PDA

Näytä tavallinen näkymä : Crossari vai maantie?

Legik
26.04.2011, 23.29
Joo elikkäs oon maastossa ajellu tommosia 60km-80km matkoja tähän mennessä, mutta on alkanut kiinnostamaan ihan tuo maantie pyöräilykin, löytyy tommonen pari v vanha cuben xms mikä on vielä ihan hyvässä kunnossa mutta huomattavan raskas noin niinku maantielle, kylhän siitäki renkaat ohuemaks / sileemäks sais varmaan ihan ok maantiepyöränkin mutta säästän sen kyllä ihan tollasenaan, kun en ole maastoa hylkäämässäkään. :)

Netistä selaillu vähän et crossari vai maantiepyörä ja on ollut vähän ristiriitasta juttua. Crossarista sai semmosen "kestävämän kuvan ja maantie pyörästä taas vähän ei niin kestävän. Kuinkas tommonen maantie pyörä kestää semmosen jos sattuu tulemaan pieniä pätkiä sora / hiekka tai et asfaltti ei ole ihan parhaimillaan? Ja onko näillä maantiellä huimiakin eroja? Sekin varmaan vaikuttaa vähän minkä laatunen pyörä on alla. Tämmösiä olen kattellut:

http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?products_id=7355
http://www.rtechsuspension.fi/index.php?manufacturers_id=463

Saa laittaa toki lisää ehdotuksia, mut tommosta 800-1200e hintaluokkaa sais olla, tuokin crossarin vähän jo alkaa kirpaseen :) ellei sit jaksa odotella kuukauden tiliä, suomen kesä on muutenkin vaan niin lyhyt, että se kuukausikin on aika pitkäaika hehe : )

izmo
26.04.2011, 23.40
Kai sillä Cupella ajaa samaa vauhtia kuin rossarilla... vaihtaa vaan välityksiä?

Niki9
26.04.2011, 23.54
Rossarilla ajelee kyllä ympärivuoden....hmm...mutta jos vaan kesällä aattelit kruisailla, niin osta kilpuri ja tsekkaa vähän osasarjaa. Mä en välttämäti ottais soralla... En mää kyl näistä mittään tiedä ;)
Kyllä 1200 € hyvän pelin jo saa.
Niin piti vie sanoman, että kyllä maantiefillarilla pienet siirtymät menee sorallakin.

E.T.
26.04.2011, 23.54
Jotkut ajaa täällä rossarilla kovempaa kuin moni maantiepyörällä. Mutta mun mielestä ei rossari oo mikään maantiepeli pitemmän päälle. Itte en lähtis omalla (halpis) rossarilla mantielle kun talvella kun on pakko. Molemmat mallit kyllä kestää mitä vaan järkevää käyttöä.:)

izmo
27.04.2011, 00.01
Tietenkin rossarista saa ihan käyttökelposen maantiepyörän jos panostaa kiekkoihin... semmoset 1500 g pari painavat kiekot ja kevyet renkaat 200 g niin ei sitten paljoo häviä maantiellä? tietenkin ne maksaa jotain 300-500 e

Niki9
27.04.2011, 00.09
Molempia tarvii kuitenkin pyörittää :D

E.T.
27.04.2011, 00.18
Tietenkin rossarista saa ihan käyttökelposen maantiepyörän jos panostaa kiekkoihin... semmoset 1500 g pari painavat kiekot ja kevyet renkaat 200 g niin ei sitten paljoo häviä maantiellä? tietenkin ne maksaa jotain 300-500 eOnhan toikin totta että jo auttaa paljon. Kai tää on ikuisuusjuttu että niin monta mieltä kuin miestäkin. Ehkä toi itse kullekin selviää koeajamalla molempia. Sen verran erilaisista pyöristä kuitenkin on kysymys, että kannattaa harkita tarkkaan mitä oikeastaan haluaa. Jotenkin tuntuu että kun mittariin alkaa tulla kolmosella tai nelosella alkavia kolminumeroisia matkalukuja, ei rossari enää oo kovin suosittu malli.;)

Niki9
27.04.2011, 00.40
Jotenkin tuntuu että kun mittariin alkaa tulla kolmosella tai nelosella alkavia kolminumeroisia matkalukuja, ei rossari enää oo kovin suosittu malli.;)

Ot :D
Kun pääsiskin joskus noihin lukemiin...ees maantiefilolla ;)

OJ
27.04.2011, 04.50
Joku vähän reilun tonnin crossari ei sellaisenaan ole kovin herkkä peli ajaa, mutta jos ei tule kisattua, niin kyllähän sillä päästelee kaikki tieajot. Hyvät kiekot ja kumit alle, niin meno paranee ja jos oikein jaksaa tuunata, niin ei paljon maantiepyörälle häviä.

E.T.
27.04.2011, 07.22
Joku voisi olla jopa sitä mieltä, että maantiepyörä on täysin turha peli tavalliselle harrastajalle....:rolleyes:

maantienässä
27.04.2011, 09.07
käy testaamassa muutamaa maantiepyörää, niin ei tarvitse enää miettiä kumman hankit.
Maantiepyörä on tarkoitettu maantielenkeille ja muut pyörät muuhun käyttöön

timpe
27.04.2011, 09.36
Viime kesänä ostin crossarin, nyt ostin maantiepyörän. Olin syksyllä "tyhmä" ja kävin koeajamassa maantiepyörää, heti täytyi luopua isosta kasasta rahaa. Ovat täysin eri pelejä, kyllä sillä crossarilla ihan mielellään ajelee. Mutta onhan se fiilis ihan eri, perheauto vs. urheiluauto. Se täytyy kuitenkin vielä mainita, että maantiepyörällä ei ole vielä kilometrejä pahemmin takana. Saas nähä sitten mitkä on fiilikset syksyllä.

Kun vielä muistetaan, että kyseessä on harrastus, niin oman fiiliksen mukaan kannattaa mennä. Eihän aina ole kyseessä ns. järkiostos. Ei ainakaan mulla :D

Jos nyt olisin ostamassa puhtaalta pöydältä, niin voisi olla että taloon tulisi maastopyörä ja maantiepyörä. Crossari on kyllä hyvä yleispyörä, enkä siitäkään aio kyllä luopua. Hyvin tulee esim. lasten peräkärry perässä. Maantiepyörääni en laittaisi.

puumangeri
27.04.2011, 09.48
Riippuu millaisen crossarin ostaa...

Itse ajoin viime kesän Storckin hiilikuituisella maantiepyörällä ja nyt ajan Empellan Bonfire SL crossarilla, joka on tuunattu maantieajoon. En huomaa mitään muuta käytännön eroa kuin, että maantiefillarin jarrut oli tehokkaammat. Ohjaus, ajoasento jne. tuntuu ihan samalta.

Storckin runko oli hiilaria ja Empella on alumiinia hiilarikeulalla, joten siinä on eroa tietty, mutta se ero onkin vain materiaalista johtuvaa - ero ei tule siitä, että toinen on maantiepyörä ja toinen crossari.

Ja se isoin plussa crossrille on tietty se, että sitten kun asfaltit peittyvät taas lumeen niin on mahdollisuus laittaa isommat kumet alle ja jatkaa ajoa.

timpe
27.04.2011, 09.51
Riippuu millaisen crossarin ostaa...

Toi on kyllä totta, oma halvahko crossari painaa tuplat verrattuna maantiepyörään. joten se tekee jo ison eron.

maantienässä
27.04.2011, 09.54
kyllä se meilläkin perhessä menee noin että on maantiepyörä ja maastopyörä;)...siis kaikilla:D ja pappa betalar, no maksaisi se kaljan juontikin

timoe
27.04.2011, 10.09
Mieti haluatko jokasään kulkineen, eli lokasuojat pyörään, silloin kannattaa harkita krossaria. samoille vanteille saa kyllä esim 24-28 millisen renkaan jolla ajelee asfaltillakin.

Jos ajelet hiekkateillä, ota kunnolla pistosuojattu rengas, vaikka marathon tai specialized tai continental, mitä näitä nyt on, 30mm kovaksi pumpattu rengas sekin vielä rullaa ja kevyimmät kohtuu painoisia...

Itse myin tänä keväänä krossarini pois ja ostin mt pyörän... sadekelillä pysyn sisällä tai juoksen tai uin tai hätätilassa ajan lokasuojitetulla maantiesinkulalla :rolleyes:

Niki9
27.04.2011, 10.26
Mä päivitin syksyllä maantiefillarin ja kun sillä ei ehtinyt ajaa, niin ostin sit Cyklon ;)
En oo katunut! Osta molemmat;)

Pyöräily on halpa harrastus :D
Ja kohta taas mennään....

StePe
27.04.2011, 11.44
Onhan toikin totta että jo auttaa paljon. Kai tää on ikuisuusjuttu että niin monta mieltä kuin miestäkin. Ehkä toi itse kullekin selviää koeajamalla molempia. Sen verran erilaisista pyöristä kuitenkin on kysymys, että kannattaa harkita tarkkaan mitä oikeastaan haluaa. Jotenkin tuntuu että kun mittariin alkaa tulla kolmosella tai nelosella alkavia kolminumeroisia matkalukuja, ei rossari enää oo kovin suosittu malli.;)Vaikka tallissa on useampikin maantiepyörä, niin pisimmät lenkit tulee silti ajettua syys-/talvilenkkipyörällä, jonka joku voisi luokitella krossariksikin (ainakin siinä on cantilever-jarrut ja tarvittaessa yli 40 mm kumit mahtuu lokasuojienkin kanssa kanssa). Jos olisi pakko tyytyä yhteen pyörään, niin se varmaankin olisi juuri tuollainen maantiepyörän tyyppinen, johon tarvittaessa saa paksummatkin kumit ja pahimmilla keleillä myös lokasuojat.

orcatri
27.04.2011, 13.23
Alkuperäiseen kysymykseen (ainoa) oikea vastaus on molemmat.

Mutta kun sinulla on jo se maastopyörä, niin maantiefillari lienee ensin ostoslistalla.

Legik
27.04.2011, 14.42
Joo kiitos hyvistä vastauksista! Kyllä mä varmaan kallistun maantiepyörään, kun on jo tuo maastopyörä, sillä pärjää ihan hyvin joka säässä.

Niki9
27.04.2011, 15.37
Joo kiitos hyvistä vastauksista! Kyllä mä varmaan kallistun maantiepyörään, kun on jo tuo maastopyörä, sillä pärjää ihan hyvin joka säässä.

Onnittelut hyvästä päätöksestä ;)

izmo
27.04.2011, 22.19

Maastopyörä on Tampereella ainoo oikea väline jos aikoo liikkua joka kelillä...toi maantiepyörä on vähän kehveli siinä kun kausi on lyhyt ja ajokelejä aika vähän... nyt vielä siirtymät on tosi surkeessa kunnossa kaupunkin "urakoinnista" huolimatta:seko:

E.T.
27.04.2011, 22.59
Jos olisi pakko tyytyä yhteen pyörään, niin se varmaankin olisi juuri tuollainen maantiepyörän tyyppinen, johon tarvittaessa saa paksummatkin kumit ja pahimmilla keleillä myös lokasuojat.On tainnut olla joskus peräkärrykin kiinni vähän pitemmällä lenkillä...:)

E.T.
27.04.2011, 23.01
Maastopyörä on Tampereella ainoo oikea väline jos aikoo liikkua joka kelillä...Liian kuuma tuntuu olevan mettässä...;)

Tänään muuten tyyppäsin uutta maantiekonkelia ja taulussa oli melkein viiskymppiä niin eikös yks kanuuna ilmestynyt rinnalle rossarilla...

izmo
27.04.2011, 23.25
Liian kuuma tuntuu olevan mettässä...;)

Tänään muuten tyyppäsin uutta maantiekonkelia ja taulussa oli melkein viiskymppiä niin eikös yks kanuuna ilmestynyt rinnalle rossarilla...

ja jos oisin nähnyt niin oisin tullut ohi maasturilla:rolleyes:

maantiepyörä ja rossari huonoja Nokian takakalliolla?

E.T.
27.04.2011, 23.44
ja jos oisin nähnyt niin oisin tullut ohi maasturilla:rolleyes:

maantiepyörä ja rossari huonoja Nokian takakalliolla?Onko siellä jo maantiepyörälläkin käyty??:eek: Voisin tulla roikkuun peesiin 400 brevetille...:rolleyes:

jartsuli
28.04.2011, 00.15
Valaiskaapa tyhmää vaihteeksi, minä kun olen käsittänyt että crossari ja maantiepyörä ovat likipitäen samanlaisia .. ja että erona olisi lähinnä crossariin käyvät vähän leveämmät kumit ja hitusen armeliaampi geometria. Olenkin tykästynyt ajelemaan maantiellä crossarilla (maantiekumit alla) mutta että aukeaako tuosta touhusta vielä jokin uusi ulottuvuus jos kokeilen oikein ihkaoikeaa maantiepyörää?

Antti Salonen
28.04.2011, 00.37
Valaiskaapa tyhmää vaihteeksi, minä kun olen käsittänyt että crossari ja maantiepyörä ovat likipitäen samanlaisia .. ja että erona olisi lähinnä crossariin käyvät vähän leveämmät kumit ja hitusen armeliaampi geometria. Olenkin tykästynyt ajelemaan maantiellä crossarilla (maantiekumit alla) mutta että aukeaako tuosta touhusta vielä jokin uusi ulottuvuus jos kokeilen oikein ihkaoikeaa maantiepyörää?
Tuo riippuu hirveästi siitä cyclocrossarista. Cyclocross-pyörissä on paljon suuremmat erot kuin maantiepyörissä, jotka (samassa hintaluokassa) ovat aika samasta muotista.

Enemmän kisakäyttöön suunnitellut pelit voivat olla hyvinkin lyhyellä akselivälillä varustettuja kevyitä pyöriä melko matalalla ajoasennolla. Toiset ovat sitten vähän painavampia ja pitkällä akselivälillä varustettuja joka paikan höyliä, joissa on leppoisa ajoasento, kiinnikkeet lokarille ja tarakalle jne.

Omat cyclocross-pyörät ovat molemmat olleet helposti 10-kiloisia teräsrunkoisia tankkeja, joissa on ollut tilaa vähintään 50-millisille renkaille (kiva juttu talvella). Maantieajossa ero n. 6,5 kiloiseen hiilikuituiseen maantiepyörään on hyvinkin tuntuva, ja kyllä mä paljon mielummin lähden kauniina päivänä maantielenkille ihan oikealla kilpapyörällä.

Järkevintä voisi silti olla edes kokeilematta maantiepyörää ja ajaa jatkossakin tyytyväisesti cyclocross-pyörällä maantielenkit.

izmo
28.04.2011, 10.18
Itte helposti ottaa kauniina päivänä ennenmin rossarinpyörän alle jos tielle lähtee ilman päämäärää kun sillä helppo poiketa muualle... reitti ei tarvi olla suunniteltu

znood
28.04.2011, 10.30
Tahtoo vaan kovasti rajoittaa kauden pituutta tämä pohjoinen ilmasto katupyörällä. Rossarilla ei ole ongelmaa. Kunnolliset lokasuojat ja nasta/nappularenkaat voi unohtaa kokonaan katupyörässä eli ajaminen loppuu siihen kun taivaalta tulee ensimmäinen haituva lunta tai pakkaskelit. Myös sepeliä ja muutakin hiekkapitoista pitää välttää katupyörällä kun ruttoa.

J T K
28.04.2011, 10.35
Hanki crossari, jos ajelet sattumanvaraisemmin ja sekalaista tien pintaa. Pärjäät sillä kyllä maantielläkin. Mutta jos tiedät varmasti ajavasi 99%:ti asfaltilla maantielenkkiä niin sitten maantiepyörä. Tokihan kantsii hommata ajan saatossa molemmat :)

jartsuli
28.04.2011, 10.44
Järkevintä voisi silti olla edes kokeilematta maantiepyörää ja ajaa jatkossakin tyytyväisesti cyclocross-pyörällä maantielenkit.

Näin minäkin olen asiaa funtsinut.

J.F
28.04.2011, 10.56
Itse ostin maasturin kaveriksi CC:n ja huomasin nopeasti että olisi pitänyt ottaa maantiefillari. Nyt CC:n runko vaihtui maantierunkoon ja tyytyväinen olen. Toki kummatkin olisi paras koska tossa keväällä oli muutama viikko jolloin lenkkiä olisi ollut kivempi heittää CC:llä kuin maantiefillarilla.

jjyrki
28.04.2011, 11.03
Jo pelkästään parempien jarrujen vuoksi valitsisin sinun tilanteessasi maantiepyörän johon tarvittaessa vaikka pistosuojattu 25(-28) mm rengas.

Plus
28.04.2011, 11.13
Menee nyt aika hifistelyksi, mutta jos ajo olisi vaikka 50% soraa ja 50% asfalttia, laittaisin maantiepyörään alle laadukkaat 25mm tuubit ja perinteiset matalakehäiset 32h kiekot, paineita eteen 6 ja taakse 7, menee kaikki mahdolliset tienpinnat nautinnolla. Mukavuus on tuollaisissa ihan eri luokkaa verrattuna tyypillisiin maantiepyörän mukana tuleviin kiekkoihin ja 8bar paineisiin.

http://img520.imageshack.us/img520/2241/ambrosio1bb6.jpg

32mm slikseissäkin on asfaltilla ainakin omaan makuun vähän liian pehmeä ja epämääräinen tuntuma. Tykkään tuntea tietä vähän enemmän, enkä antaa yhtään periksi rullaavuudesta. Kotikulmilla on niin paljon sorateitä, että on tullut vertailtua erilaisia vaihtoehtoja ja haeskeltua sellaista optimaalista setuppia ennalta suunnittelemattomille ja sekalaisille lenkeille.

Sorateilläkin on ajourassa aina niin kova pinta että 32mm sliksikin on ihan overkill kaikkialle, paitsi aivan vastalanatulle tielle ja juurakkoisille metsäautoteille. Karkeakuvioisempia cc-renkaita tulee käytettyä vain talvella.

Ajaahan jotkut tosin maantielenkitkin maastopyörällä ihan tyytyväisinä, mutta...

Kuntoilija
28.04.2011, 15.29
Jos olet valmis ajamaan talvella ja rospuuttokelillä maasturilla niin sinulla
ei ole kuin yksi vaihtoehto maantiepyörä.

Itse suhaan asfaltilla ympärivuoden reilun 10 kg teräscc:lla ja cc:lla juurikin tuon lokasuoja ja nastarengas mahdollisuuden vuoksi. Ja minäkään
en meinaa kokeilla kevyttä maantiepyörää etten tiedä miltä se tuntuu, koska tieto lisää tuskaa :p.

kontio
28.04.2011, 16.33
mähän en mistään mitään tiedä (eikä tarvi alkaa väittelemään, en jaksa) mutta rakensin talvella itelleni uuden cyclocrossarin, toki mahdollisimman maantiepyörämäiseksi.
paras pyörä ajaa maantietä kunnon kiekoilla mitä olen omistanut, ja sentään pari selvästi yli tuhannen euron maantipyörää ollut (ja yksi vähän vähemmän sisäsiisti.) Ei sillä että mitään erikoisia olisivat olleet, mutta ihan hyviä pelejä.

speksaamisesta (myös runkogeometria) se on aika pitkälti kiinni kuitenkin.

edit_ perheauto ja urheiluauto vertaus oli jollakulla aika osuva, mutta sivuhuomautuksena googlettakaapa Audi RS6 ratatestiaikoja :) Ferrari jos toinenkin jäänyt taakse.