeeseen pyöriä, katsotaan jäisikö sieltä mitään käteen.

IncBuff
18.05.2011, 08.35
Ei mene hyvä perushybridi hukkaan, vaikka myöhemmin päättäisikin hankkia maantieohjuksen. Hybridi soveltuu kauppakassiksi, kersan kuljetukseen, tavaran roudaukseen, talvipyöräilyyn yms. ja sen uskaltaa jättää paljon useampaan paikkaan kuin sen kalliin hiilikuituihmeen.
Komppaan tätä. Muutama vuosi sitten ostamani hybridi palvelee oikein mukavasti yleispyöränä, vaikka "tallista" löytyyy nykyään muunlaisiakin pyöriä. Tuon uskaltaa jättää kaupungille parkkiin jne. Lisäksi se on kaupungissa helpompi ajaa kuin käyräsarvinen kun näkee paremmin ja levyjarruilla pysähtyy kunnolla. Ei se keskari arkiajossa ole niin kilometrin päälle että lähtisin maantiepyörällä tuonne temppuilemaan.

juhazz
20.05.2011, 14.09
Kiitos kaikille vastauksista. Kävin koeajamassa tuon Dew plussan ja olin sen verran "myyty", että ostin sen samantien. Myyjä löi lokasuojat ja seisontajalan kaupan päälle. 594e tuli tuolle hintaa ja koen, että tuossa hinta-laatusuhde kohtasi aika hyvin. Kokeilin vielä jotain halvinta mahdollista (850e) cyclocrossia mutta sen käsiteltävyys hitaissa vauhdeissa oli melko kauheaa.

orcatri
20.05.2011, 14.16
Siinä oli oikea meininki. Eli "osta, älä mieti". Samaa sovelsin itsekin, kun ostin vaimolle hääpäivälahjaksi fillarin: Toinen koeajettu filo natsasi sen verran hyvin, ja oli vielä ylivuotisena sopivasti halvennuksessa, että kaupat tuli sen kummempia miettimättä.

Onnittelut uudesta fillarista ja nyt vaan paljon ajoa!

juhazz
20.05.2011, 19.43
Jees. Ensimmäinen lenkki poljettu (liikkeestä kotiin) ja tuo etuvaihtajan toiminta jätti hieman toivomisen varaa, mutta sain säädettyä sen toimivaksi kotona pyörän mukana tulleen ohjelappusen avulla. Menihän siinä näin ensikertalaisella lähes tunti :o mutta osaanpahan nyt tehdä sen myöhemmin itsekin.

Muuten oli ihan helvetin kevyt pyörä polkea, tosin vertailukohtana onkin ainoastaan noita vanhoja "one size fits all" markettipyöriä. Sen verran pidemmät välityksetkin ja isommat renkaat löytyy aiempiin verrattuna, että kovemmissa vauhdeissa alkoi tehdä kypärää mieli :D, vaikka aikaisemmin kypärä on ollut päässä joskus 2000-luvun taitteessa. Täytyy siis semmoinen käydä ostamassa. Varustelistalle menee vielä kunnon lukko, jonka haen kohta kaupasta, sekä jossain vaiheessa pumppu.

edit: Ainiin, pitää vielä harjotella vähän noiden jarrujen hallintaa, sen verran napakasti ottaa kiinni että ei passaa runtata ranteita lukkoon kuten aikasempien vehkeiden kanssa. :D

VeeVee
20.05.2011, 22.12
En viitti alottaa uutta ketjua joten jatkan tätä. Kaveri etsii hybridiä/fitness-pyörää 500-700 € ja levyjarruilla. Oletan, että haluaa ostaa kivijalkakaupasta eikä netistä. Tuohon hintahaarukkaan ei kovin moni osu, mutta tietääkö joku myykö jokin pääkaupunkiseudun liike Kone Dew Plussaa? Netistä vähän katselin, mutta en löytänyt niistä kaupoista mitä tuli mieleen.

kpyora
20.05.2011, 22.29
Mihin käyttöön fillari tulee? Tuohon hintaan saa hyvällä tuurilla jo maantiepyöränkin.

VeeVee
20.05.2011, 22.42
Mihin käyttöön fillari tulee? Tuohon hintaan saa hyvällä tuurilla jo maantiepyöränkin.

Kysyin onko kiinnostusta esim cycloon, mutta ei ole. Omistaa 80-luvun käyrätankoisen Crescentin, mutta se ei kelpaa. Pitää olla suoratankoinen yleispyörä. Vannejarrullisia löysin muutaman vaihtoehdon, mutta haluaa levyjarrut vaikka käyttö luultavasti kesällä ja kuivalla maantiellä. Voisi yrittää ylipuhua muuhun, mutta on selvä käsitys mitä haluaa.

HannaM
21.05.2011, 09.38
Juhazz - mistä ostit Konasi? Ostin samaisen pyörän ja mulla on ihan sama säätöongelma etuvaihtajan kanssa, aattelin kyllä viedä liikkeeseen säädettäväksi sen. Ootko huomannut mitään muuta häikkää? Mulla kuuluu välillä pieni "suhina", aivan kuin jarrupalat ottaisi levyyn kiinni ihan hiukan jossain asennossa. Muuten on kyllä loistopeli!

Jufo
22.05.2011, 14.15
En viitti alottaa uutta ketjua joten jatkan tätä. Kaveri etsii hybridiä/fitness-pyörää 500-700 € ja levyjarruilla. Oletan, että haluaa ostaa kivijalkakaupasta eikä netistä. Tuohon hintahaarukkaan ei kovin moni osu, mutta tietääkö joku myykö jokin pääkaupunkiseudun liike Kone Dew Plussaa? Netistä vähän katselin, mutta en löytänyt niistä kaupoista mitä tuli mieleen.

Etsin itsekin samaa tietoa ja Lundbergin pyöräliike Keravalla myy:
http://www.lundberg.fi/node/878

Tosin kun viikko sitten kävin liikkeessä niin oli loppuunmyyty mutta tilaavat halutessa lisää parin viikon toimitusajalla.

pavelmass
22.05.2011, 15.16
Juhazz - mistä ostit Konasi? Ostin samaisen pyörän ja mulla on ihan sama säätöongelma etuvaihtajan kanssa, aattelin kyllä viedä liikkeeseen säädettäväksi sen. Ootko huomannut mitään muuta häikkää? Mulla kuuluu välillä pieni "suhina", aivan kuin jarrupalat ottaisi levyyn kiinni ihan hiukan jossain asennossa. Muuten on kyllä loistopeli!

Itellä otti kanssa dew plussan etu levari kiinni ja suhisi. Korjaus: 1. löysää pultit jotka pitää jarruja sivuttais suunnassa kiinni 2. Paina ja pidä jarrukahvasta niin, että jarrupalat ottaa kiinni. 3. Kiristä pultit (jarrukahva painettuna). 4. Profit

juhazz
22.05.2011, 22.54

Laajavuori Bike Parkista, Jyväskylästä. Etuvaihtajan säätö onnistui ensikertalaiseksi yllättävän helposti; nappasin mukana tulleesta pussukasta Shimanon "Front drive system" -lappusen, ja alakulmassa olevasta "troubleshooting" osiosta selasin ohjeet mitä tehdä tietyissä tilanteissa. Niiden mukaan säädin niitä "top" ja "low" ruuveja vähän kerrallaan, piti pari pyöräytystä siitä käsivaihtajankin juuresta pyöritellä jompaan kumpaan suuntaan, että vaijerin kiristysaste muuttuisi.

Eipä tunnu suhisevan oma kona millään tavalla, aluksi resonoi vissiin vaijerit sitä rungon alaputkea vasten mutta sekin loppui aikanaan. On kyllä hintaisekseen hyvä laite!

edit. Mitäs lukkoja dewin omistajilla on pyörässä kiinni? Ostin Abusin u-lukon mutta eihän se perkele mahtunut runkoon kiinni, tai no mahtui mutta siinä oli tyhmästi se lukkopesä lukon "pohjassa" niin ei saanut enää työnnettyä avainta sisälle. Kävin sitten palauttamassa sen ja ajattelin lähipäivinä tehdä visiitin paikalliseen pyöräliikkeeseen.

HannaM
23.05.2011, 10.05
Mulla on vakuutusyhtiön hyväksymä runkolukko (oisko Abus-merkkinen) ja siihen sopiva pitkä vaijerisysteemi. Jonkinlaista U-lukkoa kaipailen itsekin, koska kuulemma nuo vaijerit eivät juurikaan estä varkaita. Tosin kyllähän se nyt sen verran hidastaa, ettei voi vain nostaa pyörää auton kyytiin tms.
Runkolukko on siitä kätevä, että jos haluaa ihan minuutiksi-pariksi jättää pyörän, niin voi napsauttaa kiinni.

juhazz
01.06.2011, 16.36
Nyt on kona ollut pari viikkoa ajossa ja muuten ei mitään valittamista, mutta noin 250km ajetussa pyörässä alkoi luultavasti keskiöstä kuulumaan ilkeää naksumista jokaisella polkasulla. Aluksi vain yksi naksahdus, nyt parin päivän jälkeen peräkkäistä naksumista - parhaimmillaan jopa helinää, varsinkin silloin kun kunnolla antaa runtua. Naksuminen kuuluu tosiaan vain silloin kun vähän voimakkaammin polkee, ei ihan tyhjäkäynnillä tai taaksepäin polkiessa kuulu. Ja aina samassa kohdassa "kampikierrosta".

Pikaisen googlauksen jälkeen muillakin on tuo Shimanon UN-26 -keskiö alkanut naksumaan, mutta vasta useiden tuhansien kilometrien jälkeen. Saa nähä millon päättää sanoa itsensä kokonaan irti.

Varmaan takuuseen menee, mutta kylläpä silti vähän harmittaa.

nuubiainen
01.06.2011, 17.12
250km ajetussa pyörässä alkoi luultavasti keskiöstä kuulumaan ilkeää naksumista jokaisella polkasulla. Aluksi vain

Kammet löysällä?

juhazz
01.06.2011, 18.55
Ei ollu ainakaan klappia mihinkään suuntaan kun pikaisesti kokeilin. Täytyy vielä illemmalla katsoa tarkemmi.

nuubiainen
01.06.2011, 20.30
Omat nelikanttisysteemit on muistaakseni naksuneet, vaikka klappia ei välttämättä käsin ole tuntunutkaan. Kannattaa kokeilla sen kiristyspultin kireys, pitäisi olla 40 Nm luokkaa. Niitä saattaa joutua säännöllisesti kiristämään.

IncBuff
01.06.2011, 20.42
Olen kuullut että joistakin Dew-sarjalaisista on keskiö irronnut varsin maltillisilla kilsoilla eli pelkkä keskiön kiristäminenkin saattaa auttaa kuten auttoi minulla Dew Deluxen kanssa. Kilsoja tosin oli luokkaa 2500. Nyt kiristämisen jälkeen ajettu reilu tonni lisää eikä ainakaan vielä naksu.

Down
02.06.2011, 10.59
Hei, itsekin ajattelin kysyä tähän samaan postaukseen. Oma uskollinen 80-luvun tunturi hajosi ja nyt olisi tarkoitus ostaa vähän uudemman mallista pyörää. Pyörän hankinta tulisi enemmän kunnon nostamiseen ja laihduttamiseen. Ajelen maantiellä, hiekkateillä ja poluilla. Olisiko tuo Kona Dew sopiva vai jokin muu? Hinta ei saisi olla mikään kauhean huima.. <500e miuluiten.

Cahn
06.06.2011, 14.47
Itsekin etsin uutta ratsua työmatkoille. Nykyinen 9 vuotias maastopyörä ei ole enää elämänsä kunnossa. Olen etsinyt jotain sopivaa hybridiä ja katsoin aluksi juuri tätä Kona Dew:iä.

Löysin kuitenkin mielestäni vieläkin kiinnostavamman Kona Dr.Good.
http://www.pyorakeskus.fi/1-Pyorat/42-Miesten-pyorat/22-Miesten-hybridi-pyorat/Kona-Dr.-Good-2011/flypage.tpl.html

http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=B11DRG

Tässä etenkin kiehtoo 7-napavaihteisto ja vähäinen huollon tarve. Onko kellään kokemusta kyseisestä pyörästä? Onkohan näitä missään liikkeessä etelä-suomessa, jotta pääsisi kokeilemaan. En tiedä uskaltaako netistä tilata kokeilematta...

kpyora
06.06.2011, 17.59
...Tässä etenkin kiehtoo 7-napavaihteisto ja vähäinen huollon tarve...

Monimutkaisempi huollettava tuo on kuin ketjuvaihteinen. :rolleyes:

Paappa
07.06.2011, 14.17
Monimutkaisempi huollettava tuo on kuin ketjuvaihteinen. :rolleyes:

Samaa mieltä. Itse vaihdoin ketjuvaihteiseen napavaihteisesta juuri siksi, että sille osaan itse tehdä jotain jos tulee vikaa. Napavaihteiselle en. Hyvälaatuinen ketjuvaihtaja on varsin varma peli.

Odotan hiukan hermostuneena sitä, että vaimon napavaihteinen hajoaa jollain retkellä. Siinä sitä sitten ollaan.

Prestige
07.06.2011, 23.32
Löysin kuitenkin mielestäni vieläkin kiinnostavamman Kona Dr.Good.

Täällä näytti olevan lontoon kielellä juttu tuosta DR.goodista (http://www.konaworld.com/documents/BT-drgood.pdf)