PDA

Näytä tavallinen näkymä : Neuvoja pitkään pyörätapahtumaan valmistautumiseen?

TiinaPM
05.05.2011, 18.50
Hei,
Olen lähdössä ekaa kertaa Pirkan pyöräilyn yöpyöräilyyn ja kaipaisin kipeästi neuvoja miten valmistautua - tarkoitan miten treenata nämä edeltävät viikot, miten toimia tapahtuman lähenessä esim. syömisen/juomisen suhteen jne?

Myös vaatteet mietityttävät...

Eli kaiken kaikkiaan ihan kaikki neuvot ovat erittäin tervetulleita.

kiitos,
Tiina

JackOja
05.05.2011, 19.11
Öööh... kovin on niukat taustatiedot... oletko pyöräillyt noin yleensä ottaen harrastusmielessä?

Onko tämä
1) ensimmäinen yöpyöräilysi?
2) ensimmäinen kuntoajotapahtumasi?
3) ensimmäinen kertasi pyörän päällä?

H. Moilanen
05.05.2011, 19.36
...miten treenata nämä edeltävät viikot...
Sillä ei periaatteessa ole enää merkitystä. Kuntoa ei enää rakenneta Pirkkaa varten. Viimeisellä viikolla kannattaa välttää kovaa reenaamista ja pari viimeistä päivää jättäisin itse ajamatta kokonaan..

...miten toimia tapahtuman lähenessä esim. syömisen/juomisen suhteen jne?
Yleensä suositaan hiilihydraattipitoista ruokaa. Tankkausta voi tehostaa tekemällä tyhjennyksen ja sitten vasta tankkauksen. Tapahtumapäivänä ruokavaliossa kannattaa välttää kaikkea raskasta ruokaa. Nestetasapainon saavuttamiseksi vettä kannattaa juoda muutamana päivänä etukäteen hieman suurempia määriä, varsinkin jos on kuumaa keliä.

Tähän ei voi oikeaa vastausta antaa. Kelin ja omien tuntemuksien mukaan. Yöpyöräily on toki sinällään haasteellinen tapahtuma, että lämpötilaero voi olla huomattava lähdön ja maaliin tulon välillä.

TiinaPM
05.05.2011, 19.39
Siis pyöräillyt olen useamman vuoden mutta viime elokuusta kolme-neljä kertaa viikossa. Talviajan spinningiä pääasiassa samoin kolme-neljä kertaa viikossa.

Ikää on 44-v - mikäli sillä on merkitystä:)

Tämä on eka yöpyöräilyni ja myös eka kuntoajotapahtuma mihin osallistun.

perttime
05.05.2011, 19.42
Minkälaisia matkoja olet pyöräillyt? Takapuoli kestää tarpeeksi kauan satulassa istumista?

TiinaPM
05.05.2011, 20.00
Joo, en usko että satulassa istuminen tuottaa vaikeuksia. Tosin tämän matkan pituisia yhtämittaisia lenkkejä en ole pyöräillyt. Jotenkin vähän kaikki arveluttaa nyt kun sain rohkaistua itseni ja ilmottauduttua:)

perttime
05.05.2011, 20.08
Jos takapuoli, selkä, hartiat ja kädet kestää ajoa, vaikeinta voi olla malttaa ajaa tarpeeksi rauhalliseen tahtiin että varmasti jaksaa perille asti.

Eväät pitää olla tuttua tavaraa, ettei outo ruoka sekoita sisuskaluja.

(H. Moilanen varmasti tietää paremmin kuin minä .... lisäsinpä pari kohtaa, jotka usein pitää paikkansa:) )

ellmeri
05.05.2011, 20.10
Joo, en usko että satulassa istuminen tuottaa vaikeuksia.

Jotenkin vähän kaikki arveluttaa nyt kun sain rohkaistua itseni ja ilmottauduttua:)

Jos persaukset kestää niin sittenhän se on enään kiinni että :rolleyes: mitä seuraavaksi.

Siitä tulee sellanen himo aina pidentää matkaa ;)..

Yx ohje mulla! :cool: Älä lähde täysii vaan maltilla matkaan.

mustaviiva
05.05.2011, 20.28
Hyvää tekisi ajaa ainakin pari tavoitematkaan verrattuna ylipitkää lenkkiä, itsevarmuus lujenisi taatusti.

TiinaPM
05.05.2011, 20.43
Kiitos hyvistä neuvoista!! Ihana kuulla kokemuksia ja saada ajatuksia miten itse edetä.

Miten pitkät lenkit voisi olla sopivia - ajatellen että tekisi tosiaan muutaman pitkän lenkin ennen varsinaista tapahtumaa?

H. Moilanen
05.05.2011, 20.46
Matka ei tapa, vauhti se on mikä tappaa.

Urheiluravinteita kannattaa kokeilla ennen kuntotapahtumaan lähtöä nauttimalla niitä vaikkapa kotona. Matkalla ei kannata nauttia mitään, mikä ei varmuudella sovi keholle. Itse aikanaan tein tuon virheen ja nautin eräässä tapahtumassa järjestäjän tarjoamaa kuntojuomaa. Sitten olikin 2/3 matkasta taitettavana pakki vekkulilla. Sen jälkeen olen juonut vain omia mehuja.

Jos kokemusta ei ole tuollaisen matkan tekemisestä, muutama sellainen kannattaa ajaa pohjille, kuten arvon nimimerkki mustaviiva tuossa jo totesikin. Silloin näkee ne mahdolliset suoritukseen loppunviemistä haittaavat tekijät ja niiden vaikutusta voi mahdollisesti pienentää tai poistaa kokonaan.

Lisäys: Satasen ylittäviä lenkkejä kannattaa ajella. Ja voihan sitä laittaa itselleen tavoitteeksi vaikka sadan mailin lenkin ajamisen.

Mikael52
05.05.2011, 20.55
Hei,
Olen lähdössä ekaa kertaa Pirkan pyöräilyn yöpyöräilyyn ja kaipaisin kipeästi neuvoja miten valmistautua - tarkoitan miten treenata nämä edeltävät viikot, miten toimia tapahtuman lähenessä esim. syömisen/juomisen suhteen jne?

Eli kaiken kaikkiaan ihan kaikki neuvot ovat erittäin tervetulleita.

kiitos,
Tiina

Tiina hyvä! Kun sinulla on säännöllistä liikuntaa takana tuonkin verran ja olet oppinut istumaan satulassa, ei sinulla ole todellakaan mitään syytä olla huolissasi tuon pyöräilytapahtuman suhteen.

Syöt kuten tavallisesti, nukut kuten tavallisesti, liikut kuten tavallisesti siitä se lähtee, ei kuntopyöräilytapahtuma vaadi sen kummempia toimia. Siellä on todennäköisesti paikalla kaltaisiasi ensikertalaisia, lyöttäydyt porukkaan ja nautit hienosta yöpyöräilystä, minkä jälkeen olet kokemusta rikkaampi.

Vaatteet mietityttävät sinua? Itse en ole kyseiseen tapahtumaan osallistunut, joten en osaa sanoa, onko siellä pukeutumispakko, mutta suosittelen kuitenkin matkan pituuden vuoksi käyttämään ainakin pyöräilyhousuja.

Onnea ja tsemppiä matkaan ja muista pitää hauskaa!

tempokisu
05.05.2011, 21.00
Pirkassa ajetaan ryhmässä (ainakin alussa) joten matka menee helpommin ja joutuisammin. Ajelet jokusen noin satasen lenkin ennen Pirkkaa.
Ennemminkin miettisin elimistön viretilaa, eli jos on aina pyöräillyt vaikkapa aamulenkkejä, tekisi nyt lenkit vähän samansuuntaiseen aikaan kun yöpyöräily.

Mä ehdotan lenkeillä että otat vaikka jotain lyhkäsempiä ( 2-10km) "vetoja" reippaasti tai lujaa, ja sitten joskus ajat pätkiä Woimaa, eli isoimmilla tuumilla koko ajan ( eri lenkeillä). Ite tein aikanaan tämmöisiä harjoituksia paljon.

Omasta mielestäni ihan normaali ruokailu riittää, jos ei ole ennenkään ns. "tankannut", sitä ei kannata tehdä yhtäkkiä mitään uutta valmistautumisjuttua ennen tärkeää tapahtumaa. Ennen pyöräilyä voi onneksi syödä enempi kuin vaikka ennen juoksua. Reissun aikana voi ja on hyväkin tulla vähän nälkä.

Ota mukaan vaikka enerkiapatua ja banaani ja molemmat pullot juotavaa, toiseen mehua ja toiseen vettä. ( jos on 2 pullotelinettä). Se missä vaiheessa pitää lenkillä otta evästä en sano mitään kun se on niin pers´ kohtainen juttu. Ite olen nykyisin tottunut että 60km kohdalla juon kaffeet ja puoli banaania, jaksaa sen toisenkin puoliskon varmuudella ( vakiolenkilläni).

Vaatetukseen on just nyt vaikea sanoa, kun ei tiedä mitä keliä. Jos lähteissä on lämmintä mutta odotettavissa viilenevää, esimerkiksi ottaa irtolahkeet, jotka on lähteissä vielä joko joko käännetty ylös tai (kuten ite teen) käännelty nilkkaan ja sukan sisään. Saman jutun voi tehdä irtohihojen kanssa, mutta varmaan pitkähihainen takki/ajopaita ja alupaitaa alle. Jos jonnekin taskuun mahtuu, ohut vaihtoalupaita? Hanskat voi olla hyvä olla. Ajovalot. Heijastinliivi?
Mieluummin kuitenkin lämmin kuin että palelee.

Mainittakoon kuitenkin, että kun ite ajoin ensimmäisen Pirkkani (pitkän) olin saanut pyörän 2kk ennen enkä ollut ajellut mitään 200km lenkkejä, ehkä 1-2 satasen lenkkiä. Lähdin kun tavalliselle lenkille, reippain mielin. Kotiväkeä pyysin tuomaan autolla sovittuun paikkaan kuivat sukat ( ja hyvä, sillä matkalla iski kunnon sadekuuro). Sippasin 50km ennen maalia, mutta 3 mukavan miehen porukka antoi peesiapuja että ensikertalainen pääsi perille. Eli jos jotain tulee, varmasti apujakin tulee.

terveisin tempokisu, kokenut "yöpyöräilijä" :)

Harryupp
05.05.2011, 21.25
Yleensä saa paljon paremman itsetunnon jos ajaa ainakin 1/2 tai 1/3 osa matkaa 1 tai 2 kertaa ennen varsinaista tapahtumaa. Yöpyöräilyssä on huoltopisteet jotka jakaavat lenkin 30 -40 kilometrin osiohin.

Ei mitään raskasta lenkkiä viimeisellä viikolla, voit jopa huilia koko viikon ennen tapahtumaa.

Ensimmäisen osuuden ajat samaa vauhtia kuin olet ajanut treeniosuudetkin ja muista pitää kierroksia koivissa. Loppuosan voit jo ajaa vähän sen mukaan mikä on fiilis sen jälkeen kun on 70 - 80 kilometriä takanapäin.

Yöksi voit varata mukaan kevyt Goretex sadetakki tai tuulenpitävä pusero ja kuiva ajopaita niin että voit vaihtaa kuivaan paitaan kun alkaa lämmetä ja otat tuulitakin pois.

Ohut Goretexhuppu kypärän alle ja lämpimät käsineet ja lämpimät kengänsuojat ovat myös hyvät matkalla. Jos ei halua pitkiä ajohousuja voi ottaa mukaan irtolegginsit, ja irtohihat ovat myös hyvät olla matkassa mukana.

Jari79
06.05.2011, 06.34
Ihan mielenkiinnosta;
Onko matkan varrella mahdollisuutta esim. jättää turhaksi käyneet varusteet järjestäjille ja saada ne takaisin jossain vaiheessa touhun valmistuttua? Ajatukseen tuli ensimmäisenä esim. tilanne, jossa päällä on pitkä ajopaita ja kuoritakki--> aamun tullen saattaa takki olla ylimääräinen, niin voiko sen jättää jollekin juottopisteelle ja saada myöhemmin takaisin? Vai onko pidettävä mukana reppua, jossa kamat kulkee alusta loppuun?

tempokisu
06.05.2011, 06.35
öhöm...no, kertaushan on opintojen äiti.
( harryupp, kansii lukea vähän noita edellisiä ettei ihan samaa asiaa toista moneen kertaan...no jos mua sit uskotaan kun ukotkin sanoo samaa...)

Sitä en kuitenkaan, kaikella kunnioituksella, ymmärrä jos ajelee jo yksin tavoitematkan ylittäviä lenkkejä, mitä virkaa sitten sillä ns. tavoitematkalla enää on? :o Jos ajelen parisatasia lenkkejä, en kyllä rupeisi maksamaan enää siittä että saan ajaa ...samanlaisen lenkin.
Paitsi jos ideana on joku ryhmä-ajo, mutta käsittääkseni näissä on se matka se "juttu".

Maratonille ei suinkaan treenata juoksemalla maratoneja. Tai riatlonia treenaamalla koko juttua kerralla. Tai hiihtojotoksia 75-90km hiihtämällä sitä samaa matkaa. Kisat ja tavoiteaika on sitten eri asia.
Jossain massatapahtumassa menee paljon pidempi matka kun yksin lenkillä.
Ja nyt Tiina menee jo ihan sekaisin, että mitähän tässä pitäisi?
Kansii kuunnella omaa kehoa ainakin ja jos oli joku suunnitelma, niin sitä sitten. Jotain vinkkejä voit näistä poimia mitkä tuntuu mukavilta.

Oikein paljon tsemiä yöPirkkaan! :)

J T K
06.05.2011, 09.02
Vaatteet mietityttävät sinua? Itse en ole kyseiseen tapahtumaan osallistunut, joten en osaa sanoa, onko siellä pukeutumispakko, mutta suosittelen kuitenkin matkan pituuden vuoksi käyttämään ainakin pyöräilyhousuja.

Seuraa saa varmasti tällä ohjeistuksella :)

BONK
06.05.2011, 09.14
Omat havainnot niistä yöpirkoista, jotka on tullut käytyä.

On (tai on aikaisemmin ainakin ollut) vain yksi huoltopiste eli mukaan omaa evästä (patukoita/geeliä/banaania/...), samoin kannattaa ottaa pari juomapulloa laimeaa energiajuomaa sekä pari pussia energiajuomajauhetta, joita voi sitten sekoittaa puolivälin krouvissa täytettäviin pulloihin.

Yöllä voi olla tooosi kylmää ja kosteaa (vaikkei edes sataisi) eli muistaakseni esim. pari vuotta takaperin näytti yöllä +1 astetta ja jos kroppa on muutenkin väsynyt ja energiatasot tippuu, niin se alkaa tuntua aika hemmetin kurjalle. Puhumattakaan sitten sadekelistä... Pyöräilypaidan taskuun tai satulalaukkuun mahtuva kuoritakki on ihan ehdoton ja itse en ilman merinovillapaitaa yöjotoksille lähde missään tapauksessa. Siihen kun laittaa kuoren päälle, niin selviää missä kelissä vaan.

Sinuna lähtisin hyvin rauhallisesti, jopa liioitellun rauhallisesti liikkeelle ja tähtäisin siihen, että pääsisi tuohon syöttöpaikkaan hyvävoimaisena. Mitään aika tai muita tavoitteita ei varmaan ole, joten alusta asti tuota rauhallista vauhtia, mahdollisimman pienellä vaihteella, korkealla kadenssilla ja vaikkapa jonkun porukan peesissä. Jos on pulssimittari, niin sitä kannattaa tuijotella välillä, ettei sykkeet karkaa.

Itselle ainakin ensimmäinen yöpyöräily oli siinä mielessä ylläri, että yöaikaan ei kroppa toiminutkaan kuten päivällä, eritoten kun kaikki lenkit tuli tehtyä aiemmin päivällä. Lisäksi, kun mentiin työporukan kanssa periaatteella "kaveria ei jätetä" ja uuvahtaneita suurin piirtein työnnettiin ylämäet ylös, niin minulle tuli ainakin ihan hemmetin kylmä ja taisinpa sieltä silloin jonkun flunssankin hankkia.

Siinä tuo Kisu on ihan oikeassa, että ei kannata välttämättä mitään 150 km lenkkejä yrittää ennen tuota ponnistusta, vaan esim. 60-80 km pitkinä lenkkeinä säännöllisesti ennen tapahtumaa on ihan riittäviä.

Jani R.
06.05.2011, 09.26
Kannattaa lukea Jari Kulmalan Turvallinen ryhmäajo -artikkeli:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1037993#post1037993

Kal Pedal
06.05.2011, 09.31
Sikäli komppaan että olisi hyvä totutella kroppaa myöhäiseen starttiaikaan tekemällä pari myöhäistä lenkkiä jossain vaiheessa ennen itse Pirkkaa.
Oman kuntoajohistoriani liki raskain pätkä oli Styrkeprövenin ensimmäinen satanen kun kroppa oli tottunut että siihen aikaan kun starttti oli (klo. 2345 ) mennään nukkumaan eikä suinkaan pyöräilemään.

tempokisu
06.05.2011, 13.48
:rolleyes: että eiköhän ne perusasiat ole nyt kerrattu riittävän monta kertaa.

Voisit Tiina kuitenkin hieman kertoa minkämittaisia ja -vauhtisia lenkkejä olet tehnyt? Neuvot osuisivat paremmin kohteeseen.

Tässä on tullut neuvoa vähän siihen malliin kun kyseessä olisi järkyttävä ultramatka ihan noviisille, kamalasti evästä ja vaatetta mukaan ja tosi hitaasti pitää aloittaa. Jos ei ole aikaisemmin ajellut sykemittarin mukaan ( mieluummin ajaa tuntuman mukaan) niin voi mennä ihan metsään, kun jokaisella on omat sykerajat, toisilla ei ole sykerajoja ollenkaan ( ei käytä sykemittaria).

Tosin voi olla että ajattelen eri kantilta, mutta olen minäkin joskus ajanut ekat sataseni, enkä mä niille mitenkään erityisesti valmistautunut eikä ollut kun juotava mukana.
Mahdollisimman yksinkertaisesti ja vältä turhaa hössötystä ja miettimistä näitten palstan juttujen suhteen.

mustaviiva
06.05.2011, 17.07
Kuten Bonk mainitsi, voi yön viileys yllättää todella rajusti. Mitä lämpimämpi päivä, sitä enemmän kosteutta sitoutuu ilmaan. Viilenemisen myötä kosteus tiivistyy ja seiskassa asteessa kostea kylmyys viimassa voi olla myöhäissyksyä raaempaa. Hyvät käsinet ja myssy sekä tuulitakki voivat pelastaa tunnelmaa plussan puolelle.

Itse olen ajon ulottuessa yölle ajanut rauhallisemmin lämpimään aikaan, voimia säästellen, ja sitten ponnistelua lisäten lämmitellyt yön kylmyydessä.

En kyllä harrastuneisuutesi perusteella hiukkaakaan epäile, että tuo ajo olisi millään tavalla erityisen koetteleva sinulle. Luultavimmin ajelet sen kevenevin mielin, pidemmistä matkoista haaveillen, ansaittua sankarillista mielihyvää tuntien (olettaen, että sää ei ole ihan sieltä itsestään).

Munamankeli
06.05.2011, 18.03
Yleensä suositaan hiilihydraattipitoista ruokaa. Tankkausta voi tehostaa tekemällä tyhjennyksen ja sitten vasta tankkauksen.

Tempokisu sen jo sanoi. Hiilaritankkaus on asia johon kenenkään amatöörin eikä edes asiaa tuntemattoman ammattilaisen kannata ryhtyä. Se on syyttä saanut juoksupiireissä liki mystisen maineen, mutta näytöt tehosta ovat varsin ristiriitaiset. Toimii jos toimii lainkaan lähinnä ammattilaisilla. Meidän muiden kannattaa puputtaa sitä samaa terveellistä kotiruokaa kuin aiemminkin.

TiinaPM
06.05.2011, 18.18
Ihan älyttömän suuri kiitos teille kaikille aivan upeista neuvoista.

Se on pakko myöntää että hieman neuvojanne lukiessa rimakauhu kasvaa että mahdanko sittenkään pystyä urakkaan... Minulla kun ei niitä pitkiä lenkkejä ole kauheasti takana ja ovat olleet vain sellaisia n. 40 km lenkkejä. Jostain syystä jotenkin uskoin siihen että se oma kunto riittää juurikin nyt lähes vuoden aktiivisen useamman kerran viikossa tehdyn spinningin/pyöräilyn ansiosta.

Itselläni on ollut sellainen ajatus että tämä pyöräiltävä matka on minulle se tavoite jota en ole ennen saavuttanut ja johon olen tähdännyt niinä kaikkina pimeinä talvi-iltoina spinningpyörää polkiessani:). En ole osannut ajatella että pitäisi polkea se matka etukäteen:)

Vaatetus on varmasti haasteellista yöaikaan ja kaikki neuvonne ovat todella kalliita sitä miettiessä.

Kaikki ajatuksenne ovat edelleen todella tervetulleita!

perttime
06.05.2011, 19.18
rimakauhu kasvaa että mahdanko sittenkään pystyä urakkaan... Minulla kun ei niitä pitkiä lenkkejä ole kauheasti takana ja ovat olleet vain sellaisia n. 40 km lenkkejä. Kokeile joskus viikonloppuna vaikka 60 tai 80 km retkeä. Lähdet vaan aika rauhalliseen tahtiin. Jos epäilyttää, valitse reitti jolta on oikoteitä kotiin.

Matka tosiaan tuskin tappaa, kunhan malttaa pitää vauhdin sopivana. Juotavaa ja hiilaripitoista evästä mukaan ja munkkikahvit matkan varrella...

jaska
06.05.2011, 19.27
Samaa mieltä, muutamalla pidemmällä esim. 60 ja 90 km lenkillä voi tilannetta vielä paljon parantaa, jos tapahtumaan on vielä reilu kuukausi. Itse huomasin, että siinä vaiheessa kun jaksoin ajaa se 3 tuntia, niin 6 tuntia meni lähes yhtä helposti, jos vain söi riittävästi ja vauhti pysyi tolkkuna. Samalla nämä pidemmät antavat itseluottamusta ja kokemusta, mitä matkalle kannattaa varata. Ja jos osallistuminen on ollut pitkäaikaisena haaveena, niin kannustaisin ilman muuta osallistumaan. Osallistujien joukossa on varmasti paljon muitakin vähemmän kokeneita, ja osallistumisen jälkeen olet enemmän kuin yhtä kokemusta rikkaampi.

H. Moilanen
06.05.2011, 19.29
Hiilaritankkaus on asia johon kenenkään amatöörin eikä edes asiaa tuntemattoman ammattilaisen kannata ryhtyä. Se on syyttä saanut juoksupiireissä liki mystisen maineen, mutta näytöt tehosta ovat varsin ristiriitaiset. Toimii jos toimii lainkaan lähinnä ammattilaisilla. Meidän muiden kannattaa puputtaa sitä samaa terveellistä kotiruokaa kuin aiemminkin.

No, hiilaritankkauksesta tuskin on haittaakaan. Itsestäni huomaan selvästi jos olen syönyt vähähiilarista ruokaa muutaman päivän. Puntti tyhjenee selvästi nopeammin kovassa rasituksessa. Tämä on tietenkin yksilöllistä ja jokainen on oman kehonsa paras asiantuntija.

tmile
06.05.2011, 19.29

Olen menossa pitkään yöpirkkaan ja vaikka olisi millainen sää niin laitan tuulenpitävät talvihanskat ja kengänsuojat, sekä tuulenpitävän alusasun. Kotimainen wild (http://www.wild.fi/) ainakin tekee tuollaisia missä on tuulenpitävä kalvo edessä. Päälivaatteet sitten sään mukaan, lämpötila voi vaihdella rajustikin. Pipo ja/tai buffi kannattaa ottaa mukaan. Vaikka Tampereella olisi illalla vielä +15 niin Muroleessa voi olla enää +1 astetta.

Yöllä ja hämärällä kannattaa olla täysin kirkkaat ajolasit. Vähänkään tummennetuilla ei välttämättä näe mitään. Esim. rautakaupasta löytyvät 1€ kirkkaat suojalasit käyvät erittäin hyvin. Ja kypärän etuaukot olen usein teipannut umpeen jos lämpötila on alle 15 astetta.

Pidempien kuntotapahtumien "tankkaukseen" olen käyttänyt mysliä ja mustikkasoppaa reilusti edellisenä päivänä ja aamuna. Nestettä kannattaa muistaa nauttia tasaisesti ja reilusti yli janon tunteen.

Posankka
06.05.2011, 20.05
Yleensä täällä neuvoja antavat ovat kokeneempia pyöräilijöitä, joten ehkä on paikallaan että yksi aloittelijakin antaa neuvoja. Tai ainakin kerron miten itse valmistauduin viimevuoden tuor de helsinkiin.

Minulla ei ole sen kummenpaa urheilutaustaa kuin, että olen satunnaisesti yrittänyt juosta. Mutta se yleensä jäi aina muutaman viikon yritykseksi. Painoa oli 2010 alussa n. 20kg ylimääräistä, enää vain 10kg. Ikää on 37.
Tavoitteellisen treenaamisen aloitin 2009 joulukuussa kuntopyörällä. 2010 tammikuusta helmikuun loppuun poljin kuntopyörää 3 – 5 kertaa viikossa 45min – 2h treenejä pääosin pk sykkeillä. Keskimäärin treeniä kertyi 4,5h viikossa.
Huhtikuun alusta siirryin ulos polkemaan. Normaalisti lenkit vaihtelivat fiiliksen mukaan 20 – 35km väliltä. Mukaan tuli myös vähän kovemmilla sykkeillä treenaamista eikä vaan pelkkää pk junnaamista. Huhtikuun lopussa 60km meni suhteellisen helposti ja 20.5 meni jo 75km, jolloin opin sen että tarvin kolmen tunnin lenkillä muutakin kuin vettä. Kesäkuun lopulla ajoin ekan 100km lenkkini 22,4 keskarilla. Sen jälkeen taas lyhyempää 20 – 40km lenkkiä elokuun alussa elämäni toinen 100km lenkki, jonka keskari oli 22,7. Silloin oli kerätty tarpeeksi luottamusta siihen että pystyn ajamaan tdh:n. Elokuussa ajelin taas niitä normaaleja 20 – 50km lenkkejäni.
Tdh viikolla ajoin maanantaina rauhallisen 22km ja torstaina 11km lenkin. Sunnuntaina sitten tdh alle kuuteen tuntiin, yli 24 keskarilla. Eli peesaamisesta sain tuolla matkalla hyötyä n. 1,5km/h keskariin vaikka jouduin ajamaan ehkä 40km yksinkin, kun ei alussa valitsemani 22 keskari ryhmä ollutkaan hyvä.
Matkalla join vettä ja urheilujuomaa ja söin 45min välein alpen myslipatukan (ei muuten sen jälkeen tehnyt niitä mieli). Aamulla olin syönyt kolme tuntia ennen lähtö arviolta 800 kCal aterian.

pete+
06.05.2011, 20.08
Kannattaa ottaa alku rauhallisesti, helposti repäisee lähdössä liikaa joka sitten todella kostautuu jatkossa. Hyvä olisi, jos olisit ajellut sykemittarin mukaan. Mittari havaitsee sykkeen nousun nopeammin kuin sitä itse tuntee ja auttaa varsinkin alussa ja ylämäissä repimästä liikaa. Se vaan aluksi tuntuu niin helpolta, että liian kovaan aloitukseen sortuu helposti, etenkin jos joutuu lähteen ylämäkeen, joka on paha loppumatkan kannalta.
Jos aikoo ajaa pitkää lenkkiä sykkeet pitää pitää siellä aerobisella puolella koko ajajan. Jos maksimit on siellä 180 - 190 tuollainen 130 - 140 on maximi mitä kannattaa pitää pidempään. Tämä on tietenkin hyvin henkilökohtaista ja voi vaihdella kovinkin. Ajelemalla ja tunnustelemalla oma sykealue löytyy parhaiten.
Nesteenä kannattaa käyttää sellaista jauhoa jota sekoitetaan veteen joka on tarkoitettu suorituksen aikaiseen tankkaukseen mutta sitä ei kannata tehdä liian vahvaksi. Siinä pitää olla sopivasti hivenaineita.
Nuo geelit auttaa sitten matkan loppuosalla puristamaan kun energiat alkaa vähentyä.
Riippuen kunnosta kannattaa vetää lyhyt kovempi veto muutama päivä ennen "kisaa". Ja sitten levätä (siis ihan nukkua kunnon yöunetkin) hyvin muutama päivä. Lepo on tärkeä aina harjoitusten jälkeen, että ei mene ylikuntoon.
Ennen maaliviivalle menoa kannattaa ottaa 10 -15 min kevyt alle 140 syykkellä lämmittely jonka jälkeen n. 5-10 min tauko ennen lähtöä. Toki jos lähtee hiljaisesti lämmittely voi olla vähäisempääkin.
Kannatta hankkia sellainen juomareppu, josta voi imeskellä nestettä aina puolen tunnin välien vähän tilanteen mukaan, ja siihen mahtuu sitten vähän enemmänkin mukaa (n. 2 l). Toki onhan se lisäpainoa ylämäissä, ja jokin kompromissi sen painon ja täyttelyn kanssa kannatta tehdä. Helposti sitten jää pelkään veteen.
Pirkan pyöräilyssä en itse ole ollut, joten noista taukopalveluista en osaa sanoa.
Vaatetuksesta en mene sanomaan, se kun on hyvin henkilökohtainen asia. Toiset tarkenee vähemmällä kuin toiset ja sääkin asiaan vaikuttaa. Jos on auringon paistetta kannatta paljas iho suojata todella vahvalla voiteella jos on herkkä palamaan.
Niin ja ajokki kannattaa katsoa kuntoon jo ennen edellistä harjoituslenkkiä, koska ne "huoltovirheet" yleensä paljastuu vasta lenkillä.

Onnea vaan matkaan!

fiber
06.05.2011, 22.06
Tuommoisen esityksen pidin viime vuonna HePon kurssilla: Kunnialla kuntoajosta (http://www.slideshare.net/siliconeye/kunnialla-kuntoajosta)

*J*
07.05.2011, 19.41
Melkolailla samoilla spekseillä menty; talven pisimmät lenkit olleet 60km. Normiajomatka siinä 30-45km haarukassa. Tänään sitten 130km eikä normaalia lihasväsymystä kummempia oireita.. Aamulla runsas aamiainen reilulla juomisella ja tuolla lenkillä riittikin sitten eväinä kaksi banskua, muutama suklaapipari sekä 1,2L juomaa. Kuten jo sanottukin niin suurin huolesi lienee mahdollinen vuorokausirytmisi vastainen liikkumisajankohta. Tuohon hieman harjaannusta iltalenkeillä (valoisuus hämää kyllä normaalistikin kesäisin Suomessa) jolloin homma hoituu! Muista myös se mielikuvaharjoittelu jolla valmistat myös kehoasi tulevaan......

tempokisu
07.05.2011, 20.45
Ihan älyttömän suuri kiitos teille kaikille aivan upeista neuvoista.

Se on pakko myöntää että hieman neuvojanne lukiessa rimakauhu kasvaa että mahdanko sittenkään pystyä urakkaan... Minulla kun ei niitä pitkiä lenkkejä ole kauheasti takana ja ovat olleet vain sellaisia n. 40 km lenkkejä. Jostain syystä jotenkin uskoin siihen että se oma kunto riittää juurikin nyt lähes vuoden aktiivisen useamman kerran viikossa tehdyn spinningin/pyöräilyn ansiosta.

Itselläni on ollut sellainen ajatus että tämä pyöräiltävä matka on minulle se tavoite jota en ole ennen saavuttanut ja johon olen tähdännyt niinä kaikkina pimeinä talvi-iltoina spinningpyörää polkiessani:). En ole osannut ajatella että pitäisi polkea se matka etukäteen:)

Vaatetus on varmasti haasteellista yöaikaan ja kaikki neuvonne ovat todella kalliita sitä miettiessä.

No ei nyt mitään rimakauhua tarvii ottaa ukkojen puheista! Mutta tietyllä nöyryydellä aina pitkille lenkeille.
Kyllä mä silti olen varma että jaksat! :)

Olet just oikeassa, että tavoite on "se juttu" eikä sitä tarvii etukäteen harjoitella, paitsi mielikuvaharjoitteluna! Harrastan itsekin.

Vaatetusta ei vielä voi tasan päättää, sillä ei tiedä millainen keli. Yöajoa ei kansii pelätä, sillä se on paljo hienompaa kuin päivällä :D no ihan tosi on.
Etkä ole sielä yksin.

Yksi juttu muuten tarvii vielä mainita. Kun on noita tavoitteita, niin ootteko huomannut, se kaikkein hienoin hetki on juuri hetki ennen tavoitteen täyttymistä. Silloin kun tietää että tämä onnistuu, pari sekuntia ennen.
Sen eteen pitää, mutta kannattaakin ponnistella ja vähä kärsiä.

Mä ehottaisin että ajelet normaalisti, ehkä muutamia 50-70km lenkkejä, ja jos on mahis niin pari myöhäisilta-aikaan. Sillee että vähän tietää mikä on hyvä vaatetus.
Pitkää kuitenkin pitää olla mukana vaikka päivällä olisi mimmone helle. Yksi muuten ihan erinomainen juttu on sellainen ultra-ohut tuulitakki, joka menee pussukkana taskuun tai pieneen tilaan. Itellä on ollut semmoinen mukana kesäisin, ja laitan ajopaidan joko alle tai päälle ( alla se on parempi) ja todellakin irtohihat ja -lahkeet on ihan ehdottoman kätevät.
Hanskat pitää joka tapauksessa olla, mutta miten paksut, se selviää vasta lähempänä "h-hetki"-päivää.

Nyt ne rimakauhut sitten pois ja mukavia lenkkejä.
Katsomme niitä vaatteita vielä lähempänä yöPirkka-päi...siis yötä.

mustaviiva
08.05.2011, 06.44
...mukavia lenkkejä.
...siis yötä.

Tässä onkin n.98% tarvittavasta.

TiinaPM
08.05.2011, 09.09
En voi kyllä kyllin kiittää teitä näistä neuvoista.

Eilen ajoin n. 50 km lenkin eikä ollut kyllä mitään vaikeuksia matkan varrella. No joo, ei tietysti pitäisikään olla jos meinaa polkea 134 km:) Mutta vaikka matkaa tuli vaan se 50km niin jo siitä tuli sellainen hyvä fiilis että mä jaksoin sen tosi hyvin.

Sitä olisin vielä kysynyt että miten te sitä mielikuvitusharjoittelua teette? On tietty tosi yksilöllistä mutta noin yleisellä tasolla.

Eilenkin oli jännä sää kun oli olevinaan lämmin mutta silti paikka paikoin oli tosi viileää. Lenkin tein illan suussa ja olen ajatellut että muutaman pidemmän lenkin tekisin sitten vieläkin myöhempään ilta-ajankohtaan.

Nyt kun olen tästä ikään kuin "julkisesti" puhunut niin alkaa hiljalleen konkretisoitumaan että aion tosiaan yrittää tätä:)

Tänäänkin näyttää oikein hyvältä päivältä lenkille:)

YocceT
08.05.2011, 11.29
Eilen ajoin n. 50 km lenkin eikä ollut kyllä mitään vaikeuksia matkan varrella. No joo, ei tietysti pitäisikään olla jos meinaa polkea 134 km:) Mutta vaikka matkaa tuli vaan se 50km niin jo siitä tuli sellainen hyvä fiilis että mä jaksoin sen tosi hyvin.

Eihän tää pitkänmatkanpyöräily oikeasti vaadi kuin kahta asiaa: persettä ja päätä. Perseen pitää kestää satulassa istumista ja korvien välissä pitää itsellensä perustella koko homman mielekkyys.

hannupulkkinen
08.05.2011, 12.12
Kun tein täyden matkan triathlonin niin yritin pitää mieleni vain nykyhetkessä. Se onnistuu parhaiten niin, että keskittyy polkemisen rytmiin ja hengitykseen sekä antaa ajatusten mennä ohitse tarttumatta niihin, ikäänkuin ajatukset olisivat virta, jota katselet rannalta.

Jos mieleen hiipii pienikin negatiivinen ajatus niin keskity miettimään maaliin tuloa, sen tuomaa hienoa tunnetta. Luo siitä etukäteen kuva.
Itse ajattelin, että ylitän maalin kädet ylhäällä ja huudan. (http://personal.inet.fi/koti/pulkka/kuntoilu/Tri.jpg)
Nimin. Suomen urheilupsykoligisen yhdistyksen jäsen.;)

Kuvasta näkee, että ajalla ei ole väliä.:)

StantheMan
08.05.2011, 13.10
Eihän tää pitkänmatkanpyöräily oikeasti vaadi kuin kahta asiaa: persettä ja päätä. Perseen pitää kestää satulassa istumista ja korvien välissä pitää itsellensä perustella koko homman mielekkyys.

Totta. Ja tosi taistelu alkaa sitten, kun perse ja pää ovat pettäneet. Millä, miten ja miksi pystyt vielä jatkamaan. Itse olen kahdesti reissun keskeyttänyt. Pää petti. Useamman kerran olen jatkanut, vaikka olin jo luovuttanut. Syytä en tiedä.

hannupulkkinen
08.05.2011, 21.18
Minulla on monilla Kalevan Kierroksen ja muillakin pitkillä pätkillä käynyt niin, että olen siirtynyt jonkinlaiseen toiseen ulottuvuuteen. Transsiksikin sitä voi sanoa. Silloin tarkkailee itseään vähän ulkopuolisena ja ihmettelee, että näinkö tämä nyt sitten menee. Oikeastaan tässä on pitkien matkojen viehätys ja selittää miksi niihin voi jäädä koukkuun.
Yksinkertaista oloa: vain minä ja matka ei mitään muuta.

tempokisu
10.05.2011, 08.19
Totta. Ja tosi taistelu alkaa sitten, kun perse ja pää ovat pettäneet. Millä, miten ja miksi pystyt vielä jatkamaan. Itse olen kahdesti reissun keskeyttänyt. Pää petti. Useamman kerran olen jatkanut, vaikka olin jo luovuttanut. Syytä en tiedä.

Stan, Sinulla on ollut ehkä "vähän pitempi reissu" kun reilu satanen...:rolleyes:

Joo, tarvitaan "päätä" mun mielestä siis intohimoa että todella haluu sen reissun ajaa. Mutta kuntoa kans, vaikka miten olis sitä päätä ja persiitä, jos tulee tapposippaus niin ei paljo persuksista iloa ole.

Kaikki koettu. Se, että pää kestää ja kunto ja perssii, vaikka vähä huonommin... Ja se, että ei kestä ensinnäkään pää, eikä riitä enerkia. :o

*J*
10.05.2011, 09.00
-NIPS-Mutta vaikka matkaa tuli vaan se 50km niin jo siitä tuli sellainen hyvä fiilis että mä jaksoin sen tosi hyvin.

Sitä olisin vielä kysynyt että miten te sitä mielikuvitusharjoittelua teette? On tietty tosi yksilöllistä mutta noin yleisellä tasolla.-NAPS-

Noin.. oot jo aloittannu! Hyvä fiilis oman tekemisen suhteen antaa pohjan luoda sitten mielikuva onnistuneesta suorituksestakin. Tsekkailet vaikka netistä ajoreittiä; mäkiä, pitkiä suoria, rantaosuuksia.. siinä osittaa matkan pienemmiksi pätkiksi. Ajon aikana toi tulee kyllä luonnostaankin esim. jonkun piiiitkän pelto-osuuden alkaessa näkee vain kilometrejä tasamaata ja kaukana siintävän metsän/mäen jolloin tavoitteeksi luonnollisesti asettaa sen.. mutta etukäteen reittiin tutustumalla voi jo ajaa sen sisään.

Luonnollisesti tuon tutustumisen jälkeen esim. edellisenä iltana nukkumaan käydessä kuvittelee kuinka ajaa sitä reittiä läpi ja myös juuri niistä "pahimmista" paikoista.. ja samalla ajattelee mikä voisi siinä olla hankalaa ja kuinka lopulta muuttuisi helpoksi. Yksinkertaista, mutta toimivaa... totaalista sippaamista toki on vaikea kuvitella (eikä sulle sitä tule tapahtumaankaan) niin realistisesti kuin se saattaa iskeä. Silloin vaan löydettävä se sisäinen sisupussi tai luuta-auto...

Junnuna oppi jo sen verran pitkälle yleisurheilun puolelta, että nykyäänkin kropankin toimintoja pystyy "sisäisellä keskustelulla" edesauttamaan; vireystila paremmaksi, jano/nälkätilan parempi säätö (ennen suoritusta alkaa pienimuotoinen varastoiminen) ja suoliston yhteistyö ennen matkaanlähtöä.

Koska en ole pohjimmiltani mikään sisupussi niin mielikuvaharjoittelu on ollut pienestä pitäen mulle ihan selkiö...

Speedgoat
10.05.2011, 09.25
Tempokisu sen jo sanoi. Hiilaritankkaus on asia johon kenenkään amatöörin eikä edes asiaa tuntemattoman ammattilaisen kannata ryhtyä. Se on syyttä saanut juoksupiireissä liki mystisen maineen, mutta näytöt tehosta ovat varsin ristiriitaiset. Toimii jos toimii lainkaan lähinnä ammattilaisilla. Meidän muiden kannattaa puputtaa sitä samaa terveellistä kotiruokaa kuin aiemminkin.

Ei se hiilaritankkaus ole niin kummallinen juttu, etteikö sitä kannattaisi tehdä. Tarkoitan tässä nyt nimenomaan perustankkausta ilman edeltävää uupumukseen tehtävää tyhjennysharjoitusta, esim tämän ohjeen mukaan (kelaa sivun puoleen väliin): http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/ohjeita_lajityypeittain/kestavyyslajit/ Suorituksen aikana imeytyvän hiilarin määrä on kuitenkin sen verran niukka, että varastot kannattaa olla varmasti täynnä ennen starttia.

Itse ole pitänyt tästä Sepon kotisivujen valmistautumisohjeesta, joka purkaa aika monta oleellista asiaa mukavan keskustelevassa muodossa. Ohje tosin on kirjoitettu juoksua varten, mutta suurin osa asioista pätee ihan yhtälailla pyöräilyynkin: http://www.seponkotisivut.com/valmistautuminen.php

Ohiampuja
10.05.2011, 11.52
Myös tässä vanhassa ketjussa on joitakin vinkkejä... :)

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=35696

TiinaPM
08.06.2011, 21.21
No niin - nyt alkaa olla reilu viikko enää h-hetkeen ja pakko myöntää että jännittää aikalailla. Välillä olen jo ajatellut että unohdan koko jutun. Olen ihan hyvin saanut lenkkejä tehtyä kuitenkin ja tuntuu ihan hyvältä, mutta jotenkin vaan se kynnys on alkanut kohota.

Mietityttää myös se miten paljon kaikkea varustetta/evästä yms tarvitsee varata mukaan? Mies tosin on luvannut olla huoltojoukoissa koko matkan.

Ehkä näin ekakertalaisena kaikki vaan tuntuu jotenkin niin vaikealta...

Kiitos vielä tosi monista ja hyvistä kommenteistanne:)

znood
08.06.2011, 21.24
Ota kunnon känni paria päivää ennen, rapulassa tulee tankattua kaikenlaista roskaruokaa hyvin.

BONK
08.06.2011, 22.16
Ota kunnon känni paria päivää ennen, rapulassa tulee tankattua kaikenlaista roskaruokaa hyvin.

Ammattilaiset erikseen...

perttime
09.06.2011, 09.17
Minä en millään usko että Tiinalla retken onnistuminen olisi kunnosta kiinni, kunhan vähän malttaa vauhdin kanssa.

Kelistä 17.-18.6. on vielä paha sanoa, tarvitseeko vaihtovaatetta vai pelkästään jotain irtohihaa siltä varalta että yöllä tulee viileää. Matkalla pitää saada vettä ja vähän evästä joka varmasti tiedetään hyvin sulavaksi. Muroleessahan on tarjolla "soppaa" joten kovin isoa syötävää ei luulisi muuten tarvitsevan.

AxHu
09.06.2011, 13.05
Moro.

Vähän myöhässä nämä omat mietelmät varsinaista edeltävää harjoittelua varten tulevat, mutta voisin omista kokemuksistani ja valmistautumisesta ensimmäiseen päivä-Pirkkaan kertoa. Jospa näistä olisi apua henkisessä valmistautumisessa. :)

2009 vuonna olin vähän samoista asetelmista lähdössä osallistumaan Pirkkaan (134 km) ja matkaan lähtö hiukan mietitytti ensikertalaista. Säännöllistä kesäharjoittelua city-maastopyörällä oli tuolloin takana n. 4 kautta ja kevään alussa silmiin oli tarttunut työpaikan ryhmäilmoitus Pirkasta, josta homma sai alkunsa.

Säännönmukaistin harjoittelua kevään aikana, huhtikuun alussa. Otin 3 harjoituskertaa viikossa tähtäimeksi, 2 lyhyempää, kovempisykkeistä n. tunnin lenkkiä ja sunnuntaisin n. 2 - 3 tunnin matalasykkeinen lenkki. Muutamaa viikkoa ennen starttia vedin yhden n. 60 km lenkin, mielen rauhoittelua varten. Viimeisenä viitenä päivänä vältin lenkkejä, yhden 10 km:n kevyen rullailun kävin nautiskelemassa.

Ruokapuolesta, pari päivää ennen starttia nostin selvästi hiilareitten määrää, jotain lisävälipalaakin nappailin ja nesteen määrää nostin selvästi. Rasvaa vältin, pakki kun on sen suhteen herkkä reagoimaan. Starttiaamuna normaalia runsaampi aamupala. Matkaan otin mukaan juomarepun 2l rakolla, vesitäytöllä. Repussa oli varasisarin lisäksi sadetta varten lisävaatetusta, joka oli kyllä turhaan mukana. Tankkauspisteissä, otin mukin urheilujuomaa ja toisen vettä, sekä suolakurkkuja ja rusinoita, 60 km:sta eteenpäin.

Itse matkassa tuli opittua, mistä on jo muutkin kirjoittaneet, että ryhmässä vauhti nousee huomaamatta omaa treenivauhtia kovemmaksi mikä voi kostautua myöhemmin matkasta. Eli suoraan luettuna, näin kävi omalla kohdalla. :) Matka 60 - 80 välillä oli tuskaista, 80 - 100 km välillä kivuliasta, mutta yllättäen olotila tasaantui kun matkan aikana tehdyt tankkaukset alkoivat imeytyä. Ajallisesti noin 4 tunnin kohdalla oli heikoin hetki, keskeytystä en muista miettineeni, mutta tiputin nopeutta selvästi 60:n jälkeen ja sain jalat taas toimimaan pikkuhiljaa. Lisäksi heikolla hetkellä ajatus maalista ja aavistus maaliin saapumisen tuottamasta euforiasta kantoi eteenpäin.

Kalustosta sen verta, että citymaasturi karkeilla kumeilla ei ole välttämättä se urheilullisin vaihtoehto, mutta kyllä Pirkan sellaisellakin setupilla läpi voi vetää jos jaloissa riittää potkua. ;) Nyttemmin kalusto on muokkautunut hieman enempi tarkoitustaan vastaamaan.

Vaatetus kannattaa ja pitää valita sään mukaan, joka tietysti määräytyy vasta tunti - pari ennen lähtöä, sen suhteen on huono tarkkoja kommentteja antaa. Yhtenä tärkeimmistä pyöräilyvaatetukseen liittyvänä yksityiskohtana pitäisin säämiskähousuja. Kylmääkin sietää yllättävästi kun koneen saa pidettyä käynnissä ja koneessa riittää polttoainetta. Itse panostaisin vaatetuksen hengittävyyteen, kun kainalovissy irtoaa multa suht helposti.

Maalissa olo oli kyllä hieno, jalat tönköt ja selkä jumissa, mutta ajatus kirkas ja naama hampaita täynnä. Maaliintulon jälkeistä loistofiilistä tässä olenkin jälleen lähdössä hakemaan sunnuntaina.

Ei toimi kaikilla, mulla kuitenkin vakiokuviona on tehdä pari tuntia maaliin tulon jälkeen jälkeen kevyttä venyttelyä, fiiliksen mukaan.

Hyvää ja antoisaa reissua yö-Pirkkaan lähtijöille!

TiinaPM
09.06.2011, 20.10
Kiitos AxHu!! Mulla on siis kovin kovin samankaltaiset fiilikset kun mitä kirjoitat omasta valmistautumisestasi. Tosi mielenkiintoista kuulla sun kokemuksia=)

Minä jotenkin uskon kyllä että kuntoni riittää (toivottavasti ei ole liiallista itsevarmuutta), mutta jostain syystä nimenomaan se kaikki muu mietityttää.

Lähinnä kai just vaatetus jos vaikka sataa kaatamalla ja sitten yksi mikä tosiaan arveluttaa on se vauhti. Olisi kiva kuulla mikä teillä on ekalla kerralla ollut keskinopeus tai nopeus ylipäänsä tasaisella vauhdilla? Millaisia teillä on olleet ajat ekalla kerralla?

Kuten varmaan voi huomata - moni asia jännittää ekakertalaista.

TiinaPM
13.06.2011, 18.55
Jännitys vaan kasvaa - toivottavasti on hyvä merkki.... juuri nyt ei säätila paljon naurata.

Eilen kävin Jäähallilla katsomassa tunnelmia kun Pirkan polkijat tulivat maaliin ja pakko myöntää että rimakauhu nosti päätään siinä kilpapyörien ja ammattimaiselta näyttävien pyöräilijöiden keskellä.

keppi
13.06.2011, 19.27
Kannustuksena Pirkan Klassikon ajaneelta: Mulla oli pohjilla tän vuoden pirkkaan lähtiessä noin 120km fillarointia yhteensä tältä keväältä. Viime vuodelta ehkäpä noin 100km, eikä minkäänlaista muuta urheiluakaan lisäksi kumpanakaan vuonna (tällä ei voi ylpeillä). Ja kas, 5:15 tuli ajaksi taukoineen. Taitoa/tietoa on pyöräilystä kyllä, eli osasin mennä hissukseen omaa vauhtiani enkä lähtenyt suotta repimään mihinkään, enkä säikähtänyt lihaksissa tuntuvia happoja ja väsymystä.

Tiina, sun kuntopohjallasi en usko, että on mitään vaikeuksia saavuttaa tavoitettasi.

Eso
13.06.2011, 19.53
rimakauhu nosti päätään siinä kilpapyörien ja ammattimaiselta näyttävien pyöräilijöiden keskellä.

Ei kannata antaa ulkonäon hämätä. Pyöräily on välillä näkyvyyden puolesta kuntoilutasolla ja -genressä insinöörien ja nippeleitä rakastavien puuhaa, mutta sopii silti kaikille. Kamat eivät kerro suoraan kuskin tasosta tai touhun vaatimuksista. Pyöräilyä voi (ehkä olisi hyväksikin) harrastaa vähän vaatimattomamminkin. Pirkassakin touhusta rennommalla otteella nautiskelijoita alkaa löytyä vapaasta ryhmästä ja vähän myöhemmin maaliintulleista ja heillä on epäilemättä ollut ihan yhtä kivaa.

ellmeri
13.06.2011, 20.05
Mulle parasta treeniä on ollu että saa rauhassa tehdä pitkät lenkit,tankkaa huolella edellisenä iltana ja vetäsee pitkän ja mieltä myös harjoittavan lenkin,siinä se koko kroppa saa sellaisen voitelun ja mielen tyhjennyksen ettei pää ja persuus petä matkassa jalathan pyörii automaattisesti eikä niistä tarvii kantaa huolta.;)

TiinaPM
18.06.2011, 10.17
Kaikille suurkiitos neuvoista jotka kantoivat toivottua hedelmää=)

Yöpyöräily nyt kunnialla poljettu ja suureksi hämmästykseksi ilman mitään ongelmia. Maaliin tullessa oli loistava voittajafiilis:)

ellmeri
18.06.2011, 10.47
Kaikille suurkiitos neuvoista jotka kantoivat toivottua hedelmää=)

Yöpyöräily nyt kunnialla poljettu ja suureksi hämmästykseksi ilman mitään ongelmia. Maaliin tullessa oli loistava voittajafiilis:)

:D Noniin,se oli sitten siinä.Voi sitä endorfiini myskyä jonka tuo fiilis tuo kokialleen.

Speedgoat
19.06.2011, 08.21
Onnittelut onnistuneen yöpirkan johdosta. Mitenkäs sinä sitten valmistaudut, neuvojahan jaeltiin ja osa meni jopa ristiin?

TiinaPM
19.06.2011, 09.34
Kiitos=)

Valmistautuminen taisi olla aika "mutu" -fiiliksillä eli muutamana päivänä ennen tapahtumaa söin enemmän hiilareita mutta ihan maltillisesti. Join kyllä normaalia enemmän ja pari päivää ennen join Dexal hevyä jonkun verran.

Kisan aikana join aika reippaasti mutta syömistä en oikein voinut ajatellakaan. Ei vaan tuntunut yhtään siltä että olisi tarvinnut. Yhden energiapatukan söin ja sitten otin muistaakseni kolme geeliä ajon aikana veden kanssa.

Vaatetus meni ihan nappiin eli pitkähihainen pyöräilypaita, päällä lyhythihainen ja polvipituiset pyöräilyhousut. Muroleessa laitoin takin päälle mikä oli hyvä veto siinäkin mielessä että Terälahdessa tullut sade ei kastellut pahasti yläkroppaa.

Vieläkin olen kyllä hämmästynyt siitä että jaksoin niin hyvin ja lopussa oli varaa tulla reippaastikin.

Eilinen päivä oli kyllä rankka - tuntui että energiaa ei ollut yhtään eikä jaksanut oikein yhtään mitään. Tänään on jo huomattavasti helpompaa ja ainoa mikä ilmoittelee olemassaolostaan on alaselkä. Muuten olo on ihan jees.

Yksi asia mikä ihmetyttää suuresti on paino - eli tänä aamuna vaaka näytti noin 3 kg enemmän kun normaalisti?! Miten voi olla mahdollista? En kuitenkaan mitenkään mättänyt kaksin käsin tankkausvaiheessakaan. Tuntuu todella oudolta, mutta ehkä tälle on joku selitys??

leecher
19.06.2011, 09.43
Kiitos=)

Valmistautuminen taisi olla aika "mutu" -fiiliksillä eli muutamana päivänä ennen tapahtumaa söin enemmän hiilareita mutta ihan maltillisesti. Join kyllä normaalia enemmän ja pari päivää ennen join Dexal hevyä jonkun verran.

Kisan aikana join aika reippaasti mutta syömistä en oikein voinut ajatellakaan. Ei vaan tuntunut yhtään siltä että olisi tarvinnut. Yhden energiapatukan söin ja sitten otin muistaakseni kolme geeliä ajon aikana veden kanssa.

Vaatetus meni ihan nappiin eli pitkähihainen pyöräilypaita, päällä lyhythihainen ja polvipituiset pyöräilyhousut. Muroleessa laitoin takin päälle mikä oli hyvä veto siinäkin mielessä että Terälahdessa tullut sade ei kastellut pahasti yläkroppaa.

Vieläkin olen kyllä hämmästynyt siitä että jaksoin niin hyvin ja lopussa oli varaa tulla reippaastikin.

Eilinen päivä oli kyllä rankka - tuntui että energiaa ei ollut yhtään eikä jaksanut oikein yhtään mitään. Tänään on jo huomattavasti helpompaa ja ainoa mikä ilmoittelee olemassaolostaan on alaselkä. Muuten olo on ihan jees.

Yksi asia mikä ihmetyttää suuresti on paino - eli tänä aamuna vaaka näytti noin 3 kg enemmän kun normaalisti?! Miten voi olla mahdollista? En kuitenkaan mitenkään mättänyt kaksin käsin tankkausvaiheessakaan. Tuntuu todella oudolta, mutta ehkä tälle on joku selitys??
Kroppa kuivunut ajon aikana --> elimistö kompensoi tankkaamalla nesteet kehoon, ei pisuaariin ?

Pirkka
19.06.2011, 09.59
..Yksi asia mikä ihmetyttää suuresti on paino - eli tänä aamuna vaaka näytti noin 3 kg enemmän kun normaalisti?! Miten voi olla mahdollista? En kuitenkaan mitenkään mättänyt kaksin käsin tankkausvaiheessakaan. Tuntuu todella oudolta, mutta ehkä tälle on joku selitys??Mittasitko painoa lähtöaamuna kaiken tuon tankkauksen jälkeen?

TiinaPM
19.06.2011, 10.06
No en kyllä mitannut painoa tankkauksen jälkeen esim tapahtumapäivänä, se on totta. Tuntuu vaan etten nyt niin kauheasti tankannut että painon olisi pitänyt kilokaupalla nousta. Olihan se kulutuskin kuitenkin pyöräilyn aikana melkoinen.

Tämä on henk.kohtaisesti vaan iso juttu koska olen tässä vajaan vuoden aikana pudottanut n. 27 kg painoa enkä totisesti halua siitä kiloakaan takaisin:)

Toki pääasia on se että suoriuduin tästä vuoden tavoitteena olleesta pyöräilystä kunnialla, mutta suuresti silti ihmetyttää:seko:

perttime
19.06.2011, 10.20
En minä oikeasti mitään tiedä... mutta ei ehkä olisi kaukaa haettua arvailla että nopea 3kg:n vaihtelu voisi johtua nestetasapainosta.

Vähän raskaamman ajon jälkeen voi myös olla aikamoinen nälkä, jolloin ruokaa helposti menee jonkin aikaa tavallista enemmän. Painaahan se ruoka vatsassa jotain vaikkei sieltä ehtisikään ihon alle rasvaksi asti.

tempokisu
19.06.2011, 19.52
Onnittelut täältäkin TiinaPM, Sinulle yöPirkasta! :cool::) ei ehkä ollut ihan maailman hienoin keli, ja täysikuu jäi varmaan näkemäti.

En minäkään mitään tieteellistä tiedä, mutta kokemusta on. Myös painonpudottamisesta :o siis ihan mahtavaa jos olet saanut noin paljo pois ( tosin lähtöpainoasi en tiedä...) pitkän lenkin jälkeen paino voi olla minullakin pari kiloa alhaisempi, ja heti kun syö ja juo, kas takas on tullut! nestettä mennyt lenkillä enimmäkseen, oikeastihan pitkä lenkki lisää kulutusta, vielä sen lenkin jälkeenkin.

Tiina, jatka vain samaan tapaan!

Speedgoat
19.06.2011, 19.56
Kehossa on myös todennäköisesti paljon kuona-aineita ts. aineenvaihduntatuotteita, joiden poistuminen saattaa ottaa hetken aikaa. Lisäksi keho yrittää todennäköisesti varastoida mahdollisimman paljon hiilihydraattia, joka sitoon myös nestettä. Viikon-kahden päästä todennäköisesti paino alkaa saavuttaa normilukemat.

TiinaPM
19.06.2011, 20.08
Kiitos taas kaikille kommenteista=) Tempokisulle erityiskiitos ennen kisaa saamistani neuvoista joiden avulla selätin myös viime hetken rimakauhun:)

Sitä tässä itsekin mietin että josko olisi jollain tavoin mennyt energiavarannot niin pieneen että elimistö olisi nyt varastoinut kisan jälkeen juodut ja syödyt. Eilen tosiaan tuntui siltä koko päivän että energiaa ei ollut yhtään ja kieltämättä join aikas paljon niin kisan aikana kun eilenkin ja vielä ehkä tänäänkin enemmän kun normaalisti. Jotenkin ihan maalaisjärjellä ajateltuna ei voi olla mahdollista että paino olisi noussut oikeasti.

Jännä havainto oli sekin, että sekä eilen että tänään en ole juurikaan yhtään hionnut saunassa:seko: ja se on minulle tosi outoa. Ehkä tosiaan aineenvaihdunnassa on jotain...

Itse suorituksesta olen vieläkin hieman hämmentynyt - minä todella pääsin maaliin ja tein sen. Se tunne kun viimeinen Sammon valtatien suora aukesi oli ihan sanoinkuvaamaton maaliin tulosta puhumattakaan. Terälahdessa tiesin että mikään ei voi enää estää maaliin pääsyäni - ei edes se järkky kaatosade mikä siellä hetken vallitsi.

Itselleni tämä oli todella korkean vuoren valloitus:D

Risto Koivunen
19.06.2011, 20.35
Onnea vaan kauheasti tavoitteen saavuttamisesta!

Eiköhän tuo lisäpaino ole lähinnä nestettä joka poistuu tovin kuluttua, siitä ei välttämättä kannata kauheasti stressata. Muutenkin voi olla aineenvaihdunta vähän yllättynyt tuollaisen pidemmän rutistuksen jälkeen, siinä voi mennä muutama päivä palautuessa normaaliin tilaan.

hannupulkkinen
19.06.2011, 20.42
Kun on ollut ennen tankkausta dietillä niin tankkauksen aikana tulee superkompensaation takia lisää glygogeeniä puoli kiloa, joka sitoo nestettä litran.= 1,5 kiloa.
Suorituksen aikana nämä glygogeenit häviät, mutta taas superkompensoituvat niin että nesteen kanssa lisäpainoa onkin pari kiloa.
Kun laihdutetaan ja syödään maltillisesti suoliston massa painaa helposti puoli kiloa vähemmän kuin lenkin jälkeen palautellessa ja syödessä. Tämä massa sitoo taas nestettä puoli litraa. Kolme kiloa onkin jo kasassa.
Rasituksen jälkeen keho ei päästä mitään ulos mielellään vaan haluaa varastoida kaiken. Luulenpa, että parin päivän jälkeen vessa kutsuu tavallista useammin ja muutaman lenkin jälkeen paino on lähtöpainoa alempi.

Talisker
19.06.2011, 22.45
Juuri Hannun kuvaamalla tavalla kävi minullekin pitkän päiväpirkan jälkeen.
Mutta yllätys - yllätys: pitkän yöpyöräilyn jälkeen painoa ei ollutkaan
kertynyt yhtään lisää.
Kilot ovat takaisin normilukemissa, 70 +-1kg.
(Huomisin päiväpirkan jälkeen painoin 72,5kg.)