PDA

Näytä tavallinen näkymä : Korkanneen polkimen irroitus

Metsänpeikko
16.04.2011, 18.28
Eli tuossa lenkillä syntyi kuva mukainen tilanne

http://i2.aijaa.com/b/00060/7895429.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=000607895429.jpg)

Eli kannattaako tuota poljinta edes yrittää irrottaa, vai onkohan polkimen ja kammen kierteet jo siinä kunnossa että uuden osto edessä. Ainakaan ihan perus vehkeillä vääntämällä tuo ei tuosta irronnut. Johan se on tosin aikakin ostaa uudet, kun melkein 100 kilsaa pyörällä ajettu. Samalla saa suositella ko. osia, jotka kestävät 105 kiloisenkin alla.

Risto Koivunen
16.04.2011, 18.37
Jos kampi on alumiinia, niin siihen voi mahdollisesti saada väännettyä uudet kierteet (kunhan tuon polkimen saa ensin irti). Olen itse nähnyt kun pyöräkorjaaja on viidessä minuutissa vetänyt sopivalla työkalulla uudet kierteet kampeen.

Toisaalta kannattaa myös tarkistaa, antaako FSA noille kammilleen jonkinlaista takuuta...

A.A
16.04.2011, 18.40
Polkimen akseli on kyllä todennäköisesti terästä, ja se voi olla ok. Mutta kampi on taasen todennäköisesti alumiinia, ja se on varmasti roskiskamaa.

Nikkke
16.04.2011, 19.28
Polkimen akseli on kyllä todennäköisesti terästä, ja se voi olla ok. Mutta kampi on taasen todennäköisesti alumiinia, ja se on varmasti roskiskamaa.

Itselläni oli juurikin näin ja olen tämän topicin mukaisen kurjuuden joutunut itsekkin koettelemaan. Poljin oli aivan per*eleen jumissa eikä tahtonu liikkua mihkään. Lukkopihdit kiinni polkimeen ja jotai jatkovartta siihe kahvan jatkoks, sillä ku tarpeeks venkuloi ni lähti. Lopputuloksena poljin täysin ennallaan ja kammessa kierteet paskana.

nure
16.04.2011, 19.33
Kampeen kyllä saa uuden kierteen korjaussarjalla, jostain vanhasta jutusta kyllä löytyy setin nimikin, heli- jotain taisi olla, itsellä vanhan Saarion aikana vastaava korjaus tehty.

greenman
16.04.2011, 19.36
heli- jotain

Helicoil.

http://www.helicoil.com.sg/Pictures/About-Helicoil-Stripped-Repaired-Hole.jpg

A.A
16.04.2011, 19.43
Tuota kuvaa kun katsoo, niin en lähtisi tekemään.

maalinni
16.04.2011, 19.44
Jos 100km ajettu, niin eikun takuuseen.

nure
16.04.2011, 19.45
Helicoil.

http://www.helicoil.com.sg/Pictures/About-Helicoil-Stripped-Repaired-Hole.jpg

Juuri noita tarkoitin, Turusta sitä tietoa löytyy!

mutanaama
16.04.2011, 19.46
Itselläni oli juurikin näin ja olen tämän topicin mukaisen kurjuuden joutunut itsekkin koettelemaan. Poljin oli aivan per*eleen jumissa eikä tahtonu liikkua mihkään. Lukkopihdit kiinni polkimeen ja jotai jatkovartta siihe kahvan jatkoks, sillä ku tarpeeks venkuloi ni lähti. Lopputuloksena poljin täysin ennallaan ja kammessa kierteet paskana.

:eek:, Käänsithän oikeaan suuntaan

Harryupp
16.04.2011, 21.28
Jos on jotain lohtua niin nimenomaan rataspuolen kampiin saattaa löytyä helicoil-vehkeet jostain autokorjaamolta koska löytyy sytytystulppia joissa on aivan sama kierre kuin fillarin polkimessa.
Mutta ehkä löytyy toinen sopiva kampi esim Pyörätohtorilta sellaiseen hintaan että tulee halvemmaksi kuin korjata se risa.

A.A
16.04.2011, 21.39
Olisko sama? (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21864)

Varaosiksi 2 eturatasta ja vasen kampi.

Ja takuu on se ykkös vaihtoehto.

Vilhelm V
16.04.2011, 22.24
Eli tuossa lenkillä syntyi kuva mukainen tilanne

Samalla saa suositella ko. osia, jotka kestävät 105 kiloisenkin alla.

Rupes ihan kiinnostamaan, että miten tuo on tapahtunut? Onko ihan polkemalla aikaansaatu vai joku törmäys/kolaus mahdollisesti?

nure
16.04.2011, 23.26
Oliskos ollut jo alkuun väärin asennettu? Ei noin irtoa kolhimalla kun polkmen akseli tiukasti kampea vasten, aika oudolta kyllä näyttää...

fsol77m
16.04.2011, 23.35
kuvastahan sen näkee että poljin on jo irti ja suojaprikkaakaan ei oo välissä.. siinäpä ne tuhon syyt :D

(saattaa muuten olla että pelkkä polkimen akseli on vain vääntynyt.. kierre voi edelleen olla ehjä)

Metsänpeikko
17.04.2011, 00.24
Olisko sama? (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21864)

Varaosiksi 2 eturatasta ja vasen kampi.

Ja takuu on se ykkös vaihtoehto.

Juu sama setti paitsi kompaktina ja erikokoisilla rattailla, mutta nuo itse kammet lienee samat. Cyclocrossarissahan nuo ja itse asennettu. Olin ainakin laittavinani ne kunnolla kiinni... Ja ihan polkemalla tuo on aikaan saatu, ei kolahtanut mihinkään.

A.A
17.04.2011, 08.36
kuvastahan sen näkee että poljin on jo irti ja suojaprikkaakaan ei oo välissä.. siinäpä ne tuhon syyt :D

(saattaa muuten olla että pelkkä polkimen akseli on vain vääntynyt.. kierre voi edelleen olla ehjä)

Tuo suojaprikka tässä mietityttänyt. Mulla ei ikinä ole missään polkimissa ole tullut mitään prikkoja mukana, enkä ole niitä erikseen mistään hommannut, eli en ole sellaisia koskaan käyttänyt. Eikä ole kyllä ollut mitään ongelmia. Lisäksi jos sinne jotain prikkoja laitellaan, niin jalathan ovat prikkojen paksuuden verran enemmän harallaan.

Ja kyllä kun katsoo tuota akselin kulmaa ja kammen reiän suuruutta, niin kyllä näyttää siltä että akseli on suora ja vika kyllä kammessa.

A.A
17.04.2011, 09.32
Olin ainakin laittavinani ne kunnolla kiinni... Ja ihan polkemalla tuo on aikaan saatu, ei kolahtanut mihinkään.

Oliko muuten tuonpuolen polkimen paikalleen saamisessa käytettävä "normaalia enemmän" voimaa? Ovatten voineet mennä "väärälle" kierteelle. Niinkuin siellä olisi oikea ja väärä kierre. Jotkut kuitenkin ymmärtänevät tarkoitukseni.

yedi
17.04.2011, 09.38
Pari vuotta sitten pilasin kierteet kammesta ja sain myös korjattua kierteet kohtuu edullisesti itse:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=34775&highlight=kierteet

Korjaus on nyt kestänyt pari vuotta. Ajoa ei ole aivan järkyttävän paljon ollut, mutta kuitenkin sen verran, että luotan korjauksen toimivuuteen.

yedi
17.04.2011, 09.41
Tuo suojaprikka tässä mietityttänyt. Mulla ei ikinä ole missään polkimissa ole tullut mitään prikkoja mukana, enkä ole niitä erikseen mistään hommannut, eli en ole sellaisia koskaan käyttänyt. Eikä ole kyllä ollut mitään ongelmia. Lisäksi jos sinne jotain prikkoja laitellaan, niin jalathan ovat prikkojen paksuuden verran enemmän harallaan.

Viittaan tuohon edellisessä kirjoituksessa olevaan linkkiin ja totean että ei välttämättä kannata käyttää aluslevyä polkimen asennuksessa. Varsinkin jos polkimessa on lyhyehkö kierre niin käyttämällä välissä aluslevyä kierrettä jää kammen sisään vähemmän ja tämä aiheuttaa rikkoontumisvaaraa.

Metsänpeikko
17.04.2011, 10.40
Oliko muuten tuonpuolen polkimen paikalleen saamisessa käytettävä "normaalia enemmän" voimaa? Ovatten voineet mennä "väärälle" kierteelle. Niinkuin siellä olisi oikea ja väärä kierre. Jotkut kuitenkin ymmärtänevät tarkoitukseni.

Kyllä se meni ihan helposti paikalleen. Muutaman jutun täältä lukeneena, noista "vääriin" kierteisiin laitetuista polkimista, tarkistin asian kyllä melko huolella. No huomenna selvittelen tuon takuuasian ja sitten katselen mitä tuon kanssa tehdään. Eipä nuo uudet kammet niin suuren suuri sijoitus ole kuitenkaan.

Mietin tuossa sitä, että voiko poljin löystyä itsestään kierteiltä ulos, ja sitä myöten sitten korkata nuo kierteetkin helpommin.

nure
17.04.2011, 10.46
Ei kyllä irtoa yleensä, siksi erikätiset kierteetkin... Aika outo juttu mutta epäilen silti perustavan laatuista mokaa...

fsol77m
17.04.2011, 12.11

Ja kyllä kun katsoo tuota akselin kulmaa ja kammen reiän suuruutta, niin kyllä näyttää siltä että akseli on suora ja vika kyllä kammessa.

minulla taas on racefacen kampia enimmäkseen ja kaikissa niissä on tullut prikat mukana. (polkimen kierteet on tosin teräsinsertissä eli ei suoraan kammessa).. polkimet myöskin tulee toiseltapuolelta jo ulos jollei prikkaa olisi.
prikkahan ehkäisee polkimen akselin liiallisen kiristämisen ("leikkaa kiinni" asennuksen) vaikutukset. (jos polkimen kiristää liikaa niin polkimen akseli leikkaa kiinni prikkaan, ei kampeen ja polkimen saa vielä joskus poieskin [tuossa voisi käyttää mitätahansa ohuttakin peltiprikkaa jolloin ei akseli liikaa siirtyisisi, normaalistihan prikka on noin 2mm paksuinen])

Pari vuotta sitten pilasin kierteet kammesta ja sain myös korjattua kierteet kohtuu edullisesti itse:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=34775&highlight=kierteet
Korjaus on nyt kestänyt pari vuotta. Ajoa ei ole aivan järkyttävän paljon ollut, mutta kuitenkin sen verran, että luotan korjauksen toimivuuteen.
tuo onkin hyvä konsti! siispä sytytystulpan korjaus sarja hankintaan biltsusta ja sellainen kampiin kiinni :)

Mietin tuossa sitä, että voiko poljin löystyä itsestään kierteiltä ulos, ja sitä myöten sitten korkata nuo kierteetkin helpommin.
voi löystyä... ilmeisesti juuri niin on tuossa tapahtunutkin ennen hajoamistaan... (kierteet ovat polkimissa yleensä päinvastoin kuin mihin suuntaan ne voisivat avautua mutta kaikki on mahdollista...)

twentyniner
17.04.2011, 17.16
Tänään kimpalenkin alussa tuli vastaan yksinäinen soturi, alla uuden kiiltävä fillari ja juuri kohdallamme polkaisi polkimen irti kammesta...tarttuva tauti?