PDA

Näytä tavallinen näkymä : keväthuolto

jokze
06.04.2011, 09.51
Minulla on alle 1000 km ajettu cc pyörä ja mietin kannattaako maksaa 75 euroa keväthuollosta kun mitään vikaa ei varsinaisesti ole?

Tupe
06.04.2011, 10.03
Riippuu ehkä vähän, mitä tuohon hintaan sisältyy. Sitä voisi ehkä kysyä huoltoliikkeestä?

Veikkaan, että hinta sisältää lähinnä tarkistuksia ja ehkä jotain pieniä säätöjä, kuten esimerkiksi vaihteiden ja napojen säädöt. Lopuksi suihkaus jotain oljaa ketjuihin ja sitten laskua kirjoittamaan.

Kannattanee siis tehdä itse, jos vaan aika ja viitseliäisyys riittävät. Jos löytää jotain mätää, mitä itse ei osaa korjata, voi tilata huollon juuri sille osalle ja säästää vähän rahaa.

[Saivartelua ja viisastelua]Minun mielestäni huoltoa tehdään silloin, kun ei vielä ole mitään vikaa, jotta vikoja ei sitten tulisikaan. Kun on vikaa, tehdään korjauksia. [\Saivartelua ja viisastelua]

Risto Koivunen
06.04.2011, 10.20
Jos pyörän haluaa huollattaa firmassa, niin se kannattaisi mielestäni tehdä muulloin kuin nyt pahimman kevätruuhkan aikaan.

Viemällä pyörän huoltoon talven hiljaisina kuukausina saat todennäköisesti nopeampaa ja parempaa huoltoa, kun huoltomiehellä on enemmän aikaa paneutua pyörääsi.

Milloinka se pyörä on muuten ostettu, onko sille teetetty ensihuolto ja onko se ollut koko ajan ajossa?

Jani R.
06.04.2011, 10.23
Jos et osaa tehdä itse, niin kannattaa ja 75 euroa on vielä edullinen hinta, koska kattavampi huolto saattaa maksaa 100-150 euroa monissa liikkeissä.
Pyydä lista mitä huolto sisältää ja sitten tarkistat huollon jälkeen että listan kohteet on käyty läpi, koska ainakin ketjun ja takarattaiden puhtaus on helppo tarkistaa. Pyydä huoltamaan myös pyörän napojen laakerit.

Jukkis
06.04.2011, 12.39
Niin minä tein (tosin jo maaliskuun alussa) ja tulihan ainakin tuohon tuli huollon yhteydessä rihtaus tehtyä ja säädöt tsekattua. Vain 2500 minäkin olin ajanut ja mielestäni pyörässä ei ollut mitään vikaa, mutta ekalla lenkillä huomasin, että vaihteisto toimi todella napakasti verrattuna tilanteeseen ennen huoltoa. Lisäksi mulla meni ketjut vaihtoon, koska olin puupäänä käyttänyt sellaista ketjuvaseliinia, joka oli sitonut itseensä kunnioittavan määrän **skaa ja siten kuluttanut ketjut. Rattaat onneksi vielä OK.
Lisäksi pyörä pestiin ja vaijerit + muut voideltiin eli lenkille lähdettäessä ei tarvinnut muuta kuin tankata juomapullot ja hyökätä baanalle.

P.S. Pyörän huollatin samassa paikassa, josta sen viime keväänä ostin ja jossa siihen teetin myös ensihuollon. Keskusteluketjuja kun kahlaatte, niin saatte helpohkosti selville, mistä pääkaupunkiseudun liikkeestä puhun. Alkaa S-kirjaimella :D

jokze
06.04.2011, 13.44
Pyörä on 2 kesää ajettu ja ensi huolto tehty.

Tuo 75 paketti kattaa:

Pyörä pestään. Ohjainlaakeri, keskiö ja navat tarkistetaan ja säädetään. Vaihteet ja jarrut säädetään. Pyörät rihdataan. Kuluneet/rikkinäiset osat vaihdetaan.

Pyöräni on AINA puhdas eli tuo pesu ei ole tarapeen, mutta ehkä hyvä tarkastuttaa nuo muut?

brewster
06.04.2011, 13.51
Jos on vähän tai keskivähän rahaa en teettäisi. Jos on kuin Rytsölällä niin teettäisin. Paras on toki tehdä itse. Ei todella ole vaikeata ja perustyökalut saa jo yhden tuollaisen huollon hinnalla.

Jukkis
06.04.2011, 14.52
Paras on toki tehdä itse. Ei todella ole vaikeata ja perustyökalut saa jo yhden tuollaisen huollon hinnalla.

Rihtaus on kyllä sellainen homma, että itseni tuntien en hommaa itse yrittäessäni pääsisi palkoille,,, Hyvin todennäköisesti joutuisin sen jälkeen viemään fillarin kuitenkin huoltoon, ja vastaamaan siellä esitettävään kiusalliseen kysymykseen: "Oletko itse yrittänyt näitä rihdata?" :D

brewster
06.04.2011, 14.59
Ooja. Ymmärsin että varsinaista vikaa ja vimppausta ei ole vaan on kyse huollosta. Lähinnä vaijerit ja ketjut/rattaat edellyttävät säännöllisempää huoltoa. Ne kyllä voi tehdä jos viitsii. Ja tsekata että kaikki ruuvit ja mutterit on sopivalla kireydellä.

Risto Koivunen
06.04.2011, 15.06
Jos on 1000 kilometriä ajettu ja ensihuollossa käytetty, niin kiekot eivät välttämättä kaipaa kauheasti rihtausta. Ja sitten kun oikeasti kaipaavat, niin sen rihtauksen taitaa saada normaalisi noin 25 eurolla per kiekko.

Jarrujen ja vaihteiden säätö olisi kyllä hyvä opetella tekemään itsekin. Erityisesti se jarrujen säätö.

nure
06.04.2011, 17.25
En tosiaan maksaisi, en koskaan kyllä maksanutkaan...

kukavaa
06.04.2011, 18.19
ittellä huonoja kokemuksia pyörähuollosta niin on jäänyt 'ensihuoltokin' omiin käsiin, eli lähinnä jotain kiristelyä etc. rihtaus pitänis kyllä tehdä ammattilaisella, mutta semmonen fiilis jäänyt että ei ne mitään tee, jos ei oo paskana.

rjrm
06.04.2011, 20.00
ittellä huonoja kokemuksia pyörähuollosta niin on jäänyt 'ensihuoltokin' omiin käsiin, eli lähinnä jotain kiristelyä etc. rihtaus pitänis kyllä tehdä ammattilaisella, mutta semmonen fiilis jäänyt että ei ne mitään tee, jos ei oo paskana.

Hieman minuakin on epäilyttänyt se osaaminen. Olen käyttänyt maksullisessa halvassa ensihuollossa yhden kerran. Sen jälkeen en ole, enkä varmaan käytäkään. Aion opetella homman itse asia kerrallaan. Huoltoliikkeen (Suvala) uskottavuus karisi hieman, kun olin laittanut pyörän mukaan lapun, jossa oli pari kirjallista tehtävää :-) Kysyin parista asiasta, joka liittyi pyörän toimintaan ja huoltoon. En saanut kysymyksiini vastauksia, ja en viitsinyt kassalta niitä ruveta sitten kyselemään. Oli varmaan eri jamppa ruuvannut pyörääni. Kaiken kukkuraksi ketju oli voideltu todella paksulla ja mustalla rasvalla. Ja sitä oli takahammasrattaissa melkoisen paljon. Ei mennyt kuin päivä, ja rasvat piti pestä pois, koska se keräsi niin hirveästi likaa.
RM

nure
06.04.2011, 20.07
Tavallaan "valohoitoa" tuo tarkistukset... Ei tuon ikäisessä pyörässä pahemmin moisiin kajottavaa ole, yleensä varsinaiset viat ilmenee jo aikaisemmin...

syklopaatti
06.04.2011, 20.23
Pyörä on 2 kesää ajettu ja ensi huolto tehty.

Tuo 75 paketti kattaa:

Pyörä pestään. Ohjainlaakeri, keskiö ja navat tarkistetaan ja säädetään. Vaihteet ja jarrut säädetään. Pyörät rihdataan. Kuluneet/rikkinäiset osat vaihdetaan.
?
Mitenhän se keskiö tarkistetaan? vähän epäilen etteivät rupee laakerikuppeja availemaan. Voin toki olla väärässäkin. Veikkaan ,että se tarkistus on niinsanotusti korvakuulollla tehty. Opettele tekemään itse. Se on sitäpaitsi mun mielestä olennainen osa harrastusta tuo rassaaminen.

Jani R.
06.04.2011, 21.01
Teetin joskus 14 vuotta sitten kausihuollon pyörälleni paikallisella fillariharrastajalla, joka ilmeisesti kisojakin kiersi. Huolto ei maksanut paljon mitään ja pyörä oli parempi kuin uutena.

Jukkis
07.04.2011, 06.21
Tämänpäiväisessä lehdessä näköjään juttu pääkaupunkiseudun pyörähuolloista. Huomasin, kun tässä duunipaikalla aamupalaa syödessäni klikkasin digilehden auki :)

Tjaa; näköjään tuossa onkin vain lähinnä hinta- ja jonotietoja fillarihuolloista. Ja muutama hupaisa kuva, jossa mm. "ammattilainen puhdistaa ketjut teräsharjalla, mutta aloittelija voi käyttää hammasharjaa" Että sellainen artikkeli siis tällä kertaa :D

jokze
07.04.2011, 13.22
Mitä jos täällä Helsingissä joku osaava harrastaja järjestäisi huoltokurssin?

maksaisin mielelläni jos pääsisi 'oppiin' ?

Jani R.
07.04.2011, 13.34
Hae kaupasta joko Suuri pyöräkirja (http://www.bookplus.fi/kirjat/sidwells,_chris/suuri_py%C3%B6r%C3%A4kirja-4226580) tai Alfamer Polkupyöräkirja (http://www.alfamer.fi/polkupyorakirja-p-19947.html) ja opiskelet siitä perusteet. Ensimmäiset työkalut, jotka kannattaa hankkia on melkein rataskasetin avain, ketjuruoska ja ketjunkatkaisin. Muuten pärjääkin melkein kodin perustyökaluilla. Sen jälkeen jos jäi vielä kysymyksiä niin kyselet aina kun tulee mieleen tai mene vaikka johonkin ajoporukkaan, niin ne neuvovat kyllä kysymättäkin ("Toi kannattaa kiristää", "Noi ketjut ja takapakka kannattaisi joskus putsata" jne).

kukavaa
07.04.2011, 17.29
ei tommonen kurssi mikään huono idea ole. menisinpä ehkä itsekkin. kirjasta kun saa vain teoriaa ja kun joku näyttää, jopa kädestä pitäen, saa heti vähän itse varmemmin sählätä. on niitä työväen sun muitten kurssejä typerämmistäkin asioista. itteeni ainakin vähän jänskättäis ruveta joittenkin kuvien perusteella vaikka keskiötä avaamaan, kun tuntuu noitten jarru piuhojen vaihtokin olevan jotenkin helvetin mutkikasta netin kuvien mukaan.

daemonsultan
07.04.2011, 17.55
Mitä jos täällä Helsingissä joku osaava harrastaja järjestäisi huoltokurssin?

maksaisin mielelläni jos pääsisi 'oppiin' ?
Meitsi lähtisi mieluusti messiin. Sen verran on tullut ihmeteltävää kun olen alkanut keväthuoltoa tekemään.

Risto Koivunen
07.04.2011, 19.35
Kannattaa ehkä myös kysellä paikallisilta pyöräseuroilta, erityisesti sellaisilta vähemmän kilpailullisilta. Ainakin HePo (Helsingin Polkupyöräilijät) on joskus järjestyttänyt joitakin huoltokursseja.

prkl
07.04.2011, 23.17
Hep, yksi nöösi olisi myös kiinnostunut hands-on kurssista...

rhubarb
07.04.2011, 23.39
Tiedustellaan mahdollisuutta saada HePon toimesta jotain näiltä tiimoilta.

pesu63
08.04.2011, 15.32
Minä voin tuoda cc pyöräni vaikka 'mallikappaleeksi' joka huolletaan :)

hannupulkkinen
08.04.2011, 15.49
Mitenhän se keskiö tarkistetaan? vähän epäilen etteivät rupee laakerikuppeja availemaan. Voin toki olla väärässäkin. Veikkaan ,että se tarkistus on niinsanotusti korvakuulollla tehty. Opettele tekemään itse. Se on sitäpaitsi mun mielestä olennainen osa harrastusta tuo rassaaminen.
Harvassa pyörässä taitaa enää olla laakerikuppeja. Kasettejahan keskiölaakerit ovat. Nämä uusimman ulkopuoliset laakerit taas on tosihelppo huoltaa.
Olen kasannut monta pyörää, mutta huolto varsinkin maastopyörän, tulee usein teetettyä. Laiskuutta varmaan.

jokze
11.04.2011, 10.32
kiitos kommenteista!

jokze
11.04.2011, 12.54
Joku näppärä vois tehdä vaikka videon tuosta ensihuollosta? Fillariwikistä tai muualtakaan en löytänyt vastaavia?

Loistoidea!

Jani R.
13.04.2011, 11.08
Joku näppärä vois tehdä vaikka videon tuosta ensihuollosta? Fillariwikistä tai muualtakaan en löytänyt vastaavia?

Netistä löytyy videoita vähän vaativammankin huollon tekemiseen... Esimerkkejä:

Vaihteiden säätö:
http://www.youtube.com/watch?v=di_tcAnMuSE (http://www.youtube.com/watch?v=di_tcAnMuSE&feature=related)

Takapakan irroitus:
http://www.youtube.com/watch?v=C9Oek25xKJ0 (http://www.youtube.com/watch?v=C9Oek25xKJ0&feature=related)

Shimano-kiekkojen napojen huolto:
http://www.youtube.com/watch?v=UNqXQY9YiVY

dirtyrider
17.04.2011, 21.18
Yle.fi: Hammasharja sopii myös pyörän puhdistukseen
(http://go.yle.fi/go/e/main_ataglance_important_block-module/http://yle.fi/#perhe)

zuinde
19.04.2011, 16.27
Olisi varmaan paikallaan, että tekniikan Maailma testaisi pääkaupunkiseudun huollot?

HXX1100H
19.04.2011, 17.11
Minulla on alle 1000 km ajettu cc pyörä ja mietin kannattaako maksaa 75 euroa keväthuollosta kun mitään vikaa ei varsinaisesti ole?
Terve!

Suosittelen huollattamista ettei käy kuten minulle tänään :o. Olin rupukelipyörälläni lenkillä , jossa ei myöskään pitänyt olla vikaa.
Kuitenkin koin sellaisen ihmeen kuin tähtitaivaan näkemisen ja hyvin näkyikin myös keskellä kirkasta päivää ...polkimen irrotessa ylämäkeen putkelta runtatessani:rolleyes:.

Luonnollisesti työkalusetti oli sen siistinkelin pyörän tarvikelaukussa, joten osien keräilyn/paikkojen tunnustelun jälkeen matka jatkui sitten taluttamalla klossit kopisten kotiin haavoja nuolemaan.

Ohiampuja
24.04.2011, 09.42
Tuossa alla on setti jonka käyn läpi aina keväisin. Suunnilleen samalla tavalla maantie ja maastopyörät.

Tuo rungon tarkastus ei ole turha homma ollenkaan, nyt esim huomasin kuinka kolme vuotta ajetusta 29-jäykkäperästä on runko murtunut. Meikeläisen toinen runko joka murtuu vaakaputken ja satulaputken liitoksesta, hitsaussauman vierestä.

-Polkupyörän pesu PineLine Tehopesulla.
-Rungon tarkastus, hitsaussaumat, drop-outit ja takalinkkujen laakerit.
-Vanteiden tarkastus: jarrupinnat, sivuheitto ja pinnojen kireys.
-Renkaitten kunnon tarkastus.
-Etu- ja takanavan laakerivälyksen tarkastus.
-Jarrupalojen kunnon ja asennon tarkastus.
-Levarin levyjen, letkujen ja nestevuotojen tarkastus
-Kaikkien vaijereiden tarkastus ja voitelu.
-Ketjujen kunnon tarkastus ja mahdollinen vaihto.
-Joustokeulan stefojen ja liukuputkien tarkastus ja voitelu silikonilla.
-Ruuvien kireyden tarkastus; satula, ohjaustanko, jarrut, kiekot, takapakka, etulehdet sekä linkkujen ja iskarin kiinnitykset.
-Keskiön välyksen ja kireyden tarkastus, sekä kampien kireyden tarkastus.
-Vaihteiden säätöjen tarkastus. (Erityisesti sisäpuolen rajoitin, ettei ketju pääse pakan ja pinnojen väliin!)

Vuoden - Parin välein
-Takavaihtajan purku ja voitelu.
-Ohjainlaakerin tarkastus ja voitelu sekä välyksen säätö.
-Polkimien tarkastus ja voitelu.
-Mavic vapaarattaan puhdistus ja voitelu.
-Takaiskarin ja keulan, sekä linkkujen täyshuolto (200 h välein)