PDA

Näytä tavallinen näkymä : Olkapäävamman hoito

timppi
11.04.2011, 13.11
Sattuipa talvella niin, että tuli tammikuussa hommattua maastopyörä. Tällä vetelinkin iloissani polkuja parinviikon ajan, matkamittariin tuli n. 300km. Sitten iski kummallinen oikean olkapään kiputila, ilman varsinaista onnettumuutta. Pelkästään siis ajamisesta..

Nyt olen käynyt näyttämässä tätä lääkärillä 3 kertaa, laihoin tuloksin; Ensimäinen määräsi Voltaren-kuurin ja lihasrelaksanttia + lämpöhoitoa. Toinen iski jotan pidempiaikaista tulehduskipulääkettä + kylmähoitoa. Kolmas kertoi, että kylmää tulehdukseen ja kuumaa+hierontaa ei akuuttiin vaiheeseen sekä neuvoi jumppaamaan. Viimeisimmästä lääkärikäynnistä on nyt reilu 3 viikkoa.

Olen venytellyt kättäni sekä yrittänyt kivun sallimissa rajoissa jumpata olkapään lihaksia. Kiputila on tallella tietyissä liikkeissä ja muunmuassa nostot kädellä ovat ikäviä.. Työmatkafillarointia kipu ei estä, poluilla kävin kerran tuon vamman kanssa, eikä se itse fillarointia haittaa, vielä.

Onko kohtalotovereita tällä palstalla? Mikäli ei kipu ala katoamaan, mistäkähän vyyhtiä lähtisi purkamaan..? Jatkanko fillarointia kivuista huolimatta vai pitäisikö etsiä jostain erikoislääkäritasoista hoitoa..?

wanderer
11.04.2011, 13.14
Fysioterapeutti voisi osata kertoa enemmän.

Markku Silvenius
11.04.2011, 13.25
Uudesta Fillari-lehdestä kannattaa lukea Kreu Maisniemen artikkeli ylävartalovammoista.

hannupulkkinen
11.04.2011, 14.24
Olkapää ensin kuntoon ja sitten kuntosalille vahvistamaan olkalihaksia ja epäkkäitä. Kivun rajoissa olkapäiden pyörittelyä ja muuta jumppaa niin kyllä se siitä paranee.

Nakili
11.04.2011, 18.35
Itse omistan löysät ja yli taipuvat olkanivelet, joten noita kipuja tulee rasittaessa vaikka minkä olosia. Lääkärissä kävin 4:sti, kun alko tehä nostelu jo ärsyttävän kipeetä ja lopulta tuli sit tämä löysyysdiagnoosi.

Ohjeena olis ollu fysioterapiaa vähintään 16 kertaa, mutta enpähän viittiny vähäsiä rahojani tuhlata moiseen. Hirveen hyväks ainaki omille kätösille oon todennu itsehoitona 2-3 kg käsipainojen kanssa heilumisen pitkillä sarjoilla. Eli ihan normaaleja olkapäiden treenausliikkeitä kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Aluks tuntuu kovin hyödyttömältä, mutta parin viikon säännöllisen heiluttelun jälkeen itselläni alko toimimaan

Scott68
11.04.2011, 19.42
Olisiko tuhon tiedossa jotain itsehoitoa? Olen käyttänyt kättä lääkärin ohjeen mukaan, kivun sallimissa rajoissa.

Vaikka kuussa on käyty, tuntuu ihmisen nivelvammat olevan täysin keskiaikaisen tiedon varassa lääkäreillä.

Vammasi tapahtuman kuvaus vastaa omaani, joka sattui epäonnistuneessa vapaalaskuhypyn alastulossa noin 12 vuotta sitten. Myös kivun tunteminen kättä nostettaessa vastaavaa. Pahin liikerata oli autossa kuljettajan paikalta hansikaslokeron sulkeminen kämmenpuoli ylöspäin käännettynä. Vieläkin jotkut hartialinjan yli menevät liikkeet aiheuttavat pistävän, hetkellisen kivun.

Välittömästi tapahtuman jälkeen olkapää kuvattiin, ei mitään vikaa. Varjoainekuvattiin, ei mitään vikaa. Ultrattiin, eikä mitään vikaa. Magneettikuvaukseen ei päästetty, koska se on kallista. Annettiin särkylääkkeitä ja sanottiin, että syö niitä ja kun et enää kestä kipua, niin sitten leikataan. Useampi lääkäri arvaili erilaisia vammoja, mutta kukaan ei tiennyt varmaksi.

Pääsin pari vuotta sitten työterveyden kautta magneettikuvaukseen. Tapahtumasta oli kuitenkin kulunut niin kauan, ettei kuvissa enää näkynyt kunnon vikaa, vaan vanhoja arpeutumisia ja jotain...

Vaadi päästä magneettikuvaukseen heti, koska vamma on tuore ja se on ainoa tutkimus joka näyttää mitä olkapään sisällä on tapahtunut. Maksa vaikka itse, jos ei vakuutus korvaa. Hanki urheilijoiden kanssa touhunnut ortopedi, joka korjaa niveliä, katsomaan kuvia. Älä jää odottamaan optimistina "ehkä se siitä", vaan vaadi kunnon hoitoa. Olkapäät eivät kipeydy särkylääkkeen puutteesta :D

nure
11.04.2011, 19.48
Juuri noin, urheilulääkärille tai jollekin asioihin perehtyneille... Meillä Turussa sentään löytyy muutama pätevä ja niitä kyllä käytetään tarvittaessa...

matti loukonen
11.04.2011, 20.34
omien kokemusten perusteella voisi epäillä kiertäjäkalvosimen repeämistä. kaaduin hiihtolenkillä muutama vuosi sitten ja sen seurauksena koko arsenaali ko. kalvosimia repesi. olkapää leikattiin kahteen kertaan eikä se tullut näilläkään hoidoilla täysin kuntoon. suosittelen nopeaa yhteydenottoa käsikirurgiin. näissä on vielä se probleema, että jos hoitoon menossa viivyttelee, vakuutusyhtiö ilmoittaa herkästi "vanha vamma, emme korvaa"

tsemppiä

jarit
11.04.2011, 21.16
Tuttu tilanne.
Aloitin viime keväänä maastopyöräilyn 10v tauon jälkeen. Suunnilleen samassa vaiheessa alkoi vastaava kiputila olkanivelessä joka paheni hiljalleen.
Heinäkuussa olin valmis Mehiläisen fysioterapiaan ja sain jumppaohjeet. Ne auttoivat muutaman viikon ja sen jälkeen tilanne jatkui.
Sinnittelin eteenpäin ja Syyskuussa olin henkisesti valmis ortopedille joka ehdotti leikkausta ahtaan olkapään vuoksi mutta kirjoitti ensin lähetteen magneettiin.
Sitä magneettia ei koskaan ehditty kuvata kun otin kunnon lipat fillarilla ja sain saman käden solisluun kahteen pätkään ja päädyin leikkauspöydälle. Kirurgin kommetti oli "rasitusvamma mutta nyt se paranee kun parantelet tuon solisluun syksyn aikana"
No way. Tilanne meni pahempaan ja yöunet alkoivat olla harvinaisia ja lääkkeistä riippuvaisia. Samassa olkapäässä oli sekä nivelkipua että jonkin verran titaanilevun ja ruuvien aiheuttaamaa. Ekaksi mainittu oli selvästi pahempaa.
Helmikuussa päätin että katsotaan kortit loppuun asti, ja päädyin rtg:n ja ultraäänen jälkeen oikealle olkapäähän erikoistuneelle ortopedille.
Lopputulos: ei ole ahdas olkapää, ei ole kiertäjäkalvosimen repeämä. Kyse on "effuusio" -tyyppisestä ongelmasta joka aiheuttaa nestettä ac-nivelen (solisluun pään -lapaluun väliseen nivelen). Kyse on jotenkin luun kulumiseen ja uusiutumiseen liittyvästä kasvuhäiriöstä. Kuulemma tämä on yleinen aktiivi salilla kävijöillä ja painonnostajilla, mutta ortopedi ei muistanut tavanneensa fillaroijilla näitä aikaisemin.
Samaisen olkapää spesialistin mukaan "näitä on leikattu ja putsattu, mutta se ei kannata. Vaiva on hoidettavissa kortisoni ruiskeella. Hoitamattomana se kestää 1,5-2vuotta ja paranee itsekseen mutta hitaasti. Yleensä menee yhdellä ruiskeella ohi mutta saattaa tarvita toisen pistoksen 1-2kk kuluessa"
Sain heti kortisonin suoraan niveleen ja homma parani kerralla. Edellisenä päivänä en saanut kunnolla takkia päälle ja seuraava päivänä olin valmis lenkille. Nukuin seuraavan viikon täydet 10-11h joka yö. Aivan loistava fiilis ja nyt kestää jo ajaakin fillarilla aika hyvin.
Ainoa mitä harmittelin on että tuli pidettyä tuota kipua liian kauan ennen kuin hakeuduin hoitoon.

phebis
11.04.2011, 21.23
Mulla olkapäät vihotellu viimeset noin 10v.. tai no sanoisin, että pari vuotta oon nyt ollu ilman kipuja. Sen verran aikanaan ryskäilin, että vasen on leikattu pariin kertaan.

Nykyään hoidan olkapäitä kiertäjäkalvosintreeneillä pari kertaa viikossa. Tukevuus on hyvällä tasolla ja mitään kipuja ei ole pariin vuoteen ollut. Nämä oli leikkaavan lääkärin ja fyssarin ohjeita. Kiertäjäkalvosinliikkeet on erinomaisia liikkeitä esim punttisalin alkuverkkana tms. sopii muutenkin lämmittelyyn, jotta saa olkapäät lämpimäks...

Prinsessa
11.04.2011, 21.40
Nykyään hoidan olkapäitä kiertäjäkalvosintreeneillä pari kertaa viikossa. Tukevuus on hyvällä tasolla ja mitään kipuja ei ole pariin vuoteen ollut. Nämä oli leikkaavan lääkärin ja fyssarin ohjeita. Kiertäjäkalvosinliikkeet on erinomaisia liikkeitä esim punttisalin alkuverkkana tms. sopii muutenkin lämmittelyyn, jotta saa olkapäät lämpimäks...

Nyt alkoi kiinnostaa. Oma oikea olkapää on vihoitellut kaatumiställin jälkeen juurikin noissa nostoliikkeissä ja kierroissa.

Pystytkö jakamaan tänne näitä ohjeita, kun näyttäisi monelle olevan niistä apua :)

Itsok
11.04.2011, 22.16
http://www.pakkotoisto.com/liitteet/veny2009.pdf

Tosta taitaa löytyä muutama kiertäjäkalvosimen venytyskin

edit. niin joo kiertäjäkalvosinliikkeitä. No on noi venytyksetkin hyviä :)

savorau
12.04.2011, 00.22
itsellä moottoripyörällä kaatumisessa meni olkapää sököksi pari vuotta sitten. vuosi meni lääkäreitä kierrellessä ennen kuin vihdoin pääsi mangneettikuviin,alkoi jo tuntumaan että epäilevät olevan päässä vikaa..löytyi 3x4cm kysta joka aiheutunut repeämästä. Kaksi erikoislääkäriä katsoi kuvat ja niitten mukaan täysin selvä kolarivamma,muuten ei rustot repeile.Piti olla läpihuutojuttu leikkaukseen vakutuksen piikkiin,mutta tapiolan ylilääkärin mukaan ko vamma ei voi kaatumisessa syntyä,mielenkiintoista että lääkäri jota en ole koskaan tavannut tällaisia kirjoittelee.Valitusprosessi kesken ja käräjille meinasin jo periaatteen vuoksi laittaa kunhan valitusprosessit on käyty läpi. Summasummarum;jos kaadutte ja vähänkään tuntuu että jotain paukahti niin samantien tutkimuksiin,vakuutusyhtiöt koittavat tehdä kaikkensa ettei tartte maksaa,ja omalla kohdalla 4kk kolarista ilmoituseen oli yhtiön mielestä liian pitkä aika eikä "syy-yhteyttä kolarin ja syntyneitten vammojen välillä ole"..mutta pirustakos sitä aikasemmin tiesi ettei kivut poistu.

Scott68
12.04.2011, 08.02
...Sain heti kortisonin suoraan niveleen ja homma parani kerralla. Edellisenä päivänä en saanut kunnolla takkia päälle ja seuraava päivänä olin valmis lenkille. Nukuin seuraavan viikon täydet 10-11h joka yö. Aivan loistava fiilis ja nyt kestää jo ajaakin fillarilla aika hyvin.
Ainoa mitä harmittelin on että tuli pidettyä tuota kipua liian kauan ennen kuin hakeuduin hoitoon.

Kannattaa muistaa kuitenkin, että kortisoni on ensiapulääke. Mielestäni pari kertaa voi ottaa ja silloinkin on tärkeää, että lääkäri joka sitä niveleen hakkaa tietää mitä tekee. Moni on sillä saanut avun ja tulehdukset poistettua, mutta jatkuvasti käytettynä aine rappeuttaa ja joudutaan helposti ojasta allikkoon. Valitettavan usein lääkärit, jotka eivät nivelvammoista ymmärrä, tarjoavat parin minuutin puristelun jälkeen kortisonia, aivan kuin se olisi joku ihme rohto joka kelpaa joka vaivaan.

Hyvä kuitenkin, että sait siitä avun. Mitä kirjoitat viimeisenä, niin allekirjoitan sen täysin. Kivun kanssa jatkuva sinnittely syö lopuksi pään.

Grandi66
12.04.2011, 09.21
Joo olen samaa mieltä tosta kortisonista. Tuli läheltä nähtyä kun työtoveri kaatu motkarilla ihan kivassa nopeudessa, kyynerpää meni epäkuntoon ja lääkittiin kortisonilla ja lopulta rassattiin jännekanavat auki. Vakuutusyhtiö ilmoitti ettei tollasta tule kolarista, no kaveri kävi yhtiön pääkonttorissa näyttämässä itseään, herralla mustelmia kaulasta alaspäin, pienin mustelma oli 2x5 cm ja valkoista ihoa omalla värillä näky vain hyvin vähän. No kottorin tytöt katto kauhuissaan ja soitttivat päättävän lääkärin paikalle ja kas kummaa päätös muuttu. Oli meinaa sama lääkäri joka oli firman lääkäri joskus ja muisti sen jälkeen ett nämä pojat pitää lomaa tyylillä lomaviikko,saikkuviikko, saikkuviikko, saikkuviikko ja loput lomat pidetään jos muistetaan.

IoD
15.04.2011, 15.52
Sattuipa talvella niin, että tuli tammikuussa hommattua maastopyörä. Tällä vetelinkin iloissani polkuja parinviikon ajan, matkamittariin tuli n. 300km. Sitten iski kummallinen oikean olkapään kiputila, ilman varsinaista onnettumuutta. Pelkästään siis ajamisesta..

Nyt olen käynyt näyttämässä tätä lääkärillä 3 kertaa, laihoin tuloksin; Ensimäinen määräsi Voltaren-kuurin ja lihasrelaksanttia + lämpöhoitoa. Toinen iski jotan pidempiaikaista tulehduskipulääkettä + kylmähoitoa. Kolmas kertoi, että kylmää tulehdukseen ja kuumaa+hierontaa ei akuuttiin vaiheeseen sekä neuvoi jumppaamaan. Viimeisimmästä lääkärikäynnistä on nyt reilu 3 viikkoa.

Olen venytellyt kättäni sekä yrittänyt kivun sallimissa rajoissa jumpata olkapään lihaksia. Kiputila on tallella tietyissä liikkeissä ja muunmuassa nostot kädellä ovat ikäviä.. Työmatkafillarointia kipu ei estä, poluilla kävin kerran tuon vamman kanssa, eikä se itse fillarointia haittaa, vielä.

Onko kohtalotovereita tällä palstalla? Mikäli ei kipu ala katoamaan, mistäkähän vyyhtiä lähtisi purkamaan..? Jatkanko fillarointia kivuista huolimatta vai pitäisikö etsiä jostain erikoislääkäritasoista hoitoa..?

Samansuuntaisia oireita oli, kun mulla todettiin "frozen shoulder". Sen erityisenä tuntomerkkinä taitaa olla liikerajojen pienentyminen, olkapää ei nouse kivutta eikä muutenkaan ylös.

Siihen on kai operatiivinenkin hoito, mutta itse kävin pari kertaa UKK-instituutissa fysioterapeutilla, jolta sain ihan simppeleitä harjoituksia ja joka (toisin kuin lääkäri) katsoi myös ryhtiä ja totesi olkapäiden kääntyvän sisäänpäin (mikä voisi selittää ongelman). Vaiva parani näin ehkä vähän nopeammin kuin olisi parantunut muuten (hoitamattomana kerrottiin häviävän 1,5-2 vuodessa).

Jälkeenpäin olen miettinyt että fillaroidessa ajoasento on voinut olla sellainen että olkapäät on kiertyneenä rintarankaan päin, eli ehkä fillarointi on tukenut vaivan syntyä.

Nicco
15.04.2011, 19.09
Onko jollakulla tietoa Lahden seudulla asiallista lääkäriä joka ymmärtäisi urheilijan (tai edes kuntoilijan) tuskaai? Jos terveyskeskuslekuri suosittelee Buranaa niin on lienee aika hakea ammattiapua.

Vierumäen urheiluopiston lääkäriaseman johtajana toimiva Harri Hakkarainen lienee melkolailla pätevä monellakin mittarilla katsottuna. En tiedä millä periaatteella ottaa vastaan urheiluopiston "ulkopuolisia".

Lahden alueella toinen ihmisestä monenlaista ymmärtävä on Markku Paatelma. OMT fysioterapeutti, OMT kouluttaja ja yksi alan kulmakivistä suomessa. Vastaanotolle voi kyllä joutua jonottamaan hetken aikaa.

Prinsessa
15.04.2011, 20.19
Jälkeenpäin olen miettinyt että fillaroidessa ajoasento on voinut olla sellainen että olkapäät on kiertyneenä rintarankaan päin, eli ehkä fillarointi on tukenut vaivan syntyä.

Nyt kun sanoit, niin varsin selvää. Varsinkin maantieajoasento luulisi altista
van tuolle ns. huonolle ryhdille, koska selkä tulee saada pyöreäksi ja hartiat lähes automaattisesti kääntyvät rangan pyöristyessä eteenpäin. Takaolkapäälihasten vahvistus ja rintalihaksen venytys edesauttavat ainakin siihen, ettei ryhti huonone ainakaan ajoasennon takia.:)

*lähtee itsekin tekemään harjoitteita*

jarit
16.04.2011, 07.38
Jatkan vielä tarinaa hieman.
Tuota mun tapausta hoidettiin ahtaana olkapäänä (=frozen shoulder) fysioterapeutin ja ensimmäisen ortopedin toimesta, mikä on ymmärrettävää koska kyseessä on suhteellisen yleinen vaiva iän kasvaessa.
Vasta olkapää spesialisti Turun Mehiläisessä halusi tehdä ultraääni tutkimuksen jossa selvisi että "tämä on kaukana ahtaasta olkapäästä". Minulle jäi fiilis (?) että ahdas olkapää on helppo vastaus näihin ongelmiin, mutta aktiivi-liikkujan tapauksessa tilanne ei aina ole niin selkeä ja suoraviivainen kuin tavis-kaduntallaajalla. Suosittelisin että käytte ihan olkapäähän erikoistuneen kaverin juttusilla, sillä tuo ongelman syntymistapa on aika samanlainen usealla tässä viestiketjussa: Ei vammaa, samanlaiset olosuhteet, suunnilleen sama aika....kenties vähän liian jäykkä keula (lyö sormille tai täristää) ja ei ihan paras mahdollinen ajoasento, kuten minun tapauksessa oli.

Mitä tulee tuohon kortisoniin ja ac-niveleen: Olen keskimäärin samaa mieltä kanssanne ja näin oli tämä olkapää -ortopedikin. Kuitenkin hän jatkoi "On yksi paikka olkapäässä ja se on tämä ac-nivel johon kortisonin käyttö on perusteltua koska se on leikkausta helpompi vaihtoehto. Kyse kun ei ole varsinaisesti rikkinäisestä olkapäästä vaan nivelen eräänlaisesta tulehdus -tilasta".

Jos jotain opin tästä jutusta: Hyvä ajoasento on se numero yksi. Olkapää ei pidä tärinästä, joten maastoa kestää ajaa mutta keulan kansa saa olla tarkkana, mielummin paineet vähän alakanttiin ja keulan lukitusta kannattaa vähän säästellä....ja tottakai se tärkein "Halvalla keulalla rikkoo vaan itsensä"
;)
Olkapää spesialistin nimen saa minulta yyveellä.

pazi
16.04.2011, 16.40
Nyt menee vähän puurot ja vellit sekaisin.

Frozen shoulder on jäätynyt olkapää, jossa olkaniveleen tulee liikerajoitusta sekä kipua.

Ahdas olkapää eli shoulder impingement on subakromiaalisen tilan ahtaantuminen. Ahtaantuminen voi johtua esimerkiksi limapussin tai supraspinatusjänteen tulehduksesta. Ahtaan olkapään syitä on toki muitakin.

jarit
16.04.2011, 16.57
Kiitos oikaisusta!
Missä pidät vastaanottoa ? ;)

SammyB
16.04.2011, 19.22
Multa leikattiin olkapää joitain vuosia takaperin. Pyöräilyonnettomuudessa repesi koko solisluu irti ja samalla olkakupista irtosi pieniä palasia, sekä ulompi hauislihas repesi osittain irti.
Leikkauksen jälkeisen neljän viikon aikana olkapää jäätyi ihan sananmukaisesti paikalleen = frozen shoulder. Alkoi yli vuoden kestänyt kuntoutus jossa lähinnä kuminauhoilla tehtiin kaikkea kiertäjäkalvosinta vahvistavaa liikettä.
Edelleenkin jos jätän olkapääjumpat ja salit joksikin aikaa pois ohjelmasta niin kivut alkavat ja ne eivät häviä kuin akviivisella ja usein toistuvalla kuminauha- ja punttijumpalla. Jostain syystä pidemmät fillarilenkit on niitä pahimpia olkapääkipuilujen aiheuttajia mulle. Ihan sama onko maantie vai maasto. Ajoasennolla on tietty iso merkitys.

Että sitä kuminauhaa(kuminauhoja) suosittelen lämpimästi ja kaikenlaisia liikkeitä jotka rasittavat kiertäjäkalvosinta.

Brunberg
16.04.2011, 21.04
Ei ole sitten mitään voimaliikkeitä noi kiertäjäkalvosimen liikkeet vaan pitkiä sarjoja olemattomalla painolla/löysällä nauhalla. Vaikka 3x50 kilon parin painolla kyllä ajaa mehut pois niistä olemattomista fileistä. Itse tuli tuupattua tohon tyyliin ne kolme perusliikettä mitä noille tehdään, viimenen sarja jäi aina kesken kun poltti liikaa. Valitettavasti nämäkin on niitä liikkeitä joita ryhdytään tekemään sitten kun on ongelmia eikä ennaltaehkäisevästi, itellä sama juttu.

mutanaama
16.04.2011, 23.39
Helppiksessä (juu taas se saatanan helppis) Pauli Tammela tunsi mun oireet välittömästi, teki välttämättömimmän hieronnan ja antoi sopivan löysän kuminauhan treenaamista varten. Muutama kuukausi siinä meni, mutta kaikki kivut on poissa.

Kal Pedal
17.04.2011, 05.45
Minullakin on ollut koko talven olkapää kipeä. Ilmeisesti tuli punttitreenin seurauksena. Pyöräillä onneksi voi mutta määrätyt liikeet punttisalilla -kuten peck deck- on ihan nou nou. Eli kipu ilmenee kun käden väntää liikaa taakse, eikä liikaa ole kovin paljon.
Liekö kiertäjäkalvosin sitten.

phebis
17.04.2011, 10.54
Ite olen tehnyt kiertäjäkalvosinliikkeitä seuraavasti:
1. Kuminauha kiinnitetään patteriin/ovenkahvaan tms (salilla on hyvä käyttää taljaa, jossa pystyy muuttamaan taljan korkeutta). Seiso kylki edellä kuminauhan kiinnityspisteeseen ja pidä käsi 90 asteen kulmassa kyynerpää kiinni kyljessä. Vedä kuminahaa sivulle (rystysten suuntaan - eli "ulospäin") siten, että kyynerpää pysyy kiinni kyljessä. Liike lähtee siis olkapään kiertymisestä. Toistoja 15-20 rauhallisesti, että saa liikkeen oikeaksi ja tuntumaan juuri olkapään pienissä lihaksissa - alkuun pienet painot, sillä liian isoilla liike menee muille lihaksille.
2. Sama kun äskeinen, mutta kierrä kättä kämmenen suuntaan, eli sisäänpäin - tämä vaatii usein hieman kovemman vastuksen.
3. Tässä liikkeessä rintamasuunta suoraan kuminauhan kiinnityspisteeseen. Nosta kyynerpää olkapään tasolle ja koukista kätesi 90 asteen kulmaan. Liike lähtee jälleen olkapäästä siten, että kierrät kättä ylöspäin. Tämä on ehkä helpointa suorittaa pienellä käsipainolla - itse käytän useimmiten 5kg käsipainoa.

timoe
19.04.2011, 11.50
Olkapäävaivoissa kannattaa kysyä neuvoa urheilulääkäriaseman lääkäriltä tai fysioterapeutilta jos vaiva pitkittyy. Ilman vammaa kipeytyminen on tn rasitusvamma, ja vaikka se rauhoittuisi pitää miettiä mikä sen aiheutti, vääränlainen (ajo) asento vai liiallinen kuormitus , vai pyörän geometrian epäsopivuus?

tässä on aika kivat ohjeet ja kuntoutusvideo!

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/P%C3%A4%C3%A4t%C3%A4+olkap%C3%A4%C3%A4kivut/1135240753667

kooki
19.04.2011, 21.19
Tuo puheissa esiintyvä kiertäjäkalvosin ei muuten sitten ole mikään yksi rakenne, joka hajoaa vaan nimitys olkanivelen liikkeistä vastaavien neljän lihaksen sarjasta.

Olkapää on lähtökohtaisesti vähän huonosti suunniteltu - liian monimutkainen nivel - josta olisi nykykäytännön mukaan hyvä vaatia rahat takaisin...

Yhtä kaikki, siellä on siis pirun monta kohtaa, jotka voivat prakata. Solisluun ja varsinaisen olkanivelen väliin tuleva nivelessä esimerkiksi esiintyy lähes säännönmukaisesti nivelrikkoa jo kolmekymppisillä. (hiihtäjillä jopa nuorempana) Eri asia on toki, vaivaako se kaikkia.

Kyllä ihan peruskoulutetun lääkärin pitäisi tietää olkapäästä muutakin kuin kipulääkkeenpuutostilan. Omalta kannaltani suosisin kuitenkin fysiatria ensisijaisena tutkijana. Tuppaavat olemaan aika taitavia nivelten kanssa, eivätkä herkästi lähetä puukotukseen, josta valitettavan harvoin on apua...

timoe
22.04.2011, 15.50
Niin pitäisi... systemaattinen tutkiminen ei vain kuulu kaikkien arsenaaliin.

PS ettei vain Sinun työpaikan vieressä oltu juuri viikko, äkäshotellissa :)

ac niveltä minäkin veikkasin...mutta en julkisesti, kun on joskus mennyt nuo kaukoarvaukset pieleenkin allekirjoittanelta, hiihtokelit oli kuitenkin ihan ok, ja kilometrejä tuli allekirjoittaneen mittapuulla mukavasti.

Grandi66
26.04.2011, 07.30
Ja sitä sitten liityttiin näihin olkapää vammojen hoito listaan, prkl ku on liian löysä olkapää. Mitään ei ole rikki on vaan löysä. Tipahti eilen kupuista. Ei satu eikä oireile muuten. Pitänee hankkia toi EVS sb02 olkapää tuki, ni ei tarvii joka lenkillä nostella paikalleen. Lihaksia jumppaan kyllä, mutta ku rentouttaa ni saattaa tipahtaa. Vanha vaiva mutta muistuttaa aina itsestään.

Kiitoksia hyvistä ohjeista, ollut apua lihaksien kunnossa pidossa.

kooki
26.04.2011, 22.22
Timoe; ei sitä näin konservatiivisilla asenteilla ole joutanut privaattipuolelle töihin...

timppi
10.05.2011, 09.18
Näyttää siltä, että olkapäävammat ovat yllättävän yleisiä tässä käyttäjäryhmässä..

Itsellä tuo kipeä olkapää on nyt pariviikkoa ollut sellainen, ettei se enää juurikaan harrastusta haittaa. En sitten mennyt hakemaan hoitoa lääkäriltä, vaan tein venytys/jumppaa löysällä kuminauhalla. Vieläkin tuo muistuttaa itsestään, mutta kokoaikaisen kivun tilalla on vaan tietyssä asennossa tuleva pieni jäykkyys ja siitä johtuva kiputila.

savorau
18.05.2011, 07.09
itsellä pari vuotta sitten moottoripyörämällissä hajos olkapää ja eilen leikattiin.Rusto halki ym.Neulomista,pari ankkuria ja ylimääräiset palaset pois.Jonkun verran kaiveltu kun 4h kesti leikkaus.3vk siteessä yötäpäivää ja 5vk ei saa vahingossakaan nousta käsi hartialinjan yli ettei ankurit irtoa.Loppui siis fillarointi vähäksi aikaa ellei mummopyörää hommaa..Joo ja sellainen homma että kun noita vaivoja tulee ja näkee ettei parane niin heti lääkärille..löysyyskin korjattavissa ja korjaamattomana "syö"ehjiä paikkoja rispaannuttaen jänteitä ym,ja välttämättä noita vikoja ei sitten korjatakkaan.Ja alkutarkastus tehtävä KOKENEELLA lekurilla,työlääkäreille turha mennä..

pavelmass
20.05.2011, 14.49

Voisin suositella hermoratahierojaa. Nuo fysioterapeutit ei kyllä ihan kaikkia jumeja auki saa. Itsellä oli joskus punttauksesta ym liikunnasta olkapää niin kipeänä, etten turvavyötä saanut vedettyä ilman toisen käden apua päälle. Tätä kipua oli kestänyt useampia kuukausia. Kävin fysioterapeutilla hieronnassa josta ei ollut mitään apua. Liikuntakaan ei auttanut kuin väliaikaisesti kun turtui pyörittelystä ym.

Kilpaurheilua harrastavalta kaverilta kysyin neuvoa, niin suositteli omaa hierojaansa, jolla siis hermoratahierojan koulutus. Aivan käsittämätöntä, mutta olkapää aukesi yhden käsittelykerran tuloksena ja kivut katosivat kokonaan. Käsittely teki kipeää ja välillä taas kutitti niin pirusti, tuskaista oli mutta kannatti. :D

FillaRilla
20.05.2011, 17.45

"Sitten iski kummallinen oikean olkapään kiputila, ilman varsinaista onnettumuutta. Pelkästään siis ajamisesta.."
Tää on paha, jos ajattelet saavasi vakuutuksesta jotain. Net ei korvaa tapaturmavakuutuksesta mitään ilman ulkopuolista, äkillistä vamman aiheuttanutta tapaturmaa, ellei sulla ole sairausvakuutusta. Jos hakeudut yksityiseen hoitoon, vaikka keksit tapaturman;).( Eli teet petoksen) Mutta koitappa miettiä tarkkaan mitä tapahtui, tai ne huomaa ettei se voinu syntyä näin, jos kuvailet tapahtuman väärin.
P.S. Huomasin jutun vanhaksi. Toivottavasti ei ollu myöhäistä neuvoa. Antoihan joku muukin jotain vastaavia neuvoja.

Grandi66
06.06.2011, 09.32
Kai tää tänne sopii. Käynyt seuraavasti. OTB 2.6.2011 vauhtia gps mukaan 4.2 km/t, alle 2 metrin rinne jota mentiin viistosti, etukumi puhkeaminen ja pam. Seuraus kypärä päreinä, osuma olkapäähän, kyynärvarteen ja olkavarteen, ei luita rikki. Oikea käsi hellä ja turvoksissa, rajoittuneet liikkeet, pieniä motoriikka häiriöitä. Tilannetta seurataan, kontrolli loppuviikosta.

Joten aloitetaan kuntoutus pikkuhiljaa että päästään taas pyöräilemään. Tavoite olisi heinäkuun lopussa päästä maastoon. Ensi tavoite on että pääsis ajaa edes arkipyörää. Nyt otetaan ihan rauhallisesti ainakin pari viikkoa.

savorau
08.06.2011, 09.43
Kellään tietoa miten nopeasti saa ajaa fillarilla olkapääleikkauksen jälkeen?
Itsellä rustorengas oli revennyt ja kiinnitetty ankkureilla reilut kolme viikkoa sitten. 2 päivää mennyt ilman kantosidettä. Äsken varovasti testasin hybridillä, eikä ainakaan tasaisella asfaltilla pahalle tuntunut..
Fysioterapeutti kehui että n.2kk leikkauksesta saattaisi olla sopiva aika, vetosi siihen että "motoriikka" toimii jo silloin kunnolla.
Nytkin pystyy hyvin jarrua painamaan ja ohjaamaan, joten sen puoleen ei ole probleemia. Lähinnä huolettaa kuinka nopeasti ankkurit / neulokset olkapäässä kiinnittyvät kunnolla? ...etteivät irtoa tärinässä tai äkkijarrutuksessa ym...ei uskalla riskiä ottaa että alkaisi alusta koko ruljanssi.