PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hasardia autoteillä

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7

hannupulkkinen
07.03.2011, 10.53
Ajelen noin kerran parissa kuussa Savosta Pyhälle mökille. Jokaisella matkalla tulee vähintään yksi tilanne jossa onnettomuus on lähellä.
Useinmiten on kyseessä saksalaisella autolla puskurissa roikkuva k...pää, joka lähtee ohittamaan aivan mahdottomassa paikassa.
Näin oli eilenkin kun tulimme tänne. Bemari ajoi viiden metrin päässä takana ja ohitti ylämäessä. Jos vastaantulia ja minä emme olisi painaneet paniikkinappulaa, kolari olisi ollut varma.
Yleensä näitä harsardihommia sattuu 600 kilsan matkalla useita. Eilen onneksi vain yksi. Lähes aina häirikkö ajaa Bemaria, Audia tai Volvoa.
Tosin eilen yksi iso Skodakin pujotteli 80 rajoitusalueella kymmenen auton letkan ohitse. Vaarallista tässä oli se, että letkassa ajavat eivät pitäneet turvaväliä.

Kertokaa miksi turvavälejä ei pidetä?
Miksi ohitetaan miten sattuu?
Miksei huomioida porovaaraa?
Miksei välitetä hirvivaroituksista?

Leku
07.03.2011, 11.01
Pyh. Ajaa kovempaa, niin ohittajien määrä putoaa ja maailma pelastuu.

hannupulkkinen
07.03.2011, 11.05
Pyh. Ajaa kovempaa, niin ohittajien määrä putoaa ja maailma pelastuu.
Maanteittemme sankari:seko:
Trollauksen mestari ?

VesaP
07.03.2011, 11.07
Jokaisella matkalla tulee vähintään yksi tilanne jossa onnettomuus on lähellä.

Ihan sama tilanne, 30km työmatkalla välillä Klaukkala-Helsinki. About jokapäivä tulee joku paniikkitilanne. Yleensä aina että kolmion takaa auto kaahaa suoraan kylkeen/eteen. Ei ennen tämmöistä ollut...:(

Ja jos ei satu tuurilla jotain paniikkitilannetta tuolle 30km/suunta työmatkalle niin ainakin sinne sekaan mahtuu joko mopoauto tai ainakin joku 80 alueella 60 km/h kihnuttava idiootti. :mad:

mehukatti
07.03.2011, 11.12
Kai se perimmäinen ongelma on, että osaa haluu ajaa 10-20km/h yli rajoituksen ja osa taas alle rajoituksen. Ja sit nopeempaa alkaa v*tuttaa edessä oleva hidastelija?

Leku
07.03.2011, 11.13
...sinne sekaan mahtuu joko mopoauto tai ainakin joku 80 alueella 60 km/h kihnuttava idiootti. :mad:

Juu. Tämmöinen pulkkistouhuilu on kummiskin vähän vaarattomampaa, kuin kaksi kaistaa suuntaansa olevalla tiellä suojatien eteen pysähtyminen. Jumalauta pitäisi vetää heti kuonoon, jos autoilija tuommoisen ansan menee jalaksin liikkuvalle virittämään.

hannupulkkinen
07.03.2011, 11.19
Onkos tämä Lekuilu sitten tätä? (http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html) Trolleille ei pitäsi kai vastata? Leku nyt kuitenkin nimittelee, joten siihen kai on oikeus vasta.

Se on totta, että usein ajetaan vähän alle nopeusrajoitusten. Jospa sitten alatte laskea mitä kymmenen kilsan ylinopeus tai alinopeus vaikuttaa ajassa.
Säästö on muutamia kymmeniä minutteja. Oikeuttaako se ihmishenkien vaarantamiseen?

E.T.
07.03.2011, 11.19
Ja jos ei satu tuurilla jotain paniikkitilannetta tuolle 30km/suunta työmatkalle niin ainakin sinne sekaan mahtuu joko mopoauto tai ainakin joku 80 alueella 60 km/h kihnuttava idiootti. :mad:Vihahymiön tilalle kun laittaa tämmösen:) niin ei liikenne ressaa. Mun mielestä nykyään liikenne sujuu paljon paremmin kuin joskus 20 vuotta sitten. Mutta ajelenkin vanhalla ranskiksella yleensä rajoitusten mukaan eikä mulla oo kauhee kiire.:) bemut ja volvot menee ohi mutta se kuuluu asiaan...

Pekka L
07.03.2011, 11.25
Jokainen suomalainen (joka ei vielä ole ollut) pitäisi laittaa viikoksi Ruotsiin ajelemaan. Ei sitä liikennettä voi kuin ihastella. Siellä ei ohitus ole henkilökohtainen loukkaus, siellä ei ajokaista ole henkilökohtaista omaisuutta.
Suomen ongelmat johtuu siitä, että täällä kuskeilla on vain oikeuksia. Ennemmin ajetaan oma auto paskaksi kuin annetaan toiselle tietä.

Köli
07.03.2011, 11.32
Vihahymiön tilalle kun laittaa tämmösen:) niin ei liikenne ressaa. Mun mielestä nykyään liikenne sujuu paljon paremmin kuin joskus 20 vuotta sitten. Mutta ajelenkin vanhalla ranskiksella yleensä rajoitusten mukaan eikä mulla oo kauhee kiire.:) bemut ja volvot menee ohi mutta se kuuluu asiaan...

Tätä teoriaa minäkin yritän toteuttaa, välillä käy sietämättömän vaikeaksi, jolloin on taas syytä ajella pari päivää fillarilla töihin pakkasesta riippumatta.

Uskomaton tämä suomen liikenne"kulttuuri", onneksi kohta on taas pyörätiet loistokunnossa, ettei tarvitse välittää urpoilusta. ;)

E.T.
07.03.2011, 11.35
Jokainen suomalainen (joka ei vielä ole ollut) pitäisi laittaa viikoksi Ruotsiin ajelemaan. Ei sitä liikennettä voi kuin ihastella. Siellä ei ohitus ole henkilökohtainen loukkaus, siellä ei ajokaista ole henkilökohtaista omaisuutta.
Suomen ongelmat johtuu siitä, että täällä kuskeilla on vain oikeuksia. Ennemmin ajetaan oma auto paskaksi kuin annetaan toiselle tietä. Totta. Eilen oli täällä vaan kaks tilaisuutta ajaa oma auto paskaks. Mutta ajanut sen verran Ruotsissa että jätin ajamatta.:D

hannupulkkinen
07.03.2011, 11.40
Suomen ongelmat johtuu siitä, että täällä kuskeilla on vain oikeuksia. Ennemmin ajetaan oma auto paskaksi kuin annetaan toiselle tietä.
Suurin piirtein samaa mieltä. Ruotsissa ei roikuta takapuskurissa ja turvavälit pidetään. Hommaa helpottaa tietenkin myös teiden parempi kunto ja leveys.

Leku
07.03.2011, 11.46
Hyi Pulkkinen, koitapas nyt käyttäytyä, jottei moderaattori anna Sinulle banaania. Minä puolestani jätän huomiotta herjauksesi, tämän yhden kerran.

IncBuff
07.03.2011, 11.54
Pyh. Ajaa kovempaa, niin ohittajien määrä putoaa ja maailma pelastuu.Vaikka ooppelilla laskee sakkorajan tuntumassa niin ei se näille saksalaisilla ja ruotsalaisilla ns. premium-merkeillä ajaville riitä ja lujempaa en viitsi ajaa kun sakkoja ei kiinnosta maksaa. Lähes joka viikko näitä järjettömiä ohituksia näkee. Kolmisen viikkoa sitten olin joutua tälläisen uhriksi kun neropatti oli lähdössä lumituiskussa rekasta ohi samaan aikaan kun tulin vastaan.

Markku Liitiä
07.03.2011, 12.00
Peace! Jospa herrat hannupulkkinen ja Leku keskittyisivät aiheeseen eivätkä toisilleen veetuiluun.

nuubiainen
07.03.2011, 12.01
Jokainen suomalainen (joka ei vielä ole ollut) pitäisi laittaa viikoksi Ruotsiin ajelemaan. Ei sitä liikennettä voi kuin ihastella.

Heh. Suomi on köyhä maa, täällä moni jolla on autoon varaa kuvittelee ilmeisesti edelleen olevansa isompikin herra. Ollaan jämähdetty 50-luvulle siinä suhteessa. On jännä kokemus Suomen jälkeen ajaa esim. Amerikassa, missä on itsestäänselvyys antaa tietä kaistanvaihtajalle jne. Täällä liikenne tuntuu edelleen pönäköiden pohjalaisisäntien pöyhistelykentältä, jossa periaatteena on rankaista muita virheistä ja turvata ennenkaikkea oman pirssin sujuva eteneminen.

Tupe
07.03.2011, 12.06
Ajelen noin kerran parissa kuussa Savosta Pyhälle mökille. Jokaisella matkalla tulee vähintään yksi tilanne jossa onnettomuus on lähellä.

Itse olen ihmetellyt samaa. Käytännössä jokaisella automatkalla tulee nykyään paniikkitilanne vastaan. Yleensä ne aiheuttaa joku pölö älyttömällä ohituksella. Hulluus tuntuu lisääntyneen parissa vuodessa aika paljon.

Lauantaina Poriin mennessä eräs neropatti ohitti meidät ohituskaistan lopuksi keltaisella viivoituksella. Kaveri pääsi kykkimään seuraavan "vain" 10 km/h ylinopeutta ajavan perään peräti kahden kilometrin ajaksi, jolloin ohittaja kääntyi risteyksestä muualle. Mutta toki selvityi "voittajana" kyseiseen risteykseen. :)

Eilen paluumatkalla kaksi kuskia ohitteli Yläneen ja Liedon välillä mutkissa kolmen auton jonon, joka ajoi liian vähän ylinopeutta. Siinä oli taas semmoisia tilanteita, että teki mieli ottaa linja auki 112:een valmiiksi.

Eräs työpaikkamme johtoasemassa ollut henkilö tappoi itsensä vuosi sitten ohittamalla aura-auton ja törmäämällä täysillä linja-autoon. Aura nosti pöllyävää lunta eikä lumipilven taakse nähnyt yhtään.

Pari kertaa olen ajanut kelissä, missä peltoaukeille nousee sankkaa usvaa. Molemmilla kerroilla näkyvyys oli noin 20-30 metriä. Laskin sumussa ajonopeuden 50-60 km/h, mikä sekin olisi ollut liikaa, jos edessä olisikin ollut jokin este. Vastaantulijoiden valot ilmestyi näkyviin noin 50 metrin päässä. Se ei kuitenkaan estänyt porukkaa lähtemästä ohi. Se oli järkyttävää.

Emmää vaan tajua. Vissiin ajokorttia ei vaan pitäisi antaa kaikille.

usko juntunen
07.03.2011, 12.07
... Ja sit nopeempaa alkaa v*tuttaa edessä oleva hidastelija?
http://www2.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/bemarikuski-menetti-hermonsa-liikenneympyrassa/209090

VesaP
07.03.2011, 12.09
Uskomaton tämä suomen liikenne"kulttuuri", onneksi kohta on taas pyörätiet loistokunnossa, ettei tarvitse välittää urpoilusta. ;)

Miksi niin ei tarvitse välittää? Ainakin välillä Klax - Hesa olisi about 100kpl (vähintään) sivutienristeystä josta ruuhka-aikaan 100% varmasti ainakin 90%:sta risteyksistä auto tunkisi pyörätielle pyörän eteen...

Viimekesänäkin näki kumoon ajettuja fillaroitsijoita ja mopoilijoita pitkin poikin työmatkaa. En kyllä uskalla riskeerata henkeäni ajamalla fillarilla töihin. Autossa sentään on kunnon turvavarusteet ympärillä jos joku tulee kylkeen...

VesaP
07.03.2011, 12.12
Suurin piirtein samaa mieltä. Ruotsissa ei roikuta takapuskurissa ja turvavälit pidetään. Hommaa helpottaa tietenkin myös teiden parempi kunto ja leveys.

..ja järkevämmät nopeusrajoitukset! Täällä kihnutetaan 80 km/h, ruotsissa olisi samalla tiellä 110 km/h.

Tupe
07.03.2011, 12.17
-- ainakin sinne sekaan mahtuu joko mopoauto tai ainakin joku 80 alueella 60 km/h kihnuttava idiootti. :mad:

Mitä jos se idiootti onkin vaikkapa henkilö, jolla reaktiokyky on alempi kuin väestöllä keskimäärin. Vaikkapa vanhus, väsynyt, harvoin ajava, hiljattain kolarissa ollut pelkääjä tai joku muu sellainen. Pitäisikö senkin ajaa väkisin sataa ja sitten itse asiassa aiheuttaa vaaraa?

Monet väittää, että alle nopeusrajoituksen ajava aiheuttaa ohituksia. En ymmärrä miten? Vai onko jotain telepatiaa olemassa? Onko jokaisessa hitaasti ajavassa autossa sisällä jokin Jeesus joka voi siirtää ajatuksia toisten päähän?

Minut on joskus ohitettu ja väitän, etten silloin varmasti siirtänyt ajatuksia takana olevan kuljettajan päähän enkä mitenkään muutenkaan tehnyt mitään ohjausliikkeitä hänen autolleen. Miten voisin olla mitenkään vastuussa hänen ohittamaan lähtemisestään ja siitä mahdollisesti tulevista seurauksista?

En ole koskaan ajanut niin kovaa, etteikö joku olisi ennemmin tai myöhemmin ollut puskurissa kiinni. Olenko ajanut siis liian hitaasti? Yleensäkin VAIN 10 km/h ylinopeutta! Edellisellä autollani pääsi vain 160 km/h. Kuulemma suomessakin on urheiluautoja, joilla pääsee liki kolmeasataa. Pitäisikö minun hankkia sellainen ja ajaa kolmea sataa, ettei kenellekään vain syntyisi ohitustarvetta?

Kyllä sitä ihminen vaan on pieni, kun ei millään kaikkea ymmärrä.

VesaP
07.03.2011, 12.26
Mitä jos se idiootti onkin vaikkapa henkilö, jolla reaktiokyky on alempi kuin väestöllä keskimäärin. Vaikkapa vanhus, väsynyt, harvoin ajava, hiljattain kolarissa ollut pelkääjä tai joku muu sellainen. Pitäisikö senkin ajaa väkisin sataa ja sitten itse asiassa aiheuttaa vaaraa?

Jos ei pysty ajamaan edes lähimain nopeusrajoitusten mukaan kuivalla ja sulalla tiellä, ei kuulu sinne liikenteen sekaan ruuhka-aikaan. Jos on niin väsynyt että ei pysty ajamaan 80 alueella kuin 60 vauhtia, niin ei kuulu sinne tien päälle ollenkaan vaan pitäisi olla nukkumassa. Tuommoinen nysväri aiheuttaa enemmän vaaraa mitä ne sen nysvärin ohittajat. Ihmettelen esim miten vielä voi olla hengissä (jos on vielä ylipäänsä hengissä) se mopoautoilija mikä läpi talven on tuolla tuiskussa ja tuiverruksessa just pahimpaan ruuhka-aikaan "paahtanut" tietä 130 Hesaan päin 45 km/h vauhtia. Sen verran hurjia ohituksia siitä jengi jatkuvalla syötöllä veti. Ja jos et aja tuota tietä itse päivittäin, niin et voi tietää kuinka armottoman paha killeritie se on ruuhka-aikoihin ilman mopoautojakin.

Liraren
07.03.2011, 12.33
Nyt on huudettu niin monesti, että pitää tulla ilmoittautumaan...

wanderer
07.03.2011, 12.36
Terve terve, täällä olisi vielä yksi saksalaisen Auton kuljettaja lisää. Pihassa ei ole koskaan ollut muita kuin Saksassa koottuja kulkuvälineitä. Jeesustelu jatkukoon.
Freude am Fahren / Vorsprung durch Technik .

ps. en sikaile liikenteessä

Trommler
07.03.2011, 12.38
Yleisesti ottaen olisi ihan kiva jos siellä ratin takana pidettäisi mielessä, että auto on tappoväline. Kuinka helposti sillä saakaan toisen ja itsensä vainaantumaan!

Toisekseen, mistä on tullut se ajatus, että ihan joka ainoalla kansalaisella ikään tai henkiseen ja fyysiseen kuntoon katsomatta pitää olla ajokortti? Invaluvilla ajaa autoa ihmiset, jotka eivät pysty kääntämään päätään tai liikuttamaan toista kättään tai jalkojaan.
Puhumattakaan näistä asennevammaisista lippahattupojista ja keski-ikäisistä urpoista, joihin on kyllä uponnut hyvin auto"urheilu"väen propaganda tyyliin "maailman nopein kansa". Parempi kai olisi olla maailman joustavin kansa.
No, en avaudu enempää.

VesaP
07.03.2011, 12.50
Nyt on huudettu niin monesti, että pitää tulla ilmoittautumaan...

Kyllä valitettavasti täytyy sanoa että nuo BMW:t ovat minunkin "mulkkukuski" listan kärjessä. Sen verran useasti kun näkee jonkun ruuhkassa törttöilevän niin se on just Bemari. Vedetään surutta yhtämittaisen pitkän jonon ohi ja tungetaan väkisin jonon keulille ennen risteystä kun rahvaat jonottaa vuoroaan kilometrin jonossa. Yleensä se etuilija on juuri Bemari, tai Audi. Ei sille nyt vaan voi mitään.

Kerran musta veti ohi joku Bemaristi 80 alueella varmaan 120:ää. Sit tultiin Klaukkalan takalenkille, saavutin sen. Se nysväsi 60 alueella 30-40 vauhtia. Ajoin ohi ja jatkoin kotipihaan. Bemaristi tuli perässä ja alkoi haukkumaan ajotyylistä.... Sanoin sille että mites ite ajoit tuolla isommalla tiellä..... niin ukko vaan "no siellä MINÄ ajankin kovaa". ***** mikä pelle! Ja joo, Bemari oli sillä alla. Paiskasin kättä tyypille että "anteeksi jos pahoitit mielesi ohituksestani" ja marssin sisälle kotiini.

Jani R.
07.03.2011, 12.50
Täytyy myöntää että eilen meni hermot kun on jo istunut ratissa pitkään ja edellä ajava pumppaa kaasua 75->85->75 ja sen takia et voi rennosti ajaa vakkari päällä ollenkaan. Ohi piti taas mennä.

Mielestäni suurin osa, joita aina ohitetaan ajavat takana ajavan mielestä jotenkin epävarmasti ja siksi ne toiset ovat aina ohitse menossa.

A.M.®
07.03.2011, 12.53
Mielestäni suurin osa, joita aina ohitetaan ajavat takana ajavan mielestä jotenkin epävarmasti ja siksi ne toiset ovat aina ohitse menossa.

Tai peittävät näkyväisyyden, pakuauto tjsp. Siis vaikka pitäisinkin etäisyyttä.

VesaP
07.03.2011, 12.54
edellä ajava pumppaa kaasua 75->85->75 ja sen takia et voi rennosti ajaa vakkari päällä ollenkaan.

Miksi ei voi? Vaihda autoon jonka cruise toimii 0-XXX km/h nopeudella itse itseään säädellen niin voit keskittyä muuhun kuin ajamiseen.

BONK
07.03.2011, 13.23
Onneksi ei enää tarvitse autoilla yhtä paljon kuin aiemmin, luojan kiitos, sillä melkoisia maanteiden ritareita sitä tosiaankin täällä teillämme taivaltaa. Keskimäärin Bemari-, Audi- tai Volvo-kuskit kyllä ajavat ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin kuka tahansa, ei siinä mitään. Itsellä kun noita kaikkia merkkejä on ollut, niin voi todeta tällaisena tavisautoilijana, että aivan samalla tavalla niissä on polkimet kuskin paikalla. Kaasu oikealla ja sitä rataa...

Eli on täysin kuskin oma valinta, kuinka autoaan käskyttää.

Mutta, siinä ollaan kyllä ihan oikeassa, että kaikista räikeimmissä vaaratilanteissa joita itse olen joutunut näkemään, Bemarikuskit ovat olleet erittäin hyvin edustettuna. Valitettavasti. Saattaisi syy olla vaikka siinä, että nuoret jannut käyvät nykyisin Saksasta hakemassa isoja, vanhemman mallisia Bemareita ja niillä sitten suoritetaan näitä toilailuja. Tiedä häntä, mutta jotenkin surullista on se, että vaikka tämäkin on tavallaan vitsi, niin se on valitettavan totta.

http://www.youtube.com/watch?v=7oLqLzona9g

Suomalaisen miehen ego on turhan usein sidottu nelipyöräiseen peltilehmään.

Vepa
07.03.2011, 13.28
Rattiraivo - road rage. Nuilla sanoilla löytyy netistä paljon artikkeleita, joihin tähän säikeeseen kirjoittaneiden kannattaa tutustua.

Tässä yksi linkki: http://www.edmunds.com/car-reviews/top-10/top-10-tips-to-prevent-road-rage.html?articleid=110033&

Ripa523
07.03.2011, 13.38
Palatakseni hivenen tuohon ketjun aloittajan ajatukseen... Tämän talven aikana, kun on ajeltu lumen takia kaventuneilla väylillä yms olen oikeasti alkanut miettiä rohkenenko aloittaa maantiepyöräilyä tulevana kesänä ollenkaan. Monien ihmisten ajotapa on todellakin muuttunut, ja paljon. Muuttunut siis verrattuna aiempiin vuosiin. (Vai olenko minä mahdollisesti muuttunut herkemmäksi tälle asialle?)

Olen miettinyt sitä, että kun nyt ei mennä kohtaamistilanteissa ja väistämisissä liikennesääntöjen niin sama tilanne mahtaa olla kesälläkin. Viime kesänäkin oli lähtö muutaman kerran TODELLA lähellä... ei 'tavallisten' autonkuskien takia, vaan silleen erilailla käyttäytyvien.... niitten, jotka leveällä tiellä ohittaa maantiepyörän puolen metrin päästä vaikka vastaantulijoita ei ole.... kerran osui kohdalle sellainenkin tyyppi, joka katsoi aiheelliseksi hivenen ennen ohitustaan soittaa äänitorvea... Tulevasta kesästä todellakaan tiedä; ehkä pitää alkaa etsiä reittejä joissa olis pyörätiet :eek:

VesaP
07.03.2011, 13.42
niitten, jotka leveällä tiellä ohittaa maantiepyörän puolen metrin päästä vaikka vastaantulijoita ei ole....

Joo, heti kun nyt taas aloitti ulkoajelut niin nähnyt tässä kolmen lenkin aikana jo vaikka minkälaista törttöilyä autoilla fillaristia kohtaan. Yksikin hiekkarekka ajoi suoralla vanhalla kolmostiellä ohi about 30cm päästä vaikka vastaan ei tullut ketään eikä ollut keltaista viivaakaan. Humahti vain ohi sitä 90 km/h mitä se rotisko kulki.

Toisen kerran taas joku hlöauto ohitti meitä hihaa viistäen. Ja SAMAAN aikaan sitä henkiköautoa ohitti iso pakettiauto. Eli mentiin kaikki rinnaikkain... Siinä sit kun paku oli päässyt hlöautosta ohi, niin iski liinat kiinni, vilkku oikealle ja kääntyi jonnekin talon pihaan. Pakko olla jotenkin huumeissa tuon pakukuskin kun muuten ei voi ymmärtää moista käyttäytymistä.

No, tää on nyt tätä täällä suomessa. Täytyy palata takaisin olohuoneen nurkkaan ajamaan jos tuommonen alkaisi liikaa ahdistaa. Vituttaahan se tottakai.

Ripa523
07.03.2011, 14.04
....Täytyy palata takaisin olohuoneen nurkkaan ajamaan jos tuommonen alkaisi liikaa ahdistaa. Vituttaahan se tottakai.

:D Olohuoneen nurkka ahistaa vielä enemmän...

usko juntunen
07.03.2011, 14.11
Miksi ei voi? Vaihda autoon jonka cruise toimii 0-XXX km/h nopeudella itse itseään säädellen niin voit keskittyä muuhun kuin ajamiseen.
Ehkä tässä tarkoitetaan jotain muuta kuin mitä boldatusta vois ymmärtää:)

Posankka
07.03.2011, 14.40
Onhan se ikävää kun kaikki ei voi olla keskimääräistä parempia kuskeja. Onneksi minä olen. :D

Petri100
07.03.2011, 14.45
Eli on täysin kuskin oma valinta, kuinka autoaan käskyttää.

tämä.
Kyllä se on tosiasia, että ei se automerkki tee autoilijasta kusipäätä. Kyllä se on kusipää millä autolla tahansa. Turha se on alkaa automerkkiä syyttämään ja samalla kaikkia näiden kuskeja.

Turhan henkilökohtaisesti ei näitä asioita kannata ottaa. Yrittää vain niellä sitä karvasta kalkkia jos joutuu ohitetuksi. Tekee vaikka mielikuvaharjoitteita, että sillä oli kiire viemään vaimoa sairaalaan synnyttämään.

Mikrometri
07.03.2011, 14.55
Onhan se ikävää kun kaikki ei voi olla keskimääräistä parempia kuskeja. Onneksi minä olen. :D

Sama juttu. En edes tarvitse vilkkua kun en koskaan ole toisten edessä tukkona kuten ketjun aloittaja.
Ajatelkaa että jos joudutte ohitetuksi niin olette syyllinen siihen omalla töppöilyllänne. Ei teitä yleensä turhaan ohitella vaan ohittajalla on vahva tarve päästä ohi.

Grandi66
07.03.2011, 15.16
Pitää sanoa tohon "auto"kulttuuriin se, että ainoa maa jossa olen pelännyt kunnolla on Suomi. Jopa Egyptissä oli sujuvampi liikenne kuin täällä. Ja ei, ei ole ajokorttia ja eikä tule, se on turhake. En tarvitse autoa k**vän jatkeeksi.:cool:

Markku Liitiä
07.03.2011, 15.23
Grandille voisi kommentoida, että varmaan muutamalla muullakin kuin minulla on sellainen työmatka, että sen kulkeminen julkisilla on mahdottomuus. Kyllä tuota 2x26 kilometriä sulan maan aikaan ajaa mieluusti fillarilla, mutta ei esimerkiksi kuluneen talven keleillä.

Deve
07.03.2011, 15.28
Ärsyttää vaan tuollaiset "Ei mulla oo mihinkään kiire" tai "Voin ihan hyvin olla sen 10 minuuttia myöhemmin perillä" -tyypit ja sitten ajellaan alle nopeusrajoitusten. Ja vielä ihmetellään kun ohitellaan.

Toinen ärsytyksen kohde on nämä saiturit jotka hankkii jonkun riisikupin millä ajavat työmatkat koska "tällä on niin halpa ajaa kun tämä kuluttaa niin ja niin vähän". Ja kun talvi tulee niin ollaan aivan kusessa sen auton kanssa maantiellä. Sitten vilkutellaan valoja kun ollaan ihmeissään kun mä ohittelen teitä neliveto-Audillani.

Grandi66
07.03.2011, 15.29
No on sitä meitilläkin ollu noita pitkiä työmatkoja, pisin 38 km suunta ja lyhkäsin 5 km suunta ja 8 vuotta tuli ajettua töihin pyörällä. Kylmin ilma oli -31. Ja tähän totean mummovainaan sanoin "Ei ole huonoja ilmoja, on vain huonoa pukeutumista."

Ja toisekseen siellä etelässä menee julkimo useammin kuin täällä.

Markku Liitiä
07.03.2011, 15.46
No on sitä meitilläkin ollu noita pitkiä työmatkoja, pisin 38 km suunta ja lyhkäsin 5 km suunta ja 8 vuotta tuli ajettua töihin pyörällä. Kylmin ilma oli -31.

Kukin tietysti tyylillään. Vaikka pyöräilystä tykkäänkin, en tykkää siitä niin paljon, että suostuisin ajamaan tuota 26 kilsan työmatkaa ympäri vuoden fillarilla. Kesällä kyllä.

Kehä kolmosen ulkopuolella poikittaisliikenne busseilla on aika onnetonta, ainakin meikäläisen tapauksessa. Neljällä bussilla yhteen suuntaan ja neljällä takaisin, aikaa menisi päivässä tuntikaupalla, joten se siitä.

Grandi66
07.03.2011, 15.51
Siinä olet oikeassa kukin tyylillään. Ymmärrän kyllä jos ei julkimot kulje poikittain (kehittämisen paikka) Poikittaisliikenne on Suomessa todella surkea.

wanderer
07.03.2011, 15.54
Kun olosuhteiden pakosta tarvitsee olla auto käytössä, niin eipä ole pienintäkään kiinnostusta tehdä 35km työmatkaa julkisilla. Välittömien kustannusten osalta tulee halvemmaksi ajaa autolla. Pyörällä ei vaan kykene tuota matkaa taittamaan, ts jos niin tarvitsisi tehdä, niin saapuisin kustannuspaikalle klo 10 ja lähtisin klo 14. Paitsi ehkä kesällä, takuuhyvällä kelillä (varauksin).

Archie
07.03.2011, 16.42
No on sitä meitilläkin ollu noita pitkiä työmatkoja
No oho. Entäs ne lyhyet sitten?

Vaimolla työmatka 6 km. Autolla sen ajaa 10 minuutissa. Polkupyörällä 18 minuutissa. Kävelee 38 minuutissa.

Bussilla menee 41 minuuttia, jos jälkimmäinen vaihtoyhteys toimii, niinkuin se ei ikinä tee. Työajat ihan ympäri vuorokauden, usein 12-13 tunnin työpäivän jälkeen yöllä lumimyrskyssä 15-20 kilon matkalaukun kanssa. Ja töihin mennessä pitäisi näyttää edustavalta ettei koko vuoden rahaa lentolippuihin säästäneet Bangkokin tuulipukulomalaiset pääsisi nurisemaan nettipalstoilla että "lentoemolla oli tukka sekaisin, hiki ja kuivat kyynärpäät". Asumme PK-seudulla, tässä on kehäradat, Kehä III:set ja bussipysäkit vieressä.

Onko se auto nyt sitten tosiaan k*rvänjatke, ja kerrotko miten tosta työmatkasta selviytyy muulla kuin omalla autolla?

Pekka L
07.03.2011, 16.51
Hannu avauksessaan puhui liikennehavainnoistaan 600km Lapin reissulla. Nyt puhutaan saako työmatkaan käyttää autoa.:seko:
Ilmoja pitelee. Pitäisköhän lähteä kauppaan.

geeni
07.03.2011, 16.51
"Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?" -George Carlin

mutanaama
07.03.2011, 17.59
Onkos tämä Lekuilu sitten tätä? (http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html) Trolleille ei pitäsi kai vastata? Leku nyt kuitenkin nimittelee, joten siihen kai on oikeus vasta.

Se on totta, että usein ajetaan vähän alle nopeusrajoitusten. Jospa sitten alatte laskea mitä kymmenen kilsan ylinopeus tai alinopeus vaikuttaa ajassa.
Säästö on muutamia kymmeniä minutteja. Oikeuttaako se ihmishenkien vaarantamiseen?

Tähän pitää ihan oikeasti puuttua. Se menetys on sinulle muutamia minuutteja, mutta kun menettää joka päivä suuntaansa sen 10 min, varastaa kuppaaja aikaa yli puolitoista tuntia viikossa. Ja kyllä, se on minulta pois.
Ajelen kotiini päivittäin vanhaa hämeenlinnantietä, enkä koskaan ohita autoa, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaista suurinta sallittua nopeutta.
Mutta aina silloin tällöin eteeni tulee joku muusta liikenteestä piittaamaton yksilö, joka ei osaa väistyä, vaan aiheuttaa jurnuttamisellaan vaaratilanteita. Yleensä samaisen yksilön ohittaa ueampi auto, joten kukahan tässä on se suurin aiheuttaja "tarpeettomiin ohituksiin". Usein käy vielä niin, että kun olen ohittanut, saa ohitettu potkittua moponsa samaan nopeuteen minun kanssa, jota sitten pitää kilometrin kaksi ja alkaa taas valuttamaan nopeuttaan alaspäin.

Mikko
07.03.2011, 18.04
Juu. Tämmöinen pulkkistouhuilu on kummiskin vähän vaarattomampaa, kuin kaksi kaistaa suuntaansa olevalla tiellä suojatien eteen pysähtyminen. Jumalauta pitäisi vetää heti kuonoon, jos autoilija tuommoisen ansan menee jalaksin liikkuvalle virittämään.

Tottakai saa ja pitää pysähtyä. Jalankulkijana on ihan kiva katsella sieltä pysähtyneen auton edestä, kun toisella kaistalla aivoton apina painaa jarrupolkimen lattian läpi. Ei jalankulkija sieltä eteen hyppää.

p bonk
07.03.2011, 18.09
Auton käyttämiseen työmatkoilla on monia syitä. Kaikki autoilijan mielestä hyviä. Osan ymmärrän, osaa ei. Sitä en ymmärrä, että ehdoin tahdoin muutetaan jonnekin takamaille ja sitten vielä valitetaan siitä, että pitää ajaa autolla ja vielä ruuhkassa.

Aiheesta olen sitä mieltä, että kaikenlainen törttöily ja piittaamattomuus on liikenteesä lisääntynyt. Se näkyy siinä ohituksissa ja kiilailussa ja siinä, ettei väistämisvelvollisuudesta välitetä. Ennen vilkulla osoitettiin aikomusta vaihtaa kaistaa ja tilaa tehtiin. Nyt vilkku pannaan päälle ja käännetään rattia ja mennään. Suoraan ajavan on vain väistettävä. Ainoa asia, joka suomalaiselle on mennyt perille, on se, ettei moottoritien vasenta kaistaa tule käyttää tarpeettomasti. Sen verran paniikissa ja kiireellä on paluu ohituksen jälkeen tehtävä.

phebis
07.03.2011, 18.14
No oho. Entäs ne lyhyet sitten?

Vaimolla työmatka 6 km. Autolla sen ajaa 10 minuutissa. Polkupyörällä 18 minuutissa. Kävelee 38 minuutissa.

Bussilla menee 41 minuuttia, jos jälkimmäinen vaihtoyhteys toimii, niinkuin se ei ikinä tee. Työajat ihan ympäri vuorokauden, usein 12-13 tunnin työpäivän jälkeen yöllä lumimyrskyssä 15-20 kilon matkalaukun kanssa. Ja töihin mennessä pitäisi näyttää edustavalta ettei koko vuoden rahaa lentolippuihin säästäneet Bangkokin tuulipukulomalaiset pääsisi nurisemaan nettipalstoilla että "lentoemolla oli tukka sekaisin, hiki ja kuivat kyynärpäät". Asumme PK-seudulla, tässä on kehäradat, Kehä III:set ja bussipysäkit vieressä.

Onko se auto nyt sitten tosiaan k*rvänjatke, ja kerrotko miten tosta työmatkasta selviytyy muulla kuin omalla autolla?

Muuttakaa muualle, tai vaimos vois vaihtaa työpaikkaa? Kaikki kolme (työpaikka, työmatka, koti) on kuitenkin muutettavissa ihan omaehtoisesti...

haedon
07.03.2011, 18.23
..... Yleensä aina että kolmion takaa auto kaahaa suoraan kylkeen/eteen. Ei ennen tämmöistä ollut...:(.....
Näitten yleistymistä minäkin olen ihmetellyt parina viime vuonna ja varsinkin talvisaikaan. Eikö se mene ihmisten jakeluun että juuri talvella sitä ei voi tunkea joka väliin kun ei se auto pysähdy niin äkkiä.

hannupulkkinen
07.03.2011, 18.33
Sama juttu. En edes tarvitse vilkkua kun en koskaan ole toisten edessä tukkona kuten ketjun aloittaja.
Ajatelkaa että jos joudutte ohitetuksi niin olette syyllinen siihen omalla töppöilyllänne. Ei teitä yleensä turhaan ohitella vaan ohittajalla on vahva tarve päästä ohi.
No joo!

haedon
07.03.2011, 18.45
No joo!
No ei tietenkään;). Se mikä siinä nopeusrajoituksessa sanotaan niin sehän on ylin sallittu nopeus. Vaikka itse tuleekin ajettua aina vähän yli niin jos nyt joku ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti niin eihän se oikeuta minua ohittamaan, ainakaan muuta liikennettä vaarantaen. Silloin ajellaan kiltisti perässä turvallisen välimatkan päässä ja ohitetaan sitten jos se on turvallista tai sitten ei. Ei ymmärrä noita jotka tarvitsevat mikrometrin mittaisen falloksensa jatkeeksi viisi metriä peltiä jossa "ei toimi" vilkut ja joilla ei voi ajaa kuin toisten puskurissa kiinni ja voi kiilata toisten eteen miten huvittaa.

hannupulkkinen
07.03.2011, 18.54
Tähän pitää ihan oikeasti puuttua. Se menetys on sinulle muutamia minuutteja, mutta kun menettää joka päivä suuntaansa sen 10 min, varastaa kuppaaja aikaa yli puolitoista tuntia viikossa. Ja kyllä, se on minulta pois.

Niin onhan se 20 minuuttia tosi paljon aikaa.
Jos ajan nopeusrajoitusten mukaan Lapinmatkallani tai aika usein navin mukaan 5 kilsaa ylikin jos tie on hyvä ja näkyväisyyttä riittävästi. Kuinka ollakaan niin pian on bemari roikkumassa puskurissa ja ohi pitää päästä heti, vaikka kilsan päässä olisi suoraa, jossa voisi ajaa ohitse turvallisesti.

Ajan joka päivä töihin 27 kilsaa suuntaan. Onneksi suurin osa on moottoritietä. Ajelen rajoitusten mukaan. Kuitenkin koko ajan menee vasenta kaistaa ohi kiireisiä noin 10-20 kilsaa yli rajoitusnopeuden.
Usein vielä kelistä riippumatta. Edes pöllyävä lumi ei estä ohittelua ja paljon näkee niitä, jotka heti ohituksen jälkeen nousevat oikealle rampille.
Ajan säästö tällä 20 kilsan moottoritieosuudella näillä ohittelijoilla on muutama minuutti.
Helsinginseudulla voisi ajatella kuuluvan seudun ominaisuuksiin sen, että kehillä ajetaan joskus hitaastikin. Ruuhkasuomen etuja.
Euroopan keskuksessa Brysselissä ajaneena voin todeta, että Helsingin seudun liikenne sujuu hyvin.
Jos haluaa säästää 20 minuttia päivässä niin tervetuoa Kuopijoon ajansäästöön. Viikossa säästää jo niin paljon, että Helsigissä voi sitten sitä säästöä kulutella pitkään.;)
Ajansäästön sijaan olisi autoilijoiden syytä kyllä keskittyä turvallisuuteen.
Minulla ei ainakaan ole kiire hautaan. Senverran kivaa on tämä pyöräilynharrastajan elämä.:D

A.M.®
07.03.2011, 18.56
Mutta ne jotka tarkoituksella ajavat alle sallitun nopeuden, tulisi aina antaa tilaa ohitusta varten!

Concorde
07.03.2011, 19.39
mutta ne jotka tarkoituksella ajavat alle sallitun nopeuden, tulisi aina antaa tilaa ohitusta varten!

+1

Archie
07.03.2011, 20.08
Muuttakaa muualle, tai vaimos vois vaihtaa työpaikkaa? Kaikki kolme (työpaikka, työmatka, koti) on kuitenkin muutettavissa ihan omaehtoisesti... V*ttu mikä neropatti. Tän lähempänä tuota työpaikkaa ei voi enää asua. Mikään ei ole kyllä niin kekseliäs kuin katkeroitunut viherpiipertäjä.

hannupulkkinen
07.03.2011, 20.16
+1
Vielä yksi plussa. Kuinkahan moni todella ajaa liian hiljaa tarkoituksellisesti tai pahuuttaan.

A.M.®
07.03.2011, 20.21
Vielä yksi plussa. Kuinkahan moni todella ajaa liian hiljaa tarkoituksellisesti tai pahuuttaan.

Monesti tuo kiusallinen nopeusero tulee auton mittarivirheestä ja sen huomaa kun vertaa navigaattorin näytössä näkyvään oikeaan nopeuteen.

Hulluja tilantteita syntyy aina, kun tämä mittariin tuijottava vielä hidastaa varmuuden vuoksi ennen nopeuskameraa....

usko juntunen
07.03.2011, 20.33
Monesti tuo kiusallinen nopeusero tulee auton mittarivirheestä ja sen huomaa kun vertaa navigaattorin näytössä näkyvään oikeaan nopeuteen.

Hulluja tilantteita syntyy aina, kun tämä mittariin tuijottava vielä hidastaa varmuuden vuoksi ennen nopeuskameraa....
Ja tuo taas johtuu herkälle säädetystä kamerasta. Ainakin 9 tiellä välähtää jos navissa 82km/h.(onhan se jo ylinopeus) Aikamoista silmäpalvontaa on meno tuolla tiellä. Välillä 100 ja tolpan kohdalla 70

phebis
07.03.2011, 20.44
V*ttu mikä neropatti. Tän lähempänä tuota työpaikkaa ei voi enää asua. Mikään ei ole kyllä niin kekseliäs kuin katkeroitunut viherpiipertäjä.

Eipä taida olla luetun ymmärtäminen sun vahvuuksia... Kuten sanoin, Akkas voi mennä vaikka Korson shellille tms. duuniin.. ku kerran "suunnilla" asutte. Eipähän tarvii olla siistinä duunissa, kanniskella raskasta laukkua tai muita inhottavia hommia. Tai voitte muuttakaa vaikka Pakkalaan.. siitä kulkee dösää kentälle jne... Mulle on se ja sama, millä sä tai te kuljette duuniinne, tai minkälaisia minuuttilaskelmia sä siitä väännät.

Ihan turhaan sä mulle avaudut jostain viherpiipertämisestä. Kyllä meilläkin on perheessä auto... Ihan sellanen hurjia ohituksia tekevä saksalainen. Ite tosin kuljen työmatkat julkisilla, koska IHAN OIKEESTI pääsen nopeammin.. syy siihen, että pääsen junalla nopeammin on kaikki ULKOPAIKKAKUNTALAISET niinku VANTAALAISET tai ESPOOLAISET, ku ne tulee tänne HELSINKIIN niillä AUTOILLA!

Annan sulle pienen neuvon elämään. Ymmärrä ja tule ymmärretyksi. Toi helpottaa kummasti monessakin elämän käänteessä... Ei tarvii heti nousta takajaloilleen huutamaan, jos joku on eri mieltä jostain asiasta.:cool:

Grandi66
07.03.2011, 20.59
Ihan omasta kokemuksesta. Pääkaupunki seudulla pääsee julkisella hyvin, jos asuu sen reitin varrella. (Asunut Vantaalla, Espoossa ja Helsingissä) ja kukaan ei ihmetellyt ku ei ollut ajokorttia. Täällä on ihmetelty kuinka sie pärjäät ilman autoa, ja vastaus on "ihan hyvin".

Kaikkia ei voi miellyttää ja kaikkien kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä.

juminy
07.03.2011, 21.12
Asumme PK-seudulla, tässä on kehäradat, Kehä III:set ja bussipysäkit vieressä.Joks se kehäratakin on valmis? Asuttiin siinä kentän kupeessa vielä joku aika sitten ja melkeen kätevämmin pääsen julkisilla kentälle täältä Herttoniemenrannasta kuin siitä Ruskeasannasta pääsin.

Melkein liittyi aiheeseen. Joo, on hasardia ja tötölin ite tänään yhen kaistanvaihdon. Oma moka tietenkin eikä siitä selittelyjä, mutta vähintään vastaava vaaratilanne aiheutui provosoituneen tötöilyn uhrin edesottamuksista. Parempihan se tietenkin olis, ettei koskaan mokailisi mitään, että sinänsä. Täytyy taas koittaa tsemppailla.

ULKOPAIKKAKUNTALAISET niinku VANTAALAISET tai ESPOOLAISET, ku ne tulee tänne HELSINKIIN niillä AUTOILLA!Kostoksi ajan arkipäivisin Ääspooseen ja back yksityisellä kyrvänjatkeellani. Joku palkinto vois olla paikallaan?

apatceh
07.03.2011, 21.36
Normaalisti minun viikonloppu- ja lomareissulla 500km pohjoiseen päin näkee monenlaista ohittajaa ja kiilaajaa. Perjantaina 25.2 lähdin ajelee rentoutunein mielin eikä mieleeni jäänyt yhtään hullua. Takaisin ajelin 2.3 jolloin näin yhden kahelin. Normaalitilanteessa hulluja ohituksia näkee vähintään 10 kpl/suunta, joka on mielestäni paljon. Monesti on sydän käynyt kielen päällä. Enemmän touhoja näkee kaupunkiliikenteessä. Mm. suojatien tukkiminen, punaiset valot, äkkinäiset kaistanvaihdot nokan eteen jne.

kh74
07.03.2011, 22.10
Täytyy myöntää että eilen meni hermot kun on jo istunut ratissa pitkään ja edellä ajava pumppaa kaasua 75->85->75 ja sen takia et voi rennosti ajaa vakkari päällä ollenkaan. Ohi piti taas mennä.

Ei sitten tullu mieleen jättää vähän väliä ja laittaa vakkaria vaikka 79 km/h:iin? :D

Olisit tehnyt palveluksen koko takana tulevalle letkalle. Ei olis kenenkään tarvinnut ohittaa ketään.

kh74
07.03.2011, 22.13
Ärsyttää vaan tuollaiset "Ei mulla oo mihinkään kiire" tai "Voin ihan hyvin olla sen 10 minuuttia myöhemmin perillä" -tyypit ja sitten ajellaan alle nopeusrajoitusten. Ja vielä ihmetellään kun ohitellaan.

Ooksää trolli, vai eksää tosiaan oo tajunnu että lain mukaan pitää ajaa alle nopeusrajoituksen?

Archie
07.03.2011, 22.16
Eipä taida olla luetun ymmärtäminen sun vahvuuksia... Kuten sanoin, Akkas voi mennä vaikka Korson shellille tms. duuniin.. ku kerran "suunnilla" asutte. Eipähän tarvii olla siistinä duunissa, kanniskella raskasta laukkua tai muita inhottavia hommia. Tai voitte muuttakaa vaikka Pakkalaan.. siitä kulkee dösää kentälle jne... Mulle on se ja sama, millä sä tai te kuljette duuniinne, tai minkälaisia minuuttilaskelmia sä siitä väännät.
Oi voi sentään reppanaa. Jos sulle on ihan se ja sama millä kuljetaan töihin ja montako minuuttia siihen kuluu, niin miksi sitten vaivauduit vastaamaan?

Ihan turhaan sä mulle avaudut jostain viherpiipertämisestä. Kyllä meilläkin on perheessä auto... Ihan sellanen hurjia ohituksia tekevä saksalainen. Ite tosin kuljen työmatkat julkisilla, koska IHAN OIKEESTI pääsen nopeammin.. syy siihen, että pääsen junalla nopeammin on kaikki ULKOPAIKKAKUNTALAISET niinku VANTAALAISET tai ESPOOLAISET, ku ne tulee tänne HELSINKIIN niillä AUTOILLA!
Jos katsotaan sitä työpaikkaomavaraisuutta, niin lienee ihan s44tanan hyvä että ULKOPAIKKAKUNTALAISET käy siellä teidän niemelle rakennetussa kylässä töissä, muuten jäisi nekin hommat tekemättä. Helsinkihän on - jos tarkastellaan vaikka Suomen keskipisteestä - reunassa, syrjässä ja huonojen yhteyksien päässä. Jos taas tarkastellaan Euroopasta käsin, niin se on saaressa ja meren takana. Mutta onneksi helsinkiläiset ovat kuin kykloopit sokeiden valtakunnassa - kuninkaita. Sääli että se ainoa silmä näyttää olevan ruskea ja ryppyinen.

Annan sulle pienen neuvon elämään. Ymmärrä ja tule ymmärretyksi. Toi helpottaa kummasti monessakin elämän käänteessä... Ei tarvii heti nousta takajaloilleen huutamaan, jos joku on eri mieltä jostain asiasta.:cool:
Jeppis, ja samaa sullekin. Pysy siellä Helsingissäsi vaan, mä muutan kohta enemmän maalle niin ei tartu toi piponkiristys enää enempää.

Jani R.
07.03.2011, 22.31
Ei sitten tullu mieleen jättää vähän väliä ja laittaa vakkaria vaikka 79 km/h:iin? :D

Yleensä siinä takaluukusta tunkee joku maasturi tai pakettiauto puoliksi sisään siinä vaiheessa, joten parempi vain poistua ahtaasta tilanteesta, jossa edellä ajava jarruttelee ja takana tuleva "työntää".

Hannu S
08.03.2011, 07.16
On se vaikeeta :) Mun mielestä täällä(=siis suomi) toimii liikenne ihan kivasti ja ihmiset yleisesti ajavat todella siististi ja liikennesääntöjen mukaan.

Petri100
08.03.2011, 07.48
On se vaikeeta :) Mun mielestä täällä(=siis suomi) toimii liikenne ihan kivasti ja ihmiset yleisesti ajavat todella siististi ja liikennesääntöjen mukaan.

En kanssa oikeasti ymmärrä mikä tässä nyt on ongelma. Toiset ihmiset? Jos ei tykkää ihmisistä niin pysyy kotona. Parempi antaa vaan kiireisten mennä ja pitää huoli omasta ajosta.
Jos on oikeasti huomautettavaa toisen ajosta niin käy reilusti sanomassa eikä mumise vaan itsekseen. Sitten voi nenä vinossa miettiä miksi toisen ajotyyli on niin henkilökohtainen loukkaus.

Smo
08.03.2011, 07.51
Tuonne ylöspäin mennessä varsinkin itärajan lähellä ainakin mulle eniten verenpaineen kohoamista on aiheuttaneet itärajan takaa tulevat itsemurhakandidaatit.. yks seurue ja koko letkalla selvästi kiire, ohittivat yks toisensa perään pahoissa paikoissa niin ajoin sitten reippaasti (20-30 yli) ettei ohittais pahassa paikassa ja hidastin sitten turvallisessa ohituspaikassa.

VesaP
08.03.2011, 08.14
Ajelen kotiini päivittäin vanhaa hämeenlinnantietä, enkä koskaan ohita autoa, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaista suurinta sallittua nopeutta.
Mutta aina silloin tällöin eteeni tulee joku muusta liikenteestä piittaamaton yksilö, joka ei osaa väistyä, vaan aiheuttaa jurnuttamisellaan vaaratilanteita. Yleensä samaisen yksilön ohittaa ueampi auto, joten kukahan tässä on se suurin aiheuttaja "tarpeettomiin ohituksiin". Usein käy vielä niin, että kun olen ohittanut, saa ohitettu potkittua moponsa samaan nopeuteen minun kanssa, jota sitten pitää kilometrin kaksi ja alkaa taas valuttamaan nopeuttaan alaspäin.

+1

Tämän tekstin olisin voinut itsekin kirjoittaa sanasta sanaan! Niin hyvää tekstiä ja niin täysin totta että quottaan tämän täysimääräisenä tuohon ylös!

VesaP
08.03.2011, 08.19
Näitten yleistymistä minäkin olen ihmetellyt parina viime vuonna ja varsinkin talvisaikaan. Eikö se mene ihmisten jakeluun että juuri talvella sitä ei voi tunkea joka väliin kun ei se auto pysähdy niin äkkiä.

Täällä etelässä on tiesuunnittelija tehnyt niin mukavasti noi bussipysäkit että ainakin vanhalla hämeenlinnanväylällä (tie 130) KAIKKI bussipysäkit on suoraan risteyksessä kiinni. No, nyt nämä idiootit käyttää sivutieltä tullessaan sitä 10 metrin bussipysäkki kiihdytyskaistanaan ja tunkevat siitä sit suoraan eteen/kylkeen. Ei se romu kerkeä kiihtyä siinä jäisellä ja lumisella bussipysäkillä 80 km/h vauhtiin jotta se ei aiheuttaisi vaaratilanteita kun jollain 40 km/h vauhdilla kääntyykin 80-90 vauhtia ajavan eteen. Ja siinä kun kokoajan kulkee vielä pyörätiekin siinä tien 130 vieressä, niin kevyenliikenteen kulkijat on kyllä vapaata riistaa noissa risteyksissä. Autot ei MILLÄÄN voi nähdä/pysähtyä ajoissa jos joku vaikka fillarilla just laskettelee pyörätietä menemään. Käykääpä vaikka seuraamassa tien 132 ja 130 risteystä ruuhka-aikaan (kello 06-10) niin näette mitä tarkoitan... Kyllä, olen avautunut asiasta poliisille, lupasivat ottaa kohteen seurantaan, mutta en ole KERTAAKAAN poliisia nähnyt siinä. Niille on tärkeämpää jos joku ajaa jossain tyhjällä tiellä 15 km/h ylinopeutta...

pena57
08.03.2011, 08.40
Nyt tarttee munkin avautua, kun oon VesaP:n kanssa samoilla linjoilla noista kuudenkympin kuskeista. Voitte sanoa mua asennevammaiseksi jos haluutte, oon vielä ajanu ralliakin (sitä oikeeta, myös paikallisessa MM:ssä joskus nuorena), ni että kaikki nuppivikaisen kriteerit tulee täytettyä. Ai juu sakemanniautoo mulla ei oo ollu ku joskus nuorena kloppipoikana, mutta pääsee noilla muillakin riittävästi, eli ainaki 120:ä.

On se kumma, kun on kaunis päivä ja kuiva asvaltti, ni tarttee 80:n alueella ajaa kuuttakymppiä ruuhka-aikaan, ei siinä mitkään mittarivirheet ole selityksenä. Ainakin täällä meilläpäin ( Naantalin pikatie ) porukat ajaa max. seitsemääkymppiä aamuin illoin, kun ollaan töihin/kotiin menossa. Sen toki ymmärrän, että keliolosuhteet vaikuttaa nopeuteen, en itsekään aja sumussa satasta. Mutta normaalikelillä ei pitäisi tuottaa kauheita vaikeuksia ajella edes vähän lähellä suurinta sallittua nopeutta.

Sitten on vielä ne kotona ajavat, jotka ei missään kohtaa käytä vilkkua, ja tuuppaavat eteen kolmion takaa ... On se kumma, miksi päätiellä olevan muka tarvitsisi väistää kolmion takaa tulevia, onko se sitä kaivattua joustoa, kun päätietä ajavan täytyy tehdä hätäjarrutus, että kolmion takaa pääsee turvallisesti tielle. Mulle on ainakin opetettu autokoulussa n. vuonna 5 ekr, että päätiellä ajavalle on annettava esteetön kulku.

Mua ei pieni ylinopeus todellakaan haittaa yhtään, jos verrataan niihin puuaivoihin, jotka ei käytä vilkkua. Poliisin on vissiin vaikeempi puuttua vilkunkäyttöön, kuin ylinopeuteen, ainakin on helpomoi valvoa, kun ei tarvi kuin laittaa tutka tienvarteen.

Ja sitten vielä yksi liikenteen todella suuri vaarantajaryhmä: 25 - 35-vuotiaat naiset. Niillä on pari kersaa takapenkillä, pitäähän niitä seurata, etteivät ole pahanteossa, kun ovat hiljaa ... mitähän se naapurin rouva on mahtanut laittaa ruuaksi perheelle, no on hyvää aikaa jutella senkin kanssa kännykässä tässä ajellessa. Liikenteen seuraaminen jää totaalisesti paitsioon: ajellaan todella vaihtelevalla nopeudella tien laidasta toiseen, ei käytetä vilkkua ja pysähdytään, ei stop-merkin kohdalle, vaan sen jälkeen kevyen liikenteen väylälle jne.

Poliisin tarttis valvoa liikenteessä vähän jotain muutakin kuin pelkkiä ylinopeuksia.

Grr
08.03.2011, 09.12
Mua on alkanu yhä enenevässä määrin vituttamaan moottoritiellä vasenta kaistaa jumittavat autot. Jumalauta, ajetaan metrin turvavälillä, jarruvalot palaa liikenne pumppaa, oikea kaista olis silmänkantamattomiin tyhjänä. No, käy se oikeakin kaista jonon ohituskaistasta.

Pekka L
08.03.2011, 09.37
Tehkääpä joskus pieni testi. Ottakaa vaikka kymmenen normaalin työmatkan ajoajasta keskiarvo. (=1 viikko) Siihen mahtuu varmasti jo tunareitakin eteen.

Menkää sitten ajamaan se työmatka vaikka arkena kolmelta yöllä kun liikenne on minimaalista. Ajelkaa rajoitusten mukaan ja noudattakaa liikennesääntöjä. Vaikka on tyhjiä risteyksiä, niin pysähtykää punaisiin. Katsokaa se ajoaika.

Tulos voi yllättää.

Sekin taitaa yllättää jotkut, että ruuhkassa ajetaan hiljempaa. Se nyt vaan on niin, että tielle ei mahdu määräänsä enempää autoja. Jos vauhti on 80, niin jonkunlaisella järjenjuoksulla varustettu ihminen pitää edes jonkunlaista väliä edellä ajavaan. 40 metrin välillä (= liian lyhyt) autoja menee kilometrille ~22kpl, 20m välillä 40kpl ja 15m välillä 50kpl (5m/auto)
Saa olla aika saatanan fakiireja jotka pitää vauhdin kahdeksassakympissä 20m välillä (=alle 1s välein autoja) Se ei vaan yksinkertaisesti onnistu.

Mikrometri
08.03.2011, 09.39
Ei siinä tarvitse mitään jonoa oikealla olla vaan joku patonkikottero ohittaa paria rekkaa niin silloin voi pikaisesti käydä vasemmalla rekkojen välissä niin samalla kertaa pääsee ohi rekoista ja siitä patongista.
Ajoitus vaan pitää olla kohdallaan kun tuikkaa menemään.

Highlander
08.03.2011, 09.48
hannupulkkiselle banaania ylläpidon toimesta näin trollaavan ketjun avauksesta :rolleyes:

phebis
08.03.2011, 11.00
Oi voi sentään reppanaa. Jos sulle on ihan se ja sama millä kuljetaan töihin ja montako minuuttia siihen kuluu, niin miksi sitten vaivauduit vastaamaan?

Jos katsotaan sitä työpaikkaomavaraisuutta, niin lienee ihan s44tanan hyvä että ULKOPAIKKAKUNTALAISET käy siellä teidän niemelle rakennetussa kylässä töissä, muuten jäisi nekin hommat tekemättä. Helsinkihän on - jos tarkastellaan vaikka Suomen keskipisteestä - reunassa, syrjässä ja huonojen yhteyksien päässä. Jos taas tarkastellaan Euroopasta käsin, niin se on saaressa ja meren takana. Mutta onneksi helsinkiläiset ovat kuin kykloopit sokeiden valtakunnassa - kuninkaita. Sääli että se ainoa silmä näyttää olevan ruskea ja ryppyinen.

Jeppis, ja samaa sullekin. Pysy siellä Helsingissäsi vaan, mä muutan kohta enemmän maalle niin ei tartu toi piponkiristys enää enempää.

Ei mua pipo kiristä... kuten jo sanoin, niin mun puolesta ihmiset saa liikkua aivan millä haluavat - pyrin olemaan suvaitsevainen ihmisten valintojen suhteen, kunhan niillä ei tahallisesti aiheuteta suurta vahinkoa muille. Itehän sä täällä useassakin topikissa tarjoilet "elämäsi ohjetta" ainoana mahdollisuutena onneen (vanhat jaguaarit ym). Miksi sä et anna ihmisten ajatella "viherpiipertäjäjuttujaan" jos ne tuntuu jollekkin tärkeiltä - elämän arvot eivät ole kaikille samoja.

Ja se mikä tähän pääkaupunkiseutuun tulee, niin arvasin, että vantaalaisena imaiset provosyötin - ja syvälle... Kaverille tämä tuli niin selväksi eräässä vantaalaisessa yökerhossa, ku joku tyyppi tuli sopertamaan "pidättekste hesalaiset itteänne jotenkin parempina?" johon kaverini vastasi "Ei, mutta ilmeisesti te pidätte"... no tyyppi sitten päätti vastata tähän nyrkillä, mutta onneks järkkärit oli hereillä ja tyypin ravintolailta päättyi.

ASIAAN:
Liikenne tosiaan välillä ärsyttää. Eniten liikennevalot, jotka eivät toimi "aallossa". Toinen mikä häiritsee suuresti, on autoilijat, jotka eivät huomioi jalankulkijoita. Tässä on monella suomalaisella opeteltavaa ja esimerkkiä tarjoilee monet Keski-Euroopan kaupungit. Huono suojatie ja liikennevalokuri johtaa surullisiin tapauksiin, kuten joitakin vuosia sitten Munkkiniemessä, kun saksalaisella autolla hurjastellut kaveri vetäsi punaisia päin (vieressä letka) ja letkan takaa tuli suojatietä pitkin pikkutyttö auton eteen - kuoli tietysti välittömästi.:mad:

Hannu S
08.03.2011, 11.18
ASIAAN:
Liikenne tosiaan välillä ärsyttää. Eniten liikennevalot, jotka eivät toimi "aallossa". Toinen mikä häiritsee suuresti, on autoilijat, jotka eivät huomioi jalankulkijoita. Tässä on monella suomalaisella opeteltavaa ja esimerkkiä tarjoilee monet Keski-Euroopan kaupungit. Huono suojatie ja liikennevalokuri johtaa surullisiin tapauksiin, kuten joitakin vuosia sitten Munkkiniemessä, kun saksalaisella autolla hurjastellut kaveri vetäsi punaisia päin (vieressä letka) ja letkan takaa tuli suojatietä pitkin pikkutyttö auton eteen - kuoli tietysti välittömästi.:mad:

Joo tämä on hieman outoa. Varmaan johtuu jostain "liikennekulttuurista", mutta tosi huonosti annetaan tietä suojatiellä. Itse olen koittanut aina antaa tietä, mutta myönnän että joskus vaan ei ajatuksissaan tajua. Varmaan vaikuttaa myös se, että kävelijät ovat tottuneet siihen etteivät autot anna tilaa. Aika hyvin kävellen liikkuessa kuitenkin loppujen lopuksi tulee tilaa kun vaan riittävän päättäväisesti kävelee eteen(kantsii ehkä sivusilmällä vähän seurata lähestyviä autoja kuitenkin...).

Toisaalta taas esimerkiksi turkissa ei kyllä kukaan autoilija paljon jalankulkijoita väistele, oli suojatie tai ei. Eipä ne kyllä paljon mitään muutakaan väistele ellei ihan pakko ole, ei sillä...

A.M.®
08.03.2011, 11.45
In se kumma, miksi päätiellä olevan muka tarvitsisi väistää kolmion takaa tulevia, onko se sitä kaivattua joustoa, kun päätietä ajavan täytyy tehdä hätäjarrutus, että kolmion takaa pääsee turvallisesti tielle. Mulle on ainakin opetettu autokoulussa n. vuonna 5 ekr, että päätiellä ajavalle on annettava esteetön kulku.

On joo päässyt monelta unohtumaan tämä. Itse en juuri piittaa rampilta tunkevista, pidän vauhtini rajoituksen mukaisena ja etenen omaa kaistaani.
Monta kertaa tämä rampilta tunkija joutuu hidastamaan ja sitten sillä keittää totaalisesti. Valot vilkkuu ja fingeriä heilutellaan suurieleisesti.

Tuo tilan antaminen rampilta tulevalla olis varmaan kohteliasta, mutta yksi ylimääräinen kaistanvaihto on aina oma riskinsä. Etenkin jos sen joutuu tekemään yllättäen toisen painostamana.

Eri asia on sitten liittymäajo ruuhkatilanteessa, missä ajonopeudet ovat matalat. Silloin tilan antamisesella, ns vetoketjuteknikalla on järkiperusteet.
Mutta 100-120km/h vauhdissa vilkkaassa liikenteessä kannattais pysyä omilla kaistoillaan.

Mikrometri
08.03.2011, 12.14
Mitä phebis on syönyt kun muisti on mennyt? Ei siellä Munkassa mitään letkaa ollut vaan se kuulapyssykauppias yritti A3 RS:llä ehtiä vanhoilla keltaisilla eli punaisilla läpi
ja onneton tunari ei ehtinyt. Sai kakkua teostaan.
Melkein samalla paikalla sitten bussikin veti pitkäksi ja taas oli kynttilöitä ja kukkia tolpan vieressä.
60 putosikin sitten siinä kohti 40 jotta dösätkin ehtii pysähtyä.

mth
08.03.2011, 15.25
Meitä on moneksi liikenteessä
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Pirkanmaa/1194669440664/artikkeli/hurja+takaa-ajo+pirkanmaalla+edes+poliisin+piikkimatto+ei+pysa yttanyt.html

onneksi ei käynyt kuinkaan.

Alkolukko + nopeudenrajoitin, kiitos.

Mikrometri
08.03.2011, 15.32
Noista vanhoista ilman ajonestoa olevista koslista mitä narkkarit pöllii päästäisiin eroon kun vaan reilusti nostetaan vakuutusmaksuja ja katsastusvaatimuksia niille.
Ei alkolukot auta siihen että autokanta on aivan liian vanhaa ja helppoa pölliä.
Ja kaikkissa uusissa autoissa on jonkinlainen "rajoitin".

phebis
08.03.2011, 15.55
Mitä phebis on syönyt kun muisti on mennyt? Ei siellä Munkassa mitään letkaa ollut vaan se kuulapyssykauppias yritti A3 RS:llä ehtiä vanhoilla keltaisilla eli punaisilla läpi
ja onneton tunari ei ehtinyt. Sai kakkua teostaan.
Melkein samalla paikalla sitten bussikin veti pitkäksi ja taas oli kynttilöitä ja kukkia tolpan vieressä.
60 putosikin sitten siinä kohti 40 jotta dösätkin ehtii pysähtyä.

Kirjottelin ulkomuistista ja tämän hain Wikipediasta. En tiedä, että onko 100% faktaa... " male driver of a black tuned Audi S3 Quattro car, a 32 year old CEO, was driving in the left lane when he approached the intersection that the girls were crossing. A stationary car was waiting to turn right, towards the shopping center, on the right lane. This car blocked the Audi driver's view on the pedestrian crossing leaving the driver unaware of the little girl walking behind the stationary car."

xs2jammu
08.03.2011, 21.31
No kait se on ikä tai jokin, mutta malttia on tullut liikenteeseenkin paremmin. Nykyisin ajan rauhallisesti duunimatkani motarilla ns. rekkakaistalla ajaen rekkojen vauhtia eli n. 90km/h. Jotenkin on meno vähemmän ressaavaa kuin ohituskaistalla. Vakkari päälle kun motari alkaa ja antaa V-kutosen mennä melkein kuin itsekseen.

Mikrometri
08.03.2011, 23.06
Tuossa Wikin jutussa oli kaikki samat virheet kuin Iltalehdenkin.

Tuntuu selvästi että osa tavitsee harjoitusta kun ei voi kaistaa vaihtaa talvella, on ajettava keskellä tietä kun koko tiestä on verot maksettu ja jne.
Ei talvirenkaista vielä alle 150km/h vauhdissa nastat irti lähde ja tuosta ottakaa mallia.

Uusi jäällä ajon nopeusennätys syntyi Oulun edustalla

Helsingin Sanomat

Jäällä ajon maailmanennätys syntyi, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen ajoi Audilla 331,610 kilometrin tuntinopeutta Oulun edustalla Pohjanlahdella.

Ennätys tehtiin merenjäälle auratulla 14 kilometrin pituisella radalla 6. maaliskuuta. Audi oli varustettu Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkailla.

Kun auto kulkee 331 kilometriä tunnissa, sekunnin aikana se pyyhkäisee 92 metriä. Renkaiden halkaisija venyy jopa 15–20 milliä.

Guinnessin ennätysorganisaatio määrittelee jäällä ajon maailmanennätykselle tarkat säännöt. Yhden kilometrin matkaan kuluva aika mitataan radan molempiin suuntiin ajettuna.

Maailmanennätys on näiden kahden mittauksen keskiarvo.

Lähtö on lentävä ja ajoon on aikaa yksi tunti. Jään tulee olla luonnollista, eikä sitä saa karhentaa tai käsitellä kemikaaleilla. Renkaiden pitää olla kaupallisesti saatavilla ja hyväksytyt tieliikennekäyttöön siinä maassa, jossa ennätys ajetaan.

Archie
08.03.2011, 23.10
Ja se mikä tähän pääkaupunkiseutuun tulee, niin arvasin, että vantaalaisena imaiset provosyötin - ja syvälle... Kaverille tämä tuli niin selväksi eräässä vantaalaisessa yökerhossa, ku joku tyyppi tuli sopertamaan "pidättekste hesalaiset itteänne jotenkin parempina?" johon kaverini vastasi "Ei, mutta ilmeisesti te pidätte"... no tyyppi sitten päätti vastata tähän nyrkillä, mutta onneks järkkärit oli hereillä ja tyypin ravintolailta päättyi.
Lässynlässyn. Mä pidän helsinkiläisiä lähinnä omanarvontuntonsa huipulla olevina ylimielisinä kusipäinä, enkä pidä itseäni mitenkään vantaalaisena. En ole täällä syntynyt, en asunut edes vuosikymmentä, enkä täällä asu enää kohtakaan. Mulle Vantaa on aivan se ja sama, mutta ihan pikkaisen vielä mitättömämpää osaa mun elämässä näyttelevät helsinkiläiset.

Pusuja sulle, kuule.

Smo
08.03.2011, 23.17
Oltiin muinoin tyttöystävän kanssa ajamassa itärajaa kohti muinaisella Maztalla.. kattelin vähän jotain muuta ja yhtäkkiä oli venäläinen mersu keulan edessä meidän kaistalla. Onneksi oli refleksit tallessa.. muuten oltaisiin ehkä jossain muualla.

Smo
08.03.2011, 23.28
Mä pidän helsinkiläisiä lähinnä omanarvontuntonsa huipulla olevina ylimielisinä kusipäinä, enkä pidä itseäni mitenkään vantaalaisena.

Näin paikallisena sanoisin että Espoolaiset ajaa paljon törkeemmin. Ainakin Länsiväylällä. Vaikka tänään joku lauttasaarelainen Bemari tulikin aika vauhdikkaasti takaa kun Espoosta päin tulin Laruun ja ajoin jotain 90km/h, ryhmityin Laruun kääntyvälle kaistalle just samaan aikaan kuin tää toinenkin ja se auto vaihto takas toiselle kaistalle ja ohi just ennen liittymää ja meni siitä vajaan kahden auton mittasesta välistä mun eteen ja sinne ramppiin johon mäkin sen perään. Ihan ei ymmärrä.

Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt ihan muuten vaan vähän kiihdyttää se kahden auton kokoinen väli umpeen. Olis herra sitten päässyt seuraavaan liittymään tai jarruttelemaan ahkerasti.

PMT
08.03.2011, 23.29
Tänään ihmettelin Saloon ajaessani kun kehä 3,selta asti Taksi mese ajoi perässäni Lohjalle asti n, 50m päässä, oma ajonopeuteni vakionopeuden säätimellä oli 100-101 GPS,n mukaan,on ensimmäinen taxi pitkään aikaan joka noudatti nopeusrajoitusta kirjainmellisesti. Tosin tullessani Leppävaaran tunnelin jälkeen Konalaan päin on pitkän matkaa 50 rajoitus jossa yksi Fusion kuski meinas keulaan osua kun eteen kaistaa vaihtoi alle metrin etäisyydelle , entiedä miksi formula kuskiksi itseään luuli. kuitenkin kun rajoitus muutui 80 hänen nopeutensa ei ollut varmaan 70, äkään. Eli päivän saldo hyvää ja pahaa.

Smo
08.03.2011, 23.50
Sitäkään ei ihan ymmärrä kun 80-alueella jotkut ajaa jotain 75, sit kun ajan niiden takana niin 60-alueelle tullessa ne ajaa sitä samaa 75 :rolleyes:

Antti Salonen
09.03.2011, 01.46
Pitää sanoa tohon "auto"kulttuuriin se, että ainoa maa jossa olen pelännyt kunnolla on Suomi. Jopa Egyptissä oli sujuvampi liikenne kuin täällä.
Tämä pisti hymyilyttämään! Missään en ole pelännyt liikenteessä yhtä paljon kuin Kairossa, ja hulluja vertailukohtia erityisesti noilta nurkilta on tullut testattua iso läjä. Saudi Arabiaa voi myös lämpimästi suositella autoilusta kiinnostuneille elämysmatkailijoille.

Pekka L
09.03.2011, 06.27
Kolin erämessujen tunnuslaulukilpailun tuomarikin kaahaa. Mihin tässä maailmassa voi enää luottaa, jos ei nukkumatinsinisiin silmälaseihinkaan:(
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011030913326989_uu.shtml

Archie
09.03.2011, 08.43
Näin paikallisena sanoisin että Espoolaiset ajaa paljon törkeemmin. Ainakin Länsiväylällä. Vaikka tänään joku lauttasaarelainen Bemari tulikin aika vauhdikkaasti takaa kun Espoosta päin tulin Laruun ja ajoin jotain 90km/h, ryhmityin Laruun kääntyvälle kaistalle just samaan aikaan kuin tää toinenkin ja se auto vaihto takas toiselle kaistalle ja ohi just ennen liittymää ja meni siitä vajaan kahden auton mittasesta välistä mun eteen ja sinne ramppiin johon mäkin sen perään. Ihan ei ymmärrä.
Joo, idioottia käytöstä, mutta miten sä sitten pystyit lukemaan että se bemaristi oli espoolainen tai larulainen? Läänikohtaisista rekisteritunnuksista luovuttiin 1989, vaikka sitä ennen pk-seudulla jaettiin eri kirjainyhdistelmiä eri kaupungeissa.

Mikrometri
09.03.2011, 08.53
Ai sitä ihanaa A-aikaa. B oli kanssa OK. Muuallakin Suomessa sai tietä kun peilissä näkivät A tai B alkuisen rekkarin.
Täysin tarpeeton uudistus tuo 1989.

Liraren
09.03.2011, 09.32
Taas on huudeltu. Mutta ei kai sille enää mitään voi, kun on menny nuita tappajien ja kusipääohittajien ja kaahraiden autoja ostamaan. Ennen ajelin kyllä ihan erilailla, ku isin japanilaisilla piti ajaa.

Te, jotka ette koskaan ole bemaria ajaneet, niin käykää kokeileen ja tulkaa raportoimaan, muuttiko se automerkki teidän ajotyylinne.

Tässä vielä polttoainetta loppupäivän avautumisiin:

http://tankpadshop.fi/images/bmw_logo.jpg

Valitettavasti me ollaan jo eellä!

brewster
09.03.2011, 09.42
mulla on kaks baijerilaisen moottoritehtaan moottoripyörää

Fjälle
09.03.2011, 09.47
Kun kerran ruvetaan

http://www.voicesafe.co.uk/images/logos/citroen_logo.gif

Mikrometri
09.03.2011, 11.15
mulla on kaks baijerilaisen moottoritehtaan moottoripyörää
Bemarin motskarit tulee Berliinistä, ei Munchenistä.

Mitä tuo yksi patonkimerkki tekee tässä topikissa?

juminy
09.03.2011, 12.01
Mitä tuo yksi patonkimerkki tekee tässä topikissa?Luepa topikin otsikko uudestaan, niin eiköhän valkene.

Fjälle
09.03.2011, 12.03
-> Mikrometri

Patongit roikkuu jaloissa - sähän sen jo mainitsitkin ;)

"Ei siinä tarvitse mitään jonoa oikealla olla vaan joku patonkikottero ohittaa paria rekkaa niin silloin voi pikaisesti käydä vasemmalla rekkojen välissä niin samalla kertaa pääsee ohi rekoista ja siitä patongista."

brewster
09.03.2011, 12.07
Bemarin motskarit tulee Berliinistä, ei Munchenistä.

.....?

baijerilainen se on tuo berliinin tehdaskin

Mikrometri
09.03.2011, 14.12
Porschen Stuttgartin ja BMW:n Munchenin fabriikin nähneenä niin suurin ero oli siinä että Porschet oikeasti kasattiin ja koeajettiin sakujen toimesta mutta Bimmerit vaan ajettiin junaan Bosforin salmen itäpuolelta tulleiden toimesta ja BMW:llä painoivat urakalla duunia.

Archie
09.03.2011, 15.19
Porschen Stuttgartin ja BMW:n Munchenin fabriikin nähneenä niin suurin ero oli siinä että Porschet oikeasti kasattiin ja koeajettiin sakujen toimesta mutta Bimmerit vaan ajettiin junaan Bosforin salmen itäpuolelta tulleiden toimesta ja BMW:llä painoivat urakalla duunia.
Bemarin kanssa samaa filosofiaa noudattaa myös Mercedes-Benz, kertoi kaveri joka haki sieltä viimeisen Mersunsa...

Bosporin, Bosforin.

brewster
09.03.2011, 18.29
Sekös se jupeista tuntuu kaamealta kun turkkilaiset on päässy tehtaalla hiplaamaan heidän pyhiä lehmiään

Fjälle
09.03.2011, 21.15
M(B)aailman arvostetuinta turkkilaistekniikkaa :D

Jani73
09.03.2011, 21.29
Sekös se jupeista tuntuu kaamealta kun turkkilaiset on päässy tehtaalla hiplaamaan heidän pyhiä lehmiään

Ei koske suomiautoja. Ne on valmistettu aivan omalla linjallaan, jossa on akkreditoidut saksalaisasentajat varmistamassa karvalakki-mallien tinkimättömän laatutason. Korkeintaan turkkilaiset saavat lasiseinän takaa katsella tuota saksalaisen autoteollisuuden ylpeyttä.

Kaahailua
http://www.youtube.com/watch?v=MlyG-s5TsWM&feature=related

juminy
09.03.2011, 23.43
Njoo totta. Suomiauto on aina Suomiauto ja pitää arvonsa.

Smo
10.03.2011, 01.15
Joo, idioottia käytöstä, mutta miten sä sitten pystyit lukemaan että se bemaristi oli espoolainen tai larulainen? Läänikohtaisista rekisteritunnuksista luovuttiin 1989, vaikka sitä ennen pk-seudulla jaettiin eri kirjainyhdistelmiä eri kaupungeissa.

No kuvittelin että tyajan jälkeen Espoosta Laruun päin tuleva auto joka kääntyy larun ekasta liittymästä asuntokadulle on larulainen. Sitten taas nää jotka ajaa iltapäiväruuhkassa länsiväylää metrin päässä puskurista isoilla katumaastureilla Espooseen päin on Espoolaisia. Teknisesti mä oon helsinkiläinen, henkisesti osin espoolainen ja mielellään myös mökkiläinen. Ajelen yleensä lievää ylinopeutta mutta alle sakkorajojen ja liikenneturvallisuutta vaarantamatta.

brewster
10.03.2011, 08.02
Liikenneturvallisuuden vaarannus lisääntyy potentiaalisesti noopeuden lisääntymisen funktiona. Ei voi ajaa ylinopeutta vaarantamatta liikenneturvallisuutta. Eikä edes laillista nopeutta.

Fusion
11.03.2011, 22.06
Tänään oli muuten mielenkiintoista menoa Turunväylällä Espoosta länteen alkuiltapäivästä, kun lumi/räntäsade sai aikaan isoja ja syviä lammikoita tielle, joista varoitettiin myös sähköisillä opastetauluilla. Lähes kaikki lammikot olivat vasemmalla kaistalla. Nopeusrajoitus oli pudotettu 80 km/h:iin, mutta monia autoilijoita ei moinen rajoitus kiinnostanut pätkääkään. Ilmeisesti tienpitäjä ajatteli, että alentamalla rajoitusta ei kenenkään tarvitsisi käyttää vasenta kaistaa esim. rekkojen ohittamiseen.

Itselläni olikin sitten dilemma: ajaako satasta ja ottaa riski sakkojen saamisesta, vai rajoituksen mukaan ja lisätä veden takia vaarallisten ohitusten määrää. Päädyin kompromissiin, jossa ajelin vähän alle yhdeksääkymppiä ja jos/kun joku lähti ohittamaan, yritin helpottaa tilannetta parhaani mukaan esim. pudottamalla nopeutta, ajamalla mahdollisimman oikealla ja ennakomalla mahdolliset lammikot.

Eilen oli myös hassunhauska sooloileva mersukuski, joka Munkkiniemessä soitti mulle torvea, kun päästin pysäkiltä lähtevän bussin liikenteeseen. Tämän seurauksena tottakai provosoiduin, ja päästin jatkossa kaikki suojatielle pyrkivät jalankulkijat esteettömästi tien yli (kaksikaistaisella tiellä). -> Lisää torvensoittoa. Lopulta tie taas leveni nelikaistaiseksi ja n. 50-v rouvashenkilö pääsi ohitseni. Hänen edellään seuraavista valoista lähtenyt Audi TT ei kuitenkaan kiihdyttänyt tarpeeksi nopeasti, joten jälleen torvi soi. Kai rouvalla oli sitten huono päivä... :seko: Ja mulla lapsellinen asenne. ;)

Taustatietona vielä, että jos olosuhteet sallivat, niin itse ajan yleensä rajoitus + n. 3 km/h gps:n mittaamana.

SykkeListi
11.03.2011, 22.20
Lässynlässyn. Mä pidän helsinkiläisiä lähinnä omanarvontuntonsa huipulla olevina ylimielisinä kusipäinä, enkä pidä itseäni mitenkään vantaalaisena. En ole täällä syntynyt, en asunut edes vuosikymmentä, enkä täällä asu enää kohtakaan. Mulle Vantaa on aivan se ja sama, mutta ihan pikkaisen vielä mitättömämpää osaa mun elämässä näyttelevät helsinkiläiset.

Pusuja sulle, kuule.Taidat itse edustaa jotain tulvantuomaa sudeettisavolaista kantaa, tai muuta alemmuuskompleksista junttipopulaa. Ihan sama. Provosi ei oikein iske. Onko vaimosi easy jetillä vai norvegianilla töissä, Finskillehän emoilla on oikeasti jotkut kriteeritkin...:D

mutanaama
11.03.2011, 22.23
Ai ei provo pure:rolleyes:

SykkeListi
11.03.2011, 22.29
Ai ei provo pure:rolleyes:Ei oikeesti, olen elämäni kuluessa aika monta omasta synnyinpaikkakunnastaan alemmuuskompleksia ottanutta junttia tavannut, kunhan aikani kuluksi vastasin samaan sävyyn takaisin :D

huotah
11.03.2011, 22.34
Liikenneturvallisuuden vaarannus lisääntyy potentiaalisesti noopeuden lisääntymisen funktiona. Ei voi ajaa ylinopeutta vaarantamatta liikenneturvallisuutta. Eikä edes laillista nopeutta.

Tuo on niin totta. Samoin kuin kuolinpäivä lähenee joka päivä.

Mikrometri
12.03.2011, 14.16
Mää olen autojen suhteen jo valinnan tehtyt.
Italista ja ei takaovia.
Helsingin verotoimisto hoitaa loput.

Mikrometri
12.03.2011, 14.26
Italialainen ja ei takaovia.
Helsingin verotoimisto hoitaa loput.
Ilolla maksan sen kun saa ajaa millä haluan.

KriHa
12.03.2011, 14.47
Taidat itse edustaa jotain tulvantuomaa sudeettisavolaista kantaa, tai muuta alemmuuskompleksista junttipopulaa. Ihan sama. Provosi ei oikein iske. Onko vaimosi easy jetillä vai norvegianilla töissä, Finskillehän emoilla on oikeasti jotkut kriteeritkin...:D

Mitäpä jos säikeen pk-seudun henkisesti mopoikäiset keskustelijat jatkaisivat paskanjauhamista vaikka täällä (http://keskustelu.suomi24.fi/debate/2532). Vanne puristaa...

Grr
12.03.2011, 20.36
Tänään oli muuten mielenkiintoista menoa Turunväylällä Espoosta länteen alkuiltapäivästä
http://www.sss.fi/uutiset/204097.html

E.T.
12.03.2011, 21.32
Italialainen ja ei takaovia.
Hessullakin on fiat bravo. Mutta mentiin messuille mun mokanella kun siinä on takaovet ja oli akat mukana...:)

hannupulkkinen
12.03.2011, 23.34
Turvallisesti kotona Lapista. Vain kaksi k..päätä. Nainen: Audi, kylä, risteys keltaiset viivat molemmin puolin(Näkyivät lumen alta)
Nainen Honda katumaasturi, mutkan takaa vastaan väärällä kaistalla ohittaessaan. Onneksi oli ABS-jarrut, siis minulla.

JackOja
14.03.2011, 08.53
Turvallisesti kotona Lapista....

Komps. Ihmetellä vaan täytyy. Melkoista säätäjää tuolla on liikkeellä.

Alan olla sitä mieltä, että 70 vuotta täyttäneiltä on poistettava ajo-oikeus riippumatta lääkärin lausunnosta.

Kemi-Haukipudas -väli on tuskaa näköjään aina vaan... ohitustiet niille takapajuloille siinä välillä ja muutenkin koko pätkän modernisointi :mad:

kaakku
14.03.2011, 11.05
Tämän seurauksena tottakai provosoiduin, ja päästin jatkossa kaikki suojatielle pyrkivät jalankulkijat esteettömästi tien yli (kaksikaistaisella tiellä). -> Lisää torvensoittoa.
Liikennesääntöjen noudattamiseen vaadittiin provosointia? :mad:

Itse olen jalankulkijana alkanut pitää pitää oikeuksistani kiinni. Autoilijan tulee lain mukaan sovittaa nopeutensa siten että pystyy väistämään suojatielle astuvaa jalankulkijaa. Eli tiukka katsekontakti kuskiin ja jalkaa toisen eteen. Kyllä tulee tilaa. Suosittelen jokaiselle joka tuolla peltilehmien keskellä kävelee. Liikennekulttuuri ei muutu ellei sitä muuteta.

Muutama ihmisuhri voitaneen hyväksyä suuremman hyvän nimissä ;)

A.M.®
14.03.2011, 13.09
http://www.sss.fi/uutiset/204097.html

Tuota samaa kraateria löytyy kehä kakkoselta. Onneksi siellä oli paikkauspuuhat jo käynnissä.

YT
14.03.2011, 13.10
Tuollaisia on täällä melkein kaikki tiet olleet jo monta vuotta.

phebis
14.03.2011, 13.13

Itse olen jalankulkijana alkanut pitää pitää oikeuksistani kiinni. Autoilijan tulee lain mukaan sovittaa nopeutensa siten että pystyy väistämään suojatielle astuvaa jalankulkijaa. Eli tiukka katsekontakti kuskiin ja jalkaa toisen eteen. Kyllä tulee tilaa. Suosittelen jokaiselle joka tuolla peltilehmien keskellä kävelee. Liikennekulttuuri ei muutu ellei sitä muuteta.

Juuri näin!

Itse olen ottanut saman menetelmän käyttöön. Toisaalta pyrin olemaan "kuuliainen" punaisissa valoissa, eli myös jalankulkijana odottelen vihreitä.

Esim Lahdessa on hyvin huvittavaa käydä autolla: kun antaa jalankulkijalle suojatiellä tilaa ja viittoo "menehän vaan", niin ihmiset on ihan hölmistyneitä ja juoksee tien yli. Helsingissä minusta tämä on hieman pidemmällä ja ihmiset osaavat jo odottaa autojen pysähtymistä.:cool:

Vepa
14.03.2011, 13.15

Oikein. Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen johtuu pitkälti liian höveleistä jalankulkijoista. Jos tietä ylittävät kävelisivät reippaasti suojatielle sen sijaan, että jäävät taivastelemaan ajokaistan reunaan nenää tai jotain muuta kaivellen, niin kokonaisuudessaan liikenne olisi autoilijankin näkökulmasta sujuvampaa.

kaakku
14.03.2011, 13.16
http://pohdiskeleva.liftari.org/2011/03/13/pelkurikavelijat-tuhoavat-suojatiesaannon/
Naseva kirjoitus kävelijöistä. :)
Bongasin tuolta tsekkaa tämä! -ketjusta. Hyvää tekstiä.

Fusion
14.03.2011, 13.38

Olen täsmälleen samaa mieltä, että kulttuurin pitää muuttua enemmän toiset, ja ennen kaikkea suojattomammat liikkujat huomioivaksi. Nyt on täysin kaheli tilanne, että suojatiesääntöjä noudattava rikkookin liikennekulttuuria, ja kasvattaa sitä myötä onnettomuusriskiä.

Kaksikaistaisella tiellä päästän itse asiassa kyllä ilman provosointiakin kaikki selkeästi tien yli haluavat jalankulkijat menemään suojatien yli (sarkasmi on taitolaji ;)), mutta myönnän, että useampikaistaisilla teillä joutuu välillä tilannetta arvioimaan eri tavalla turvallisuuden takia (paradoksaalista sinänsä). :( Varsinkin, kun olen pakulla työn takia liikenteessä, ja rupean jarruttelemaan suojatietä lähestyessä, usein takana tuleva vaihtaa kaistaa ja painaa kaasua. Kun on nähnyt aitiopaikalta monia läheltä piti -tilanteita, joissa jopa vauvanvaunut ovat suojatiellä melkein jääneet ohittavan auton alle, niin liikenneympäristön paine käy aika kovaksi. Juridisesti syy ei tietenkään olisi ollut minun, mutta...

Jos joku on jo tehnyt päätöksen jarrutella suojatien edessä, silloin jarrutellaan itsekin, eikä siihen ole mitään poikkeuksia.

Köli
14.03.2011, 14.56
Juuri näin!

Itse olen ottanut saman menetelmän käyttöön. Toisaalta pyrin olemaan "kuuliainen" punaisissa valoissa, eli myös jalankulkijana odottelen vihreitä.

Esim Lahdessa on hyvin huvittavaa käydä autolla: kun antaa jalankulkijalle suojatiellä tilaa ja viittoo "menehän vaan", niin ihmiset on ihan hölmistyneitä ja juoksee tien yli. Helsingissä minusta tämä on hieman pidemmällä ja ihmiset osaavat jo odottaa autojen pysähtymistä.:cool:

Joo ei tämä ole niinhuonossa jamassa keskustassa, mutta ei sitä tarvitse montaa kilometriä maalaiskuntaan päin tulla, niin jo muuttuu, saatikka täällä kotosalla espoon takametsissä missä vaan painetaan kaasua kun joku lähestyy suojatietä. :seko:

kaakku
14.03.2011, 15.01
Seuraavalla kerralla Kölikin ottaa vaan rohkeasti reippaan askeleen suojatielle, me muut aktiivit muistamme kyllä uhrauksesi ;)

JiiH
14.03.2011, 15.12
Täältä ilmoittautuu yksi lisää. Olen jo vuosia herättänyt pahennusta noudattamalla suojatiesääntöjä autoillessani, ja edellyttämällä autoilijoilta samaa silloin, kun olen jalankulkijana.

Joskus, kun on muuten huono päivä, tekisi kyllä mieli avata auton ikkuna ja huutaa naama punaisena, kun jotkut jalankulkijat heiluttavat kiitollisena kättään suojatiellä. Mistä lähtien siitä pitää erikseen kiittää, että joku noudattaa lakia? Häpeäisivät.

Vepa
14.03.2011, 15.17
Joo ei tämä ole niinhuonossa jamassa keskustassa, mutta ei sitä tarvitse montaa kilometriä maalaiskuntaan päin tulla, niin jo muuttuu, saatikka täällä kotosalla espoon takametsissä missä vaan painetaan kaasua kun joku lähestyy suojatietä. :seko:

Tästä löytyy yhtymäkohta ajoneuvojen ylinopeuteen taajamissa. Jos moottoriajoneuvojen kuljettajat noudattaisivat rajoituksia, niin heillä olisi helpompaa hiljentää tai pysähtyä ennen suojatietä.

Insinöörinkatu ja Opiskelijankatu Tampereen Hervannassa ovat surullisia esimerkkejä väylistä, joilla ajoittain on vaikeuksia päästä turvallisesti kadun yli.

Pekka L
14.03.2011, 15.39
Heh. Ajoin lauantaina keskustassa, kadut aivan märkiä sulamisvesistä. Eteen tupsahti just pestyn näköinen vitivalkoinen uudenkarhea Anjovis. Sillä piti sitten ajaa 15-20km/h, ettei se VAAN kurastu. Se ei silti estänyt olemaan yhtään hiljentämättä kahden suojatien kohdalla, joista ensimmäisessä jalankulkija oli jo vasemmalla kaistalla keskellä ajorataa. Nokan edestä vaan. Jälkimmäisessä oikealta astumassa suojatielle, edestä vaan.

Jos ei olis ollut itsellä kiire viinakauppaan, olisin varmaan katsonut siinä yksisuuntaisella jonkun rapakon ja ohittanut sen just siinä...:rolleyes:

JackOja
14.03.2011, 15.44
...piti sitten ajaa 15-20km/h, ettei se VAAN kurastu...

Hehheh... itsekin tuskailin jonkin matkaa vastapestyn Jaguarin perässä Töölössä lauantai-iltana kun olin just ajanut 980 km märkiä teitä pitkin. Oli vähän sellainen olo että "MENE NYT jo sinäkin siitä kuhnimasta S*ATANA!" :D:o

Jani73
14.03.2011, 19.03
Oikein. Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen johtuu pitkälti liian höveleistä jalankulkijoista. Jos tietä ylittävät kävelisivät reippaasti suojatielle sen sijaan, että jäävät taivastelemaan ajokaistan reunaan nenää tai jotain muuta kaivellen, niin kokonaisuudessaan liikenne olisi autoilijankin näkökulmasta sujuvampaa.

Usein täällä turussakin tulee vastaan tilanne että tulee pysähdyttyä päästämään se nenää kaiveleva tyyppi tien yli, mutta jostain kumman syystä kun mitään liikettä ei ala tapahtua, niin pakkohan siinä on päästää kytkin ylös ja lähteä liikkeelle.
Eli jalankulkijoille hieman pelisilmää ja rohkeasti vaan tien yli, ei me autoilijat purra.
Toisaalta jalankulkijana pidän itse oikeuksistani kiinni ja pyrin hieman "opettamaan" noita autoilijoita.

Mutta kun lähestyy määrätietoisesti suojatietä ja astuu sillle, niin kyllä se autoilijakin pysähtyy ja liikenne sujuu jouhevasti.

Smo
14.03.2011, 20.09
Ei tarvis kun Liikenneturvan mainoskampanjan telkkariin otsikolla "autoilija väistää suojatiellä". Se kun pyöris puoli vuotta alkais asiat paranemaan täällä. Kiertoliittymissä keskustassa kyllä tulee aina tilaa mutta jotkut Mechelininkadun suojatiet on aika pahoja paikkoja ja kaikki muutkin suojatiet jotka ei risteyksissä ole.

Ropples
14.03.2011, 23.33
Itse liikun niin kävellen, fillarilla sekä autolla. Ainakin täällä turussa pysähdytään melkein aina kun kävelee ripeää tahtia tiereunaan asti ja jos paikka sallii vielä jalat sinne ajoradalle. Jos ei heti tajua niin tappavat silmänkatseet pysäyttää kaikkia paitsi sankarit isin bemarissa ja mopoautot (teiden kirous). Sama strategia fillaroidessa, rengas sinne tielle vaan niin kyllä pysähtyy.
Ja auton ratissa kyllä itse pysähtyy kunhan se apostolikyydillä liikkuvalla on halua päästä kadun yli eikä jää pohtimaan sinne metrin päässä tiereunasta.

Ruotsissa (ainakin opiskelijakaupungeissa) on ihan eri meinikiä, siellä oletetaan että autot pysähtyy ja kävellään kadun yli ilman sen kummempia mieteskelytaukoja. Myös autoilijat olettavat että jalankulkijat tulevat kadun yli, vaikka kohdalla ei edes ole seebroja. Paljon sujuvammin pääsi eteenpäin vaikka käveleviä ihmisiä oli moninkertaisesti enemmän kun täällä suomessa.

Kyllä se on ne jalankulkijat kun pitää muuttaa itseään. Autoilijat oppivat nopeasti.

Risto Koivunen
15.03.2011, 00.17
Eipä tarvitse mennä kuin Suomenlahden ylitse Tallinnaan, niin jo autot antavat tietä jalankulkijalle. Ja pätee myös lähiöissä, ei pelkästään keskustassa. Tiettävästi tulosta Viron poliisin takavuosien sakotuskampanjasta, jolla saatiin liikennekulttuuri muutettua suojatiesääntöä kunnioittavampaan suuntaan.

Sama konsti toimisi varmaan täällä lahden pohjoispuolellakin, mutta tahtoa moiseen kampanjaan ei tunnu löytyvän sen enempää poliisin kuin poliitikkojenkaan puolelta.

Helsingissä sentään keskustassa päin toimii tuo jalankulkijan kunnioittaminen, mutta täällä lähiöissä tuntuvat olevan harvassa ne jotka antaisivat jalankulkijalle tilaa suojatiellä.

Vepa
15.03.2011, 08.05
Sama konsti toimisi varmaan täällä lahden pohjoispuolellakin, mutta tahtoa moiseen kampanjaan ei tunnu löytyvän sen enempää poliisin kuin poliitikkojenkaan puolelta.

Tahtotilan lisäksi taitaa puuttua myös kenttähenkilökuntaa. Parasta olisi muutoksen tapahtua jokaisen omissa asenteissa.

Harryupp
15.03.2011, 08.25
Joskus, kun on muuten huono päivä, tekisi kyllä mieli avata auton ikkuna ja huutaa naama punaisena, kun jotkut jalankulkijat heiluttavat kiitollisena kättään suojatiellä. Mistä lähtien siitä pitää erikseen kiittää, että joku noudattaa lakia? Häpeäisivät.

No se on myös osoitus sellaista inhimillisestä vuorovaikutuksesta jota myös jalankulkijalla tulee olla.

Kyllähän sitä lakiin nojaten voi mitään piittaamatta ja katsomatta ympärilleen astua suoraan suoratielle auton eteen ja voittaa oikeudessa mutta silti loukkaantua pahoin.

Autoilija on väärässä ja jalankulkija on oikeassa mutta molemmat kärsivät tapahtuneesta. Ei ole mitään huvia aiheuttaa toiselle vammoja ja saada isot sakot tai tuomio törkeästa liikennerikkomuksesta eivät tuo automaattista synninpäästöä.

JiiH
15.03.2011, 08.42
No joo, en ehkä ollut ihan täysin tosissani. Mutta totta toinen puoli: se, että ihmiset ovat ilahtuneen kiitollisia siitä, että autoilija tekee niin kuin laki määrää, osoittaa, kuinka hölmö tilanne on. En minäkään kaupan kassalla puhkea kiittämään, että "voi kiitos, kassan täti, että annoit ihan oikein vaihtorahat, etkä yrittänyt pistää sitä viitosta omaan taskuusi". Suojatiesäännön pitäisi olla samanlainen itsestäänselvyys, niin kuin se monessa maassa Suomen ulkopuolella onkin.

Mikrometri
15.03.2011, 09.52
Ei kannata Viroon verrata meidän liikennettä. Ne on siellä paljon edellä henkisessä kehityksessä. Vihreät lensivät jo nyt ulos parlamentistä. Meillä tuohon että äänestäjät huomaavat ituhippien ja piiperöiden tarpeettomuuden menee vielä ainakin yksi vaalikausi.

hannupulkkinen
15.03.2011, 10.15
Ei kannata Viroon verrata meidän liikennettä. Ne on siellä paljon edellä henkisessä kehityksessä. Vihreät lensivät jo nyt ulos parlamentistä. Meillä tuohon että äänestäjät huomaavat ituhippien ja piiperöiden tarpeettomuuden menee vielä ainakin yksi vaalikausi.
Vaikka parlamenttivaalit lähestyvätkin niin puoluepolitiikka olisi syytä kyllä pitää foorumin ulkopuolella.

Mikrometri
15.03.2011, 10.46
Ei kai se politiikkaa ole jos kehuu virolaisia? Usein kehun venäläisiäkin. Ovat rehellisempiä kuin suomalaiset. Esimerkiksi Venäjällä on vähemmän vakuutus- ja takuupetoksia.

Markku Liitiä
15.03.2011, 11.12
No niin. Asiaan!

Ajoin joku päivä sitten henkilöauton perässä kaupunkialueella. Oikean puolen jalkakäytävällä kävelee kaksi noin 10-vuotiasta poikaa samaan suuntaan kuin autot ilman mitään näkyvää aikomusta siirtyä kadun toiselle puolelle. Pojat ilmeisesti kuulevat edelläni ajavan auton lähestymisen ja toinen saa kuningasidean säikyttää vähän autoilijaa. Kadun yli menevä suojatie sattuu olemaan juuri kohdalla ja poika loikkaa taakseen katsomatta suojatielle aivan äkkiarvaamatta.

Jos henkilöautokuskin refleksit eivät olisi olleet tallella, olisi tullut rumaa jälkeä. Ihan vain nassikan ääliömäisen päähänpiston takia. Tuskin se itsemurhaa aikoi tehdä.

Tänä aamuna luin lehdestä, että Järvenpäässä henkilöautokuski kyllästyi edellään neljänkympin alueella matelevaan kuorma-autoon. Kypsynyt henkilöautokuski puikkasi kuormurin ohi ja veti samantien opetusmielessä liinat kiinni. Kuormuri rysäytti tietysti perään. Henkilöautokuski ja matkustajansa loukkaantuivat lievästi. Henkilöautoilijaa epäillään lisäksi törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

Noin sitä kannattaa hidastelijoita kouluttaa :D!

Risto Koivunen
15.03.2011, 11.30
Tänä aamuna luin lehdestä, että Järvenpäässä henkilöautokuski kyllästyi edellään neljänkympin alueella matelevaan kuorma-autoon. Kypsynyt henkilöautokuski puikkasi kuormurin ohi ja veti samantien opetusmielessä liinat kiinni. Kuormuri rysäytti tietysti perään. Henkilöautokuski ja matkustajansa loukkaantuivat lievästi. Henkilöautoilijaa epäillään lisäksi törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

Noin sitä kannattaa hidastelijoita kouluttaa :D!

Toivottavasti edes henkilöauton kuski oppi tapahtuneesta jotakin. Eräänlaista Darwin Awards -potentiaalia tuossa kuskissa. :eek:

Archie
15.03.2011, 11.52
Kyllä suojatiellä tilan antaminen jalankulkijoille on ihan hieno juttu, ja varsin hyväksyttävää. Tosin, siinähän auton kulutus nousee moninkertaiseksi kun kiihdytetään uudelleen siitä suojatien edestä pois, verrattuna tasaiseen ohiajamisen. Mutta laki on mikä on, v17u7 siitä ympäristöstä sitten.

brewster
15.03.2011, 12.01
Ympäristöarvojen pitää voida mennä yli yksilöarvojen. Suojatiestä vauhdilla yli vaan.

Risto Koivunen
15.03.2011, 12.10
Kyllä suojatiellä tilan antaminen jalankulkijoille on ihan hieno juttu, ja varsin hyväksyttävää. Tosin, siinähän auton kulutus nousee moninkertaiseksi kun kiihdytetään uudelleen siitä suojatien edestä pois, verrattuna tasaiseen ohiajamisen. Mutta laki on mikä on, v17u7 siitä ympäristöstä sitten.

Toisaalta tavoitteena saattaisi olla myös se, että jalankulkijan halutaan yhä pysyvän jalankulkijana, sen sijaan että tämä ottaisi auton alleen puolen kilometrin kauppamatkalle, että pääsisi turvallisesti teiden yli. :cool:

Vepa
15.03.2011, 12.11
Pojat ilmeisesti kuulevat edelläni ajavan auton lähestymisen ja toinen saa kuningasidean säikyttää vähän autoilijaa. Kadun yli menevä suojatie sattuu olemaan juuri kohdalla ja poika loikkaa taakseen katsomatta suojatielle aivan äkkiarvaamatta.

Mulle on autolla ajaessani Tampereella Hervannan keskustassa kauppakeskus Duon kulmalla Insinöörinkadun ja Lindforsinkadun risteyksessä tapahtunut kaksi kertaa seuraavanlainen tilanne.

Suojatien läheisyydessä siesoskelee ryhmä ihmisiä, ensimmäisellä kerralla lauma nuoria turisteja ja toisella kerralla lauma suomalaisia. Juuri ennen suojatien päälle ajamista ihmiset hajaantuvat. Yksi ryhmästä, aikaisemmin suojatielle selin seisonut henkilö, kääntyy ja ryntää suojatielle ympärilleen katsomatta. Molemmilla kerroilla onnistuin kuitenkin pysähtymään ja väistämään yllättäen suojatielle tulleen henkilön.

Oisin laittanut tähän Google street view -linkin, mutta en osaa :(

hannupulkkinen
15.03.2011, 12.45
Oisin laittanut tähän Google street view -linkin, mutta en osaa :(
Klik (http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=Insin%C3%B6%C3%B6rinkatu,+Tampere&aq=0&sll=60.630102,38.496094&sspn=10.201529,39.331055&ie=UTF8&hq=&hnear=Insin%C3%B6%C3%B6rinkatu,+33720+Tampere&layer=c&cbll=61.450737,23.849247&panoid=Bf3_xMPzmTa2mIUT-KTSng&cbp=12,328.1,,0,12.72&ll=61.450871,23.849087&spn=0,0.076818&z=14)

elcondorpasa
15.03.2011, 12.52

Siis ymmärsinkö oikein, olet huolestunut ympäristöstä kun joudut kiihdyttämään autollasi suojatien eteen pysähtymisen jälkeen?

Vepa
15.03.2011, 12.59
Klik (http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=Insin%C3%B6%C3%B6rinkatu,+Tampere&aq=0&sll=60.630102,38.496094&sspn=10.201529,39.331055&ie=UTF8&hq=&hnear=Insin%C3%B6%C3%B6rinkatu,+33720+Tampere&layer=c&cbll=61.450737,23.849247&panoid=Bf3_xMPzmTa2mIUT-KTSng&cbp=12,328.1,,0,12.72&ll=61.450871,23.849087&spn=0,0.076818&z=14)

Kiitos Hannu.

Haa, onnistuihan tuo lopulta minultakin. Tämä (http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=Insin%C3%B6%C3%B6rinkatu,+Tampere&aq=0&sll=60.630102,38.496094&sspn=10.201529,39.331055&ie=UTF8&hq=&hnear=Insin%C3%B6%C3%B6rinkatu,+33720+Tampere&layer=c&cbll=61.450922,23.849066&panoid=iyFl7bEyF4IWceUT5CqNHA&cbp=12,355.1,,1,6.22&ll=61.451074,23.84893&spn=0.030395,0.087633&z=14) kuvakulma selittää tekstiäni paremmin.

JackOja
15.03.2011, 13.01

No just! Ei tarvii kun vähän ziigata ympärilleen niin löytyy suojatiellä hortoilijoita (http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=Insin%C3%B6%C3%B6rinkatu,+Tampere&aq=0&sll=60.630102,38.496094&sspn=10.201529,39.331055&ie=UTF8&hq=&hnear=Insin%C3%B6%C3%B6rinkatu,+33720+Tampere&layer=c&cbll=61.450839,23.849147&panoid=0v3c3D4OtX3yl3Mp6ae_CQ&cbp=12,338.22,,2,3.92&ll=61.450748,23.849173&spn=0.029616,0.072012&t=h&z=14) :mad::eek:

:rolleyes:

Talisker
15.03.2011, 13.03
Siis ymmärsinkö oikein, olet huolestunut ympäristöstä kun joudut kiihdyttämään autollasi suotatien eteen pysähtymisen jälkeen?
:p

Joidenkin on vaan pakko. Ei ole sopivaa hidastaa ajoissa ja kiihdyttää hissukseen.

Se sitä ongelmaa osaltaan pahentaakin.

Mikrometri
15.03.2011, 13.38
Saavat minun puolesta Tampereella, Turussa ja muuallakin hidastaa jo reilusti ennen suojatietä kunhan vain pysyvät poissa Helsinki-Espoo akselilta.
Ja muistakaa hyvät ihmiset että kun valot vaihtuu niin sitten lähdetään liikkelle liikuttiin sitten miten tahansa. Vaikka olisi nokkelin kaivaminen kesken auton ratissa niin valoihin EI SAA JÄÄDÄ SEISOMAAN!

KriHa
15.03.2011, 15.08
Saavat minun puolesta Tampereella, Turussa ja muuallakin hidastaa jo reilusti ennen suojatietä kunhan vain pysyvät poissa Helsinki-Espoo akselilta.
Ja muistakaa hyvät ihmiset että kun valot vaihtuu niin sitten lähdetään liikkelle liikuttiin sitten miten tahansa. Vaikka olisi nokkelin kaivaminen kesken auton ratissa niin valoihin EI SAA JÄÄDÄ SEISOMAAN!

Tekisi kullekin hyvää välillä hengähtää liikenteessä...erityisesti pk-seudulla. ;)

Joskus kun on olevinaan kiire ja tiellä on kupeksija edessä eikä ohi pääse, puskurissa kiinni roikkumalla ei mieli ainakaan rauhoitu. Silloin kannattaa ihan iisisti jättää väliä kupeksijaan ja ajella perässä vähän kauempana. Mieli rauhoittuu kummasti ja huomaa että ajanmenetys ei ollutkaan katastrooffi, perille päästiin ja menovettäkin säästyi.

Liikkuessani jalan, fillarilla tai rullaluistimilla pyrin pitämään omista oikeuksistani kiinni kuitenkin niin että jätän turvamarginaalia sen verran että jos vastapuoli ei väistäkkään, minulla on vielä mahdollisuus se tehdä. Vastapuolelle tulee selkeästi näyttää aikeensa oli sitten väistämässä tai ei, ja katsekontaktin saaminen on kaikea a ja o.

A.A
15.03.2011, 17.55
Siis ymmärsinkö oikein, olet huolestunut ympäristöstä kun joudut kiihdyttämään autollasi suojatien eteen pysähtymisen jälkeen?

Juuri näin se menee. Ensin ollaan huolissaan ympäristöstä, toiseksi Sinun turvallisuudestasi, (eivät kuitenkaan ole huolissaan Sinun turvallisuudestasi ennen kuin ajavat melkein ylitsesi suojatiellä...) koska Sinuahan se sattuu kune he ajavat ylitsesi suojatiellä.

Mikrometri
15.03.2011, 18.16
Juuri tuon takia kannattaa iPhoneen laittaa "Auto" ykköseksi.
Heti kun jotain tapahtuu niin pitkä painallus Home-näppäintä ja tilaa rikkoutuneet spoilerit saman tien. Toimitus kuitenkin kestää eli kannattaa olla nopea. Sitten voi soitella 112 ja muut tarpeelliset.

pethe
15.03.2011, 19.29

Tunnustan heiluttelevani autoilijoille, en tosin kiitollisena, enkä tervehtiäkseni, enkä heiluttele samasta syystä kuin Seppo Räty, vaan merkiksi että olen siinä luulossa että autoilija on huomannut minut ja hiljentää/pysähtyy noudattaakseen suojatiesääntöjä.

Archie
15.03.2011, 19.44
Jes, ymmärsit. Mutta sitten et ymmärtänyt sarkasmia. ;)

haedon
15.03.2011, 19.49
Ympäristön kannalta olis parasta että nostaisivat polttoaineiden hintoja 100%. Yrityksille täysi ja työmatkalaisille sopiva kompensaatio. Samalla alkas tulla tilaa tuonne tielle myös pyörille ja jalankulkijoille.

veke
15.03.2011, 20.16

Auton - kuten muunkin ajoneuvon - joutuu kiihdyttämään uudelleen hidastamisen tai pysäyttämisen jälkeen.

Tämän takia itse jalankulkijana katson että jos yksinäinen auto lähestyy suojatietä, niin meen suojatielle vasta sen auton ohimenon jälkeen. On meikäläinen helpompi hidastaa ja kiihdyttää kävellen kuin peltilehmän. Ja myös saa aikaan vähemmän saasteita.

Mutta kukin tyylillään - tosin kannattaako sillä omalla tavallaan elvistellä?

kh74
15.03.2011, 22.27
nostaisivat polttoaineiden hintoja 100%. Yrityksille täysi ja työmatkalaisille sopiva kompensaatio.

Miksi? Onko työmatka jotenkin parempi syy ajaa autolla kuin esimerkiksi kaupassa käyminen?

Noin äkkiä ajatellen olis juuri päin vastoin. Suurimmat ruuhkaongelmat tulee juuri työmatkoista ja ne olis ehkä helpointa korvata pyörällä ja joukkoliikenteellä.

Eri asia sitten minkä kokoinen virasto täytyisi perustaa niitä kompensaatiohakemuksia käsittelemään ja maksamaan, ja sitten vielä toinen virasto käsittelemään tämän toiminnasta tulevat valitukset...

Akkumies
15.03.2011, 22.52
Ympäristön kannalta olis parasta että nostaisivat polttoaineiden hintoja 100%.
100% ei riitä mihinkään, mutta 1000% saisi jo ruuhkaa joukkoliikenteeseen lyhyemmilläkin matkoilla. Nyt en tiedä kulkeeko busseja pikkukaupungeissa, kun en ole kokeillut:rolleyes:.

haedon
16.03.2011, 07.51
Miksi? Onko työmatka jotenkin parempi syy ajaa autolla kuin esimerkiksi kaupassa käyminen? Ei, mutta kaupassa voi käydä työmatkallakin. Kummastuttaa vain että nykyisin liikennettä on aivan yhtä paljon lauantaina ja sunnuntaina kuin viikolla. Täältäkin käydään kehän sisällä hypermarketeissa ostamassa niitä samoja tuotteita mitä saa paikallisestakin kaupasta. Suurimmalla osalla suomalaisista ruokakauppa löytyy kävelymatkan päästä (alle 2 km). Samoin työpaikka pyörämatkan päässä (alle 10 km).

Noin äkkiä ajatellen olis juuri päin vastoin. Suurimmat ruuhkaongelmat tulee juuri työmatkoista ja ne olis ehkä helpointa korvata pyörällä ja joukkoliikenteellä.

Eri asia sitten minkä kokoinen virasto täytyisi perustaa niitä kompensaatiohakemuksia käsittelemään ja maksamaan, ja sitten vielä toinen virasto käsittelemään tämän toiminnasta tulevat valitukset...
Ei siihen tarvita mitään virastoa koska se sama kompensaatio on olemassa jo nyt verotuksessa. Sopiva kompensatio tarkoitti sitä että se ei ole niin suuri että se houkuttelee käyttämään omaa autoa jos joukkoliikennekin tai lihasvoima on käytettävissä.

Pekka L
16.03.2011, 08.10
Sopiva kompensatio tarkoitti sitä että se ei ole niin suuri että se houkuttelee käyttämään omaa autoa jos joukkoliikennekin tai lihasvoima on käytettävissä.

No työmatkavähennystä ei saa oman auton käytöstä jos joukkoliikenne on käytettävissä kohtuu vaivalla. Kovin lyhyt matka taasen hukkuu omavastuuseen.

Mutta se vasta hauskaa olisi, että pakotettaisiin (yritettäisiin pakottaa) fillaroimaan jos joukkoliikennettä ei ole. Aamuviideltä ei oo kovin häävi lähteä lumipyryyn sotkemaan. Toiset tekee sen, kuka mistäkin syystä ja hattua nostan.

elcondorpasa
16.03.2011, 08.13
Jes, ymmärsit. Mutta sitten et ymmärtänyt sarkasmia. ;)

Sarkasmikortti, tuo keskustelupalstojen jokeri.

Auton - kuten muunkin ajoneuvon - joutuu kiihdyttämään uudelleen hidastamisen tai pysäyttämisen jälkeen.

Tämän takia itse jalankulkijana katson että jos yksinäinen auto lähestyy suojatietä, niin meen suojatielle vasta sen auton ohimenon jälkeen. On meikäläinen helpompi hidastaa ja kiihdyttää kävellen kuin peltilehmän. Ja myös saa aikaan vähemmän saasteita.

Mutta kukin tyylillään - tosin kannattaako sillä omalla tavallaan elvistellä?

Ymmärrän kyllä fysiikkaa. Kysymys olikin siitä, että voiko kukaan yksityisautoilija olla tosissaan vedotessaan ympäristöasioihin suojatiekäyttäytymisessään. Koko ajatus on niin absurdi, että moiseen on vaikea uskoa.

mutanaama
16.03.2011, 08.22
Mikä siitä tekee absurdin? Miksi sillä jalankulkijalla on suurempi oikeus käyttää ajotietä? Tällä hetkellähän on niin, että se yksityisautoilija, jolla on kyydissä vaikka kuusi muuta työntekijää, joutuu pysähtymään yksittäisen jalankulkijan takia. Tähän perään ilkkuva hymiö

elcondorpasa
16.03.2011, 08.31
Mikä siitä tekee absurdin? Miksi sillä jalankulkijalla on suurempi oikeus käyttää ajotietä? Tällä hetkellähän on niin, että se yksityisautoilija, jolla on kyydissä vaikka kuusi muuta työntekijää, joutuu pysähtymään yksittäisen jalankulkijan takia. Tähän perään ilkkuva hymiö

No se, että alunperin on lähtenyt liikkeelle autolla. Luulin että tämä olisi niin itsestään selvää ettei sitä tarvitsisi erikseen mainita.

Kuuteen - tai edes kahteen - matkustajaan on aika turha vedota. Eiköhän se yleisin matkustajamäärä ja ajon tarpeellisuus ole aika hyvin tiedossa.

haedon
16.03.2011, 08.38
No työmatkavähennystä ei saa oman auton käytöstä jos joukkoliikenne on käytettävissä kohtuu vaivalla. Kovin lyhyt matka taasen hukkuu omavastuuseen.
No nehän menee sitten just niinkuin pitääkin;).

Mutta se vasta hauskaa olisi, että pakotettaisiin (yritettäisiin pakottaa) fillaroimaan jos joukkoliikennettä ei ole. Aamuviideltä ei oo kovin häävi lähteä lumipyryyn sotkemaan. Toiset tekee sen, kuka mistäkin syystä ja hattua nostan.
Eihän siinä mitään yritetä pakottaa. Jokainen tekee itse valintansa käyttääkö siihen työmatkaan paljon rahaa ja saa mukavuutta vai lähes ilmaiseksi ja saa hyvän kunnon ja mielen:). Ja jos sillä katumaasturilla töihin meno tuntuu liian kalliilta niin senkin voi vaihtaa vaikka Aygoon ja kulut tippuu alle puoleen.

Itse ole muuten palkinnut aina kerran vuodessa kukkasella muutaman naisen, jotka kulkevat jalan/pyörällä työmatkansa ja yksi mieskin muuten tulee välillä juosten parinkympin työmatkan. Ja itse ajan aina kun mahdollista koko työpäivän pyörällä, vaikka voisi ajaa työautolla ilmaiseksi. Kilometrejä tulee jotain 50. Ikävä kyllä se onnistuu harvemmin, kun työkalut ei kulje oikein pyörällä. Ruokakaupassa aina kävelle, pisimmillään 7 km suuntaansa.

Matti H
16.03.2011, 08.57
Eihän tämä suojatien eteen pysähtyminen nyt voi olla näin monimutkainen juttu.

Pelisilmää vähäsen, kyllä sen lain tarkoittaman aikomuksen astua suojatielle pystyy aika hyvin arvioimaan. Ja aina voi varmuuden vuoksi heivata kaasua. Ei se elämän sekuntiaikataulu ole niin tärkeä, vaikka kuinka asiaa itselleen perustelisi.

Kävelijänä taasen voi kykyjensä mukaan toimia niin, että omat toimet ei tule täytenä yllätyksenä autoilijalle. Vaikka oikeus onkin. Yhteispeliä, niinku.

Varmasta pysähtymisestä esimerkkinä pieni lapsi aikomuksenaan ylittää vilkas katu. Autoilija pysähtyy ja varmistaa aikuisena, että matka jatkuu turvallisesti.

Toisena ääripäänä nelikaistainen katu, autoja harvassa, nopeusrajoitus 60 km/h, yksittäinen kävelijä ilman suurempaa päämäärän vaikutelmaa. Ei pysähdy aina poliisikaan.

Kävelijät oli täällä ensin, ja ovat senkin jälkeen, kun autoista on päästy eroon.

KriHa
16.03.2011, 09.05

Kaupunkiajo autolla on yhtä kiihdyttämistä, jarruttamista ja seisomista liikennevaloissa, risteyksissä ja ruuhkissa. Kulutuslisää ei käytännössä ole, olit sitten jalankulkijaystävällinen autoilija, tai et. Ja hyvin harvoin yksittäisen jalankulkijan takia joutuu auton kokonaan pysäyttämään suojatien eteen, riittää kun näyttää ajoissa antavansa tilaa.

Vepa
16.03.2011, 10.40

Liikenneympäristön käytettävyys kärsii pahasti, jos ajo- tai liikkumissuoritteen tekijä joutuu tapauskohtaisesti miettimään, mitä sääntövaihtoehtoa tulee noudattaa juuri tässä tilanteessa.

Jos autossa olevien henkilöiden lukumäärällä olisi vaikutusta suojatiesääntöön, niin miten jalankulkijalle informoitaisiin lähestyvällä ajoneuvolla olevan oikeus olla väistämättä suojatielle pyrkivää ihmistä?

Surullinen esimerkki sääntöviidakosta ovat nykyiset polkupyöräilijää koskevat väistämissäännöt. Ne ovat niin monimutkaiset, että arkipäiväisessä liikennetilanteessa tulee helposti pyöräilijälle itselleekin virheitä. Kuinka voisimme sitten olettaa autoilijankaan osaavan valita kulloiseenkin tilanteeseen oikean toimintatavan?

Matemaattisesti esitettynä kaksi erilaista toimintamallia saa kahden liikennesuoritteeseen osallistuvan henkilön päätöksenteossa neljä erilaista vaihtoehtoa. Jos päätökset eroavat toisistaan, aiheutuu tästä onnettomuusriski.

Kuka väistää suojatiellä, autoilija vai jalankulkija?

auto | jk
1 0 <= säännön mukainen käyttäytyminen
0 1 <= asennevammaisten luoma maan tapa
1 1 <= liikenne seisoo (molemmat väistävät)
0 0 <= onnettomuusriski (kumpikaan ei väistä)
Eli yhtä toimintatapaa käyttämällä kombinaatioita syntyy vain yksi, mikä lisää turvallisuutta, mutta valitettavasti hidastaa liikennevirtoja. Henkilön asennoitumisesta sitten riippuu onko hidastuminen merkittävää.

Kaikkein paras lääke liikenneympäristön käytettävyyden parantamiseen on eritasoliittymät ja muut risteysratkaisut, joissa on mahdollisimaan vähän risteävää liikennevirtaa. Katsokaapa mallia esimerkkiksi USA:sta.

mutanaama
16.03.2011, 10.51
Hyvin kirvoitti vastauksia sarkastinen kommentti.
Liikenteessä pitää olla pelisilmää, asennevammaisia löytyy kaikista osapuolista.
Mitä tulee siihen liikkeelle lähtemiseen, niin ei nyt kumit vinkuen tarvitse kiihdyttää, mutta reippaasti kuitenkin ja heti kun liikkeelle voi lähteä.

Vepa
16.03.2011, 11.15
Hyvin kirvoitti vastauksia sarkastinen kommentti.
Liikenteessä pitää olla pelisilmää, asennevammaisia löytyy kaikista osapuolista.
Mitä tulee siihen liikkeelle lähtemiseen, niin ei nyt kumit vinkuen tarvitse kiihdyttää, mutta reippaasti kuitenkin ja heti kun liikkeelle voi lähteä.

Asennevamma on myös henkilöllä, jonka mielestä asennevamma on aina vastapuolella.

Liikkeellelähtöä voi nopeuttaa myös niin, että seuraa risteävän suunnan valoja ja kytkee vaihteen päälle valmiiksi silloin, kun toisille syttyy keltainen valo. Valitettavan usein sitä vaihdetta aloitetaan etsimään vasta silloin, kun itselle on jo syttynyt vihreä.

JackOja
16.03.2011, 11.26
...Valitettavan usein sitä vaihdetta aloitetaan etsimään vasta silloin, kun itselle on jo syttynyt vihreä.

Tai vasta sitten kun edellä olevan auton perä liikahtaa :rolleyes:

H ä m m ä s t y t t ä v ä n kauan menee toisinaan valojen vaihtuessa aikaa ennenkuin pääsee liikahtamaan jos on n. viidestoista auto jonossa. Koskahan päästään Saksan malliin, että kun valo vaihtuu vihreäksi niin koko jono liikahtaa...

Automaattiloota pakolliseksi varusteeksi :cool:

ellmeri
16.03.2011, 11.29
Tai vasta sitten kun edellä olevan auton perä liikahtaa :rolleyes:

H ä m m ä s t y t t ä v ä n kauan menee toisinaan valojen vaihtuessa aikaa ennenkuin pääsee liikahtamaan .

Saksan malliin, että kun valo vaihtuu vihreäksi niin koko jono liikahtaa...

;) *täy-sin samaa mieltä!*

Vepa
16.03.2011, 12.18

Kannatan ehdotustasi! Ajelin Kaliforniassa useamman kuukauden ajan automaattivaihteisella autolla, tykkäsin kovasti. Liikenne oli siellä huomattavasti sujuvampaa koti-Suomeen verrattuna suuremmasta liikennemäärästä huolimatta. Yksi oleellinen tekijä siellä on liikenneympäristön ja autojen parempi käytettävyys. Automaattivaihteet lisäävät auton käytettävyyttä risteysajossa ja muutenkin hitaasti etenevässä liikenteessä.

Suomen valtiovalta on tehnyt kaikkensa haitatakseen yksittäisen ihmisen jouhevaa liikkumista. Liikenneväylät, niin autotiet kuin kevyen liikenteen väylätkin, ovat huonosti suunniteltu ja rahapulassa toteutettu kehnosti. Autot ovat edelleen kalliita, joten käytettävyyttä parantavat varusteet, kuten automaattivaihteisto, jäävät helposti autotehtaan varastoon.

Voisi kuvitella, että tällä veroasteella saisimme hyvät liikenneväylät kaikille. Näin vain ei asiat valitettavasti ole. Korkeiden verojen lisäksi joudumme kärsimään liikenneväylien surkeudesta, mikä aiheuttaa ärtymystä.

Highlander
16.03.2011, 13.22
Automaatti on kyllä ehdoton normiajossa. Kolmessa mursussa ollut, nytkin käyttöpelissä. Manuaali on paikallaan urheiluautoissa, mutta en pysty käsittämään mitä tyydytystä joku saa alitehoisten perheautojen kepittämisestä? Suurimmalle osalle automaatti on kuin punainen vaate vaikka liikenteessä näkee päivittäin autoilijoita joille siitä olisi kyllä suuresti hyötyä ;)

hannupulkkinen
16.03.2011, 13.49
Jep! Hampaat irvessä vain kaasua polkemaan heti kun vaihtuu vihreälle.
Jarrujahan ei kaupunkiliikenteessä tarvita.

Minä kyllä luulen, että liiketeessä ongelmaa eivät tee hitaat vaan liian nopeat. Vähemmälläkin kaahailulla ja kiihdyttelyllä kyllä kerkiää ja jos ei niin sitten myöhästyy. Entäs sitten - tärkeintä on, että perille pääsee turvallisesti.
Automaattivaihteisto voi olla mukava, jos on luistonestot ja ajonvakauttajat. Säästävään ajoon niistä ei ole. Kulus on aina manuaalia suurempi ja nytkun pitäisi toimia toisinpäin. Aika laiska pitää olla jos ei jaksa kepittää.

Vepa
16.03.2011, 13.53
Vähemmälläkin kaahailulla ja kiihdyttelyllä kyllä kerkiää ja jos ei niin sitten myöhästyy. Entäs sitten - tärkeintä on, että perille pääsee turvallisesti.

Niin pääsee - jopa polkupyörällä, jos suunta vain on oikea!

hannupulkkinen
16.03.2011, 13.57
Paljonkos sitä ihmisiä vuosittain loukkaantuu vakavasti tai kuolee liikenteessä Suomessa!
Jos yhtä monta ihmistä varisisi alas taivaalta lentokoneissa niin jopas olisi polemiikkia ja lautakuntaa tutkimassa.
Edelleenkin tärkein asia liikenteessä on muistaa, että istuu tappavan aseen sisällä ja on tärkeää suhtautua itseensä sekä naapureihin sen mukaisesti.

JackOja
16.03.2011, 13.58
[...]Automaattivaihteisto... Säästävään ajoon niistä ei ole. Kulus on aina manuaalia suurempi ja nytkun pitäisi toimia toisinpäin.

Kyllä mulla kuluttaa vastaavaa manuaalia vähemmän ;)

...Aika laiska pitää olla jos ei jaksa kepittää.

Ei se jaksamisesta ole kiinni. On vaan niin paljon mukawampaa. Ja kuluttaakin vähemmän :)

Pekka L
16.03.2011, 14.23
Automaatit on oiva apu esim. invalideille ja naisille, jotka ajaessaan puhuu kännykkään ja paapoo kakaraa turvaistuimessa samaan aikaan. Niitten mielestä varmaa toosi kätevä, ei voi elää ilman.

Mikrometri
16.03.2011, 14.33
Edelleenkin tärkein asia liikenteessä on muistaa, että istuu tappavan aseen sisällä ja on tärkeää suhtautua itseensä sekä naapureihin sen mukaisesti.

Opettele ajamaan omalla kaistalla etkä välillä piertaneella, keskiviivan yli ei mennä miten sattuu ja pidä vauhtia yllä niin et ole toisille vaaraksi.

Käy vaikka jäällä harjoittelemassa niin opit.

Sirkkusofia
16.03.2011, 14.42
Automaatit on oiva apu esim. invalideille ja naisille, jotka ajaessaan puhuu kännykkään ja paapoo kakaraa turvaistuimessa samaan aikaan. Niitten mielestä varmaa toosi kätevä, ei voi elää ilman.
...tai Pomolle (mies), joka hipelöi iPhoneaan ja ottaa kuvia (!) ajaessaan... Olen yrittänyt kouluttaa (=nalkuttaa) jo oman turvallisuuteni takia, mutta vanha koira jne.

Highlander
16.03.2011, 14.47
Tämä kun tuli ihan porilaisen kirjoittamana, niin pakkohan tämä on uskoa. Pori muuten saattaa mennä ihan huomaamatta ohi mikäli invalidi ajelee käsikaasulla highwayta pitkin Yyterin suuntaan. Mikä nyt ei tietenkään ole suuri tappio. :rolleyes:

KriHa
16.03.2011, 14.55

Oletko ajanut esim. VAGinan DSG-laatikolla varustettuja menopelejä? Väitän että kovin moni DSG:hen tai vastaavaan laatikkoon tottunut ei vaihda enää takaisin manuaalivaihteiseen autoon. Jä näiden joukossa on myös niitä jotka ovat vannoneet ikuisesti käsin vaihtamisen olevan se parempi vaihtoehto. Suorakytkentälaatikot ovat eri maata kuin perinteiset tomaattilaatikot.

JackOja
16.03.2011, 15.01
Automaatit on oiva apu esim. invalideille ja naisille, jotka ajaessaan puhuu kännykkään ja paapoo kakaraa turvaistuimessa samaan aikaan.....

Oletko huomannut, että suurin osa autoilijoista kuuluu yhteen tai useampaan em. ryhmään :eek: ;)

Itse tosin en kuulu mihinkään noista :):cool:

jaggi
16.03.2011, 15.48
Heh, minulla ei taasen ole, vaikka muuta toivoisinkin, kuin kaksi jalkaa....
Kytkin kuuluu työlaitteisiin ja kilpureihin, normaaliajot hoituu paljon rauhallisemmin ja hermoja menettämättä automaatilla.
En ymmärrä tarvetta saada sotkea jaloilla ja heilutella keppiä koko ajan.
Olen huomannut että jalankulkijoita tulee väistettyä ihan eri tavalla kun on automaatti alla!

Fjälle
16.03.2011, 16.17
-> PekkaL

Automaatti seuraavaksi.
Mulla on jo ohjaustehostinkin

En minäkään ole nainen tahi invalidi.
Jonkinasteinen pipovamma tosin lienee...

Setä muuten ajelee Porissa automaatilla - on muuten sellainen - invalidi.

Autoilu on nautintoa - ajella rennosti oikeaa kaistaa ja ihmetellä mitä ihmettä siellä vasurilla kohelletaan.
Jos on kiire, lähden vaikkapa vartin aikaisemmin.

hannupulkkinen
16.03.2011, 16.32
Opettele ajamaan omalla kaistalla etkä välillä piertaneella, keskiviivan yli ei mennä miten sattuu ja pidä vauhtia yllä niin et ole toisille vaaraksi.
Käy vaikka jäällä harjoittelemassa niin opit.
Yritätkö käyttää passiivia?

huotah
16.03.2011, 16.46

Minä kyllä luulen, että liiketeessä ongelmaa eivät tee hitaat vaan liian nopeat. Vähemmälläkin kaahailulla ja kiihdyttelyllä kyllä kerkiää ja jos ei niin sitten myöhästyy. Entäs sitten - tärkeintä on, että perille pääsee turvallisesti.
Automaattivaihteisto voi olla mukava, jos on luistonestot ja ajonvakauttajat. Säästävään ajoon niistä ei ole. Kulus on aina manuaalia suurempi ja nytkun pitäisi toimia toisinpäin. Aika laiska pitää olla jos ei jaksa kepittää.

Ei sitä kaasua tarvitse hampaat irvessä polkea.

Ripeä ajo ei ole sama asia kuin kaahailu tai kiihdyttely. Yleensä tosin pysähdyksen jälkeen joutuu kiihdyttämään, ellei aio jäädä niille sijoilleen. Mutta tässä on ilmeisesti taas kyse siitä, että Minä kiihdytän juuri oikeata ja sallittua nopeutta ja jokainen joka sen ylittää on tappajakaahari.

Automaattivaihteisto tekee ajamisesta rennompaa ja silloin ei esim. suojatien eteen pysähtyminen stressaa kuljettajaa niin paljon. Samoin liikennevaloista lähdöt ja ajonopeuteen kiihdyttäminen tapahtuvat helpommin ja tekevät liikenteestä sujuvampaa.

Mitä tulee automaattien suurempaan kulutukseen, niin pisaralla pisimmälle -miestenkin kannattaa tarkistaa asenteensa ja faktat, se saattaa avartaa maailmankatsomusta.

Mikrometri
16.03.2011, 18.05
Tiedättekö muuten että mistä tietää kesän tulevan? Käy firman pommarissa katsomassa autonsa (6v manual, kutonen suora) kesärenkaita ja himassa autotallissa fillarin (30v manual Campagnolo 53-42-30, takana isoin mahdollinen kymppi) Vittorioita.
Molempiin on Italiassa laitettu kumit paikoilleen.
Enkä suutu jos ensi kesänä toisessa olisi seiska manuaali ja toisessa 33v. Vaihtaminen on tosi kivaa.

A.A
16.03.2011, 18.07
Vielä kun italialainen olisi laittanut kumin paikalleen olis säästytty paljolta.

Iglumies
16.03.2011, 18.15
Vielä kun ISÄSI olisi laittanut kumin paikalleen olis säästytty paljolta.
Noin se olisi kuulunut kirjoittaa.

Pekka L
16.03.2011, 19.54
Ihan hyvä sohaisu:D

Oletko huomannut, että suurin osa autoilijoista kuuluu yhteen tai useampaan em. ryhmään :eek: ;)

Invalidi tai nainen joka puhuu kännykkään samalla kun paapoo kakaraa turvaistuimessa?
No enpä kyllä ole huomannut. Minäkään en ole kumpikaan.

Kytkin kuuluu työlaitteisiin ja kilpureihin,

Ei duunipaikan trukeissa ainakaan ole kytkintä.:seko:

-> PekkaL

Automaatti seuraavaksi.
Mulla on jo ohjaustehostinkin

15 autoa on ollut, joista 4 automaattia. 2 nelivetoa, joista toinen maasturi, toinen henkilöauto. 6 takavetoa, 7 etuvetoa. 3 veekasia (jenkkejä), 2 suoraa kutosta (euroja), loput nelkkuja. Pari dieseliä, loput bensoja.
On tässä nyt jonkunmoinen näkemys eri kombinaatioista.

Oletko ajanut esim. VAGinan DSG-laatikolla varustettuja menopelejä?

Täytyy myöntää että en, mutta ihan just ei VAGina ole edes suunnitelmissa. Joten aivan sama, pelkän laatikon vuoksi en autoa ostaisi.

Mikrometri
16.03.2011, 20.07
Minä kerran ilmoitin Hesan verottajalle että käyn fillarilla toimistolla Espoossa.
Ei mennyt läpi.

veke
16.03.2011, 20.25
Sarkasmikortti, tuo keskustelupalstojen jokeri.

Ymmärrän kyllä fysiikkaa. Kysymys olikin siitä, että voiko kukaan yksityisautoilija olla tosissaan vedotessaan ympäristöasioihin suojatiekäyttäytymisessään. Koko ajatus on niin absurdi, että moiseen on vaikea uskoa.

Kerroinkin oman käyttäytymiseni jalankulkijana, en autoilijana.
Sekä käytännön että ympäristön kannalta on helpompaa pysäyttää 75kg kauramoottori kuin 1600kg teräskulkine.

Absurdia? Ehkä sun mielestäs...:D

veke
16.03.2011, 20.29

Vai se joka alkaa etsiä kytkintä ja sitä ykköstä valon jo vaihduttua vihreäksi? :mad:

Samoilla vihreillä ehtisi valoista paaaljon enemmän autoja joustavasti, jos kukin keskittyisi siihen hommaansa. Mutta jos kullakin on risteyksestä lähtiessä sellainen 20m väli, niin ryysishän siitä tulee...

jaggi
16.03.2011, 20.54
Alkujaan tämän lähetti A.A

Noin se olisi kuulunut kirjoittaa.
Hah, right on! XD

elcondorpasa
17.03.2011, 07.36
Absurdia? Ehkä sun mielestäs...:D

Varmaankin, jos kerran kysessä on mielipide.

A.A
17.03.2011, 07.36
QUOTE=jaggi;1572339TÄSTÄ POISTETTU HAKASULUT JOLLOIN LAINAUS NÄYTTÄÄ IDIOOTIN TEKEMÄLTÄAlkujaan tämän lähetti Iglumies

Hah, right on! XD[/QUOTE]

Kannattaisi opetella lainaamaan oikein, ei se niin vaikeaa ole... Älä vaan poista niitä hakasulkuja...

Ja Iglumieskin on oikeassa, piti vaan jättää jotain pääteltävää lukijallekin. Kaikki eivät pysty siihen.

jaggi
17.03.2011, 08.56
Todellakin, lainaukseni vaikuttaa idiootin tekemältä, varsinkin kun vertaa ylläolevaan malliin. XD

Tupe
17.03.2011, 09.20
Jees. Pitääkin käydä lisäämässä merkintä "Mikä sai sinut hyvälle tuulelle" topiciin.

A.A
17.03.2011, 11.27
Alkujaan tämän lähetti A.A

Näytäppä muuten viesti jossa kirjoitan näin!

Vai haluaisitko että minä "lainaan" sinua, mutta panen suuhusi sanoja joita et ole kirjoittanaut?

Fusion
17.03.2011, 12.54
Itse aiheeseen taas liittyen, autojonon lähtö liikkeelle liikennevaloista tuntuu olevan yllättävän monimutkainen prosessi. Joskus olen miettinyt, että homma sujuisi paljon jouheammin, kun kaikki valon vaihtumisen näkevät lähtisivät yhtäaikaa liikkeelle. No, siinä tapauksessa kuvaan astuu turvaväli, joka jonossa seisovilla autoilla on vain 1-2 m. Turvaväliä pitää kuitenkin kasvattaa nopeasti nopeuden noustessa, tai 20 auton ketjukolari suorastaan roikkuu ilmassa.

Eli, valoista ensimmäisenä lähtevällä on iso vastuu siinä, että lähtee heti vihreän vaihduttua liikkeelle, (jos ei tule hälytysajoneuvoja ;)) ja myöskin kiihdyttää oikeasti ripeästi sallittuun nopeuteen. Turvavälien kasvattamisen takia takana tulevat joutuvat kuitenkin kiihdyttämään aina vain hitaammin.

Tulipa myös mieleen sellainen hasardi autotiellä, että muistammehan kaikki ajoradalla fillaroidessamme noudattaa myös suojatiesääntöjä. Pari läheltä piti -tilannetta jalankulkijana on ollut sen takia, että autoilija pysähtyy suojatien eteen, mutta takana tullut fillaristi ei. Olivat kai vain tyytyväisiä päästessään peltilehmän ohi... Fillarillakin voi tappaa jalankulkijan ajamalla suoraan päälle 30-40 km/h.

Itse asiassa mitä mä täällä fillaripalstalla pohdin autoteiden ongelmia, kun ulkona olisi hieno sää, eikä fillarilla ole tullut ajettua metriäkään muutamaan viikkoon. Autolla sitäkin enemmän... :o

Vepa
17.03.2011, 13.05
Eli, valoista ensimmäisenä lähtevällä on iso vastuu siinä, että lähtee heti vihreän vaihduttua liikkeelle, (jos ei tule hälytysajoneuvoja ;)) ja myöskin kiihdyttää oikeasti ripeästi sallittuun nopeuteen. Turvavälien kasvattamisen takia takana tulevat joutuvat kuitenkin kiihdyttämään aina vain hitaammin.

Oikein. Minä toimin juuri näin jonon ensimmäisenä ollessani. Jonon "sisällä" ollessani nostan kytkintä jo siinä vaiheessa, kun huomaan "yliedessä" olevan tai sitä seuraavan auton liikkuvan.

Markku Liitiä
17.03.2011, 13.46
Minäkin olen pyrkinyt lähtemään liikennevaloista ripeästi liikkeelle. Niin tein tuossa ennen jouluakin, mutta edellä lähtenyt teki käsittämättömän täysjarrutuksen keskellä risteystä edettyään muutaman metrin. Itse kerkisin jarruttaa hiukan, mutta rysäytin kuitenkin aika reippaasti Saabin perään.

Ihme ja kumma: kun tarkastelimme vaurioita, niitä ei löytynyt! Kummankin puskurit olivat antaneet hallitusti periksi ja palautuneet sitten alkuperäiseen muotoonsa. Onneksi Saabissa ei ollut vetokoukkua.

Kun tivasin harmistuneena, miksi saabikuski oli vetänyt liinat kiinni aivan ilman syytä, tämä mutisi luulleensa, että oikealta olisi ollut tulossa joku. Ei ollut eikä edes meinannut. Ei viitsinyt avautua miehelle enempää, kun teoreettisesti katsoen syy oli minun.

Että on nopeassa valoista lähdössä riskinsäkin.

Risto Koivunen
17.03.2011, 19.35
Kaikilta ei aina se nopea valoista lähtö onnistu. Helsinginkadulla tuli tammikuun alussa ihmeteltyä yhtä autoa, jossa valojen vaihtuessa kuski painaa kunnolla kaasua, mutta auto vain sudittaa paikallaan vaikka tie ei näytä edes erityisen jäiseltä - kyseessä oli sentään kohtuullisesti hoidettu tie. Onneksi se auto siitä sitten aikanaan nytkähti eteenpäin.

Espoossa taas on alettu harrastaa avautumista vaikeasta elämästä Kehä II:lla, joka on ilmeisesti alkanut muistuttaa perunapeltoa. Hui kauhistus!

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/keha_ii_muuttui_yhtakkia_perunapelloksi/

znood
17.03.2011, 19.51
Ajan puskurissa kii aina tahallani kun joku hidastelee. Auto on muutenkin semmonen että sillä näkee normi linttojen yli tuola liikenteessä ettei oo niin väliä itelle ;) Sitten yhtenä päivänä mulla tuli valittamaan joku huoltoasemalla että tukin tietä ja hidastelen :D

-nimim. kiireinen mutta silti ilmeisesti liian hidas maasturipikuppikuski ;)

Ines
17.03.2011, 20.25
kyllä oli huimaa hasardia tänään tiellä....ihme kyllä...pääsin ehjänä kotiin...keväinen keli on tuonut hullut kaaharit taas liikenteeseen mittavin joukoin....

Tupe
17.03.2011, 20.38
ASitten yhtenä päivänä mulla tuli valittamaan joku huoltoasemalla että tukin tietä ja hidastelen :D

Kokemukseni mukaan tiellä ei voi koskaan ajaa niin kovaa, etteikö joku haluaisi ajaa vielä vähän kovempaa.

KriHa
17.03.2011, 20.46
Silloin kun Tapani Kansalla kulki vielä lujaa (http://www.youtube.com/watch?v=tZuRYBljPak&feature=related), hänen ohittaminen luettiin yhdeksi maailman ihmeeksi. Herra perusteli ripeää liikennekäyttäytymistään riskien pienentämisellä. Mitä vähemmän aikaa tien päällä, sitä pienempi onnettomuusriski. :D

JaT
17.03.2011, 21.31
Ajan puskurissa kii aina tahallani kun joku hidastelee.
Mä taas hidastelen tahallani, kun joku ajaa puskurissa kiinni. Jos ei rajoitus +3-5km/h riitä niin ajetaan sitten alle rajoituksen.

Paras tapaus oli kyllä viime syksyllä Turku-Hki-moottoritiellä. Rauhallinen sunnuntaiaamu ja liikennettä ei oikeastaan yhtään. Ajelin n. 130km/h vakionopeudensäädin päällä, kun jostain kaukaisuudesta auto tavoitti minut ja jämähti muutaman metrin päähän roikkumaan. Ei se näyttänyt ohi menevän, joten tiputin nopeutta vähän kerrallaan, jos vaikka vinkki menisi perille. Jonkin ajan kuluttua vauhtia oli noin 70km/h, kun tämä teiden sankari lopulta lähti ohitukseen...

Harryupp
17.03.2011, 22.48
http://www.youtube.com/v/GpuLlIrUYsI?fs=1&amp%3Bhl=e

Ehtiköhän se valkoinen tila-auto alta pois ennenkuin vesimassat vyöryivät katua ylös?

Joku jätkä www.happymtb.se oli jopa huomannut virvelitehtaan logon vastapuolella katua!

Homma menee pahaksi kun rupeaa talotkin luhistumaan taustalla ja yksi talo lähtee virran mukana menemään ja vielä yksi onneton seisoo romukasan päällä lytättyjen talojen keskellä ja vuolaasti virtaavaa vettä on lähimmäs 3 metriä kaikkialla.

Fusion
17.03.2011, 23.53
Kun tivasin harmistuneena, miksi saabikuski oli vetänyt liinat kiinni aivan ilman syytä, tämä mutisi luulleensa, että oikealta olisi ollut tulossa joku. Ei ollut eikä edes meinannut. Ei viitsinyt avautua miehelle enempää, kun teoreettisesti katsoen syy oli minun.

Että on nopeassa valoista lähdössä riskinsäkin.

Tuosta tuli mieleeni, että kun anoppini vaihtoi autonsa ensimmäistä kertaa automaattivaihteiseen, niin hän saattoi vuosikymmenten tottumuksella painaa olematonta kytkintä (=jarrun pohjaan) sekä risteyksestä lähtiessä (kakkoselle "vaihtaessaan") että niihin pysähtyessään (loppujarrutuksessa turvavyöt ottivat vastaan...). Jospa kyseiselle Saabistillekin oli käynyt näin, muttei kehdannut tunnustaa. :rolleyes:

brewster
18.03.2011, 07.59
Mä taas hidastelen tahallani, kun joku ajaa puskurissa kiinni. Jos ei rajoitus +3-5km/h riitä niin ajetaan sitten alle rajoituksen.

Paras tapaus oli kyllä viime syksyllä Turku-Hki-moottoritiellä. Rauhallinen sunnuntaiaamu ja liikennettä ei oikeastaan yhtään. Ajelin n. 130km/h vakionopeudensäädin päällä, kun jostain kaukaisuudesta auto tavoitti minut ja jämähti muutaman metrin päähän roikkumaan. Ei se näyttänyt ohi menevän, joten tiputin nopeutta vähän kerrallaan, jos vaikka vinkki menisi perille. Jonkin ajan kuluttua vauhtia oli noin 70km/h, kun tämä teiden sankari lopulta lähti ohitukseen...

En kyllä ymmärrä miksi sen pitäää sinua vaivata että joka ajaa samaa nopeutta. Täysi arvoitus mulle. Mutta kyllä jotkut kävelee tuntikaupalla ympäri kenttää valkoisen kuulan perässä jota ne mäiskii sinne tänne, notta kyllä ihminen on aika outo otus.

Akkumies
18.03.2011, 08.21
Itse koen sen vaaralliseksi itselleni, jos joku roikkuu alle auton mitan päässä perässä maantienopeuksissa. Jos joudun jarruttamaan äkillisesti (peura, hirvi tms.)jostain syystä on takana roikkuva auto saman tien takaluukussa. Kyllä, myös minua ärsyttää nämä ja välillä mennään 30km/h 100km/h alueella vapaan ohituskaistan kohdalla jonkin matkaa, kunnes tämä perässäroikkuja uskaltaa ohittaa:eek:.

JackOja
18.03.2011, 08.34
...Ajelin n. 130km/h vakionopeudensäädin päällä, kun jostain kaukaisuudesta auto tavoitti minut ja jämähti muutaman metrin päähän roikkumaan....

Kyllä! Tuo on yksi maailman ihmeistä. Jos ottaa ripeän spurtin ja kasvattaa välimatkan 1-2 kilometriin niin jonkin ajan kuluttua se on taas siinä perseessä :seko::seko::eek: Ei käsitä ei.

Vain ehdottamasi nopeudenpudottamiskeino (yleensä) tepsii urpoon.

Highlander
18.03.2011, 11.51
En kyllä ymmärrä miksi sen pitäää sinua vaivata että joka ajaa samaa nopeutta. Täysi arvoitus mulle. Mutta kyllä jotkut kävelee tuntikaupalla ympäri kenttää valkoisen kuulan perässä jota ne mäiskii sinne tänne, notta kyllä ihminen on aika outo otus.
Joo, onhan se pimeälläkin mukava kun joku hinaaja roikkuu muutaman metrin päässä takapuskurissa ja häkäisee valoillaan. Sopii suomalaiseen luonteeseen hyvin ajaa tappituntumalla possujonossa, mieluiten vielä moottoritiellä. Tähän kun yhdistää vielä sen, että auton peilit ovat ihan uusi tuttavuus monelle ja suurimmalla osalla tuntuu olevan kaulakin kipsattu ettei pää vahingossakaan käänny yhtään.

Vasen kaista on todettu myös sopivaksi vakionopeudensäätimellä junnaavien bensansäästäjien kokoontumiseen. Autokoulun jatkokurssi kannattaisikin suunnata Saksan moottoriteille. Siellä oppii perusperttikin sujuvan ajamisen jalon taidon.

asb
18.03.2011, 12.03
En kyllä ymmärrä miksi sen pitäää sinua vaivata että joka ajaa samaa nopeutta.

Samaa nopeutta voi ajaa muuallakin, kuin edellä menevän puskurissa kiinni.

Vasen kaista on todettu myös sopivaksi vakionopeudensäätimellä junnaavien bensansäästäjien kokoontumiseen.

Tiesithän, että Suomessa vasemmalla kaistallakin on enintään 120km/h nopeusrajoitus.

villatakki
18.03.2011, 12.28
Mikä siitä tekee absurdin? Miksi sillä jalankulkijalla on suurempi oikeus käyttää ajotietä? Tällä hetkellähän on niin, että se yksityisautoilija, jolla on kyydissä vaikka kuusi muuta työntekijää, joutuu pysähtymään yksittäisen jalankulkijan takia.

Niin ja kolmion takaa tuleva rekka voi joutua odottamaan yhtä vaivaista henkilöautoa. Kohtuutonta! Koska rekka saastuttaa enemmän tulisi sellaisen ehdottomasti olla kaikkein etuajo-oikeutetuin. Toivottavasti täysperävaunuisten ei tulevaisuudessa tarvitsisi pysähtyä edes punaisiin liikennevaloihin - ihan vain jotta ympäristö pelastuisi.

Itse koen sen vaaralliseksi itselleni, jos joku roikkuu alle auton mitan päässä perässä maantienopeuksissa.

Jo vain, nämä ovat ihan oma lukunsa liikenteessä. Useampia tällaisia roikkunut lähes puskurissa kiinni 80-130 km/h nopeudessa. Itse olen keskim. kerran viikossa tre-hki motarilla kulkevana tehnyt tästä mielestäni voimakkaasti leviävästä autoilijalajista pienimuotoista tutkimusta vajaan vuoden verran. Jostain kumman syystä toisten tarttee roikkua toisten perseessä. Itse luulen, että taustalla on mahdollisesti jonkin sortin turvattomuutta tai esimerkiksi repressoitua seksuaalisuutta. Oli miten oli, kertoisiko joku palstaa lukeva perseessäroikkuja, että miksi moista harrastaa? Mua kiinnostais ihan tosi paljon kuulla useammankin perseessäroikkujan tarina. Näitä on kuitenkin niin montaa eri lajia.

P.S. Myös tämmöistä olen monasti liikenteessä miettinyt: jos me kaikki noudattaisimme keskeisimpiä liikennesääntöjä, olisi liikkuminen luultavasti kaikille huomattavasti vähemmän stressaavaa. Itse olen edelleen useasti miettinyt mitä välinpitämättömät kaahaajat ja vastaavat niillä voittamillaan minuuteilla tekevät?

Highlander
18.03.2011, 12.40
Tiesithän, että Suomessa vasemmalla kaistallakin on enintään 120km/h nopeusrajoitus.
Kiitos kun muistutit asiasta. Olin ajatuksissani edelleen oktoberfesteillä ja nahkahousutkin kiristää.

KriHa
18.03.2011, 13.10
Vasen kaista on todettu myös sopivaksi vakionopeudensäätimellä junnaavien bensansäästäjien kokoontumiseen. Autokoulun jatkokurssi kannattaisikin suunnata Saksan moottoriteille. Siellä oppii perusperttikin sujuvan ajamisen jalon taidon.

Ajan cruisella aina kun mahdollista, moottoritiellä lähes aina. Pulssia nostattaa tilanteet joissa takaatuleva jää ajamaan vasemmalle kaistalle parin auton mitan päähän, mutta ei mene ohi. Tasatahtia edetään kilometrikaupalla. Mutta, kun saan kiinni hitaamman ja vaihdan ohitusta varten vasemmalle kaistalle, niin eikös nämä nysvärit ampaise takapuskuriin kiinni kaukovalot vilkkuen; "mulkku, tulit eteeni, etkö huomannut että olin ohittamassa sua!" Ei voi olla liikaa vaadittu että jos ohitetaan, niin sitten ohitetaan.

Vepa
18.03.2011, 13.14

Jospa kyseessä olikin siviilipoliisiauto, jossa konstaapelit yrittivät provosoida sinua ajamaan enemmän ylinopeutta?

Heikki Vierelä
18.03.2011, 14.07
Noihin munkin suosikkidilleihin eli puskurissaroikkujiin voisi kokeilla sitä koomikko Ismo Leikolan lanseeraamaa taaksepäin ohitusta. Eli motarilla kun onnistut pyydystämään sinnikkään perskärpäsen niin vilkku päälle, vasemmalle kaistalle ja vauhtia hidastamalla ohitat taaksepäin toki kohteliaasti morjestaen kuin aina :)

brewster
18.03.2011, 14.18
Onhan se tyhmää ja vaarallista roikkua edellä olevan puskurissa. Sellainen etäisyys pitää pitää että ei riskeeraa edellä ajavan peräpeltejä. Tuolla kuitenkin joku pyysi analyysiä takana pysyjien mentaalihygieniasta. Jossakin määrin voinen sanoa kuuluvani tähän joukkoon. Saattaa olla että toisen takana ajaminen täyttää jotakin turvallisuuden tarvetta, todellista tai alitajuista. Pimeällä peesaan joskus sen takia että edellä ajava siivoaisi tien metsän karjasta. Ottakoon edellä ajava mieluummin hirvet syliinsä koska minua todennäköisemmin on lihansyöjä ja metsämies ja täten metsän karjan ylläpidosta suurempi hyötyjä kuin minä ja perheeni.
Päivällä tulee jäätyä toisen taakse vaan siitä syystä että hän ajaa jo sitä hieman yli sallittua nopeutta jota itsekin yritän pitää.
Mitään seksuaalisuuteen tai sen puutteeseen liittyviä motiiveja en ainakaan ole itsessäni tiedostanut syyksi asemointiini liikenteessä suhteessa muiden liikkujien sijaintiin. Täytyy jatkaa itsetutkiskeluja.

SykkeListi
18.03.2011, 14.25
Onhan se tyhmää ja vaarallista roikkua edellä olevan puskurissa. Sellainen etäisyys pitää pitää että ei riskeeraa edellä ajavan peräpeltejä. Tuolla kuitenkin joku pyysi analyysiä takana pysyjien mentaalihygieniasta. Jossakin määrin voinen sanoa kuuluvani tähän joukkoon. Saattaa olla että toisen takana ajaminen täyttää jotakin turvallisuuden tarvetta, todellista tai alitajuista. Pimeällä peesaan joskus sen takia että edellä ajava siivoaisi tien metsän karjasta. Ottakoon edellä ajava mieluummin hirvet syliinsä koska minua todennäköisemmin on lihansyöjä ja metsämies ja täten metsän karjan ylläpidosta suurempi hyötyjä kuin minä ja perheeni.
Päivällä tulee jäätyä toisen taakse vaan siitä syystä että hän ajaa jo sitä hieman yli sallittua nopeutta jota itsekin yritän pitää.
Mitään seksuaalisuuteen tai sen puutteeseen liittyviä motiiveja en ainakaan ole itsessäni tiedostanut syyksi asemointiini liikenteessä suhteessa muiden liikkujien sijaintiin. Täytyy jatkaa itsetutkiskeluja.Niin, kysehän ei liene siitä, että ajaako eessä vai takana, vaan siitä, ajaako nenä edelläajavan persiissä kiinni? Pyöräilyssä turvallinen peesiväli ei päde autoihin, ja muakin korpeaa, jos joku tulee autoillessa takaluukkuun kiinni. Keinot on myös samat: ensin hidastus, ja jos ei tehoa, niin sitten pari minuuttia sellaista vauhtia, että Håkan putoaa kyydistä... ja taas tuli hasardia, mutta kenen takia?:eek:

Shimaani
18.03.2011, 15.17
Joo, onhan se pimeälläkin mukava kun joku hinaaja roikkuu muutaman metrin päässä takapuskurissa ja häkäisee valoillaan. ... Sitku pasauttaa testifläshin (vahingossa laukesi...:o) kohti omaa takaikkunaa esim tuollasella niin jovain jää häikäisijä kyydistä
http://www.whatdigitalcamera.com/imageBank/m/Metz-Mecablitz45CL-41.jpg

Harryupp
18.03.2011, 16.05
Ruotsin puolella vähän ottaa päähän nämä Audi, BMW; MB, ja Volvo-autoilijat jotka luulevat liikoja omista autoistaan eivätkä ehdi ajoissa ohi muita ennenkuin ohituskaista päättyy.
Kuinka ovat kaikki valinneet liian vaisun pelin että eivät ennätä hyvän sään aikana suorittaa ohituksia? Aina luulevat että ehtivät 100 - 200 metriä pitempään kuin mitä todellisuudessa ehtivät, ja meikäläinen joutuu jostain tekemään sellaisen hätäloven Volvokuskille.

Ines
18.03.2011, 19.21
onnex mun uudemmassa Saabissa on "supertaikanappi" jolla ohittaminen ja kiihdyttäminen (tarvittaessa) sujuu ripeästi....mutta huom! ajan mieluummin nautiskellen perille kuin kaasu pohjassa ohitellen....mutta joskus tuo nappula on tarpeen.......................

huotah
18.03.2011, 20.00
Tästä kun on tullut "Mikä liikenteessä ärsydä?" -ketju, niin avaudutaanpa vähän: ärsyttää sellaiset autoilijat, jotka ajaa mutkat ihan miten sattuu, eli jarrutetaan liian aikaisin, käännetään sisään aivan liian aikaisin ja laitetaan veto päälle liian myöhään. Opetelkaa hyvät ihmiset niitä ajolinjoja niin mutka-ajo sujuu paljon jouhevammin ja turvallisemmin :D

Peace and out.

Ropples
18.03.2011, 20.38
Ja ne jotka ajaa takasumuvalo(t) päällä pimeällä kun letkassa ajetaan saisi ampua itsensä. Enkä muuten roikkunut edes lähellä tyyppiä ja silti itutti aivan kamalasti kun ei päässyt ohikaan..
Takasumuvalot on ihan muutenkin niitä turhimpia lamppuja mitä autosta löytyy. Etusumuvalot auttaa tosin melko paljonkin niin pimeällä kun sumussa ilman että häiritsee vastaantulijoita mitään sen enempää

p bonk
18.03.2011, 20.42
^ Etusumuvaloilla saa coolin lookin ja maantienopeuksissa tarkennettua näön siihen 25 metrin päähän auton keulasta.
Jos etusumuvaloja tarvitsee oikeasti, on oikea tilannenopeus kain 40-50 km/h. Takasumuvalo on lumituiskussa hyödyllinen, kun nykyautojen leditakavalojen hukkalämpö ei sulata lunta pois ja lamput muurautuvat umpeen.

jaggi
18.03.2011, 21.03
Täällä landella on sellanen tyyli noilla bmw/tuning/tms.-tyypeillä, että päivällä ajetaan pelkät sumarit päällä, ja illalla on sitten parkit päällä.
Voi että kun noita sakotettaisiin.
Mä joudun kyllä peittään sivuvalot katsastukseen kun niissä ei oo e-merkkiä! :/

brewster
18.03.2011, 21.04
Entäs ne jotka risteyksissä vasemmalle kääntyessään oikasee reippasti keskilinjan ylitse. Niitä saa väistellä henkensä edestä ja jos vähän näyttää merkejä niin ei ne tajua tehneensä mitään väärin.

Ropples
18.03.2011, 21.25
Ehkä omassa autossa on sitten erilaiset valot ku muilla mutta omassa valaisee kyllä pidemmälle ku 25m. Mutta suurin osa valostahan ei mene eteenpäin, vaan sivulle valaisemaan merkkejä ajoradassa, ja suomessa valaisee metsää sen verran paljon enemmän kun lyhyet valot että näkee elukat aikaisemmin. On todennäköisesti pelastanut kertaalleen kun elukka päätti pompata ajoradalle sivusta kun lyhyet oli päällä. (varmuudellahan ei voi sanoa kun ei voi samaa tilannetta ajaa kahteen kertaan samoissa olosuhteissa..)
Kaupungissa sumuvalot pysyvät pois päältä (sumuvalot ovat lain mukaan ainoastaan sallitut kun olosuhteet ovat sellaiset että niistä on hyötyä, jos joku ei tiennyt)..

p bonk
18.03.2011, 21.48
^ No jos sumuvalojen sivuvalossa havaitsee jonkin elukan, ei se ehdi alle tai ainakaan siihen ei ehdi maantienopeuksissa regoida. Paitsi jos on tosi rattimies.

Sumuvalojen ongelma on se, että niillä saa paljon valoa lähelle ja sitten silmä ei näekään sinne kauemmas, minne normivalot näyttävät. Käy joskus pimeällä tienpätkällä kokeilemassa eri valovaihtoehtoja.

Smo
19.03.2011, 00.08
Muistuu mieleen tapaus kun ajelin jotain 87km/h 80km/h maantiellä ja takapuskuriin liimaantuu joku auto jota vähän ihmettelen mutta sitten unohdan kun ei kiinnosta. Sitten jotain eläimiä tienposkessa tulossa yli.. reipas jarrutus ja eläimet kääntyi takas. Takana tullut auto sitten alkaa vilkuttelemaan pitkiä ja menee ohi keltaisella viivalla.

Toinen hauska oli kun alkoi 80km/h jollain motarilla, ohitin motarille lähtiessä jonkun auton ja sitten tuli 50 tai 60km/h merkki ja tietyö, hidastin siihen 10 yli rajoitusten ja tää auto pukkaa väkisin ohi tietyömiehiä hipoen suunnilleen keskisormi ilmassa, olihan siinä melkein kaksi kaistaa. Ehkä se missas ne nopeusrajoituskyltit mutta aika hyvin tehty.

Pekka L
19.03.2011, 09.02
Mä vilautan perässäroikkujalle usein vilkkua oikealle, mee ohi. Usein teen sen paikassa jossa ei pääse ohi. Viesti menee 90-prosenttisesti perille.

Paras tapaus oli kerran pohjoisesta kotiin ajaessa, vakkari päällä. Alkoi ohituskaista, jossa vastaantuleva kaista on kaiteella erotettu. Takana oli jo jonkun aikaa tullut auto selvästi kauempana +-samaa vauhtia, mutta siinä ohituskaistalla sille tuli se normi 20km/h lisäys. Ei ihan ehtinyt ohi, kun ohituskaista päättyi ja vastaantulevalla kaistalla alkoi. Nyt oli oma kaista erotettu kaiteella. Tää Passat jää 10m päähän roikkumaan siinä yhdellä kaistalla. Mä siirryin puoli metriä-metrin sivuun ja vilautin vilkkua. Passat lähtee ohi:seko: Kyllä se juuri ja juuri siitä kaiteen välistä mahtui.
Olisi ollut hauskaa kun se olisi vetänyt vaikka kyljen siihen kaiteeseen, se olisi ollut varmaan mun vika kun käskin menemään.

Tänä talvena kerran tossa kotinurkilla, oli menossa hiihtämään. Puskuriin liimautui joku akka Rav4:llä. Jonkun matkan päässä tuli vastaan autoja, näytin taas vilkkua oikealle. Akka lähti ohi, ehti just ja just ja kiitti vielä vilkulla:eek: Vittuilu on totaalisen epäonnistunutta kun vastapuoli ei sitä todellakaan ymmärrä:o

XC-JJ
19.03.2011, 09.10
on se hyvä, että meillä on näitä arjen sankareita myös tuolla tieliikenteen puolella.. :seko:

SykkeListi
19.03.2011, 10.37
Mä vilautan perässäroikkujalle usein vilkkua oikealle, mee ohi. Usein teen sen paikassa jossa ei pääse ohi. Viesti menee 90-prosenttisesti perille.

Paras tapaus oli kerran pohjoisesta kotiin ajaessa, vakkari päällä. Alkoi ohituskaista, jossa vastaantuleva kaista on kaiteella erotettu. Takana oli jo jonkun aikaa tullut auto selvästi kauempana +-samaa vauhtia, mutta siinä ohituskaistalla sille tuli se normi 20km/h lisäys. Ei ihan ehtinyt ohi, kun ohituskaista päättyi ja vastaantulevalla kaistalla alkoi. Nyt oli oma kaista erotettu kaiteella. Tää Passat jää 10m päähän roikkumaan siinä yhdellä kaistalla. Mä siirryin puoli metriä-metrin sivuun ja vilautin vilkkua. Passat lähtee ohi:seko: Kyllä se juuri ja juuri siitä kaiteen välistä mahtui.
Olisi ollut hauskaa kun se olisi vetänyt vaikka kyljen siihen kaiteeseen, se olisi ollut varmaan mun vika kun käskin menemään.

Tänä talvena kerran tossa kotinurkilla, oli menossa hiihtämään. Puskuriin liimautui joku akka Rav4:llä. Jonkun matkan päässä tuli vastaan autoja, näytin taas vilkkua oikealle. Akka lähti ohi, ehti just ja just ja kiitti vielä vilkulla:eek: Vittuilu on totaalisen epäonnistunutta kun vastapuoli ei sitä todellakaan ymmärrä:oMitäs sitten, kun takaa sinuun sokeasti luottava kuski ei ehdikään takaisin omalle kaistalle, ja päädytte kaikki kolme samaan nippuun? Tähän ilmeisesti tähtäätkin...

Täytyypä sanoa, että PekkaL veti mun urpokuskiasteikolla täydet pisteet... :cool:

Pekka L
19.03.2011, 10.50
Kiitos, edes jossain on sitten onnistuttu.

Kyllähän se selkeänä kehotuksena on otettava, kun vaikka ylämäessä keltaviivan kohdalla näyttää vilkkua viiden metrin päässä roikkuvalle.

(tää rouva maasturissaan näki taatusti mitä edessä on, tie kaarsi aukealla loivasti vasempaan.)

SykkeListi
19.03.2011, 10.56
Entisaikaan edessä ajava kuski antoi vilkulla oikealle merkin takanatulevalle, että nyt on hyvä paikka mennä ohi, eikä ketään tule vastaan.

Ilmeisesti nykyään urpot autoilijat ovat tämänkin liikenteessä toisen huomioimisen tavan vesittäneet, ja tehneet siitä jopa toisille hengenvaarallisen vittuilukikan...

Ja sitten ihmetellään, kun tuli hieman hasardia autoteillä.