PDA

Näytä tavallinen näkymä : V-jarru laahaa toista puolta vannetta

kukkone
05.04.2011, 15.06
Wikipediasta:

Joskus käy niin että jarrujen toinen puoli jumahtaa vanteeseen kiinni eli kahva liikuttaa vain toista puolta.
Periaatteessa asian säätöön on jarrussa kummallakin puolella säätöruuvit (keskitysruuvit). Näihin ei vain yleensä tarvitse (eikä kannata) koskea - kannattaa ennemmin puuttua yleisempään vian aiheuttajaan. Eli öljyä jarrun niveleen, tai vielä parempaa, ensin nivelen puhdistus ja sitten öljyä. Jos tämä ei auta niin sitten vasta säätämään. Öljyä samalla vaijeri.

Jarrut menivät paikoiltaan kun vaihdoin renkaat, joten öljy on tuskin oikea ratkaisu. Onko jossain kuvaa mikä on jarrun keskitysruuvi.

kide
05.04.2011, 15.13
http://www.robertscycle.com/v-brake2.JPG

Myös muunlaisia säätösysteemejä on olemassa. Mulla oli joskus jarrut, joissa käännettiin 15 mm avaimella rungon/keulan tapin ympärillä olevaa osaa. Jousen läheltä sen luulisi kumminkin löytyvän.

brewster
05.04.2011, 15.22
Jos pyörän irroituksen yhteydessä jarujen toiminta muuttuu oleellisesti ensimmäinen tarkastuskohde on että onko pyörä oikein paikallaan. Voi olla että jarrut on aiemmin säädetty niin että pyörä ei ollut oikein paikoillaan. Varsinkin kun palat ovat jo kuluneet on tarkkaa että pyörä tulee oikein paikalleen.
Kyllähän noita niveliä ja vaijereita sietäisi voidella vähintään kerran vuodessa ja jarrupalojen asento säätää tarvittaessa samalla.
Onko längen palautusjousi oikealla paikalla.

jmv83
05.04.2011, 15.25
Tosta spring tension centering screwistä vastakkaiselta puolelta niin, että vastakkaisen puolen pala menee lähemmäs vannetta -> toiselle lisää tilaa, siten että palat ovat yhtä etäällä jarrukahvasta painalluksen jälkeen.

nure
05.04.2011, 17.54
Kyllä niihin kannattaa ja tarviikin koskea jos säädöt toispuoliset... Helppo homma joka tapauksessa!

kukkone
06.04.2011, 08.33
Kiitos kaikille vastauksista. Uskon nyt ymmärtäväni miten homma toimii.

brewster (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=22706)
Voi olla että renkaat eivät ole olleet paikallaan (tai nyt :D)

kukkone
11.04.2011, 08.19
Eka problem solved. Toinen tuli eteen. Jarrut ovat liian kaukana vanteesta eli jarrukahvoja pitää puristaa loppuun asti että saa jarrutettua. Mitäs nyt pitää kiristää?

JackOja
11.04.2011, 08.34
...Mitäs nyt pitää kiristää?

Jarruvaijeria.

kukkone
11.04.2011, 08.54
Jarruvaijeria.

Tuolta alhaaltako, missä yllä olevassa kuvassa lukee "brake cable anchor bolt" vai jarrukahvan päästä, sielläkin muutama ruuvi.

KSi
11.04.2011, 09.08
Tuolta alhaaltako, missä yllä olevassa kuvassa lukee "brake cable anchor bolt" vai jarrukahvan päästä, sielläkin muutama ruuvi.

Käytä ensin pikasäätöä, ja jos ei vara riitä, niin siirrä vaijeria.. uusavuttomuutta... ?

JeTi-
11.04.2011, 09.16
Käytä ensin pikasäätöä, ja jos ei vara riitä, niin siirrä vaijeria.. uusavuttomuutta... vai onko joku provo..?
Mun mielestä tämmöset kuittailut pitäs jättää pois. Kyse on kuitenkin jonkun jarruista, jotka on melko turvallisuustekninen asia. Jos kysyy neuvoa, kuinka saada ne kuntoon niin aika turhaa lähteä kuittaileen uusavuttomuutta tms. :seko:

KSi
11.04.2011, 09.23
Mun mielestä tämmöset kuittailut pitäs jättää pois. Kyse on kuitenkin jonkun jarruista, jotka on melko turvallisuustekninen asia. Jos kysyy neuvoa, kuinka saada ne kuntoon niin aika turhaa lähteä kuittaileen uusavuttomuutta tms. :seko:

OK, olet oikeassa.

Hyötypolkija
11.04.2011, 16.43
Käytä ensin pikasäätöä, ja jos ei vara riitä, niin siirrä vaijeria.. uusavuttomuutta... ?

Mä oon nyt sen verran uusavuton, että mikä ihme on pikasäätö? Mulla ollut vain yhdessä pyörässä v-jarrut ja siinä säädin aina tuosta kuvan "brake cable anchor bolt":ia vastaavasta. Mun mielestä siinä ei edes ollut mitään muuta vaihtoehtoa. Jotkut varmaan halvimmat Tektron jarrut oli kyseessä.

muoks: Ai niin ja alkuperäiselle kysyjälle vielä, että kannattaa ennen säätöjä varmistua, että tosiaan hankaa vannetta, eikä rengasta. Ja jos renkaan irtikäytön jälkeen kerran tuo ongelma yhtäkkiä ilmaantui, katsoisin tosiaan ihan ekana, että laahaavan puolen jousi on tosiaan kunnolla paikallaan. Ja sitten, että laahaavan puolen palassa ei ole kulumisesta johtuvaa kynnystä, joka nyt takerruttaa palan kiinni-asentoon.

Zarni
11.04.2011, 16.59
Mä oon nyt sen verran uusavuton, että mikä ihme on pikasäätö?Kuvan Adjusting barrel:

http://www.parktool.com/uploads/images/blog/repair_help/mtbbrakelever.jpg

Hyviä säätöohjeita englannin taitoisille (http://www.parktool.com/blog/repair-help/categories/brake-service-and-repair)!

Hyötypolkija
11.04.2011, 17.17
Kuvan Adjusting barrel:

Ok, kiitos infosta. Piti ihan käydä tarkistamassa, oliko siinä fillarissa tollasta ja olihan siinä. Muistin samalla, että sitä ei ole tullut käytettyä kuin aikanaan ekaa säätöä tehdessä ja vähemmän hyödylliseksi todetessa...

mooppari
11.08.2011, 12.18
Onko v-jarrujen jousilla joku kuoleentumisaika, kun en tahdo saada millään 10-vuotiaan hybridin jarruja toimimaan. Vaijerit, palat ja kahvat on uusittu ja varret öljytty/putsattu, mutta silti palautus jää aina jarrutuksen jälkeen puolitiehen, tai toinen pala kokonaan vanteeseen kiinni.

Shimaani
11.08.2011, 12.25
Saattaahan ne jouset lepsuuntua, pikakorjauksena siihen jouseen voi vääntää hiukan lisää mutkaa. Hetken kun sitä mekansimia pähkii niin keksii kumpaan suuntaan kannattaa vääntää. :)

pethe
11.08.2011, 12.25
Ilmeisesti on, mun cyclorossarissa on tektron mini-V:t. Meinas mennä jo hermot niiden kans kun aina vaan laahaa, sitten hoksasin nuo palautusjouset. *ttuunnuksissani vääntelin niitä "kireemmälle" ja sen jälkeen palautus on toiminukki. Eikä oo kuin 3v vanhat.

Pekka L
11.08.2011, 12.27
Sille jousen päälle on tavallisesti kolme reikää siinä haarukan puolella. Voi koittaa kiristää niinkin, jos vaan ei vielä ole kireimmässä asennossa jo se jousi.

mooppari
11.08.2011, 13.11
Ok, kiitoksia vinkeistä. Tappi on nyt keskimmäisessä kolossa, siirtelen ensin sitä ja jossei auta, niin väännän jouset solmuun.

.jukka
11.08.2011, 20.26
Se kiinnityspulttiasetelma kannattaa samalla purkaa ja koota rasvaa säästelemättä.
Jokavuosi tuon joutuu, ainakin mini-v:ssä, tekemään.