PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kipeä kantapää?

Rengas
21.04.2011, 21.13
kantapää kipeytyy

rhubarb
21.04.2011, 21.16
Heitän nyt ihan arvauksella että katso sopivatko kantakalvon tulehduksen oireet omiisi.

Pexxi
21.04.2011, 21.18
http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/plantar.htm

StantheMan
21.04.2011, 21.23
Tervetuloa kerhoon! Kantakalvon / rasvapussin tulehdus tms. Veemäinen vaiva ja tulee jäädäkseen.

PMT
21.04.2011, 22.00
Mulle fysiatri määräs tuoho jalkapohjan lihakalvon irtoamiseen hoidoksi erikois sukkaa jota pidettiin vain öisin,sukan kärjestä polven alle tuli tarranauha jota kiristettiin sen verran että jalka pohja pysyy ylöspäin taipuneena venytyksessä öisin. Jalka oli sellaisessa kunnossa ettei paljon kävely miellyttänyt. Noin kolmenkuukauden kanssa nukuin yöt sukan kanssa ja oireet hävis eivätkä ole palanneet. vaivat kesti maaliskuusta marraskuuhun . Paras jalkine oli pyöräily kenkä jonka jalka kesti hyvin.

hannupulkkinen
21.04.2011, 22.30
Tutkituttaa pitää. Oma arvaukseni on, että jalkaholvisi on laskeutunut.
Hoito on tukipohjalliset. Lääkäri tekee arvion. Tuo kantakalvon tulehdus ei ehkä tunnu koko jalkapohjalla. Itellä oli jalkapohjan kipuja ja tukipohjalliset poistivat ne.

Slim_Jim
22.04.2011, 10.41
Hyvään aikaan bongasin ketjun, viikko sitten nasahti oikea jalkapohja kipeäksi kun olin kertaamassa. Umpihangessa kahlaaminen liian isoilla intin kumpparinlussuilla = oikeaa jalkapohjaa kivistää niin maan pirusti.

Noh, kyllähän tuo alkaa rauhoittumisen merkkejä näyttää kun on viikon ottanut rauhallisesti. Ajokengät ainoat joissa ei kivistys tunnu. Veemäinen kolotus kyllä kyseessä, luulin aluksi että olisi jalkapohjaan tullut murtuma tjsp.

mpesu
22.04.2011, 11.59
Vaiva on oikeassa jalassa ja mulla oikean jalan holvi/kaari/joku korkeampi kuin vasemmassa jalassa. Oikean jalan pohje on myös joskus treenin jälkeen pahemmin jumissa kuin vasen. Tätä on esiintynyt toisin aina ja tuota kipua vain äskettäin.
Mulla oli ennen netraalit juoksukengät, mutta nyt hankin pronaatiotuetut, jotka minulla kuuluukin olla. Periaatteessa tuki pitäisi olla parempi kuin ennen. Voi olla tietysti kun juoksin niillä entisillä kengillä kuitenkin pari vuotta, niin nyt askeltaminen juostessa on muuttunut sen verran, että se aiheuttaa tuollaista.
Pitää kokeilla nyt alkuun lisätä pohkeiden venyttelyä.

Tuliko siulla joku vaiva neutraaleista kengistä jonka takia siirryit tuettuihin? Jos ei ole vikaa, ei kannata korjata, varsinkaan näissä asioissa. Vaivan aiheuttaja näiden tietojen perusteella vaikuttaa olevan nuo uudet vaahtokarkkilenkkarit. Heivaa ne pois ja palaa vanhaan. Ja jos vaiva jatkuu, hoida se venytyssiteellä ja vaikka tukipohjallisilla sellaiseen kuntoon, että jalka kestää kävelyä ja rupea sitten vahvistamaan jalkoja kävelemällä ja myös juoksemalla paljain jaloin. Muuten joudut pysyviin naimisiin tukipohjallisten ja "vaahtokarkkikenkien" kanssa.

mpesu
22.04.2011, 13.52
mutta en tiedä kuinka tuohon pitäisi oikein suhtautua.

Ota hyvät molemmista koulukunnista. Pääasiahan on vammattomuus. Tässä voi tosin käydä niinkuin minulle, että päätyy paljasjalastelijaksi.

rhubarb
22.04.2011, 13.52
Kokeile Vibrameja (tai Feelmaxeja tms.) kunhan jalka tokenee, ja varovasti. Aktiivijuoksijan kannattaa (kuulema) tehdä siirtymä asteittain tuollaisen parin-kolmen kuukauden aikana jotta “uudet” lihakset kehittyvät rauhassa.

mpesu
22.04.2011, 13.58
Kokeile Vibrameja (tai Feelmaxeja tms.) kunhan jalka tokenee, ja varovasti. Aktiivijuoksijan kannattaa (kuulema) tehdä siirtymä asteittain tuollaisen parin-kolmen kuukauden aikana jotta “uudet” lihakset kehittyvät rauhassa.

Paino sanalla VAROVASTI jos tälle tielle lähtee. Itse annoin piutpaut suositukselle aloittaa sadasta metristä ja pidentää siitä kuukausien aikana hiljelleen kilometrien pituisiin lenkkeihin. Juoksin Feelmaxeilla ekana 8 km, tuntui niin hyvältä. Seuraavana päivänä akillesjänteet sitten ilmaisivat erimielisyytensä. Eipä siinä mitään, homma parani onneksi ja jänteet vähitellen venyivät ja tottuivat. Uhkana liian nopeassa siirtymisessä pois kannattomista, tuetuista ja vaimennetuista kengistä on kuitenkin varsinkin achilles tendoniitis eli akillesjänteen krooninen tulehdus. Se on kantakalvon tulehduksen tavoin pirun sitkeä vaiva.

dirtyrider
22.04.2011, 15.24
Tervetuloa klubiin..
Kantakalvon tulehdus (http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37658)

nimim. heinä-elokuusta asti jo vaivan kanssa ihmetellyt

Prinsessa
22.04.2011, 21.31
Mulla on oikeassa akillesjänteessä aikoinaan ollut paha tulehduskierre/krooninen tulehdus päällä. Tämä heijastui myös kantapäähän nimenomaan vain kantapään keskiosaan astuttaessa. Vaiva helpotti fyssarin venyttelyohjeilla, eli päkiävenytystä ja akillesjänteen pitkäkestoista venytystä. Mulla vaiva/tulehduskierre siis johtui ns. liian lyhyestä jalkapohjan jänteestä ja akillesjänteestä.
Toki silloin, kun jänne/jänteet on pahassa tulehdustilassa, venytystä ei kannata tehdä :rolleyes:

Vielä nytkin, yli 15v. jälkeen, oireet tulee heti, jos ei ole kunnolla tuota jalkaa muistanut/jaksanut venyttää.

rhubarb
23.04.2011, 21.20
No noita Wibrameja en kyllä kehtaa jalkaan laittaa, mutta Feelmaxin kaltaiset jo periaatteessa ok. Se on vaan kun juoksen osan kenkkiä metsässä kivisiä ja juurisia polkuja pitkin, niin en tiedä kuinka kyseenomaisilla sandaaleilla onnistuu.
Noita vaan nyt yhtäkkiä vierastaa, kun on kuitenkin vaahtokarkeilla ikänsä juossut.
Eikö polvet rasitu tärinästä? Tai siis en tiedä noista mitään, niin siksi kysyn.

Vibrameissa on vahvempi pohja joten ne ovat aloittelijalle helpommat. Ihan hyvinhän se luonnistuu Feelmaxeillakin vaikka varsinkin alkuun voi joutua askeltamaan vähän varovammin, vaikka yksi pointti päkiällä juoksussa onkin juuri se, että jalka pystyy silloin liikkumaan paremmin esteiden päällä. Ajan mittaan iho kovettuu kuitenkin ja jalan lihasten kontrolli paranee joten harhaosumatkaan eivät hirveästi häiritse.

Polvi ei sinänsä pääse rasittumaan sillä siihen ei kohdistu läheskään yhtä suurta iskuvoimaa kuin kantapäällä juostessa: jalka, nilkka ja pohje (sekä pienemmässä määrin polvi itse) toimivat luonnollisesti jousina ja iskunvaimentimina, mutta se vaatii näiden alueiden epäluonnollisen kantapääkävelyn surkastuttamien lihasten ja jänteiden vahvistumista joten kuten mainittu, alkuun varovasti. Jos huvittaa, voit kokeilla kotosalla päkiäkävelyä; huomaat että asento madaltuu hieman “kissamaisemmaksi”, samoin kuin hiipiessä. Painopisteen pitäisi olla suunnilleen päkiän yläpuolella kun se on maassa.

Mikäli mahdollista, juokse ehdottomasti pururadoilla tai metsässä, pehmeä maasto on aina parempi.

Freestä en osaa sanoa mitään.

KriHa
23.04.2011, 22.02
Helmikuun lopussa mulla kipeytyi kantapää sekä kipua ja särkyä oli jonkin verran pohkeessa ja jalkapöydässä. Lekuri ei osannut sanoa oikein juuta eikä jaata mikä jalkaa vaivaa, kantakalvon tulehdus oli yksi epäily. Vaiva meni parempaan suuntaan kunnes parin viikon päästä pohje meni täysin jumiin ja turposi. Koipi kuvattiin ja löydös oli syvä laskimotukos reidessä --> sairaalassa vajaan viikon. Nyt koipi lähes oireeton mutta tukisukkaa tulee pidettyä liikuntasuorituksissa pohkeen turpoamisen minimoimiseksi/estämiseksi.

xx851z
23.04.2011, 22.20
Hei mistä johtuu sellainen vaiva kun kantapää kipeytyy, tai kantapään alla tuntuu olevan niinkuin jotain lihaksia tai hermoja ne siellä tietysti on, joihin koskee, kun astuu.
Vaiva tuntuu silloin tällöin aamulla jonkun puoli tuntia, yhdessä ja samassa jalassa. Tuollaista ei ole ennen ollut, kun nyt vain jonkun parin kuukauden ajan. Pari kk sitten hankin tosin uudet lenkkikengät. Kengät tuntuvat kyllä muuten paljon paremmilta kuin entiset juostessa, mutta tuo vaiva saattaa liittyä noihin. On tosin joskus ihan pyörälenkin jälkeisenä aamunakin tai lenkittömän päivän jälkeisenä aamuna tuota vaivaa.
WTF is that?

Venyttelen kyllä säännollisesti aina lenkin jälkeen.

Tuttu oire, kärsin tuosta monena vuonna. Joudun töissä seisomaan ja kävelemään paljon etenkin maastokaudella syystalvesta. Olin kierteessä, jossa sain vaivan syys-lokakuussa ja parantui ajan kanssa talven-kevään aikana uusiutuakseen seuraavana syksynä. Tein itse diagnoosin kalvojänteen tulehduksesta ja pääsin vaivasta eroon vaihdettuani kylmät ja huonopohjaiset kumisaappaat parempiin (vaelluskenkiin) syystalven maastotöissä.
Kiusallinen ja kivulloinen vaiva, josta on kuitenkin mahdollista päästä eroon ajan kanssa.

VanDamme
24.04.2011, 09.13
Täällä myös yksi kyseisestä vaivasta kärsijä. Näyttääkin olevan varsin yleistä :( Vaikka tiedostan vaivan, piti muutama viikko sitten juosta pari lenkkiä kestopäällysteellä parin päivän sisään. Koska kelit olivat silloin erittäin kosteat, niin juoksin lisäksi GTX- maastolenkkareilla, joka oli siis virhe numero kaksi :mad:. Mulla ei tällä kertaa ehtinyt äityä erityisen pahaksi, joten toiveissa on, että pääsis metsään (=pehmeälle) juoksemaan, kunhan lumet täältä meidän nurkilta kokonaan katoavat.

Lepoa ja pohkeiden venyttelyä lisäämällä olen aikasemmin saanut vaivan katoamaan. Onneksi ei haittaa fillarilenkkejä :D

timoe
24.04.2011, 22.28
Plantaarifaskiitti eli jalkapohjan kalvojänteen ärsytystila, hoidosta

– alkuvaiheessa hyvä kokeilla kunnolla levon ja venyttelyn vaikutusta
ennen aggressiivisempien hoitomuotojen käyttöönottoa.
– kortikosteroidit lisäävät plantaarifaskian ruptuuran riskiä ja antavat
useimmissa tapauksissa vain kyhytkestoisen hyödyn
– on vain minimaalista näyttöä valmiiksimuotoiltujen ortoosien,
yölastojen tai kantapehmusteiden käytöstä.
– ESWT-hoitoa voidaan harkita ennen leikkaushoitoa. Sen käyttö
on kiistanalaista ja kirjallisuudessa on ristiriitaisia tutkimustuloksia
aiheesta.
– Leikkausta tulee harkita viimeisenä vaihtoehtona niiden kohdalla,
jotka eivät reagoi konservatiiviseen hoitoon.

lähde:
http://www.omt.org/doc/manuaali/manuaali_1_08.pdf

vaikka teippauksesta ei ole tutkimuksia, se on kokeilemisen arvoista?

mpesu
24.04.2011, 23.41
No noita Wibrameja en kyllä kehtaa jalkaan laittaa,

Tää nyt ei enää suoraan PF:ään liity mutta minimalistisia juoksujalkineita alkaa putkahdella eri valmistajilla. Nikellä on tosiaan free (siinä on aika paljon kantaa joka tekee siitä ei niin minimalistisen). Muita on jo mainitut Vibram Five Fingers ja Feelmax (uudemmat mallit joissa continentalin pohja, vanhemmissa pohja ei kestä), Merrel Trail Glove ja Terra Plana evo ja evoII. Perinteisemmän lenkkarin näköiset ovat mm. Inov-8 f-lite 195 joissa kyllä vähän kantaa (4mm) mutta ei tukea eikä vaimennusta.

Näistä kaikilla paitsi evoilla olen läpsytellyt. No Merrelit saan käyttöön vasta tulevalla viikolla.

Tämä juoksujalkine / juoksutekniikka asia on melkoinen kompleksi. Miun mielestä niin monet järkisyyt puoltaa juoksemista paljainjaloin tai minimalistisilla jalkineilla että ryhdyin näin myös toimimaan. Näitä syitä on mm. PF:n kaltaisten vaivojen hallinta. Ongelmatonta siirtyminen ei missään tapauksessa ollut mutta vältyin isoimmilta sudenkuopilta, osin tuurilla. Tämän kerron siksi, että jos joku päättää asiaan ryhtyä, tutkisi ennen hutkimista ja ottaisi varovasti. Muuten voi tulla vaivoja. Tutkia voi mm. tuolta:

http://groups.google.com/group/huaraches?pli=1

alli
25.04.2011, 00.19
Eli kannattaako tämän vaivan kanssa mennä työterveyslääkärin pakeille? Ei voi vissiin mitään tehdä asialle, mutta ehkä voisin saada lähetteen fysioterapiaan?

Itellä ollut muutaman kuukauden tätä ongelmaa. Loukkasin polven ja sitten rasittui vissiin liikaa se toinen jalka kävellessä, ja siinä on ollut akillesjänne ennenkin vähän heikko lenkki. Nyt alkaa tosissaan kyllästyttään. Omat venyttelyt ei ole auttaneet, mutta saattaneet olla liian satunnaisia.

Tuttava suositteli myös osteopaattia.

mpesu
25.04.2011, 10.56
Feelmaxin sivuilla kengille ei muuten löydy mitään tuoteselosteita. Siellä on vaan kuva ja hinta, osta tämmönen, kummallista.

Feelmaxilla on nyt hommat aika vaiheessa. Kenkiä menisi kai kaupaksi maailmalla, mutta tuotanto ei pysy perässä. Olen asiaa heiltä kysynyt ja asia on korjaantumassa, tuotanto kasvaa lähiaikoina ja kenkiä pitäisi riittää kotimaan myyntiinkin. Samalla toivottavasti uusivat nettisivujakin.

dirtyrider
25.04.2011, 11.24
vaikka teippauksesta ei ole tutkimuksia, se on kokeilemisen arvoista?

Tuota teippaista tuli harrastettua viime syksynä kun vaiva oli pahimmillaan, että pystyi kävelemään. Muutama rullallinen meni urheiluteippiä.

timoe
25.04.2011, 13.58
[QUOTE=alli;1597388]Eli kannattaako tämän vaivan kanssa mennä työterveyslääkärin pakeille? Ei voi vissiin mitään tehdä asialle, mutta ehkä voisin saada lähetteen fysioterapiaan?

kyllä asiansa osaava työterveyslääkäri ainakin diagnoosin teon taitaa, vaikka ei venytyksiä tai teippauksia osaisi neuvoakaan, ne hallitsee yleensä fysioterapeutti paremmin...

niin että mistä tunnistaa asiansa osaavan lääkärin. mun mielestä siitä että se pyytää ottamaan vaatteet pois kipeän kohdan päältä ja tutkii sitä kipeää kohtaa omin käsin (ei siis esim rupea imeskelemään sun kantapäätä väittäen näin tutkivansa kipeää paikkaa niin kuin se yksi röntgenpuoskari teki :o). mun mielestä ei ole hyvä merkki, jos tuki- ja liikuntaelinvaivaa tutkitaan vain haastattelemalla, noin pääsääntöisesti...

StantheMan
25.04.2011, 14.06
Minä kävin kahdellakin työpaikkalääkärillä. Toiselta en saanut lämmintä kättäkään. Toinen sentään kuunteli. Nyt sattumoisin sain ja käytin lahjakortin jalkahoitajalle tms. Tämä tiesi jaloista vaikka mitä. Meikäläisellä on tiukka akillesjänne, jalkaholvin laskeuma ja paheneva vaivasenluu. Näistä johtuen kai sitten jalkapohja on sökö.

HeliT
25.04.2011, 18.07
niin että mistä tunnistaa asiansa osaavan lääkärin. mun mielestä ei ole hyvä merkki, jos tuki- ja liikuntaelinvaivaa tutkitaan vain haastattelemalla, noin pääsääntöisesti...
Tuo onkin visainen kysymys. Itse olin vuosi sitten "ylimääräisessä" polvileikkauksessa virhediagnoosin takia. Paikallinen, tunnettu urheilulääkäri ei (eikä magneettikuvien tulkitsija) löytänyt katkennutta eturistisidettä vaan pelkästään hajonneen kierukan. Kierukan siistimisen jälkeen harrastin aikalailla nettisurffausta, jotta löysin ristisiteelle hyvän korjaajan. Nyt ei sitten tarvitse miettiä, kenelle menee urheiluvaivojen kanssa.

Mulla tuli tuon eturistiside korjauksen jälkeen (virheasennosta) toisen jalan kantapää moneksi viikoksi järjettömän kipeäksi. Fysioterapeutti epäili plantaarifaskiittia, mutta vaiva taisi johtua hermojumeista. Liikkumisen lisääntyminen kuntoutuksen aikana ja kiropraktikolla käynti auttoivat.

Itse kiertäisin työterveyslääkärit kaukaa liikkumiseen liittyvien ongelmien kanssa...

alli
10.05.2011, 19.32
Kävin työpaikkalääkärillä sitten kuitenkin lauleskellen "firman piikkiin, firman piikkiin"... kyllä mua ihan kuunneltiin ja jalkaa paineltiinkin. Koksibiresepti tuli ja ohje hankkia tukityyny kantapään alle + välttää rasitusta.

Pyytämällä sain vielä lähetteen fysioterapiaan. Tästä odotan eniten, jos saisin hyviä venyttelyohjeita ja vaikka ihan hoitoakin. Alkaa jo kyllästyttää kävelyn hankaluus ja kesällä olisi kiva päästä vähän patikoimaankin reppu selässä. Saa nähdä...

Vaihtaja
08.10.2011, 14.06
Olen omistanut aika monta paria Niken Air Structure Triax-mallia. Tukevuudestaan huolimatta ne ovat aina tuntuneet 'näppäriltä' ja rullaavilta. Brookseista on kokemusta yhdestä Adrenaline- ja yhdestä Glycerine -parista. Minun jalassani kummatkaan Brooksit eivät tuntuneet aivan yhtä hyvin iskuja vaimentavilta ja rullaavilta kuin nuo Niket (etenkin Glycerine tuntui päkiän alla hieman kovalta Nikeihin verrattuna). Mutta tossusuosituksia on kyllä paha mennä antamaan, jalat ja askellus kun ovat niin henkilökohtaisia asioita.

ppikkupe
08.10.2011, 14.49
Mutta tossusuosituksia on kyllä paha mennä antamaan, jalat ja askellus kun ovat niin henkilökohtaisia asioita.

Nykytietämyksellä kaiketi neutraali ja löysä olisi suurimmalle osalle hyvä lähtökohta. Eli sen sijaan että tuettaisiin jalkapöytää tiettyyn asentoon, niin tuettaisiin jalkapöydän omaa luontaista liikettä ja joustoa.

Tähän on tietenkin hankalahko uskoa, koska meille on melko tehokkaasti myyty käsitys siitä, että kun kengässä on enemmän tukea ja vaimennusta, niin se on parempi kenkä. Koska kyllähän enempi on pakko olla parempi kuin vähempi.

Vaihtaja
08.10.2011, 15.03
Jeps, paljasjalkajuoksukin saa nykyään kannatusta. Kuluttajien mielialat ovat arvaamattomia.

Itse teen nykyään kävelylenkkejä retrohenkisissä Adidas Gazelleissa joissa ei juurikaan ole tukea tai vaimennusta. Idea on, että omat lihakset pääsevät töihin.

kuovipolku
08.10.2011, 15.41
Vaikuttaa vahvasti plantaafifaskiitilta. Lepo, kylmä ja tulehduskipulääkkeet auttavat akuutisti, venyttely esim. http://www.heel-that-pain.com/videos.php on hyväksi pitemmällä aikajänteellä. Silikonikantakupeista esim. http://www.heelseats.com/ on positiivisia kokemuksia.

ppikkupe
08.10.2011, 18.12
Niin, suositusten mukaan minulle kuuluu kyllä ihan selkeästi pronaatiotuettu kenkä, ei tosin sellainen max-pronaatio, vaan välimalli. Ei se paljasjalka oikein käy, vaatisi paljon totuttelua. Harrastan juoksua sen verran harvoin, että lenkin tehdessä pitää pystyä juoksemaan ihan täysillä.

En ala nyt ketään neuvomaan, sinunkaan tapausta en tunne, mutta noin yleisemmällä tasolla sanottuna niinhan "ne" tuppaavat tuettuja kenkiä aina suosittelemaan, jos ei muuten niin vaikka vähän ja varmuuden vuoksi. Asia selviää myös urheiluliikkeen kenkähyllyä katsomalla. Kengät on lähes järjestään jollain tavalla tuettuja valmistajat kun kilpailevat ominaisuuksilla, ja kuluttajat päättelevät lisäominaisuuksien tekevän tuotteesta paremman. Kenkähyllyä katsomalla voisi kuvitella ylipronaation olevan ihmislajille tyypillinen ominaisuus eikä suinkaan harvinainen poikkeavuus. Jopa fysiolla käydessä "niillä" on helppona tapana suositella kaikenlaisia kiiloja kantapään alle, koska onhan kiilojen asennus toimenpiteenä enemmän kuin vain neuvoa oikeaan juoksutapaan.

Ja löysä ja neutraali kenkä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kenkä voisi olla vaimennettu. Muistaakseni esim. Nikeltä Zoom Vomerot on hyvin vaimennetut mutta löysät ja neutraalit muutoin. Mutta sitten taas jo tosiaan tekee juoksulenkkinsä "täysillä", niin ei ylimääräisillä kantapäävaimennuksilla mitään tee. Vauhdin kasvaessa paino tulee enemmän ja enemmän päkiälle. Kantapääpehmusteet on niille, joilla juoksu on hidasta kantapäät edellä töpsyttelyä.

Jumo
10.10.2011, 12.56
Juoksit siis 10 vuotta oireetta ja sitten luit tarvitsevasi toisenlaiset kengät jonka jälkeen oireet ilmeni ? Provosoitu tiivistelmä viestistäsi, mutta näin minä sen luen. Itse kärsin juoksijan polvi-oireista ja juuri kantapääkivuista vuoden kun menin ja ostin ekat "kunnon" juoksukengät, urheiluliikkeen suositusten mukaiset just mulle passelit. Fysioterapiassakin kävin ja kengät todettiin: "ihan ok, laitan kuitenkin tänne vähän kiilaa".

Viime tammikuun olin reissussa ja mukana oli "ihan väärät" kengät, joilla pelotti lenkkeillä kun on noita vaivojakin ollut. Vaivat sitten kuitenkin ilmeni taas kotiinpalattua kun vaihdoin niihin "oikeisiin kenkiin". Kevät sinnikästä venyttelyä (polvi ja kantapäävaivoihin) ja juoksentelua kenkiä ja alustaa sekoittelemalla. Kaapissa on myös Vibram Treksportit, jotka on ylivoimaisesti hauskimmat tossut juosta metsässä ja poluilla.

Toistaiseksi on voinut vaivatta taas juosta.

nimim. tyytyväinen sekäkäyttäjä, ennemmin venyttelyuskoon kuin avojalkauskoon hurahtanut.

Disclaimer: ylipainoinen rapakuntoinen kuntoilun pari vuotta sitten löytänyt.

Jopi
10.12.2011, 16.49
Pakko se on kai itsekin avautua.
Itselläni todettu n. 2 vuotta sitten plantaarifaskiitti, fysioterapiassa olen käynyt viimeisen vuoden ajan ja lähestulkoon kaikki keinot on kokeiltu akupunktiosta kylmähoitoon ja teippauksesta tukipohjallisiin ja jumpasta hierontaan. Tuloksetta. Viime viikolla fysioterapeutti suosittelikin jo muiden hoitojen lopettamista ja jalkojen operointia. Ja kun kävely tällä hetkellä rajoittuu lähinnä pakollisiin kävelyihin jossain kaupungilla ja kotona yms. sen enempää ei vaan kestä olla jalkojen päällä, no onneksi on pyörä :) Jalkojen leikkaus tarkottaisi vain ikävää taukoa kaikesta liikunnasta, toisaalta olisihan se mukava olla jalkojen päällä.
Noista tukipohjallisista sen verran että siirsivät kivun vain polviin ja lonkkaan! Kuulemma jaloissa on liian iso virheasento ja sen takia tukipohjallisista ei ole mitään apua.
Noh, saa nähdä milloin sinne leikkausjonoon pääsee :D

Jake_Kona
10.12.2011, 17.09
Itselläni auttoi" maaginen hhooo" Magnesium/kalkki/d-vitamiini. Koska, pohkeeni kramppasivat yhtenään ( samoin takareidet ja selkä) ja se rasitti akillesjänteitä, joka johti kantapääkalvon jännittyniseen ja liialliseen rasitukseen. Ja plantaari faskiitin tulehdukseen. Pehmeät silikonipohjalliset ( apteekista) auttoivat ensihoitoon.

Juu olen kirjoittanut magneesiumin fantastisuudesta usein, kaikkiin vaivoihin. Se on ennaltaehkäisevä, mutta toimii.

Jopi
10.12.2011, 18.15
Itselläni auttoi" maaginen hhooo" Magnesium/kalkki/d-vitamiini. Koska, pohkeeni kramppasivat yhtenään ( samoin takareidet ja selkä) ja se rasitti akillesjänteitä, joka johti kantapääkalvon jännittyniseen ja liialliseen rasitukseen. Ja plantaari faskiitin tulehdukseen. Pehmeät silikonipohjalliset ( apteekista) auttoivat ensihoitoon.

Juu olen kirjoittanut magneesiumin fantastisuudesta usein, kaikkiin vaivoihin. Se on ennaltaehkäisevä, mutta toimii.

Hmm, itselläni ei kyllä kramppeja ole kuuna päivänä esiintynyt, joten siitä tuskin olisi apua, no tosin tuskinpa se mitään ottaisi jos ei antaisikaan eli voisihan tuota ihan piruuttaan kokeilla :D
Ja silikonipohjallisia, siis juuri noita kantakiiloja, mutta niistä juurikaan ei ole ollut huomattavaa apua... Kuten sanoin lähes kaikki on kokeiltu! Paitsi ei kyllä kortisonipiikkejä, mutta olen sellaisessa käsityksessä että kortisoni lievittää vain kipua eikä ratkaise itse ongelmaa. Onko jollain kokemusta?

Jake_Kona
10.12.2011, 18.36
Kaikilla lääkkeillä on omat sivuvaikutuksensa. Niin myös kortisoonilla. Mutta voi hyvinkin auttaa saamaan kierteen katkaisussa.

Yksi kotikonsti on vielä. Itse olen jollain tavoin yliherkistynyt sitruksille ja tomaatille ( saattaa olla myös omena ja kiivi tällä listalla). Ei mitään mitattua allergiaa, vain omakohtainen vuosien kokemus että niitä syödessä/juodessa selkä, jalat, pohkeet ja kantapäät kipeytyivät helposti.
Eli jätäppä pois appelsiinit, greipit, mandariinit, lonkero, jaffa, appelsiinimehu..jne

Eräs tuttu fysioterapeutti sanoi että kortisooni poistaa tulehdusta, mutta paras apu on lepo.

Jopi
10.12.2011, 18.52
Allergiat on lapsena olleet pahoja; kaikki sitrushedelmät, kotimaiset viljat, maitotuotteet yms. lista oli silloin pitkä. Niistä aikanaan pääsin eroon eikä varsinkaan sitrushedelmät ole aiheuttaneet oireita millään tavalla enää vuosiin (tosin eipä niitä juurikaan tule syötyä pahemmin) ja siksi tuntuisi ihmeelliseltä tuo konsti. Täytyy varmaan vain odotella pääsyä erikoislääkärin pakeille......

HeliT
10.12.2011, 19.51
Noista tukipohjallisista sen verran että siirsivät kivun vain polviin ja lonkkaan! Kuulemma jaloissa on liian iso virheasento ja sen takia tukipohjallisista ei ole mitään apua.

Tuo kuulostaa siltä, että ongelma on pikemminkin selässä tai tiukoissa pakaralihaksissa. Sekä selän nikamalukot, SI-"nivelen" jumi, että kireät pakaralihakset vaikuttavat asentoon ja "ahdistavat" hermoja, josta tulee sitten jos jonkinlaista vaivaa jalkoihin lonkista varpaisiin asti (kokemusta on vaikka mistä, myös kantapäävaivasta). Jos ylempää tulevia vaivoja yritetään korjata tukipohjallisilla, niin vaivat todennäköisesti kasvavat. Oikein tehdyistä dynaamisista pohjallisista on toki apuakin moneen ongelmaan.

Jopi
10.12.2011, 20.02
Tuo kuulostaa siltä, että ongelma on pikemminkin selässä tai tiukoissa pakaralihaksissa. Sekä selän nikamalukot, SI-"nivelen" jumi, että kireät pakaralihakset vaikuttavat asentoon ja "ahdistavat" hermoja, josta tulee sitten jos jonkinlaista vaivaa jalkoihin lonkista varpaisiin asti (kokemusta on vaikka mistä, myös kantapäävaivasta). Jos ylempää tulevia vaivoja yritetään korjata tukipohjallisilla, niin vaivat todennäköisesti kasvavat. Oikein tehdyistä dynaamisista pohjallisista on toki apuakin moneen ongelmaan.

Voi hyvinkin olla, tosin olen käynyt hierojallakin vuoden päivät! Jaloissa on ollut tosissaan kireyksiä, mutta selästä en tiedä. Siihen ei ole hierojakaan puuttunut. Mutta eikö sitten fysioterapeutin pitäisi osata havaita ja paikallistaa vaivan aiheuttaja? Joka tapauksessa kärsin pahasti ylipronatoivasta jalasta ja myös nivelten yliliikkuvuudesta. Fysion mukaan (ainakin yhden niistä siis :D) juuri tässä on ongelman ydin. Kukaan silti ei tunnu osaavan hoitaa sitä...

HeliT
10.12.2011, 20.29
Mutta eikö sitten fysioterapeutin pitäisi osata havaita ja paikallistaa vaivan aiheuttaja? Joka tapauksessa kärsin pahasti ylipronatoivasta jalasta ja myös nivelten yliliikkuvuudesta. Fysion mukaan (ainakin yhden niistä siis :D) juuri tässä on ongelman ydin. Kukaan silti ei tunnu osaavan hoitaa sitä...
Pitäisi, mutta vaivan aiheuttajan löytäminen ei ole aina helppoa. Minusta ainakin tuntuu siltä, että selästä aiheutuvia ongelmia ei osata monessa paikassa hoitaa, syötetään ihmisille pastilleja ja pistetään kipupaikkaan kortisonia vaikka aiheuttaja on ihan muualla. Jos ongelma on nikamissa tai SI:ssä, niin apua saa oikealta kiropraktikolta tai OMT-fyssarilta.

alli
10.12.2011, 20.50
Tsemppiä Jopille ja harmi kun mikään ei auta!

Itse kerroin tuolla aikaisemmin keväällä omasta kantapäästä. Odotukset fysioterapiaan oli, että saisin hyvän venyttelyohjelman ja sitä ahkerasti kotona toteuttaisin. Fysioterapeuttia ei asia kauheasti tuntunut innostavan, tulosteli pyynnöstä jotain liikkeitä paperille, että voi näitä kokeilla, jos vaikka auttaisi. Kävin sen viisi kertaa minkä firma maksaa ja sain hierontaa ja ultraäänihoitoa eikä vaikutusta heti huomannut. Jotenkin salakavalasti vaiva sitte kuitenkin katosi kesällä ja patikointireissu sujui ilman oireita... joten mulle kuitenkin taisi toi fyssari olla se ratkaisu, onneksi.

Jopi
11.12.2011, 18.10
Tsemppiä Jopille ja harmi kun mikään ei auta!

Kiitos, sitä tässä kyllä tarvitaan!
Toivoa olisi, että jos edes erikoislääkäri osaisi auttaa. Jännä nähdä miten tässä käy.