PDA

Näytä tavallinen näkymä : Helkama s3000 vai Tunturi tr500?

HannaM
02.05.2011, 13.58
Hei!
Haen pyörää retkeilyyn, suhteellisen leppoisaan ajoon, mutta kuitenkin vaihteleviin maastoihin.
Sain paikalliselta pyöräkauppiaalta tarjoukset ja kävin kokeilemassa mm. Helkama s3000 pyörää sekä Tunturin tr 500. S3000 lähtisi tarakan kera hintaan 630e (2010 malli) ja tr500 lukon kera hintaan 550e.

Helkamassa on lukittava etuhaarukka, Tunturissa ei joustohaarukkaa. Helkamassa levyjarrut, Tunturissa V-jarrut. Tunturissa on paremmat osat (Deore) (Helmassa Acera).

Tai voi toki ehdottaa suunnilleen samoissa hintaluokissa (550-750e) jotain parempaa... Kiitos jo etukäteen avusta!

JackOja
02.05.2011, 14.01
...Tunturissa ei joustohaarukkaa....

Hyvä!

nure
02.05.2011, 19.32
Ehdottomasti Tunturi ilman "joustokeulaa"!

kpyora
02.05.2011, 20.51
Kun vertaa S3000:tta (http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Naiset/?id=36) ja TR500:aa (http://www.tunturi-bicycles.com/etusivu/tuotteet/trekking/trekking-n/tr500-f/), niin äkkiä sanoen noista Tunturi on parempi mm. sen takia, ettei siinä ole typerää pomppukeppiä.

Kun TR500:n teknisiä tietoja katsoo vähän termemmin, niin sieltä paljastuu kyllä ongelmia:
- vain kaksi kokoa
- alumiini haarukka, joka on todennäköisesti kova
- ehkä vähän turhankin järeä rengastus (40mm) käyttöösi
- hölmö saatöstemmi jne

Helkamasta on vähän parempi versio S2000, josta mm. puuttuu typerä pomppukeppi ja tilalla on teräshaarukka. Teräshaarukka on keskimäärin mukavampi ajaa kuin alumiininen ja paljon mukavampi kuin huono pomppukeppi.

Itse lähtisin kuitenkin tuollaiseen käyttöön hakemaan jotain perus retkipyörää droppi- tai perhostangolla. Jonkinlainen alan standardi, johon muita perus retkipyöriä verrataan on Surly:n LHT (http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker_complete/). Perhostankoja taitaa asentaa vain Rossano. Tunturin molemmista crossareista mm. saa varustelemalla retkipyörät. Konalla on Sutra, jossa on tosin jenkkityyliset tangonpäävaihtajat. Jossain Turun suunnassa oli pari viikkoa sitten vielä Trek'n 520:stä tarjouksessa. Valikoimaa siis on, mutta nuo kaksi jättäisin kyllä kauppaa.

HannaM
02.05.2011, 21.26
mutta... Olen katsellut mm. tuota Surly LHT:a, mutta jotenkin arveluttaa kuitenkin tällaisena sunnuntaipyöräilijänä kovin matala ajoasento. Vaikka käsitän toki, että asento on vauhdin kannalta varmaankin optimaalinen ja saahan noissa varmaan säädettyä osasia niin, että pääsee hieman pystympään asentoon. Voi olla, että olen väärässä tuon ajoasennon suhteen...

kpyora
02.05.2011, 21.33
Vauhdista en tiedä. LHT:n ajoasento ei ole mitenkään matala. Droppitangossa on kuitenkin enemmän asentovaihtoehtoja kuin suorassa tangossa.

Onko sinulla siirtää perus tarvikkeet: lukkopolkimet, työkalut jne vanhasta pyörästä? Jos ei ole, niin laske pari kolme sataa euroa kaikkeen pikkusälään.

HannaM
02.05.2011, 22.32
Ok, hyvä tietää! Pitäis vain mennä kokeilemaan. Ehkäpä Turun seudulta löytyy jostain noita Surlyja? Taitaa Surly mennä sitten kokonaisuudessaan hinnaltaan yli budjetin, mutta ei mulla nyt niin tarkka ole tuo. Kunhan saa hyvän, kestävän, toimivan pyörän.
Kyllä ton Trekinkin voisi katsastaa.

Yksi vaihtoehto, mikä on ollut mielessä, on Kona Dew Plus.

HannaM
02.05.2011, 22.54
Nyt vaihtoehtoina siis
-Helkama s3000 (tai s2000)
- Tunturi tr500
- Surly LHT
- Kona Dew Plus tai Dew Deluxe
- Specialized Vita (joku niistä...)
- Globe Haul (ehkä liian "city"?)
Nämä nyt eivät ole missään järjestyksessä. Koitan huomenna päästä kokeilemaan mahdollisimman useaa näistä, saattaa olla hankalaa löytää kaikkia Turusta.

JackOja
03.05.2011, 08.00
...saattaa olla hankalaa löytää kaikkia Turusta.

Entisenä turkulaisena sanoisin, että kaikki nuop löytyvät Turusta. Pitää vain mennä pyöräkauppaan Intersportin, markettien ja SPPT:n sijaan...

HannaM
03.05.2011, 10.26
No niin. Kaikista muista pyöristä mulla on nyt ajatus, missä saisin testata... Mutta mikä liike myy Specialized-merkkiä Turussa?