PDA

Näytä tavallinen näkymä : Scott Sportster 55

kumppari
11.04.2011, 10.35
Hei!

Haulla en löytänyt kunnollista juttua kyseisestä pyörästä. Elikkäs ensimmäistä pyörää hankkimassa ja tarkoitus olisi pyöräillä matkoja 20 - 50km sekä satunnaisesti työmatkoja n. 40km. Intersportissa olisi myynnissä kyseinen pyörä 649€. Meneekö rahat haaskuuseen vai onko arvoisensa?
Jostain palstalta luin, että tuo joustohaarukka ei olisi kovinkaan hyvä asfaltilla, mutta onko oikeasti suurta merkitystä tällaiselle ensikertalaiselle?
Jossain vaiheessa, kun enemmän oppii pyöristä niin varmaan haluaa jo hifimpää mallia.

Kiitos!

JackOja
11.04.2011, 10.41
...Jostain palstalta luin, että tuo joustohaarukka ei olisi kovinkaan hyvä asfaltilla, mutta onko oikeasti suurta merkitystä tällaiselle ensikertalaiselle?

Varmaankin haluttu sanoa, että se "joustohaarukka" on turha kapine asfaltilla. Lisäpainoa, huolta ja murhetta. Ota sellainen pyörä, jossa ei ole joustohaarukkaa.

nure
11.04.2011, 16.10
Ja jos haluat väkisin joustohaarukan niin osta edes kunnollinen!

Pertsa
12.04.2011, 07.09
Intersportista löytyy myös kyseisellä scotin mallille vaihtoehtoja kuten esimerkiksi Nishikin hybridi pyörää ilman joustohaarukkaa. Kevyempi, kapeammat rullaavammat renkaat, joka voisi olla jopa 40km työmatka-ajossa mukavampi. Kannattaa myös käydä pyörää koeajamassa ennen kuin ostopäätöstä teet. Scotin mallissa tosiaan tuo joustohaarukka, mikä lähinnä turha sen takia, että se tuo painoa. Sen saa kyllä aika tiukasti lukkoon niin ettei juuri turhia jousta asfaltilla.

psu63
09.04.2013, 11.37
Itse olen ostamassa 14v pojallni pyörää - joko tuo scott tai nishiki 401

onko tuo joustohaarukka tosiaa noin paha?

izmo
09.04.2013, 12.11
kannattaako joustohaarukkaa rahdata mukana jos se ei oo joustohaarukka ja painaa 1 kg enenpi jäykkää

Highlander
09.04.2013, 13.01
Joo, joustohaarukka on seuraava perkeleestä jossain hybridipyörässä. Kona alle ja bandana vielä päähän, niin katu-uskottovuus on kohdallaan ;) Viime vuoden mallia alennuksella: http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_Plus/ekauppa/pKODWP/&listpos=5

proileri
09.04.2013, 13.11
Itse olen ostamassa 14v pojallni pyörää - joko tuo scott tai nishiki 401

onko tuo joustohaarukka tosiaa noin paha?

Jämäkkä joustohaarukka o suhteellisen kallis osa valmistaa ja melekoisen turha päällystetyllä tiellä, päinvastoin vain häiritsee menoa. Perinteinen jäykkä haarukka o huomattavasti halvempi ja kestävämpi, eikä ala hevillä lonksua :)

JackOja
09.04.2013, 13.39
Mä veikkaan, että voi olla hankala asia koska 14-vuotias poika melko varmasti HALUAAAAA!!! joustohaarukan :D

marko.k
09.04.2013, 13.55
Mä veikkaan, että voi olla hankala asia koska 14-vuotias poika melko varmasti HALUAAAAA!!! joustohaarukan :D

no sitten se varmaan haluaa maasturin tai dirtin missä on kunnon haarukka ja mitä voi räimiä eikä mitään nössöä hybridiä.

izmo
09.04.2013, 21.29
no sitten se varmaan haluaa maasturin tai dirtin missä on kunnon haarukka ja mitä voi räimiä eikä mitään nössöä hybridiä.

joo ei 14 vee aja nössö hydriri pyörällä edes koulumatkaa.... dirttipyörä penkki takarenkaassa kiinni on cool:cool:

Ski
09.04.2013, 21.52
Mistä halvalla kevyttä ja kestävää jäykkää keulaa 26 seen ?

izmo
09.04.2013, 22.13

http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=keulat&id=29

Tyylikäs ja kevyt... tommonen mulla titaanimaasturissa

----------------------------------------------------

Seis... tossa ei ookkaan jarrusatulan paikkaa

Ski
10.04.2013, 06.54
No on kevyt ! Ninerilla näyttäs olevan kans mutta kalliimpi (?).
Sori offtopic mutta tämä keulakeskustelu vei mukanaan..

JackOja
10.04.2013, 08.03

No on kevyt ! Ninerilla näyttäs olevan kans mutta kalliimpi (?).

Ei kai Ninerilla sentään 26er keuloja ole :seko:

Halvat kevyet keulathan kaikkiin kokoihin eri pituuksilla löytyy täältä: http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=10&&q=fork_selector&

Ski
10.04.2013, 10.13
Jep sori , my bad. Niner siis 29. :(

Kiitos Jack linkistä, tuollahan on mitä vaan :)

tini100
29.09.2014, 18.26
Moro! Olen itse ajanut pitkään cc:llä ja toisena pyöränä on etujousitettu. Älkää tuomitko etujousitettua suoraan, sillä hiekkateillä ja talvella se on mun mielestä loistava. Ajan itse cc:llä asfalttireittejä yms. mutta talveksi on pakko vaihtaa etujousitettu. Jos kesälläkin ajaa pääsääntöisesti hiekkateitä tai vaihtelevia reittejä, niin jäykkäkeulainen on huono valinta. Lisäksi tämän päivän etujouset saa lukittua, jos on pidempi pätkä tasaista asfalttia.

Pölhis
01.10.2014, 13.18
Oma henk. koht. mielipiteeni on, että tiet täällä Suomessa on niin surkeassa kunnossa, että mikäli kuitenkin on hybridiä hommaamassa, niin yhtä hyvin siihen voi ottaa vaikka ns. surkean joustohaarukan. Surkea Suntour on on toiminut 8v ja tuhansia kilometrejä ja siitä on ollut hyötyä, kun ei tarvitse joka töyssyn kohdalla lyödä liinoja kiinni ja kiihdyttää uudelleen vauhtiin.

Peruspyöräilijälle siitä on hyötyä, välinefriikille haittaa...

mla
03.10.2014, 11.34
Itsellä oli vielä keväällä tämmöinen Scott varapyöränä ja mieluusti luovuin siitä kun löytyi ostaja sille.
Joustohaarukka oli ihan tuskaa ajaa - jarruttaa ei voi koska niiaa helposti naamalleen sen jouston takia - painaa hirveästi ja ei tuo oikeastaan sitä joustoa ajoon yhtään. Mukavampi oli ajaa jäykkähaarukkaisella CC:llä. Siksi otin varapyöräksikin jäykkähaarukkaisen mallin.
Joustohaarukka pitäisi olla huomattavasti laadukkaampi jotta sitä voisi käyttää - tuo Scottin halpit haarukka vain hidasti menoa ja pari kertaa sen ansiota lensin tankojen yli.
Samoin tenavien pyörissä kaikki joustohaarukat ovat lukittu, kun eivät pidä yhtään niillä ajamisesta. Sitä ei Scottissa voinut edes tehdä.
Ei enää ikinä noita joustohaarukoita meille.

pepper
03.10.2014, 14.33
No oli se haarukka kalliskin niin niia se jarrutuksessa, jos ei niiaa niin se o jumissa :) , vika on ikävä kyllä kuskissa tuommosissa tapauksissa...
Ja vauhdin hidastuminen, noh kait se hidastaa sen mitä painoa tulee lisää mutta sen vaikutus, no...

mla
03.10.2014, 14.54
Juu täytyy myöntää, että minulla ei ole taitoa pysyä pystyssä kun ojaan autoa väistän :p
Olisi vain riittänyt kaatuminen, mutta kun tuo Scottin joustohaarukka antoi ojassa niin periksi, että lensin tankojen yli sinne ojan pohjalle.
Jäykällä haarukalla olisi vain kaatunut :D

pepper
03.10.2014, 20.47
No mites toi liittyy jarrutuksessa ylimenoon jos ojaan ajoit? Yli lentää samanlailla jäykälläkin...