PDA

Näytä tavallinen näkymä : Reittivinkkejä Tukholma - Oslo matkalle

velo
31.03.2011, 23.53
Tässä olisi tarkoitus jatkaa seikkailujani Pohjois-maissa heinäkuussa. Lähtö Pohjois-Karjalasta. Sitten Helsingin kautta Tukholmaan. Sieltä menen Oslon kautta Stavangeriin (rantaa pitkin), josta lautalla Tanskaan, Hirtshalsiin. Sitten Kööpenhaminaan. Tutkin vaihtoehtoa edetä bussilla/junalla tilanteen mukaan, joko Tukholmaan tai johonkin puoleenväliin, jotta matka ei venyisi liian pitkäksi.
Tuossa, Norjan osuudella (Oslo - Lysefjord) ei lienee paljon reittivaihtoehtoja olla, mutta Tukholma - Oslo väli on vaihtoehtorikas. Google Earthistä katsottuna on melko tasaista ja välillä tylsää. Moottoriteille ei mitään asiaa. Kuitenkin, uskoisin, että pääkaupunkien välillä olisi polkupyöräilijöiden suosima reitti.

mkpaa
01.04.2011, 03.29
Jos itse pitäisi seudulle taas lähteä niin menisin Ahvenanmaan kautta Grisslehamniin ja siitä suunnilleen Uppsala-Ludviga-Hagfors tasoa kohti Osloa. Rauhallisesti ajaen siihen kannattaa varata noin neljä päivää. Se on yllättävän mäkistä seutua loppua kohti. Ruotsissa pyörän kuljettaminen junassa tai bussissa on yhtä prkelettä.
Oslo-Stavanger välillekin osuus useampia hyviä reittejä (itse olen tosin ajanut vain kerran sillä suunnalla). Tiet ovat sillä suunnalla erinomaisessa kunnossa.

Jos kalenteriin jää päiviä niin Tanskasta pääsee kohtalaisen kätevästi pois tulemalla Kööpenhaminaan ja edelleen Gedseristä Rostockiin ja sieltä lautta takaisin Suomeen. Tallink ajaa sitä väliä vielä tämän kesän. Kuten yllä viittasin niin se oli helpompi ja halvempi tapa kuin julkinen Malmö-Tukholma+lautta Suomeen. Jos junailla haluaa niin viimeistään Aalborgista saa junan Travemundeen, josta lähtee lauttoja (tosin vähän kalliimpia) Suomeen.

OMT
01.04.2011, 10.01
Kyselin itse samaa viime kesänä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39480

velo
01.04.2011, 14.42
Jos itse pitäisi seudulle taas lähteä niin menisin Ahvenanmaan kautta Grisslehamniin ja siitä suunnilleen Uppsala-Ludviga-Hagfors tasoa kohti Osloa. Rauhallisesti ajaen siihen kannattaa varata noin neljä päivää. Se on yllättävän mäkistä seutua loppua kohti. Ruotsissa pyörän kuljettaminen junassa tai bussissa on yhtä prkelettä.
Oslo-Stavanger välillekin osuus useampia hyviä reittejä (itse olen tosin ajanut vain kerran sillä suunnalla). Tiet ovat sillä suunnalla erinomaisessa kunnossa.

Jos kalenteriin jää päiviä niin Tanskasta pääsee kohtalaisen kätevästi pois tulemalla Kööpenhaminaan ja edelleen Gedseristä Rostockiin ja sieltä lautta takaisin Suomeen. Tallink ajaa sitä väliä vielä tämän kesän. Kuten yllä viittasin niin se oli helpompi ja halvempi tapa kuin julkinen Malmö-Tukholma+lautta Suomeen. Jos junailla haluaa niin viimeistään Aalborgista saa junan Travemundeen, josta lähtee lauttoja (tosin vähän kalliimpia) Suomeen.
Tosi hyvät vinkit! Oikeastaan jokainen ehdottamasi juttu houkuttelee. Paitsi kun voisi pyörällä mennä Tanskassa suoraan Saksaan, ilman Kööpenhaminassa käyntiä. No, pitää tutkia vielä asiaa. Norjan rannikollakin on vaihtoehtoja paljon. Onko sille Tukholma - Oslo välille muita neuvoja?

Kyselin itse samaa viime kesänä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39480
Joo, harmi kun en löytänyt aihettasi heti. Miten itse menit?

OMT
01.04.2011, 15.06
Joo, harmi kun en löytänyt aihettasi heti. Miten itse menit?

Sorruin lentämään. Ei olisi riittänyt aika polkea. Halpaa oli Norwegianilla, mutta ei lähellekään niin siistiä kuin pyöräily.

mkpaa
02.04.2011, 00.06
No pari vinkkiä olisi, että majoitukset ehdottomasti stf:llä ja maantiekartta riittää.

Retkeilymajat on melkein ilmaisia ja niihin voi useimmiten soittaa etukäteen, jos on tulossa 'myöhässä'. Siellä on useimmissa lokerot avaimille, josta ne saa mihin tahansa kellonaikaan. Ainakin itse olin viime kevään reissulla paikalla yleensä 22-24 aikaan, kun respat olivat jo kiinni. Kallein oli n. 25 euroa/yö Visbyssä ja halvin noin 18 euroa Mohedin lähellä.

Kartaksi kelpaa suunnilleen mikä tahansa alueen maantiekartta. Sen pienemmille teille ei ole tarpeen lähteä.

Hirstalsista Travemundeen on sitten aika pitkä matka, jos koko matkan meinaa mennä pyörällä. :) Hirstals-Ebeltoft-Gedser-Rostock voi ajaa kahdessa päivässä. Rostockissa on myös mukava ja halpa Hanse Hostel.

tmile
02.04.2011, 08.32
Norvegianilla (http://www.norwegian.com/fi/) tosiaan pääsee myös aika halvalla Helsinki-Oslo välin. Pyöräilin viime kesänä tuolla Mälaren eteläpuolella Strängnäs - Eskilstuna välillä. Menisin tuon välin suoraan Tukholma - Eskilstuna - Karlstad - Oslo. Siinä moottoritien vieressä menee hiljainen vanha tie. Retkeilymajoja löytyy: Vandrarhem (http://www.svif.se/)

Jos ei ole kiire niin tuo Mälaren eteläpuoli on yleisesti hienoa vanhaa seutua. Paljon linnoja, Viikinkien riimukiviä ja kauniita pieniä kyliä. Itse viettäisin mieluummin tuolla aikaa pikkuteitä kaarrellen kuin Joensuu-Helsinki välillä jyhkien. :)

velo
02.04.2011, 13.31
Joensuu - Helsinki, Haminan kautta, ihan mukava reitti. Joskus menin vuorokaudessa ne 300km. Hamina - Helsinki on tuntematon tie ajaa polkupyörällä.
Ruotsissa, se eteläinen vaihtoehto (Mälaren alapuolella) kävi mielessä, ja tietokone sanoo, että se olisi lyhyin tie. En vain millään haluaisi ajaa E20 väliä Södertälje - Strängnäs. Tiedättekö, löytyykö koko matkalta vieressä "hiljainen vanha tie"?

mkpaa
02.04.2011, 14.19
Joensuu - Helsinki, Haminan kautta, ihan mukava reitti. Joskus menin vuorokaudessa ne 300km. Hamina - Helsinki on tuntematon tie ajaa polkupyörällä.
Ruotsissa, se eteläinen vaihtoehto (Mälaren alapuolella) kävi mielessä, ja tietokone sanoo, että se olisi lyhyin tie. En vain millään haluaisi ajaa E20 väliä Södertälje - Strängnäs. Tiedättekö, löytyykö koko matkalta vieressä "hiljainen vanha tie"?

Suosittelisin edelleen tuota Lamparlund/Maarianhamina ja Eckerön kautta Grisslehamniin. Todennäköisesti nopeampi vaihtoehto jo ihan senkin takia, että Tukholmasta ulos löytäminen ei välttämättä ole kovin helppoa fillarilla. Se lautta maksaa yhteensä alle 10 euroa fillarin kanssa. Samalla tulee myös nähtyä lähes koko Ahvenanmaa. :) Maisemat ei välttämättä ole yhtä hyvät kuin Mälarenin eteläpuolella, mutta reitti on selkeämpi.

Eskilstunaan asti menee pienempi tie. Siitä eteenpäin kannattaa sitten ajaa Hjälmarenin eteläpuolelta.

tmile
02.04.2011, 22.02
En vain millään haluaisi ajaa E20 väliä Södertälje - Strängnäs. Tiedättekö, löytyykö koko matkalta vieressä "hiljainen vanha tie"?

Tuossahan (http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Tuntematon+tie&daddr=59.34026,17.0432+to:59.2595714,17.1703673+to :59.2038953,17.4063331+to:59.1887765,17.487996+to: %C3%84ngsgatan&hl=fi&geocode=FeQBigMdpGEDAQ%3BFeR1iQMdAA8EASmTgtMiTfxeR jEwxtMY8_4AEw%3BFbM6iAMdv_8FASkT1jpUzBxfRjHgx20X8_ 4AEw%3BFTdhhwMdfZkJASnbiu2YRxBfRjFhAEAX8_4AEw%3BFS gmhwMdfNgKASnzniN8kRFfRjFxuk4X8_4AEw%3BFc1QhwMdTdU MAQ&mra=dpe&mrsp=2&sz=12&via=1,2,3,4&sll=59.271495,17.193604&sspn=0.118589,0.295601&ie=UTF8&ll=59.270091,17.335052&spn=0.474379,1.182404&z=10) se menee, koko E20 tien matkalla menee rinnalla vanha tie jossa näkyi retkipyöräilijöitä kun siellä autoilin. Siinä matkalla Gripsholmissa on hieno linna.

velo
03.04.2011, 18.30
Ja nyt vakavasti tutkin vaihtoehtoa mennä Maarianhaminan ja Grisslehamnin kautta Uppsalaan, ja siitä Sigtunan kautta Tukholmaan. Sitten sen Mälaren eteläpuolella eteenpäin. Parilla päivällä matka pitenee, mutta tuleehan Ahvenanmaalla n.70km pyöräiltyä ja kovasti halusin nähdä Uppsalan ja Sigtunan. Sigtuna on Ruotsin ensimmäinen kaupunki, jota karjalaiset kävivät tuhoamassa, kun eivät jaksaneet kestää ruotsalaisten jatkuvia ryöstöretkejä Karjalaan. Kun itse olen Pietarista kotoisin, ei kaupungissa eksyminen pelota. Tietysti hidasta se tulee olemaan. Mutta.. eihän minulla ole kiirettä. Ja 3kk aikaa oppia reittiä. Kiitos vinkkeistä, jotka jo tässä vaiheessa osoittautuivat tarpellisiksi, .. ja uusia vinkkejä odottelen lisää! :)

velo
04.04.2011, 18.55
Onko joku laskenut tätä mäkeä?
http://www.youtube.com/watch?v=pKQ5q3Fq5lw