PDA

Näytä tavallinen näkymä : Huoleton kakkosfillari

qazserNOS
15.05.2011, 01.59
Nyt kun hieno maastopyöräni varastettiin, ja sen tilalle on tulossa uusi entistäkin kalliimpi maastopyörä, aloin pohtia toisen fillarin omistamisen järkevyyttä. Mahdollista kakkosfillaria olisi tarkoitus käyttää vain tilanteissa, joissa ykköspyörällä olisi suuri riski tulla varastetuksi. Siis ideana olisi ajella lenkkiajon lisäksi kauppareissut yms. nopeat reissut supermukavalla ykköspyörällä. Kakkosfillarilla ajaisin vain, jos fillarin joutuu esim. lukitsemaan ulos yöksi tai pariksi epämääräisellä alueella.

Fillarin tulisi olla mahdollisimman halpa, tai se kelpaa roistoille yhtä hyvin kuin ykköspyöräkin. Fillarin toinen tärkeä ominaisuus on mahdollisimman vähäinen huollon tarve, jotta siitä ei aiheutuisi liikaa ylimääräistä vaivaa. Kuvittelisin tällaisen pyörän olevan jonkinlainen sinkula (älkää ehdottako fixejä, ne ovat mielestäni vaarallisia), jossa on vain edessä yksi hydraulinen levyjarru. Sinkula vaatinee vähemmän huoltoa kuin vaihdepyörä, ja on luultavasti halvempi ratkaisu. Hydraulinen levyjarru on lähes huoltovapaa (jos ei hajoa), ja ilman takajarruakin pärjää (on vähemmän varastettavaa).

Onko kakkospyörän hinta perusteltavissa, kun bussillakin pääsee?

Kommentteja, ehdotuksia, ideoita? :)

Singer
15.05.2011, 04.16
biltemasta halvin 1-vaihteinen pyörä, toimii tarkoitukseesi eikä keljuta mikäli varastetaan.

jarit
15.05.2011, 07.31
En lähtisi ratkomaan ongelmaa hankkimalla lisää fillareita, vaan kunnollisen lukon (kryptonite) ja lisäämällä fillarin kotivakuutukseen nimettynä esineenä jolla on määritelty arvo.
Kryptonite mulla on ollut jo jotain 5-6vuotta. Viime viikolla IF tarjosi fillaria kotivakuutukseen (max arvo 5000e) hintaan 19e /vuosi.

HMK
15.05.2011, 08.07
Onko kakkospyörän hinta perusteltavissa, kun bussillakin pääsee?

:)

Pyörällä liikkuminen on aina perusteltavissa. Kaikillahan täällä on vähintään 2 pyörää, monilla enemmän. Arvokkaan harrastepyörän jättäminen johonkin epämääräiseen parkkiin yön yli tai edes kauppareissun ajaksi ei vaan ole kovin järkevää.

Joku sopivan kevyt, mutta riittävän rujon näköinen sinkula. Vaikka yksivärinen ilman tarroja, ja peset sen riittävän harvoin. Levyjarrun tarpeestakaan nyt en niin varma olisi, kun käyttötarve kerran noin on määritelty. Tuskin valtavaa ajomäärää tulee. Minulla ei ainakaan ole mitään sen kummempia huoltotarpeita ollut vannejarruissakaan, edes ympärivuotisessa käytössä. Paloja joskus vaihtaa, eikä kovin usein niitäkään.

kide
15.05.2011, 08.20
Polkupyöriä on aina yksi liian vähän :D. Joku halpa perusjopo (vaikka käytetty) on hyvinkin käytännöllinen. Arvokkaan näköistä harrastepyörää ei mun mielestä edes kannata yrittää suojata lukoilla. Ne on vain hidasteita. Säilytys tilassa, johon ei ulkopuolisilla ole pääsyä.

kpyora
15.05.2011, 08.48
Create tms. yksinkertainen ja halpa sinkula. Vähän kalliimmista SOK on esimerkiksi tuottanut maahan erän Cressun Retroa, mikä näyttää ihan hyvältä. Spessun Langster steel ja Konan Paddywagon ovat myös kiinostavia. Ainakin Konaan saa lokarit, mikä on tuollaisessa käytössä ehkä järkevää.

Mitä fixiin tulee, niin en missään nimessä suosittele takakiekon toiselle puolelle fixiratasta kun toisella puolella on vapaarattaallinen. Sitä voi vaikka erehtyä kokeilemaan ja jäädä koukkuun. ;)

donM
15.05.2011, 10.17
Itse annan ääneni jollekin käytetylle fillarille. Itse hankin talvipyöräksi 90-luvun maasturin, jolla onkin tullut ajeltua yllättävän paljon.
Malli kannattaa valita mieltymyksen mukaan, käytetyt lähtevät vorojen mukaan taatusti harvemmin kuin uutuuttaan kiiltävä verrokki. Ja esimerkiksi sinkulaksi näprääminen ei vaadi isoja rahasummia, etenkin jos ei välitä ulkonäöstä.
Nyt keväällä esim. poliisin huutokaupat tai pyöräliikkeiden vaihdokit kannattaa tarkistaa.

idänihme
15.05.2011, 10.36
Itse annan ääneni jollekin käytetylle fillarille. Itse hankin talvipyöräksi 90-luvun maasturin, jolla onkin tullut ajeltua yllättävän paljon.
Malli kannattaa valita mieltymyksen mukaan, käytetyt lähtevät vorojen mukaan taatusti harvemmin kuin uutuuttaan kiiltävä verrokki. Ja esimerkiksi sinkulaksi näprääminen ei vaadi isoja rahasummia, etenkin jos ei välitä ulkonäöstä.
Nyt keväällä esim. poliisin huutokaupat tai pyöräliikkeiden vaihdokit kannattaa tarkistaa.

Tätä itsekin kannatan

Löysin pari vuotta sitten roskalavalta takapyörättömän, satulattoman 90 luvun maasturin jossa oli vaakadropoutit. Parilla kierrätyskeskuksen osalla varustettuna siitä tuli erittäin hyvä kaupunkipyörä 25 euron budjetilla.

Tein tosin pyörän varustelussa erään erittäin suuren virheen. Ostin nimittäin halvimman mahdollisen lukon niin kyllähän tuokin pyörä katosi eräänä yönä pihasta huomattavasti arvokkaamman näköisten pyörien keskeltä. Ehkä varas vaan ymmärsi hyvän pyörän päälle. Elikkä kunnon lukko kannattaa hankkia siihen kakkospyöräänkin.

Tosin ongelmana alkaa vähitellen olla että useimmat ojista, roskalavoilta, huutokaupoista (saati sitten oikeista kaupoista) löytyvät pyörät ovat nykyisin varustettu pystydropoutilla, joka tekee sen kaikista hienoimman ja helpoimman sinkulakonversion mahdottomaksi.

idänihme
15.05.2011, 10.37
edit: anteeksi tuli quote kun piti painaa edit

Kare_Eskola
15.05.2011, 10.43
Fiksi- ja sinkulapiireissä vallitsee harvoista asioista yksimielisyys, mutta siitä ei kiistellä että sinkuloissa pitää olla sekä etu- että takajarru.

Etujarru on suoralla asvaltilla yhtä tehokas kuin kaksi jarrua, mutta vähänkin kehnommalla pinnalla tai mutkissa yksinään hyvin vaarallinen.

nure
15.05.2011, 11.30
Halpa käytetty ja siihen pikku parannuksia jos kiinnostaa... Katsele vaikka Torilta, siellä välillä pyörii käyttökelpoista satas luokissa...

qazserNOS
15.05.2011, 13.08
En lähtisi ratkomaan ongelmaa hankkimalla lisää fillareita, vaan kunnollisen lukon (kryptonite) ja lisäämällä fillarin kotivakuutukseen nimettynä esineenä jolla on määritelty arvo.
Kryptonite mulla on ollut jo jotain 5-6vuotta. Viime viikolla IF tarjosi fillaria kotivakuutukseen (max arvo 5000e) hintaan 19e /vuosi.

Lukko ja vakuutus eivät kuitenkaan estä varkautta. Lukko on tosiaan vain hidaste, kuten joku taisikin jo mainita, ja joku voi vaikka ruuvata jarrut irti lukitusta filarista. Vakuutusprosessi on hidas ja samanlaista fillaria ei ehkä saa enää entisen tilalle, ainakaan samaan hintaan.

-- Levyjarrun tarpeestakaan nyt en niin varma olisi, kun käyttötarve kerran noin on määritelty. Tuskin valtavaa ajomäärää tulee. Minulla ei ainakaan ole mitään sen kummempia huoltotarpeita ollut vannejarruissakaan, edes ympärivuotisessa käytössä. Paloja joskus vaihtaa, eikä kovin usein niitäkään.

Lupasin itselleni olla enää hankkimatta muita kuin hydraulisia levyjarruja, kun kyrpiinnyin totaalisesti v-jarrujen säätämiseen yhden vanhan fillarin kanssa. Vähäinen käyttö toki varmasti vähentää huoltotarvetta, mutta en haluaisi huolehtia esim. vanteiden kylkien kulumisesta (kerran on vanne revennyt). Likainen vanne ja jarrupalat kuluvat nopeasti hiekan narskuessa puristuspintojen välissä. Kakkosfillaria kun ei nyt ollut tarkoitus puhdistaa about koskaan. Pistetään kuitenkin harkintaan. :)

Jalkajarru olisi toki myös yksi vaihtoehto, mutta ihan suoraan sanoen en tykkää jalkajarruista(kaan) pätkän vertaa. Pitäähän polkimia saada välillä pyöritellä takaperinkin. :p Mutta ihan tosissaankin, esim. liikkeellelähtöihin liikennevaloista vaikuttaa mahdollisuus pyöräyttää polkimet hyvään asentoon helposti. Pyörästä toiseen vaihtaessa ehtii aina tottua yhteen tapaan, jolloin vaihdon jälkeen tuntuma on taas hakusessa.

-- Ainakin Konaan saa lokarit, mikä on tuollaisessa käytössä ehkä järkevää. --

Joo lokarit on hyvä idea! Kakkospyörän käyttötarkoitusta voisi ehkä laajentaa sade-/loskakelien fillariksi, tai ainakin lokareiden (ja lahjesuojan) avulla voisi fillaroida ns. paremmat päällä kaupungille märälläkin kelillä.

Fiksi- ja sinkulapiireissä vallitsee harvoista asioista yksimielisyys, mutta siitä ei kiistellä että sinkuloissa pitää olla sekä etu- että takajarru.

Etujarru on suoralla asvaltilla yhtä tehokas kuin kaksi jarrua, mutta vähänkin kehnommalla pinnalla tai mutkissa yksinään hyvin vaarallinen.

Ennakoimalla tilanteita ja pitämällä järkevän tilannenopeuden pärjää mainiosti yhdelläkin jarrulla. Kunnollinen etujarru on varmasti parempi kaikilla mittareilla kuin mummopyöräsinkuloiden jalkajarrut [edessä ei yleensä (toimivaa) jarrua]. Kyllä se etujarru toimii huonommallakin alustalla ja mutkissa, kun säännöstelee jarrutusvoimaa oikein. Takajarru voi olla jopa vaarallisempi mutkassa, kun se menee helposti lukkoon. Toki aloittelijan käsissä etujarru voi olla yksinään vaarallinen, mutta eiköhän me kaikki olla täällä foorumilla fillarimaailman Marcus Grönholmeja (hallitsee ajopelinsä ilmiömäisesti, mutta joskus yrittää liikaa ja epäonnistuu näyttävästi).

Talvellakin on yleensä tarpeeksi hyvä pito jarruttaa pelkällä etujarrulla, kunhan ei aja ihan kesävauhtia. ;) Vain jäisissä alamäissä takajarrun hyötyä en mene kiistämään millään tasolla.

Ajelin viime talvenkin käytännössä ilman takajarrua, kun takajarrupalojen väliin meni aina lunta. Lumi esti jarrupaloja vetäytymästä takaisin oikeaan asentoon (hydr. levyjarru) jarrutuksen jälkeen, ja jarru jäi laahaamaan. Olin sitten kokonaan käyttämättä koko takajarrua..

Käytettyjä fillareita voisi tosiaan katsella tarkemmin, kun budjetilla ollaan liikkeellä. Pitää kuitenkin vielä kehitellä ideaa, kun en haluaisi tehdä hirveämmin kompromisseja. Moneen fillariin kun ei esimerkiksi pysty niitä levyjarruja pulttaamaan kiinni. Koko projektikin saattaa kaatua totaaliseen persaukisuuteen (kun uuden fillarin lisävarusteet maksavat niin paljon), tai lykkääntyä jonnekin tulevaisuuteen. Ideoita kannattaa kuitenkin aina pyöritellä, ja ilmeisesti vastausmäärän perusteella tämä aihe kiinnostaa muitakin.

JuPu80
16.05.2011, 12.51
Itse rakentelin viime kesänä juuri tuollaiseen käyttöön sinkulan. Aihiona oli broidin nurkista löytynyt kasari -halpismaantiepyörä, ja lopullinen budjetti oli noin 30 € :D Plus pari kymppiä kunnon lukosta. Multa nimittäin pöllittiin edellinen "kolmospyörä", vaikka se oli vielä karumpi tapaus.

Fillari toimii kuin junan vessa. Extrabonukset rujon ajattomasta ulkomuodosta ja nopean fiiliksen takaavista kippurasarvista...

Jarruista: Vanhat yhden pisteen kiinnityksellä varustetut maantiejarrut tuntuvat olevan aika pomminvarmat ja säätövapaat. Teho ja tuntuma eivät päätä huimaa verrattuna ykköspyörän levyjarruihin, mutta kyllä mä todellakin haluan, että pyörä jarruttaa molemmista päistä

Väinö Kokki
16.05.2011, 19.12
Ottamatta kantaa varasteluun, niin itse nappasin kakkospyöräksi Spessun Globe San Fransisco 1 (http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=39275) - mallin. Ylivuotisena se irtosi vielä liikkeestä naurettavan edullisesti. Sillä pääsee mihin vaan, milloin vaan ja miten vaan, eikä tarvi kun ketjua kiristää kerran vuodessa.

Keskiäkäinen lohjalainen
16.05.2011, 19.18
biltemasta halvin 1-vaihteinen pyörä, toimii tarkoitukseesi eikä keljuta mikäli varastetaan.

No sitä varasta saattaa keljuttaa, kun huomaa, mihin kätensä iski.

idänihme
18.05.2011, 11.58
No sitä varasta saattaa keljuttaa, kun huomaa, mihin kätensä iski.

Halvoissa ostetuissa pyörissä on kieltämättä se etu että vitutus jää lähinnä varkaan toiselle puolelle.

Itse rakennetuissa pyörissä sen sijaan tuo vitutus on erittäin kova varkauden tapahtuessa. Pyörän johon laittaa 30 € rahaa ja 30 h työtä varastaminen vituttaa varmasti paljon enemmän kuin 300-500€ bulkkipyörän pölliminen vaikkei olisi edes vakuutuksia kunnossa(silloinhan bulkkipyörästä saisi edes rahoja takaisin). Ainakin omalla kohdalla jäi molemman itse kasatun sinkulan kadotessa (siis ihan erikseen kummankin kadotessa eri aikoihin) sellainen fiilis että olisimpa mieluummin ostanut vaikkapa jonkun plugin omien viritysten sijaan. 400 € olisi ollut halpa hinta siitä että olisi saanut ajaa valmiilla pyörällä edes muutaman kilometrin ennen pyörän katoamista.

Vahva lukko siis kehiin (vaikka se sitten olisi kalliimpi kuin itse pyörä) jos itse aiot pyörän rakentaa. Kai se vähän varkaiden kiinnostusta vie jos vieressä on pyöriä jotka ovat sekä arvokkaampia että selvästi helpommin irroitettavia.

Itsekin olen sitä mieltä että 80-luvun maantiejarrut pelittää hienosti. Ei yhtä tehokkaat kuin levarit tai edes huippuun viritellyt v-jarrut, mutta toimintavarmuus on loistava. Tehokin on riittävä kaikissa olosuhteissa kun on jarrut sekä edessä että takana.

nuubiainen
18.05.2011, 17.24
Ennakoimalla tilanteita ja pitämällä järkevän tilannenopeuden pärjää mainiosti yhdelläkin jarrulla.

Pärjää, kunhan jarru ei koskaan hajoa jarrutuksessa. Jos hajoaa, niin sitten ollaan kusessa. Siinä on tietty pointti, että fillarissa on kaksi toisistaan riippumatonta jarrua, joita käytetään yhtaikaa.

kpyora
18.05.2011, 21.03
Pärjää, kunhan jarru ei koskaan hajoa jarrutuksessa. Jos hajoaa, niin sitten ollaan kusessa. Siinä on tietty pointti, että fillarissa on kaksi toisistaan riippumatonta jarrua, joita käytetään yhtaikaa.

Siinähän on kaksi toisistaan riippumatonta jarrua tuolloin! Toinen on se etujarru ja toinen jarrulaite ovat polkimet. :D

Itse ajan kyllä fixillä, jossa on käsijarru sekä etu- että takapyörään. Ymmärrän kuitenkin niitä, joiden mielestä se on turhaa. :rolleyes:

nuubiainen
19.05.2011, 14.12
Siinähän on kaksi toisistaan riippumatonta jarrua tuolloin! Toinen on se etujarru ja toinen jarrulaite ovat polkimet. :D

Sinkulassa toimii vähän huonosti tuo polkimilla jarruttaminen... tietysti jos vapaaratas on riittävän paska, niin voihan se hieman hidastaa menoa ;)

qazserNOS
19.05.2011, 22.26
-- Itsekin olen sitä mieltä että 80-luvun maantiejarrut pelittää hienosti. Ei yhtä tehokkaat kuin levarit tai edes huippuun viritellyt v-jarrut, mutta toimintavarmuus on loistava. Tehokin on riittävä kaikissa olosuhteissa kun on jarrut sekä edessä että takana.

Voisin jotain simppeliä mahdollisimman säätövapaata vannejarrulaitetta harkitakin, mutta vanteiden kuluminen voi tulla ongelmaksi kuravellin lentäessä. Huoltovapaus ei salli jarrupalojen/vanteen puhdistamista. ;) Tietysti levyjarrun osatkin voivat joskus vaatia puhdistamista, mutta harvemmin, ja likaisuus haittaa vain jarrutehoa.

Inhoan myös vaijereita, ainakin vanhemassa kymmenen vuotta minulla olleessa maastopyörässä V-jarrun vaijeri ei oikein tykännyt liikkua kitkatta talviolosuhteissa. Ilmeisesti simppeli vannejarru ei vaadi samanlaista vittumaista säätämistä kuin sivulta vetävä V-jarru, jollaista en halua enää ikinä fillariini.

Monissa fillareissa ei ole toista ainakaan käytännössä toimivaa jarrulaitetta. Monissa mummiksissa on vain jalkajarru, ja kuten kerran minulle kävi, mahdollinen etujarru voi olla laadultaan "hajoaa ensimmäisessä kunnon jarrutuksessa." Lainkin mukaan "polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite", joten toinen jarru ei ole pakollinen. En myöskään pitäisi jalkajarrua "tehokkaana jarrulaitteena", sillä ne eivät usein ole järin tehokkaita, ja takajarru ei yksinään pysty kovin kummoisiin suoritukseen takarenkaan lukkiutuessa niin helposti.

Hätävarana toinen jarru olisi tietysti ihan mukava olla olemassa, mutta riski hydraulisen levyjarrun äkkinäiseen hajoamiseen on todella pieni. Voin periaatteessa ottaa tämänkin riskin huomioon ajonopeudessani ja jarrutustaktiikassani. Pointti on kuitenkin täysin validi, ja jokainen tehkööt päätöksen oman harkintansa mukaan.

Itse ajan kyllä fixillä, jossa on käsijarru sekä etu- että takapyörään. Ymmärrän kuitenkin niitä, joiden mielestä se on turhaa. :rolleyes:

Minä tosiaan etsiskelen vapaarattaalla varustettua fillaria. Fiksin polkimia en laskisi jarrulaitteeksi. Hyvä että sinulla on jarruasiat kunnossa, jotkut hullut fixi-kuskin ajavat jarruttomilla polkupyörillä. :eek:

Kare_Eskola
19.05.2011, 23.26
Fiksin polkimia en laskisi jarrulaitteeksi.

Etpä varmaan, kun et asiasta mitään tiedä.

qazserNOS
20.05.2011, 12.07
Etpä varmaan, kun et asiasta mitään tiedä.

Kiitos rakentavasta kommentistasi. Ilmaisin vain mielipiteeni, mutta ilmeisesti haluat vähän perusteita mielipiteeni tueksi. Toki fixin vauhtia saa hiljennettyä polkimilla, mutta kovassa vauhdissa polkimilla ei pysty hidastamaan vauhtia tarpeeksi nopeasti. Vertaisin tilannetta auton moottorijarrutukseen. Molemmissa tilanteissa ajoneuvon vauhtia pystyy hiljentämään, mutta vaaratilanteessa liikkeen pysäyttäminen tarpeeksi nopeasti on mahdotonta.

Lisäksi teknisesti ottaen lakikin vaatii vähintään yhden jarrulaitteen polkupyörään, enkä usko poliisin laskevan fixin polkimia sellaiseksi. Jarrulaitteen määritelmä ei myöskään vastaa ihmisjalkoja. Esimerkiksi Wikipediaan on kirjoitettu: "Jarru on liikkeen hidastamiseen, hallitsemiseen ja pysäyttämiseen tarkoitettu laite."

Anteeksi, jos vaikutan saivartelevalta, mutta suora syytös tietämättömyydestä ilman mitään perusteita ei ollut oikeutettu.

Kare_Eskola
20.05.2011, 13.51
Paljonko olet ajanut fiksillä?

Grommit
22.05.2011, 17.23
Voisin jotain simppeliä mahdollisimman säätövapaata vannejarrulaitetta harkitakin, mutta vanteiden kuluminen voi tulla ongelmaksi kuravellin lentäessä. Huoltovapaus ei salli jarrupalojen/vanteen puhdistamista. ;) Tietysti levyjarrun osatkin voivat joskus vaatia puhdistamista, mutta harvemmin, ja likaisuus haittaa vain jarrutehoa.
:eek:

Jos pidät fiksiä ilman jarruja turvattoman 24 asteen pakkasessa jäisellä pimeällä tuulisella tiellä niin voi voi, taitaa itsesuojeluvaisto toimia, :seko: .

Ihan asiaakin oli. Levyjarrut nesteellä tai vaijerilla.

Omassa ympärivuotisessa käytössä joudun vaihtamaan jarrupaloja 1-1½ vuoden välein ja ilmauksia palojen vaihdon yhteydessä (jos viitsii). Pidän tuota huoltovapaana kun käytössä Hayes Nine (taka) ja edessä Shimano Deore (XT) käytettyinä ostettu nelisen vuotta sitten. Pahimmallaan on jarrukahvaa miltei pitänyt puristaa ja talvella shimano tuntui "kumimaiselta" (-15 pakkasta). Aikaisemmin "sorvasin" vannesetin, nyt menee jarrupalat (levy).

Huonoja puolia ei levyjarruissa mielestäni paljoa ole ja niiden hinnatkin ovat jo kohtuullisia. Uudet hankintaa joskus, että olis samaa paria.

Vannesorvit lienevät kilpailuihin ja keraami-hiilikuitu-sorvaajille sekä Retroiluun.

Ohiampuja
25.05.2011, 12.44
Pyörän johon laittaa 30 € rahaa ja 30 h työtä varastaminen vituttaa varmasti paljon enemmän kuin 300-500 € bulkkipyörän pölliminen vaikkei olisi edes vakuutuksia kunnossa.
Olen samaa mieltä. Mutta tämä on vaikea asia. Ostin itselleni huokean sinkulan arki-käyttöön ja lupasin että en tuunaa sitä mitenkään.

Noh, nyt on uusia rattaita tilattu, keskiön meinasin vaihtaa, uusia jarrukahvoja olen miettinyt... Eihän tuota kohta uskalla kaljabaarin pihaan jättää. :rolleyes:

Mutta, onko Fixi uusi Crossari? :D

AK-87
25.05.2011, 13.40
Olen samaa mieltä. Mutta tämä on vaikea asia. Ostin itselleni huokean sinkulan arki-käyttöön ja lupasin että en tuunaa sitä mitenkään.

Noh, nyt on uusia rattaita tilattu, keskiön meinasin vaihtaa, uusia jarrukahvoja olen miettinyt... Eihän tuota kohta uskalla kaljabaarin pihaan jättää. :rolleyes:

Juu-u, et ole yksin tuntojesi kanssa... :o Oon toistaiseksi vielä pysynyt alkuperäisessä speksaamattomuussuunnitelmassa sinkulani kans. Johan se nyt onkin useamman viikon ajossa ollut. :D Lokarit laitoin, mutta se katsotaan antispeksaukseksi mun mielestä.

Ja tuossa kulkineessa pidän mukana kätevässä runkokotelossa järeintä mahdollista lukkoa.

ketti
25.05.2011, 14.47
Mietin jarrujuttua. Eteen vai taakse.

1960-luvun alkupuoliskolla ensimmäisen oman polkupyörän saaneena olen ehkä hieman vanhanaikainen. Näkemykseni perustuukin nuoruuteni yksijarruisiin:

Ikävä esimerkkitapaus: Talviolosuhteet tai kesällä hiekkaa asfaltilla ja matkavauhtinen mutka. Bussi tai kuorma-auto kiilaa eteen, pyöräilijän hätäjarrutus. Kuolema uhkaa!

-Pelkkä etujarru käytössä: nurin hallitsemattomasti, jalka ei auta tukemaan. Seuraa välittömästi kaatuminen suurella nopeudella eteenpäin. Liukuminen tangentin suuntaan hallitsemattomasti. Toinen vaihtoehto, ei jarrutusta ja suuren nopeuden törmäys pystyasennossa, parhaassa tapauksessa suuren nopeuden ulosajo, jos ei osu isoon autoon.

-Pelkkä takajarru: rengas lukkoon josta aiheutuu sivuluisu, sisäjalalla pidetään pyörä pystyssä ja ostetaan siten aikaa. Tarvittaessa tehdään hetkellinen jarrutuksen lopetus ja hallittu ulosajo pienentyneellä nopeudella tai vaihtoehtoisesti tehdään hallittu kaato pienentyneellä nopeudella tai pienentyneen nopeuden pystyasentoinen hallittu törmäys. Kuljettaja ei muuttunut heti jarrutuksen alussa matkustajan rooliin eikä ajautunut kaatuneena ison auton alle.

Mutta olenkin kalkkis. Koulumatkalla kaatuillut, kuitenkin prätkälläkin joskus ajellut ja etujarrun tärkeyden huomannut. Sittemmin polkupyörän perän nostoilla etujarrutuksissa leikkinyt ja nautiskellut nykyinen huonokuntoinen suoraanajaja.

Ottaisin siis takajarrun. Vannejarrun. En levyjarrua koska lisäisikö se pyörän haluttavuutta tyhmien varkaiden silmissä?

Vain minun mielipiteeni.

Editoin vielä lisäpuolustukseni vannejarrulle: kaikki vanhat (roskalava-)vanteet ovat käytettävissä vauriotapauksia varten. Ei tarvitse olla levyjarrukelpoinen varaosa. (Vaimollani on polkupyörässä levyjarrut, itse en kalkkiksena niitä huolisi, kuuluvat moottoripyöriin.) Anteeksi.

Juha_H
25.05.2011, 15.44
Mä suosittelisin etsimään käytettyä pyörää jostain 80-luvun hujakoilta. Sinkulat on masokisteille, joten joku 5-vaihteinen kitkavivulla (vai mikä se on) varustettu takavaihteisto on vähintään yhtä huoltovapaa kuin se kiristeltävä tai rattailta hyppivä sinkulaviritys, joka ei sovi oikein mihinkään.

Kaupanpäälle saa yleensä ne huonosti pitävät vannejarrut kumpaankin päähän joten sitäkään ei tarvitse miettiä. Jos pyörällä on tarkoitus ajella hyötyajoa myös talvella, niin pelkkä etujarru tekee hommasta ihan itsemurhatouhua.

kpyora
25.05.2011, 16.07
...Mutta, onko Fixi uusi Crossari? :D

Ainakin, jos se on crossarifixi :)

donM
25.05.2011, 17.14
Mä suosittelisin etsimään käytettyä pyörää jostain 80-luvun hujakoilta. Sinkulat on masokisteille, joten joku 5-vaihteinen kitkavivulla (vai mikä se on) varustettu takavaihteisto on vähintään yhtä huoltovapaa kuin se kiristeltävä tai rattailta hyppivä sinkulaviritys, joka ei sovi oikein mihinkään.

Kaupanpäälle saa yleensä ne huonosti pitävät vannejarrut kumpaankin päähän joten sitäkään ei tarvitse miettiä. Jos pyörällä on tarkoitus ajella hyötyajoa myös talvella, niin pelkkä etujarru tekee hommasta ihan itsemurhatouhua.

Tämä on ihan oikeasti vartenotettava ehdotus. Noiden vanhojen retkipyörien, tms. rungot on tehty lähes pomminkestäviksi, ja ovat yleensä syntisen rumia. Molemmat hyviä ominaisuuksia kakkospyörälle. Lisäksi vanhat voimansiirto-osat kestävät tolkuttoman määrän kilometrejä verrattuna uusiin, atleettisiin amuliinisisariinsa.
Tottahan se toki on, ettei joku kierrätyskeskuksesta poimittu vanha tunturi aiheuta mitään omistamisen paloa, mutta oikean yksilön löydettyään tuollaisilla ajaa todella huolettomia kilometrejä.
Ja jos ne levyjarrut ovat ehdoton edellytys, niin joku kätevä voisi hyvinkin näprätä levarin korvakkeet vanhaan haarukkaan pientä korvausta vastaan (?).

Illotus
25.05.2011, 17.33
Chargen sinkulat vaikuttais olevan ihan hyviä ja halpoja. Plug Grinder ollut tässä viikon päivät arkiajossa ja ihan pätevältä vaikuttaa, mitä nyt maalipinnan kestävyys on aivan olematon.

qazserNOS
25.05.2011, 23.57
Mietin jarrujuttua. Eteen vai taakse.

1960-luvun alkupuoliskolla ensimmäisen oman polkupyörän saaneena olen ehkä hieman vanhanaikainen. Näkemykseni perustuukin nuoruuteni yksijarruisiin:

Ikävä esimerkkitapaus: Talviolosuhteet tai kesällä hiekkaa asfaltilla ja matkavauhtinen mutka. Bussi tai kuorma-auto kiilaa eteen, pyöräilijän hätäjarrutus. Kuolema uhkaa!

-Pelkkä etujarru käytössä: nurin hallitsemattomasti, jalka ei auta tukemaan. Seuraa välittömästi kaatuminen suurella nopeudella eteenpäin. Liukuminen tangentin suuntaan hallitsemattomasti. Toinen vaihtoehto, ei jarrutusta ja suuren nopeuden törmäys pystyasennossa, parhaassa tapauksessa suuren nopeuden ulosajo, jos ei osu isoon autoon.

-Pelkkä takajarru: rengas lukkoon josta aiheutuu sivuluisu, sisäjalalla pidetään pyörä pystyssä ja ostetaan siten aikaa. Tarvittaessa tehdään hetkellinen jarrutuksen lopetus ja hallittu ulosajo pienentyneellä nopeudella tai vaihtoehtoisesti tehdään hallittu kaato pienentyneellä nopeudella tai pienentyneen nopeuden pystyasentoinen hallittu törmäys. Kuljettaja ei muuttunut heti jarrutuksen alussa matkustajan rooliin eikä ajautunut kaatuneena ison auton alle.

Mutta olenkin kalkkis. Koulumatkalla kaatuillut, kuitenkin prätkälläkin joskus ajellut ja etujarrun tärkeyden huomannut. Sittemmin polkupyörän perän nostoilla etujarrutuksissa leikkinyt ja nautiskellut nykyinen huonokuntoinen suoraanajaja.

Ottaisin siis takajarrun. Vannejarrun. En levyjarrua koska lisäisikö se pyörän haluttavuutta tyhmien varkaiden silmissä?

Vain minun mielipiteeni.

Editoin vielä lisäpuolustukseni vannejarrulle: kaikki vanhat (roskalava-)vanteet ovat käytettävissä vauriotapauksia varten. Ei tarvitse olla levyjarrukelpoinen varaosa. (Vaimollani on polkupyörässä levyjarrut, itse en kalkkiksena niitä huolisi, kuuluvat moottoripyöriin.) Anteeksi.

Kiitos mielipiteestäsi, näitä eri näkökulmia on mukavaa ja hyödyllistä pohtia! Oman kokemukseni mukaan talvellakin etujarrulla saa jarrutettua takajarrua tehokkaammin, sillä lumella on yllättävän hyvä pito ainakin leveillä matalapaineisilla renkailla. Vain lumettomissa paikoissa, eli jäällä, etujarru on yksinään vaarallinen. Takarenkaan lukkiutumistilanne on mahdollisempaa hallita, mutta tarpeeksi liukkaalla jäällä ei auta edes jalkaa laittaa maahan. Ja tietysti kannattaa aina hiljentää vauhtia jo ennen hiekkaista asfalttimutkaa.

Levyjarru voi tosiaan olla varkaiden silmissä himoittavampi kuin vannejarru, mutta levyjarrutkin ovat jo aika yleisiä. Monissa uusissa markettipyörissäkin on nykyään levyjarrut, eivätkä ne silti näkyneet kelpaavaan ainakaan asuinkiinteistöni pyörävaraston "siivoajille". Kunhan fillari ei yleisesti ottaen näytä arvokkaalta, on haluamansa tyyppisen jarrulaitteen tuoma ajonautinto tärkeämpää.

Sinkulat ovat masokisteille? :D En kyllä itsekään ottaisi sinkulaa ensisijaiseksi fillarikseni, mutta kakkospyörässä vaihteettomuus voi jopa tuoda iloa vaihtelun muodossa. Henkilökohtaisesti minulla on huonoja kokemuksia napavaihteista (Shimano Nexus), jotka aiheuttavat tuntuvaa kitkaa talvipakkasilla. Ehkä joku laadukkaamman luokan moderni napavaihderatkaisu toimisi mukavasti, mutta bujetti paukkuu jo vaihteita ajatellessakin. Lisäksi itse en halua jalkajarrua, jotta voin helposti pyöritellä kammet optimaaliseen lähtöasentoon liikennevaloissa.

Sanar
05.10.2013, 00.02
Täällä on näemmä joskus ollut puhetta kasaripyöristä. Olen ajellut hiukan pidempää työmatkaa vasta pari kuukautta, ja nyt pyöräni varastettiin. Etsiskelen siis kiireesti uutta työmatkapyörää, mutta budjetti on pieni (ajattelin hankkia hintavamman pyörän vasta ensi vuonna, kun oma makukin on päässyt ensin vähän kehittymään) ja kyllin pieniä runkokokojakin on käytettynä niukasti tarjolla. Netin kauppapaikat ovat kuitenkin pullollaan kasarin näköisiä kippurasarvia muutaman kympin tai korkeintaan parin satasen hintaan. Jos nämä pyörät ovat vielä käytössä kelvollisia, niin valikoimani laajenisi moninkertaiseksi kertaheitolla.

Kysymys kuuluukin siis: Kannattaako kasaripyöriä vielä hankkia? Rungot ainakin näyttävät tosi siroilta, mutta ovatko vanhat pyörät silti kovin painavia?

Olen koko ikäni ajellut 90-luvun kolmivaihteisella nuoriso-Tunturilla, ja pääkriteerinä onkin vain, että edellistä pyörää lujempaa pitäisi päästä kulkemaan ja vaihteita pitäisi olla enemmän alamäkiä varten. Mitään huippupyörää ei siis ole haussa. :P

snowfake
05.10.2013, 11.00
Joku 3/7-vaihteinen"citypyörä". Niitä saa nyt juuri tarjouksesta. Runkolukko on riittänyt omaan Tunturiin joten ei tarvitse mitään ylimääräistä kanniskella mukana

vuohi
05.10.2013, 11.39
Itsellä on ollut huoleton neljäs pyörä yleensä nurkissa pyörimistä varten. Kyllähän kalliimpikin pyörä pysyy marketin tai koulun pihassa ihan hyvin lukolla kiinni mutta ei sitä jaksa raahata aina olkkarista/varastosta ulos sitä kilsan matkaa varten. Tämän takia olen ajellut Jamiksen sinkulalla mutta nyt prkl sekin varastettiin! No porukoiden nurkissa loju käyttämättömänä joku 80-luvun tunturin kolmivaihteinen naistenpyörä jolla mennään nyt toistaiseksi.

Kyllähän tuollakin pääsee mutta pyöräilystä pitävänä en aio langettaa itselleni moista rangaistusta vaan ostan jonkun sinkulan varmaan tohon tilalle jahka saan vakuutuksesta rahat. Ajattelin vaihtaa kapea renkaisen teräsrunko fillarin tuollaiseen vähän muhkumpaan alumiini peliin jos pääsisi talvella paremmin etenemään http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-vee-29-city-bike/rp-prod81000, on meinaan vähän eroa tuossa varmaan 20kg painavassa tunturissa ja tuon vituksen kanssa joka painaa 11kg.

mankeloija
06.10.2013, 14.35
Täältä myös ääni käytetylle pyörälle. Itselläni on kolme pyörää:
- Cyclo vm.2012: Kesän pidemmät lenkit, maantielenkit, työmatka kesällä
- 29 hardtail vm.2013: Maastoon, leppoisaan pyöräilyyn vaimokkeen kanssa, työmatka talvella
- 26 hardtail vm.199x: Kaupassa käymiseen, baaripyöräilyyn.

Noista kaksi ensimmäistä seilaa käytännössä työpaikan ja kodin väliä. Kotona ne ovat tallissa ja työpaikalla kameran alla järeällä U-lukolla kiinni tolpassa.
Tuo kolmas pyörä asuu ulkona ja on tähän mennessä säilynyt oikein hyvin kerrostalon pihassa. Siinä lukkona on kutistesukalla päällystetty kettinki, jossa on Abloyn munalukko Kettinki on sen verran pitkä, että kaupungissa pyörän saa tolppaan kiinni. Kettinki on sen verran järeä, ettei sitä saa ilman voimapihtejä katki. Harvalla baarista saapulla ja kyytiä kotiin etsivällä on voimapihdit mukana. Pyörä on taas niin arvoton, ettei se taatusti kiinnosta yhtäkään myynniksi kelpaavaa tavaraa etsivää varasta. 21 -vaihdetta acera sarjaa. Ajaa asiansa ja varaosat ei kauheasti maksa... Voimansiirto, vaihteet ja jarrut on hyvässä kunnossa ja pyörä on hyvä ajaa. Pyörä on alkuperäisissä (rumissa) teippauksissa. Rungossa on ruosteisia kohtia ja lommoja. Olen pyrkinyt putsaamaan pyörää mahdollisimman harvoin.

Eli summasummarum omat suositukset:
- Edes jonkin verran vaihteita -> On ne vaihteet kuitenkin mukavat olla, jos et aja kokoaikaa tasaisella.
- Mahdollisimman ruma ja arvottoman näköinen. Likaisuus plussaa. -> Ei kiinnitä huomiota
- Osasarja jotain A:lla alkavaa -> Loppuu osien etsijöiden mielenkiinto.
- Ei halpaa vaijerilukkoa -> Helppoja tiirikoida ja saa katki ilman suurempaa yritystä. Halvan hyvän lukon saa esimerkiksi tuolla kettinki+Abloy yhdistelmällä. Abloy on hankala tiirikoida ja kettinkiä ei saa katki ilman työkaluja.
- Hyvä ajaa ja hyvä ajoasento.
- Lokasuojat -> Kakkosfillarilla ajetaan joka säässä
- Suht kevyt runko. Esimerkiksi joku vanhempi täysjäykkä maasturi -> Kävin kaupassa vaimokkeen vanhalla "perinteisellä" naisten pyörällä, josssa oli kori, tarakka yms. Kyllä tuo suuri paino alkaa ärsyttämään eikä sitä voi edes perustella sillä, että "kun tämä nyt oli niin halpa".
- Halpa. Jos se nyt kuitenkin viedään niin ei ärsytä niin suuresti.

Poliisin huutokaupasta voi katsoa, torista tai esimerkiksi täältä:
http://www.trety.org/index.php/palvelut/pyorapaja

Tuolla Etapissa työllistetyt korjaavat lahjoituksena saatuja polkupyöriä ja myyvät nämä sitten huollettuna eteenpäin.

Ohiampuja
07.10.2013, 09.29
Kyllähän tuollakin pääsee mutta pyöräilystä pitävänä en aio langettaa itselleni moista rangaistusta...
Tämä onkin hankala yhtälö. Pyörän pitäisi olla niin kehnon näköinen ettei se kiinnosta varasta, mutta kuitenkin niin hyvä ettei sillä ajaminen ole pelkkää kärsimystä.

Minulla on kaupunkipyöränä Nishikin Roadmaster sinkula suoralla tangolla. Mutta täydellinen käyttöpyörä olisi 29" maasturi jäykällä keulalla ja 1*9 vaihteilla. Vaikka sitten ne Alivio vaihteet ja vivut.

Auttaisiko jos tuollaiseen tekisi camo-käsittelyn ruosteen värisellä sprayllä, sähkömiehen teipillä ja nippusiteillä? :rolleyes:

Moby
08.10.2013, 07.01
...Mutta täydellinen käyttöpyörä olisi 29" maasturi jäykällä keulalla ja 1*9 vaihteilla...

Oon miettinyt pitkään kakkosfillarin/työmatkafillarin ostoa ja oon päätynyt lähelle tuota, levarit ja rullaavat renkaat vielä niin voi kikkailla kivasti. Pyörällä pitäisi pärjätä ympäri vuoden, se pitää voida jättää kaupungille ja mahdollisimman vähän osia, fillarilla on tarkoitus ajaa kaikki alle 5km matkat niin kauppaan kuin töihin.

Löytyykö tällaista hintaluokassa alle 800€ valmiina? Lähinpänä taitaa olla CRC:n Vitukset mutta niihin on pitänyt änkeä kolme ratasta eteen tai ne on sinkuloita..

vuohi
08.10.2013, 07.30
Pakko avautua tänne nyt asiasta. Kadonnut "huoleton nelosfillarini" löytyi. Kyseessä oli siis jamis beatnik sinkula joka oli aika raffin näköisessä kunnossa. No eilen sain kaverilta kuulla, että se lojuu pusikossa noin 100m kotoani. Paikalle päästyäni totesin, että siittä on varastettu siihen itse vaihtamani on-off:in mustaksi spraymaalilla maalattu stemmi sekä wellgon halpis flätit. Stemmi varkauden yhteydessä myös osa ohjauslaakerin rinkuloista on hukkunut. Satula tolppineen ja kiekot olivat kuitenkin talella. En tiedä onko sitten joku just noi osat tarvinnut vai mitä helvettiä? Ihan arvotonta paskaa noi osat, uutena osto hinta ehkä 50€ yhteensä ja joku jaksanut ruuvata toisen pyörästä irti?

No eiköhän kotivakuutuksesta mene koko pyörä tai ainakin vien sitten johonkin laitettavaksi itseäni ei kiinnosta ruveta osien hinnalla etsimään esim. uutta ohjauslaakeria. Pitää varmaan seuraavaan vaihtaa jotkut erikoiset torxi ruuvit startegisiin paikkoihin tai jotain kun halpa paskakin näköjään kiinnostaa pitkäkyntistä...

Sarpale
09.10.2013, 14.35
Oho, mä ostin juuri viime viikolla juuri tällaisen huolettoman kakkosfillarin!
Omat kriteerit oli aikalailla samat kuin muillakin ketjussa kommentoineilla, joskin levyjarrut ja vaihteita oli toivelistalla.
Ja tietysti edullinen hinta :o

Pyörä löytyi, eikä tarvinutkaan kauaksi lähteä!
http://www.sportax.fi/product/71/norco-indie-3
Värinäkin oli vielä musta, joka sulautuu urbaaniin ympäristöön nasevasti.
Asensin sopivasti valoja ja heijastimia ja muita tilpeitä tehdäkseni siitä työ- ja tarvematkakelpoisen, ja hyvältä kaveri nyt vaikuttaa viikon ajon jälkeen.
Kaikki toimii sopivan hyvin, kuten odottaa saattaa. Vaihtajat eivät ole pöllömmät lainkaan, jarruissa tietysti on eroa maastokonkelin jarruihin, mutta ei siitä kehtaa marista.
Halvalla sai kelpoisen! :)

Moby
09.10.2013, 14.52
^ Paljonko on Norcolla painoa?

mehukatti
09.10.2013, 15.59
Ite oon havainnut maantiesinkulat huolettomaksi, kunhan vaihtaa vapaarattaan heti uutena White Industries:iin. Muuten vapaaratas alkaa rohisemaan ekan vesisateen jälkeen. Suositeltava vaihtoehto vois olla Kona Paddywagon, koska samanlainen pitäis löytyä kohtuullisen helposti ja nopeasti varastetun tilalle. Varastamisherkkyyttä voi vähentää maalaamalla rungon rumasti mattamustaksi halvimmalla mahdollisella spraylla ja hankkimalla kunnollisen U-lukon ja siihen kylkeen ohuen vaijerin, jolla saa estettyä kiekkojen ja penkin varastamisen. Tollanen maantiesinkula liikkuu aika kevyesti ja nopeasti ainakin verrattuna maastopyörään tai mummopyörään, joten pitkätkin matkat sujuu mukavasti. Mikäli kuitenkin kuulostaa liian hankalalta, niin suosittelisin mummopyörää. Niitä löytää toisinaan ilmaiseksi, kun taloyhtiöt tyhjentää pyöräkellareita.

Moby
09.10.2013, 16.14
Jyväskylässä on maastoa sen verran että vaihteet on välttämättömät ympärivuotisessa ajossa. Tyylikkäitä sinkulat on mutta ilman vaihteita tulee hiksa ainakin mun ajotavalla.

hece
09.10.2013, 16.29
^ Paljonko on Norcolla painoa?
Norcon sivu sanoo 13.1 kg. Kuinkahan leveetä kumia tuohon mahtuu alle? Mahdolliset lokasuojat tietysti asettaa omat rajoituksensa.
http://www.norco.com/archives/2012/?id=indie-3

tommi2
09.10.2013, 20.06
hyvän pyörän saa mukavasti romun näköiseksi, sitä kuitenkaan rikkomatta, kun laittaa esim. ilmastointiteippiä sinne tänne "paikkauksen" näköisesti. satulan alla roikkuva trasselituppo tuo tunnelmaa, kuten "vääränlaiset" lokarit (esim. maantiepyörään maastopyörän muhkeat pikalokarit). ei kannattane sortua kuitenkaan liioitteluun ettei pyörä käy kiinnittämään huomiota.

Ohiampuja
05.05.2014, 15.38
Ja taas ollaan saman kysymyksen äärellä. Roadmaster on Turussa ja nyt pitää hommata Tampereelle oma halpis käyttöpyörä.

Eli tarkoitus on ajella alle 5 km matkat töihin, kauppaan, kirjastoon. Ja toivottavasti myös joskus sinne baariin. Fillari ei olohuoneeseen mahdu, joten taloyhtiön kolhoosivarasto on kohtalona. Tai sitten pihassa, oven pielessä.

Mutta ongelmana on hyviin pyöriin tottuminen, jollain mummopyörän raaskulla ei viitsisi ajella, mielellään saisi olla 28" kumekset ja takavaihtaja olisi plussaa... mitä arvovaltainen raati suosittaa...

Ps. Tuosta peli 279 egulia. :)
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Polkupyorat-ja-vaunut/Miehille/Hybrid-28-271330/

juhapoika
05.05.2014, 21.01
Ostin itselleni "nelos-" ja "viitos" -pyöriksi kaksi projektia: 25 euroa Mongoose Iboc Sport -teräsrunkoiseen maastopyörään ja 40 euroa Cannondale M500-maastopyörään. Lähinnä terapiaprojekteiksi.
Mongooseen meni ostohinnan kanssa 100 e rahaa ja on kyllä mukava pyörä!
Cannondalesta tuli myös hyvä kauppa- ja asiointipyörä. Vaijerit uusiksi ja Biltemasta voimansiirto. Kumit 2 tuumaa leveät. 26-tuumaiset Kojakit. Kyllä rullaa hyvin ja painokin 11 kg. Eikä maksanut paljon.
Ja molemmissa hyvä tunnelma!

Ohiampuja
07.05.2014, 13.22
Tästä DBS 349 €. Etuvaihtaja pois ja takavaihtajaksi kaapista löytyvä vanha XT. :)
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/dbs-dbs-logic-300-miesten-hybridipyora/p/1096850_1_style

Kona 449 €
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/kona-dew

Budgetin Nakamura 269 €.
https://www.budgetsport.fi/nakamura-runaway-28-7-men-miesten-citypyora/56437445/dp

Anttilan Soliferi 185 €
http://www.netanttila.com/shop/fi/netanttila/solifer-classic-miesten-28-1-v-musta-6863914?nosto=subcategory-nosto-2

Onhan näitä halpoja pyöriä, mutta eivät kyllä oikein säväytä... Mutta täältä löytyy jo paljon parempia ehdokkaita...
http://www.bikester.fi/polkupyorat/sinkula.html

izmo
07.05.2014, 13.30
Laita bubjettiin 500 - 600 e lisää niin saa järkevän kakkospyörän

Ohiampuja
07.05.2014, 14.56
Izmo, sillä rahalla saa jo ykköspyörän. :)

izmo
07.05.2014, 19.30
Izmo, sillä rahalla saa jo ykköspyörän. :)

kattoit väärin.... ei ole kuin kaksi nollaa perässä:cool:

via
08.05.2014, 07.04
oli sama tilanne talvella, Porissa alla on Pelago Rohloffilla, Trelle ostin kauppakassiksi Torin kautta noin 10-vuotiaan Tunturin, osat XTR ja XT, pitäisi nyt vaan "teipata" - satulaksi laitoin kaapista löytyneen Brooksin

Ohiampuja
13.05.2014, 11.49
Oho, mä ostin juuri viime viikolla juuri tällaisen huolettoman kakkosfillarin! Pyörä löytyi, eikä tarvinutkaan kauaksi lähteä!
http://www.sportax.fi/product/71/norco-indie-3.
Halvalla sai kelpoisen! :)
Niinpä niin, viimeinen 20" Indie 3 seisoo nyt meikeläisen olohuoneessa. Ja ulos meinaan sen kyllä komentaa, kunhan tässä kerään rohkeutta.
Hiukan himottaisi tuunata tuosta R-F rattaalla 1 * 9 vaihteinen. Mutta sitten se halpa kakkos-filo tavoite kärsii.

Eli nyt mennään noilla osilla, mitä suunnittelija on viisaudessaan speksannut.

Ps. Tuo Vitus olikin hieno ja vielä edullinen. Tuollainen sitten seuraavaksi...
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-29-city-bike-2014/rp-prod84760

paskalokki
17.05.2014, 03.03
Terve!

Haussa on terassi- ja baarifillarointiin joku halpa ja helposti poljettava munamankeli kakkosfillariksi. Ykköspyörä on vuoden 2012 Nishiki 401 -hybridi ja vaikka onkin hinnan ja ominaisuuksien puolesta suurimmalle osalle tämän foorumin käyttäjistä se halpa pyörä, on se minulle silti sopiva ja melko kallis hankinta.

Pari kertaa hankinnan jälkeen viime vuonna menin tuolla nurin ja nyt se tuo harmaita hiuksia, kun ei jarrulevyt ole aivan suorat ja ottavat kiinni palaan vapaanakin. :(

Eli tuollaiseen kevyeen, vajaan 3 kilometrin siirtymiseen per suunta on haussa joku oikeasti halpa munamankeli, millä pääsisi baariin ja takaisin ja jos sillä nurin vetää, ei tule suru puseroon. Tietty tässä on myös se, jos tuon jonnekin jättää niin ei niin huonosti tartte yötä nukkua.

Kerran minulta on noin vajaa 10 vuotta sitten nyysitty vanhanmallinen Jopo ja joskus muksuna maastopyörä, eli vanhemmille Jopoille on vissiin ainakin kysyntää Aseman valinnassa?

XXL:stä meinasin avausviikonloppuna ostaa 99 eurolla Soliferin vaihteettoman naistenpyörän, mutta appiukon pelottelut paskoista osista saivat sitten perääntymään kumminkin. Ongelma ei ole myöskään ostaa käytettyä tietenkään, mutta mitään maasto- tai monivaihteistapyörää en halua. Yksinkertainen, simppeli, helppo, kyllä te tiedätte.

Mitä suosittelette tai mistä kannattaa lähteä etsimään, tori.fi:stä?

kpyora
17.05.2014, 08.23
Terve!

Haussa on terassi- ja baarifillarointiin joku halpa ja helposti poljettava munamankeli kakkosfillariksi. Ykköspyörä on vuoden 2012 Nishiki 401 -hybridi...

Itse jo vastasitkin. Tuosta Nishikistä voi tehdä baaripyörän ja ostaa oikean polkupyörän sen lisäksi. Mihin käytät ykköspyörää?

Jos se on mahdoton ajatus, niin sitten sinun on ostettava jostain palstalta pyörä halvalla. Itse en sitä tekisi, koska siellä liikkuu paljon varastettuja pyöriä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

paskalokki
17.05.2014, 13.33
Itse jo vastasitkin. Tuosta Nishikistä voi tehdä baaripyörän ja ostaa oikean polkupyörän sen lisäksi. Mihin käytät ykköspyörää?

Jos se on mahdoton ajatus, niin sitten sinun on ostettava jostain palstalta pyörä halvalla. Itse en sitä tekisi, koska siellä liikkuu paljon varastettuja pyöriä.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Koitinkin tuosta lauseen loppuosasta tehdä sen verran selkeän, että tämäntyylisiä vastauksia ei tulisi, mutta..

Tuo on minulle se "oikea" polkupyörä millä ajan kuntolenkit ja päiväsaikaan ja noin selvitäpäin joitain siirtymisiä. Se on myös sitä hintansa puolesta minulle, vaikka ehkä sinun ykköspyörän etuvannekin maksaa enemmän. Mahdollinen ajatus se olisi jos fyrkkaa olisi enemmän käytettävissä, mutta kun tällä hetkellä sitä ei ole niin pitää miettiä jotain muuta.

PedroK
18.05.2014, 09.34
Taitaapi olla tuo tori.fi juuri tuo sun etsimäsi paikka. Ei kai baarista kotiin siirtymiseen nyt parempaa tarvitse kuin 20€ Yosemiten. Miksi ajaa muuten kännissä jos ei pysy pystyssä?

MTS
20.05.2014, 14.46
Mitä suosittelette tai mistä kannattaa lähteä etsimään, tori.fi:stä?
Itse olen harkinnut 50 - 100 euron kakkospyörän hankkimista vastaavanlaiseen tarkoitukseen kierrätyskeskuksesta. Ainakin Turun seudulla Recykkeli ottaa vastaan lahjoituspyöriä ja myy eteenpäin sopuhintaan kunhan ne on ensin purettu alkutekijöihinsä ja huollettu (mikä on noin suurin piirtein erinomaista). Kaveri löysi kirppikseltä Tunturin retromaantieraketin yhdeksänkympin pintaan, eikä siinäkään vaikuta olevan valittamisen varaa.

Ohiampuja
06.08.2014, 12.36
Tässä taas sinkula-fixi pohdintaa.

Aikoinaan Lontoossa ja Tokiossa katselin ihmeissäni kuinka paljon katukuvassa näkyi noita maagisia ja huolettomia kaupunkipyöriä.

Viime viikolla Prahassa tilanne oli toinen. Katukuvassa näkyi yllättävän vähän sinkuloita, liki kaikissa pyörissä oli vähintään takavaihteet. Aikani sitä ihmettelin kunnes tajusin ympärillä olevat ylämäet. Eli kyllä se mäkimaasto vaan vaihteita kaipaa. Tai sitten Tsekkiläiset ovat vaan heikompia pyöräilijöitä. :)

Ps. Jos noissa ekoissa kaupungeissa maasturit olivat harvinaisia niin Prahassa tilanne oli toinen. Maastureita ja täpäreitä näkyi kaupungilla paljon.

idänihme
07.08.2014, 13.52
Tässä taas sinkula-fixi pohdintaa.

Aikoinaan Lontoossa ja Tokiossa katselin ihmeissäni kuinka paljon katukuvassa näkyi noita maagisia ja huolettomia kaupunkipyöriä.

Viime viikolla Prahassa tilanne oli toinen. Katukuvassa näkyi yllättävän vähän sinkuloita, liki kaikissa pyörissä oli vähintään takavaihteet. Aikani sitä ihmettelin kunnes tajusin ympärillä olevat ylämäet. Eli kyllä se mäkimaasto vaan vaihteita kaipaa. Tai sitten Tsekkiläiset ovat vaan heikompia pyöräilijöitä. :)

Ps. Jos noissa ekoissa kaupungeissa maasturit olivat harvinaisia niin Prahassa tilanne oli toinen. Maastureita ja täpäreitä näkyi kaupungilla paljon.
Toisaalta riittävän mäkisessä ja urbaanissa maastossa sinkula erittäin lyhyellä välityksellä ja vapaarattaalla toimii myös. Alamäet kun voi rullata. Tuolloin kannattaa myös speksata leveä ohjaustanko, jonka kanssa pääsee jyrkimmät pätkät hieman liian isolla vaihteella vääntäen. Pahat mäet+avoin tasainen maantie on se kombo jossa vaihteiden ylivoima korostuu.

Vuosien vanhasta jarruspekulaatiosta tuli mieleen että jos yhdellä jarrulla haluaa selvitä on turvallisin vaihtoehto mahdollisimman huono jarru, jonka kanssa tulee varottua. Etujarrullinen fiksi varsinkin skidaustaidottomalla kuskilla on aika pelottava jos jarru feilaa. Jarruton sinkula taas voisi olla melko turvallinen koska sillä ei kukaan uskalla ajaa kovaa. Takajarrullinen pyörä tai jarruton fiksi jossain ääripäiden väliltä. Itse pidän fiksissäkin molemmat jarrut kun droppitanko on muutenkin parempi kahvoilla.

Ohiampuja
15.10.2015, 14.05
Niinpä niin, viimeinen 20" Indie 3 seisoo nyt meikeläisen olohuoneessa. Ja ulos meinaan sen kyllä komentaa, kunhan tässä kerään rohkeutta.
Hiukan himottaisi tuunata tuosta R-F rattaalla 1 * 9 vaihteinen. Mutta sitten se halpa kakkos-filo tavoite kärsii. Eli nyt mennään noilla osilla, mitä suunnittelija on viisaudessaan speksannut.
No niin, hyvä että mentiin näin.

Meidän nurkilla oli muutama viikko sitten käyty putsaamassa nurkkia, kuulemma läheisen rakennustyömaan kopit oli inventoitu ja vapaana olleita pyöriäkin oli mukaan lähtenyt.
Naapurilla oli n 2 kk vanha Scott 29" vaijerilla kiinni katospilarissa, mutta aamulla siinä odotti vain siististi leikattu vaijerinpää.

Minun vihreä-jäykkäkeula-lokari-Norco oli kiinni samanlaisella vaijerilla mutta se ei varkaille kelvannut. Eli huoleton kakkosfillari pelasi niin kuin piti.

Veivaaja
15.10.2015, 16.37
Täytyy viedä keskustelua vähän toiseen suuntaan.

Minulla on n:ntenä fillarina napavaihteinen, rullajarrullinen ja napdynamollinen vehje. Kun akilles ja kylki ovat estäneet viime aikoina reippaamman menon, olen tyytyväisenä polkenut tuolla kaupunkimatkoja. Kunhan napavaihteen vaijeri on oikeassa säädössä niin pyörä toimii lähes huolloitta. Leveä ketju ja ketjunsuoja pitävät huolta siitä, että ketjun huoltoa ei tarvitse usein tehdä. Rullajarruihin riittää Shimpan oma erikoismönjä, jota parin-kolmen vuoden välein ruiskutetaan napoihin. Kaipaisin tosin rullajarrujen sijaan levareita, ei niinkään jarrutustehon, vaan renkaanvaihdon helpottamiseksi.

Konkeli maksoi jonkin verran, joten en ole ulkoiluttanut sitä yön yli missään. Mutta en muutenkaan jättäisi pyöriäni ulkosalle yön yli. Olen omaan 2/n:s pyörävalintaani tyytyväinen.