PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satulaputki jumissa

jamming82
07.04.2011, 21.49
Omistan fillarin johon joku älypää on saanut ahdettua liian paksun satulaputken, joka on on todella pahasti jumissa. Mikä neuvoksi? Putki alumiinia, runko terästä.

Risto Koivunen
07.04.2011, 22.06
Sheldon Brownin sivuilta löytyy tähän pitkä vinkkilista, siinä riittänee kokeiltavaa pariksi illaksi:

http://sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

A R:nen
07.04.2011, 23.01
Eikä se luultavasti ole edes liian paksu, vaan kyseessä on ns galvaanisesti integroitu satulatolppa.

twentyniner
07.04.2011, 23.18
Sheldon vainaalla on monia hyviä neuvoja ja kikkoja...itse olen pari kertaa ottanut penkin pois,pyörä ylösalaisin tolpasta kiinni ruuvipenkkiin ja sitten väännetään rungosta. Ei ole vielä yksikään tolppa jäänyt saamatta irti :)

Risto Koivunen
08.04.2011, 00.30
itse olen pari kertaa ottanut penkin pois,pyörä ylösalaisin tolpasta kiinni ruuvipenkkiin ja sitten väännetään rungosta

Tuossa saa ainakin kunnolla vääntömomenttia rungosta! En kyllä itse menisi kaikkein herkimmillä maantierungoilla kokeilemaan...

Harryupp
08.04.2011, 04.43
Sellaista sattuu. Tavallisin tapaus on kun joku on laittanut pitkän satulatolpan niin alas kuin vain on mahdollista ja putki juuttuu ei protsatuun osaan runkoputkesta.
Olen kerran joutunut poikkaisemaan alutolppaa ja sahaamaan sen halki rautasahalla putken sisällä.
Silloin olivat sekä runkoputki että tolppa aluputkea ja ne olivat jämähtäneet kunnolla kiinni toisiinsa. Työläs toimenpide mutta sainpa 400 euron rungon pelastettua pidempään käyttöön.

Tämä on yksi niistä tavoista irroittaa jämähtänyt satulaputki jonka Sheldon setä ehdottaa. Mutta yritä ensin saada jotain 5-56 tai WD-40 ainetta imeytymään putkien väliin ja lämmitä varovasti kuumailmapistoolilla satulaputkea. Anna aineen vaikuttaa ainakin yön yli, ja yritä uudelleen saada liikettä tolppaan. Useimmat irtoo tällä konstilla.

jopeh
08.04.2011, 10.39
Kerran eräästä pyörästä jouduin sahaamaan putken irti.

Eli ensin satulaputki poikki 3mm runkoputken yläpuolelta. Sitten sahasin rautasahalla satulaputken pitkittäin halki ja meisselillä käänsin satulaputken rullalle.
Ei auttanut irroituksessa mitkään litkut. Kannattaa niitäkin kuitenkin yrittää.

twentyniner
08.04.2011, 10.48
:(
Tuossa saa ainakin kunnolla vääntömomenttia rungosta! En kyllä itse menisi kaikkein herkimmillä maantierungoilla kokeilemaan...

Olet kyllä oikeassa...kyseiset raamit omalla kohdallani ovat olleet +15v. Vanhoja teräsmaastureita ja seinämäpaksuutta on riittänyt. Varovasti kokeilemalla liikkeelle,jos tätä kikkaa kokeilee.

Harryupp
08.04.2011, 11.25
:(

Olet kyllä oikeassa...kyseiset raamit omalla kohdallani ovat olleet +15v. Vanhoja teräsmaastureita ja seinämäpaksuutta on riittänyt. Varovasti kokeilemalla liikkeelle,jos tätä kikkaa kokeilee.

Joo nykyaikaista hiilaria kun joutuu samasta asiasta ottamaan työn alle on kyllä syytä ajatella moneen kertaan mitä litkuja käyttää ja miten ja kuinka kovaa uskaltaa vääntää.
Eteenkin hiilikuiturungoissa joissa on muotoiltu satulaputki, niissä kannattaa aina välillä tsekata että satulatolppa ei vaan ole jämähtänyt kiinni satulaputkeen.

nure
08.04.2011, 17.15
On tosiaan huono yhdistelmä tuo alumiin/teräs, yhden irroittanut kiinnityksestä isoimmilla putkitongeilla vääntäen... Hyvä konsti kun kerran vuodessa viitsii irroittaa niin ongelma poistuu...

Jamppe
08.04.2011, 18.28
Sheldon vainaalla on monia hyviä neuvoja ja kikkoja...itse olen pari kertaa ottanut penkin pois,pyörä ylösalaisin tolpasta kiinni ruuvipenkkiin ja sitten väännetään rungosta. Ei ole vielä yksikään tolppa jäänyt saamatta irti :)

Tällä tavalla saa kyllä hyvin momenttia. Kerran sain tällä tavalla satulatolpan hajalle, mutta taisipa lopulta irrota :) Ehkäpä liian voimallisesti tuli nitkutettua useamman tunnin yrittämisen jälkeisen turhautumisen voimalla :D

twentyniner
09.04.2011, 01.29
:seko:
Tällä tavalla saa kyllä hyvin momenttia. Kerran sain tällä tavalla satulatolpan hajalle, mutta taisipa lopulta irrota :) Ehkäpä liian voimallisesti tuli nitkutettua useamman tunnin yrittämisen jälkeisen turhautumisen voimalla :D

Kyllä omallakin kohdalla tolpat ovat olleet entisiä,usein jo ennen käsittelyänikin :)

Kuparinen
09.04.2011, 10.46
Eikä se luultavasti ole edes liian paksu, vaan kyseessä on ns galvaanisesti integroitu satulatolppa.

Siis kiinni ruostunut... hieno sanamuoto!

yedi
09.04.2011, 22.59
Siis kiinni ruostunut... hieno sanamuoto!

Ei kai siinä ole mitään hienoa, jos ei ole itseensä tyytyväinen ja pitää hienoilla sanoilla yrittää esittää parempaa ihmistä. :rolleyes: