PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridi hakusessa...

sussu79
14.05.2011, 13.00
Olen aloittelemassa pyöräharrastusta ja uusi pyörä ois hankinnan alla... asfalttia ja osin hiekkatietä tulee ajettua, siksi hybridiä mielin, ja ei joustohaarukkaa... hinta luokka 500-600e. Tarkoitus ois ajella semmosia 20-40km: lenkkejä.. Ja sit se malli ongelma, tottunu "naisten runkoon", joten pikkasen karsastan sitä korkeeta poikkitankoa:p... Mutta ehdotuksia ottaisin mielelläni vastaan..
Ja mitä mieltä ootte Helkaman s2000 & s3000 malleista? Entä Tunturin rx300 mallista?!

Henuz
14.05.2011, 15.03
Jos oot aika pieni, niin tuossa vois olla ihan kohtalainen vaihtoehto: http://www.wiggle.co.uk/gt-ladies-traffic-20-2010/

Keskiäkäinen lohjalainen
14.05.2011, 15.13
Olen aloittelemassa pyöräharrastusta ja uusi pyörä ois hankinnan alla... asfalttia ja osin hiekkatietä tulee ajettua, siksi hybridiä mielin, ja ei joustohaarukkaa... hinta luokka 500-600e. Tarkoitus ois ajella semmosia 20-40km: lenkkejä.. Ja sit se malli ongelma, tottunu "naisten runkoon", joten pikkasen karsastan sitä korkeeta poikkitankoa:p... Mutta ehdotuksia ottaisin mielelläni vastaan..
Ja mitä mieltä ootte Helkaman s2000 & s3000 malleista? Entä Tunturin rx300 mallista?!

Jos oot pääkaupunkiseudulta, tsekkaa pyorahuolto.com:n tarjonta. Esimerkiksi:

http://www.pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=24

nure
14.05.2011, 18.53
Konan runko on aika laskevalla vaakputkella, jostain se on aloitettava parempiin pyöriin siirtyminen koska vaikeaa tulevaisuudessa saada kun innostut... ;-)

HannaM
14.05.2011, 19.14
Vastailen sulle, koska juuri olin samalla asialla.
Itse ostin Konan Dew Plussan, miesten rungolla, mutta tosiaan sellainen laskeva runko, eikä ole mua ainakaan yhtään haitannut, vaikka olen tottunut ajamaan naisten rungolla. Hinta 599e (ilman varusteita).
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dew_plus

Muita hyviä vaihtoehtoja ovat Rossano Premium -hybridit.
http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&malli=hybrid&sex=n&menu=2

Tykkäsin myös Felt qx 75 ja 85 -malleista, mutta niissä naisten suurin koko (49cm) oli mulle liian pieni.

Uskon että tuo Specialized Vita on myös hyvä. Sitä voi olla vaikea päästä kokeilemaan.

Helkama s3000 muuten on joustohaarukka, mutta s2000 ei ole.

Kannattaa mennä vain liikkeisiin kokeilemaan ja kyselemään!

kpyora
14.05.2011, 19.45
Fiksuinta olis laittaa se satanen tai kaksi lisää ja ostaa maantiepyörä. ;) Tuossa käyttötapakuvauksessasi ei oel mitään, mikä puoltaisi hybridiä.

Keskiäkäinen lohjalainen
14.05.2011, 20.09
Fiksuinta olis laittaa se satanen tai kaksi lisää ja ostaa maantiepyörä. ;) Tuossa käyttötapakuvauksessasi ei oel mitään, mikä puoltaisi hybridiä.

Lähes samaa mieltä. Lenkeillä on taipumus pidentyä. Mitä pidemmälle lenkille haluaa lähteä, sitä vähemmän hybridistä on harrastevälineeksi.

Jos ohjelmassa on paljon hiekkatietä, sitten maantiekulkine ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Pääsinkö ensimmäisenä suosittelemaan tässä ketjussa cyclocrossaria :D .

nure
14.05.2011, 20.49
Homma kuitenkin menee niin että ei kaikille ole tarpeen maantie tai crossari, on vain hauskaa ajella jollain rennommalla fillarilla... Aloittelijalle saattaa usein olla hyvinkin tärkeää pyörän monikäyttöisyys...

Peregrinus
14.05.2011, 21.49

Näkyy siellä lukevan hiekkatiet ja naisten runko, joista kumpikaan ei taida puoltaa maantiepyörää.

nuubiainen
14.05.2011, 21.55
Vähän riskaabelia lähteä ostamaan maantieohjusta heti alkuun, kun ei sitten tiedä tuleeko niin paljon ajettua. Hybridin voi aina säästää kakkos- tai kolmospyöräksi jos into lisääntyy, se on hyvä kauppakassiksi ja lasten kuljettamiseen.

Il Capitano
14.05.2011, 22.08
Täälläkin ollaan naiselle pohdittu hybridiä. Yksi vaihtoehto ollut Specialized Ariel Lady, jossa on ikävä kyllä joustokeula:
http://www.kauppaveljet.fi/tuote/1814/

nure
14.05.2011, 23.55
Ja tosi ikävä keula kaiken lisäksi!

ellako
15.05.2011, 00.02
Hep. Täälläkin ajettu viime kesästä asti "ukkomallin" Konalla dew plussalla.
Poikkitanko on viisto, ei haittaa menoa eikä pysähtymistä.
Olen ollut tyytyväinen pyörään.

kpyora
15.05.2011, 08.59
Näkyy siellä lukevan hiekkatiet ja naisten runko, joista kumpikaan ei taida puoltaa maantiepyörää.

Hiekkatiellä maantiepyörä toimii ihan hyvin. Jos on todella huono tie, niin vähän leveämpi rengas alle. Esimerkiksi 28mm mahtuu aika moneen pyörään.

Ns. naisten rungon mukana saa kaksi ostettua ominaisuutta: suurempi paino ja heikompi rakenne. Joten ne voi unohtaa. Oikea naistenrunko (http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1323), siis samanlainen kuin miestenrunkokin, mutta lyhyempi, on sitten toinen juttu. Hinta vain tahtoo karata.

Musashi
15.05.2011, 10.30
Hiekkatiellä maantiepyörä toimii ihan hyvin.

No ei varmasti toimi. Ei edes makuasia enää tämä.

jartsuli
15.05.2011, 10.42
Sussu, suosittelen ostamaan juuri sen pyörän mikä tuntuu/näyttää hyvältä ja saat sen sopivaan hintaan.. kannattaa muuten ostaa samalla kaikki puuttuvat varusteet (tinkata pakettina), olennaisin tietty kypärä.

Täältä kun kyselee että mikä ois hyvä niin vastaus on liuta vakavalla naamalla kirjotettuja ihan asiaa sisältäviä viestejä mutta sä voit ohittaa nuo nyt kun olet vasta alottamassa touhua.. jahka harrastus tuntuu kivalta ja haluat panostaa asiaan lisää niin täältä löytyy kyllä sitten lisää vinkkiä.

Nyt on tärkeintä että saat pelin hankittua ja pääset nauttimaan, etkä mieti tässä vaiheessa epäolennaisia juttuja.

kivoja lenkkejä

kpyora
15.05.2011, 15.02
No ei varmasti toimi. Ei edes makuasia enää tämä.

Ajan työmatkaa fillarilla ja aikaisemmin pelkästään maantiefillarilla. (Nyttemmin crossari fixilla aika paljon). Tiedän kokemuksesta, että maantiepyörä toimii ihan hyvin hiekkatielläkin. :rolleyes: Sitä en tiedä, mistä olet saanut päähäsi, ettei se toimisi.

Mukulakiviosuudet Helsingin keskustassa ovat haastavia. Mukulakivillä rungon ja kiekkojen laatu ratkaisee. Maantiefillarini on mukavampi (kuitua molemmissa päissä + 21mm renkaat) kuin crossarini (kuitua vain keulassa + 28mm renkaat ja paljon edellistä huonommat kiekot).

Jos hakee todella mukavaa ajettavaa, kannattaa katsastaa teräsrunkoiset maantiepyörät. Lisäksi on erikseen huonoille teille tehtyjä kilpapyöriä, kuten Spessun Roubaix (http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=52873&scid=1001&scname=Road).

Peregrinus
15.05.2011, 21.19
Lisäksi on erikseen huonoille teille tehtyjä kilpapyöriä, kuten Spessun Roubaix (http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=52873&scid=1001&scname=Road).

Siitä ketjun aloittajalle pyörä. Hinta 2700 dollaria:).

Oikeasti jo aikaisemmin mainittu Specialized Vita Sport vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta 600 euron hintaluokkaan

sussu79
16.05.2011, 16.56
Korvessa kun asuu niin täällä on melki mahdoton testata mitään ns. parempia pyöriä... eli netistä tilattava summamutikassa... Tuo Konan dew plus tulee paljon esille monissakin viesteissä, että se ois varmaan hinta-laatusuhteeltaan etevä peli... Tuo Specialized vita sport kiinnostaa myös, mut siinäkö oli vain 8 vaihdetta... riittäneekö?! Just saman hintanen on ku kona, että.... Harkitaan ja miestiskellään vielä:o
Mutta lisää mielipiteitä ja neuvoja otan edelleen vastaan;)

kpyora
16.05.2011, 20.18
Minusta kannattaa tehdä elämysmatka lähimpään isoon kaupunkiin ja kokeilla pyörää ennen ostamista.

HannaM
16.05.2011, 22.52
Tässä komppaan kpyoraa. Kannattaa kyllä mennä kokeilemaan, jos pyörä on tärkeä ostos ja aikoo sitä käyttää... Rungot on merkistä ja mallista riippuen hieman erilaisia, pitää löytää itselle sopiva. Kokoakin voi olla vaikea valita kokeilematta. Myös ajoasennossa pienetkin erot voivat tuntua.

Nufan
17.05.2011, 11.35
Korvessa kun asuu niin....

Missä on sellanen korpi, ettei lähistöllä ole pyöräkauppaa?

jalkkis
17.05.2011, 12.11
Lähes samaa mieltä. Lenkeillä on taipumus pidentyä. Mitä pidemmälle lenkille haluaa lähteä, sitä vähemmän hybridistä on harrastevälineeksi...

Ja paskat :)

Itse poljin hyrpiitillä 8 vuotta ja ihan säännöllisesti vetäsin sillä 30-80 kilsan lenkkejä. Ja pisimmät päivärudit oli luokkaa 170km, kun vetästiin sivulaukkujen kanssa kaverin mökille. Eikä tehnyt tiukkaa. Ite olen totutellut ajamaan nyt CC:llä ja näin 400km:n jälkeen olen edelleen sitä mieltä, että hydridi, jossa on jarrut ja vaihteet jatkuvasti käsissä ilman otteen muuttamista, on helpompi hallittava taajamaolosuhteissa.

Jos pääset kokeilemaan cyclocrossaria, niin kokeile ihmeessä. Maantiepyörää en itse ostaisi ekaksi pyöräksi, sillä liian rajattu käyttötarkoitus. Hybridi on oikeesti ihan hyvä ensipyörä. Nopein se ei ole eikä kevyinkään mutta helppo ajaa sekä hallita ja kaikin puolin monikäyttöinen.

Sussu79 on hyvä ja poistuu korvesta hetkeksi ja käy kokeilemassa eri vaihtoehtoja, ekaa pyörää ei kannata ostaa kokeilematta muutamaa erimerkkistä ja miksei erityyppistäkin pyörää. Ties vaikka innostutkin noista maantieohjuksista :)

jalkkis
17.05.2011, 12.22
Pitikin vielä mainita, että varmista, että saat haluamasi varusteet kiinni pyörään. Siis lokasuojat, tavaratelineen, mahdollisesti kiinteä lukon jne. Sporttisimmissa hybrideissä (ns. fitness-pyörissä) ei välttämättä ole kiinnityspaikkoja kaikille noille. Onhan niitä pikalokareita, satulatolppatarakoita jne mutta ne ovat enempi tilapäis- kuin jatkuvaan käyttöön.

Mainittu Spessun Vita Sport näyttää ihan asialliselta ja Konan Dew Plussaa on kehuttu useampaan otteeseen eri yhteyksissä.

Hakeudu jokatapauksessa lähimpään pyöräliikkeeseen (ei siis markettiin) ihmettelemään ja kokeilemaan valikoimaa.

kpyora
17.05.2011, 20.31
Ja paskat :)

Itse poljin hyrpiitillä 8 vuotta...

Masokistit ovat erikseen. ;)

jalkkis
18.05.2011, 07.55
Masokistit ovat erikseen. ;)

Totta. Onhan se aika masokistista vetää aina trikoot ja lukkopolkimet jalkaan ja ajaa jatkuvasti pää alhaalla epämukavalla laitteella, jossa vaihteen vaihtamiseksi tai vauhdin jarruttamiseksi pitää joko ajaa tosiaan pää alhaalla, jotta ne hallintalaitteet ovat käsillä tai jatkuvasti vaihtaa otetta ohjaustangosta. Ja sitten jos pitää saada tavaraa kulkemaan, niin hankalaksi menee (repulle kiitos ei).

En tosiaan ymmärrä miksi pitäis aina ajaa Ferrarilla, kun tavallinen 5-ovinen perheauto riittäisi.

salama66
18.05.2011, 08.17
Totta. Onhan se aika masokistista vetää aina trikoot ja lukkopolkimet jalkaan ja ajaa jatkuvasti pää alhaalla epämukavalla laitteella, jossa vaihteen vaihtamiseksi tai vauhdin jarruttamiseksi pitää joko ajaa tosiaan pää alhaalla, jotta ne hallintalaitteet ovat käsillä tai jatkuvasti vaihtaa otetta ohjaustangosta.

Komppaan.

Mulla pisin lenkki ergokahvallisella hybridillä 80km suuntaan, ei ollut mitään ongelmaa pyörän tyypistä johtuen. Maantiepyörällä tulee jatkuvasti veivattua käsiä eri paikkoihin ja mikään ei ole kovin mukava asento. Kovaa sillä pääsee mutta pitkälle matkalle kamojen kanssa mieluummin hybridi.

ellako
18.05.2011, 09.47
Jos vihjaat, minkä nimisen korven keskellä asut, niin jostain lähikorven talosta voisi löytyä pyörä testiajoon...

Monsieur Rautaperse
18.05.2011, 10.50
Nyt pitäis saada cx-pyörän rinnalle fillari muksujen kuljetukseen, kauppareissuille ja sohjokeliin. Pyörä pitäisi olla vähemmän hikipyörä kuin cx. Jäykkäkeulainen hybridi levyjarruilla olisi hakusessa ja pyörän hinta ilman lisävarusteita olisi alle 600e.
Tällä hetkellä parhaat vaihtoehdot olisivat Kona Dew Plus (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dew_plus) ja Cube Hyde Comp (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57207). Kumpi on parempi paperilla?

Kiitos avusta

HannaM
18.05.2011, 11.07
Moi! Näyttävät aika samoissa menevän noi Cube ja Kona, samat jarrut jne.
Takavaihtaja taitaa olla hieman parempi tuossa Konassa (deore) kuin Cubessa.
Molemmat ovat varmasti ihan hyviä.

Tärkeintä on, että runko on hyvä, koska noita mittasuhteita on vaikeaa muuttaa jälkeenpäin, jonkin verran voi tehdä siirtämällä satulaa tai vaihtamalla ohjaustangon pidikettä tms. Joten kannattaa koeajaa, jos vaan on mahdollisuus.

daemonsultan
29.05.2011, 21.22
Moro, täällä pitäisi myös löytää vaimolle pyörää. Tällä hetkellä ollaan oikeastaan tilanteessa, jossa yritetään löytää sopivaa vehjettä eli pitäisi oikeastaan haarukoida onko pyörä mallia trekking vai sporttisempi. Konan Dew:n mallit on pakko käydä kokeilemassa, koska siitä on jäänyt varsin monikäyttöinen käsitys.

Mutta seuraavasta toivoisin näkemyksiä eli jos sporttisempaan suuntaan päätyy, miltäs tuo vaikuttaisi? Tiagran osat tuntuvat tuohon hintaluokkaan varsin houkuttelevilta. Crescent DECI NA 28 Tiagra 18-v Hyd. Disc (http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=149)

kpyora
29.05.2011, 21.58
Millä itse ajat? Onko ihan varma, että vaimola pitää olla huonompi pyörä? ;)

daemonsultan
30.05.2011, 13.03
Millä itse ajat? Onko ihan varma, että vaimola pitää olla huonompi pyörä? ;)
Mulla on Cannondalen CX9 105 ja vaimo on hyvin ykskantaan todennut, että ei tuommoista halua. Tosin ongelma on, että vaimo ei ole koskaan ajanut ns. "hyvällä pyörällä" eikä siten tiedä mimmoista edes haluaisi. Totesin tosin eilen, että "ihan tavallinen pyörä" ei kelpaa vastaukseksi tai ostan sille vanhan jopon.

Lisäksi pyörän pitäisi olla kuitenkin sen verran kohtuuhintainen, että sen kanssa uskaltaa käydä työmatkalla kaupassakin. Hintakatto on noin 800 euroa.

Tähän mennessä vaihtoehtoja ovat mm:
- Crescentin muutama malli, joilla haetaan kuvaa siitä minkä tyyppinen pyörä pitäisi olla
- Trek 7.x FX WSD
- Specialized Vita
- Kona Dew:n joku malli

Selväksi on alkanut tulla, että napavaihteet eivät riitä, mutta osien olisi oltava edes kohtuu hyviä. Jos vaimo ei sporttisemmasta innostu, runko voi olla myös terästä. Ajomukavuus menee ainakin toistaiseksi nopeuden edelle. Ai niin ja joustokeulaa ei tarvita.

Muitakin hyviä ehdotuksia vastaanotetaan.

Vitalica
31.05.2011, 18.36
Tervehdys kokeneet fillaroitsijat,
tungen myöskin tähän keskusteluun :)
Pyöräilystä kovin innostunut nuori nainen tässä toivoisi vinkkejä ja ehdotuksia sijoittaakseen oikein 1000e ensimmäiseen fillariin!

Lähtokohdat ovat seuraavat:
Olen 160cm pitkä, sisäjalan pituus 78cm
Budjetti 1000e (jos tarvis +200e ok)
Ehdottomana toiveena naisten malli!
Pyörä olisi kiva saada lähiaikoina (1-2vko) ja Helsingistä

Käyttötarkoitus:
Pyörä tulee enimmäkseen peruskäyttöön: työmatkoihin (10km suuntaansa) mutta muutaman kerran vuodessa tarvitsen sen yli 100km reissuihin kaikkine kamppeineen (asvaltti ja hiekkatiet) sekä lyhyempiin fillaroimisiin pienemmillä poluilla ja kaupungissa. Talvella ja metsässä en pyöräile.

Sellaisen käsityksen olen saanut että hakemani fillari on hybrid/retkipyörä. Osasarjoista ilmeisesti minun budjetilla haussa olisi jo Shimanon Deore tai vastaava, etujousituksella en oikein teen mitään.
Lähistöllä olevia pyöräliikkeitä kiertäneenä olen katsonut siellä tarjolla olevat mallit jotka ovat olleet lähinnä Crescent Sarek (http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/sarek/), Nishiki Hybrid 601 (http://nishiki.fi/mallisto/hybrid/hybrid-601)(+tekniikalta vastaava 17’’ RH80-D2) sekä muutama Rossanon (http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=mallisto&sex=n) naisille suunnattu malli joista en oiken osaa nostaa yhtäkään ylitse muiden.

Eli kysymys kuuluukin: Millaista ajokkia ehdottaisitte ja suosittelisitte?

Vecculiko
31.05.2011, 21.03
Trekin 7.x FX mallit ovat hyviä ja keveitä hybridejä, joihin mahtuu tarvittaessa leveämmät renkaat ja lokarit. Lisäksi 7.5FX mallista ylöspäin alkaa olla hiilikuitu keulaa. Itselläni oli tuollainen vuoden verran ennenkuin hurahdin pyöräilyyn ja ostin ekan maantiepyörän (nyt niitä on jo useampi tallissa, pitäisi varmaan raskia jo jostain luopuakin).

kolistelija
31.05.2011, 21.16
Nyt liikun vaarallisilla vesillä.
Mielestäni tonni tai yli on aika hurja summa laittaa hybridiin. Tuo Nishiki 601 on hyvä esimerkki: lisähinnalla saa useimmiten hyvän osasarjan (joka toki houkuttelee monia) mutta muut asiat, joita paljon pyöräilevä osaaa arvostaa, jäävät edelleen halpisluokkaan. Enemmän ajava tykkäisi kunnon kiekoista, kevyemmästä painosta ja ehkä hiilari-/teräshaarukasta. En halua tehdä hybridiketjuun mitään hybridi vs. maantie/cc/mikävaan sotaa, tuon vain esille että hybrideissä painotetaan mielestäni vääriä asioita kun noustaan hintaluokissa ylöspäin.

kpyora
31.05.2011, 22.57
Ehdottomana toiveena naisten malli!

Naisten malli ja naisten malli? Jos tarkoitat sellaista mummistyyppistä pyörää, jossa yläputki menee alas, niin unohda ne. Jos taas tarkoitat normaalia timanttia, joka on vähän miesten pyörää lyhyempi, niin ok.

Olemme itse asiassa etsimässä juuri samanlaisia pyöriä, kevyttä retkipyörää! Perus retkipyörähän, johon kaikkia muita verrataan, on Surly:n LHT. Salsan Casserolli olisi varmasti aika lähellä oikeaa. Molemmat saman talon tuotteita ja maahantuojana Foxcomp.

Konan Sutraa on myös palstan mukaan sovitettu naisille (stemmi+satula). Samoin Cicli B:tä (pyorahuolto.com) on mitoitettavissa naisille. Nuo hybridit unohtaisin kokonaan.

Jos et löydä sopivaa retkipyörää, niin vilkaise läpi perus crossarit (Basso, Focus, Jamis, Kona, Spessu, jne.). Ne on yleensä tehty yleispyörien runkoihin ja mm. kiinnityspaikat lokareille on. Audax-pyörätkin olisivat kiinostavia, mutta Suomesta niitä ei saa hyllystä.
Oikea osasarja on noilla spekseillä joku maantiesarja (Tiagra, Veloce, 105, jne.). Älä haksahda maastosarjoihin. Ne on tarkoitettu maastoon.