PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä haarukan valinnassa pitää huomioida?

Excal
31.03.2011, 23.07
Suunnittelen vaihtavani Kona Jaken P2-vakiohaarukan (ilmeisesti tämä: http://www.evanscycles.com/products/kona/project-2-triple-butted-700c-fork--ec017292) Surlyn LHT:hen (http://surlybikes.com/parts/long_haul_trucker_fork/).

Kun en ole ennen haarukkaa ostanut, mietin onko Surly yhteensopiva Jaken kanssa? Katselin vanhoja threadejä ja niiden perusteella ilmeisesti yhteensopivuuteen vaikuttavia asioita ovat halkaisija (käsittääkseni molemmissa 1 1/8?), oikeanlaiset jarrujen kiinnikkeet (voiko nämä olla tässä tapauksessa epäyhteensopivat, kun molemmissa on cantilevereiden kiinnikkeet?) ja rake (mitä lienee suomeksi? LHT:ssä 45mm ja Jakessakin jonkin foorumin mukaan 45mm).

Tuossa toisessa ketjussa ei siitä puhuttu, mutta vaikuttaako haarukan pituus sopivuuteen kuinka paljon? Surlyn sivujen mukaan LHT:n axle-to-crown on vain 390mm ja Evans Cyclesin kuvauksen mukaan Konan haarukan axle-to-crown on peräti 440mm. Tuo tuntuu aika hurjalta erolta. Onko noissa todella noin paljon eroa vai onko mittaustapoja erilaisia? Kuinka paljon tuo pituus vaikuttaa ja miten?

syklopaatti
31.03.2011, 23.15
Huh. Ainakin ajoasento muuttuu aerodynaamiseks.:eek: Ajattele nyt sehän on sama jos vaihtasit 160mm keulalla varustettuun pyörääm 110mm haarukan. Kannattaa tosiaan miettiä mitä se 50mm tekee geometrialle.

Excal
31.03.2011, 23.21
Joo, no sinällään ymmärrän kyllä, että 50 milliä kuulostaa älyttömän paljolta ja siksi mietinkin, että pitääkö tuo ero paikkaansa? Onko tuollaiset erot ihan normaaleja? Esimerkiksi Surly cross check -cyclocrosshaarukankin pituus on vain 400 milliä, eli sekin on neljä senttiä lyhyempi kuin P2. Tuntuu vain niin hurjalta, kun Sheldon Brownin sivuilta katselin vertailua maantiepyörien haarukoiden pituuksista (http://www.sheldonbrown.com/rinard/forklengths.htm) ja siellä erot on enemmän millejä kuin senttejä.

Esitin kysymykseni ehkä hieman huonosti. Voiko tuo ero pitää paikkaansa? En löydä mistään virallista tietoa tuosta P2:sta ja mietin tuota mittaustapaa.

syklopaatti
31.03.2011, 23.27
Häh????:seko:

Notes:Axle to crown height 392mm /Evans kona

Axle-To-Crown (700c): 390mm /surly

Saman mittasia nuo näyttäs olevan vai missaanko minä nyt jotain??

Edit: Mistä sinä sait sen 440mm sille konan haarukalle?

Excal
01.04.2011, 00.11
Huups :D. Sie et kyllä ymmärtänyt mitään väärin, vaan mie olen näköjään sekoillut pahasti omiani. Tuo 440mm olikin Konan maastopyörän haarukan pituus (http://www.evanscycles.com/products/kona/project-2-triple-butted-mtb-fork--ec017291) ja sieltä sen alunperin katsoin, enkä tajunnut, että se on eri haarukka kuin 700c-haarukka.

Huvittavinta on se, että linkitin sitten tuohon viestiini tuon oikean maantiepyörän haarukan vahingossa (etsin uudestaan Googlella, kun olin jo sulkenut Evansin sivun), mutta en huomannut silti tuota virhettä :o

Mutta hyvä tietysti näin. Eli siis tuonkin puolesta nuo ovat yhteensopivia. Onko tuossa yhteensopivuudessa mitään muuta mahdollista ongelmaa, kuten ne jarrujen paikat?

syklopaatti
01.04.2011, 00.24
No hyvä että selvis. Minä en keksi mitään ongelmaa tuossa. (ei tarkota ,etä niitä ei vois olla).

nure
01.04.2011, 15.51
Mikä on tuo yhtälö että miksi vaihtaisit keulan, eikös joku edullinen hiilarikeula kelpaisi...?

Excal
01.04.2011, 23.36
Mikä on tuo yhtälö että miksi vaihtaisit keulan, eikös joku edullinen hiilarikeula kelpaisi...?

Keulan vaihtoon on syynä lähinnä se, että tuo Konan P2 oli alunperin liikkeessä pätkäisty melko lyhyeksi ja haluaisin pystymmän ajoasennon. Vaihdoin jo stemmin säädettävään, mutta sekään ei ihan makuuni riitä.

Vierastan hiilarikeuloja siksi, että suuri osa ajoistani on retkipyöräilyä ja olen vähän suunnitellut, että voisin ottaa etulaukutkin seuraavilla reissuillani käyttöön. Hiilarihaarukalla ei varmaan kannata moista tehdä?

ilaiho
03.04.2011, 12.50
Keulan vaihtoon on syynä lähinnä se, että tuo Konan P2 oli alunperin liikkeessä pätkäisty melko lyhyeksi ja haluaisin pystymmän ajoasennon. Vaihdoin jo stemmin säädettävään, mutta sekään ei ihan makuuni riitä.

Vierastan hiilarikeuloja siksi, että suuri osa ajoistani on retkipyöräilyä ja olen vähän suunnitellut, että voisin ottaa etulaukutkin seuraavilla reissuillani käyttöön. Hiilarihaarukalla ei varmaan kannata moista tehdä?

Miten olisi joku tuollainen jatkopalikka?
http://www.bbbparts.com/headparts_bhp21.php

Excal
03.04.2011, 16.36
Tuollaista voisi kyllä yrittää. En olekaan moisiin törmännyt. Muilta foorumeilta kun olen lukenut, niin yleensä haarukan vaihtoa on suositeltu vastaavaan ongelmaan. Tuo vaikuttaa kyllä paljon fiksummalta, kun eivät maksakaan kuin paria kymppiä. Taidan laittaa tilaukseen. Kiitokset vinkistä! :)

Janne L
02.10.2013, 20.36
Fillari: Trek Soho S
Alkuperäisen haarukan pituus: 410mm

Mistä löydän suurinpiirtein samanmittaisen hiilikuituhaarukan, tai jonkin kevyemmän metallisen? Vai onko olemassa mitään korotuspaloja haarukan tyveen?
Minulla olisi ylimääräinen hiilarihaarukka maantiepyörästä, mutta sen mitta on vaan 370mm.

larppa
04.10.2013, 20.44
Fillari: Trek Soho S
Alkuperäisen haarukan pituus: 410mm

Mistä löydän suurinpiirtein samanmittaisen hiilikuituhaarukan, tai jonkin kevyemmän metallisen? Vai onko olemassa mitään korotuspaloja haarukan tyveen?
Minulla olisi ylimääräinen hiilarihaarukka maantiepyörästä, mutta sen mitta on vaan 370mm.

Aloitetaan opetuksella. Suosittelen linkkaamaan ko pyörän tiedot. Nimi ei tietäjille välttämättä kerro kaikkea ja laiskana ei aina jaksa käyttää googlea. Keulan valinnassa muita oleellisia tietoja ovat kaulaputken halkaisija ( 1", 1 1/8" vai tapered), jarrukiinnitykset (levyjarru pm tai is, v- tai kantilever) ja lokareiden kiinnityspisteiden tarve.

Etsimättä pyörän tietoja sen enempää linkkaan trekking keulan.
http://carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=75&p=787&

Jos kyseessä on maastokeulaa syövä pyörä, niin samasta puljusta löytyy valikoimaa mitassa 425mm. Kestäisikö geometria sen verran loivemman keulakulman?

Janne L
04.10.2013, 22.08
No niinpä tietenkin. En ajatellut ihan päätyyn asti.
Kyseessä kaupunkisinkula jossa 700c rengastus, maantiefillarin vannejarrut ja ei lokarikiinnityksiä.

Ajoasento on hieman pysty, varmaan mukavuuspainoitteinen? Tiedä nyt sitten muuttuuko asento liikaa jos paikalle lykkää tuon normimittaisen maantiefillarin keulan. Sen halkaisija lienee 1 1/8.

Janne L
16.10.2013, 08.23
Kokeilin miten Jamiksen vanha hiilihaarukka sopisi tuohon Trek:iin ja miten asento muuttuisi. Näyttää siltä että maantiepyörän haarukan geometria käy ihan hyvin myös sinkulaan, vaikkei sillä suuremmin ole tarkoitus maanteillä viihtyä.
Joten tilasin 3T:n maantiehaarukan. Katsotaan kohta miten sillä pärjätään...