PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän maalaus itse

pyörä123
06.04.2011, 14.31
Olen ajatellut maalata vanhan pyöräni uudestaan. Pyörä on jo aivan surkeassa kunnossa ja minulla on parempi pyörä kyllä, mutta olisi hauska laittaa vanha pyörä kuntoon ja katsoa että minkälaista jälkeä saa :). Siksi kysyisin nyt, että tarviiko ottaa entiset maalit pois, jos pois niin millä ? Olen myös kuullut että maalin ja lakan kannattaisi olla samanmerkkiset? (Maalaan spraylla).

Kiitoksia!:)

kukavaa
06.04.2011, 15.10
seinäsperillä jos maalaa niin maalinpoistolla tuskin on väliä.

pmw
06.04.2011, 15.14
Olen ajatellut maalata vanhan pyöräni uudestaan. Pyörä on jo aivan surkeassa kunnossa ja minulla on parempi pyörä kyllä, mutta olisi hauska laittaa vanha pyörä kuntoon ja katsoa että minkälaista jälkeä saa :). Siksi kysyisin nyt, että tarviiko ottaa entiset maalit pois, jos pois niin millä ? Olen myös kuullut että maalin ja lakan kannattaisi olla samanmerkkiset? (Maalaan spraylla).

Kiitoksia!:)

En ole ammattilainen, mutta olen maalannut kolme pyörää spraylla.
Kaksi pyöristä oli kiiltäväpintaisia ja yksi mattapintainen. Jokasen putsastin vaan rätillä ja liuottimella niin etti suurimmat hiekat ym lähtivät veks. Pistin villarin kattoon roikkumaan ja aloin vetään mattamustaa sprayta hiljalleen kerros kerrokselta. Olisinkohan pistänyt joku 7 kerrosta per runko.

Kaikki pyörät ovat olleet raakassa ajossa palttiarallaa 5 vuotta. Ihan täyspäiväsessä ajossa. Lämpötiloissa -30 - +30, nähneet lunta, vettä, soraa, hiekkaa, öljyä, iskuja, kaatumisia ym. Missään pyörässä ei ole mistään kohtaa lähtenyt maalia, ei tippaakaan.

Nämä ovat omat kokemukseni. Mutta kyllä silti uskon että esikäsitelty runko, eli vanhat maalit ensin veks, on fiksuin ratkasu. Mutta itse en tehnyt ja hyvin on toiminut!

http://firsti.iki.fi/pic/muut/mikon-pyoraprojekti/tn/800_IMG_1423.jpg

A.M.®
06.04.2011, 16.58
Wanha topic löytyy :cool:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=7432&highlight=rungon+maalaus&page=4

nure
06.04.2011, 17.32
Paljon riippuu materiaalista tuo maalinpoisto...

pyörä123
06.04.2011, 17.38
Wanha topic löytyy :cool:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=7432&highlight=rungon+maalaus&page=4

Tuossa topicissa käsitellään kyllä maalausta, mutta kyseinen henkilö on viemässä pyörän maalaamoon. Itselläni on tässä hakusessa kotona maalaaminen.:cool:

kukavaa
06.04.2011, 18.10
oho keulija ei edes käytä eturengasta.
thams ap.

mustaviiva
06.04.2011, 19.37
Vanhasta maalista ei tarvitse poistaa muuta kuin irtoilevat alueet, mikäli sellaisia ylipäätään on. Pinta vain hiotaan karkeaksi, jotta uusi maali saa kunnon tarttuman. Tietysti sinolilla pyyhitään rasvat pois.
Alkyydimaali (esim miranol) pensselillä on myös erinomainen itsestään siliävä ratkaisu. Miranolia saa lähes mitä väriä tahansa liikkeen sekoittamana. Oma kokemukseni on, että alkydi pensselillä tekee kestävämmän pinnan kuin spray.

nure
06.04.2011, 20.09
Varsinkaan alumiinirunkoa ei saisi hiota kuin vanhan maalin pinta rikki... Tulee muuten ongelmia tarttuvuuden kanssa.

pyörä123
06.04.2011, 20.28
Vanhasta maalista ei tarvitse poistaa muuta kuin irtoilevat alueet, mikäli sellaisia ylipäätään on. Pinta vain hiotaan karkeaksi, jotta uusi maali saa kunnon tarttuman. Tietysti sinolilla pyyhitään rasvat pois.
Alkyydimaali (esim miranol) pensselillä on myös erinomainen itsestään siliävä ratkaisu. Miranolia saa lähes mitä väriä tahansa liikkeen sekoittamana. Oma kokemukseni on, että alkydi pensselillä tekee kestävämmän pinnan kuin spray.

Millä tuo pinta hiotaan yleensä karkeaksi ? :)

Proxi
06.04.2011, 20.53
Karhunkieli on varmaan kätevin kama karhennukseen. Se kun taipuu kolot ja nurkat paperia paremmin.
On ton näköstä kamaa http://www.elkris.fi/index.cgi?nav=tuoteluettelo&r1=586&r2=3616&r3=3

pyörä123
06.04.2011, 21.46
Karhunkieli on varmaan kätevin kama karhennukseen. Se kun taipuu kolot ja nurkat paperia paremmin.
On ton näköstä kamaa http://www.elkris.fi/index.cgi?nav=tuoteluettelo&r1=586&r2=3616&r3=3

Minkähintaista tuo mahtaa sit olla? :)

pmw
07.04.2011, 02.23
oho keulija ei edes käytä eturengasta.
thams ap.

Ei ole minun pyörä :)

JackOja
07.04.2011, 08.21
Karhunkieli on varmaan kätevin kama karhennukseen. ...

Jos sun pitää tuota kysyä niin sulla ei ole varaa siihen :eek:

pyörä123
07.04.2011, 14.04
Jos sun pitää tuota kysyä niin sulla ei ole varaa siihen :eek:

Surkeinta läppää ikinä.. mitä jos ite kurkkaisit kukkaroos?:eek::eek::eek:

Jani R.
07.04.2011, 14.15

Sikahalpaa: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=kar050

Jos et raaski ostaa, niin pölli vanha keittiön lavuaarin vierestä :D

Markku Liitiä
07.04.2011, 14.19
JackOja tarkoittaa, että se on halpaa.

Proxin linkkaama 3M-tuote maksaa noin 1,50 euroa/ kpl.

JackOja
07.04.2011, 15.01
JackOja tarkoittaa, että se on halpaa.

Niin... <h u o h >

.... mitä jos ite kurkkaisit kukkaroos?:eek::eek::eek:

No ei siellä juuri koskaan rahaa ole :(

pekkajaa
07.04.2011, 15.19
Lasikuulapuhallus on aika jepa esikäsittely metallisille fillarinrungoille jos sen käyttöön on mahdollisuus, kunhan ei töhötä liian kovilla paineilla ettei materiaalivahvuudet kärsi. Kuulapuhallushan sinänsä tuo puristusjännitystä pintaan, mikä parantaa väsymislujuutta ainakin "paperilla". Ihan ekaksi pitää tietysti olla rasvat poistettu perusteellisesti.

http://aijaa.com/v.php?i=007657839732.jpghttp://aijaa.com/v.php?i=007657839732.jpghttp://i5.aijaa.com/b/00765/7839732.jpg

Todella kökkö (teaser?) kuva omasta projektista, täytyy laittaa parempia kuvatuksia joskus kun saa ton rullaamaan. Ruiskuttelin teollisuuskäyttöön tarkoitetuilla liuotinpohjaisilla 2-komponenttikamoilla, pohjalla epoksia ja pinnassa polyuretaania.

pyörä123
07.04.2011, 15.52
Sikahalpaa: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=kar050

Jos et raaski ostaa, niin pölli vanha keittiön lavuaarin vierestä :D

Heh, ei oo tosiaan kallista :D, varmaan ostan tuota samalla kun käyn ostamassa maalit. (puuilosta):)

jjyrki
08.04.2011, 11.28
jos haluaa kiiltävään kuntoon niin ammattimiehellä ensin hiekkapuhallus ja het perään polttomaalaus.
Maksaa noin satasen.

Hiilari
28.04.2011, 17.08
En ole ammattilainen, mutta olen maalannut kolme pyörää spraylla.

Millaista spraymaalia käytit?

Ketjureaktio
29.04.2011, 08.52
Mulla on huonoja kokemuksia halpis-spraymaaleista esim. laskettelukypärien maalauksen kanssa. Ei kovetu, ei tule hyvää jälkeä. Suosittelisin ehkä Bilteman 5.90 purkin sijaan satsaamaan tuplat johonkin kunnon maaliin. Mitä se sitten on, sitä voi varmaan tiedustella maalikaupasta/rautakaupasta.

Itse olin maalauttamassa runkoani (ei kun pyörän...) polttomaalauksella, mutta taidan sittenkin taipua vasaralakkaan ja maalaukseen itse.

Jani R.
29.04.2011, 10.33
Kannattaa käydä kyselemässä oikeasta automaalikaupasta, jotka tarvittaessa sekoittavat jonkin värikoodin mukaan minkä tahansa automerkin värikartasta maalin purkkiin odottaessa, niin saa yleensä kunnollista maalia ja ne purkkien suuttimetkin ovat parempia. Kävin autooni hakemassa värikoodilla metalliväriä ja maali + siihen sopiva efektilakka maksoivat yhteensä n. 35 euroa.

Jos omistaa kompuran, niin ei sellainen siihen sopiva maaliruiskukaan paljoa maksa. Silloin maalin voi ostaa ruiskulle sopivassa purkissa ja voi unohtaa kilikolipurkit kaupan hyllylle.

Ketjureaktio
29.04.2011, 11.38
Millä muuten sais aikaiseksi mattaa maalipintaa, pyydetäänkö vain että "mattaa maalia ja lakkaa, kiitos"?

Kannontale
28.07.2011, 20.14
Onko kokemuksia alumiinirungoille:

Vasaralakka Hammerite Smooth Finish Spray
http://www.hammerite.fi/produkter.html

Ja lisäksi:
kodinkonemaalispray
moottorilohkomaalispray
lämpöpatterimaalispray
venemaalisprayspray
Jokin muu, mikä?

nojoo
17.08.2011, 08.53
Ajattelin nostaa tämän vanhan aiheen vielä esille. Pyörän maalaamisessa on niin monta vaihtoehtoa ja mahdollisuutta. Tärkeintä on, että maalattava alusta on puhdas, varsinkin rasvasta. Vanhaa maalia ei tarvitse poistaa, riittää kun hioo sen himmeäksi, ei kovin karkealla kuitenkaan, 120-240 karkeus ja siitä hienommat hiomapaperit toimii hyvin, viimeistely 300-500 karkeudella riittää. Pyörän alkuperäinen maali on erittäin hyvä tartuntapohja uudelle maalille, se on myös korroosion suoja. Jos jostain kohtaa menee tai on vanha pinta puhki niin siihen sitten pohjamaalia. Runko kannattaa puhdistaa aina ennen maalausta esim. lakkabensiinillä.

Toki vanhan maalin voi poistaa, maalinpoistoaineella, hiomalla, puhaltamalla ja maalamalla sitten uudet pohjat ja pinta, hyvä tulee niinkin mutta se ei ole välttämätöntä. Jos pyörä on maalattu joskus uudelleen niin silloin maalin poistamien tai ainakin sen viimeisen pintamaalin poistaminen kokonaan on järkevää koska ei voi aina tietää miten tuleva maali reagoi vanhaan pohjaan, mutta tehtaan maalin päälle voi vetää hionnan jälkeen uutta maalia ilman, että tarvitsee olla huolissaan kuohumisesta.

Ja maaleja jota voi käyttää on monia. On spraymaaleja ja siveltäviä maaleja ja tietenkin maalamoissa omansa. Halvimmat sprayt kuten Maston toimii myös, ne ovat alkydimaaleja jotka kuivuvat vasta ajan kanssa, aivan samalla tavalla kuin on siveltävä Miranol. Miranolia saa kuivattaa jopa kuukausia, että pinta on täysin kovettunut. Sama juttu siis noiden halpojen alkydispraymaalien kanssa, niiden pitää antaa kuivua ainakin viikon tai pari ennen käyttöönottoa. Siitä, että alkydimaalin ei anneta kuivua kunnolla ennen käyttöönottoa tai pohjat on tehty huonosti johtuu yleensä puheet maalinpinnan huonosta kulutuskestävyydestä.

Akryylispraymaalit ovat mielestäni pyöränmaalaukseen oikein sopivia koska ne kuivuvat nopeammin. Ne ovat vähän kalliimpia kuin halvat alkydisprayt mutta ei merkittävästi.

Spraymaaleilla pitää suihkuttaa kerrokset pienten taukojen välein peräkkäin. Jos suihkutat ensimmäisen kerroksen tänään ja seuraavan huomenna niin maalipinta alkaa kuohua. Jos haluat vetää vielä uuden kerroksen myöhemmin niin parasta odotella pari viikkoa että maali on täysin kuivunut, näin ainakin käytettäessä alkydispraymaaleja. Siveltävän Miranolin voi vetää uudestaan parin vuorokauden kuluttua.

Kalliin rungon maalaaminen maalauttaminen automaalaamossa on järkevää. Mutta vanhaa peruspyörää ai kannata viedä maalaamoon maalattavaksi. Pitää tosin muistaa sekin, että kotikonstein ei saa millään maalilla tehdaslujaa maalipintaa.<br>

devito
17.08.2011, 09.08
mun cube maalattiin vuosisitten ja homma tehtiin näin.

1. fillari palasiksi
2. nitro morssilla vanha maali kokonaan pois.
3. happokäsittely
4. kunnon pohjamaali (automaalaamosta)
5. automaalari veti ruiskulla pinnat
6. auto lakka päälle
7. kovaa ajoa ihan uuden näkösellä fillarilla :)

Uomo
17.08.2011, 11.18
^Paljos tuli hintaa tolle hommalle?

juu-zo
17.08.2011, 11.50
Kehtaa. Itse olen ainakin auton aluvanteista poistanut lakat nitromorssilla kun niitä olen kiillottanut.

Jazman
17.08.2011, 22.40
http://www.bikeradar.com/gear/article/refurbishing-a-frame-31325

T (http://www.bikeradar.com/gear/article/refurbishing-a-frame-31325)ässä oli vähän kattavampi remppa kyseessä, mutta sai tosta vinkkiä maalaukseen ja modaukseen...

devito
18.08.2011, 08.31
^Paljos tuli hintaa tolle hommalle?
Mulla on frendi automaalari, eli hintaa tuli niinkin paljon kun 50€ :)

akyttala
16.05.2013, 15.07
Maalasin pyöräni eilen Mastonin spraymaalilla purkin ohjeen mukaan eli ensin pohjamaali,kosketuskuivalle metallihohtoväri ja taas kosketuskuivalle lakka. Runko on kuivanut nyt n 20h ja näyttää siltä,että purkillinen lakkaa ei ollut tarpeeksi. Voiko kuivuneelle pinnalle vetää toisen purkin lakkaa vai meneekö maalaus jotenkin pilalle?

Jake_Kona
16.05.2013, 15.13
Yleensä lisälakkakerroksen voi vetäistä päälle 15-30 min. edellisen kerroksen jälkeen. Mutta jos kuivuu kauemmin on seuraava kerros vasta monen päivän päästä. Ei kylläkään haittaa koska saat paremman tuloksen kun kevyesti välihiot 800-1000 :lla märkähiomapaperilla. Jos pohjamaali tulee esiin valkoisina täplinä on virhe tapahtunut jo pohjamaalauksessa. lol Minulle kävi näin kun hätäilin. Ja motonetin pohjamaali on onnetonta, koska suutin roiskii aina isoja pisaroita...

akyttala
18.05.2013, 21.15
Yleensä lisälakkakerroksen voi vetäistä päälle 15-30 min. edellisen kerroksen jälkeen. Mutta jos kuivuu kauemmin on seuraava kerros vasta monen päivän päästä. Ei kylläkään haittaa koska saat paremman tuloksen kun kevyesti välihiot 800-1000 :lla märkähiomapaperilla. Jos pohjamaali tulee esiin valkoisina täplinä on virhe tapahtunut jo pohjamaalauksessa. lol Minulle kävi näin kun hätäilin. Ja motonetin pohjamaali on onnetonta, koska suutin roiskii aina isoja pisaroita...

Kiitoksia. Taidan siis maanantaina tehdä kevyen hionnan ja vedän toisen pullon lakkaa päälle. Lähteekö maali pois, jos vielä pyyhkäisen asetonilla mahdolliset rasvat ennen uutta lakkausta? Onko tuosta jotain haittaa, jos jätän sen tuollaiseksi "puolimataksi"? Onhan siinä värin päällä tosiaan yksi pullo lakkaa, se vaan ei ilmeisesti riittänyt, jotta pinta olisi kiiltävä ja näyttäisi siltä, että siinä tosiaankin olisi jonkinlainen kerros lakkaa maalin pinnalla, enemmänkin näyttää, että lakkaa on vähän sekoittuneena maaliin. Olen joskus kuullut, että metallihohtomaali itsessään olisi aika arka ja vaatisi nimenomaan hyvän lakkakerroksen pinnalleen suojaksi.

Jake_Kona
18.05.2013, 22.08
Tarkoitus niillä välihionnoilla on ainoastaan tasoittaa maalipintaan tarttuneet pölyhiukkaset, maalipaakut yms. Älä hio liikaa, jos maalipinta yhtään hioutuu lakkakerroksen alta saattaa jäädä himmeäksi varsinkin kun metalliväri on kys.
Vedä pintaa sormenpäillä ennen ja jälkeen vesihionnan. Siinä on suuri ero. Erittäin reilulla vedellä ja vesihiomapaperilla. Esim. ämpärissä viileähköä puhdasta vettä ja 1/4-osa arkki 1000 vesihiomapaperia aina 10 sekunnin hionnan jälkeen uitetaan vedessä. Varo taitekohtia niitä ei ole pakko liipata liiaksi tai ollenkaan. Kuivaa puhtaalla kankaalla. Varo kun kaikissa taitekohdissa on vettä>> tulee esiin maalatessa tai lakatessa ja pilaa pinnan.
Jos maalipinnassa on ongelmia maalaa päälle varsinaisella maalilla ensin x2-3 >> kuivuminen>>välihionta>> lakkakerrosX2
Jos näiden jälkeen pinta täydellinen anna kuivua viikko ennenkuin laitat mitään kiinni, koska maalipinta ei ole vielä tarpeeksi kova.

akyttala
17.06.2013, 15.00
Tarkoitus niillä välihionnoilla on ainoastaan tasoittaa maalipintaan tarttuneet pölyhiukkaset, maalipaakut yms. Älä hio liikaa, jos maalipinta yhtään hioutuu lakkakerroksen alta saattaa jäädä himmeäksi varsinkin kun metalliväri on kys.
Vedä pintaa sormenpäillä ennen ja jälkeen vesihionnan. Siinä on suuri ero. Erittäin reilulla vedellä ja vesihiomapaperilla. Esim. ämpärissä viileähköä puhdasta vettä ja 1/4-osa arkki 1000 vesihiomapaperia aina 10 sekunnin hionnan jälkeen uitetaan vedessä. Varo taitekohtia niitä ei ole pakko liipata liiaksi tai ollenkaan. Kuivaa puhtaalla kankaalla. Varo kun kaikissa taitekohdissa on vettä>> tulee esiin maalatessa tai lakatessa ja pilaa pinnan.
Jos maalipinnassa on ongelmia maalaa päälle varsinaisella maalilla ensin x2-3 >> kuivuminen>>välihionta>> lakkakerrosX2
Jos näiden jälkeen pinta täydellinen anna kuivua viikko ennenkuin laitat mitään kiinni, koska maalipinta ei ole vielä tarpeeksi kova.

Tein muuten operaation n. viikko ekan maalauksen jälkeen. Unohdin vain kirjoitella siitä.. Todella kevyt hionta ja sen jälkeen uudelleen lakkaus, koska varsinainen maalipinta oli kaikin puolin mielestäni hyvä eikä mennyt hioessa puhki mistään. No samanlainen mattapinta siitä tuli uudenkin lakkauksen jälkeen. Lisäksi pinta on juuri niin herkkä kuin pelkkä metallihohtoväri ilman lakkapintaa on. Etuhaarukan lakkasin kokeeksi toisen merkkisellä lakalla ja siitä tuli siisti ja kiiltävä. Taitaa siis Mastonin lakka vaan olla niin roskaa, ettei moista kehtaa kyllä lakaksi kutsua.. Veikkaisin hiuslakallakin saatavan paremman pinnan.

No koska tuo on tällä hetkellä mun ainoa "ehjä" pyörä, piti se saada koottua. Eiköhän tuo maalipinta mene kohtapuoliin jostain kohtaa pilalle, kyllä se vaan niin herkkä ilman kunnon lakkakerrosta on.

Menköön pilalle jos menee, ehkä syksyllä yritän uudelleen paremmalla menestyksellä. Mitenköhän tuommosen paukkupullomaalin päällä käyttäytyy kaksikomponenttilakka? Jäi moista auton paikkamaalauksesta yli ja ruiskukin on varmaan vielä kunnossa, saisi varmaan paremman pinnan vaikka itse en olekaan perehtynyt "oikeaan" ruiskumaalaukseen. Ei se niin vaikeaa voi olla, etteikö fillariin saisi jonkinlaista pintaa..

Ansis
17.06.2013, 16.20
Jos haluat paremman lakkapinnan ja haluat lakata kilikoli-pullolla niin ainoa vaihtoehto on käyttää Motipin tuotteita (Löytyy nykyään jo Motonetistäkin). EI MISSÄÄN NIMESSÄ MASTONIN TUOTTEITA. Ne eivät kovetu kunnolla. Hyvä esimerkki Mastonin mattamusta. Maalaamisen jälkeen annat päivän vaikka kuivua (vaikka niin kauaa ei tarvitsisikaan) ja sen jälkeen hipaiset kynnellä siihen pintaan niin kiiltävä jälki jää hipaisun kohdalle, mutta Motipilla maalatulle pinnalle ei käy niin.

GynZi
29.07.2013, 20.58
Jos haluat paremman lakkapinnan ja haluat lakata kilikoli-pullolla niin ainoa vaihtoehto on käyttää Motipin tuotteita (Löytyy nykyään jo Motonetistäkin). EI MISSÄÄN NIMESSÄ MASTONIN TUOTTEITA. Ne eivät kovetu kunnolla. Hyvä esimerkki Mastonin mattamusta. Maalaamisen jälkeen annat päivän vaikka kuivua (vaikka niin kauaa ei tarvitsisikaan) ja sen jälkeen hipaiset kynnellä siihen pintaan niin kiiltävä jälki jää hipaisun kohdalle, mutta Motipilla maalatulle pinnalle ei käy niin.

Ääni motipille täältäkin! Tuli juuri maalattua 17v ikään päässyt Kona Fire Mountain alkuun motipin pohjamaalilla ja pintaan metallinhohto-taivaansininen. Huomenna pitäisi vielä lätkiä tarrat pintaan ja kiiltävä lakka päälle, ja Kona on taas kuin uusi :D

ps. tuo kannuun kiinnitettävä kahva on ihan oikeasti kullanarvoinen apuväline, huomattavasti helpompi saada tasainen pinta sen avulla mielestäni.

http://album.sekavaa.net/kona_painted.jpg

kappalainen
30.07.2015, 20.07
20 vuotta sitten maalasin silloisilla spraymaaleilla pyörän. Pohjamaali + pintamaali. Parin päivän päästä laitoin pensselillä päälle venelakan. (urettaanilakka) ja hetken aikaa tuo kupli ja halkeili mutta maalit vetäytyivät takaisin ja olivat lopulta ihan ok. Tältä tuo näyttää 20 vuoden jälkeen ja ulkona ollut kaikki kelit ilman suojaa. Uretaanilakka on melko joustavaa.
En tiedä voiko enempää odottaa http://i62.tinypic.com/2vih4sw.jpg