PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä aloittavalle, max 1000e ?

Sivut : [1] 2 3

wekkuli
27.02.2011, 10.54
Terves!

Kevät polttelee ja työkaverin kanssa lyöty vetoa painonpudotuksesta, joten on alkanut ilmetä tarvetta jonkin fiksun liikuntamuodon aloittamisesta. Olisi sitä tarvetta ilman vedonlyöntejäkin tietty. Valinta alkaa kallistua siihen että hankin itselleni maastopyörän ja lähden lähiseudun polkuja suhailemaan. Maantiepyöräkin olisi varmaan hauska valinta, mutta vilkaisu karttaan ja lähiseudun tuntemus täällä Nurmijärven Rajamäellä riittää kertomaan, että maastopyörälle on polkuja ja seikkailuja vaikka kuinka, maantiepyörälle taasen, noh, viivasuoraa maantien piennarta. Ei kiitos.

Pyöräilijänä ylipäätään en voi tietysti väittää olevani mikään täysin noviisi, onhan tuota tullut mankeloitua ilman apupyöriä jo reilusti yli 30 vuotta ja joka kesä jonkun verran ihan omaksi iloksi poleksii pikku lenkkejä. Ennestään mulla on yli 10v hybridi. Halpa, mutta toimiva ja se tuleekin jäämään käyttöön kauppamatkoille/lasten peräkärryn vetämiseen/lastenistuimen kanssa liikkumiseen. Ja niin muodoin maasturin voi hyvin hankkia kun sen rooli tulee olemaan vain kuntoilu/polkujen turaaminen, sillä jätetään asfalttiajot vain välttämättömiin siirtymiin.

Fillari-lehden ja TMn viimeiset etujoustomaasturivertailut on selattu kohta hiirenkorville ja noi hyvin pärjänneet kiinnostavat tietty; eli mm. Rose, Focus, Specialized, Cube. Juuri muuta en tajua noista kuin sen, että keveys on jees ja siksi tuo Rose Count Solo varsinkin kutittelee.

Olen antanut itselleni ymmärtää että jostain Saksasta tilaamalla saisi halvimman vaihtoehdon. Kasaamiset ja säätämiset ei pelota, kyllä mulla kuusiokoloavain ja räikkäsetti kädessä pysyy. Mutta mites koeajot? Missä noita pääsisi koeajamaan vai uskaltaako sokkona ostaa vaan? Seuraava pohdinnan aihe on tietysti se, osaanko minä kokemattomana mitään irti koeajosta ottaakaan, jos se on kaupan pihalla pyörittelyä...? Ehkä en? Pyörän hyvyys tai huonous käy ilmi vasta kilometrien karttuessa, jos sittenkään, kun ei ole vertailukohtia.

Todennäköisesti ja ottaen huomioon että kokemukseni noista on olematon, tässä käy niin, että ostan minkä ostankin, niin olen siihen tyytyväinen ja kömmin pitkin polkuja ilman tietoa paremmasta tai huonommasta. Siksi voikin kysyä, että miksi sitten pistää 1000e pyörään kun varmaan yhtä onnellinen olisin 500e kalustosta? Minusta 1000e hinta vs 500e hinta on perusteltu jos se tarkoittaa sitä, että tonnin pyörä innostaa minua liikkumaan tuplasti enemmän kuin 500e pyörä, eikö niin? ;) Tarkoitus on kyllä saada tästä monivuotinen, ehkä vuosikymmeniä kestävä kunnonylläpito ja luonnossasamoiluharrastus. Aikaisemmin se hoitui koiran kanssa metsiä kömpiessä, mutta allergian takia tuo valitettavasti jäi, joten nyt tarvitaan uusia "tekosyitä" ulkoiluun ja liikuntaan.

Mites noiden koko? 173cm pituutta meikäläisellä, hieman pitkäselkäinen/persjalkainen yhdistelmä, eli varmaan se olis sitten 18" ? Entä käytetäänkö noissa maastureissa yleisesti nykyisin lukkopolkimia vai ihan tavallisia karhennettuja? Minusta tuntuu että lukkopoljin ja kenkien hankinta ei tunnu fiksulta vaihtoehdolta tuonne poluille.

Tällä hetkellä kiinnostavin vaihtoehto olisi tosiaan tuo Rose. Kuinka paljon sitten eroavat toisistaan Count Solo 1 ja 2 ? Onko paljon painoeroa (asia joka ainakin on helppo ymmärtää) ? Entäs kun Focuksella ei ole enää tuota Cypress Disc mallia (käsittääkseni)? Mikä sitä vastaa mallistossa nykyisin?

Tulihan tekstiä, toivottavasti edes joku jaksaa lukea. Kaikki informaatio ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan.

Keskiäkäinen lohjalainen
27.02.2011, 11.37
Tästä aiheesta ei olekaan vielä paljoa keskusteltu :).

Saksasta tosiaan saa halvimmalla laatupelin alleen. Koeajoon ei tietysti ole mahdollisuutta, mutta parkkipaikalla kurvailulle tulee aika paljon hintaa, jos kotimaasta ostaa. Jos hintaluokka on alle tonnin, sitten kannattaa ostaa hyvä jäykkäperäinen, esimerkiksi tämä:

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a24757/zr-team-7-0.html?mfid=52

Vastaava vehje Suomesta ostettuna kustantaa helposti 500 euroa enemmän.

Tuosta kaupasta löytyy juuri nyt poistomyynnistä aika monta muutakin käypäistä 2010-vuosimallin kulkinetta alle tonnilla.

Canyonin tarjonta on myöskin hinnaltaan kilpailykykyistä (joskaan bike-discountin poistomyynneille eivät välttämättä pärjää). Esimerkiksi tämä:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2054

18-tuumainen lienee sulle sopivan kokoinen. Lukkopolkimet & kengät on XC-käyttöön erittäin suositeltava juttu. Parit lipat niillä ottaa, ennenkuin muistaa, kuinka kenkä irtoaa polkimesta, mutta sittenpähän sekin on opeteltu :D. (Meillä jo 9-vuotias ajaa metsälenkit lukkopolkimilla. Kaatuilut kaatuiltiin pihanurmikolla.)

Iglumies
27.02.2011, 12.03
Tämmöinen (http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=762) osu torilla silmään, ei kauhean paha.

Keskiäkäinen lohjalainen
27.02.2011, 14.03
Tämmöinen (http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=762) osu torilla silmään, ei kauhean paha.

Tuossa on pakko olla jotain vikaa, kun sillä ei kuvista päätellen ole ajettu metriäkään :rolleyes:.

Eikun koeajamaan!

Teesaa
27.02.2011, 18.22
Roseversandin (roseversand.de) Rose Count Solo 2 voitti mennen tullen uuden fillari-lehden n. 1000 € maastureiden vertailun. Hinta taitaa olla parisataa yli budjetistasi, mutta....

kaakku
27.02.2011, 18.43
Ja jos 29er kiinnostaa niin en voi muuta kuin suositella winstanleysbikes.co.uk:sta edullisesti saatavilla olevaa Haro Mary XC:tä. 670 eurolla kotiovelle toimitettuna, jää sitten rahaa varusteisiinkin. Ota koko 16, mulla on 18-tuumainen ja oon sua hieman pitempi ja se 16-tuumainen olisi mennyt vielä varmaan mullekkin.

wekkuli
28.02.2011, 12.22
Tekeekö tollasella tonnin täysjoustolla mitään? Haukkukaapa tuo Radon Stage 4.0 maan rakoon nyt, ettei tarvitse haaveilla? Mikä on paremmin saman hintaisessa jäykkäperässä?

http://www.bike-discount.de/shop/k173/a33208/stage-4-0.html

Olen kyllä tullut siihen tulokseen että tonnia en jäykkäperästä maksa, toi lohjalaisen linkittämä ZR Team 7.0 lienee aika vahva vaihtoehto.

Keskiäkäinen lohjalainen
28.02.2011, 13.09
Tekeekö tollasella tonnin täysjoustolla mitään? Haukkukaapa tuo Radon Stage 4.0 maan rakoon nyt, ettei tarvitse haaveilla? Mikä on paremmin saman hintaisessa jäykkäperässä?

http://www.bike-discount.de/shop/k173/a33208/stage-4-0.html

Tuo haiskahtaa jousituksensa puolesta vähän liikaa "hinnat alkaen" -mallilta. Manitoun haarukoista ja iskareista tosin ei ole kokemusta, mutta ennakkoluuloni kehottaa välttämään. Alle tonnilla harvemmin saa kunnon täpäriä, muutoin kuin poistomallien jäännöskokoja todella reilulla alennuksella.

Jäykkäperä on luonnollisesti vähän kevyempi kuin täpäri. Jos polut ovat suht. tasaisia ja nopeita, jäykkäperää kuskaa vikkelämmin. Tonnin hintaluokassa myös etuhaarukka on jo varmasti tolkun peli.

Jos tiedät jo nyt, että suosikkipolkusi on kivikkojuurakkoröykytystä, sitten ehkä kannattaa skaalata budjetti 1500 egeen ja ostaa kunnollinen XC-täpäri.

Olen kyllä tullut siihen tulokseen että tonnia en jäykkäperästä maksa, toi lohjalaisen linkittämä ZR Team 7.0 lienee aika vahva vaihtoehto.

Jos minä olisin sinä, kävisin tsekkaamassa myös sen käytetyn Trekin. Siinä on kiinni aika hyviä osia ja sen voisi koeajaakin. Tiiä vaikka hintakin putoaisi tinkaamalla :rolleyes:.

nure
28.02.2011, 17.26
Ei noissa Manitoun haarukoissa mitään vikaa ennenkään ole ollut, ovat vain hieman kadonneet Suomen markkinoilta... Tuon osaluettelo kyllä ihan ok mutta jos ei mitään perustelua täpärille niin katselisin samasta hintaluokasta jöykkäperäistä...

wekkuli
28.02.2011, 18.44
No mikä on perustelu täysjoustolle? Eikö se ole se, että mitä pahempi röykytysmaasto, sen parempi? Minähän en vielä näistä poluista ja maastoista tiedä, mutta täysjoustohan antaa tällä logiikalla lisää mahdollisuuksia kun reittivalikoimaan tulee vielä pykälää pomppuisampaa maastoa?

Ja saahan sen lukittua tasaisella, eikö?

nure
28.02.2011, 19.54
Vaikuttaa että että sun on paras ensin päättää mitä ja minkätyyppisen haluat ja sitten alkaa kysellä tarkempia neuvoja... Jäykän ja täpärin ero lähinnä hinta, hyvää ja halpaa kun ei saa samassa paketissa joten kannattaa miettiä mihin sen sijoittaa... Jos haet kunnon täpäriä niin varaudu siihen 1500€:n investointiin , jäykän saat siihen reiluun tonniin kuten Rosen testivoittajan ja kyllä näissä metsissä pärjää, taidot vain kehittyy!
Ja noista polkimista, lukkopolkimet on ainoat oikeat maastoon, ei lipsahtele pahoissa paikoissa ja saa voimaa kun äärimmäisesti tarvitaan.

Difton
28.02.2011, 20.25
No niin.. Radon ZR team 7.0 kotiutui tänään ja juuri äsken ensiajolta tulin. On siinä kyllä mahtava pyörä! Ensinnäkin vaihteisto toimii kuin ajatus; ei minkäänlaista nykimistä/hyppimistä. Jarrut todella tunnokkaat, alkuun ehkä liiankin herkät.

Ennen pyörän hankintaa kävin testaamassa Cuben LTD pro:n, ja kyllä Radon tuntuu selkeästi paremmalta. Geometria hyvin samankaltainen. Radonin vaakaputkea kritistoitu lyhyeksi, itse en kyllä huomannut suhteessa eroa Pro:hon.

Laatuvaikutelma myös hyvin korkea. Saumat + maalaus ensiluokkaista.

Pyörässä oli hyvät säädöt valmiiksi. Ja sainkin sen nopeasti paketista ajokuntoon.

Meni nyt ehkä hieman kehumisen puolelle, mutta sitte meni

wekkuli
28.02.2011, 20.31
^Bike-discountistako tilasit ja kauanko kesti tulla?

Difton
28.02.2011, 20.36
^Bike-discountistako tilasit ja kauanko kesti tulla?

Sieltäpä se. 11. helmikuuta tilasin ja tänään (28.2) paketti kotiovella. Tilaus meni hyvin kaikinpuolin.

nure
28.02.2011, 21.05
Koko voi tuottaa ongelmia, sun pituudelle ja jos vielä lyhytjalkainen niin 18" on ehkä liian suuri... Ja sitä erehdystä ei kannata tehdä että sellaisen ostaa...

timppa_234
28.02.2011, 21.35
Koko voi tuottaa ongelmia, sun pituudelle ja jos vielä lyhytjalkainen niin 18" on ehkä liian suuri... Ja sitä erehdystä ei kannata tehdä että sellaisen ostaa...

Uuh, miksei? Pari senttiä lyhyempi stemmi paikoilleen ja ongelma on ratkaistu.

ttr
28.02.2011, 21.53
Kannattaa huolella miettiä, että mitä sana maasto pyöräilyyn liitettynä tarkoittaa. Eli just vastausta tuohon jäykkis/täpäri kysymykseen. Täysjousto tekee ajelusta aika paljon hauskempaa, jos yhtään pahempia polkuja harrastaa. Toisaalta helpommilla poluilla ei nyt jousitusta tarvii oikeestaan edessäkään. Noin tonnin täpäreissä, käytettynä tai nettikaupasta, on ihan kelpo pelejä. Esim. vaikka tollanen Rose Jabba (http://www.rosebikes.co.uk/article/rose-jabba-wood-1-2010/aid:371299) (1079.-) voi olla ihan käypä vehje.

wekkuli
01.03.2011, 09.13

No ainakin toi Bikebusterin laskuri tuottaa mulla sen 18" selkeästi. Inseamin mittasin 80 sentiksi, en sit tiedä olenko oikeasti lyhytjalkainen vai onko se vaan omaa mielikuvaa...

ttr:n linkittämä Rose on aikas houkuttelevan oloinen. Pakko tässä nyt on hetki tuumia ja katsoa lompakkoon oikeen syvälle mitä siellä näkyy.

Ja vaikeahan se on sanoa oikeastaan etukäteen millaisia ne polut tulee olemaan. Nämä Rajamäki-Kiljava välin pururadat on sellaisia, että ei siellä varmasti täpärillä mitään tee, mutta on täällä muutakin, kuten tuo Seitsemän veljeksen vaellusreitti, josta oli juttu uusimmassa fillarilehdessä. Sitä lukiessa tuo maastopyöräilykärpänen minua purikin lopullisesti...

sakuvaan
01.03.2011, 12.13
Niinkuin yksi Iibiskuski totesi tossa sununtaina että eteläsuomessa on tota isompaa kivikko-juurihelvettiä jossa kaipaa joustoja, toisin kuin pohjoisemmassa tarvitsi.

Eli täpärin ja jäykkäperän välinen kysymys ratkeaa sillä, kuinka pahoissa paikoissa meinaat ajaa ja miten kroppa (ja pää) kestää. :)

wekkuli
01.03.2011, 12.48
^No olen sillai potentiaalisesti hyväkuntoinen kaveri.
:D
Eli toisin sanoen aloittaessani harrastuksen menoa tulee rajoittamaan kuljettaja, mutta harmihan se on jos sitten vaikka jo vuoden päästä tuntuu siltä että täälläkin ois voinu vetää lujempaa, jos tuo perä ei ryskäis miten sattuu. Tarkoitus on kuitenkin ostaa pyörä mistä on iloa vuosia eteenpäin. Harmi ettei ole kristallipalloa.

Sen verran vielä että harrastan moottoripyöräilyä ja mulla on tollanen iso KTM-supermoto. Ja ehkä sen peruja sellainen fiilis, että aivot vaan jotenkin sotii ajatusta vastaan, että vain etupää on jousitettu. Jollain tapaa tuntuu siltä, että jousitettuna pitää olla koko ajoneuvo tai sitten ei mitään, muuten hommassa ei ole järkeä, etujousitettu ajoneuvo tuntuu puolinaiselta. Tämä lausunto on ehkä tarkoituksellisen provosoiva, ei haittaa jos joku tarttuu asiaan ja selventää maastopyöräilyn filosofiaa...

Ski
01.03.2011, 13.05
^No olen sillai potentiaalisesti hyväkuntoinen kaveri.
Eli toisin sanoen aloittaessani harrastuksen menoa tulee rajoittamaan kuljettaja, mutta harmihan se on jos sitten vaikka jo vuoden päästä tuntuu siltä että täälläkin ois voinu vetää lujempaa, jos tuo perä ei ryskäis miten sattuu. Tarkoitus on kuitenkin ostaa pyörä mistä on iloa vuosia eteenpäin. Harmi ettei ole kristallipalloa.

Sen verran vielä että harrastan moottoripyöräilyä ja mulla on tollanen iso KTM-supermoto. Ja ehkä sen peruja sellainen fiilis, että aivot vaan jotenkin sotii ajatusta vastaan, että vain etupää on jousitettu. Jollain tapaa tuntuu siltä, että jousitettuna pitää olla koko ajoneuvo tai sitten ei mitään, muuten hommassa ei ole järkeä, etujousitettu ajoneuvo tuntuu puolinaiselta. Tämä lausunto on ehkä tarkoituksellisen provosoiva, ei haittaa jos joku tarttuu asiaan ja selventää maastopyöräilyn filosofiaa...

No moro Wekkuli. Mulla on enska, ja supermotoiltua joskus vuosia sitten ajoin Husabergin 650:lla.
Maastopyöräksi sulle suosittelen käytettyä täysjoustoa jos tiedät jo, että tulet ajelemaan juurakkopolkuja, kivikkoja ja sellasia täsmäiskuja lähipoluille. Käytetty siksi, että budjetti riittää ja monet esim. fillaritori.com myynnissä olevat täpärit on todella hyvässä kunnossa (oletus :) )
Mutta jos aiot harrastaa pidempiä lenkkejä, jopa parin kolmen tunnin sekalaisia polkuja ja mettäautoteitä sisältäviä reissuja, suosittelen mahdollisimman kevyttä hyvällä etujuostolla olevaa maastopyörää. Ja jäykkäperällä tulet ajamaan pahojakin paikkoja, jolloin joudut ajamaan enemmänkin seisaallaan, joten se auttaa sinua tulevaisuudessa kun vaihdat supermoton enskaan ( Oletus :) )

wekkuli
01.03.2011, 13.25
^Valitettavasti motopuolella juttu on kyllä niin, että asfalttiratojen kutsu on liian kova, jotta se vehje nappularenkaiseen vaihtuisi. 2 vkoa aikaa miettiä niitä periä, sit pitäisi olla tilillä sen verran rahaa että polkupeli pannaan tilaukseen.

Mick
01.03.2011, 13.35
Ensimmäisen maastopyöräni ostin 10 vuotta sitten ja silloin poljin parina vuonna satunnaisesti metsäpolkuja pää punaisena puuskuttaen ja
tulin aina kotiin hyvillä fiiliksillä vaikka sen jäykkäperän hinta oli vain vajaat 300€! Ei se hauskuus hinnasta ole kiinni!

Sitten tuli 8 vuotta taukoa mutta viime syksynä ostin ekan "oikean" maastofillarin. Menin BikePlanetiin ja sieltä luulin ostavani Nishikin Bigfoot X29:n jota oli jossain lehdessä kehuttu.

Erehdyin sitten siellä arpoessani soittamaan kaverille joka joskus oli ajanut aktiivisesti maasturilla ja ohje oli "Osta kallein mihin pystyt niin et tule katumaan!".

Hetken liikkeessä neuvoa sulateltuani kokeilin Giantin AnthemX3:sta joka oli mielestäni ihan törkeän kallis (1790€) ja sen otin enkä ole katunut.

7 veljeksen lenkkiä ehdin koluta syksyn ja alkutalven aikana jonkin verran yksin ja myös hyvässä seurassa (jota Rajamäeltä löytyy!).
Olen wanha ukko enkä aja xc/marathon-kisoja joten täysjousto on ajomukavuutensa vuoksi minulle hyvä vaihtoehto.
Näissä maastoissa pärjää hyvin jäykkäperäiselläkin, mutta minä ajan mieluummin mukavammin koska tarkoitus ei ole ajaa kelloa vastaan vaan naatiskella.

Tosin täytyy tarkentaa sen verran että minulle naatiskelu on oman fysiikan kohtuullista kurittamista sekä siitä kertyneen statistiikan katselua eikä palokärjen työskentelyn seuraamista. Sitä tehdään sitten ilman pyörää koiria ja vaimoa ulkoiluttaessa.

Nyt taas pyöräilykärpäsen aiheuttama kestokuumetila on edennyt siihen hourailuvaiheeseen että en pitäisi lainkaan mahdottomana joku vuosi käydä pankissa asioimassa ja sitten sijoittamassa velkarahaa vaikka yli 2 tonnin maantiefillariin sekä jopa 3 tonnin maasturiin! :eek:

Nehan ovat sijoituksia omaan hyvinvointiin josta myös perhe pääsee osalliseksi eli toisin sanoen mitä enemmän sijoitan pyöräilyyn, sitä parempi aviomies ja isä olen! :)

Toi Rose Jabba on varmaan tonnin täpäreistä hyvä vaihtoehto. Jos et hae pankista "lisäjoustoa" budjettiin, osta Jabba ja mennään polulle sisäänajamaan se!

Minäkin harrastin moottoripyöräilyä, ajoin -09 asti enduroa kilpaa, mutta kampea veivattuani tajusin ettei siinä ole mitään järkeä ja nyt kaikki mp-kalusto on myyty! :eek:

Kristallipallosta jos syksyllä olisin katsonut, niin mulla olis nyt ehkä alla jotain muuta, paljon kalliimpaa...

sakuvaan
01.03.2011, 13.38
Sama täällä, mp meni myyntiin ja Orange tuli tilalle, ei harmita yhtään, ajopaikkojakin on monta noin 2km säteeltä himasta.

Mick
01.03.2011, 13.44
tästä vois ottaa vedonlyöntikohteen : kuinka monta viikkoa fillarin saapumisen jälkeen menee ennenkuin smoto on myyty? :D

wekkuli
01.03.2011, 13.54
Kiitos Mick, erinomainen kirjoitus, ja fiilikset ovat samansuuntaisia ihan tuota hyvän kunnon mukanaan tuomaa hyvää oloa ja isyyttä myöten, mutta motoa EN myy!!!
(Eräs motivaattori muuten tähän kunnonkohentamiseen on kallis ja tiukka motonahkapuku, johon pitää taas kesällä mahtua)

Mick
01.03.2011, 14.02
jepjep, noin puhuu mies joka ei ole polkenut tsygällä 7veljeksen polkua...:D

se nahkapuku menee muuten hyvin kaupan päälle kun smoto menee myyntiin! ;)

wekkuli
01.03.2011, 14.35
Jaahas... mutka matkaan, työkaveri tarjosi käytännössä varastoon pölyä keräämään jäänyttä Felt q620stä pilkkahintaan (lähtis varmaan parilla sadalla). Oliskohan viisas liike ottaa tuommoinen alle ensin että sais vähän tuntumaa ja päivittää se sitten parempaan kun alkaa siltä tuntua ja pistää Felt huutonettiin? Mitäs foorumilaiset ko. polkumotosta tietää? Onko 200e moisesta täysin hukkaan heitetty raha?

JackOja
01.03.2011, 14.49
...Felt q620stä pilkkahintaan.. Onko 200e moisesta täysin hukkaan heitetty raha?

Aika paljon sen oston järkevyys riippuu siitä onko se fillari sulle sopivan kokoinen...

wekkuli
01.03.2011, 14.57
^Myyjä on aika tismalleen saman kokoinen kaveri, ehkä vähän hoikempi (vielä). Ja saanhan minä sitä koittaa ennen ostamista. Käsittääkseni kyseessä on yli 600e uutena maksanut ja pari kertaa ajettu vempele, että siihen nähden...

Jooseppi
01.03.2011, 15.23
^Myyjä on aika tismalleen saman kokoinen kaveri, ehkä vähän hoikempi (vielä). Ja saanhan minä sitä koittaa ennen ostamista. Käsittääkseni kyseessä on yli 600e uutena maksanut ja pari kertaa ajettu vempele, että siihen nähden...

Minkä vuotinen felt q620 kyseessä? Nimestä voi jo sanoa että levyjarrut on messissä, ja ainakin 2010-malleissa ne oli hydrauliset. Jos tuohon pyörään vaihdat paremman keulan (esim. tora, recon) niin varmasti alkuun pääsee. Omasta mielestä hyvät jarrut, ok keula ja maastopyörämäinen ajoasento kohtalaisessa rungossa riittää maastopyöräilyharrastuksen aloittamiseen. Näin minäkin tein ja koukkuun jäin.

Lukkopolkimet+kengät ja kypärä mukaan ja eikun mehtään :)

Ski
01.03.2011, 15.24
kerkeskö kukaan vielä ehdottaan cyclocrossia ? ( :) )

wekkuli
01.03.2011, 16.00
^On ehdotettu, mutta ei tällä palstalla. Ei tule kyseeseen, sillä fillarin funktio on niin puhtaasti maastopainotteinen.

Jooseppi
01.03.2011, 16.15
Kerro sitten mihin päädyit. Ihan puhtaasta mielenkiinnosta..

wekkuli
01.03.2011, 20.15
Juu toki päivitän tilannetta...

Nilo
01.03.2011, 23.02
Olen seurannut tätä keskustelua ja itselläkin paha pyöräkuume iskenyt heti talviflunssan päätyttyä. Kova vertailu ollut Cube LTD Team, Radon ZR Team 7.0 ja Canyon Yellowstone 5.0 välillä. Paikallisesta liikkeestä olisi saanut 1000 eurolla viimevuoden Cube LTD Teamin tai reilulla 600e Felt Q720 mallin.

Tuli tänään sitten tilattua Grand Canyon Al 6.0. Ihan viimehetkellä tuli viel vaihdettua pyörä tuohon kalliimpaan malliin. Jospa ei tullut laitettua rahaa schaiseen. Tähän astinen ajo ei ole ollut kylläkään kovin haastavassa maastossa, tosin ei kyllä vanha pyörä ole siihen antanut myötäkään, joten jospa tuolla pyörällä pärjää. Paljon tulee ajettua tyyliin hiihtoladun pohjia/sorateitä.
Sanokaas oliko tuo huono valinta, tai olisiko rahat voinut sijoittaa järkevämpään. :eek:

Sami954
02.03.2011, 00.19
Itsekkin harrastelen enduroa sekä motocrossia ja maastopyörän päätin nyt hankkia kesäksi kuntoilua varten. Tietämys maastofillareista oli melko lähellä nollaa. No, 15-vuotta vanha scotti löytyy, mutta se on ollut ajokelvottomassa kunnossa jo useamman vuoden. Eli joskus on tullut ajeltua, mutta huoltamisen kanssa on ollut vähän heikompaa.

Nyt talvi kuitenkin aika intensiivisesti googletettu eri fillarivaihtoehtoja ja loppujen lopuksi päädyin ostamaan jäykkäperäisen rungon josta itse kasailen jotain. Yhtään käyttökelpoista osaa ei luonnollisestikkaan ollut valmiina, ja vaikka ympäri euroopan on alennusmyynneistä haalittu palikkaa, niin ei tätä taloudellisilla syillä voi perustella oikein mitenkään. Tuleepa kuitenkin tekniikka tutuksi ja ehkä kynnys fillarin huoltamiseenkaan ei vastaisuudessa ole yhtä korkea.:rolleyes:

Pyörä valmistunee tässä parin viikon sisällä, pitänee sitten lisäillä tuonne kuva-ketjuun. Jos kehtaa.

wekkuli
02.03.2011, 09.02
Sanokaas oliko tuo huono valinta, tai olisiko rahat voinut sijoittaa järkevämpään.

Itsehän sinä se paras mittari olet. Jos ko. kampe saa sut liikkeelle ja sillä on kiva mennä, niin eikös se ole ok.

Taasen jos itseä ei huvita, ei ole kivaa, eikä liiku sillä, niin paraskin pyörä on hukkaan heitettyä rahaa.

Mick
02.03.2011, 09.53
Hyvä Nilo, hyvä valinta! Paras A-ryhmä ei vehtaa vaan tekee miehekkäitä päätöksiä sekunnin murto-osassa epäröimättä! :p

Hei pyörä on aina hyvä investointi! Urheiluhullu pyöräilevä ystäväni taannoin sanoi jotain poikkeuksellisen viisasta: "Hyvännäköinen pyörä on kuin taideteos. Kiva katella tossa huoneen nurkassa. Nätti ku mikä, tuonu iloa, vaikken oo ajanu sillä ku kerran." :)

wekkuli
02.03.2011, 12.23
Minkä vuotinen felt q620 kyseessä? Nimestä voi jo sanoa että levyjarrut on messissä, ja ainakin 2010-malleissa ne oli hydrauliset. Jos tuohon pyörään vaihdat paremman keulan (esim. tora, recon) niin varmasti alkuun pääsee. Omasta mielestä hyvät jarrut, ok keula ja maastopyörämäinen ajoasento kohtalaisessa rungossa riittää maastopyöräilyharrastuksen aloittamiseen. Näin minäkin tein ja koukkuun jäin.

Hmmmnnjjoooo.... mä luulen että jos saan tuon vaikka 250e hintaan, niin en minä siihen 300-400e keulaa lähde ostamaan, vaan pistän pyörän eteenpäin ja hommaan kokonaan uuden härvelin alle jos se vaikuttaa myöhemmin tarpeelliselta.

Kyllä se nyt näyttää siltä että saatan tuon Feltin korjata kaverilta pois kuleksimasta ja aloittelen sillä tutustumisen lähimetsiin. Pääsen halvemmalla alkuun, opin reittejä ja maastopyöräilystä jotain, niin ei sitten tarvitse tonnia myöhemmin pistää sokkona haisemaan, vaan tietää vähän mitä hakea kun kartuttaa pikkasen omakohtaista kokemusta.
:)

DrJones
02.03.2011, 13.40
Tuli tänään sitten tilattua Grand Canyon Al 6.0. Ihan viimehetkellä tuli viel vaihdettua pyörä tuohon kalliimpaan malliin. Jospa ei tullut laitettua rahaa schaiseen. Tähän astinen ajo ei ole ollut kylläkään kovin haastavassa maastossa, tosin ei kyllä vanha pyörä ole siihen antanut myötäkään, joten jospa tuolla pyörällä pärjää. Paljon tulee ajettua tyyliin hiihtoladun pohjia/sorateitä.
Sanokaas oliko tuo huono valinta, tai olisiko rahat voinut sijoittaa järkevämpään. :eek:

5.0 -> 6.0 päivitys oli erittäin järkevästi sijoiteut 150€, siinähän vaihtui käytännössä Deore osat SLX:ään, jarrut Juice3 -> Elixir, kiekot parempiin ja tais olla pientä parannusta putkiosissakin, painoa tippui samalla melkein kilo! Varmasti oli niin hyvä ratkaisu että kiität itseäsi vielä monesti =)

Mick
02.03.2011, 13.58
Mikä tahansa filo on hyvä ratkaisu jotta pääsee poluille!

Tossa varovaisessa lähestymismallissa vaarana vaan on se jotta se tonni ei todellakaan riitä! :D

wekkuli
02.03.2011, 14.42
Mikä tahansa filo on hyvä ratkaisu jotta pääsee poluille!

Tossa varovaisessa lähestymismallissa vaarana vaan on se jotta se tonni ei todellakaan riitä! :D

Siinä ei ole mitään vikaa, jos tietää mitä tahtoo ja osaa reilusti isommankin rahan kuin tonnin sijoittaa oikein. Vielä en tiedä enkä osaa.

ttr
02.03.2011, 16.17
Suosittelen varovaista lähestymistapaa. Eli ilo irti halvasta käytetystä kyllästymiseen ja/tai ensimmäiseen "isoon" vikaan/remonttiin asti.

Siinä matkan varrella luultavasti saa vastauksia erinäisiin kysymyksiin
- riittääkö jäykkäperä...tod. näk. joutuu "porukoihin" ja pakotetaan testaamaan täpäriä joka välissä
- mitä hajoaa vai hajoaako mitään, miten esim. halvan pyörän keula sitten pelaa ja osaako sen toimintaan esittää toiveita
- paljonko "kannattaa" satsata rahaa
- tulee hommattua muut tarvittavat varusteet, ajovermeet ja työkalut

Siinä saa lisää aikaa kyttäillä käytettyäkin tai sopivaa ostotilaisuutta uudesta. Kalliimman pyörän osto kannattaa tehdä harkiten, sillä hutiostoksen realisoimisessa häviää aikaa ja rahaa. Toisaalta, sitten kun tietää, mitä tarvitsee, niin ei kannata hirveesti nuukailla vaan ostaa samantien kunnon pelin. Maastopolkupyörään kuluvat rahat on kuitenkin aika pieniä verrattuna vaikka maastomoottoripyörään.

Mick
02.03.2011, 17.34
Maastopolkupyörään kuluvat rahat on kuitenkin aika pieniä verrattuna vaikka maastomoottoripyörään.

Tuo on niin totta!

Viimeinen enskan kilpakausi kaikkinensa maksoi mulla enemmän kuin mikään markkinoilla oleva maastopyörä. Pelkästään viimeisen kisan renkaat maksoi mulle yli 1k€! (No joo se oli 6 päivän kisa sisältäen renkaat ja solut, mutta kuitenkin...)

Jooseppi
02.03.2011, 17.58
Hmmmnnjjoooo.... mä luulen että jos saan tuon vaikka 250e hintaan, niin en minä siihen 300-400e keulaa lähde ostamaan, vaan pistän pyörän eteenpäin ja hommaan kokonaan uuden härvelin alle jos se vaikuttaa myöhemmin tarpeelliselta.

Kyllä se nyt näyttää siltä että saatan tuon Feltin korjata kaverilta pois kuleksimasta ja aloittelen sillä tutustumisen lähimetsiin. Pääsen halvemmalla alkuun, opin reittejä ja maastopyöräilystä jotain, niin ei sitten tarvitse tonnia myöhemmin pistää sokkona haisemaan, vaan tietää vähän mitä hakea kun kartuttaa pikkasen omakohtaista kokemusta.

Nuo minun ehdottamat keulat ovat järkikeulia hintaluokassa parisataa euroa (Siis uutena). Q620 huono puoli on täysin susipaska suntourin keula. Siitä ei ole mihinkään maastoajoon. Siksi ehdotin tuota keulan vaihtoa, pyörä paranee huomattavasti suht pienellä panostuksella. Dartilla kyllä vielä olisi kesän ajellutkin, mutta ei enää tuolla suntourilla.. Dart on painava, kömpelö ja tosi epäherkkä, mutta se toimii ihan ookoo silloin kun kovaa ajetaan/tulee isompia töyssyjä. Nuo suntourit ei kyllä toimi.. Oikeasti sen verran suosittelen panostamaan :D Muut osat varmasti sun metsäajot kestää/toimii.

Itse tein ihan niinkuin sinäkin, aloitin edullisella pyörällä ja nyt parantelen pikkuhiljaa varusteita. Kerta satsaus ei ole tällä tavalla liian iso. Ja voi hitsi kun tuo maastoajo-kärpänen on puraissut pahasti :) Nyt vaihdan pyörään dartin tilalle paremman keulan ja paremmat renkaat, ja eikun kovaa ajoa. Eikä edelleenkään ole rahaa mitenkää älyttömästi mennyt, eikä varsinkaan turhaan.Toki täysjousto jo siintää mielessä jne, mutta nyt onkin jo maastopyöräilystä tullut aika vakava harrastus :D

Kokeilin, tykästyin,addiktoiduin.

huotah
02.03.2011, 19.28
Siinä ei ole mitään vikaa, jos tietää mitä tahtoo ja osaa reilusti isommankin rahan kuin tonnin sijoittaa oikein. Vielä en tiedä enkä osaa.

Minä olen ollut samojen pohdintojen äärellä viimeiset pari kuukautta, samoilla reunaehdoilla ja mp-taustalla. Alunperin piti löytää "tonnin maasturi", mutta lopulta painoin liipasinta ja tilasin viime yön pimeinä tunteina täpärin. Alkuperäinen budjetti tuli ylitettyä reilusti eikä mulla ole mitään kokemusta paikallisista maastoista. Mutta uskon että hauskaa tulee olemaan, siihen täytyy uskoa.

Ota riski ja osta itsellesi jotain kivaa :D

wekkuli
02.03.2011, 19.35
Nonni. Felt q620 haettu ja kyllä se kivalta tuntui. Tarkka hinta jääköön salaisuudeksi, mutta eipä pahasti kirpaiseva aloitusmaksu ollut harrastukselle. Varmaan parempia pyöriä on vaikka kuinka, mutta tälle sialle himmeäkin helmi on silti helmi. Tällä aloitetaan ja hyvältä tuntuu kun ei ole rahat loppu.
Keula siinä ei ole suntour, vaan joku Gila rst, mikä hää lienee. Oli mikä oli, kyllä siinä rengas kiinni pysyi. Ja jarrut on levyt, mutta eivät hydrauliset, vaan vaijerilla. Toimivilta tuntui nekin, kovin on äkäiset verrattuna vanhan hybridini v-jarruihin. Pyörä tuntui kevyeltä sekä painoltaan että ajoltaan. Eli siis meikäläisen mittapuulla kaikki toimii erinomaisen hyvin.

Sit vaan menoks!
:cool:

Keskiäkäinen lohjalainen
02.03.2011, 20.02
Nonni. Felt q620 haettu ja kyllä se kivalta tuntui. Tarkka hinta jääköön salaisuudeksi, mutta eipä pahasti kirpaiseva aloitusmaksu ollut harrastukselle.

Jaahans... Ostos on onnistunut, jos jo tämän kauden aikana hankit uuden :rolleyes:. Silloin nimittäin kärpänen on oikeasti puraissut.

Feltin hinta lienee ollut sellainen, että huutonetissä siitä pääsee eroon ilman pahempia tappioita.

LosJormas
02.03.2011, 20.29
Jaahans... Ostos on onnistunut, jos jo tämän kauden aikana hankit uuden :rolleyes:. Silloin nimittäin kärpänen on oikeasti puraissut.

Haha, mietin ihan samaa! :)

wekkuli
02.03.2011, 20.49
Ostos on onnistunut kun syyhyttää lähteä ajelulle vielä yölläkin.
Sitten kun ei syyhytä enää, vaihdetaan. Huutonetissä tuo tosiaan varmasti menee aikanaan. Tai eihän sitä tiedä... kun ei paremmasta tiedä, niin konkeloi tuolla tyytyväisenä vaan. Ei se nyt minusta mikään täysp*ska ole. Nyt internet kiinni ja polkee vaan, niin olo on onnellisempi. Avaan internetin seuraavaksi kun on lompakossa sikana ylimääräistä, sillä tiedän kyllä mihin se internetin lukeminen johtaa...
:p

Japuli
03.03.2011, 10.39
Moi,

Antakaapa mielipiteitä onko Corratec X-Vert S03-pyörä 850€ arvoinen ostos? Mahdollisia puutteita? Parempia ehdotuksia juuri tähän max. tonnin luokkaan? Harrastuksen uudelleen henkiin herättäminen käynnissä :)

Kiitos!

Tauno
03.03.2011, 11.16
Keula siinä ei ole suntour, vaan joku Gila rst, mikä hää lienee. Hiukan jäykänsorttinen on tuo Gila ollut ja löysempää jousta ei kuulemma mistään siihen löydy. Arvelisin, että tuollaisen yli 80 kiloisen kaverin alla pelaa jo ihan mukavasti. Mikäli painoa kuitenkin puuttuu, ei sitä ehkä kannata ruveta keulan takia lisäämään :D

wekkuli
03.03.2011, 12.06
^No kasilla se alkaa vielä, mutta kesällä jo seiskalla. Siinähän on sitten jo tekosyy päivittää kalustoa että saa painumat kohdilleen. Tosin painonpudotus ei ole itsetarkoitus, vaan kunnon kohentaminen. Yleensä se kyllä vissiin tuo sivutuotteena myös vähäisemmän elopainon.

Joskus olen filosofoinut niin, että saan painaa kuinka paljon haluan, kunhan jaksan vetää 20 leukaa... ei tosin mene kahtakymmentä nykykunnossa. Läheskään.

Jousista kuitenkin olen sitä mieltä että liian jäykkä on ehdottomasti parempi kuin liian löysä.

sakuvaan
03.03.2011, 12.14
Mulla nous viis kiloo, mut olenkin pulkannaru.

Jooseppi
03.03.2011, 17.56
Mulla ei paino liikkunut mihinkään kun pyöräilyn aloitin (harrastan muutenkin liikuntaa) mutta ruokahalu nousi entisestään :D

Liian jäykkä keula iskee käsille ja kädet/ranteet puutuu/väsyy pitemmissä alamäissä jne. Omalla kohdalla ei ole esimerkiksi dartin pohjaamisesta pelkoa (78kg), sen verran jäykkä keppi on kyseessää. Gilasta en tiedä.

Pexxi
03.03.2011, 22.34
Osaisiko joku sanoa noista Radonin ZR-sarjan Team- ja Race-mallien eroista sunnuntaipyöräilijän kannalta? Osat nyt näen itsekin mutta muuten.

Esim. nämä seiskat.

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a24757/zr-team-7-0.html

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a28853/zr-race-7-0.html

--SJP--
03.03.2011, 22.40
Race-malleissa geometria on pidempi ja hieman matalampi, eli vaakaputki on vähän pitempi, ja emäputki lyhyempi. Team malleissa siis vähän pystympi ja rennompi, ei-niin-kisamainen ajoasento.

mako
03.03.2011, 22.43
Vaimo kaipaa uutta pyörää. Löytyykö tässä hintaluokassa soivaa 29eria tai 650Btä? Mary XC on loppunmyyty Winstanleysilla ja Beasleystä on vain 16" jäljellä.

EDIT: ja vaihteita saa olla kuulemma enintään 9!

select
04.03.2011, 03.28
Olisi pari kysymystä, jotka varmasti sopivat otsikon alle. Olen ostamassa ensimäistä kunnon maastopyörää, luultavasti tilaukseen lähtee Cube ltd sondermodell red sid, harmittavasti 799e tarjousta tosin enää ei ole. Tarvitsee keulalle siis pumpun, jolla sitä voi säätää?

Polkimiksi olen ajatellut kaksipuolisia, koska varmasti ilman ajokenkiäkin tulee ajettua. Esim. http://www.bike-discount.de/shop/k418/a24576/spd-regular-pedals-pd-a530-%20%20black.html Mitkä voisi olla kohtuuhintaiset kengät polkimille? Ja tarvitseeko minun ostaa vielä joku osa(klossit?), jotta polkimet saa kenkiin kiinni?

IncBuff
04.03.2011, 11.04
Klossit tulee polkimien mukana eli ei tartte ostaa erikseen. Maastoajoon en voi kaksipuolisiapolkimia suositella. Menee helposti kiroiluksi niiden kanssa räpeltäminen kun pedaali on aina väärin päin, kun pitäisi lukita.

CamoN
04.03.2011, 15.46
Klossit tulee polkimien mukana eli ei tartte ostaa erikseen. Maastoajoon en voi kaksipuolisiapolkimia suositella. Menee helposti kiroiluksi niiden kanssa räpeltäminen kun pedaali on aina väärin päin, kun pitäisi lukita.

Minulla on mennyt kaksipuolisten kanssa tähän mennessä kiroiluksi kun olen ajanut ilman lukkokenkiä ja aina ne lukkopuolet on ylöspäin kun asettaa jalan polkimelle. Sitten kun hankin ne lukkokengät, Murphyn lain mukaan lukot on tietysti aina alaspäin. :rolleyes:

babsu
04.03.2011, 19.51
Pakko nyt avautua tänne, että tämän topicin vuoksi ostin tänään ensimmäisen kunnon maastopyörän, nimittäin Feltin Q820:n. On meinaan mahtava peli. :P

styroksi
08.03.2011, 22.29
Sivutaanpa samaa aihetta. Maastopyörä max 700 eur. En viitsi tilata netistä, joten kyseeseen tulevat Tampereen ja Turun liikkeet. Valinta on varmaankin tehtävä seuraavien mallien perusteella. Onko suosituksia?

Felt Q620, 639e
GT avalanche 2.0, 640e
Marin Hawk Hill, 699e
Marin Bobcat trail, 499e
Cube attention, 679e

Hintojen tinkiminen on vielä tekemättä:) Bobcattiä lukuun ottamatta kaikissa on nestejarrut. Parhaat osat ovat cubessa ja hawk hillissä. GT:n olen koeajanut, muutkin pyörät olisi tarkoitus koeajaa. Ainakin GT:n ajoasento tuntui miellyttävältä.

Jooseppi
08.03.2011, 23.50
Onko suosituksia?

Kerrotko ensiksi millaiseen ajoon..

Copyfighter
09.03.2011, 00.05
Ajopyörästä (http://www.bikeshop.fi/index.php/ekauppa/4/main_group/4210.html) Kona Cinder Cone -10 Toran keulalla hintaan 749 €. Muista käydä myös Foxcompissa kyselemässä päivän erikoisia!

styroksi
09.03.2011, 08.22
Kerrotko ensiksi millaiseen ajoon..

Ajo olisi tietysti "kevyttä" maastorymistelyä ja talvisin työmatka-ajoa.

Japuli
10.03.2011, 18.02
Pyörän valinta osuu merkkiin Radon. Ajelua lähinnä hyväkuntoisilla poluilla ja sorapätkillä. Team 2011 vai Race 2010? Erot?
Kummastakin mallista 7.0 osuu sopivaan hintaluokkaan, lienee kelpo peli? En vain oikein tiedä näistä osasarjojen eroista. Runkokooksi 183cm ilmeisesti 20".

sham
10.03.2011, 19.48
Pyörän valinta osuu merkkiin Radon. Ajelua lähinnä hyväkuntoisilla poluilla ja sorapätkillä. Team 2011 vai Race 2010? Erot?
Kummastakin mallista 7.0 osuu sopivaan hintaluokkaan, lienee kelpo peli? En vain oikein tiedä näistä osasarjojen eroista. Runkokooksi 183cm ilmeisesti 20".

Race 7 2010:ssa on hieman parempi jousitus ja kammet + keskiö. Itse ottaisin vuotta vanhemman mallin paremmilla osilla ja onhan race -rungoissa hieman urheilullisempi geometria, joka sopinee paremmin nopeammille pätkille.

maalinni
10.03.2011, 20.01
Suosittelen Racea (ks. allekirjoitus). On kuitenkin paljon sporttisempi. Siihen vaan kunnon lukkospedut ja polulle!

Omassa SID painui kasaan ekalla lenkillä (yli 20c pakkasta) ruikkasin vasempaan yläjalkaan 5ml keulaöljyä (siellä oli vaan rasvaa) ja hyvin on toiminut.

Muuten olen todella tyytyväinen, on todella nopea pyörä (ainakiin vanhaan täpäriini verrattuna).

wekkuli
16.03.2011, 21.25
Nyt on tullut pari vkoa Felt Q620:llä rullailtua ja suurempia valituksen aiheita en ole keksinyt. Keula on jäykänpuoleinen, mutta kyllä tuolla jäisillä nimismiehenkiharoilla huomaa eron kun keula on lukittu ja auki, että tärinää helpottaa. Muuten ei elä polkemisen mukana, eli eikös se silloin toimi just niinkun pitääkin?

Jarrut, vaijerikäyttöiset levyt, purevat erinomaisesti ja ainaskin talvipidolla ei toivomisen varaa. Saa nähdä tuoko kesä jotain valittamista. Maastorenkaatkin pitävät minusta yllättävän hyvin lumella, jopa aivan kovaksi tamppaantuneella. Vasta ihan kirkas jää saa toivomaan nastoja alle kun lipsuu. Juuri liukkauden vuoksi en kyllä toistaiseksi ainakaan klosseja hanki, katotaan keväämmällä.

Pyöräily kauniilla kevätkelillä pieni hiki nostattaen maistuu kyllä tosi hyvälle, tästä tää harrastus lähtee liikkeelle, intoa piisaa. Ja kyllähän noita bike discountin sivuja edelleen tulee katseltua, mutta annetaan kevään edetä, niin mielipide siitä, millainen sen hyvän maasturin pitäisi olla kirkastuu. Tai sitten se mielipide on se, että Felt on hyvä peli ja sillä mennään, kun ei valittamista keksi. Ainut on toi paino, minkä näin maallikkopohjalta voisin keksiä esim. Radon ZR 7.0 Teamissa olevan selkeä ero. Tosin sillähän nyt huomattava merkitys onkin. Huipputarkalla henkilövaa'alla Feltille sain vähän reilu 14kg elopainoa.

Mitenkähän nuo Rockshox keulat? Onkos tuo Reba ns. ilmakeula? Mitä olen lukenut täältä, niin huollon suhteen aika ronkeleita. Itseni tuntien sellaiset tulisi kuitenkin hoidettua vähän miten sattuu, joten onko se sitten se ja sama ajella RST Gilalla, kun en valittamista keksi? Eikö siinä ole teräsjouset?

Tauno
17.03.2011, 09.08
Mitenkähän nuo Rockshox keulat? Onkos tuo Reba ns. ilmakeula? Mitä olen lukenut täältä, niin huollon suhteen aika ronkeleita. Itseni tuntien sellaiset tulisi kuitenkin hoidettua vähän miten sattuu, joten onko se sitten se ja sama ajella RST Gilalla, kun en valittamista keksi? Eikö siinä ole teräsjouset?Kannattaa tehdä niin, että ajelet vaan sillä Gilalla, jos se hyvältä tuntuu. Älä kuitenkaan missään nimessä erehdy kokeilemaan mitään parempaa keulaa, koska sitten alkaa harmittamaan :D

Eivät nuo ilmakeulat ainakaan minulla ole vaatineet sen kummempaa huoltoa. Kolmen vuoden jälkeen teetätin öljynvaihdon. Jotkut tekevät sitä vuosittain.

JackOja
17.03.2011, 09.14
...Keula on jäykänpuoleinen... RST Gila...

No nih, keksit itse selityksen ;)

Onkos tuo Reba ns. ilmakeula?

On.

Mitä olen lukenut täältä, niin huollon suhteen aika ronkeleita.

Ei ole.

Speedgoat
17.03.2011, 09.46
Tulkoon nyt postatuksi, vaikka alkuperäinen kysyjä jo onkin ostanut fillarin: paras fillari itselle selviää hyvin nopeasti koeajamalla fillari itse. Jos sinulla on katsottuna 4 parasta pyörää, niin koeajo selvittää tilanteen hyvin nopeasti ja mahdollista on, että päädyt johonkin ihan muuhun vain koska mikään paperilla hyvältä näyttänyt fillari ei vaan tuntunut siltä oikealta.

wekkuli
17.03.2011, 10.12
^No sittenhän asiat on erityisen hyvin, sillä nykyine Felt Q620 on ylivoimaisesti PARAS pyörä mitä olen ikinä kokeillut!
Vaan vakavissaan... Jos sakemanneista meinaa tilailla, niin hankalahan niitä on koeajella. Suuntaa-antavia voi tietysti hintaluokissaan käydä räpelöimässä jossain... missä?

Jooseppi
17.03.2011, 10.23
^No sittenhän asiat on erityisen hyvin, sillä nykyine Felt Q620 on ylivoimaisesti PARAS pyörä mitä olen ikinä kokeillut!
Vaan vakavissaan... Jos sakemanneista meinaa tilailla, niin hankalahan niitä on koeajella. Suuntaa-antavia voi tietysti hintaluokissaan käydä räpelöimässä jossain... missä?

Pyöräliikkeet järjestää koeajoja. Mutta joo, minähän sinulle heti kättelyssä ehdottelin tuon keulan päivittämistä toraan/reconiin tai miksei rebaankin. Tora ei ole kovin kallis keula, mutta käsitykseni mukaan on herkkätoiminen ja hyvä keula. Jo tuolla pikku päivityksellä sun maasturista saa enempi iloa irti. Recon ja reba ovat vielä toraakin parempia, mutta samalla tietty kalliimpia. Pyörän painokin melko varmasti laskee huimasti, jos siihen reban räväytät kiinni :D

Tuo Q620 on hyvä pyörä. Hyvän ostoksen teit, se tarjoaa hyvän ajoasennon ja sellaiset osat jolla kelpaa maastossa jo ajaa. Päivittämällä saat tietysti vielä paremman :D

Kippax
17.03.2011, 17.09
Onko kellään kokemuksia Cannondale pyöristä? Haluaisin etenkin tietää kuinka hyviä ne ovat suhteessa Feltiin. Vertailuna vaikka Cannondale trail SL3 vs. Felt Q720. Cannondale kuitenkin kai ihan laatumerkki?

ttr
17.03.2011, 22.08
Jousituksen suhteen yksi tärkeimmistä jutuista on renkaiden ilmanpaineet. Kannattaa kokeilla ajoa pienemmillä paineilla, esim. 1.5 bar tms. Voi suorastaan olla yllättävää, kuinka smuutisti menee. Renkailla tekee ihmeitä, varsinkin jäykkikselle.

Jatasa
17.03.2011, 22.16
^
Komppaan edellistä, mutta samalla huomautan, että snake-biten todennäköisyys kasvaa, mitä pienemmillä rengaspaineilla ajelee. Näin siis sisureitten kanssa ajettaessa, litkuista ei (vielä) omaa kokemusta.

DrJones
17.03.2011, 22.26
Mutta joo, minähän sinulle heti kättelyssä ehdottelin tuon keulan päivittämistä toraan/reconiin tai miksei rebaankin. Tora ei ole kovin kallis keula, mutta käsitykseni mukaan on herkkätoiminen ja hyvä keula.

En kyllä suosittelisi Toraan vaihtoa. Jos lähtee parantamaan niin sitten kunnon parannus, Recon on ihan asiallinen keppi lukeman perusteella, mutta Reban lukuisista versiosta löytyy joka vuosi ylivuotista keppiä alta 300€ joten kannattaa kaikki halvemmat versiot suosiolla unohtaa. Rokkareista aina vähintään joku Dual Air versio jos päivitys linjalla ollaan, pika vilkaisulla Reconit näyttivät olevan Solo Air versiota, joten nekin jättäisin valinnoista pois, vaikka asiallisesti tehtyjä muuten ovatkin, sillä negatiivi puolen paineella on vain niin suuri merkitys herkkyyteen, että ei sitä ilman kannata päivittää.

ttr
17.03.2011, 22.37
Tosiaan, niinkuin Jatasa tarkensi, niin snakebitevaara lisääntyy pienillä paineilla, mutta kannattaa kokeilla silläkin uhalla, niin tulee testattua.
Itelle ainakin kävi aluksi niin, että ajoin yli 2 bar paineilla, varmuuden vuoksi. Sitten lähdin kokeileen pienemmillä paineilla ja nykyään on tubelesseilla tullut joskus vedettyä ihan läpilyöntipaineilla (n. 1.2) syksyn liukkailla poluilla. Mun mielipide on, että keula ei edes ole hirveen tärkeä kivikkopoluilla, vaan isoilmatilaiset renkaat. Siis sillon kuin ei vielä mennä "isosti".

wekkuli
18.03.2011, 06.45
No ei tuo keula minusta tunnu häiritsevän jäykältä, ainakaan vielä. Katotaan sit ku kevät etenee ja mennään juurakkopolkuja.

Ylipäätään Feltin päivittämisessä osilla ei minusta ole mitään tolkkua, jos siitä kuitenkin jokusen satkun saisin huutonetissä ja pistäisin sitten rahat vaikka juuri tuohon Radon ZR Team seiskaan. Siinä olisi sitten kertalaakista kaikki parempaa, eikä väliraha olisi mikään hillitön summa.

Jooseppi
18.03.2011, 15.00
No ei tuo keula minusta tunnu häiritsevän jäykältä, ainakaan vielä. Katotaan sit ku kevät etenee ja mennään juurakkopolkuja.

Ylipäätään Feltin päivittämisessä osilla ei minusta ole mitään tolkkua, jos siitä kuitenkin jokusen satkun saisin huutonetissä ja pistäisin sitten rahat vaikka juuri tuohon Radon ZR Team seiskaan. Siinä olisi sitten kertalaakista kaikki parempaa, eikä väliraha olisi mikään hillitön summa.

Raato seiska on käytännössä jo melkein tonnin pyörä, ellei löydy sopivaa tarjousta taas ensi keväänä. Jotta kyllä välirahaa saa laittaa, mutta kyllähän sä jo silloin tiedät että purasko se pyöräilykärpänen oikeasti vai ei. Jos puraisi, kyllä sitä rahaa haluaa välineisiinkin laittaa. Ja voin sanoa, että meno sen kun paranee kun lumet sulaa ja pääsee kunnolla metsään ajamaan :D

En kyllä suosittelisi Toraan vaihtoa. Jos lähtee parantamaan niin sitten kunnon parannus, Recon on ihan asiallinen keppi lukeman perusteella, mutta Reban lukuisista versiosta löytyy joka vuosi ylivuotista keppiä alta 300€ joten kannattaa kaikki halvemmat versiot suosiolla unohtaa. Rokkareista aina vähintään joku Dual Air versio jos päivitys linjalla ollaan, pika vilkaisulla Reconit näyttivät olevan Solo Air versiota, joten nekin jättäisin valinnoista pois, vaikka asiallisesti tehtyjä muuten ovatkin, sillä negatiivi puolen paineella on vain niin suuri merkitys herkkyyteen, että ei sitä ilman kannata päivittää.

Jotkut tykkää nuista jousimalleistakin. Tora jää hinnaltaan kauaksi rebasta, joten siksi sitä ehdotin. Tässä kun oli kyse parin sadan pyörästä. Itse tosin tilasin reban, mutta koenkin itseni jo aika aktiiviharrastajaksi :) Nyt rupeaa olemaan nuo kevään superalet loppu jo..

Nakili
18.03.2011, 15.37
Jotkut tykkää nuista jousimalleistakin. Tora jää hinnaltaan kauaksi rebasta, joten siksi sitä ehdotin. Tässä kun oli kyse parin sadan pyörästä. Itse tosin tilasin reban, mutta koenkin itseni jo aika aktiiviharrastajaksi :) Nyt rupeaa olemaan nuo kevään superalet loppu jo..

Totta, ei kai niissä jousimalleissakaan mitään vikaa ole, jos se vieteri vaan on sopiva kuskin elopainolle.

Jooseppi
19.03.2011, 11.24
Totta, ei kai niissä jousimalleissakaan mitään vikaa ole, jos se vieteri vaan on sopiva kuskin elopainolle.

Näin olen asian käsittänyt. Esim. dartit tehdään isommille ihmisille, joten ei se meikäläisellä kukkakepillä (80kg) toimi tarpeeksi herkästi... Öljyjen ja jousien vaihdollahan noistakin taitaa ihan ookoo keuloja saada. Käyttäjä lansive taitaa tietää asiasta enemmän.

wekkuli
19.03.2011, 12.13
Mun Feltin RST Gilassa on 96mm vapaata liukuputkea näkyvissä kun ei painoa päällä. Painuma pyörän päällä 29mm, eli taidetaan olla aika hyvin haminoilla. Elopainoa on nyt just aika tarkkaan 80kg plusmiinus kilo riippuen käynkö puntarilla ennen vai jälkeen ruokailun.

Eipä tässä sitten kai valittamista. Feltillä mennään kun meno maistuu!
Pitää tänään käydä jostain alan kaupasta katsomassa hanskoja, pöksyjä ja klosseja. Klosseja en kyllä ihan lähiaikoina kiinni pistä, tänäänkin pari kertaa nutullaan kun oli pirun liukasta lumisella jääpinnalla. Onneksi ennakoin, ajoin ko. kohdissa hiljaa ja olen vetreässä kondiksessa!

kebne
20.03.2011, 16.38
Onko kellään kokemuksia Cannondale pyöristä? Haluaisin etenkin tietää kuinka hyviä ne ovat suhteessa Feltiin. Vertailuna vaikka Cannondale trail SL3 vs. Felt Q720. Cannondale kuitenkin kai ihan laatumerkki?

Kuule ihan hyvä merkki on :D Joo, ihan oikeasti hyvä.
Mun eka "oikea fillari" oli Rush ja se oli rakkautta ensi ajosta lähtien. Olo oli ku olis uskoon tullu, kun pääsi ajamaan oikeasti hyvällä pyörällä, ja kun oppi sen kanssa rymyämään metsässä/maastossa. Ekan pyörän jälkeen tuli toinen pyörä samalta firmalta ja nyt sitten metsäkalusto päivitetty taas parempaan (tosin eri firmalta tällä kertaa).

frantte
03.04.2011, 01.57
Kysellään nyt samaan ketjuun. Vanha luotettava fillari alkaa olla siinä pisteessä että liki kaikki pitäisi uusia joten uuden hankinta lie todennäköisempää. Eli tähän mennessä menty täysin jäykällä soratiet, polut ja kauppaostoksetkin noin kymmenisen vuotta. Talvisin toki vain arkiajot kulkuväylien niin salliessa. Nyt kesän-pari joutunut olemaan poluilta poissa joten kilojakin kerääntynyt niin tarkoitus olisi taas päästä iloitsemaan maastossakin ajamisesta. Nykyinen kroppa kun on tyyliin 175cm, jalan sisämitta 74cm ja painoa ~100kg (muttei ihan niin läski kuin pelkistä lukemista vois kuvitella :D).
Tuossa mitä on selannu nettiä ja tätä foorumia niin tiedustelu että olisiko joku seuraavista suoraan kannattava hankinta tai ehdottomasti jätettävä väliin (saa tarjota muutakin)? Mitä tulisi ehdottomasti huomioida osissa jos käyttö on sen 50 (sora/polut) / 50 (kestopäällyste). Ja mainittakoot että vain 26" maastopyörät ovat vaihtoehtoja.
Budjetti yritetään pitää 700 ja 1000 euron välissä, mutta miellään siinä keskitienoolla. Tilaus saksastakin on vaihtoehto, ainut vaan että ko. kieli ei käytännössä taivu ollenkaan ja englannissakin puutteensa. :/

Focus Fat Boy 2010: 749e
http://www.larunpyora.com/product_info.php?products_id=269

Canyon Yellowstone 5.0: 849e (runko, osat?)
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2052

Specialized Rockhopper Comp SL (2010?): 850e
http://www.mountainbikeshop.fi/tarjoukset.html

Focus Cypress 1.0 (2011): 899e (keula?)
Paikallinen urheiluliike tai http://www.rad1.de/products/Fahrraeder/Mountainbikes/Hardtail/bis-1000/Focus-Cypress-HT-10-26-30-Gang-HT-MTB.html

Tuo Radon Team ZR 7.0 olisi kai ollut passeli vaihtoehto mutta ilm. sopivaa runkokokoa ei ole enää saatavilla tuossa 2010 mallissa.

Keskiäkäinen lohjalainen
03.04.2011, 09.11
Budjetti yritetään pitää 700 ja 1000 euron välissä, mutta miellään siinä keskitienoolla. Tilaus saksastakin on vaihtoehto, ainut vaan että ko. kieli ei käytännössä taivu ollenkaan ja englannissakin puutteensa. :/
...
Tuo Radon Team ZR 7.0 olisi kai ollut passeli vaihtoehto mutta ilm. sopivaa runkokokoa ei ole enää saatavilla tuossa 2010 mallissa.

Entäs tämä Cube:

http://www.bike-discount.de/shop/a15752/ltd-cc-2010.html

Mainiot speksit mainioon hintaan ja 18-tuumaista runkoakin näyttäisi olevan tyrkyllä.

frantte
03.04.2011, 11.15
Entäs tämä Cube:

http://www.bike-discount.de/shop/a15752/ltd-cc-2010.html

Mainiot speksit mainioon hintaan ja 18-tuumaista runkoakin näyttäisi olevan tyrkyllä.

Näköjään unohin tuon tohon omaan listaan laittaa, oli kyllä tarkoituksena (Lie yön väsymystä kun viestiä naputteli). Ainut tosiaan on että kuinka luottaa tuohon nettiostamiseen ja jos tulee jotain takuuasioita niin miten toimia ym ym.

wekkuli
03.04.2011, 12.01
^Paas tän forumin hakuun Bike-Discount. Käsittääkseni kokemukset ovat olleet ihan positiivisia. Itte en näe mitään syytä ostaa kalliimmalla Suomesta, en takuun enkä minkään muunkaan suhteen. Nyt mennään sillä aiemmin mainitulla Feltillä, minkä ostin käytettynä, mutta jos into pysyy tällä tasolla (tai edes lähellä), niin jossain vaiheessa päivitän ja nyt on ajatus tehdä se Saksasta tilaten.

Tilanne on vain se, että rima on noussut, sillä Felt tuntuu niin hyvältä, että ei tunnu ainakaan nyt järkevältä päivittää 'hieman' parempaan, vaan rima on nostettu sitten sellaiseen peliin, että se on reilusti hyvä. Voisin kuvitella 1500-2000e uhraavani, mutta se myös käytännössä tarkoittaa sitä, että se ei ole tämän kesän juttu. Ehkä vuoden päästä on varaa, toivottavasti.

Keskiäkäinen lohjalainen
03.04.2011, 12.17
Näköjään unohin tuon tohon omaan listaan laittaa, oli kyllä tarkoituksena (Lie yön väsymystä kun viestiä naputteli). Ainut tosiaan on että kuinka luottaa tuohon nettiostamiseen ja jos tulee jotain takuuasioita niin miten toimia ym ym.

Luotettavaan kauppaan voi luottaa, ja tuo Bike-Discount on yksi luotettavimmista. Myös Canyonin kanssa uskaltaa tehdä bisnestä aivan huoletta. Takuuasioissa nämä parhaatkaan nettikaupat eivät ole ehkä aivan niin ripeitä kuin uuden tavaran luukuttamisessa, mutta kyllä nekin prosessit toimivat. Englantia ymmärtävät aivan hyvin molemmissa kaupoissa.

frantte
03.04.2011, 14.50
Njooh... Sen verta tossa tuli selattua ko liikkeen sivuja että yksi seuraavista vaihtoehdoista vois pian lähteä tilaukseen:

Cube LTD Pro Special Edition Blue Fox: http://www.bike-discount.de/shop/k972/a37848/ltd-pro-sondermodell-blue-fox.html
Radon ZR Team midseason 2011: http://www.bike-discount.de/shop/k972/a33594/zr-team-midseason-2011.html
Cube CC 2010 LTD: http://www.bike-discount.de/shop/a15752/ltd-cc-2010.html

Copyfighter
03.04.2011, 15.58
Cube LTD Pro Foxin keulalla. Hop hop.

IncBuff
03.04.2011, 16.04
Jos alle tonnin jäykkäperää olisin vailla niin olisin jo painanut tilaa nappulaa tuon LTD Pron kohdalla.

frantte
04.04.2011, 00.07
Midseason menikin jo loppuunmyydyksi ku oli moista laittelemassa ostoskoriin. :/
Onko tuo LTD Pro Special Edition Blue Fox: haarukka (Fox 32 F100 RL) suurempi syy kuin "CC 2010 LTD":n osat valinnassa?
LTD Pro manitoun keulalla ja muuten samoilla osilla kun on 200e edullisempi eli keulahan tuossa ainoastaan maksanee?
Kuitenkin tuo Rock Shox Reba SL keula olisi ihan pätevä?
Ja vähän myöhään oon liikkeellä kosta tuon midseasonin olisi kai saanut halvemmallakin muutama viikko sitten: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=41579

Summer rider
05.04.2011, 07.15
Löytyykös näistä kaupoista hyviä maastopyöriä max:1000euroa esim:Kauppaveljet, Hi5bikes, Larunpyörä ja muita pääkaupungilla olevia liikkeitä ja Lahdessa ja siltä väliltä.

syklopaatti
05.04.2011, 08.47
No siitä täpäri tontulla. Rokkarin tora keulana. Ihan asiallinen paketti tohon hintaan.
http://www.larunpyora.com/product_info.php?products_id=438 (http://www.larunpyora.com/product_info.php?products_id=438)

Inline Biker
05.04.2011, 11.59
Joku kertoi ostaneensa Feltin Q620, ja olevansa toistaiseksi "melkein" tyytyväinen (luin rivien välistä...), kun jo miettii parempaa hankintaa.
Painoa pyörällä kuului olevan 14kg henkilövaa'alla.
Olen aiemmin ymmärtänyt hieman siihen tapaan, että fillareissa keveys kulkee käsi-kädessä laadun kanssa. Oma maasturi (myös Felt, mutta halvempi malli) tuottaa vaakaan 16kg lukemat.
a) Onko nuo Feltit jotenkin huonoja valintoja, kun painoa on noin paljon?
b) Onko realistista tavoitella alle 12kg etujoustoa alle tonnin hintaluokassa?
Tuleeko merkki- ja mallivaihtoehtoja mieleen?

En jaksa perehtyä komponentteihin ja muihin hienouksiin, kun ei ole tarvetta kavereille kerskua. Lähden siitä ajatuksesta, että ostamalla hintaluokan keveimmän pyörän saan suurimman ja pitkäaikaisimman käytännön tyytyväisyyden :)

syklopaatti
05.04.2011, 12.06
b) Onko realistista tavoitella alle 12kg etujoustoa alle tonnin hintaluokassa?
Tuleeko merkki- ja mallivaihtoehtoja mieleen?

Alle 12 kilosta ei kyllä kivijalkakaupasta suomesta taida saada. Käytetyn voi ja saksamaalta onnistuu.
http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a15752/ltd-cc-2010.html (http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a15752/ltd-cc-2010.html)
Edit. Felt on hyvä merkki. laitä hilloo peliin niin rupee kevyttä felttiä löytymään.

wekkuli
05.04.2011, 12.42
Q620:stä: Jos etsit uutta pyörää hintaluokassa 600e Suomesta, niin tuskin paljon alle 14-kilosta löytyy. Ja tuohan oli epätarkalla henkilövaa'alla mitattu. Teknarissa joskus v. 2005-2006 oli Felt Q600 jonkun vertailun voittaja, ja sen elopaino luokkaa 13 ja risat. Voihan tuo parempi malli olla himpun painavampi kun siinä on levyjarrut. Runko näyttää tasan samalta, mutta markettihybrideihin tottuneena ei tuota kyllä mitenkään voi raskaaksi haukkua. Ainakin jos on saanut uutta vastaavassa kondiksessa ko. pyörän reilusti alle puoleen hintaan vs. uusi.
:cool:
Mutta kyllä se tosiasia on että n. 14kg pyörän päivitys n. 12-13kg painavaan ei nyt mitenkään älyttömän houkuttelevalta tunnu kun olen vyötäröltä saanut ilmaiseksi yli 3kg lähtemään parissa kuukaudessa ja tämän ajokauden aikana sieltä lähtee vielä 5kg. Vastaavan painonsäästön löytäminen pyörästä mahdollistuisi vasta auton, prätkän ja asunnon myymisen jälkeen ilmeisesti. Jos sittenkään :) Tämänhetkinen ajatukseni on päivittää sitten vaikka ensi ajokaudeksi tuonne reilusti toiselle tonnille ja hakea jotain 10kg pyörää.

Kokemattoman polkumotoristin mielestä mun Feltissä on hyvää
+ helvetin hyvät jarrut, levyt. Suorastaan ilo himmailla.
+ renkaiden erinomainen pito lumella
+ kevyttä menoa
+ täsmällisesti toimivat vaihteet
+ laadukas ja hyvännäköinen olemus, runko, satula, jarrut, stonga, kaikki näyttää hyvältä.
- aavistuksen kovahko keula, sanoisin. Painuma on kohdillaan, mutta nippusiteellä kokeillen tuskin koskaan tulee joustomatkasta käytettyä yli puolta.
- etuvaihtaja jäätyy, jos tiestä nousee kuraa, joka jäätyy tiukasti ajoviimassa vaihtajaan (taitaa olla jo lämpenemisen myötä poistunut ongelma, eikä toisaalta ilmene selkeillä pakkasillakaan, eli välikelin probleemeja)

Nämä kaikki kommentit sillä varauksella, että paremmasta ei ole tietoa aiempien pyörien oltua markettikamaa ja toistaiseksi ajo on ollut vain talvista, eli alusta on ollut verrattain 'pehmeää' ilman kunnon juurakko tai kivikkorynkytystä. Vauhtikaan ei jäisistä olosuhteista (alamäissä) ja kuskin rautaisesta kunnosta (ylämäissä) johtuen ole ollut kovin kaksista vielä.

syklopaatti
05.04.2011, 13.12
a) Onko nuo Feltit jotenkin huonoja valintoja, kun painoa on noin paljon?

Tämä menee nyt ihan offariks ,mut felt fanina pitää puolustaa merkkiä.
Et kyllä siltä hyvääkin löytyy. Tosta vaikka.
http://www.feltbicycles.com/International/2011/Mountain/Edict/Edict%20LTD.aspx (http://www.feltbicycles.com/International/2011/Mountain/Edict/Edict%20LTD.aspx)
Rahaa saa laittaa sit jotain 6000-7000 ekua.;)

Inline Biker
05.04.2011, 13.36
Tämä menee nyt ihan offariks ,mut felt fanina pitää puolustaa merkkiä.
Et kyllä siltä hyvääkin löytyy. Tosta vaikka.
http://www.feltbicycles.com/International/2011/Mountain/Edict/Edict%20LTD.aspx (http://www.feltbicycles.com/International/2011/Mountain/Edict/Edict%20LTD.aspx)
Rahaa saa laittaa sit jotain 6000-7000 ekua.;)

Syklopaatin tarjoamassa linkissä ei ole ko. Feltin painotietoa, niin ei pääse minun vertailuun ollenkaan :D

Vakavasti, ei minulla ole mitään Felttejä vastaan - itsekin ajelen sellaisella. Mutta, jos innostun vaihtamaan - siis keveämpään nimenomaan - niin luultavasti haluan kokeilla jotain toista merkkiä. Specialized jostain syystä kiinnostaisi. Merkillä on tosin sama "ongelma" kuin Feltilläkin: malleja on halvasta tosi kalliiseen, ja pitäisi perehtyä komponenttitasolla jokaiseen osaan erikseen. Ei kovin ostajaystävällistä. Cube tietty kilpailukykyinen tonnin luokassa, mutta noita on Suomen teillä ja metsissä jo liikaakin... Pitää yrittää edes pikkuisen olla yksilöllinen :cool:

syklopaatti
05.04.2011, 14.06
. Pitää yrittää edes pikkuisen olla yksilöllinen :cool:
Jos haluut olla yksilöllinen niin tosta kun kasaat pelin niin ei tuu heti toista vastaan. Ja taas sori offari ,mut kun on tylsää.:o
http://www.sinisterbikes.com/gruitr.php (http://www.sinisterbikes.com/gruitr.php)

Jooseppi
05.04.2011, 16.51
Syklopaatin tarjoamassa linkissä ei ole ko. Feltin painotietoa, niin ei pääse minun vertailuun ollenkaan :D

Vakavasti, ei minulla ole mitään Felttejä vastaan - itsekin ajelen sellaisella. Mutta, jos innostun vaihtamaan - siis keveämpään nimenomaan - niin luultavasti haluan kokeilla jotain toista merkkiä. Specialized jostain syystä kiinnostaisi. Merkillä on tosin sama "ongelma" kuin Feltilläkin: malleja on halvasta tosi kalliiseen, ja pitäisi perehtyä komponenttitasolla jokaiseen osaan erikseen. Ei kovin ostajaystävällistä. Cube tietty kilpailukykyinen tonnin luokassa, mutta noita on Suomen teillä ja metsissä jo liikaakin... Pitää yrittää edes pikkuisen olla yksilöllinen :cool:

Oma felt q720 polkimien kanssa reba keulalla painaa 13 kiloa. Ilman polkimia painaa siis suunnilleen saman verran kuin uusimmassa fillarilehdessä olleet "tonniluokan" pyörät, joista siis mikään ei maksa tonnia. Kaikki oli hintaluokassa 1200e. Oma pyörä maksoi uutena 800... (Siihen lisäksi tietysti 300e uutta keulaa :D) En täten pidä kauheen pahana tuota painoa/hintaa. Q920 oli testin kevyimmästä päästä, ja painoi 12.3kg recon-keulalla. Siinä olisi tosi hyvä vaihtoehto.

Hyvä maastopyörähän on muutakin kuin pelkkä pieni paino. Feltissä runko on kyllä hyvä ja laadukas. Se tietty maksaa hiukan, mutta samalla luo pyörälle pitkäikäisyyttä. Sama se on tietty spessussa, trekeissä, scoteisssa, cannareissa, santa cruzeissa....

Summer rider
05.04.2011, 17.12
Minulla on felt q220 hyvin toimii vaihteet,jarrut ja joustokeulasta olin ihan hämmästynyt miten se voi joustaa niin hyvin vaikka pyörä maksaa vain jtn 500 (uutena) euroa.
Kuitenkin haluaisin jo täpärin mutta kyllä toi viellä kesän menee.

syklopaatti
05.04.2011, 17.16
Minä tykkäsin oman felt Q820:sen geometriasta. Se oli tosi allmountaihenkinen vaikka joustoo ei ollu kun 100mm. Ajoasento oli pystympi kun useimmissa xc-pyörissä. Se tuntu sopivan aloittelevalle maastopyöräiliälle hyvin. Esim. ohjaamo oli lyhyt. 19.5 koossa top-tube oli 588mm kun se mun nykyisessä L-koon commencal super nelosessa on 605mm. Myös keulakulma on aika loiva. Sit kun siihen vaihto 20mm lyhemmän stemmin ja 120mm keulan niin se oli aivan loistava ajaa. Oikeestaan harmittaa kun tuli myytyä se täpärin tieltä. Felt rulettaa:cool:

PYY
05.04.2011, 17.48
Pitkästä aikaa hankin pyörän ja juurikin tämä "max tonni" oli lähtökohtana. Aiemmat kokemukset 90-alun rautahirviöistä ja enemmän ajeltuna tunturin matrixx 90-lopulta.

Felt ei tuntunut osuvan meikäläisen mitoille oikein mitenkään (raskas?), samoin cannondalet tässä hintaluokassa tuntui jotenkin nihkeältä veivattavalta (ahdas?). Cube LTD ja 18" runko oli kokeilujen jälkeen just mulle ja sopevan hauska/kevyt käsitellä. Yllätävän paljon tarjoaa ajoasennon suhteen säätömahdollisuuksia. Ja kuskihan on 100kg 178cm persjalka :)

Saksanmaalta fun-cornerilta sitten tilasin cube LTD PRO 2011 ja hinta 888€ + 29€ rahtia. Samaan pakettiin otin sitten edukkaasti lokaria, iskaripumppua jne. Hyvin antoivat alea sähköpostikyselijälle ja asiallista oli palvelu. Keskiviikkona maksu heille ja seuraavana Keskiviikkona toi UPS pyörän kotiin.

Ensimmäiset 50km ja 3-ajokertaa vasta tutustuttu ja hymy vain levenee. Ainut mitä vanhana harrastajana tein heti paketista niin ohjauslaakereille jne. laitoin kunnon rasvat (ja reilusti) sitä kun ei nykyisin tehtailla oikein raskita laittaa nimeksikään :) liekö nuukuutta vai painonsäästöä...

Summer rider
05.04.2011, 20.05
hmmm..... mikä hän runko koko mulle on sopiva oon vähä päälle 160 cm

mauri644
11.04.2011, 11.49
Itse olen nyt arponut ekan maastopyörän kohdalla Cuben Ltd:n ja Radonin team 6.0 välillä. Pituutta löytyy 181cm ja painoa ~80kg.

Tarkoitus olisi Saksasta tilailla. Oletan että runkokoko 18" voisi olla kohdillaan. Mittasuhteet ruumiissa ihan normit, ehkä vähän enemmän jaloissa pituutta. Mielipiteitä?

Miten tuon hintaluokan pyörät kestää hyppyjä? Käyttö tulee olemaan sekalaista metsäkurvailua ja vähän hiekkatietä ja jopa naftisti asfalttia siirtymiin. Kuitenkin jonkin verran tulee lenkillä pompittua, sellasta puolesta metristä metriin pudotusta tasaselle. Kestääkö, vai vaatiiko jo täysjouston? Sitten vaihtoehtona voisi olla Radonin stage 4 tai vastaava.

Myös käytetyn hankinta on ollut mielessä. Kertokaa toki omat mielipiteenne.

Ja hintaluokka on siinä max ~1000e

sakuvaan
11.04.2011, 12.52
Runko todennäköisesti kestää, kiekot voi olla eri tarina.

mauri644
11.04.2011, 13.19
Mites ko. käyttöä kestävien kiekkojen hinnat? Jos alkuun ostaisi tollasen paketin ja sitten käytön mukaan päivittäisi osia.

Mikä olisi paras runko 1000 pyörissä?

sakuvaan
11.04.2011, 13.43
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=12386

Siitä, ei kallis, luulis kestävän, painoa yhden kiekkosetin verran :D

mauri644
11.04.2011, 19.24
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a37848/ltd-pro-sondermodell-blue-fox.html?lg=en

Mitä luulette olisiko tälläinen järkevä hankinta? Mites 20" koon puolesta kun pituutta on 181cm ja jalan sisäpituus 87cm, ilman kenkiä.

syklopaatti
11.04.2011, 19.37
Tuolla fillarin torilla ois myynnissä käytetty spessun epic täpäri aika hyvillä osilla. Hinta 1000e. Koko L-eli saattas sopia sulle. Kannattaa tsekata.
Niin ja en ole myyjä.

mikko manner
11.04.2011, 22.17
voisko tämmösillä pärjätä harrastelija.

http://bikereviews.com/mountain-bikes/trek/2008-trek/trek-6500-2008-mountain-bike/

tai toinen vaihtoehto olis sit.

http://www.fahrrad-xxl.de/produkt/fahrraeder/mountainbikes/hardtail/merida-matts-tfs-xc-700-d-2010

Näostä kahdesta pitäs lähipäivinä valita. Hinta on melko sama. Mikä runkokoko on oikea tämmäselle 186cm:lle jullille? Trekki olis 54.5 toisesta en tiedä...

veksi015
12.04.2011, 21.48
Cube ltd race 2011 irtoaisi tonnilla, joten kannattaako tarttua? Pyörän runkokooksi olen pähkäillyt 16 '' (168 cm varsi, 78 cm inseam lenght), koska kaikki laskurit ja taulukot antavat sopivaksi runkokooksi 16 ''. En periaatteesta mene kivijalkaan testaamaan runkokokoa, koska en aio pyörää sieltä ostaa :) Syy ltd racen valintaan: Foxin keula, hyvät jarrut (?) ja muut osat tarpeeksi hyvät. Tietenkin pyörän ulkonäkö miellyttää. Itsellä joku fiksaatio tohon foxin keulaan, eli hämärtääkö se harkintakykyäni muiden komponenttien osalta ? :) Tuleeko parempia ja saatavilla olevia vaihtoehtoa mieleen? Ja tuleeko runkokoossa turpaan, jos valitsen 16 ''?

Tirppa
22.04.2011, 13.36
Apuva.. ostin viime kesänä hybridipyörän ja lähes ekasta lenkistä lähtien jokaikinen metsäpolku houkutti.. Loppukesästä olin jo ostamassa maastopyörää, mutta päätin odottaa tähän kevääseen/kesään. Nyt olen päätynyt 700e jäykkäperäisistä puolentoistatonnin täpäreihin. Olin jo rajannut valinnan Canyon Nerve AM 5.0 ja Radon Stage 5.0 välillä.

Nyt kuitenkin mietin, tarvitsenko kahta pyörää. Pärjäisinkö yhdellä pyörällä? Sekä raha, että säilytystilat ovat rajalliset. Jatkossa ajoni varmaan suuntaavat enimmäkseen metsään ja asfalttilenkit rajoittuvat 20-40km. Onko täpäri asfalttilenkille aivan liian kiikku? Onko jäykkäperäkin liian raskas moisille lenkeille? Metsässä haluan rentoa polkuprömistelyä. En aio osallistua maratoneihin tai xc-kisoihin vaan ihan harrastusmielessä rennosti poljeskella metsässä kunnon ylläpitämiseksi ja painonhallintamielessä.

Cyclocrossia en halua. Onko siis parempi säilyttää hybridi asfalttilenkeille ja ostaa maastopyörä metsään? Jos HT niin mikä? Jos päädyn ostamaan HT ja myymään hybridini eteenpäin niin HT en halua sijoittaa 800-1000e enempää.

Kiitoksia, anteeksi ja näkemiin :)

kpyora
22.04.2011, 14.03
...Nyt kuitenkin mietin, tarvitsenko kahta pyörää. Pärjäisinkö yhdellä pyörällä...

Kun edes ajattelet noin, niin siitä jo voi päätellä että sinulla on kohta vähintään kaksi pyörää: maasto- ja maantiepyörä. :rolleyes: Kaiketi teoriassa pärjää yhdelläkin, mutta maantiepyörä maantielenkillä on kyllä paljon mukavampi kuin maastopyörä.

syklopaatti
22.04.2011, 17.52
Yhdellä pärjää. avainsana on maatopyörä. Nimittäin maastopyörällä voi ajaa maantiellä ,mut maantiepyörällä ei voi ajaa maastossa.
Ja cyclokrossi ei oo ees vaihtoehto.

CamoN
22.04.2011, 18.02
Jep, ihan joka paikan höyläksi ei käy kuin maastopyörä. Olen ajanut omalla täpärillä pari vähän alle 40 kilometrin asfalttilenkkiä. Ei se tietysti ole likimainkaan yhtä kevyttä kuin maantiepyörällä mutta yli 20km/h keskareihin pääsee kuitenkin kohtuullisen vähällä väännöllä.

Eikä täpäri ole liian löysä asfaltille. Mielestäni se on vaan plussaa kun pyörä vaimentaa värinät ja tärinät asfaltillakin, ei puudu paikat. Eikä tarvitse väistää jokaista mahdollista routarailoa kieli keskellä suuta.

IncBuff
22.04.2011, 20.36
Apuva.. ostin viime kesänä hybridipyörän ja lähes ekasta lenkistä lähtien jokaikinen metsäpolku houkutti.. Loppukesästä olin jo ostamassa maastopyörää, mutta päätin odottaa tähän kevääseen/kesään. Nyt olen päätynyt 700e jäykkäperäisistä puolentoistatonnin täpäreihin. Olin jo rajannut valinnan Canyon Nerve AM 5.0 ja Radon Stage 5.0 välillä.
Cyclocrossia en halua.

Onko siis parempi säilyttää hybridi asfalttilenkeille ja ostaa maastopyörä metsään? Jos HT niin mikä? Jos päädyn ostamaan HT ja myymään hybridini eteenpäin niin HT en halua sijoittaa 800-1000e enempää.

Kiitoksia, anteeksi ja näkemiin
Oma ratkaisuni oli jättää hybridi maantielenkki- ja työmatkapyöräksi ja ostaa Canyon täpäri metsään, mutta jos pitäisi yhdellä pyörällä pärjätä niin varmaan 29er HT olisi ratkaisu.

Tirppa
22.04.2011, 20.55
Oma ratkaisuni oli jättää hybridi maantielenkki- ja työmatkapyöräksi ja ostaa Canyon täpäri metsään, mutta jos pitäisi yhdellä pyörällä pärjätä niin varmaan 29er HT olisi ratkaisu.

Tätäkin olen itseasiassa miettinyt jonkun verran.

kaakku
22.04.2011, 22.39
Mulla on maantiefilo ja 29er HT enkä ikimainkaan lähtisi vääntämään pitkiä reissuja maantiellä tolla kaksysillä. Tai no pitempi stemmi kehiin ja ohkaset renkaat niin voisin harkita ;)

Tirppa
23.04.2011, 12.30
http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1596303#post1596303

snowfake
23.04.2011, 12.40
Noi kaikki kolme on yli 1000e, tää vois osua: http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=41861&page=2

Aqva
23.04.2011, 12.41
Oisko tuossa mitään? Aika laadukkailla osilla varustettu peruspyörä.

http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a15795/ltd-ams.html

juminy
23.04.2011, 12.45
12-15cm on just hyvä rentoon samoiluun. Sitä missä sattuu olemaan marginaalisesti paremmat (tai kalliimmat) jarrut tai keula nyt ei kannata niin miettiä. Geometria, sitä kautta ajoasento, niiden komponenttien määrä, jotka vaihdat joka tapauksessa mieleisiisi sekä väri on jo tärkeämpiä juttuja. Olis tietty hyvä päästä kokeilemaan, mutta voin kertoa tässä julkisen häpeärangaistuksen saadakseni, etten ole tainnu kokeilla kuin kahta fillareistani ennen ostoa. Ja on noita tossa muutama ehtinyt olla. Ihan hyvin on silti yleensä mennyt, mutta parempia osumia olisi varmaan keskimäärin tullut kun olisi jaksanut kiertää kokeilemassa. Alkuvaiheessa se on vaikeampaa ostaa numeroiden perusteella kun ei ehkä edes tiedä mitä haluaa.

En ole kokeillut enkä edes numeroita kovin tarkasti katsonut, mutta 14cm Radon Sliden vois lisätä harkinnan arvoisiin. Muistelen, että sekin oli mun makuun jotenkin lyhkänen (tai korkea, miten päin sen haluaa ilmaista). Sitä on myös 16cm, mutta lienee jo överi. Toisaalta sohvahan on rento. Niinno ei tosiaan ole maks. tontsa, mut eipä tonnilla oikeen taida saada kuin sen halvimman xc-raadon. Jos se nyt piti täpäri olla. Tsori, en lukenut. Mut joku ei-xc, vaan loivemmalla keulakulmalla ja pidemmällä keulalla, josse pitää rento olla. Ja miksei pitäis?

Tirppa
23.04.2011, 12.48
Noi kaikki kolme on yli 1000e, tää vois osua: http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=41861&page=2

Crosspostaanpa sinne kun on edetty niin kauas alkuperäisestä aiheesta.

Kennedy
27.04.2011, 10.27
Tarttisi kesäkuussa alkaa hommaamaan uutta maastofillaria itselle ja tarttis vähän tietää millä spekseillä kannattaa katsella.

Minä: 183cm ja 110kg

Historia: BMX ja muutamat maastopyörät junnuna. Useammasta fillarista polkenut keskiön paskaksi ja pari alumiinipolkimet poljettu kieroon.
Jaloissa on aina ollut se voima. Viime kesänä oli hetken aikaa maastofillari jossa oli mutarenkaat alla. Ajelin muutaman kilsan vanhalla lahdentiella sillä tuollaisen kilpapyöräilijän perässä ajankuluksi eli sekaisin päästä.
20-40km matkoja kaupungista sen ulkopuolelle ja jos tulee tylsää niin lähimetsään repimään.

Vähimmäis vaatimukset: levyjarrut, jousitettu etuhaarukka ja sellaiset vanteet/runko, että pystyy vaikka puolesta metristä nykästä fillarilla alas turvalleen.

Pikainen kysely lähiliikkeessä kiireen takia ei paljoa muuta tuottanut kuin viestin, että tarttet kisavanteet. Perusvanteet voi hajota alla jos menen kivien päältä hyppäämään alas.

Käytetty ensisijalla kun pystyy katsomaan ns. listahinnaltaa kovempaa, mutta muuten pitäisi pysyä 3 numeroisissa summissa.

JackOja
27.04.2011, 10.34
...kysely lähiliikkeessä kiireen takia ei paljoa muuta tuottanut kuin viestin, että tarttet kisavanteet. Perusvanteet voi hajota alla jos menen kivien päältä hyppäämään alas....

"Kisavanteet" :seko::)

Mitähän kallista se olisi halunnut sulle myydä? CrossMax SLR:t ? :rolleyes:

Oliskohan jotkut DH- tai endurokiekot enempi paikallaan... vaikka ei kai tuollainen puolen metrin droppi sinänsä pahasta ole.

Kennedy
27.04.2011, 10.38
"Kisavanteet" :seko::)

Mitähän kallista se olisi halunnut sulle myydä? CrossMax SLR:t ? :rolleyes:

Oliskohan jotkut DH- tai endurokiekot enempi paikallaan... vaikka ei kai tuollainen puolen metrin droppi sinänsä pahasta ole.

Yksi myyjä ja sillä asiakas joten en sen tarkemmin saanut tietoon :)

drop
27.04.2011, 10.39
Toi tonnin budjettihan riittäis just kisavanteisiin ja mukavaan satulaan. :D

Ja sanoisin että jos meinaa säännöllisesti harrastaa puolen metrin droppeja tasaselle niin kannattaa kyllä kattoa että kiekot ovat järeähköt, ellei sitten ole hyvä tekniikka. Tonnillahan saa ihan hyvän tuommoisen jäykkäperäisen, itse ottaisin tuommoiseen ajoon joko jonkun On One rungon tai sitten vielä mielummin Ragley Blue Pigin.

Kennedy
27.04.2011, 10.54
Toi tonnin budjettihan riittäis just kisavanteisiin ja mukavaan satulaan. :D

No tuohan riittää :p

Ja sanoisin että jos meinaa säännöllisesti harrastaa puolen metrin droppeja tasaselle niin kannattaa kyllä kattoa että kiekot ovat järeähköt, ellei sitten ole hyvä tekniikka. Tonnillahan saa ihan hyvän tuommoisen jäykkäperäisen, itse ottaisin tuommoiseen ajoon joko jonkun On One rungon tai sitten vielä mielummin Ragley Blue Pigin.

Enemmänkin satunnaista kuin säännöllistä. Joskus vaan tykkää pistää mutkat suoriksi.

( Kerran jalkakäytävän kanttarilta Nopsalla hypännyt alas ja stonga katkes.. vieläkin pari arpea näkyvissä kun naama edellä asfaltissa oltiin :) )

Kennedy
28.04.2011, 13.43
Ei ole kellään suosituksia?
Rengaskoko 22"?

http://www.profirad.de/felt-q820-fahrrad-matt-silber-2010-p-14670.html
http://www.profirad.de/cube-analog-disc-mountainbike-fahrrad-schwarzgrau-2011-p-14620.html
http://www.profirad.de/cube-attention-mountainbike-fahrrad-schwarzweiss-2011-p-14972.html

Mitenhän tuollaiset kestäisi? Ulkonäöllisesti pidän tuosta viimeisestä eniten :)

edit: http://www.profirad.de/cube-acid-mountainbike-fahrrad-schwarzweiss-2011-p-14673.html ilmeisesti tässä mallissa on kestävempi haarukka kuin Attentionissa? Tosin vähäisellä metsäajelulla voisi kestää pitempäänkin tuo attention?

frööbeli
28.04.2011, 20.03
-11 attentionissa sekä acidissa molemmissa rokkarin dart3.
-10 attentionissa vielä sr xcm...

ps. rtechltä irtoaa juurikin kyseinen -10 attention 639eekkeriin

http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_405_406&products_id=7345

Saerki
28.04.2011, 21.39
En haluais viedä itteltäni pyörää alta, mutta bike-discountissa cube ltd blue fox special edition 899e.

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a37848/ltd-pro-special-edition-blue-fox.html

veksi015
29.04.2011, 18.51
Tänään se saapui, pääsiäisen pyhät hieman hidasti pyörän tuloa. UPS toi aamupäivällä pyörän suoraan duunipaikan parkkikselle ja loppu päivä menikin sitten kelloa tuijottaen.

Pyörä tuli tilattua funcornerilta ja pyörä oli erittäin hyvin pakattu ja kuljetettu. Pyörän kasaaminen oli nopeaa ja apuna oli Clas Ohlsonin 89 € maksanut huoltoteline, jonka kokoamiseen meni 3 kertaa enemmän aikaa kuin itse pyörän.

Tietenkin pyörä vaatii vielä säätöä, mutta kasaan sen sai todella kivuttomasti.

Pyörälle tuli rahteineen hintaa 1028 € , jota pidän kelpohintana ko. pyörälle.

Nyt baanalle :)

wekkuli
24.06.2011, 19.00
Palaanpa vanhan topiccini äärelle. Nyt on tullut tuota Felttiä kohta puoli vuotta veivattua ja tuli tässä pari vkoa sitten ostettua siihen sileät vaihtogummitkin. Asfalttikin maistuu jonkin verran, mutta nyt juhannusmökkeilyn vuoksi otin fillarin taas maastorinkuloilla matkaan ja luulen että näin menee koko kesä. Vaihtelun vuoksi pari vkoa asfalttirenkaita pari vkoa maastorenkaita. Eihän tuohon mene kuin vartti vaihtamiseen.

Välillä käynyt mielessä maantiepyöräkin, mutta jotenkin tuntuu siltä, että jos päivitän pyörää (ensi keväänä?), niin se on maasturi alle ja sama meininki: Välillä asfaltilla, välillä hiekkateillä, välillä maastossa. Renkaita ajoittain vaihdellen.

Jos budjetti on tuo tonni ja tarkoitus on ajaa monipuolisesti, niin tuollainen renkaanvaihtelu tuntuu minusta fiksummalta kuin kahden halvemman pyörän hankkiminen. Täällä käsittääkseni paljonkin suositeltu cyclocrossari ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta, jos kuitenkin hinkuaa ajoittain ihan kunnon maastoon. Ja maasturissa asfalttikäyttöön on kuitenkin puolensa minusta: Ketteryys taajamissa, hyväntuntuinen ajoasento, monipuolisuus jos välillä piipahtelee hiekallakin, erinomaiset levyjarrut ja joustojen (sekä jousitus että renkaat) tuoma mukavuus. Ja kyllähän tosiasia on se, että sujuvan sileä asfaltti on harvinaisuus Suomessa. Roudan raiskaamaa on kaikki tie.

Onko sellaisia kokeneita fillaristeja, jotka tykkäävät maasturista sileillä renkailla asfaltillakin, vai onko tämä vain minun kokemattomuudesta syntynyt ajatusmaailma?

ps. Itte olen muuten aika vaivatta veivannut tuolla feltillä asfalttirenkailla yli 25 keskinopeuksia ja parhaimmillaan ylläpitänyt sitä 50km lenkin. Joten ei se nyt ihan p..ka voi olla, sillä meikäläisen kunto EI taatusti ole "oikeiden" pyöräilijöiden tasolla.

pps. Felttiä on kiittäminen -6kg elopainokehityksestä hankinnan jälkeen. Ja vedonlyönti työkaverin kanssa voitettu. Palkinnoksi iskender kebab, muutama olut ja sitten toinen illallinen texmexiä + jälkiruoka.

kpyora
24.06.2011, 22.10
On sellaisia kummajaisia kokeneissakin pyöräilijöissä. :D Yhdessä työpaikassa oli kahvihuoneessa kova vääntö asiasta. :) Työkaverini ajotyyli oli kyllä melko agressiivinen, ajoi Helsinki nimisessä viidakossa.

Itse suosittelisin kuitenkin maantie- tai audaxpyörän hankintaa toiseksi pyöräksi. Jos maasto tuntuu ykkösjutulta, niin kakkospyörä voi olla halvempi ja/tai käytetty. Oma kakkosmaantiepyöräni on maksanut pari sataa ja toimii ihan hyvänä mökkipyöränä. Huomenna on taas tarkoitus vetää lenkki. :)

Jos haet edullista maantiepyörää, niin kannattaa vilkaista esimerkiksi Kona Honky Tonk, Olmo Impact, Author jne... Audax-pyöristä Tifosia oli alta tonnilla jossain nettikaupassa vähän aikaa sitten.

daemonsultan
25.06.2011, 09.48
Onko sellaisia kokeneita fillaristeja, jotka tykkäävät maasturista sileillä renkailla asfaltillakin, vai onko tämä vain minun kokemattomuudesta syntynyt ajatusmaailma?
En tiedä kokeneisuudesta, mutta kyllä mä viihdyn asfaltilla mieluummin maasturin selässä kuin mun cyclocrossarilla, jos on kyse satunnaisesta ajelusta tai jos mä haluan tietoisesti ajaa kaikessa rauhassa. Oon pudottanut satulaakin reilusti alemmas, että ajoasento olisi rennompi.

Jooseppi
25.06.2011, 10.19

Oikein :)

Ei pyöräilyn tartte maksaa tonneja, vaan vähemmälläki pärjää. Tuo feltin Q-sarjan geometria on tehty ns. kovaan ajoon. Ajoasento hiukan normaalia maastopyörää makaavampi ja keskiö on alempana. Eli pyörä on kuin kotonaan kovavauhtisessa xc-ajossa, joten sikäli se pikkaisen viihtyy tielläkin.

Tuosta rengastuksesta, minkätason kumeja olet hankkinut? Sulla vielä feltin alkuperäiset maastorenkaat? Olisi vielä sellainen vaihtoehto, että ostat yhdet oikeasti hyvät maastorenkaat, esimerkiksi michelin wild race'rit. Maksaa aika paljon, mutta toimii maastossa ihan sairaan hyvin ja rullaakin kohtalaisesti. Näillä nakeilla nousi minulla maantiekeskari tuonne 23-25 hujakoille. Plus metsässä mennään huomattavasti paremmin ensiasennusrenkaisiin verrattuna. Näin ei tarvitsisi edes renkaita enää vaihdella :D

wekkuli
25.06.2011, 10.41
Joo Feltin alkuperäisethän nuo maastogumit lienee, kun pyörän ensimmäinen omistaja oli sillä ajellut ehkä joitain kilometrejä. Nyt ei ole asfalttikumit näkyvillä, joten saatan muistaa väärinkin, mutta ne taisi olla semmoiset kuin Schwalbe Silento. Ostin nuo pyytämällä Bikeplanetista rullaavimmat 26-tuumaisille maasturin vanteille sopivat nakit. Noihin 4baria painetta ja hyvältä tuntuu asfaltilla.

mjh78
25.06.2011, 11.33
Jos budjetti on tuo tonni ja tarkoitus on ajaa monipuolisesti, niin tuollainen renkaanvaihtelu tuntuu minusta fiksummalta kuin kahden halvemman pyörän hankkiminen. Täällä käsittääkseni paljonkin suositeltu cyclocrossari ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta, jos kuitenkin hinkuaa ajoittain ihan kunnon maastoon. Ja maasturissa asfalttikäyttöön on kuitenkin puolensa minusta: Ketteryys taajamissa, hyväntuntuinen ajoasento, monipuolisuus jos välillä piipahtelee hiekallakin, erinomaiset levyjarrut ja joustojen (sekä jousitus että renkaat) tuoma mukavuus. Ja kyllähän tosiasia on se, että sujuvan sileä asfaltti on harvinaisuus Suomessa. Roudan raiskaamaa on kaikki tie.

Mä en ole vielä kovin kokenut, mutta avaudunpa kuitenkin kun olen tätä asiaa itsekseni paljon miettinyt. Olen kokeillut maantiepyörät, hybridit, cyclocrossarit ja täysjoustot, ja tullut siihen lopputulokseen että jos yhdellä pyörällä pitäisi pärjätä, se olisi ilman muuta jäykkäperäinen maasturi. Jos alusta voisi aloittaa niin 29er ja vaihtokiekot.

Maantiepyörillä olen ajanut sen verran että tavallaan ymmärrän sen viehätyksen, mutta omaan käyttöön ne ei sovi. Joka lenkillä tulee ajettua asvaltilla, hiekkateillä, kangasmaastossa, kivikoissa jne. 100% maantielenkkejä tulee vuodessa keskimäärin yksi.

Cyclocrossari oli taas mulle liian kompromissi kaikessa. Kevyt maastoajo kyllä onnistuu, mutta ajofiilis verrattuna nykyiseen maasturiin oli vähän sama kuin jos vetäisi jollain 90-luvun alkupuolen täysjäykällä maasturilla, tehottomine jarruineen ja tautisen pitkällä asennolla. Ei kiitos. Myin pois.

Täysjousto oli ihan hauska, mutta siihen se jäikin. Välttelen kivikkojuurakkohelvettiä minkä pystyn, ja jotenkin henk. koht. tykkään jäykkäperäisen fiiliksestä enemmän. Tekninen yksinkertaisuus viehättää eikä mun käytössä täpäri tarjonnut oikeastaan mitään mitä ei hyvä teräsrunko tee paremmin. Myin pois.

Kasasin vähän aikaa sitten toisen maasturin, täysjäykän, kevyempää käyttöä varten. Pidemmillä maantiesiirtymillä sillä pysyy hyvin maantiepyörien peesissä ja poluilla pärjää hienosti kun vähän katsoo mihin ajaa. Tubeless-renkaat ja hiilikuituhaarukka tasoittaa menoa sen verran hyvin ettei olo ole kuin crossarilla ajaessa. Ajoasento on just eikä melkeen, ja sillä menee pitemmätkin reissut hyvin. Ei oo ikävä kippurasarvia tai kapeita renkaita.

Joten, et siis ole mitenkään yksin ajatuksinesi. Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa ratkaisua, vaan omat mieltymykset ja ajotavat määrittelevät sen sulle oikean fillarin enemmän kuin joku mainosmiehen kehittämä lokero.

alteregoni
25.06.2011, 12.25
Jep, ihan joka paikan höyläksi ei käy kuin maastopyörä. Olen ajanut omalla täpärillä pari vähän alle 40 kilometrin asfalttilenkkiä. Ei se tietysti ole likimainkaan yhtä kevyttä kuin maantiepyörällä mutta yli 20km/h keskareihin pääsee kuitenkin kohtuullisen vähällä väännöllä.

Eikä täpäri ole liian löysä asfaltille. Mielestäni se on vaan plussaa kun pyörä vaimentaa värinät ja tärinät asfaltillakin, ei puudu paikat. Eikä tarvitse väistää jokaista mahdollista routarailoa kieli keskellä suuta.

UGH! Sama setti täällä! Tosin parempi satula pitäs löytää kun perperi puutuu...

wekkuli
26.02.2012, 18.51
Jatketaan taas omaa vanhaa topiccia. Tarkootus olisi nyt tosiaan sitten ostaa vuoden harjoittelun jälkeen "oikea" maasturi ja hinta saisi olla alle tonnin, mitä enempi, sen parempi. Tuossa olisi ehkä kiinnostavin vaihtoehto, Radon ZR Team 7.0, pari kertaa viikossa metsäpolkulenkille ja kunnon ylläpitoon.

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a45704/zr-team-7-0.html?mfid=52

Löytyykö mielipiteitä puolesta tai vastaan? Pituutta mulla on edelleen 173cm ja painoa nyt kehnosti liikutun talven jälkeen, köhköh... reilu 80, sillä olen lihaksikas ja isoluinen :D

Minkäslaisia kokemuksia immeisillä on tuosta: http://www.fillariosa.fi/ (http://www.fillariosa.fi/) ?
Tuoltahan se olisi houkuttelevaa hakea Radon...

Jake_Kona
26.02.2012, 18.58
Noita käytettyjä hyviäkin näyttäisi löytyvän fillaritorilta

sakuvaan
26.02.2012, 21.13
Minkäslaisia kokemuksia immeisillä on tuosta: http://www.fillariosa.fi/ (http://www.fillariosa.fi/) ?
Tuoltahan se olisi houkuttelevaa hakea Radon...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41431-fillariosa-fi

Greycap
27.02.2012, 00.50
Itselläkin olisi suunnilleen vastaavantasoisen pyörän osto edessä, ei tosin ensimmäiseksi vaan toiseksi - tämä tulee talvikäyttöön, kesäksi "kunnon maasturiksi" on jo omistuksessa Specialized Camber Comp mutta on se vähän ylilyönti talviseen työmatkarytyytykseen. Tarvitaan siis jotain jäykkäperäistä, halpaa ja kohtuullisen yksinkertaista ja maasturista saa talvikelpoisuutta ajatellen parhaan kompromissin paksuine renkaineen sekä helppoine ajoasentoineen. Netistä en tilaa, en ainakaan ilman että käyn kokeilemassa jossain ja samalla vaivalla voi jo ostaakin ja tinkiä hinnan nettikaupan tasolle.

Yhdestä oman kylän pikkupuljusta saisi jotain ylivuotista Feltiä, olisikohan Q520 (ainakin ulkonäkö täsmää) mutta pulju vähän epäilyttää koska myyjän kanssa jutellessa tuli puheeksi että minulla on tuo täysjousto, myyjä kysyi että mitäs merkkiä johon vastasin Specialized ja vastaukseksi tuli "mikä?", toistin vastauksen jonka jälkeen myyjä totesi täysin eksyneen kuuloisena että ai, jaa... ei lupaa hyvää jos myyjä ei tunne yhtä maailman suurimmista valmistajista. Hinta tuolla oli 500€ tasan, ei tietoa huolloista tai muista.

http://feltbicycles.com/Finland/2012/Hardtail/Q-Series/Q520.aspx

Toisena vaihtoehtona olisi hakea vähän kauempaa Specialized Hardrock Sport Disc, ehkä vähän kalliimpi mutta siitä liikkeestä tietää että hintaan sisältyy ilmainen ensihuolto ja täyshuolto puoleen hintaan eli hintaero tasoittunee noilla.

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62179&scid=1100&scname=Mountain

Onko kummassakaan mitään mitä ehdottomasti pitäisi välttää tai mikä ilman muuta kallistaa vaa'an puoleen tahi toiseen? Tiedän että molemmissa on Suntourin keula mutta hei, se olisi työmatkapyörä jääröykkyihin eikä maastoraketti. Kumpikaan ei myöskään ole erityisen kevyt (luulisin) mutta eihän tuohon hintaan voi mitään höyhentä odottaakaan. Varmasti keula on parempi kuin edellisessä markettiromussani joka onnistui jotenkin myös painamaan melkein 18 kiloa - ja silläkin pärjäsi ihan hyvin kunnes se hajosi vähän sieltä sun täältä.

sakuvaan
27.02.2012, 16.28
Q520 on vaijerijarrut ja spessussa on hydrot, sitten en osaa sanoa onko kumpi huonompi vai ei, koska kumpaakaan en ole koskaan käyttänyt, ajattelin vaan mainita.

wekkuli
27.02.2012, 17.45
Jatketaan taas omaa vanhaa topiccia. Tarkootus olisi nyt tosiaan sitten ostaa vuoden harjoittelun jälkeen "oikea" maasturi ja hinta saisi olla alle tonnin, mitä enempi, sen parempi. Tuossa olisi ehkä kiinnostavin vaihtoehto, Radon ZR Team 7.0, pari kertaa viikossa metsäpolkulenkille ja kunnon ylläpitoon.

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a45704/zr-team-7-0.html?mfid=52

Nonnii, tuo "raato" tuli tilattua. Saapas nähdä onko hyvä peli.

edit. Katos kihveliä, tänään tasan vuosi mennyt kun tämän topicin aloitin ja maastofillarointia rupesin suunnittelemaan.

arctic biker
27.02.2012, 18.37
No sie et sitte ihan harkitsemattomia ostopäätöksiä tee? Ei siinä mitään, varmaan soiva peli. en oo tietenkään katsonu pyörää lähemmin. Mitä mulla nyt käsitys niin sitte kun se eka ns oikea on ja ajossa vuoden pari, niin kantapään kautta vai olisko ny klossin kautta sitä sitte alakaa tajuamaan mikä oli oikein ja mikä luuloa vaan. itte sain ikämiehenä meleko tarkalleen 10 vuotta sitten ekan maastopyöräni, ny sitten neljäs menossa. 69,5/73 ja 590 mm, on mun maagiset geometriat tässä vaiheessa (173,5 cm/83,5) ja 26" toki. Hauskaa kesää sulle.

wekkuli
27.02.2012, 18.47
En tee harkitsemattomia en, mutta tämänpäiväinen ostoshan oli toinen pyörä, vuosi meni ensin Felt Q620:llä. Ja joistain aiemmista puheista poiketen en meinaa Felttiä hukata huutonettiin, vaan pistän asfalttirenkaat, flättipolkimet ja lokasuojat paikalleen ja pidän tuon "arki- ja työmatkapyöränä", sillä onhan tuo sikana paljon parempi keksintö kuin 12v vanha markettihybridini, joka saa mennä metallijätteeseen...

ToniR
27.02.2012, 21.22
Vuoden päästä sitten täysjousto :D

Greycap
29.02.2012, 21.53
Q520 on vaijerijarrut ja spessussa on hydrot, sitten en osaa sanoa onko kumpi huonompi vai ei, koska kumpaakaan en ole koskaan käyttänyt, ajattelin vaan mainita.

Kävin uudestaan ihmettelemässä ja kyllä siinä Feltissä oli samat Tektron väsäämät siinäkin, ja rungossa luki tosiaan Q520. Tai sitten ovat keksineet jonkun systeemin jolla vaijerijarrun satula saadaan näyttämään ihan samalta kuin hydraulisen. Noiden eroista sanottakoon että minulla oli edellisessä pyörässä edessä vaijeriversio ja se oli todella turvallinen etujarru, siitä ei saanut millään niin paljon tehoja irti että olisi päässyt edes yrittämään tangon yli. Nyt tuota Camberia ostaessa kokeilin hydraulisia asvaltilla ja stoppi tuli kuin seinään eli on vähän eri meininki.

No mutta kuitenkin, ostamatta jää... runko on mallia pitkähkö ja matalahko mitä vielä korostaa melkein nollakulmalla oleva 90mm stemmi joten siihen joutuisi heti uutena vaihtamaan jonkun verran ohjausosia ettei tarvitse ihan teräsmiehenä ajaa. Seuraavaksi täytyy käydä tutkimassa mitä kilpailija sanoo.

miku80
01.03.2012, 08.31
Riippuu vähän mitkä hydrauliset jarrut .. Vanhas fillaris oli shimanon hyd. ja oli tosiaan on/off meininki .. nykyään avidin elixir ja on paljon paremmat eli tehokkaat ja tosi tunnokkaat .. Mitä tohon stemmiin tulee niin voihan sitä kysästä myyjältä et vaihtaisko sopivan kokoisen siihen ..

Arde1
07.03.2012, 09.41
Nonnii, tuo "raato" tuli tilattua. Saapas nähdä onko hyvä peli.

edit. Katos kihveliä, tänään tasan vuosi mennyt kun tämän topicin aloitin ja maastofillarointia rupesin suunnittelemaan.

Onko pyörää jo testattu, että ensi kokemuksia voit kertoa? Tarkoitus olis ostaa sama pyörä kun autosta pääsee eroon. Muutamaa viikkoa lukuunottamatta (hybridi) pyörällä tultu poljettua koko talvi. Auto vaan seisoo tallissa ja vakuutusmaksut sun muut menot juoksee, että eroon siitä rahareiästä on päästävä.
Tarkoitus pyörälle olisi metsissä seikkailua kesäisin sekä talvella työmatkat. Siihen varmaan sopiva pyörä? Tämä olisi 'ensimmäinen' maastopyörä itelle. Noita Insera merkkisiä 'maastopyöriä' on tullut poljettua tässä jonkin verran.

wekkuli
07.03.2012, 21.11
^Eipä ole vielä kokeiltu. Fillari on jo Fillariosalla, mutta voi olla etten pääse hakemaan kuin vasta ens vkolla... jos maltan sinne asti. Minun makuuni herkullisimmat maasturikelit ovat vielä kuitenkin aika pitkällä edessäpäin.

Arde1
08.03.2012, 20.33
Auto myyty pois ja pikku hiljaa pitäis saada pyörää tilalle. Muutama tässäkin säikeessä mainittu pyörä kiinnostais:

http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-count-solo-2-517692/aid:517694
tai
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58228/zr-team-7-0.html

Kumpi 'parempi'? Onko kenelläkään kokemuksia noista? Mulla ei ole mitään tietoa kuinka laadukkaita pyörissä olevat osat on. Olen täysin ummikko näissä asioissa, mutta täältä varmaan saa enemmän tietoa?

Keskiäkäinen lohjalainen
08.03.2012, 21.03
Auto myyty pois ja pikku hiljaa pitäis saada pyörää tilalle. Muutama tässäkin säikeessä mainittu pyörä kiinnostais:

http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-count-solo-2-517692/aid:517694
tai
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58228/zr-team-7-0.html

Kumpi 'parempi'? Onko kenelläkään kokemuksia noista? Mulla ei ole mitään tietoa kuinka laadukkaita pyörissä olevat osat on. Olen täysin ummikko näissä asioissa, mutta täältä varmaan saa enemmän tietoa?

Hyviä vehkeitä ovat varmasti molemmat ja hinta-laatusuhde parasta A-luokkaa. Geometrioissa ei näemmä ole merkittäviä eroja ja molemmissa on kovaankin ajoon kelvolliset osat. Radonin keula (Rock Shox SID) on pykälää (tai kahta) parempi kuin Rosen (Rock Shox Recon Gold).

Itse ottaisin Radonin sen paremman keulan takia.

T6700
08.03.2012, 21.14
Kummastakaan ei ole kokemusta, mutta molemmissa voimansiirron osat ainakin hyvää tasoa ja Radonin keula todella hyvä. Tuo keula kelpaa monille vielä kolme kertaa kalliimpiinkin pyöriin. Eiköhän Radonit noin yleensäkin ole todettu foorumilla osien puolesta hinta/laatusuhteessa aika lailla lyömättömiksi. Fillarilehden testeissä taas Rosen pyörissä on yleisesti kehuttu etenkin hyviä ja kevyitä kiekkoja.

Rose on kyllä hienon näköinen. Siis tuo musta.

Highlander
08.03.2012, 21.26
Onko pyörää jo testattu, että ensi kokemuksia voit kertoa? Tarkoitus olis ostaa sama pyörä kun autosta pääsee eroon. Muutamaa viikkoa lukuunottamatta (hybridi) pyörällä tultu poljettua koko talvi. Auto vaan seisoo tallissa ja vakuutusmaksut sun muut menot juoksee, että eroon siitä rahareiästä on päästävä.

Auto myyty pois ja pikku hiljaa pitäis saada pyörää tilalle.
Ohhoh..nopeeta toimintaa. Saako kysyä minkä merkkinen ja mallinen auto myytiin pois yhdessä päivässä?

wekkuli
08.03.2012, 22.34
^No ei kai minkään auton myymiseen mene koko päivää.

wekkuli
09.03.2012, 16.47
No nyt se Radon tuli haettua, mutta pelkällä lähikatupyörittelyllä tuosta on vielä hyvin vaikea sanoa mitään muuta kuin että kevyeltä ja laadukkaalta tuntuu. Aika metsäpoluilla näyttää totuuden ja sinne on vielä aikaa. Eikä mulla muita kokemuksia oikein olekaan kuin tuo edellinen Felt Q620, johon verrattuna tuossa ainakin on oikeasti etujouset. Feltissä ne ovat betonia.

Radon tuli kuvista poiketen flättipolkimilla, eli lukkopolkimet siihen pitää vielä ruuvata, mutta ne mulla olikin Feltissä, johon puolestaan menevät nuo flätit.

Arde1
10.03.2012, 20.37
Ohhoh..nopeeta toimintaa. Saako kysyä minkä merkkinen ja mallinen auto myytiin pois yhdessä päivässä?

Sporttinen pikku pösö. Ihan 'hyvin' sain autosta pyydettyä.
Pitänee maanantaina fillariosaan sitten soitella ja pistää pyörä tilaukseen. Aukioloajat on sen verran suppeat, että ei tonne mitenkään pääse.

Hanskilainen
10.03.2012, 21.48
Ainaskin uusimmassa fillari-lehdessä oli 29" maastopyöriä. Hintaluokka oli hiukan yli 1200e.

wekkuli
10.03.2012, 22.13
Sporttinen pikku pösö. Ihan 'hyvin' sain autosta pyydettyä.
Pitänee maanantaina fillariosaan sitten soitella ja pistää pyörä tilaukseen. Aukioloajat on sen verran suppeat, että ei tonne mitenkään pääse.

Juttu menee niin, että tilauksen sinä teet Bike-Discounttiin suoraan ja siellä yhdessä vaiheessa tilausta tehdessä tulee vastaan kysymys siitä, haluatko pyörän kotiisi vai "paikalliselle yhteisyritykselle", joka siis Suomen tapauksessa on Fillariosa (se lukee myös siinä tilattaessa). Sitten Fillariosa perii sulta 30e pyörän kasauksesta ja säätämisestä. Eli netin kautta sun on joka tapauksessa se pyörä tilattava itse.

Näin ainakin meni minun osaltani.

wekkuli
17.03.2012, 09.57
Oman kokemukseni perusteella voin kyllä suositella tilaamista Bike-Discountista Fillariosan kautta. Tuli mullakin takuuasiaa keulan kanssa ja se hoidettiin näppärästi kuntoon Fillariosalla.

Arde1
17.03.2012, 13.53
Tilattu on ja ensi viikolla pitäisi saapua fillariosaan, että hyvällä tuurilla pääsis jo viikonloppuna kokeilee. Noi aukioloajat ovat vaan sen verran hupaisat, että pitää varmaan ruokatauolla pikaisesti käydä pyörä noukkimassa mukaan.

LadySpez
19.03.2012, 23.33
Itse löysin jäykkäperäisen maastiksen boc24:sta. Merkki on HEAD (käsittääkseni ei kovin tunnettu merkki pyöräpuolella). Hydrauliset levyjarrut, kammet, kahvat, navat ... kaikki ympäriinsä SLX:ää, paitsi takavaihtaja XT. Keula Reba SL, paino noin 10 kg. Hyvän matkaa alle tonnin ja välttää mulle ;)

T6700
20.03.2012, 09.25
Meikäläiselle uusi kauppa tuo boc24 ja pyörämerkkinä Head, mutta ihan kilpailukykyisiä hintoja näytti olevan noissa edellisvuosien malleissa, jos vain löytyy sopiva koko. Näytti mielenkiintoiselta tuo jäykkäperä XC-20 malli ainakin osien puolesta, mutta hieman ihmetytti pyörän paino. Hiilarirungolla, Reban keulalla ja muutenkin ihan hyvillä osilla paino 12kg? Pitää kuitenkin painaa kauppa mieleen.

t-man
20.03.2012, 13.04
Tässä topikissa voisi kysästä (niin ei tartte aloittaa uutta), että kumman fillarin mä emännälle hommaan synttärilahjaksi näistä:

http://www.bike-discount.de/shop/k1283/a58280/zr-lady-6-0.html?mfid=52

http://www.bike-discount.de/shop/k1283/a58283/zr-lady-7-0.html?mfid=52

voi myös ehdottaa jotain vastaavaa jos on löytänyt tarjouksia netistä. Koko pitäisi tosiaan olla 15-15,5" :)

Keskiäkäinen lohjalainen
20.03.2012, 13.43
Tässä topikissa voisi kysästä (niin ei tartte aloittaa uutta), että kumman fillarin mä emännälle hommaan synttärilahjaksi näistä:

http://www.bike-discount.de/shop/k1283/a58280/zr-lady-6-0.html?mfid=52

http://www.bike-discount.de/shop/k1283/a58283/zr-lady-7-0.html?mfid=52

Kalliimpi tietysti!

(On siinä lisähinnalle muuten vastinettakin. SID-keuloja harvemmin näkee tonnin kulkineissa...)

Arde1
20.03.2012, 15.27
En noista osista tiedä mitään, mutta silmään 7.0 malli sopii paremmin ja kun hintaeroa ei juurikaan ole niin pistä tilaukseen. Vieläpä fillariosaan kun tilaat sen ja 2012 mallista ei tule kasaamis tms. kuluja sekä takuut sun muut heidän kautta. Done deal :)

LJL
20.03.2012, 15.39
En noista osista tiedä mitään, mutta silmään 7.0 malli sopii paremmin

Kyllä hintaan nähden nuo 7.0:n osat on jo tosi hyvät, mistä syystä se on myös paremman näköinen.

-Lauri

t-man
20.03.2012, 15.41
En noista osista tiedä mitään, mutta silmään 7.0 malli sopii paremmin ja kun hintaeroa ei juurikaan ole niin pistä tilaukseen. Vieläpä fillariosaan kun tilaat sen ja 2012 mallista ei tule kasaamis tms. kuluja sekä takuut sun muut heidän kautta. Done deal :)

Jep näin aattelinkin tehdä :) Pitää vaan saada vertaistukea ennen moista ostosta...eipähän eukko voi valittaa etteikö harrastusvälineet olisi kunnossa perskeles. Tai no...ainahan voi valittaa :cool:

Kattelin, että vastaava miesten malli olisi myös varustettu samoilla osilla. Tää laki, että pyöriä on aina n-1 käy taas pahasti toteen...

Wiltsu
02.04.2012, 20.45
Hep(jotain hässäkkää tässä systeemissä, joten jos näitä samoja viestejä on toinenkin jossain niin syy on selvä)

Nyt pitääpi hommata se hyvähkö maasturi.

Tiet täällä ovatpi töyssyistä reikäistä öljysoraa(se leikki asfaltti?) ja sitten löytyy saman verran savipinnoitesorahirveyttä mikä on ihan mukava alusta kun sitä irtosoraa ei ole. Päättelin siis koska ympäristö tämä ja muutenkin maaseutua, että tarvitsen maasturin kuntoilu ajeluun hymyssä suin. Löytyypä tuossa 2km päässä tuollainen kallio kukkula mistä kyllä alas lasketellessa vauhtia riittää. Pää tarkoitusena kuitenkin noita asfaltti&savipinnoite&sora&tukkiautotie rullailla.
Ilmeisesti noissa maastureissa on vielä sekin, että jotkut on tehty enemmän sitä rymyämistä varten? ja joku taas hieman enemmän että poljeskellaan ympäriinsä? Tietävä näkee geometriasta?

Pitäisi luullakseni(kutakuinkin päätin) olla---> Etujousto(ei neste) levyt(neste) mielellään 27 jne vaihdetta miksipä ei se 24. 27 noissa joissakin näyttää olevan ja fillari kaupassa jutustellessa ymmärsin että niillä pääsisi sitten hyvällä tiellä kun jaksaa veivata niin nätimmin kovempaa eli pidemmät välit löytyy. Tykkään liikkuessa pyrähdellä jos sillä jotain merkitystä on vaihteiden määrän kannalta. Esmes hirvimetsällä ajomiehenä tykkään juoksahdella pieniä matkoja kohtia koska se vaikuttaa parhaalta tavalta liikkua "ikävät" kohdat.

Pituutta on 180cm ja tuo koiven mitta 82 aikalailla. Kaupassa kun kävin kyselemässä koko asiaa niin sanoi että 18" runko olisi passeli puhui myös 16" mutta että 18" ei pitäisi ongelmaa olla. Painoa ei ole kuin nätti päälle 80kg joten ei siis täältä luetun perusteella tarvita mitään isojenpoikien pyörää.

Suomessa nuo hinnat vaikuttaa olevan 100-200 ja ylikin korkeampia noissa mitä olen katsellut tuolta bike-discountista + vähemmän valikoimaa täällä on. Joten taitaisin tilata saksasta. Nyt on vain jo 3 päivää näitä lueskeltua on niin pihalla noista ominaisuuksista ja palikoista että ei kykene niin annetaan tietävämpien neuvoa(linkittää) sopivantapaisia vekottimia. Pidellään sitä ylärajaa siellä 800€ kun jo noissa alennuksissa 500 saa lupaavan oloisia. Kaupassa sanoi että Feltin takuu asioiden kanssa ollut ongelmia kun eivät suostu korjaamaan vaikka koko fillari poikki... Että tällä ymmärryksellä ehkä välttelen Felttiä, tuskimpa ilman laikkaa itse moista katki saisin siltikään. Cubeja nyt enimmäkseen olen ihastellut sitten radoneja.

=)

jaakko.k
02.04.2012, 20.58
yksi vaihtoehto one onen 456 teräs itsellä sama mutta carbonina

miku80
02.04.2012, 21.00
Siitä sit Radon: http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a58240/zr-race-29er-5-0.html on keula ja palikat ihan hyvää tasoa ... En tiedä mikä on nestekeula mut tossa hyvä ilma vaimenteinen .. Saat tilattua tuon myös fillariosa.fi kautta ja saat pyörän kasattuna ja säädettynä sekä mahdolliset takuuasiatkin hoituu samaisen Suomalaisen yrityksen kautta ..

Wiltsu
02.04.2012, 21.40
Neste keula siis öljyvaimenteinen :) öljy on nestettä... logiikkani nyt vähän ontui. Mutta niissä öljyllysissä Pyöräkaupan jampan mukaan voi mm hiekoitus hiekka talvella raastaa putket ja tästä seuraa stefojen raastuminen--> öljyt pihalle. Näin melkein valmiina cnc koneistaja kauhistuin tätä kulumis ilmiötä :D Onkin sitten eriasia ajelenko talvella.

Tuossa radonissa vakiona miltei 60mm leveät renkaat? Aika leveät käyttööni? Asia mistä ei kyllä mitään hajua. Saahan nuo tietenki vaihdettua rullaavampiin, nuo ilmeisesti aikas metsäiset kumit varmaankin. En tuosta 29er hirveästi ole lukemisen ja kauppiaan kanssa puhuttua innostunut... ainankaan vielä. Tietenkin jos sillä ketteryydessä metsässä häviää ja on tarkoitus ajella erinäisiä teitä pitkin ja tiellä tuo koko olisi etu vauhdin jne puolesta...

CamoN
02.04.2012, 21.47
Siitä sit Radon: http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a58240/zr-race-29er-5-0.html on keula ja palikat ihan hyvää tasoa ... En tiedä mikä on nestekeula mut tossa hyvä ilma vaimenteinen ..

Nestevaimenteinen tuo Reba on kuten kaikki muutkin ilmajousella varustetut keulat. Jousto toteutetaan joko ilmanpaineella tai jousella ja iskunvaimennus (painuma- ja paluuvaimennus) iskunvaimenninöljyllä.

Hiekoitussepeli tai mikään muukaan vastaava ei todellakaan hakkaa keulan liukuputkia pilalla pyörän/keulan normaalin käyttöiän puitteissa ellei käy tosi huono tuuri. Samanlaisia ne liukuputket on kaikissa, toisissa sitä on vaan esillä vähän enemmän kuin toisissa. Ja tyypillisesti ne pyörät joissa liukuputkea on esillä, ryskäävät myös aika kovissa maastoissa ja olosuhteissa.

Joka tapauksessa tuo mikun linkittämä Radon ZR 29er Race 5.0 sopisi mielestäni kuvattuun käyttöön todella hyvin. "Isojen poikien pyörä" tai ei, 29" kiekollinen pyörä rullaa siellä hiekka/metsätiellä paremmin kuin 26" ja tietysti 11-36 takapakan välitykset riittää vähän pidemmälle isommilla kiekoilla. Perusvarmat Shimanon voimansiirto- ja jarrupalikat, hyvä keula. Kiekot on vähän kysymysmerkit mutta ne on helppo, joskin kallis, vaihtaa jälkeenpäin kun nälkä alkaa kasvaa.

Edit: Vielä tuli se mieleen tässä pähkäillessä että pyöräkaupan setä on puhunut ihan puuta heinää. Tyypillinen keulan rakenne ainakin Rock Shoxin tuotteissa on sellainen ettei se iskunvaimenninöljy edes ole sellaisessa paikassa josta se pääsisi liukuputkien ja keulan alajalkojen saumoista ulos. Se on tyypillisesti oikean liukuputken sisäpuolella, ilma vastaavasti vasemman liukuputken sisäpuolella. Voiteluöljyä voi tietysti tihkua liukuputkien pinnalle kummastakin jalasta.

Renkaista vielä että tyypilliset maastorengaskoot ovat 1.9-2.4" välillä. Mallista ja leveydestä riippuen ovat joko hyvin rullaavia tai hyvin pitäviä tai jotain siltä väliltä. Voi tuntua alkuun hurjan leveältä mutta ne häviävät yllättävän vähän vaikka 42mm tai 32mm leveällä maantierenkaalle niin kauan kun ei mennä paljaalle asfaltille. Kuten muutkin palikat tuossa pyörässä, Nobby Nicit ovat perusvarmat kompromissirenkaat. Voi ajaa huoletta maastossa eikä ole hiekkatiellä käsijarru päällä.

Wiltsu
03.04.2012, 18.25
Pistelläänpä siis tuo pyörä sitten sinne listan kärkeen. Pitäisi vielä hieman kattella kaupoissa tätä suomen tarjontaa, vaikka eipä niistä tuotakaan pyörää löydy. Suomesta ei ilmeisesti vastaavaa laitetta samaan rahaan saa(paitsi megaluokan sattumatuuri alennus poisto hintaan)? Täällä kun kaikki on niin paljon kalliimpaa kuin ulkomailla monesti.

miku80
03.04.2012, 18.33
Tuskin ihan helpolla löytää Suomen rajojen sisältä vastaavaa .. Tossa on kyllä niin hyvä hinta/laatusuhde ..

Wiltsu
04.04.2012, 21.44
Pistinpä vielä hieman varmistelu kysymystä tuonne saksaan fillarista. Ei voi olla liian varma kun näitä summia käytellään. On muuten tässä ihan uusimmassa Tekniikan maailmassa(4. huhtikuu 2012) 600€ maastopyörä testi noin jos ketään missään moiset kiinnostavat. Mainitaan että noissa väkisin tulee korjattavaa, aika rankan testinkin ilmeisesti pitivät, mitä nyt nopeasti olen kerennyt lukemaan.

miku80
04.04.2012, 21.51
Ei noi testin pyörät ol palikoiltaan tota Radonin tasoa hirveen lähellä vaik hintansa puolesta oiskin kun on Suomihinnat noissa vertailun pyörissä .. Ainahan sitä huoltoa joutuu tekeen kun on niitä kulutusosia ja aina jotain voi rikki saada oli maanantaikappale tai ei ...

Urppis
06.04.2012, 10.29
Moi

Olis ensimmäinen maastopyörä hakusessa, tällä hetkellä ajossa on Kona Dew Plus 2009, runkokoko 58cm, johon vaihdettu 2cm pidempi stemmi. Tuntuu että voisi olla vielä hieman pidempi.
Vaihtoehtoina olis nyt Cube LTD team 2011 ja Cube LTD race 2011, molemmat saapi alta 1000€. Teami 80€ halvempi.

Ensinnäkin arveluttaa runkokoko 18" vaiko 20"?
Evans cycles sanoo näin: The Dew models have a compact frame size that come up 5cm smaller than stated. E.g. 56cm frame = 51cm, eli suorana käännöksenä 58cm runkoni, miinus 5cm olisi 20,8".

Ja kuinka makaava tuo racen asento on, ajatuksissa oli välillä ajella vähän pisempiäkin reissuja jolloin selässä olisi retkikeitintä ja muuta varustusta, repun paino varmaankin jossain 8kg hujakoilla. Kärsiikö tolla racella ajella.

Alla kokotaulukkoa, en osaa näitä oikein tulkita, vuodet heittää, mutta varmaan suht kohdillaan luvut:
LTD teamista en löytänyt lukuja.
http://i39.tinypic.com/1hqerr.gif

Minulla pituutta 180cm ja jalan sisämitta 87,5cm. Mitattu niin että vatupassi jalkojen väliin napakasti ja sen yläreunasta mitta lattiaan.

Jos joltain löytyy valistuneita arvauksia oikeasta koosta ja racen ajoasennon mielekkyydestä, olen kiitollinen.

wekkuli
06.04.2012, 15.42
Omasta kokemuksesta semmoinen kommentti tähän väliin, että muutamien pikkupyrähdysten jälkeen hankkimani Radon ZR Team 7.0 tuntuu kyllä kaikin puolin erinomaisen hyvältä pyörältä. Kevyt menemään ja hyvän tuntuinen keula, pehmentää töyssyjä todella selkeästi. Fiilis on joustojen suhteen kuin edessä olisi todella löysä ja isotilavuuksinen rengas. Onneksi rullaavuus ei sitten tunnukaan siltä :) Nobby Niceissä tuntuu olevan kivasti pitoa ja jarrut ovat mainiot (kun vihdoin löysin kahvojen etäisyyssäädön, hyvin oli piilotettu). Nobby Nicit tosiaan tuntuivat yllättävän hyvin rullaavilta asfaltillakin. Ei tartte väistellä asfalttisiirtymiä maastolenkillä, joita väistämättä tulee.

Iskunvaimennuksesta sen verran, että ei kai muunlaiseen tekniikkaan kuin öljyn viskositeettiin perustuvia käytännössä olekaan?

Meikäläinen odottaa todella vesi kielellä kelien paranemista. Feltillä mennään maanteitä kilometrejä kartuttaen ja Radonilla poluille. Feltille on kyllä tullut edelleen reilusti enemmän kilometrejä kun maantiet ovat jo ok kunnossa ja polut taas hankea vielä. On mukavaa kun on omaan makuun soppelit vehkeet eri tarkoituksiin. Feltin keulan vaihtamista jäykkään olen kyllä miettinyt. Radonin hankinnan jälkeen olen kyllä huomannut, että toi RST Gila Feltin keulalla on ihan turha keksintö, kun se käytännössä on jäykkä keula. Eli siis turhaa painoa, minkähänlaista ja mistäköhän kannattaisi jäykkää keulaa etsiskellä?

Hattu
07.04.2012, 16.04
Morjenstaa! Itselläkin nyt tavoitteena hankkia hieman laadukkaampaa maasturia (max. noin 1000€). Onko Felt Q820 tai Q720 mihinkään? Ja onko viisasta harkita 29er pyörän ostoa kun ei vielä kovin paljon kokemusta maastopyöräilystä? Vinkkejä ja pyöräehdotuksia otetaan vastaan. Myöskään täysjoustopyörät eivät ole poissuljettuja.

miku80
07.04.2012, 16.25
Radoneista saat enemmän vastinetta rahoillesi ja niitä voit kattella tuolta: 26:set http://www.bike-discount.de/shop/m52/k1830/radon.html?od=&ft=1 tai 29er http://www.bike-discount.de/shop/m52/k1275/radon.html?od=&ft=1 ... kyl sillä 29er:lla on helpompi mennä ku iso rengas tullaa mukavasti kaiken yli ..

Hattu
07.04.2012, 16.33
Jees kiitosta!

Keskiäkäinen lohjalainen
07.04.2012, 18.30
Radoneista saat enemmän vastinetta rahoillesi ja niitä voit kattella tuolta: 26:set http://www.bike-discount.de/shop/m52/k1830/radon.html?od=&ft=1 tai 29er http://www.bike-discount.de/shop/m52/k1275/radon.html?od=&ft=1 ... kyl sillä 29er:lla on helpompi mennä ku iso rengas tullaa mukavasti kaiken yli ..

Observaatio Radon 29er:ista:

Isoja kokoja on todella hintsusti jäljellä. 22-tuumaista ei yhtään ja 20-tuumaistakin vain yksi kappale 6.0-versiona. Taitaa kauba käydä kuin siimaa. Sitä en ihmettele, jos fillari on livenä yhtä hyvä kuin paperilla.

AK-87
07.04.2012, 18.36
kyl sillä 29er:lla on helpompi mennä ku iso rengas tullaa mukavasti kaiken yli ..

Noh noh, nyt tuli kyllä kova yleistys. Ainakaan Vaasan poluilla ei vielä ole yhtään 29eria tullut vastaan.

snowfake
07.04.2012, 18.41
Mikäs Vaasan poluista tekee niin erikoisia :) Vai eikö siellä olla vielä muodin huipulla ;)

Eikös tuo 20" ole jo turhan suuri, itsellä mittaa 180/87 inseami ja 18" Bianchi on tuntunut aika passelilta, 19" Spessu taas jo ihan siinä rajalla, jos spessuja olisi 18" koossa niin se olisi varmaan istunut paremmin. Spessun speksit: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=45806&eid=4340

AK-87
07.04.2012, 19.14
...pidä lähteä kaikkiin muotihömpötyksiin... :D

Ei nuo nyt kai mitään erikoisia ole, mutta toistaiseksi maastokuskit ovat viihtyneet poluilla paremmin 26" täpäreillä. Ja kyllä mustakin 20" 180 senttiselle kuskille kuulostaa isolta. Oon saman mittainen ja mulla tuo M/17,5" Spessu on aika passeli. Korkeintaan 18,5" kokoja katselisin pyörämallista riippuen.

Juskola
07.04.2012, 20.08
Mielestäni tuo Cuben koko on ihan validi kysymys, vaikka olisin suoriltaan sanonut, että 18''. Cubessa näyttää olevan yllättävän lyhyt efektiivinen vaakaputki. Itselläni on Mediumissa 29'' Epicissä 589mm, Trekin 17.5'' Elitessä 59xmm ja molemmissa tolppa on vielä kohtuullisella offsetillä. Pituutta on 178cm. 20'' menee kyllä jo aika korkeaksi. Kyllä täällä varmasti jollakin on kokemusta Cubesta.

miku80
07.04.2012, 21.02
Jos nyt puhutaan 100mm keulilta joustavista jäykkäperistä niin kyl mun mielipide on et se 29er menee smoothimmin ja ei sen kans tarvii jumpata silleen ku 26 kanssa ku sitä keulaa ei tarvii kevennellä samalla tavalla ... Väite perustuu omakohtaseen kokemukseen ku sahasin yhden metsäpätkän aikoinaan ensin omalla 26:lla ja heti perään kaverin 29er:lla ... Kaveri ol kuitenkin ostamassa 100mm joustavaa xc-pyörää eikä verrattu et onko 160mm täysnotku parempi enskapätkällä ku 100mm 29er ..

Ps. En käy väittämään että edellä mainittu olisi absoluuttinen totuus vaan oma mielipide ...

T6700
07.04.2012, 21.37
Itsellä on käytössä Cube Reaction 20", jonka geometria eroaa kai joiltakin osilta ltd-malleista. Lyhyyttä kuskilla on 180 ja jalat vielä normaalia lyhemmät (en muista sisämittaa ja nyt en jaksa mitatakkaan). Tuo 20" on erittäin sopiva, eikä yhtään liian iso ainakaan omaan makuun. Tosin en ole ajoasentoa vielä kovin kisahenkiseksi fiksannut, mutta ehkä pitää kesällä yrittää, kuinka matalalle ohjaintangon pystyy laskemaan. Ltd omistajat saa kertoa tarkemmin.

snowfake
07.04.2012, 22.11
29er ja 26" pyörissä on kanssa muutenkin toi geometria aika erilaista, niin suoraan ei voi vertailla efektiivistä vaakaputkea noiden välillä... ainakin sen verran tuossa huomasin kun ihmettelin millä itse on tullu ajeltua :)

AK-87
07.04.2012, 23.15
Jos nyt puhutaan 100mm keulilta joustavista jäykkäperistä ... eikä verrattu et onko 160mm täysnotku parempi enskapätkällä ku 100mm 29er ..

Juu, taisin kadottaa kontekstin jossain määrin... Tarkoitus oli kai muistuttaa, että edelleen on muitakin hyviä vaihtoehtoja maastopyöräilyyn kuin 29er :)

hiisi
07.04.2012, 23.39
Vaihtoehtoina olis nyt Cube LTD team 2011 ja Cube LTD race 2011, molemmat saapi alta 1000€. Teami 80€ halvempi.

Ensinnäkin arveluttaa runkokoko 18" vaiko 20"?

Jos joltain löytyy valistuneita arvauksia oikeasta koosta ja racen ajoasennon mielekkyydestä, olen kiitollinen.

Olen about 180cm pitkä ja ajan jo toista Cube- fillaria kokoluokaltaan 18". Kokoluokka tuntuu sopivalle, 20" on jo isohko kokoiselleni.

Tirppa
09.04.2012, 23.48
Kaks vuotta yrittäny hommata maasturia ja taas on pohdinnat käynnissä. Tänä kesänä haluan ajamaan. Budjettia on varaa venyttää täpäriin asti. Mutta ostaako ekaks pyöräks täpäriä ja pistää orastavaan harrastukseen 1500-2000e kiinni vai alottaa kevyesti 800e jäykkiksellä. Radon ZR Team oon katellu jäykkispuolella. Täpäreistä Canyon Nerve XC ja AM.

LJL
10.04.2012, 00.39
Budjettia on varaa venyttää täpäriin asti. Mutta ostaako ekaks pyöräks täpäriä ja pistää orastavaan harrastukseen 1500-2000e kiinni vai alottaa kevyesti 800e jäykkiksellä.

Hetkoneen… Olet valmis maksamaan täysjoustosta enemmän kuin etujousitetusta? Ei se ole mielestäni niin yksinkertaista, että 100mm joustava 26"/29" jäykkis on "kevyesti aloittamista" ja joku allmountain-täysjousto sitten "täyden panostuksen" vaihtoehto. Voi 1500-2000€ käyttää täpäriin tai aivan yhtä hyvin jäykkikseenkin - kaikki riippuu omista mieltymyksistä ja ajoista. Itse olen aloittanut harrastuksen juurikin 1700€ täpärillä, joka osoittautui ajan oloon ihan hirveän painavaksi ja muutenkin vääränlaiseksi omiin ajoihin. Sen vaihduttua hiilarijäykkikseen on harrastuskin kehittynyt eteenpäin, kun pyörä sopii hyvin omaan tyyliin, ja viimeisten päivitysten myötä tuntuu koko ajan vaan paremmalta.

Eli minkälaista ajoa sinulla olisi tiedossa, enemmän vauhdikasta polkumenoa ja paljon kilsoja, vai teknisemmillä kivikko-osuuksilla kikkailua? Kisailua/Tahkoilua mahdollisesti, vaiko vaan satunnaista kaahailua? Silloin voisi paremmin ottaa kantaa, värähtääkö viisari tuon Radonin vai 150mm joustavan Nerve AM:än suuntaan.

-Lauri

miku80
10.04.2012, 01.07
150mm täpärin kans voi kyl tulla sellane fiilis et v###u tää kulje ees mihinkää :) ehkä se radonin xc-mankeli on hyvä hankinta ja sillä sit käy tutustuu siel metsäs et miltä meno maistuu et tarviiko sitä joustoa taakse ja ehkä enemmänkin ..

Tirppa
10.04.2012, 08.28
Eli minkälaista ajoa sinulla olisi tiedossa, enemmän vauhdikasta polkumenoa ja paljon kilsoja, vai teknisemmillä kivikko-osuuksilla kikkailua? Kisailua/Tahkoilua mahdollisesti, vaiko vaan satunnaista kaahailua? Silloin voisi paremmin ottaa kantaa, värähtääkö viisari tuon Radonin vai 150mm joustavan Nerve AM:än suuntaan.

Nimenomaan enemmän polkuja rennosti ja toivottavasti vauhdikkaasti :) Ei mitään hidasta kivikkotaiteilua eikä myöskään maraton-kisailua. Alamäet houkuttaisi mutta se ei varmaan näin alkuun taitojen puolesta ole edes kovin järkevääkään. Lisäksi täällä juuri mitään mäkisiä pätkiä ole hirvesti ajettavaksikaan. Kiitoksia tarkentavista kysymyksiä ja etukäteen avusta :)

LJL
10.04.2012, 14.52
Nimenomaan enemmän polkuja rennosti ja toivottavasti vauhdikkaasti :) Ei mitään hidasta kivikkotaiteilua eikä myöskään maraton-kisailua. Alamäet houkuttaisi mutta se ei varmaan näin alkuun taitojen puolesta ole edes kovin järkevääkään.

Ok, no ensiksikin sanoisin että painovoimapainotteinen pyöräily edellyttää omat vehkeensä. Eli ei ole välttämättä järkevää lähteä hakemaan yhden pyörän kompromissia nopeille/ei-teknisille poluille sekä enskarytyytykseen… Tästä voi joku paremmin asiaan vihkiytynyt varmasti avata sanaisen arkkunsa, ja varmaan moni huutaa 29:ä koska se menee kuulemma paremmin kaikesta yli. Mutta koska xc-jäykkiksellä voi tottakai myös ajaa alamäkeen (mutta vaan aika paljon rauhallisemmin ja varovaisemmin), niin sekin puoltaa mielestäni xc-tyylisempää jäykkäperää. Ainakin Radon, Cube ja Canyon tekevät kaikki hinta-laatu-suhteessa hyviä pyöriä 1000€ hintaluokkaan; täällä foorumilla on jo valmiiksi paljon kokemuksia ja spekulaatiota tähän liittyen, kunhan vaan selaa.

Paljonko sinulla on kokopituus/inseam? Se vaikuttaa 26"/29"-vertailuun. Täältä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37583-29er-maastopy%F6r%E4-suosituksia-!!/page50) taaksepäin selaamalla voi sivistää itseään 29" ihmemaailmalla, omakin näkemys 29"-rengaskoon tarpellisuudesta omaan käyttöön parinkymmenen koeajokilometrin ohella on hioutunut tuota ketjua seurailemalla… Ja vastaus on omassa tapauksessa: ei 29" vaan 26".

-Lauri

AK-87
10.04.2012, 15.20
Nimenomaan enemmän polkuja rennosti ja toivottavasti vauhdikkaasti :) Ei mitään hidasta kivikkotaiteilua eikä myöskään maraton-kisailua. Alamäet houkuttaisi mutta se ei varmaan näin alkuun taitojen puolesta ole edes kovin järkevääkään. Lisäksi täällä juuri mitään mäkisiä pätkiä ole hirvesti ajettavaksikaan. Kiitoksia tarkentavista kysymyksiä ja etukäteen avusta :)

Täytynee harkita sitä paljonko ne alamäet houkuttaa. Ja tekemällä oppii, useimmiten kantapään kautta... :D Varmaan kannattaisi pyrkiä koeajamaan sekä täysjoustoa että (kunnollista) jäykkäperää, jotta niiden ero ajossa selkeytyisi. Vielä parempi, jos pääsisi ajamaan jäykkäperän, n. 120mm täpärin ja n. 150mm täpärin.

Musashi
10.04.2012, 15.26
Mun mielestä koko hommaa kannattaa pohtia sen mukaan millaista polkua on tarjolla. Esim mulla on aika v-mäistä juurakkoa ja kivikkoa nuo lähimmät polut joten selkävaivaisena ostin kohtuullisella joustolla (140mm) varustetun pyörän ja nyt lenkit onnistuu siten lähimaastossa jo ihan eri lailla. Huomattavasti mukavampaa ja mielekkäämpää etenemistä kuin jäykkäperällä eikä silti ole kyse mistään painovoimapyöräilystä.

Tirppa
10.04.2012, 15.56
Alamäet toki houkuttaa mutta tärkeintä on tietysti tällä hetkellä kuntoilu. Joten varmaankin ihan polkuja pitkin. Ongelma on vähän tämä täällä Venäjän rajalla maalla asuminen kun missään ei taida päästä hirveästi koeajamaan ja toinen ongelma on etten tiedä millaisia polkuja on kaikenkaikkeaan tarjolla. Toki metsään kävelemällähän sekin selviäisi :D Sen tiedän että siistiä helppoa polkua on tarjolla jonkun verran ja sellaiselle varmaan jäykkäperäinen piisaa hienosti(?).

Urppis
10.04.2012, 16.33
Cube LTD race 18" tilattu. Katellaan kuinka käy, kiitokset vastanneille.

sakuvaan
10.04.2012, 18.03
Ok, no ensiksikin sanoisin että painovoimapainotteinen pyöräily edellyttää omat vehkeensä. Eli ei ole välttämättä järkevää lähteä hakemaan yhden pyörän kompromissia nopeille/ei-teknisille poluille sekä enskarytyytykseen… Tästä voi joku paremmin asiaan vihkiytynyt varmasti avata sanaisen arkkunsa, ja varmaan moni huutaa 29:ä koska se menee kuulemma paremmin kaikesta yli. Mutta koska xc-jäykkiksellä voi tottakai myös ajaa alamäkeen (mutta vaan aika paljon rauhallisemmin ja varovaisemmin), niin sekin puoltaa mielestäni xc-tyylisempää jäykkäperää. Ainakin Radon, Cube ja Canyon tekevät kaikki hinta-laatu-suhteessa hyviä pyöriä 1000€ hintaluokkaan; täällä foorumilla on jo valmiiksi paljon kokemuksia ja spekulaatiota tähän liittyen, kunhan vaan selaa.

Paljonko sinulla on kokopituus/inseam? Se vaikuttaa 26"/29"-vertailuun. Täältä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37583-29er-maastopy%F6r%E4-suosituksia-!!/page50) taaksepäin selaamalla voi sivistää itseään 29" ihmemaailmalla, omakin näkemys 29"-rengaskoon tarpellisuudesta omaan käyttöön parinkymmenen koeajokilometrin ohella on hioutunut tuota ketjua seurailemalla… Ja vastaus on omassa tapauksessa: ei 29" vaan 26".

-Lauri

Itellä on sellanen kokoonpanosta riippuen 14-16kg 160mm 26" rytkykyykkyyn tarkoitettu mettäpyörä... ja tuo Bansheen 29er prototyyppi joka on siinä 14-15kg paikkeilla nykyisillä palikoilla ja joustoa on se 140/130, akseliväli käytännössä sama, ETT sama, aika sama BB korkeus (molemmat matalia) ja pitää kyllä sanoa että tuo Banshee kulkee ihan eri vauhtia verrattuna Orangeen nyt kun sillä on päässyt vähän ottamaan savuja.. että omalla kohdalla tuo täyttää täyttää aika tehokkaasti enskan rytkykyykky vaatimukset (20min kivikkolasku tenellä) ja suomen trailiajossa kanssa nopeempi ainakin mulla.. win/win tilanne siis. :)

Väittäsin että Eteläsuomeen kovimmat taikasanat taitaa olla 29er-täpäreistä, ei missään parhausjärjestyksessä,

Transition Bandit 29
Banshee Prime
Salsa Horsethief
Cruzin Tallboyt
Yeti SB-95
Trekin Rumblefish
Orange Gyro
Kona Satori

Hattu
10.04.2012, 20.31
Noniin nyt on itsekkin saatu pyörä tilaukseen mallia Cube LTD Pro 29. Budjetti omalta osaltaan vähän ylittyi, mutta toisaalta tuossa nyt pyörää toivottavasti pitemmäksi aikaa.

S.S
11.04.2012, 09.16
Cube LTD race 18" tilattu. Katellaan kuinka käy, kiitokset vastanneille.

Tilasitko sen -11 mallin? Ja mistä?

leiff
12.04.2012, 11.37
Nyt kuumottaa mennä pyöräkauppaan, mutta olen alalla noviisi joten en uskalla suinpäin mennä ostoksille ostaakseni sikaa säkissä. Nämä kaksi olisi mahdolliset ostokset, jos joku viitsii sanoa mielipiteensä kumpaan kallistua, tai jopa osoittaa minulle oikean suunnan niin olisin kiitollinen. Budjetin maksimi on toi 850€

Pyörä nr 1. http://www.evanscycles.com/products/gt/zaskar-sport-2012-mountain-bike-ec030617
Pyörä nr.2 http://www.evanscycles.com/products/specialized/rockhopper-comp-2011-mountain-bike-ec024979
Kiitos ja kumarrus.

miku80
12.04.2012, 11.41
Tätä ketjua ku lueskelet taaksepäin niin löydät linkattuna Radoneita mitä suosittelen edelleen koska saa varmasti eniten vastinetta rahoilleen ...

J.F
12.04.2012, 11.43
Nyt kuumottaa mennä pyöräkauppaan, mutta olen alalla noviisi joten en uskalla suinpäin mennä ostoksille ostaakseni sikaa säkissä. Nämä kaksi olisi mahdolliset ostokset, jos joku viitsii sanoa mielipiteensä kumpaan kallistua, tai jopa osoittaa minulle oikean suunnan niin olisin kiitollinen. Budjetin maksimi on toi 850€

Pyörä nr 1. http://www.evanscycles.com/products/gt/zaskar-sport-2012-mountain-bike-ec030617
Pyörä nr.2 http://www.evanscycles.com/products/specialized/rockhopper-comp-2011-mountain-bike-ec024979
Kiitos ja kumarrus.

Ja jos sun budjetti maksimi on 850 noi kummatkin linkittämäsi on sen yli euroissa mitattuna! ;)

Täältäkin ääni noille Radoneille!

leiff
12.04.2012, 13.22
Niin siis spezzun saa hintan 850€ ja ton gt:n 799€, molemmat suomesta, suoraan kaupasta. Tämä menettelytapa kiinnostaa eniten, en ole tottunut tilaamaan netistä ja se arveluttaa.. hmm, olenkohan vainoharhainen? Hehheh, mutta joo, olin jo niitä radoneita silmäillyt, pitänee vielä vilkaista, mutta edelleen, jos jompikumpi noista niin kumpi? GT tosiaan 50€ halvempi.

AK-87
12.04.2012, 13.57
Kyllä noilla eroilla maksaisin Spessusta 50e enemmän. Parempi keula ja vaihtajat on jo enemmän kuin tuon 50e erotuksen arvoiset...

Iso paha
12.04.2012, 15.26
Pyöräilykärpäsen pahasta puremasta kärsivänä, mutta asioista mitään tietämättömänä olen lukenut kaiken mahdollisen tältä foorumilta 29" maastopyöriin liittyvän ja sen perusteella muodostanut vahvan mielikuvan siitä, mitä voin saada käytössä olevalla budjetilla (n. 1000 euroa, ehdoton maksimi n. 1500).

Pyörä tulisi ainakin aluksi ihan perus helppoon maastoajeluun poluilla tms. + työmatkoille asfaltilla.

Pitkän käännön ja väännön jälkeen olisin nyt siinä uskossa, että laitan tilaukseen joko Cuben LTD SL 29:n tai sitten Cuben Reaction 29 GTC Pro:n. Välineurheilijoita kun tässä ollaan, niin mieli tekisi ottaa tuo parempi (lue kalliimpi) malli, vaikka en käytännössä tiedä tulenko koskaan huomaamaan omassa käytössä noiden välillä mitään eroa (enkä edes tiedä, miten nuo käytännön ajossa eroavat toisistaan). LTD:n saisi tilaukseen heti, mutta GTC:tä täytyisi odottaa ainakin 3 viikkoa ja hintaeroksi muodostuisi n. 250 euroa.

Kysymykseni siis kuuluu, onko tässä tapauksessa mitään järkeä laittaa rahoja tuohon kalliimpaan pyörään ja lisäksi vielä jäädä odottamaan, josko sitä saisi 3 viikon päästä (kokemuksen perusteella totuus voikin hyvin olla 3 kuukautta ja sitten ollaankin kesä ilman pyörää)?Yhtenä vaihtoehtona olisi vielä Radonin pyörät, mutta jotenkin vain tuo Cube herättää itsessä enemmän luottamusta (ja en tiedä miksi).

tune
12.04.2012, 16.11
Itse olen sitä mieltä että ei ole järkeä sijoittaa 250 euroa enemmän tuohon Cube Reaction 29 GTC Pro kalliimpaan malliin. Halvemman Cube LTD SL 29 fillarin Fox 32 Float RL -keula on lisäksi mielestäni vaimennuksen osalta (varsinkin paluuvaimennuksen osalta) parempi kuin kalliimman mallin Reba RL. Foxissa moderni simmitetty vaimennin sekä puristus- ja paluuvaimennuksen osalta. Rebassa Motion Control -vaimennus (ilman simmipakkaa) ja lisäksi paluuvaimennuksena huono kiinteään öljynvirtauskanavaan perustuva vaimennin. Eli käytännössä Reban paluuvaimennusta on joko pidettävä liian nopealla, jolloin alkujoustoa ei vaimenneta riittävästi tai säätää vaimennus liian hitaalle joka johtaa keulan alas pakkaantumiseen useissa peräkkäisissä iskuissa tai sitten etsii jonkin huonon kompromissin tuolta väliltä. Foxissa kun paluuvaimennuksen nopeus säätyy simmipakan ansiosta sen mukaan kuinka syvälle keula on painunut, eli jouston alkupään vaimennus on merkittävästi hitaampi kuin loppupään (ei pakkaannu kasaan toistuvissa iskuissa ja alkujoustoa on vaimennettu riittävästi). Muutoin osat on molemmissa mielestäni ihan hyvää tasoa. Painoeroa noissa on toki hieman, mutta kalliimman mallin painoero ei mielestäni missään tapauksessa ole huonomman keulan ja 250 euroa kalliimman hinnan arvoinen.

awi
12.04.2012, 16.31
Oli jo sormi tilaa -napilla ja silmät napittivat pyörän kuvaa, mutta on kuulemma jostain syystää toimitusajat tällä hetkellä bike-discountissa venähtäneet. Noita Radoneita ei taida muualta samaan hintaan saada...? Mikähän mahtaisi olla raadin paras radon-vaihtoehto, jos 29eria alle tonnilla haluaa?

snowfake
12.04.2012, 16.36
Itse laitoin viime torstaina radonia tilaukseen, tänään tuli seurantanumero. Viimeksi tuosta meni joku pari kolme päivää niin alkoi pakettia jo näkyä DHL:n seurannassa. Ilmeisen hyvin kauppa käy, torstaina näytti 16, 18, 20 runkokooille 10+ saldoja, tänään kaikki paitsi 16" myyty loppuun :) Mutta ihan ripeää toimintaa silti.

miku80
12.04.2012, 17.41
Oli jo sormi tilaa -napilla ja silmät napittivat pyörän kuvaa, mutta on kuulemma jostain syystää toimitusajat tällä hetkellä bike-discountissa venähtäneet. Noita Radoneita ei taida muualta samaan hintaan saada...? Mikähän mahtaisi olla raadin paras radon-vaihtoehto, jos 29eria alle tonnilla haluaa?

http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58244/zr-race-29er-6-0.html?mfid=52 tuo olis tonnilla ja jotain kokojakin vielä löytyy ...

awi
12.04.2012, 20.41
En tiedä hennoisiko. Mites tuo Felt Nine Sport, lienee ihan OK pyörä? Sitten kun vielä tällä 179/80 koolla osaisi valita 17.5" ja 19.5" väliltä. Molempi varmaan sopisi...

miku80
12.04.2012, 22.09
Mikäs Radonissa mättää? Kyl se pesee ton Felt:n 10-0 osasarjassa ja keulassa .. Keuloista Radonissa on Reba joka on oikeesti hyvä keula(tarkka, herkkä ja monipuolisesti säädettävä) Vs. Felt:n kierrejousellinen hinnat alkaen malli .. Radon on kilon kevyempikin jos specsei tuijottaa ..

LJL
12.04.2012, 23.47
En tiedä hennoisiko.

Se ei pelaa joka pelkää.

-Lauri

Urppis
13.04.2012, 14.59
Tilasitko sen -11 mallin? Ja mistä?

Joo -11, mhw-bike.com, vaihtu 20", laittovat sieltä postia että ois 20" parempi kun ovat cubet pieni runkoisia.

Wiltsu
16.04.2012, 14.33
Onkohan yleistäkin, että tuo bike discountti ei vaan saa aikaiseksi vastattua kyssäri sähkäriin(kyllä eng. laitoin)? Yksi niiden osoite ei toiminut pumppasi takaisin, laitoin toiseen niiden osoitteeseen uuden viestin. Viikon oottelin ei vastausta laitoinpa uudestaan samaan kun se nyt ainankin jonnekin meni perille. Eipä ole vieläkään vastannut ja mitä lie pari viikkoa tätä tässä mennyt kaikenkaikkiaan.

Kelit paranee eikä saada varmistuksia fillariin... Olisi kiva saada ihan kauppiaalta varmistus tuohon Radon zr race 5.0 rungon kokoon.

snowfake
16.04.2012, 15.14
Onkohan yleistäkin, että tuo bike discountti ei vaan saa aikaiseksi vastattua kyssäri sähkäriin(kyllä eng. laitoin)? Yksi niiden osoite ei toiminut pumppasi takaisin, laitoin toiseen niiden osoitteeseen uuden viestin. Viikon oottelin ei vastausta laitoinpa uudestaan samaan kun se nyt ainankin jonnekin meni perille. Eipä ole vieläkään vastannut ja mitä lie pari viikkoa tätä tässä mennyt kaikenkaikkiaan.

Kelit paranee eikä saada varmistuksia fillariin... Olisi kiva saada ihan kauppiaalta varmistus tuohon Radon zr race 5.0 rungon kokoon.

Itselleni vastasivat seuraavana päivänä, info@bike-discount.de mailasin. Hätäilin kyllä ja soitin heti sen jälkeen numeroon +49 2225 - 88 88-0. Kysy sieltä, hyvin niillä englanti taipuu. ZR Race 5.0 29er on kyllä jo loppuunmyyty, olin viimisiä varmaan jotka sellaisen saivat tilattua ;)

T6700
16.04.2012, 15.16
Taitaa olla vuoden kiireisintä aikaa käsillä ja Radoneita on ilmeisesti myyty huimaa vauhtia viimeiset viikot, joten vastaukset kyselyihin voi hiukan kestää. Mutta kyllä sieltä itselleni ainakin on aina vastattu yleensä parin päivän sisällä. Kannattaa ehkä vielä kerran kokeilla laittaa uutta viestiä.

Kyseessä varmaan tuo 29er-malli, josta kannattaa huomioida, että ainut jäljellä oleva koko on 16", eli toivottavasti asiasi koskee juuri tuota kokoa. Kyseistä pyörää taidettu myydä todella paljon, tai valmistusmäärät liian pieniä.

Wiltsu
16.04.2012, 18.01
himpura kun oli ajatuksena se 18"...... :( 16" kun taitaa olla vissiin liian pieni, se ny kai vähän riippuu mistä roikkuu tosin tällä 82cm jalalla.

LJL
16.04.2012, 18.04
16" kun taitaa olla vissiin liian pieni, se ny kai vähän riippuu mistä roikkuu tosin tällä 82cm jalalla.

Meikällä sama inseam, pituus 181cm, enkä kyllä kuunaan ajaisi 16":lla… 18,5" ja 90mm stemmi on meikälle just passeli. Että aika vahvaa nounou:ta täältä 16":lle!!

-Lauri

Wiltsu
16.04.2012, 20.40
Joutuu siis hylkäämään tuon Ratonin sitten. Tarvitaan uusi max n800e väline mahdollisuus 18" rungolla. Noita tuskinpa siis tulee ihan heti lisää. Saisi edes sen sähkäri yhteyden sinne putiikkiinkaan.

Wiltsu
17.04.2012, 14.08
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a54521/acid-black-n-white.html?mfid=41

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a54528/attention-black-n-red.html?mfid=41

Nuo nyt osuivat näin tietämöttömän silmään koska hinta ja "rento asento jotta on kiva poljeskella ties kuinka pitkään"

substitute
17.04.2012, 15.41
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a54521/acid-black-n-white.html?mfid=41

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a54528/attention-black-n-red.html?mfid=41

Nuo nyt osuivat näin tietämöttömän silmään koska hinta ja "rento asento jotta on kiva poljeskella ties kuinka pitkään"

Jos nyt hyppäsit 26" vaihtoehtoihin, niin ota saman tien Radonikin takaisin syyniin: http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58198/zr-team-6-0.html

Hinta sama 799€ kuin tuossa Acidissa mutta tuo keula Radonissa on astetta hifimpi kuin Cubessa. Kokojakin näyttäisi olevan hyvin jäljellä, koska kukaan ei taida tällä kaudella ostaa 26 tuumaisilla renkailla filoja, kun tuo 29er buumi on nyt niin kova :)

Wiltsu
17.04.2012, 17.11
En nyt välttämättä hypännyt 26" mutta noin niinkuin en laskisi pois. Vaikka ilmeisesti mulle se 29" olisi paras... Koska buumi niitä on vaikeahko saada ja olisi kiva päästä vielä tässä kohta polkemaankin eikä odotella jotain epämääräistä 3kk :D Toki ei nyt saa sortua siihen että ottaa sen ihan ekan kivan oloisen hätäilyn takia, kun on aikas monien vuosien käyttöarvo meiken ajossa missä ei tulla varmankaan piiskaan niin paljoa mitä noita voisi :D

Onkohan nuo muiden merkkien 29" miten "hyviä" verrattuna tuohon 26" ratoniin? Radonhan se kovasti kutkuttaa kun merkkiä täällä kaikki niin kehuvat. Kun ei itsellä lähes mitään hajua miten käytännössä tulisi tuo 29" ja 26" erottumaan meiken käytössä. Molemmat kun on pyöreitä ja eteenpäin vie, pienempi vaatii hieman enemmän jenkaa samaan kehänopeuteen jne. Voiko ei vakava liikunnan harrastaja mitenkään merkittävästi sitä eroa huomata, näissäkin vehkeissä kun ne jotkut erot mitkä voi olla tärkeitäkin ilmenee vasta kunnon rääkissä mitä nyt vähän arvosteluja lukenut. Aina se mihinkä vain uuteen harrasteeseen välineen hommaaminen yhtä hankalaa.

IncBuff
17.04.2012, 17.17
Koita venyttää budjettia ja kysy tosta (http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000772&lang=DEU&product=A008669&sidDEMOSHOP=320c085e1ece50ecec0831171c40eac8) tarjous. Fun-corner antaa sen 15 prossaa kuulemma alennusta noista pyöristä eli alle 900€:n pitäisi jäädä.

Hattu
17.04.2012, 18.49
Cuben pyörillä näyttää olevan ihan hyvä edustus näissä Suomen pyöräliikkeissä. Itse ainakin sain paikallisesta pyöräliikkestä tuon LTD PRO 29:n kelpohintaan ja toimitusajaksi luvattiin reilu viikko.

Wiltsu
17.04.2012, 19.43
Pikainen googletus cube ltd pro 29 suomenkaupoissa 1299€ aika suolaista :D onneksi voi kattella noita ulkomaita. Olettaen että se 29" on nyt se ehdottomasti paras.

Tirppa
17.04.2012, 19.51
minkäs takia nää 29erit on nyt niin suosittuja?

Jooseppi
17.04.2012, 20.02
Pikainen googletus cube ltd pro 29 suomenkaupoissa 1299€ aika suolaista :D onneksi voi kattella noita ulkomaita. Olettaen että se 29" on nyt se ehdottomasti paras.

No ei nyt sentään! Ei 29 mikään ainoa totuus pyöräilymaailmassa ole....

substitute
18.04.2012, 22.42
Jep, kyllä itsekin ajelen ihan kohtalaisen tyytyväisenä -06 vuodelta olevalla 26" renkaisella maasturilla, joka ei oikein mitenkään päin täytä foorumipyöräilijöiden standardivaatimuksia. Kyllä sillä kilometrejä kertyy ihan hymyssä suin, joten varmasti noilla em. Cubeilla ja Radoneillakin. Ymmärrän kyllä toisaalta senkin, että jos 29eriin on iskenyt silmänsä, niin saattaa olla aika hankalahkoa "tyytyä" 26 tuumaiseen :) Se on loppujen lopuksi hemmetin tärkeetä ostaa just sellanen mistä itse tykkää, ihan väriä ja muita tavallaan merkityksettömiä asioita myöten.

Tirppa
20.04.2012, 15.54
Canyon Nerve XC 6.0 tilattu täksi kesäksi. Sillä tarkoitus selvittää millaisen pyörän tarvitsen ja jos osoittautuu riittäväksi niin sillä sitten määräämätön aika eteenpäin :)

Greycap
22.04.2012, 01.03
Jep, kyllä itsekin ajelen ihan kohtalaisen tyytyväisenä -06 vuodelta olevalla 26" renkaisella maasturilla, joka ei oikein mitenkään päin täytä foorumipyöräilijöiden standardivaatimuksia.

Tuntuu että ne standardivaatimukset menee yleensä reilusti överiksi siitä mitä ihminen tosiaan tarvitsee. Jos ihminen tarvitsee maasturin jolla voi ajaa joka kelissä joka paikassa niin siihen riittää satavarmasti pyörä joka ei maksa puoliakaan siitä mitä täällä vaaditaan. Monelta tuntuu unohtuvan sekin että hyvä pyörä nyt on huomattavasti parempi kuin täydellinen pyörä vuoden päästä kun siihen on ensin säästetty rahat, itsekin arvoin että ostanko kakkospyöräksi sellaisen joka maksaa 600€ ja jossa on se pahamaineinen Suntourin keula vai sellaisen joka maksaa 800€ ja jossa on RockShox mutta muuten saman tason laite. Päädyin halvempaan koska jos se keula ei kestä niin vaihdan siihen paremman ja päädyn samaan noin 800€ lopputulokseen mutta jos se vastoin foorumin virallista kantaa kestääkin niin säästinpä parisataa.

CamoN
22.04.2012, 07.46
Päädyin halvempaan koska jos se keula ei kestä niin vaihdan siihen paremman ja päädyn samaan noin 800€ lopputulokseen mutta jos se vastoin foorumin virallista kantaa kestääkin niin säästinpä parisataa.

Enpä tiiä. Arvioisin että tuollaisessa 800€ pyörässä on jo esimerkiksi Rock Shox Recon eikä sellaista saa 200 euroon kuin pitkällä metästyksellä.

Mutta enpä jeesustele enempää. Ostin nykyisen pyöräni syksyllä ja sen piti olla "päivitysvapaa" ainakin vuoden. No onhan siihen jo vaihtunut sitä sun toista.

Tirppa
22.04.2012, 09.37
Se Tekniikan Maailman 600e pyörien testin artikkeli oli mielestäni varsin hyvä. Ainakin näin nöösin näkökulmasta. Arvosteluista ja testin tuloksista en osaa kommentoida, mutta artikkeli oli erittäin hyvä.

H. Moilanen
22.04.2012, 10.02
Enpä tiiä. Arvioisin että tuollaisessa 800€ pyörässä on jo esimerkiksi Rock Shox Recon eikä sellaista saa 200 euroon kuin pitkällä metästyksellä..
Silkasta mielenkiinnosta katsoin muutaman kaupan hinnan Reconille. Tämän vuotisen kierrejousimallin hintalappu 169,90.

Se Tekniikan Maailman 600e pyörien testin artikkeli oli mielestäni varsin hyvä. Ainakin näin nöösin näkökulmasta. Arvosteluista ja testin tuloksista en osaa kommentoida, mutta artikkeli oli erittäin hyvä.
Uusinta vertailua en ole lukenut, mutta aikaisempien vertailuiden ja lehden noudattaman linjan pohjalta veikkaan artikkelin olevan asiasisällöntään aivan silkkaa sontaa.

YocceT
22.04.2012, 10.57
Uusinta vertailua en ole lukenut, mutta aikaisempien vertailuiden ja lehden noudattaman linjan pohjalta veikkaan artikkelin olevan asiasisällöntään aivan silkkaa sontaa.

Niinpä. Vertailun kärjessähän olivat Suomen polkupyörätukun edustamat kaksi merkkiä ja hännille jäivät ne "oikeat" maastopyörämerkit. Tottakai vertaiu on silloin väärin tehty kun oma suosikki ei pärjää.

H. Moilanen
22.04.2012, 11.15
Niinpä. Vertailun kärjessähän olivat Suomen polkupyörätukun edustamat kaksi merkkiä ja hännille jäivät ne "oikeat" maastopyörämerkit. Tottakai vertaiu on silloin väärin tehty kun oma suosikki ei pärjää.

Jaa? Piti oikein käydä katsomassa TM:n sivuilta mitä pyöriä olivat vertailleet. Nyt varmaankin kerrot mikä niistä on minun suosikki?

Lehden tasosta kertonee parhaiten muutaman vuoden takainen talviautotesti, jonka voitti auto jossa oli testin heikoin lämppäri. Lehden riippumattomuus paistaa kilometrien päähän ja artikkeleissa esitetään tosiasioina silkkaa fiktiota. Tavalliseen asiasta tietämättömään soopa uppoaa, mutta tuollainen on lähinnä asijantuntevan lukijan aliarvioimista.

IncBuff
22.04.2012, 11.21
Minusta tuossa artikkelissa kritisoitiin ihan oikeita asioita näissä merkkipyörissä eli komponenteissa säästämistä. Erityisesti sitä että sellaiset komponentit oli monessa ihan kuraa mihin tavallinen pyörän ostaja ei osaa kiinnittää huomiota. Eihän tuo artikkeli varmasti yli 10v maastossa tykittäneelle ole muuta kuin paskaa, mutta se ei olekaan lehden kohderyhmä.

LJL
22.04.2012, 11.29

Joo se oli paskaa. Itseäni jäi mietityttämään erityisesti se, että toimittajat olivat löytäneet erittäin samantyyppisistä 13kg 26" xc-alumiinijäykkisrohjoista uskomattoman suuria "luonne-eroja"… Eri tasoisten pyörien välillä (vaikkapa 600€ - 1000€ - 3000€ - 6000€) olisi voinut olla perusteltua ja uskottavaa käyttää sellaisia kielikuvia, joita jutussa käytettiin. Mutta se on pakko myöntää, että KisaKunkkujen ystävänä arvostin jutussa sitä, että oikein rengastettu pyörä voitti ;)

-Lauri