PDA

Näytä tavallinen näkymä : Alamäkipyörä aloittelijalle

mmakkee
10.05.2011, 18.11
Moro. Tarttis dh pyörän tälläselle alottelijalle. Käytettynä vissiin paras ostaa? Tollasen löysin--> http://ridefree.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=48044
Mitä sanotte? Kannattaisko ostaa parempi vai huonompi?

Ajokamat löytyy jo.

Two-Shoes
10.05.2011, 20.43
Varmasti hyvä pyörä aloittelijalle ja vaikka kokeneellekkin harrastajalle. Kannattaa vaan olla tarkkana että osat on varmasti ehjiä eikä hirveästi ole klappia laakereissa ettei tule ikäviä yllätyksiä, DH on kuitenkin aika armottoman kovaa työtä pyörälle:cool:

perttime
10.05.2011, 20.47
Ja koko saisi tietty olla sopiva. Taitaa olla samalla puolella Suomea kuin kysyjä, joten takapuolikohtainen tutustuminen pyörään onnistunee.

Two-Shoes
10.05.2011, 20.53
Koosta ehkä sen verran että tärkeintä DH pyörässä on ettei oo liian iso. Itse oon 187 pitkä ja S kokosella DH pyörällä tuli ajeltua useampi vuosi.

mmakkee
11.05.2011, 00.09
Mitä arvioitte kooksi, kun vaakaputken pituus n.57-58?

Eihän nuo luvut kaikkea. Kokeilemaan menen tottakai.
Itellä pituutta 170 ja tulee kokoajan lisää.:cool:

Mannavelli
11.05.2011, 10.33
http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2034

Tuo vois olla hyvä, vaikken mikään DH-mies olekaan.

Two-Shoes
11.05.2011, 21.53
Mitä arvioitte kooksi, kun vaakaputken pituus n.57-58?

Eihän nuo luvut kaikkea. Kokeilemaan menen tottakai.
Itellä pituutta 170 ja tulee kokoajan lisää.:cool:

Eikös se rungon koko ennemmin katsota korkeudesta. Helpoimmalla varmaan pääset kun kysyt sitä kokoa? Ja kannattaa ehdottomasti sitten myös koeajaa ennen ostopäätöstä.

mmakkee
11.05.2011, 21.59
Eikös se rungon koko ennemmin katsota korkeudesta. Helpoimmalla varmaan pääset kun kysyt sitä kokoa? Ja kannattaa ehdottomasti sitten myös koeajaa ennen ostopäätöstä.

Niin, mutta ei tiedä rungon kokoa.
Juu ja koeajan tottakai. Kokeilen onko sopiva ja että kaikki pelaa jne.

perttime
11.05.2011, 22.04
Eikös se rungon koko ennemmin katsota korkeudesta. Ei katsota. Tai ei ainakaan pitäisi. Tosin vaakaputken pituuskaan ei välttämättä kerro onko pyörä pitkä vai lyhyt.

Todennäköisimmin tuon pyörän kanssa kokokysymys kuuluu: onko se aika sopiva vai liian pitkä.

mehukatti
11.05.2011, 23.44
Koosta ehkä sen verran että tärkeintä DH pyörässä on ettei oo liian iso. Itse oon 187 pitkä ja S kokosella DH pyörällä tuli ajeltua useampi vuosi.

L-koko olis ollu sulle oikea.

Two-Shoes
12.05.2011, 00.03
L-koko olis ollu sulle oikea.

No toi mun kommentti ei ollut kyllä edes kysymys. Kyllä mä varmaan 15 vuoden kokemuksella tiedän jos oma pyörä on mulle liian pieni. Monissa DH pyörissä sattuu olemaan suht pitkä akseliväli ja siinä penkissä ei hirveästi laskun aikana istuta eli se korkeus ei ole mitenkään oleellisin asia kunhan ei ole liian iso. S koosta huolimatta itsellä oli asetukset siten että pystyi polkemaan satulasta tehokkaasti tarvittaessa eli ei se rungossa oleva koko merkintä ihan hirveästi loppujen lopuksi merkitse.

Hannu S
12.05.2011, 07.57
Niin, olennaista ei ole tosiaankaan korkeus vaan pituus. Useimmille tuon pituisille S-kokoiset DH-rungot ovat kyllä aika lyhyitä, mutta tietysti mistä ite sattuu tykkäämään. Nykytrendi on selkeesti pidempiin alamäkirunkoihin menossa, että en ehkä lähtisi ainakaan suosittelemaan liian pienen rungon ostamista. Toisaalta, jos on ensimmäistä alamäkipyörää ostamassa niin jonkun Medium-kokoisen hankkimalla ei paljon voi pieleen mennä, siitä sitten saa vähän käsitystä että haluaako isompaa vai pienempää seuraavaksi.

Nufan
12.05.2011, 09.53
Ja kun ostaa käytetyn vääränkokoisen ja ei maksa siitä liikaa, saa sen myytyä parhaimmassa tapauksessa voitolla eteenpän jos on väärän kokoinen :D

perttime
12.05.2011, 10.43
Nykytrendi on selkeesti pidempiin alamäkirunkoihin menossa, että en ehkä lähtisi ainakaan suosittelemaan liian pienen rungon ostamista.Tuossa voi olla vähän sitäkin, että pitkä runko antaa vakautta kovassa vauhdissa. Minulla on sellainen maallikkokäsitys, että Suomen DH-radat on usein enempi hitaampaa syheröä, jossa ketterä pyörä (lyhempi) voi olla eduksi.

Hannu S
12.05.2011, 12.41
Voip olla noinkin, mutta useimmat jotka ovat pidempää kokeilleet, ovat pitäneet parempana myös suomen pikkumäissä. Tai tarkennus, useimmat joiden kanssa olen asiasta puhunut :) Ei tää nyt oikeestaan aiheeseen enää liity, mutta ettei ainakaan oletuksena S-kokoista runkoa kukaan mene hankkimaan. Kantsii varmaan ihan valmistajien suosituksia noudattaa jos ei ole enempää kokemusta siitä mistä tykkää.

mehukatti
12.05.2011, 18.30
Tuossa voi olla vähän sitäkin, että pitkä runko antaa vakautta kovassa vauhdissa. Minulla on sellainen maallikkokäsitys, että Suomen DH-radat on usein enempi hitaampaa syheröä, jossa ketterä pyörä (lyhempi) voi olla eduksi.

Ei ne nyt mitään puunkiertoa ole.

mmakkee
12.05.2011, 23.07
Ostin ton minkä aiemmin linkkasin. 200 sain tingittyä pois hinnasta. Sopivan kokonen on ja homma toimii :)