PDA

Näytä tavallinen näkymä : Edullinen ja hyvä Järjestelmäkamera?

time
20.03.2011, 14.42
Onko kellään noin 500.- maksavaa digijärkkäriä? onko optiikka ihan kuraa tässä hintaluokassa,vai ovatko kuvanlaadultaan pokkareita parempia?

YocceT
20.03.2011, 15.31
Tuohon kysymykseen ei ole yksiselitteistä ja oikeaa vastausta. Pokkareita on monenmoisia, pokkareiden proo-päästä ovat esim Canonin G12 tai saman mallin rinnakkaisversio Canon Powershot S95. Noilla saa todella hyvää jälkeä, ja erot järkkäreihin rupeavat näkymään oikeastaan vasta ääriolosuhteissa.

Järkkäreissä taas pitää erottaa toisistaan runko ja optiikka. Usein nuo peruskamat myydään kittinä joissa on mukana perustason (halpis) optiikka, ja viidellä satasella ei ymmärrettävästi mitään helmiä saa. Toinen mokoma lisää optiikkaan panostettuna alkaa sitten jo näkymään (ehkä) kuvissakin.

Se täytyy aina muistaa että nettikäytössä ja pienehköissä paperikuvissa pokkarinkin kuva on erinomaisen hyvä laadultaan. Jos haluaa kuvistaan A4/A3 tai isompia suurennoksia niin pokkareiden kuvanlaadun puutteet tulevat näkyviin, mutta ei aina. Olen itse teettänyt Canon G3:n (4Mpix) kuvasta 50x70 suurennoksen, joka täyttää kriittisenkin katsojan terävyysvaatimukset (toki interpoloimalla kuvatiedostoa isommaksi mutta siltikin..).

Pokkarin etu on sen koko, mukanakuljetettavuus, helppokäyttöisyys, huomaamattomuus (etenkin matkoilla on mukava kuvailla paikallisia näkymiä huomiota herättämättä).. Järkkäri on isompi, painavampi, vaikeampi (varauksin) käyttää, mutta tarjoaa osaavalle laajemmat mahdollisuudet. Rahaa sitten tarvitaan paljon enemmän kuin 500,-. Omat painotukset ratkaisevat.

juu-zo
20.03.2011, 15.41
Käytettynä kymppi sarjan canonin runko ja siihen parin sadan yleislinssi kiinni niin kasassa on jo hyvä perus järkkärisetti. Järkkärin etuna on sitten jo laajennettavuus jos innostus kuvaamiseen kasvaa. Varoituksena kuitenkin hurahtaminen tähänkin lajiin joka sitten vie ajan ja rahan tehokkaasti.

Itsok
20.03.2011, 15.44
Canon EOS 500:aa kittilinssin kanssa on näkynyt tarjouksessa 499,- Muistaakseni Anttilassa. Sillä ainakin pääsee hyvin alkuun.
Käytetyt on toinen hyvä vaihtoehto.

mantis
20.03.2011, 15.44
Tossa on ihan asiallinen perussetti http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=39VBA280K001

Jos on vähän lisää laittaa rahaa niin ennemmin hommaisin d90 kittinä. Noita saa hyvällä hinta-laatu suhteella kun ei ole ihan uusin malli. Runko on kuitenkin erittäin jämäkkä ja laadukas.

mutanaama
20.03.2011, 16.01
Mulla on ollu nyt pari vuotta käytössä sonyn alpha350. Ihan hyvä peli.

Jani R.
20.03.2011, 16.10

500 €:lla ostaisin Sony A700 käytettynä. Ovat muuten kiven alla kun muutkin haluavat niitä ostaa. Canonilta suunnilleen vastaava malli olisi 20D tai 30D ja vastaavat.

jukra
20.03.2011, 16.14

Just ostin Rajalasta saman kameran käytettynä (alle 300eur). Ehdoton plussa kuvanvakaaja rungossa, ei tarvi ostaa (arvokkaampia) kuvanvakaajalla varustettuja objektiiveja.

huotah
20.03.2011, 16.30
Onko kellään noin 500.- maksavaa digijärkkäriä? onko optiikka ihan kuraa tässä hintaluokassa,vai ovatko kuvanlaadultaan pokkareita parempia?

Jos kuvailet vähän millaiseen käyttötarkoitukseen haet kameraa, niin saat parempia vastauksia.

Yleisesti voi kuitenkin 500 euron järkkäripaketilta odottaa parempaa kuvanlaatua kuin pokkarilta. Ns. kittiobjektiivit ovat piirroltaan ihan kelvollisia, muut tekijät (tarkennusnopeus, valovoima jne.) ovat niitä ominaisuuksia joista on tingitty.

time
20.03.2011, 17.19
Ihan yleiskäyttöön haen.Mulla on ollut filmijärkkäreitä sekä Canonilta että Nikonilta.Canon oli siihen aikaan valmistajan toiseksi paras malli ja oli loistava kamera.
Sitten oli Nikonin hinnat alkaen malli,mikä ei sitten ollutkaan niin hyvä ja oli jotenkin viallinen alusta alkaen,kun ei lauennut silloin kun piti ja salaman kanssa oli ongelmia myös.
Kamera oli ostettu Singaporesta ja jäi sitten viemättä takuuhuoltoon.
Nykyinen on parin sadan pokkari,mutta kaipaisi lisää laajakulmaa ja nopeutta ja ei oikein vakuuta kuvanlaadultaan.Järkkärillä saa aivan eritasoisia muotokuvia ja syvyyttä kuviin ja liikkuvaa kuvaa pysäytettyä.

Jani R.
20.03.2011, 17.35
Nykyinen on parin sadan pokkari,mutta kaipaisi lisää laajakulmaa ja nopeutta ja ei oikein vakuuta kuvanlaadultaan.

Pitää muistaa että laajakulmaa varten tarvitsee melkein sen toisen objektiivin. Esim. 17 mm ei ole 1,6x croppirungossa enää mikään laajis vaan 1,6*17 = 27 mm objektiivi.

Järkkärillä saa aivan eritasoisia muotokuvia ja syvyyttä kuviin ja liikkuvaa kuvaa pysäytettyä.

Jos on tarkoitus kuvata hämärässä tai nopeasti liikkuvia kohteita, niin kannattaa varmistaa että rungossa on riittävän hyvä kuvanlaatu ISO1600 ja sitä korkeammilla arvoilla tai sitten käyttää salamaa, koska ne tavallisimmat objektiivit f:3,5 maksimiaukolla eivät ole mitään parhaimpia hämärässä tai edes pilvisellä päivällä vauhdikkaille kohteille. Yksi vaihtoehto on hankkia alle f:2,0 maksimiaukolla oleva prime eli kiintepolttovälinen objektiivi (esim. 50 mm f:1,8 tai f:1,4 -versio). Toinen vaihtoehto on jokin hyvä f:2,8 maksimiaukolla oleva zoom-objektiivi, esim. Tamron 17-50/f:2,8 tai 28-75/f:2,8, joista varsinkin jälkimmäinen on liian ahdas pienikennoiseen kroppirunkoon ainoaksi normaalizoomiksi. Sen takia olen joutunut hankkimaan vielä toisenkin laajemman ohjektiivin (esim. 17-35 mm), jolle ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole paljoa käyttöä.

tunkkireisi
20.03.2011, 21.58
Ihan yleiskäyttöön haen.Mulla on ollut filmijärkkäreitä sekä Canonilta että Nikonilta.Canon oli siihen aikaan valmistajan toiseksi paras malli ja oli loistava kamera.
Sitten oli Nikonin hinnat alkaen malli,mikä ei sitten ollutkaan niin hyvä ja oli jotenkin viallinen alusta alkaen,kun ei lauennut silloin kun piti ja salaman kanssa oli ongelmia myös.
Kamera oli ostettu Singaporesta ja jäi sitten viemättä takuuhuoltoon.
Nykyinen on parin sadan pokkari,mutta kaipaisi lisää laajakulmaa ja nopeutta ja ei oikein vakuuta kuvanlaadultaan.Järkkärillä saa aivan eritasoisia muotokuvia ja syvyyttä kuviin ja liikkuvaa kuvaa pysäytettyä.

Jos Canonin objektiivit olisivat vielä tallella, valinta olisi helppo. Pysäytettyyn liikkuvaan kuvaan paras vastaus lienee Nikon. Nikonilla on tapana tehdä herkimmät laitteet. Hintaan alkaen noin 1300:(

Haaveilen D700:sta mutku on nuo Canonin objektiivit...

HeliT
20.03.2011, 23.11
Haaveilen D700:sta ...

Se on hyvä...

Pave
21.03.2011, 13.10
Järkkärinä Canonin neljäpuolikas molemmilla kittilinsseillä. Noiden heikko valovoima pistää välillä vähän ketuttamaan, varsinkin jos vertaa uuden pokkarin (S95) suorituskykyyn. :rolleyes:
Ei vaan p**se kestä kunnollisen optiikan hankkimista... :o

Jani R.
21.03.2011, 16.24
Ei vaan p**se kestä kunnollisen optiikan hankkimista... :o

Ostin Ebaystä juuri F:1,4 -maksimiaukolla olevan primen ja maksoin käytetystä ja ei niin "Mint":stä 80 euroa suunniteltua enemmän postikuluineen kun hinta vähän karkasi :D ja ennenkuin joku kysyy niin käy Minolta/Sony-runkoon.

Grandi66
21.03.2011, 16.42
Mulla on käytössä D60 peruslinsillä ja lisäputkella -300 ja lisäksi löytyy 500 peilitele sovitteella. Osa vanhan rungon tarvikkeita.

jaggi
21.03.2011, 17.05
Itse ostin täältä Pentax k-x.
Plussaa nopea sarjakuvaus, vakaaja rungossa sekä aa-sormiakut ja tietenkin teräksinen runko!
Miinusta aa-sormiakut.
http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php

juminy
21.03.2011, 18.04
Luulisin, että käytetty kannattaa. Toi kehitys on niin nopeaa ja iso osa harrastajista lienee samanlaisia kalustorunqwistejä kuin fillaristeistakin. Eli luulisin vähän käytettyjen markkinoilla olevan jopa ylitarjontaa. Kattoo vaan suoraan jotain muutaman vuoden takaisia kamoja. Rungot menee ja tulee nopeammin kuin kakkulat, joten sanoisin, että pienellä budjetilla laita vähät rahat polttoväliltään käyttöösi sopiviin, mahdollisimman valovoimaisiin laseihin ja ota joku takavuosien hyvä runko halvalla. Halvat kakkulat ovat hirvittävän pimeitä. Tai siis halvat zoomit. En tosin tiedä tästäkään asiasta mitään. Mulle appiukko koittaa työntää vanhoja kamojaan, että sais ostaa uusia. Ja koitan kohteliaasti kieltäytyä niistä.

Nikon D80 (sigma 17-70mm 2.8-4.5 / 70-300mm aurinkoisen kelin suttu / Nikkor 50mm 1.8) on itellä toi parempi noista järkkäreistä ja olen kyllä tykänny, vaikken tommosella mitään sinänsä teekään. Melkeen kännykällä ajaa saman asian mun käytössä. Ja kännykkä on sentään yleensä mukana. Joku hyvä ja kohtuukokoinen pokkari about samalla polttovälillä kuin kuin toi nikon ja 17-70 sigma sekä kunnollisella optisella etsimellä olis varmaan mulle paljon parempi kuin kännykkä tai järkkäri. Vinkkejä? (edit: jaa, toi G12 vois olla se - sais olla vähän laajempi laaja, mut ihan siedettävä; etsin epäilyttää; ja onhan toi tyyris) Tosin vanha Canon A620 pitää ainakin käyttää loppuun eka. Voi mennä vuosia siinäkin...

Edit: Aloittajalle vaikka tosta (http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12681262).

miq
21.03.2011, 18.58
Myynti:

http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=10

tai sitten laita ostoilmoitus tuonne:

http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=9

tuolta olen itsekin lasitavaraa ostanut ja laitanut kiertoon. Suosittelen!

Pekka L
21.03.2011, 20.12
Täältäkin ääni käytetylle. Nuo hinnat alkaen -mallit on muovisia räpistyksiä. Muutamalla satasella saa metallirunkoisen kunnon rungon, liikkeestä moisen hommatessa voi tingata vielä uuden akun samaan rahaan.
Onhan noissa halpiksissakin jo megapikseleitä vaikka muille jakaa, mutta jollain 10mpix järkkärillä tulee vallan hyvin toimeen. Ja kun muut ominaisuudet on vanhemmissakin parempia kuin uudessa halpiksessa, niin...
Meillä on jo jonkun aikaa ollut käytettynä hommattu EOS 30D eikä ole ihan just tarvetta päivittää parempaan. Pari objektiivia just hommattiin lisää, niitä on nyt 6kpl.
(eikä yksikään niistä ole kit-obiska)

BONK
21.03.2011, 20.36
Mulla on 2004 ostettu EOS 300D Sigman putkella (http://www.dpreview.com/news/0306/03061701sigma24135lens.asp) ja ihan tyydyttäviä kuvia saa jo tuollakin setillä räpsittyä. Sen verran maailma on mennyt taas eteenpäin, että jos nyt hommaisin järkkäriä niin varmaan tuollaisen EOS 60D:n kitin (http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=13eos60dTUPLA) päivittäisin. Riittäisi meikäläisen tarpeisiin varsin loistavasti.

500 euroa on aika tiukka uudesta järkkäristä, mutta käytettyä kittiä tai runkoa löytyy tosiaan jo tuohon hintaan, erityisesti jos ei ole mitään HD- tms. videotarpeita.

Blackspirit
22.03.2011, 14.42
Itsellä on Fujifilm Finepix HS10 ja on aivan loistava vekotin ollut kyllä. Ei oo järkkäri vaikka putkea riittää vaikka muille jakaa ja hintaa on reilusti alle 500e