PDA

Näytä tavallinen näkymä : Napavaihteet sinkulaan?

snowfake
19.04.2011, 23.45
Radiossakin sanoivat jo että sinkulat/fixit sun muut on pois muodista, niin nyt pitäisi yhteen omaankin saada vaihteet. Fillarina Spessun Tricross single mallia 2008. Takahaarukan leveys 120mm.

Sopiikohan tuohon esim 3-vaihteinen Nexus? Välityksiksi riittäisi että keskimmäinen vastaisi nykyistä 42/16 ja kaksi muuta sitten tuossa lähimailla. Ja saakohan jostain sellaisia kiekkoja valmiina joissa olisi tuo Nexus ja joilla viitsisi maantiellä ajellakin.

Jos suuntaa antavana hintahaarukan ylärajana ja verrokkina mietitään esim. Mavicin Aksiumeja jotka irtoavat 150-200 euroon pari.

Tuleeko ongelmia löytää vaihtajaa käyräsarviseen pyörään? Teoriassa erillinenkään vaihtaja ei olisi mahdoton, ei noita vaihteita nytkään ole tullut vaihdeltua koko aikaa...

Harryupp
20.04.2011, 05.01
Ainoat asiat mitkä välillä tekevät napavaihteisen kiekon asentamisen sinkulaan tai ennen ulkopuolisilla ratasvaihteilla varustettuun pyörään ovat sopivan napaleveyden ja ketjulinjan löytäminen ja miten saa sopivat kiinnikkeet runkoputkiin jos ovat ylikokoa tai miten saa ne navan asentoa rungon haarukassa säätävät prikat toimimaan kaikissa rungoissa.
Nyt alkaa jo olla saatavissa erilaisia jarruvaihtoehtoja, roller brake, levy jarru, napajarru (coaster) ja jarruttomia napavaihdenapoja.

yedi
20.04.2011, 09.57
Ehkä sinkulaan toimisi aika hyvin vanha Torpedon Duomatic niin pyörän ulkonäkö pysyisi kohtuu entisenä. Sitten fillari olisi "Duagula" :rolleyes:

Roswellx
20.04.2011, 11.12
Ai se ei ole muodissa, no on sekin tietysti syy...

Asiaan: Velosportissa oli "kolmi- tai kaksivaihteinen" takanapa ja vaihtaja oli pukkisarven päässä oleva vipu. Merkiä tai mallia en muista, mutta ihan mielenkiintoinen ratkaisu.

snowfake
20.04.2011, 11.50
Ai se ei ole muodissa, no on sekin tietysti syy...

Asiaan: Velosportissa oli "kolmi- tai kaksivaihteinen" takanapa ja vaihtaja oli pukkisarven päässä oleva vipu. Merkiä tai mallia en muista, mutta ihan mielenkiintoinen ratkaisu.

Toinen syy toki se että pitäisi vähän lujempaa päästä mutta ylämäkeenkin pitäisi päästä... ei se sinkula olekaan ratkaisu kaikkeen ;)

Velosportin sivuilta koitin kurkkia, ei osunut sieltä ainakaan silmään.

Reetu
20.04.2011, 17.02
http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=HU2216&listpos=0

Tää olis hyvä Potku napa

A.M.®
20.04.2011, 17.23
Eteen vaihtaja ja kaksi ratasta. Taakse sinkulanapa ja paikalleen lukittu vaihtaja ketjunkiristäjäksi?

YT
20.04.2011, 17.24
Dunkula napa.

minopa
20.04.2011, 18.02

Tää olis hyvä Potku napa

Paino - 930g :eek:

Näinköhän sitä osaisi enää ajaa pyörällä jossa ei voi pyörittää taaksepäin vapaasti.. :rolleyes:

snowfake
20.04.2011, 18.10
Paino - 930g :eek:

Näinköhän sitä osaisi enää ajaa pyörällä jossa ei voi pyörittää taaksepäin vapaasti.. :rolleyes:

Painaahan noi. Toisaalta Shimanon 105 napa + takavaihtaja + pakka = 350 + 240 + 240 = 830g

Pekka L
20.04.2011, 18.24
Painaahan noi. Toisaalta Shimanon 105 napa + takavaihtaja + pakka = 350 + 240 + 240 = 830g

+vaihdevipu.

Oon myös itse suunnitellut 2-vaihteista tollasellla Sturmey-Archer navalla. Jää nähtäväksi milloin käy toteen... vai käykö koskaan. Foxcomp tuo noita maahan (ja myy myös)

E: siis jalkajarrulla tietysti.

snowfake
20.04.2011, 18.34
Hmm, eli foxcompista voisi varmaan kysyä 3-vaihteista Sturmey-Archeriakin... ja loppukiekkoa siihen mukaan.

Edit: jotain tuollaisia näkyy olevan jenkeissä 60-80 dollariin: http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid/3/id/17

snowfake
21.04.2011, 12.48
Näköjään 60-80-100 usd löytyy noita Sturmey-Archereita jenkkilästä. Tuohon sitten Mavic Open Sport jollain 25-30e ja pinnat 20e? Kasaus päälle niin kai sitä 150-200e selviää takakiekosta. Valmiitakaan ei ole osunut vielä silmiin mistään kaupasta.

cuppis
21.04.2011, 13.12
Löytyiskö noista sopivaa? Itse ostin sieltä Alfine 8-spd-kiekon ja hyvä on ollut.
http://pyoratohtori.fi/takakiekot.htm
http://pyoratohtori.fi/takanavat.htm

Leewi
21.04.2011, 13.21
Löytyiskö noista sopivaa? Itse ostin sieltä Alfine 8-spd-kiekon ja hyvä on ollut.
http://pyoratohtori.fi/takakiekot.htm
http://pyoratohtori.fi/takanavat.htm

Ei noi taida käydä, siis noi valmiit kiekot. Tekevät sinkulat usein tolla 120mm haarukalla mihin ei saa suurinta osaa napavaihdevaihtoehtoidoista kiinni. Tai ainakaan niitä parempia alfine 8 tai 11:ta.

brewster
21.04.2011, 15.01
Sain juuri valmiiksi uuden luomukseni juuir tuolla Sturmyn 2 vaihdenavalla. Ei sen navan paino ajaessa tunnu. Pyörää nostellessa kylläkin. En ole vielä paljon ajanut mutta tuntuu toimivalta. On paljon herkempi ja vaikeampi vaihtaa vaihdetta (jalkajarrullisessa versiossa) kuin vanhoissa Torpedon kickbäck navoissa mutta totuttelun jälkeen on varmaan ihan hyvä. Tulee samalla helposti jarrutettuakin hieman. Jalkajarru on vähintäänkin tehokas, suorastaan tarkkuutta edellyttävä annostelussa. Jarru saattaa pitää ulvontaa, ainakin uutuudenkarheuttaa. Vaihteiden välinen ero on aika hyvin valittu. Mulla on 39/18 joka tuntuu aika sopivalta niin että iso välitys on hieman 'ylivaihde' jolla saa kivast autettua vauhtia tasasella, myötätuulessa ja alamäessä..
Ja menee 120 haarukkaan. On melko naftin mittainen akseli 135 haarukalle jollainen mulla on mutta menee siihenkin juuri ja juuri kun lisää speisereitä molemmille puolille.

snowfake
21.04.2011, 19.05
Sain juuri valmiiksi uuden luomukseni juuir tuolla Sturmyn 2 vaihdenavalla. Ei sen navan paino ajaessa tunnu. Pyörää nostellessa kylläkin. En ole vielä paljon ajanut mutta tuntuu toimivalta. On paljon herkempi ja vaikeampi vaihtaa vaihdetta (jalkajarrullisessa versiossa) kuin vanhoissa Torpedon kickbäck navoissa mutta totuttelun jälkeen on varmaan ihan hyvä. Tulee samalla helposti jarrutettuakin hieman.

Miten sulavasti tuo vaihtuu, jos esim. 30km/h vauhdissa haluaisi heittää tiukempaa silmään niin tuleeko aina jarrutettuakin, tai muuten hidastettua vauhtia? Mietin itselle niin 1:1 välitykselle 42/16 millä nytkin on pärjännyt, ja sitten tuoo "overdrive" varattu niille hyville suorille/alamäille...

brewster
21.04.2011, 19.38
Onnistuu hyvin. On vaan hieman herkkä että huolimaton vaihto saattaa hieman käyttää jarrua. Sanoisin, että tule kokeilemaan mutta Raisiosta on vähän matkaa tänne. Itsekin olen ajellut vuosia sinkuloilla ja ajattelisin että sinkulakuskille pikkuvaihde voisi juuri olla tuo itselle sopiva sinkulavälitys tai pikkasen alle ja iso välitys juurikin hyvien olosuhteiden ylivaihde. Oman fillarin tein nyt vähän enemmän sitikruseriksi jossa on melko pysty asento ja hieman tiheämmät välitykset.

snowfake
21.04.2011, 20.36
Onnistuu hyvin. On vaan hieman herkkä että huolimaton vaihto saattaa hieman käyttää jarrua. Sanoisin, että tule kokeilemaan mutta Raisiosta on vähän matkaa tänne. Itsekin olen ajellut vuosia sinkuloilla ja ajattelisin että sinkulakuskille pikkuvaihde voisi juuri olla tuo itselle sopiva sinkulavälitys tai pikkasen alle ja iso välitys juurikin hyvien olosuhteiden ylivaihde. Oman fillarin tein nyt vähän enemmän sitikruseriksi jossa on melko pysty asento ja hieman tiheämmät välitykset.

Tuo Sturmey-Archer S2 näköjään olisi ilman jalkajarrua, niin voisi olla vielä vähän smuutimpi vaihto :)

brewster
22.04.2011, 10.34
Joo varmasti hieman helppokäyttöisempi ilman jarrua. Itselle toki oli iso arvo tuo täydellinen vaijerittomuus

snowfake
26.04.2011, 16.58
Foxcompilta saisi tilaamalla tuota Sturmey-Archerin S2:sta. Mitäs mieltä, onko toi Mavicin Open Sport ihan passeli kehä tuolle?

brewster
26.04.2011, 17.10
Foxcompilta saisi tilaamalla tuota Sturmey-Archerin S2:sta. Mitäs mieltä, onko toi Mavicin Open Sport ihan passeli kehä tuolle?

Olen tuosta Open Sportista tehnyt monta kiekkoa. En näe mitään syytä miksei se sopisi kaveriksi tuolle navalle kunhan reikäluku vaan täsmää. Ja ei ole tarkoitus käyttää jotain megaleveitä renkaita.

HMK
01.05.2011, 22.16
Vaikka en hirveästi arvosta ketjun aihetta, eli sinkulan vaihteistamista, niin osallistunpa kumminkin.

Sattui netissä tulemaan vastaan tämän kaltainen kapistus. (http://www.bikerumor.com/2010/04/26/fsa-unveils-metropolis-patterson-drive-internal-geared-crankset-for-commuters/)

Onko joku onnistunut tutustumaan tarkemmin? Itse FSA:n sivulta en löytänyt härveliä, mutta jutun perusteella kuitenkin olemassa on. Viime vuonna esitelty ilmeisesti. Lieneekö yleisemmin saatavilla, vai jäikö kokeiluksi?

TVR
25.01.2012, 21.51
Onnistuuko shimanon nexus-8 tai alfine-11 navan sovitus specialiced tricross singleen 2008? Takahaarukka on leveä 120mm ja navat on 135mm leveät... Ei taida takahaarukka aueta niin paljon vääntämällä?
Haluaisin talveksi kevyempää välitystä mutta vauhtia kuitenkin tasaisella.
Miten onnistuu vaihteidevipujen asennus ja ketjulinja tuollaiseen? Tuo Sturmey-Archerin S2 kuulostaa myös lupaavalta, eikä tarvitsisi vaijereita lisätä. Odottelen nyt roseversandin alennuksia jos noita napavaihteellisia kiekkoja tulee aleen.

dILETANTTI
25.01.2012, 23.35
Tricrossi on alumiinia ja sitä ei kannata taivutella, ettei tule pipi. Alfinessa on pari aika leveää mutteria, joita kaventamalla voisi saada vähän lisätilaa, mutta ei varmaan tuota tarvittavaa 15 milliä saa pois. Itse pohdin aikoinaan samaa, mutta myin Tricrossin eteenpäin, ennenkuin ehdin sovitella osia. Osta reilusti 135 mm perällä oleva runko, niin menee heittämällä. Esim On-One Pompino tms.

mjh78
26.01.2012, 13.12
Takahaarukan leveys 120mm.

Sopiikohan tuohon esim 3-vaihteinen Nexus?

Noita napoja on sekä 130mm että 120mm leveinä. Mä kokeilin ihan kuriositeettina Pompinoon (120mm takahaarukka) Nexus 3-kiekkoa, ketjulinja osui riittävän hyvin kohdalleen ja homma pelitti muuten hienosti, mutta ainoa ongelma oli jalkajarrun aisan kiinnittäminen takahaarukkaan. Ei osunut lähimaillekaan eikä purkkaratkaisu oikeen herättänyt luottamusta. Voi olla parempi metsästää jostain jalkajarruton malli. Tricrossissa voi tietty olla eri tilanne takahaarukan osalta.

ttr
27.01.2012, 01.51
En menisi Tricross Singlen takahaarukkaa taivuttelemaan.

bartagma
27.01.2012, 20.19
En menisi Tricross Singlen takahaarukkaa taivuttelemaan.

Hyvänä nyrkkisääntönä rungon taivuttamisel on et jos se leviää käsin vetämäl ja melkokevyellä voimalla ni antaa mennä, jos ei käsin ni ammattilaisten hommaa!
Ja muistaa että takahaarukan päiden pitää olla samansuuntaiset jotta vaihteiden toiminta ei häiriinny. Sen voi tarkastuttaa jollain hyvällä pyöräkorjaamolla.

dILETANTTI
27.01.2012, 21.04
Edesmennyttä Sheldon-setää kannattaa uskoa:

If your frame is made of aluminum or carbon fiber, do not attempt to re-space the frame, these materials are not suitable for "cold setting."

Linkki: http://sheldonbrown.com/frame-spacing.html

tommi2
18.05.2017, 17.32
vanha ketju, mutta en viitsi uuttakaan aloittaa samasta aiheesta. eli 120mm on takahaarukka, joku vaihdenapa (ihan kaikki huomioidaan) olis jees, ei jalkajarrua. löytyykö ja mihin hintaan?

Camdo
19.05.2017, 10.00
Sram automatix napa, 2 vaihdetta ilman vaijereita. (automaattinen, vaihtuu nopeuden perusteella)
Ihan kätevä laite, jos pieni paino ei haittaa.

Kellarista löytyy 1 kesän ajan käytössä ollut joka etsii uutta kotia pientä korvausta vastaan.

tommi2
19.05.2017, 14.44
pistin viestiä

tommi2
06.06.2017, 16.49
no, kerrotaan sen verran että mulla on nyt tuo Sram automatix ja täytyypä sanoa että meikäläisen käyttöön todella hyvä. mikä on meikäläisen käyttö? olen ajellut sinkulalla vuodesta 2000 vai oliko peräti 1999 mutta kauan kuitenkin ja tottunut siihen. nyt maantiesinkulassa oli raskas vaihde millä se kulki kovaa, mutta ylämäet olivat tuskaa. tässä navassa on "sama raskas vaihde" mutta sitten helpompi ylämäkiin. vaihtaminen on järkytys monelle, pistin yhden maantiepyöräilijän kokeilemaan ja naureskelin vieressä, mutta jos et oikeastaan odotakkaan kuin sinkulaa, josta ihmeellisesti välitys vaihtuu, niin et pety.

jossei käy temppuilemaan niin tää on keeper.

hartsu
06.06.2017, 20.28
Mulla on nyt kahdessa pyörässä Automatix ja olen myös ollut tyytyväinen. Ollut toisessa pyörässä jalkajarrullinen malli jo siitä lähtien kun niitä alkoi saamaan ja nyt heivasin työmatkapyörästä 11 vaihteisen Alfinen romukoppaan ja pistin levyjarrullisen Automatixin tilalle.
Vaihtokohtaa olen vähän säätänyt kun vakiona tunki isompaa silmään vähän turhan aikaisin.

Oikeastaan ainoa pieni ärsyttävä pirre Automatixissa on se että kanttikivien ylityksissä tai vastaavissa töyssyissä tahtoo aina välillä heittää isompaa silmään. Mutta siitäkin selviää kun kun hetkeksi ottaa vedon pois.

tommi2
06.06.2017, 20.32
oliko tuo vaikea säätää? voisi itsekin ehkä piirun verran pitempään ajaa sillä kevyemmällä, mutta en viitsi mitään isoa remppaa alkaa tekemään.

Camdo
07.06.2017, 12.21
http://mccraw.co.uk/sram-automatix-review/

Hyvä, kun napa ja ilmeisesti kiinni oleva vanne kelpaavat.
Silloin kun itse omistin meinasin tehdä muutoksen vaihto nopeuteen, mutta jätin tekemättä.

Yllä olevassa linkissä on aika hyvä ohje säätämiseen.

tommi2
07.06.2017, 14.20
juu, kelpaa. toi on itseasiassa just se mitä hain. okei, katoin linkin ja näyttää liian työläältä. toi vaihtumiskohta on "close enough"..

hartsu
07.06.2017, 15.34
Ei se kauhean työlästä ole jos onnistuu heti ensimmäisellä kerralla saamaan jousen oikeaan kulmaan.
Siinä mielessä ikävää että jousia ei saa varaosana eikä se varmaan kestä kovin monta taivuttelua.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45610-Kokemuksia-kaksivaihteisista&p=2045832#post2045832

tommi2
07.06.2017, 16.42
mulla se vaihtumiskohta on "melkein".. itseasiassa kun funtsii niin välillä jopa "liian aikaisin" ja välillä "liian myöhään" joten taidan antaa olla. sitten jos käy enempi korpeamaan tai tiedän mitä haluan, voisi katsoa.