PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kumpi ostoskärryyn, TT- vai Road -pyörä?

Morn1ngstar
15.05.2011, 20.39
Tämmöistä asiaa olen viikonlopun pähkäillyt.

Olen löytänyt verkosta kaksi (omasta mielestäni) kohtuu hyvää hinta/laatusuhteista fillaria. Nyt en osaa päättää kumman ottaisin. Budjettini on n. 1200 Euroa.

Itsestäni: olen alkanut kiinnostua kestävyyslajeista ja tällä hetkellä mielessä siintää triathlonin Ironman -matkan suorittaminen joskus tulevaisuudessa. Tänä vuonna olisi tarkoitus vetää puolikas matka, jossa on 90 km pyöräilyä. En ole koskaan ajanut TT-tai Maantiefillarilla, mutta tuo meikäläisen maastofillari jotenkin tuntuisi antavan liikaa tasoitusta kilpakumppaneille. :)

Takaisin kysymykseen: mitä tekisitte minun asemassani? TT-pyörä olisi varmaan TT-harrastajalle järkivalinta, mutta voiko tuollaisella esimerkiksi vetää PK-lenkkejä vai onko se vain kisaamistarkoitukseen suunniteltu? Olen ymmärtänyt että Road -pyörissä geometria on jokseenkin "järkevämpi" ajoasennon suhteen.

Niin, ja ne kaksi fillaria mitkä polttelee ovat Quintana Roo "Tequilo 2010" (TT) ja BeOne "Mistral 2010". Speksit noihin löytyy mm:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51925
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45891

Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.

snowfake
15.05.2011, 21.15
Näin kun en ole TT-pyörällä ajanut, niin käsittääkseni tosiaan ajomukavuus on paljon parempi maantiepyörällä. Voi ajella niitä pidempiä lenkkejä leppoisasti ja nostatella kuntoa ilman että kaikkia paikkoja särkee :)

TT-pyörissä myöskin käsittääkseni esim. jarruttaminen, ohjaaminen sekä ympäristön havainnointi ajoasennon takia on paljon huonompaa. Eli vaatii jonkun "rauhallisen" paikan että tuolla voi tykitellä kunnolla.

Eikä se Stubbikaan vetänyt Joroisissa fillarilla kuin 32km/h. Tuon kiskaisee maantiepyörälläkin. Ja maantiepyöräänkin saa ne tempotangot.

Kun et ole ennen ajanut pyörää, et varmaan ajattele saavuttavasi niitä kärkisijoja heti tänä vuonna? Itse ottaisin tuossa tilanteessa maantiepyörän monikäyttöisyyden vuoksi, ja sitten kun alkaa olemaan fillarikuntoa ja vielä innostusta hommaan ottaisin TT-pyörän siihen rinnalle. Nthän se on aika sama onko sijalla 46 vai 48? Maantiepyörän valinnasta löytyykin sitten luettavaa tältä foorumilta vaikka koko kesäksi :)

robink
15.05.2011, 22.00
http://www.bikesportmichigan.com/reviews/CerveloS1-2009.shtml

hannupulkkinen
15.05.2011, 22.17
Triathlonissahan on lyhyemmillä matkoilla peesaus sallittu, joten tri-pyörällä ei voi osallistua niihin.
Tässä (http://www.lookcycle.com/en/int/triathlon/velos/576-e-post-bike-aksium.html) on vaihtoehto. Tuohon kun laittaa lisätangon niin voi osallistua myös
peesauskieltokisoihin. Kallis kyllä ja halvemmalla pääsee lisätangon ja satulaputken ostolla.

Tri-pyörällä on aika hankala lenkkeillä ja luoda kuntoa. Kyllä harrastajan on parempi hankkia normaali maantiepyörä ja siihen lisätanko sekä eteenpäin taittuva satulaputki. Itse olen moisella tehnyt monenlaisia tri-kisoja sprintistä täysmatkaan.
Lumihiutale on täsmälleen oikeassa.

hkultala
15.05.2011, 22.20
Näin kun en ole TT-pyörällä ajanut, niin käsittääkseni tosiaan ajomukavuus on paljon parempi maantiepyörällä. Voi ajella niitä pidempiä lenkkejä leppoisasti ja nostatella kuntoa ilman että kaikkia paikkoja särkee :)

öö.. nyt menee kyllä mutuksi.

Nimenomaan TT-pyörällä pystyy ajamaan leppoisammin kuin maantiepyörällä, koska voi paremmin vaan "levätä sen aerotangon päällä" (aerodynamiikan ollessa silti hyvä)

TT-pyörissä myöskin käsittääkseni esim. jarruttaminen, ohjaaminen sekä ympäristön havainnointi ajoasennon takia on paljon huonompaa. Eli vaatii jonkun "rauhallisen" paikan että tuolla voi tykitellä kunnolla.

Jos ajetaan normaalia maantietä niin >90% siitä tiestä on tuollaista "rauhallista paikkaa". Ja se, että vaihtaa ajoasentoa sujuu noin puolessatoista sekunnissa, ja niissä paikoissa missä pitää olla valmis jarrutuksiin tai muihin äkkiliikkeisiin, häränsarvilta ajettuna TT-pyörä on _melkein_ yhtä hyvä ajaa kuin maantiepyörä kahvoilta ajettuna, tosin vaihteiden vaihtaminen on vähän hankalampaa.

Eikä se Stubbikaan vetänyt Joroisissa fillarilla kuin 32km/h. Tuon kiskaisee maantiepyörälläkin. Ja maantiepyöräänkin saa ne tempotangot.

.. mutta maantiepyörä tempotangoilla on geometriaaltaan vääränlainen niillä tempotangoilla ajamiseen.

Kun et ole ennen ajanut pyörää, et varmaan ajattele saavuttavasi niitä kärkisijoja heti tänä vuonna? Itse ottaisin tuossa tilanteessa maantiepyörän monikäyttöisyyden vuoksi, ja sitten kun alkaa olemaan fillarikuntoa ja vielä innostusta hommaan ottaisin TT-pyörän siihen rinnalle. Nthän se on aika sama onko sijalla 46 vai 48? Maantiepyörän valinnasta löytyykin sitten luettavaa tältä foorumilta vaikka koko kesäksi :)

Itse taas neuvoisin juuri päinvastoin:

Jos et aio kilpailla polkupyöräkilpailuissa, joissa pyörän pitää olla UCI-laillinen maantiekilpapyörä, mitä järkeä on ostaa pyörä jonka suunnitelussa oleellisimmat kriteerit on se, että se täyttää nämä säännöt, sen sijaan että ostaisi pyörän, joka on nopeampi ja omaan käyttöön sopivampi.

Ja kun triathlon-pyörän geometriassa yksi oleellinen etu on, että se säästää enemmän puhtia juoksuun, nimenomaan aloittelijalle, jolle läpipääsy on tärkeimpiä tavoitteita, triathlon-pyörällä säästää jonkin verran kipua siltä juoksuosuudelta.

Itse tein sen oikean valinnan, että skippasin maantiepyörät kokonaan, ja siirryin suoraan hybridistä triathlon/tt-pyörään, eikä ole kaduttanut sekuntiakaan.

hkultala
15.05.2011, 22.23
Tri-pyörällä on aika hankala lenkkeillä ja luoda kuntoa.

Häh, mihin tämä väite perustuu?

snowfake
15.05.2011, 22.26
Edit: joo täysin mutuahan se oli, sen takia sanoinkin että en ole TT:llä ajanut :)

Onko oikeasti noin että se ajoasento on mukavampi? Tai siis ettei edes ole ikävämpi. Jos siis ajatellaan 1-2-3h treeniä, ei brevettejä :) Sitten voisin itsekin tuon sinkula-cyclocrossari-maantiekorvikkeen lisäksi ostaa suoraan tuon TT-pyörän. Tuo maantiehinkkaaminen kun ei kiinnosta, vaan suoraan sitten triathloniin. Olen aina ollut siinä epäuskossa että se on epämukava ja vaarallinen, mutta jos se onkin mukavampi niin niin... seuraava pyöräostos tiedossa :)

hannupulkkinen
15.05.2011, 22.30
Häh, mihin tämä väite perustuu?
Jospa luet tuon Snowflaken postauksen niin ei tarvitse toistaa.

rhubarb
15.05.2011, 22.38
Käsittääkseni triathlonissa saa aina ajaa ns. tri-pyörällä oli peesaus sallittu tai ei. Joku voi korjata jos ei näin ole…

Jos A) laji on vain triathlon, B) aiot kilpailla tosissasi tasosta riippumatta, C) aiot ostaa vain yhden pyörän lyhyellä-keskipitkällä aikavälillä ja D) pystyt harjoittelemaan yksiksesi, osta tri-pyörä (tai normaali TT-pyörä). Kaikissa muissa tapauksissa maantiefilo.

hannupulkkinen
15.05.2011, 22.40

Nimenomaan TT-pyörällä pystyy ajamaan leppoisammin kuin maantiepyörällä, koska voi paremmin vaan "levätä sen aerotangon päällä" (aerodynamiikan ollessa silti hyvä)Voipi olla näinnii, asento ei vain ole sovelias vähänkään valppautta edellyttäviin oloihin. Pyörällä ei myöskään voi osallitus yhteislenkeille eikä mihinkään tilanteisiin jossa peesataan. Esimerkiksi lyhyisiin tri-kisoihin.

Jos ajetaan normaalia maantietä niin >90% siitä tiestä on tuollaista "rauhallista paikkaa". Ja se, että vaihtaa ajoasentoa sujuu noin puolessatoista sekunnissa, ja niissä paikoissa missä pitää olla valmis jarrutuksiin tai muihin äkkiliikkeisiin, häränsarvilta ajettuna TT-pyörä on _melkein_ yhtä hyvä ajaa kuin maantiepyörä kahvoilta ajettuna, tosin vaihteiden vaihtaminen on vähän hankalampaa.
Ks. edellinen

.. mutta maantiepyörä tempotangoilla on geometriaaltaan vääränlainen niillä tempotangoilla ajamiseen.

Ei ole kun käytetään tri-istuinkannatinta.

Itse taas neuvoisin juuri päinvastoin:

Jos et aio kilpailla polkupyöräkilpailuissa, joissa pyörän pitää olla UCI-laillinen maantiekilpapyörä, mitä järkeä on ostaa pyörä jonka suunnitelussa oleellisimmat kriteerit on se, että se täyttää nämä säännöt, sen sijaan että ostaisi pyörän, joka on nopeampi ja omaan käyttöön sopivampi.

Kaikissa trikisoissa ei voi käyttää tripyörää.

Ja kun triathlon-pyörän geometriassa yksi oleellinen etu on, että se säästää enemmän puhtia juoksuun, nimenomaan aloittelijalle, jolle läpipääsy on tärkeimpiä tavoitteita, triathlon-pyörällä säästää jonkin verran kipua siltä juoksuosuudelta.

Maantiepyörä on helppo tehdä tri-sopivaksi.

Itse tein sen oikean valinnan, että skippasin maantiepyörät kokonaan, ja siirryin suoraan hybridistä triathlon/tt-pyörään, eikä ole kaduttanut sekuntiakaan.

Mistäs tiedät kun et ole kokeillut maantiepyörää.
Tri-pyörä on epäsosiaalisen tyypin pyörä ja sellaisen jotka kilpailee vain pitkillä matkoilla.

Tri-harrastaja tarvitsee kyllä sekä maantiepyörän, että tri-pyörän, mutta ensimmäiseksi pyöräksi suosittelen lajia harrataneena ja molemmilla pyörätyypeillä ajaneena maantiepyörää sen monipuolisuuden takia.

hannupulkkinen
15.05.2011, 22.44
Käsittääkseni triathlonissa saa aina ajaa ns. tri-pyörällä oli peesaus sallittu tai ei. Joku voi korjata jos ei näin ole…

Jos A) laji on vain triathlon, B) aiot kilpailla tosissasi tasosta riippumatta, C) aiot ostaa vain yhden pyörän lyhyellä-keskipitkällä aikavälillä ja D) pystyt harjoittelemaan yksiksesi, osta tri-pyörä (tai normaali TT-pyörä). Kaikissa muissa tapauksissa maantiefilo.
Saa mutta tanko pitää vaihtaa.
Näin sanovat säännöt ja on aika vaikeata vaihtaa tri-pyörään pässinsarvet.

14 OHJAUSTANKO PEESIVAPAISSA KILPAILUISSA- vain tavanomainen (pässinsarvi) kilpapyörän ohjaustanko sallitaan
- lepotanko (clip-on) sallitaan, jos se ei ylitä jarrukahvojen etulinjaa.
- jarrukahvojen etulinja ei saa ylittää yli 15 cm etupyörän akselitason pystysuoraa linjaa.
- suoraan eteenpäin suuntautuvat lepotangot tulee yhdistää "sillalla" (kiinteä kappale), eikä niissä saa olla kiinnitettyinä eteenpäin suuntautuneita jarrukahvoja
- lepotankojen päissä ei sallita vaihdevipuja eikä minkäänlaisia eteenpäin suuntautuneita tankoja, vain kiertovaihtajat (grip shifters) sallitaan
- kyynärpääpehmikkeet sallitaan

Morn1ngstar
15.05.2011, 23.07
Heh, kiitokset kaikille ketjussa tässä vaiheessa postanneille, on hieno tulla finaalin erätauolla koneelle kun postissa on kahteen tuntiin tullut jo kymmenen vastausta!!!

Eni vei, tuota cervelon S1:stä olen myös sillä silmällä katsellut, mutta halvin tarjous tuosta verkkokaupassa menee n. 1800Euroon, joten perä ei tällä erää tuota kestä ja heinäkuussa pitäisi jo kisata.

Tosiaan, tavoitteena on keltanokkana ekaa kertaa läpipääsy, mutta en kyllä sitä pahana pidä mikäli fillaroinnista tulisi pitempiaikainenkin kestävyysharrastus.

Kuparinen
15.05.2011, 23.34

Tuolla määritelmällä lopputulos on ... nojapyörä! ;)

Pekka L
16.05.2011, 07.50

Nimenomaan TT-pyörällä pystyy ajamaan leppoisammin kuin maantiepyörällä...

...Itse tein sen oikean valinnan, että skippasin maantiepyörät kokonaan

No niinpä näyttää menevän.

Esa S
18.05.2011, 09.42
Suosittelen hankkimaan ensin sen TT/Triathlonpyörän, kun kerran tähtäimenä on osallistua puolikkaan kisaan.

Maantiepyörä (tai syklo) kyllä kannattaa hankkia myös, mutta sen ehtii myöhemminkin.

Itse hankin tässä järjestyksessä, vaikka ei alunperin ollut tarkoituskaan mihinkään triathloniin mennä. No jotenkin ehkä se pyörävalinta vaikutti osaltaan, että menin heti samana kesänä ekaan täyden matkan kisaani.

Nykyään ajelen aika vähän TT/triathlon pyörälläni, kun olen enemmän innostunut pelkkään pyöräilyyn ja nimenomaan porukkalenkkeilyyn, joskus vähän kisailemaankin.

Mutta kyllä sillä tri pyörällä voi ajaa pienessä porukassakin, vaikkei sitä kisoissa sallitakaan.
Tai ajetaanhan kisoissakin joukkueaika-ajot TT-pyörillä.

kukavaa
18.05.2011, 16.05
tyhmä kysymys: aina sanotaan että satulalla on vain yksi paikka (polvi/luotilanka homma) niin eikös noissa tt/triathloneissa oo tuo penkki melko paljon edempänä? miksi?

-kaakku-
18.05.2011, 16.18
Tri-pyörissä kai siksi, että sillä säästellään reisiä juoksuun.

kukavaa
18.05.2011, 16.28
mitä sitten säästellään penkki peruuksesti? polvia?

kolistelija
18.05.2011, 16.35
mitä sitten säästellään penkki peruuksesti? polvia?
Selkää ja käsiä?

hkultala
19.05.2011, 08.05
tyhmä kysymys: aina sanotaan että satulalla on vain yksi paikka (polvi/luotilanka homma) niin eikös noissa tt/triathloneissa oo tuo penkki melko paljon edempänä? miksi?

1) tuo polvi-/luotilankahommeli on vain nyrkkisääntö maantiepyörälle, sillä ei ole mitään "fysikaalisia perusteita". Mutta useimmissa tilanteissa (maantiepyörän kanssa) se toimii erittäin hyvin.

http://sheldonbrown.com/kops.html

2) triathlon-/TT-pyörässä asento on kokonaisuudessaan enemmän "etukeno" kuin maantiepyörässä. Tämä jo tarkoittaa sitä, että penkkiä pitää tuoda eteenpäin jotta vartalon kulma pysyy samana (pätee myös TT-pyörään, ja siksi TT-pyörissä penkki on hiukan enempänä kuin maantiepyörissä. Olisi varmaan enemmänkin edessä, jos säännöt sallisi.)
3) vartalon kulmalla on hiukan vaikutusta siihen, millä lihaksilla polkemistyötä tehdään. Liian tiukka vartalon kulma rasittaa etureisiä, joita triathlonilla pitää säästellä juoksuun. Tämän takia triathlon-pyörissä penkkiä tuodaan vielä hiukan edemmäs. (toinen syy, että koska säännöt sen sallii, toisin kuin TT-kisoissa)

Triathlon-pyörälle itseasiassa pätee paremmin nyrkkisääntö "satulan etureuna poljinakselin kohdalla"

Paljon juttua triathlon-pyörien geometriasta:

http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/bikefit.html

Makke
20.05.2011, 05.12
Viimekeväänä olin samansuuntaisessa tilanteessa pyöränoston suhteen ja ostin tutumman, eli maantiepyörän. Pyörään olen erittäin tyytyväinen, mutta jos nyt saisin valita olisin ostanut ensin sen tri pyörän ja koska minulla oli vanha maantiepyörä, niin tuolla olisi hoitunut muut ajot. Eli jos puoli-täyttämatkaa on tarkoitus alkaa kisaileen, niin osta se lajiin tarkoitettu pyörä.

Sen mitä lajin harrastajia, tunnen niin kyllä he kaikki lenkkinsä ajavat sillä tri pyörällä ja kehuvat paljon mukavammaksi pidemmillä matkoilla ja kuulemma vielä nopempikin:) Monella ei edes ole maantiepyörää.

Itsellä ajatus ostaa viimeistään ensikevääksi myös tri pyörä ja tilanteen mukaan katson sitten mitä maantiepyörälle teen.

zerohero
22.05.2011, 15.33
Samanlaisessa tilanteessa olen jo pidemmän hetken pähkäillyt ja nyt vaaka on kallistumassa tri-pyörän suuntaan. Onhan se tosiaan "kompromissi", jos maantiepyörään lisätangot pistää. Toisaalta jo olemassa oleva maantiepyörä puolsi päätöstä.

Miten triathlon pyörän keveys vaikuttaa? Pyöriä on markkinoilla noin 7,5-10 kilon haarukassa, vai onko keveydestä tässä tilanteessa niinkään hyötyä?

Takapainoinen Taapertaja
23.05.2011, 12.26
Suosittelisin myös hankkimaan suoraan kunnon tri-pyörän. Itse viime kesänä innostuttuani pyöräilystä hankin maantiepyörän. Sitten 2 kk myöhemmin tulikin jo hankittua tri-pyörä ja maantiefilo on jäänyt pääosin pölyttymään. Oman kokemukseni mukaan tri-pyörällä on nimenomaan mukavampi ajaa pitkää matkaa etenkin tuulisissa olosuhteissa. Maantiepyörä on sitten mukavampi syheröisemmässä maastossa.

Morn1ngstar
26.05.2011, 01.25
Päivitystä tähän threadiin...

Surffailin käytännössä n. viikon netissä ja päädyin loppujen lopuksi "robink":n suosittelemaan Cervelon S1:seen. Meneepä allroundina molemmissa tarkoituksissa. Mielenkiintoista aiheessa on se, että filo olisi nyt tarkoitus kasata omin päin, koska perse ei kestänyt valmiin pyörän ostamista. Ja tämä saattaa osoittautua hieman hankalaksi koska fillareiden tekniikasta ei ole mitään käytännön kokemuksia. Mutta eipä kukaan ole seppä syntyessään ja onneksi juutube pursuaa kaikenlaista kasaamiseen liittyvää infoa.

Tähän aiheeseen liittyen, onko foorumilla mitään threadia jossa neuvottaisiin askel askeleelta maantiefillarin kasausta? Pelkäänpä että ilman asiantuntija-apua saattaa tulla liikaa kantapään kautta meneviä lipsahduksia...

snowfake
04.07.2011, 12.32
Kaivellaan vanhaa, kun itseäkin on tuo triathlon ja pyörä ruvennut kutkuttamaan. Eli kun lepuutustangoilta (mikä lie se virallinen nimi;) on niin hankala jarrutella ja havainnoida ympäröivää liikettä, niin miten se onnistuu niiltä "bull-horneilta"? Eli niiltä leveämmiltä olevilta kahvoilta.

Onko tuo noilta kahvoilta ajo vastaavaa kuin maantiepyörällä jarrukahvoilla ajo, vai ovatko esim. paljon leveämällä? Onnistuuko pidemmänkin lenkin ajelu niin että pääasiassa ajelee näiltä kahvoilta, ja sitten hyvillä suorilla ottaa aerompaa asentoa?

fiber
04.07.2011, 12.40
Päivitystä tähän threadiin...

Surffailin käytännössä n. viikon netissä ja päädyin loppujen lopuksi "robink":n suosittelemaan Cervelon S1:seen. Meneepä allroundina molemmissa tarkoituksissa. Mielenkiintoista aiheessa on se, että filo olisi nyt tarkoitus kasata omin päin, koska perse ei kestänyt valmiin pyörän ostamista. Ja tämä saattaa osoittautua hieman hankalaksi koska fillareiden tekniikasta ei ole mitään käytännön kokemuksia. Mutta eipä kukaan ole seppä syntyessään ja onneksi juutube pursuaa kaikenlaista kasaamiseen liittyvää infoa.

Tähän aiheeseen liittyen, onko foorumilla mitään threadia jossa neuvottaisiin askel askeleelta maantiefillarin kasausta? Pelkäänpä että ilman asiantuntija-apua saattaa tulla liikaa kantapään kautta meneviä lipsahduksia...

Hankin pari vuotta sitten S1:tä vastaavan Soloistin käytettynä + tilasin osasarjat jne netistä. Kun ei ollut itsellä kasauskokemusta, kiikutin romppeet Tikkurilan Ajomieheen. Pienellä työpalkalla sain soivan pelin.

nga
04.07.2011, 16.23
Oma "lempimatka" on puolimatka, jossa tri-pyörän käyttö on sallittua. Omistan sekä maantie- että tri-pyörän. Lenkkiä tulee heitettyä kesäisin lähes pelkästään tri-pyörällä. Niin yksin kuin porukassakin.

En näe mitään ongelmaa pelkän tri-pyörän hankkimiselle, mitä turvallisuuteen tai ajomukavuuteen tulee. Yleensä lenkki tulee vedettyä yksin tai "vetomiehenä", mutta kyllä sillä missä tahansa pyöräjoukon keskelläkin ajaa. Tietty kädet silloin jarrukahvoilla.

Tänä vuonna tuli lähdettyä tri-pyörällä myös eteläeuroopan serpoihin maantiepyörän sijaan...

Jos olisi rahaa yhteen pyörään ja kumpaakaan mainittua pyörätyyppiä en omistaisi, ei tarvitsisi miettiä ostanko tri- vai maantiepyörän. Ehdottomasti tri-pyörän.

nga
04.07.2011, 16.25
Kaivellaan vanhaa, kun itseäkin on tuo triathlon ja pyörä ruvennut kutkuttamaan. Eli kun lepuutustangoilta (mikä lie se virallinen nimi;) on niin hankala jarrutella ja havainnoida ympäröivää liikettä, niin miten se onnistuu niiltä "bull-horneilta"? Eli niiltä leveämmiltä olevilta kahvoilta.

Onko tuo noilta kahvoilta ajo vastaavaa kuin maantiepyörällä jarrukahvoilla ajo, vai ovatko esim. paljon leveämällä? Onnistuuko pidemmänkin lenkin ajelu niin että pääasiassa ajelee näiltä kahvoilta, ja sitten hyvillä suorilla ottaa aerompaa asentoa?

Onnistuu. Rauhallisilla porukkalenkeillä tulee useinkin ajettua lähes pelkästään jarrukahvoilta. Varsinkin jos peesissä tulee vähän heikompia kuskeja. Vaihteiden vaihto on tiettykin hieman hitaampaa, mutta itseäni ei haittaa viedä toista (oikeaa) kättä lepotankojen päissä kiinni oleviin vaihdevipuihin tarpeen vaatiessa.

Mun tri-pyörän tangonleveys on 39cm (keskeltä keskelle). Vastaavasti mitattuna maantiepyörän tangonleveys on 40cm.

nga
04.07.2011, 16.27
Mistäs tiedät kun et ole kokeillut maantiepyörää.
Tri-pyörä on epäsosiaalisen tyypin pyörä ja sellaisen jotka kilpailee vain pitkillä matkoilla.

Tri-harrastaja tarvitsee kyllä sekä maantiepyörän, että tri-pyörän, mutta ensimmäiseksi pyöräksi suosittelen lajia harrataneena ja molemmilla pyörätyypeillä ajaneena maantiepyörää sen monipuolisuuden takia.

Melkein kuulostat siltä, kuin et itse olisi kokeillut tri-pyörää (vaikka ymmärtääkseni oletkin). En minä muutu sen sosiaalisemmaksi tai epäsosiaalisemmaksi riippuen siitä, lähdenkö lenkille maantie- vai tripyörällä.

Vai onko sosiaalisuuden määritelmä se, että käy esim. HePon lenkeillä joissa yleiseen turvallisuuteen hyvin syin vedoten kaikki ajavat (kypärät päässä) maantiepyörällä? Eli omalla kaverilporukalla lenkkeily != sosiaalista toimintaa?

snowfake
04.07.2011, 16.42
Mun tri-pyörän tangonleveys on 39cm (keskeltä keskelle). Vastaavasti mitattuna maantiepyörän tangonleveys on 40cm.

Ok, eli sama fiilis siis kuin ajaisi yläotteella maantiefillarilla? Vai onko jotenkin epäaerompi vai aerompi? Ja kai niitä kahvojakin on erilaisia jotta saa vähintään yhtä hyvä kuin maantiefillarin jarrukahvaotteesta?