PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uskallanko lähteä Tunturi TR500 -10- pyörällä Lappiin?

Fillarijätkä
23.04.2011, 15.34
Opiskelijana ei ole varaa hankkia kallista pyörää. Ilokseni huomasin eräästä suomalaisesta nettikaupasta, että maksun voi hoitaa nettiluotolla.

Ajattelin tilata Tunturi TR500 -10.

Tiedän että monen mielestä se on huono valinta. Onko kyseisessä pyörässä muuta hyvää kuin edullinen hinta (499e). Uskallanko ostaa sen ensimmäiseksi pyöräkseni ja lähteä sillä Lappiin?

Kyseisessä liikkeessä myydään myös Crescentiä, Konaa ja Nishikiä.

Kiitos vastauksistanne etukäteen:)

Pääsiäisterveisin: Aloitteleva fillarijätkä.

Singer
23.04.2011, 15.55
mikä ettei, jos pyörä on kunnossa ja se sopii sinulle. aja sellaiset 300km sisäänajoa ainakin, ettei tule pahoja yllätyksiä jossain korvessa.
Säätöä/korjauksia tulee tarvitsee jokatapauksessa ja ne pitää opetella tekemään itse.

ellmeri
23.04.2011, 15.56
Noh,uskaltaahan sitä lähteä mutta pääseekö?siinäpä pulma!;)

Reissun tavarat kun laittaa kyytiin niin halvoissa pyörissä vanteet ja pinnat on se riskinpaikka.:( Joten kannattaa harkita tarkkaan.

Juha Jokila
23.04.2011, 15.58
Pari aloittelijaa teki Euroopanreissun Bilteman pyörillä ilman ongelmia kaikista ennakkoluuloista ja peloittelusta huolimatta.

Fillarijätkä
23.04.2011, 16.11
Kiitos, nyt kyseisen pyörän tilaaminen tuntuu jo varmemmalta ajatukselta. Voihan olla ettei se ole hyvä, mutta ehkä neitsytmatkalle lähtijälle aivan riittävä. Lapissa on hyvä raivota poroille, kun pyörä makaa pientareella vanteet rullalla. Vaihtuu innokkaasti alkanut fillariharrastus patikoimiseen.

Ehkä teen tutkimuksen Tunturin kestävyydestä, niin voi sitten ihmiset oppia jonkun erehdyksestä. Heh....

Juha Jokila
23.04.2011, 16.30
Kiitos, nyt kyseisen pyörän tilaaminen tuntuu jo varmemmalta ajatukselta.
Pyörän oikea koko on erittäin tärkeää. Tota myydään vain kahdessa eri koossa, joten toivottavasti olet sopivan pitkä jompaan kumpaan. Ainakaan liian isoa ei kannta ostaa.

Fillarijätkä
23.04.2011, 16.33
Olen 192cm pitkä jätkä. Tuo 59cm on varmaan mulle se sopivin vaihtoehto.

kpyora
23.04.2011, 16.33
On se geometrialtaan aikamoinne retkipyöräksi ja kokoja on vain kaksi! Katso että koko osuu edes hehtarilleen oikein. :D Kuvan mukaan polkimet, stemmiviritelmä ja satula kannattanee ainakin vaihtaa ennen matkaa. ;) Hyvää on etulaukkujen kiinitysmahdollisuus haarukassa. Itse en lähtisi moisella.

Konalta Dew ja ennen kaikkea Dew Drop voisi tulla kyseeseen tuossa hintaluokassa. Tunturilta CX700 tai jopa kevyellä varustuksella Professional olisi hyvä retkipyörä, mutta liian kalliita ilmeisesti sinulle? Viimevuotista GT:n Peace Tour mallia oli vielä jollain myyjällä edellisviikolla.

EDIT: Taitaa olla liian pieni tuo suurempikin. Itse olen vähän lyhyempi ja ajan 60 senttisellä rungolla.

nure
23.04.2011, 16.35
No tottakai uskaltaa, itse ekat Lapin pyöräilyt 80-luvulla hoitui Cressun kymppivaihteisella Positroni "Retkipyörällä", pyörä kesti kaiken sen epäergonomisen ja kaikella tavoin liikapakkauksen eikä pyörän kanssa mitään ongelmia ja tuo sentään tätä päivää!

Juha Jokila
23.04.2011, 16.42
Olen 192cm pitkä jätkä. Tuo 59cm on varmaan mulle se sopivin vaihtoehto.
Joo, ainakin noista kahdesta. En löytänyt rungon tarkka geometriaa.

Fillarijätkä
23.04.2011, 16.47
Tietysti aina voi miettiä haluaako sijoittaa esim. 100-200e enemmän (oman budjettini venyvyys), mutta se on tietysti sitten varusterahastosta pois. Luen todella mielelläni ihmisten mielipiteitä. On perhana riesa sekin, että on näin pitkä. Lainaako joku kassaraa, niin pätkäsen pari senttiä pois.

Nure, kanssasi samaa mieltä, nykyajan pelit ja vehkeet (toivottavasti) parempia, jopa ne huonommatkin. No ota ja tiedä...

Käyn tsekkaa Konan pyörät. Niihin pitää sit tilata varustuksia lisää, kun näyttävät olevan aika riisuttuja malleja.

Pyörän ostaminen ei ole helppo projekti.

nure
23.04.2011, 17.02
Konan pyöriin kannattaa kyllä tutustua... ERsimerkiksi Dew Plus ja siihen lokasiuojat ja telineet niin on kyllä Tunturia parempi vaihto-ehto, Sutra olisi jo upea mutta budjetti karkaa...
Pyörän ostamisen vaikeus on osa hauskuutta, ei ole mitenkään valmiiksi pureskeltua, saa käyttää omaa päätänsä ja mielikuvitusta!

Kuntoilija
23.04.2011, 17.32
Mä olen kyllä siinä uskossa, että 20 vuotta sitten ei ollut edes niin huonoja
pyöriä tarjolla, kuin tänä päivänä marketit on väärällään.

Fillarijätkä
23.04.2011, 17.35
Kona Dew Plus- 11 maksaa 599, riisuttuna. Eli täytyy siis hankkia LOKARIT ja TAVARATELINE. Mitä muuta olennaista?
Vasta- alkajana täytyy esittää tyhmiä kysymyksiä.

Koko 61cm, eli nyt löyty 192 senttiselle varrelle hyvä vaihtoehto.

Mielestäni tuo Konanin Plussa on hienon näköinen.

kpyora
23.04.2011, 18.33
Yleisesti
- lukkopolkimet
- pumppu
- yleistyökalu
- varasisärengas
- paikkasarja
- satulalaukku
- pullotelineet
- takavalo
- etuvalo

Retkelle
- tavarateline
- lokasuojat (?)
- takalaukut
- tankolaukku

EDIT: Kauppaveljillä on muuten 60cm Kona Jake viimevuodelta (http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=jake) hintaan 799€. Se olisi aivan toisen luokan lähtökohta retkipyörän rakenteluun.

Fillarijätkä
23.04.2011, 18.57
Nyt lähtee tilaukseen Kona Dew Plus- 11. Fiilis hyvä, kädet hikoilevat ja ajatukset karkailevat levottomasti Suomen kesäisiin maisemiin.. joissa pian yksi fillaroija lisää.

Yksi kysymys: Mitkä lokarit? Sopivatko nämä Konan plussaan: Lokasuojasetti Rowdy 20-24 pyöriin. (jälleen tyhmä kysymys).

nure
23.04.2011, 19.04
Taitaa löytyä Biltsusta reilulla kympillä ihan toimivat lokasuojat, itsellä rospuuttopyörässä vastaavat 26":set ja on ihan riittävät olleet syys-talvi ajossakin... Nuo Rowdyt on lasten pyöriin...

Fillarijätkä
23.04.2011, 19.07
Heh, aivan... pistäydyn sitten siellä Biltsussa. Mahtaako sieltä mihin hintaan irrota kuljetusvälineitä.. satulalaukkua ym?

hannupulkkinen
23.04.2011, 19.12
Oisit nyt vielä ottanut droppitangolla. Lapin pitkillä jänkäpätkillä kun tuuli puhaltaa vasten olisi doppi ollut poikaa ja kilometrien alamäissä kun vauhti nousee yli 40 kilsan niin jospa olisi alaotteella ollut mukava ajella.

Fillarijätkä
23.04.2011, 19.14
Täytyy jälkikäteen hommata droppitanko:)

kpyora
23.04.2011, 19.15
B-kaupassa on monen laisia laukkuja. Ne mustat kernisen näköiset ovat ihan ok. Ovat oikeasti vedenpitäviä ainakin hetken. Miinuksena on, ettei ko sarjaan ole olemassa tankolaukkua.

Komppaan Pulkkisen Hannua tuossa tankoasiassa, mutta kai sitä suorallakin - oppii ainakin jotain itsestään. :)

EDIT: Droppitangon vaihtaminen pyörään, joka on alunperin tehty suoralle tangolle ei useinkaan ole mahdollista saati kustannuksiltaan järkevää. Rungon pituus dropilla ja suorala tangolla on eri. Jos kuitenkin vaihto on geometrian puolesta mahdollista, niin se tarkoittaa sekä jarrukahvojen että vaihteenvalitsinten vaihtamista. Se on yleensä turhan kallis paletti.

Tuollaiselle suoratankoiselle yleispyörälle kuten Dew, voi kuitenkin olla myöhemin käyttöä kakkospyöränä. Olen tosin vähän huono sanomaan niin, koska joskus omistamani Nishikin Comp jäi täysin käyttämättömäksi maantiepyörän rinnalla.

nure
23.04.2011, 22.03
Erityyppisillä barendzeillä voi muokata tuota ajoasentoa ilman droppiakin, itsellä vanha Codan Longhorn ja kyllä asentoja löytyy!

Avvil
24.04.2011, 21.24
Minulla on pyörässäni (Tunturi F600) triatlontanko, sen olen todennut ihan hyväksi ajaessani pitkin Lappia.
Nuorgam- Hanko on suosittu reitti. Siitä vain suunnittelemaan reittiä, ajankohtaa sekä päiväetappien pituutta