PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trek 4400

HeatON
25.04.2011, 22.26
Ihan näin aluksi morjesta kaikille! Nimi on Sami, ja ikää on himpun yli 21, ja näitä pyöräharrastevuosia on varmaankin se 5. Tosiharrastukseksi tämä on taittunut vasta tämän vuoden puolella, pienen huuman iskiessä :) Mutta tosiaan upea foorumi, ja täällä on vierailtu moneen otteeseen, ja nyt päätin jo sitten rekisteröityä, kun täällä aikaa tulee siis vietettyä enemmänkin. Ja olihan tässä tosiaankin ihan asiaa. Elikkäs, koskien tulevaa pyörähankintaa.

Tulevan "uhrin" merkin ja mallin raapustin otsikkoon, ja pienenä taustatietona että kyseinen pyörä bongattu netin verkkomarkkinoiden syövereistä, todella huokeaan, 50€ hintaan. Pyörästä on sain pyytämällä useita kuvia, ja niistä totesin pyörän rungon ottaneen hieman osumaa halkeillen maalien ja iskujen johdosta, mutta ilmeisesti mitään kosmeettista kummempaa ei ole. Maalit siis sieltä sun täältä hieman karanneet. Ainoat mitä pyörästä puuttuu, tai menee vaihtoon olisi taka-vaihtaja ja takajarru. Edessähän tuossa on levy, mutta mites takana ? Minulle sillä ei suorastaan ole niin väliä, kuhan pysähtyy. Kysymykseni kuuluu, kun en koskaan ole noihin vaihteistoihin perehtynyt, että mitäkaikkea pitää tuonne takapäähän ostaa, kun ajattelin samassa sitten vaihtaa osaa kunnolla, ja tehdä myös kunnon fillarin.

Hinta on halpa, mutta minun uskoakseni tuosta pyörästä nimenomaan kannattaisi jopa rungonkin takia ehostaa toimiva peli ? Elikkäs tuon takapään kanssa nyt painiskelen, että mitä joutuu tai tarvitsee sinne hommata uutta osaa, että toimii, ja mikä tuohon pyörään sopii. Noita vaihteistoja tuntuu olevan niin tuhottomasti että pää on pyörällä :) Kiitos jo etukäteen, jos tämän joku jaksoi lueskella, ja sorry jos pamahti väärälle alueelle.

-HeatON

Ohessa vielä linkki pyörään (ja se olisi siis ylihuomenna tarkoitus hakea kotiin, jos täältä siihen saadaan myönnytyksiä. Ammattilaisia siis kuunnellaan!) :

http://www.nettimarkkina.com/nyt-edullinen-trek-4400/883170

frööbeli
25.04.2011, 22.54
http://www.lundberg.fi/node/755

tuossa uusi vastaava..mutta ensin kannattaa miettiä että mitä haluat pyörältä? missä ajat? mitä tarvitset? onko hajuakaan mitä olet tekemässä? :D

täältä kun kyselet että mitä osia tarvitsee kannattaa katsella mun mielestä jo sitten kokonaan uutta pyörää, osien hinnalla saatat saada itsellesi jo uuden ajovalmiin pelin alle eikä alkuinnostus kuole jos alkaa hommat tökkimään..

ps.nopeasti katsottuna runko näytti aika pieneltä..minkä kokoinen mahtaa olla?

HeatON
25.04.2011, 23.06
Kiitos vastauksesta, mutta ei tämä budjetti opiskelijana todellakaan taivu tuollaisiin. Ajo on pääosin maantiellä, mutta itse olen koko ikäni polkenut maastopyörällä asfaltilla, joten tätä kaavaa en muuta, koska siihen olen tottunut ja siitä tykkään. Hullultahan se kuulostaa, mutta näin se on. Kilometrejä tulee päivässä n.10km. Tässä ihan näpertämisenkin takia haluaisin tietää, ja kysellä, sekä tuo kyseinen yksilö tuntuisi hyvältä opettelukohteelta.

Sanoit että onko hajuakaan mitä olen tekemässä. On ja ei. On siinämielessä että olen polkenut lukuisilla pyörillä, ja itse olen sitä mieltä ettei omakohtaisesti kaiken tarvitse todellakaan olla "just eikä melkein". Tämä saattaa teistä tosiharrastajista tuntua järjenvastaiselta, mutta itsellä tämä periaate toimii.

EDIT. Ja tosiaan kun kysyit tuotakin että mitä haen pyörältä, niin vastaisin että perustoimivaa, tukevan tuntuista, ja ennenkaikkea pyörää mikä ei ole sellanen ihme vempula niinkun muutama scott mitä on alla majaillut. Trekkejä olen polkenut, ja ne on jokanen tuntunut jykevältä oman perseen alla.

EDIT2. Niin ja vielä sekin, kun tuota uutta pyörää näytit. Kyllähän itse nään järkisyyt uuteen, tottakai. Mutta kuten mainitsin ei oma budjettini veny mitenkään moisiin summiin, vaan haluaisin apua miten tuon saa eteenpäin meneväksi kulkupeliksi tuon Trekin. Halpa se on, ja on siinä puutteita tottakai. Mutta näin opiskelijana on kiva olla iltanäpräämistä, ja muutakin tekemistä kuin nuo koulun kirjat. Joten sen suhteen olisi erittäin mukavaa jos apua saisi noihin osahankintoihin.

HeatON
25.04.2011, 23.22
Ja runko on 16" ja kiekot 26"

frööbeli
25.04.2011, 23.25
oletkos itse minkä pituinen?

HeatON
25.04.2011, 23.48
Itse olen n.174

HeatON
25.04.2011, 23.50
Ja vielä päivityksenä tuohon pyörään, eli keskustelin äskettäin myyjän kanssa ja hän sanoi pyörän olevan ajokuntoinen, ei ole tankoon vaihdevipuja eikä vaijereita taakse siis. Eli taakse ei rattaita tai vaihtajaa tarvitse vaihtaa / ostaa.

dirtyrider
26.04.2011, 00.20
Aika hirveä ruoska tuo "projekti", olisi edes runko siistissä kunnossa (tai muuten tunnearvoa), niin olisi jotain mieltä rakentaa sen ympärille, mutta tuohon *skaan ei kannata käsiään lykätä tai oppirahoja maksella. Varmasti mieleisempiäkin aihioita löytyy kuin tuo, ja pyöriä, joissa on muutakin ehjää kuin runko. Kaiken lisäksi koko taitaa olla pieni teikäläiselle..

maalinni
26.04.2011, 07.42
Niin voi olla, että menee kuitenkin rattaat, kiekot, satula, takajarru, keula yms. uusiksi. Kyllä parempia käytettyjä löytyy n. 400 egulla, mitkä on sitten jo ihan ajokuntoisiakin.

edi: katteles tuolta: http://www.fillaritori.com/viewforum.php?f=8&sid=41541d9a7749241fa3b6804fa7ae427c

HeatON
26.04.2011, 07.45
Ilmeisesti on vaikea ymmärtää sitä että ei ole tollasia summia nykästä pyörään. Säästölinjalle joo, mutta siinä ajassa kerkiää jo haukkaan paskaa koko harrastus jos joutunee venailemaa. Kuten sanoin, itseäni kun ei kosmetiikka häiritse, ja täällä ilmeisesti tyrmätään heti se perusidea mitä tässä hain takaa. Noh, kiitos kuitenkin vastauksista, mutta tuon minä nyt kuitenkin haen. Onpahan tekemistä sitten ainakin.

frööbeli
26.04.2011, 07.50
siis jos sä lähdet hakemaan uutta vaihdevipua, jarrukahvaa, taakse jotain jarrua yms yms nousee hinta jokatapauksessa, ostit sitten biltemasta osat tai et. ideanahan tuo on mitä loistavin, mutta jos kysyt täältä vinkkejä niin niitä saat sitten :D ja pyörä on varmaan pieni..

Elukake
26.04.2011, 07.57
Ei kannata loukkaantua, jos pyytää neuvoja ja sitten saa niitä.
Ymmärrän talousrajoitteet mutta komppaan edellisiä silti: suurin syy on se että pyörä on sinulle pieni. Liian pienestä rungosta et saa hyvää vaikka kuinka näpräät.
Lisäksi osat maksavat nekin, pyörä voi olla 'ajokuntoinen' mutta takapakka, ketju, vaihtajan rissat, vaijerit ovat kuluvia osia, jos fillari on lojunut ulkona navat ja keskiö ovat myös mennyttä. Niistä kertyy äkkiä kuluja.
Suurin pointti kuitenkin koko. Tuo on alle 170 cm kuskin runko.

AK-87
26.04.2011, 08.36
Osta ihmeessä tuo Trekki, jos näin olet jo käytännössä päättänyt kuitenkin :) Kyllä silläkin alkuun pääsee siinä missä muillakin fillareilla. Varaudu kuitenkin tosiaan ainakin voimansiirron perusteelliseen uusimiseen, eli kuten tuossa onkin jo mainittu ketju, takapakka, eturattaat, vaihtajat vaijereineen ja mahdollisesti muutakin. Ja ehkä se takajarrukin olis kätevä. Vaikka ostaisit halpisosia, niin 200e ei taida riittää.

Tsemppiä projektin kanssa ja mukavia lenkkejä! :)

nure
26.04.2011, 15.31
Oleks varma ettei kukaan huutele perään kun tuollaisella ajelet...?