PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kohtuulaatuinen yleiskulkuväline aloittelijalle 400-600e hintaluokassa?

Joensuu
13.04.2011, 01.59
Morjens!

En ole pyöräillyt moneen vuoteen. Nyt on kuitenkin into jostakin syttynyt ja liityin foorumeille :) Vanhan alumiinirunkoisen BH:ni korjaaminen (uudet ketjut, rattaat, vaihtajat, renkaat, jarrupalat, vaijerit, ja mahdollisesti muutakin pientä) tulisi niin hintavaksi että ostan mieluummin uuden pyörän.

Haluaisin päästä kesällä polkupyöräilyn makuun, ja syksyllä muuttaessani kaupunkiin harkitsen vakavasti työmatkojen taittamista polkupyörällä. Kesällä saattaisin nykyisestä polkea juna-asemalle 6km tai 12km päähän, ja silloin tällöin vaikka ihan 30km päähän varsinaiselle työpaikalle. Iltapäivisin käyttäisin polkupyörää kaupassa käymiseen ja muuhun asiointiin kylillä. Satunnaisesti, esim. viikonloppuisin, tulisin tekemään myös päiväretkiä.

Pääasiallisesti uskoisin että 98% kilometreistä tulisi maantieltä ja ne loput ehkä hiekalta, mutta tuskin koskaan kinttupoluilta.

Haluaisin pyörältäni jotakuinkin seuraavia ominaisuuksia:

-Suht kevyt polkea maantiellä työmatka- ja kuntoilumielessä
-Luotettava, kestävä
-Yleiskäyttöinen, sellainen millä voi piipahtaa myös tosiaan vain kauppaankin.
-Talvikäyttöiseksi muunnettava
-Hinta-laatusuhteeltaan hyvä
-Ja melko edullinen kokonaisostohinnalta. Hintakatto on 600 euroa jolla pyörä pitäis saada valmiina. Mieluiten maksaisin kuitenkin vähemmän, niin että saisin vaikkapa kypärän ja hieman muita pikkuvarusteita samaan summaan.

Oisikohan näissä rajoissa heittää ehdotuksia?

Olen käyttänyt muutaman tunnin googlaillen ja vertaillen, ja mm. seuraavat mallit ovat vaikuttaneet houkuttelevilta:

Kona Dew Plus, hinta sportaxilla 450e. Deoren vaihtaja takana on ilmeisesti hyvä, ja lisäks pyörässä on levyjarrut. (Itse moottoripyöräilijänä jotenkin tunnen kovasti vetoa levyjarruihin, varsinkin kun v-jarrujen kanssa minulla on aina ollut ongelmia vanhassa pyörässä. Rehellisesti sanottakoon että ne varmasti johtuivat säädöistä ja osista...)

Vaihtoehto: Kona Dew, ilman plussaa. Kauppaveljillä etusivulla hintana 299e. Tosin jos etusivun tarjouskuvaa klikkaa, se johtaa tyhjään sivuun. Joka tapauksessa Dewta saattais saada aika halvalla muualtakin. Jos hintaeroksi tulee 150e, kannattaako Dew Plus?

Trek PDX, hinta 575e pyöräliike lundbergissä. Shimanon Acera on kai aika huono? Muutenhan toi vaikuttaa suht asialliselta.

Felt QX70, hinta 479 lundbergillä. Mitä mieltä ootte tällaiseen käyttöön joustohaarukoista? Oon jotenkin itse pentuna kasvanut käsittämään että ne vaan lisäävät turhaa painoa. En mä oikein keksi missä tilanteessa oisin ajaessa kaivannut joustoa? Ilmeisesti Felt on kuitenkin ihan laadukas merkki?

Focus Arriba, 499,00e Larunpyörässä. Ilmeisesti vaihtajat, Shimano 2200, on aika kehnot. Jarrut myös mallia V. Sen sijaan näyttäis olevan aika kevyt, 11kg painoisena. Arvostelut ihan ok, mut osa pyöräarvosteluista tuntuu olevan vähän kyseenalaisia. Hinta on aika edullinen.

Ja aiheeseen liittyen, mitä olette mieltä siitä kun sanotaan että mekaaniset levyjarrut on todella huonoja? Ymmärrän että hydrauliset ovat varmaan parempia kun niin kerran sanotaan - mutta KUINKA paljon parempia? Onko esimerkiks fiksumpaa ostaa pyörä jossa on mekaaniset levyjarrut vai pyörä jossa on V-jarrut? Kummat toimivat paremmin ja vaativat vähemmän säätöä / ovat helpommat säätää?

No, tässäpä on paljon kysymyksiä :) Kiitän etukäteen jos joku viitsii ehdottaa pyörämalleja joista vaikka etsiä tarjouksia, tai on valotettavaa muuten näihin kyssäreihin.

nure
13.04.2011, 05.29
Jompi kumpi Kona vaan kaupasta, ota plussa, niin pieni tuo erotus. Kaikki tuon hintaluokan pyörät joissa joustohaarukka voi jättää kauppaan ja ajossa jota kuvailit on tosiaan pelkkää painolastia...

brewster
13.04.2011, 07.35
Lue uusimman TMn pyörätesti

IncBuff
13.04.2011, 08.24
Ja aiheeseen liittyen, mitä olette mieltä siitä kun sanotaan että mekaaniset levyjarrut on todella huonoja? Ymmärrän että hydrauliset ovat varmaan parempia kun niin kerran sanotaan - mutta KUINKA paljon parempia? Onko esimerkiks fiksumpaa ostaa pyörä jossa on mekaaniset levyjarrut vai pyörä jossa on V-jarrut? Kummat toimivat paremmin ja vaativat vähemmän säätöä / ovat helpommat säätää?

En allekirjoita moista väitettä. Kuvailemaasi käyttöön mekaaniset levyt riittää hyvin ja ovat helpompia huoltaa. V-jarruihin verrattuna ne on etenkin talvella oivat ja eivät ainakaan oman käyttöpyöräni mx-4:t ole vaatineet juurikaan säätöä vaan toimivat hyvin ympäri vuoden. Pari kertaa vuodessa säätää vaijeria ja paloja niin riittää.

brewster
13.04.2011, 10.04
Aloittelijan yleiskulkuvälineessä V-jarrut on aivan oivat. Myös jalkajarru tai mikä tahansa jarru. Lähinnä makukysymyksiä. Edullisessa pyörässä sijoittaisin ehdottomasti ennemmin vähät rahat hyviin kiekkoihin(pyöriin+reinkaisiin) kuin jarruihin. V-jarrut on halpoja. Halvoissa fillareissa on usein kelvottomat kiekot mutta maksimimäärä vaihteita ja olevinaan hienoja jarruja. Satulat on halvoissa pyörissä kehnoja. Renkaat aivan kehnot. Polkimet kelvottomat. Kuminen ohjainkannatin.
Valinta: Mikä on käyttötarkoitus? Sen mukainen fillarityyppi. Sitten mahdollisimman yksinkertainen fillari sitä tyyppiä ni ehkä palvelee pitkään ja hyvin.

Joensuu
13.04.2011, 16.17
Bongasin Larunpyörästä Focus Arriban, 499,00e.

Ilmeisesti vaihtajat, Shimano 2200, on aika kehnot. Jarrut myös mallia V. Sen sijaan näyttäis olevan aika kevyt, 11kg painoisena. Arvostelut ihan ok, mut osa pyöräarvosteluista tuntuu olevan vähän kyseenalaisia. Hinta on aika edullinen.

rjrm
13.04.2011, 16.30

En ehtinyt etsiä, mutta bikeradarin tai cyclingnewsin sivuilla oli maaliskuussa levyjarruvertailu, jossa oli tutkittu jarrutustehoa laboratoriossa kuivina ja märkinä tieteellisin menetelmin. Olivat oikein käyrät piirtäneet. Se kertoi selvää kieltä. Hyvät hydrauliset jarrut on tehokkaampia kuin hyvät mekaaniset. Hydrauliset on semmoisia, että rajuun jarrutukseen riittää yksi sormi. Mekaanisia jarruja puristan kahdella, kolmella tai neljällä sormella. Jos ostaisin pyörän maastoajeluun, alamäkeen tms, niin siinä olisi hydrauliset jarrut. Työmatkalla olen tyytyväinen ollut mekaanisiin.
RM

rhubarb
13.04.2011, 17.13
Lue uusimman TMn pyörätesti

Sitä edellisen, itseasiassa. Ainakin iLehtiölle oli tänään uusi jollain kahviteemalla.

Joensuu
13.04.2011, 18.00
Sitä edellisen, itseasiassa. Ainakin iLehtiölle oli tänään uusi jollain kahviteemalla.

Joo, uusimmassa ei oo. Oisin tänään ostanut sen lounastauolla. :)

Joensuu
13.04.2011, 23.42
Ai niin, jos sillä on valinnalle merkitystä, olen n. 180cm pitkä ja paino tällä hetkellä karvan vajaa 100kg. Toivottavasti uusi harrastus tekee sillekin jotain. :) Mut pyörän pitäis siis kestää melko painava kuljettaja.

mantis
14.04.2011, 09.05
Harkitse kanssa sinkulaa.
http://www.bestbrakes.net/product_info.php?products_id=2448
tai sitten levyillä ja napavaihteella kalliimpi peli.
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPETVERSA/on-one-pompetamine-versa

jannevaro
14.04.2011, 09.23
BH on kai ihan laatumerkki. Korjaamalla vanhan saat paremman kuin ostamalla uuden. Uudessakin osat kuluu ja on ennen pitkää vaihdettava. Uutta osasarjaa vaikka tästä:
http://www.bike-components.de/products/info/p26298_SLX-Gruppe-ohne-Naben-und-Bremsen-Modell-2011-.html

Sitte sulla onkin tonnin pyörä...

Jarrut:
http://www.bike-components.de/products/info/p22341_Deore-Bremsgriffe-V-Brake-BL-M590-re-li-.html
http://www.bike-components.de/products/info/p22100_Deore-v-h-Set-Felgenbremse-V-Brake-BR-M590-Cartridge-.html

Ja vielä paremman pyörän saat kun ostat uudet kiekot ja renkaat, niitäkin saa tilauttau netistä. Täällä osataan neuvoa mitä tilaat. Jos et itse osaa etkä viitsi opetella laittaa niin viet paikalliseen pyöräkorjaamoon kasattavaksi.

Joensuu
14.04.2011, 09.42
Chargen Plugiin pitäis ainakin lähteä askartelemaan lokarin ja tarakan reiät itse...

Joensuu
14.04.2011, 10.46
BH on kai ihan laatumerkki. Korjaamalla vanhan saat paremman kuin ostamalla uuden. Uudessakin osat kuluu ja on ennen pitkää vaihdettava.

Itsekin ajattelin aluksi et korjaan pyörän, mut sit tulin toisiin aatoksiin. Kävin pyöräliikkeessä kysymässä, ja huoltokustannukset olisivat kuitenkin aika korkeat.

Sit kun nykyinen malli on maastopyörä 26" renkailla, ei se välttämättä mun käyttöön ideaali olis sit kuitenkaan. Näin ajattelin et ehkä tulee järkevämmäks vaikka joutuis pari sataa laittamaan lisääkin niin hankkia suoraan uusi.

vasta-alkaja
15.04.2011, 11.48
Jatketaan kyselyjä tässä samassa ketjussa kun itsellä sama tilanne kuin aloittajalla. Eli työmatkalle ja lenkkikaveriksi pyörä haussa. Tällä hetkellä listalla ykkösenä ois Cube SL cross comp 2010. Ongelma vaan kun ei ole noista cubeista mitään kokemusta, niin oisko jollain rakentavaa tietoa kyseisestä pyörästä tai yleisesti noista cube hybrideistä hyvää tai pahaa sanottavaa. Mitä olen Oulun pyöräkauppoja kiertänyt niin ei ole Cubeja löytynyt.

Joensuu
15.04.2011, 13.57
Itse lähtenen tänään testailemaan Marinin pyöriä. Velosport.fi:llä on hyvissä alennuksissa, ja tarjoavat myös kivasti maksuaikaa. Muuten joutuis odottelee ens kuuhun. Ei se kaupanteossa varsinaisesti merkkaa, mut jos sieltä löytyy sopiva niin sit se vois lähteä mukaan. :)

JackOja
15.04.2011, 14.09
Chargen Plugiin pitäis ainakin lähteä askartelemaan lokarin ja tarakan reiät itse...

Jaa... jos ne on pakko saada ottaa sellaisen Plugin (Grinder), jossa on kiinteät lokarit. Voi löytää ylivuotisia halvennuksestakin (http://www.wiggle.co.uk/charge-plug-grinder-2010/) jostain :)

vasta-alkaja
15.04.2011, 14.27
Itse lähtenen tänään testailemaan Marinin pyöriä. Velosport.fi:llä on hyvissä alennuksissa, ja tarjoavat myös kivasti maksuaikaa. Muuten joutuis odottelee ens kuuhun. Ei se kaupanteossa varsinaisesti merkkaa, mut jos sieltä löytyy sopiva niin sit se vois lähteä mukaan. :)

Itse kans miettiny tota Marin merkkiä mutta ei hirveesti löytyny netistä tietoa. Maasturit iha ok kamaa ja noissa fitnesspyörissä osat ainakin hintaan nähden ok kamaa. Jos käyt testeillä niin laita raporttia miltä pyörä tuntu.

Joensuu
15.04.2011, 14.31
Juu. Muista tällä hetkellä kiinnostavimmat on nyt Focuksen Arriba ja Kona Dew Plus. Kaveri oli ostanut tyttöystävälleen Dew Plussan ja on kuulemma hyvä.

Joensuu
15.04.2011, 23.59
Kävin liikkeessä, mutta Marinin malleja, niitä mitä oisin katsonut, ei ollut mulle sopivissa runkokoissa enää jäljellä. Myyjä suositteli 53-55cm runkoa.

Sain sen sijaan tarjouksen Crescent Sport -fillarista. Tarkkaa mallia ei sanonut mutta näytti speksit ja netistä salapoliisintyöllä päättelisin et se on tämä: http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=Y0C384 Eli Crescent Sport 384.

Runko on alumiinia, jäykkä alumiinietuhaarukka, Deoren vaihteisto (vaihteensiirtäjät ja vaihdevivut), ja hydrauliset levyjarrut.

Hinnaksi 540e.

Sovin koeajon maanantaille. Tuo vaikuttaa kyl tosi hyvältä, laadukkaat osat ja edullinen hinta. OVH on 799 heidän mukaansa (ja tuon nettisivun mukaan myös).

snowfake
16.04.2011, 00.35
Ääni Kona Dew:lle, yhden plussan omistaneena ihan passeli pyörä.

Ski
16.04.2011, 09.10
Jatketaan kyselyjä tässä samassa ketjussa kun itsellä sama tilanne kuin aloittajalla. Eli työmatkalle ja lenkkikaveriksi pyörä haussa. Tällä hetkellä listalla ykkösenä ois Cube SL cross comp 2010. Ongelma vaan kun ei ole noista cubeista mitään kokemusta, niin oisko jollain rakentavaa tietoa kyseisestä pyörästä tai yleisesti noista cube hybrideistä hyvää tai pahaa sanottavaa. Mitä olen Oulun pyöräkauppoja kiertänyt niin ei ole Cubeja löytynyt.

Oulussa Pyörä Suvalassa on Cubea ja Konaa. Vielä tarjous lauantai.

kpyora
16.04.2011, 10.03
Itse olisin myös sinkulan kannalla yleispyöräksi tuossa käyttötarkoituksessa. Esimerkiksi Nishikin Roadmaster SS voisi tulla kyseeseen.

Tarvitsisit itseasiassa lenkki- ja kaupunkioyörän, mutta yhtälö on lähes mahdoton tuossa hintaluokassa. Jos hyvä tuuri kävisi, niin työmatkamummiksen saisi 50€:lla. Parilla sadalla saa kelvollisen, mutta hyvin vanhan maantiepyörän. Silloin välttämättömään tilpehööriin jää riittävästi rahaa: kengät, kypärä, housut, perus työkalut, pari pumppua jne.

tommi2
16.04.2011, 19.31
itsellä kolmatta vuotta dew plus. ajelen työmatkat kesät talvet, tuollaista vähän alle 100km lenkkiäkin tulee heitettyä kesäisin. erittäin hyvä yleispyörä.

sinkula on jees (omistan 3 sellaista), mutta kyllä vaihteilla vähemmän hiki tulee työmatkalla ja varsinkin talvella tulee välillä kelejä jolloin vaihteilla tekee oikeasti jotain.

nyt ehkä itse ostaisin vielä pelkän dewin ilman levyjarruja, mutta tämä nyt on vaan oma mielipide.

znood
16.04.2011, 20.41
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64959 tuolta sais tommosta edukkaasti, runkokokoja löytyy !

fr0z3n
16.04.2011, 20.41
Lainaampa itelleni tätä ketjua myös. Eli pitäs hankkia uus fillari, sellasia 5-30km matkoja tulis ajeltuu(hiekka ja huonoa asfalttitietä).
Toiveena olis et etujousitus löytyy ja kestäis sellasta 100kg jamppaa :). Varmaan hybridii kantsis katella? Hinta max 500e tai ehkä voi mennä pikkasen yli JOS vakuutatte että kantsii laittaa rahaa tiskiin.

Minkäs kokosta pyörää pitää katella ku oon 185 pitkä?

tommi2
16.04.2011, 20.51
fr0z3n: en ottaisi etujousitettua itse tohon tarkoitukseen. olen ehkä vähän "old school" mutta ajelen ihan maastossakin jäykällä keulalla usein. kona dew menee myös sulle

kpyora
16.04.2011, 21.20
...5-30km matkoja tulis ajeltuu(hiekka ja huonoa asfalttitietä)...100kg jamppaa...

Dew drop, joka tuossa linkattiin on yksi vaihtoehto. Perus crossari (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=jake) olisi ihanteelilnen tuollaiseen.

fr0z3n
16.04.2011, 21.24
En oikeen taho syttyy noista "pässäreistä". Talvella pitäs myös päästä eteenpäin liikkua

kpyora
16.04.2011, 21.52
Juuri sen vuoksi ;)

ellako
16.04.2011, 22.34
Viime vuonna koeajoin crescenttejä (hybridejä), ja niitä oli kyllä monenlaisia, niin mitoituksen kuin ajoasennon suhteen... ja vaihteitten välityksetkin oli joissakin malleissa tehty vain tasaiseen maastoon ja alamäkeen soveltuviksi.
Ostin sitten konan, kun oli (halvempi ja) mukavampi ajoasento.

fr0z3n
17.04.2011, 15.25
Nooh kävin tänään koklaamassa pässäriä. Ei ne ole mun juttu ja eikä oikeen silmä tykkää noista pässäreistä, tiedä sit minkä takia ;)

Mutta mutta. Löysimpä sitten sellasen merkin ku Crescent ja just sellanen mitä oon ettinyt, eli hybridi ja etujousitettu :D
Paskaahan varmaan tulee niskaa täällä, ku sen etujousitetun haluan niin kovasti. Kyllä sen eron huomaa etujousitetun ja ei etujousitetun kanssa tuolla matkalla mitä tulen pyöräilemaan...

Eli tälläset mallit olis tarjolla nyt:
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1354

http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1116

Varmaan tuo HELAG 2010 malli kantsis hankkia?

EDIT: tossa vähän tarkemmin juttua
http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/helag/

http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/starren/

Hyötypolkija
17.04.2011, 18.11
Paskaahan varmaan tulee niskaa täällä, ku sen etujousitetun haluan niin kovasti. Kyllä sen eron huomaa etujousitetun ja ei etujousitetun kanssa tuolla matkalla mitä tulen pyöräilemaan...

Itsellehän se pyörä ostetaan eikä muille, joten sellanen sitten vaan, jos siltä tuntuu. En juurikaan tunne jousitettuja pyöriä, mutta joku varmasti osaa neuvoa, mistä alkaen semmonen on toimiva. Halpaa en ostaisi missään nimessä. Siksi mulla ei koskaan ole jousitettua ollutkaan, kun en ole kokenut sitä lisähinnan ja -painon arvoiseksi, enkä ainakaan huonoa riesakseni haluaisi. Sellainen voi kai olla vaarallinenkin?

Itse olen kaivannut etujoustoa vain ajoittain talven pahimpien rynkytyskelien aikaan väsyneenä työmatkaa puskiessa. Mutta liikunkin yleensä melko hyvillä teillä, joten parempi ajotuntuma on helppo valinta.

kpyora
17.04.2011, 18.15
...Mutta mutta. Löysimpä sitten sellasen merkin ku Crescent ja just sellanen mitä oon ettinyt, eli hybridi ja etujousitettu...

Kun katsoo, mikä on alkuperäinen käyttötarkoituksesi:

...Haluaisin päästä kesällä polkupyöräilyn makuun, ja syksyllä muuttaessani kaupunkiin harkitsen vakavasti työmatkojen taittamista polkupyörällä. Kesällä saattaisin nykyisestä polkea juna-asemalle 6km tai 12km päähän, ja silloin tällöin vaikka ihan 30km päähän varsinaiselle työpaikalle. Iltapäivisin käyttäisin polkupyörää kaupassa käymiseen ja muuhun asiointiin kylillä. Satunnaisesti, esim. viikonloppuisin, tulisin tekemään myös päiväretkiä.

Pääasiallisesti uskoisin että 98% kilometreistä tulisi maantieltä ja ne loput ehkä hiekalta, mutta tuskin koskaan kinttupoluilta.

Haluaisin pyörältäni jotakuinkin seuraavia ominaisuuksia:

-Suht kevyt polkea maantiellä työmatka- ja kuntoilumielessä
-Luotettava, kestävä
-Yleiskäyttöinen, sellainen millä voi piipahtaa myös tosiaan vain kauppaankin.
-Talvikäyttöiseksi muunnettava
-Hinta-laatusuhteeltaan hyvä
-Ja melko edullinen kokonaisostohinnalta. Hintakatto on 600 euroa jolla pyörä pitäis saada valmiina. Mieluiten maksaisin kuitenkin vähemmän, niin että saisin vaikkapa kypärän ja hieman muita pikkuvarusteita samaan summaan.

...niin nuo ovat kyllä täysin kelvottomia valintoja käyttöösi. :D :D :D

Tarvitset jonkun perus crossarin (http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1184). Siihen kesäksi vielä maantierenkaat, niin ajotuntuma on ok.

fr0z3n
17.04.2011, 18.37
kpyora (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=26627) lainasit väärän ukon puheita ^^

Tässä nyt parisen tuntia miettinyt ja tulin siihen tulokseen että taidan sitten ostaa sen Kona Dew:in karvalakkimallin, ku kaikki sitä niin suosittelee. Kattoo nyt miten innostun tosta pyöräilemisestä, nii vois sitten tulevaisuudessa vaikka kolmin kertaistaa budjetin... Eiköhän sitä tulla selviämään ilman tuota etujousitusta ja säätyypähän pikkasen myös rahaa :P

kpyora
17.04.2011, 19.33
kpyora (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=26627) lainasit väärän ukon puheita

Anteeksi huolimattomuuteni. :rolleyes: Katselin tuota Dew'ä Kauppaveljillä eilen ja se on ihan hyvä yleispyörä ja jopa aloittelevan kuntoilijan lenkkipyörä, jos sietää suoran stongan. Itse en viitsisi ajaa suoralla stongalla lenkkiä, joten hintaluokassa Paddywagon on Konan pyöristä minun mielestäni parempi valinta.

Muista, että pyörän hinta on vain osa alkupanostusta! Ainakin kypärä, lukkopolkimet ja kengät ovat pakollisia. Samoin perus tarvikkeet mm. pumput, työkalut ja housut.

IncBuff
17.04.2011, 19.49
Joo sinkula aloittevalle kuntoilijalle lenkkipyöräksi. Varmaan into kohoaa silmissä.

kpyora
17.04.2011, 20.03
Joo sinkula aloittevalle kuntoilijalle lenkkipyöräksi. Varmaan into kohoaa silmissä.

Noita tulee vastaan yllättävän paljon.

Joensuu
18.04.2011, 00.35
Päädyin itse tilaamaan Focuksen Arriba 2010:n. Koeajoin muutamaa eri pyörää, mm. Trekin 7.3 FX:ää. Arriba oli tarjouksessa, 499e, ja tuntui hyvältä. Se on hintaisekseen tosi kevyt ja geometria oli mulle paras, suhteellisen etukeno ajoasento verrattuna hybridiin (tuo on fitness) ja ohuet, asfalttiajoon toimivat hyvin rullaavat renkaat.

Tarvitsin siihen sen verran lisävarusteita, että joudun nyt odottamaan sitä vielä mahdollisesti ensi viikkoon. Sitä odotellessa vaihdoin öljyt ja tein kevättarkistukset moottoripyörään. :)

IncBuff
18.04.2011, 08.32
Noita tulee vastaan yllättävän paljon.
Ai aloittelevia kuntoilijoita sinkulalla? Voitko kertoa miten sellaisen tunnistaa?

Sinkuloita tulee kyllä vastaan kaupungissa, mutta suurin osa taitaa olla muussa kuin kuntoilukäytössä ja kuskitkin muita kuin aloittelijoita.

ps. mulla on pähee muotisinkula, josta pitäisi päästä eroon kun en saa mitään kiksejä sellaisella ajamisesta.

Joensuu
18.04.2011, 14.38
Musta jotenkin tuntui että sinkula ois ollu enemmän omiaan just kaupunkityömatkoille, kun mulla taas ympäristöt on vaihtelevampia, pitkää suoraa maantiellä ja välistä kaupunkikäyttöä, ylämäkiä, alamäkiä, laukkujen kuljettamista, jne.

Musashi
18.04.2011, 15.04
Ai aloittelevia kuntoilijoita sinkulalla? Voitko kertoa miten sellaisen tunnistaa?

Kypärä väärin päin päässä?

snowfake
18.04.2011, 15.51
Ai aloittelevia kuntoilijoita sinkulalla? Voitko kertoa miten sellaisen tunnistaa?.

Ähinää ja puhinaa ja putkelta polkemista ylämäessä kun vauhti ei riitä. Alamäessä rullataan heti kun kadenssi nousisi yli 90. Pro-sinkuloijat polkee vaan lisää vauhtia vaikka olisi kadenssi 150.

Joensuu
30.04.2011, 23.59
No niin! Fillari saatu alle perjantaiaamuna. :) Ekana päivänä tuli ajettua 17km (töihin, töistä kaverille ja sieltä toiselle kaverille). Huomenna pitäis fillaroida täältä Espoosta vielä kotiin sen n. 30km.

On se jännää ja kivaa. Käy kunnon päälle tosissaan kun siitä on tosiaan useampi vuosi kun oon viimeksi polkenut.

Keskinopeudeksi on muodostunu nyt sellaista 25km/h.

Joensuu
02.05.2011, 01.12
Joopa joo. 30km kotimatkalla puolessavälissä lakkasi etuvaihtaja liikkumasta. Vaijeri oli irronnut. Eipä ollu työkaluja mukana -> meleko kettumainen kotimatka. No, onneksi se ei oo pitkä homma korjata täällä kotipäässä.

Lisäksi vois suositella jokaiselle uudelle pyöräilyharrastajalle ostaa tuulenpitäviä vaatteita. Jumankaut että ol' kylmä.