PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen pitempi matka

Julkero
26.02.2011, 01.44
Nonniin, elikkäs haaveena olisi lähteä kesällä reissuun pyörällä. Kokemusta tälläisestä pitemmistä matkoista ei ole aikaisemmin ollenkaan. Mielessä on ajatus että matka suuntautuisi johonkin päin lappia ja lähtö olisi siis tampereelta. Mikä olisi sopivan matkan päässä noin viikon reissuun?

Sitten varusteista. Allani on siis cyclocrossari. Hankinko siihen sivu- ja etulaukut vai kärryn? Tarkoitus olisi majottautua teltassa ja muonaa voisi kantaa hieman mukanani. Onko se kuitenkaan kovin käytännöllistä vai kannattaako reiti suunnitella niin että sopivin välimatkoin olisi jokin huoltoasema/kauppa josta saisi murua rinnan alle?

Kiitosta jo näin etukäteen kaikista vastauksista!

Harryupp
26.02.2011, 10.07
Minä vähän epäilen että et pysty fillaroimaan esim. Tampere - Kuusamo - Rovaniemi - Oulu - Seinäjoki - Tampere lenkkiä viikossa. (Noin 1600 kilsaa)
Lyhin reitti Kuusamoon on yhteen suuntaan noin 700 kilometriä. Jos sinulla on kamppeet mukana ja teet pitkiä päiviä muutaman päivän saatat polkea keskimäärin 120 km vuorokaudessa ja silloin matka Kuusamoon Tampereelta jo vie viikon!

Omat kokemukset muutaman päivän reissuista hyvin kevyellä varustuksella kilpapyörällä on että 200 kilsaa oli maksimi johon meikäläinen ylsi kun piti suunnitellä omat syömiset ja juomiset sopivilla paikoilla. Vakiosuoritus oli siinä 80 - 150 kilsaa päivässä.

Mitä minä nyt cyclocrosspyöristä olen kokenut itse pyörä on aika tiheästi rakennettu joten ei pysty käyttämään kuin pienempiä sivulaukkuja eteen ja taakse, tankolaukku ja tarakalle laukku, teltta ja makuupussi.

Harkitsisin kyllä sellaista Bob Yak tyylistä peräkärryratkaisua ja vähemmän laukkuja itse pyörään.

nure
26.02.2011, 11.39
Mä taas suosittelen vähempää tavaranmäärää... Tuo kärryhomma ihan ok jos on useampi ajaja/vetäjä, yhden hengen reissussa ei tavaramäärä saisi kasvaa niin suureksi että moista tarvii, mm. provianttia ei tarvi raahata mukana sillä kauppoja on myös Tampereen pohjoispuolella... Harry kyllä on oikeassa noiden matkojen suhteen, kyllä jos ei ole kokemusta kilometreistä niin matkalla hyytyy, vaikka itse ajanut jonkinkin verran niin ei oikein inspiroi yli 120 km:n päivämatkat... Olen aina pitänyt sitä mottona että ajoa saisi olla noin kahdeksan tuntia taukoineen niin pystyy keskittymään muuhunkin kuin pelkkään ajoon.

heze
26.02.2011, 11.56
Matkaan kannattaa varata aikaa, se kannattaa suunnitella hyvin ja siihen kannattaa tehdä varasuunnitelmia jos jokin ei menekkään hyvin. Jos on vain viikko aikaa niin silloin kannattaa ajaa sinne pohjoiseen ja julkisilla tulla takaisin. Jos lähtöpaikkana on Tampere, niin viikossa ei kyllä kovin pohjoiseen kerkiä. Ja jos pohjoisen maisemia haluaa nähdä niin junalla vaikka Rovaniemelle tai Kolariin ja sieltä ajaa jonkin isomman ympyrälenkin ja junalla takas. Itse en ainakaan välittäisi Jyväskylä-Oulu välin maisemista. Päivämatkana Harryuppin mainitsema 80-150km varmaan pitää melko hyvin kutinsa. Eikä välipäivätkään yli viikon reissuilla pahaa tee.

Juha_H
26.02.2011, 12.43
Komppaan edellisiä. 200km voi mennä päivässä muttei montaa päivää putkeen ja 150km meinaa käytännössä jo sitä että taukoja ei juurikaan pidetä niitä pakollisia ruokailuja lukuunottamatta (=hommasta alkaa katoamaan hauskuus). Eli melkein suosittelisin 100km päiväetappeja ja mahdollisesti 1-2 pidempää rupeamaa (n 150km) per viikko.

Ja sit miettisin pariinotteeseen reittiä, suuntaisin ehkä mieluummin Länsirannikolle ja Ahvenanmaan suuntaan tai sitten suoraan itään järvisuomen. Jos en ihan vääriin muista niin Tampereelta pohjoiseen ei löydy muuta kuin satoja kilsoja istutusmetsää, jonka jälkeen alkaa pellot (jälleen satoja kilsoa) ja se eteläinen Lappikin on vähän mitä on.

Julkero
26.02.2011, 13.46
Nonniin, jos nyt sitten hautaan ajatukseni lapin reissusta, niin mihin päin minun kannattaisi sitten suunnata? Tarkoitus olisi viellä ainakin näillä näkymin matkata yksin, joten en minä sitä tavaraa ihan kauheasti mukaan ole ajatellut ottaa :)

kmw
26.02.2011, 15.07
Jos ei ole selvää ja pakollista maalia/määränpäätä niin minä ajelisin myötätuuleen:)

Kesäaikaan etelä- ja lounaistuulet on yleisiä notta Mansesta vaikka Kuusamoon.

nure
26.02.2011, 15.22
Jos lappiin haluat niin eikös tuossa ehdoiteltu tuota pyörää junaan ja sieltä sitten matkaan, on aika hyvä idea ja näkee jo viikossa jotain.

twentyniner
26.02.2011, 17.57
Jos lappiin haluat niin eikös tuossa ehdoiteltu tuota pyörää junaan ja sieltä sitten matkaan, on aika hyvä idea ja näkee jo viikossa jotain.

Erittäin hyvä idea,itse olen ajatellut hiukan vastaava reissua...junalla+ehkä linja-auto ja pohjoisiin niillä ja polkien sieltä sitten kotiin. Kyllähän sitä terve mies polkee vaikka mailman ympäri,mutta yleensä ensimmäisenä rajoitteena tulee tarvittavan ajan järjestäminen.

KriHa
26.02.2011, 19.54
Nonniin, jos nyt sitten hautaan ajatukseni lapin reissusta, niin mihin päin minun kannattaisi sitten suunnata? Tarkoitus olisi viellä ainakin näillä näkymin matkata yksin, joten en minä sitä tavaraa ihan kauheasti mukaan ole ajatellut ottaa :)

Lounais-Suomen suuntaan ja saariston rengastielle?

http://www.saaristonrengastie.fi/

tmile
26.02.2011, 20.56
Lounais-Suomen suuntaan ja saariston rengastielle?
http://www.saaristonrengastie.fi/

+ Hämeen Härkätie (http://www.harkatie.net/) ja Kuninkaantie (http://www.kuninkaantie.net/). Noista saa jo kivan viikon reissun hienoilla teillä. Kylmiltään en kyllä minnekään lappiin lähtisi.

Ja sitten kun katselee Suomen junahintoja, ja esim. Ryanairin (http://www.ryanair.com/fi), Wizzairin (http://wizzair.com/) ja Norvegianin (http://www.norwegian.com/fi/) hintoja niin...

alli
27.02.2011, 10.08
Itse olen tykännyt Itä-Suomen reiteistä, koska ei tule juuri muuten käytyä siellä. Esimerkiksi Suur-Saimaan kierros (http://www.pyoraillensuomessa.fi/index.php?p=sis&pid=11&l=fi), Joensuun suunta...

Suomessa, yksin ja teltan kanssa liikkuessa voi halutessaan hyvin lähteä myös ilman tarkkaa ennakkosuunnitelmaa. Ekana päivänä polkaisee riittävän etäälle kotoa ensi-innostuksen vallassa, sitten jatkossa säitten, jaksamisen yms. mukaan päivämatkat. Joku museo, linna, sisävesiristely tms. kohde voi olla kiva välipala. Olen tavannut leirintäalueella myös matkaajan, joka oli pyytänyt sähköpostitse etukäteen kohdekaupunkien pyöräilykartat, nähtävyyksien esitteet yms.

Junalla tai bussilla pääsee melko joustavasti takaisin. Junissa on rajoitetut pyöräpaikat, joten ihan ekaan haluamaansa vuoroon ei välttämättä pääse.

Esuli
27.02.2011, 11.21
Ihe tekisin näin. Jos aikaa viikko ja haluaa nähä lapin? Poron?
Hyppäisin yö junaan ja menisin Rovaniemelle. Sieltä sitten sopivasti vähän itäänpäin mutkitellen kohti Tamperetta. Kainuussa huoltsikoiden väli on 50km se pitää muistaa.
Mukana takapaksissa teltti, makari, alusta, mini trangia ja pipo. Jos olisin liikkeellä hyttysajan ulkopuolella, niin yöpyisin heinäladoissa ja uimarantojen pukukopeissa.
Kartaksi ottaisin Tietyöt 2011.

Julkero
28.02.2011, 21.15
Ny rupesi kiinnostamaan tuo härkitien pätkä. Kuinka siinä on matkan varella kauppoja tai jonkinlaisia ruokapaikkoja? :)

Joenranta
28.02.2011, 21.42
Lapin pyöräilystä on yksi vaihtoehto, jonka tein muutama kesä sitten kahden kaverin kanssa. Ensin junalla Ouluun, josta matkattiin Ylikiiminkiin, jossa yövyttiin. (tultiin Ouluun alkuillasta). Sitten Syötteelle, jossa yövyttiin.Seuraavana päivänä Posiolle järven rannalle. Sitten ajettiin Kemijärvelle, jossa yöpyminen. Sieltä Pyhän ja Luoston kautta Sodankylään jossa yöpyminen.Seuraava päivä oli sateinen, jolloin pyöräiltiin Kittilään. Sieltä pyöräiltiin Levin kautta Äkäslompololoon, jossa yövyttiin. Sieltä maisematietä Kolriin ja Muonionjoen yli Ruotsiin ja ajettiin Pajalaan, jossa yövyttiin.Pajalasta ajettiin Ruotsin puolta Pelloon ja ajettiin sisämaahan päin Myökäjräven rantaan, jossa yöpyminen. Sieltä soratietä pitkin Ylitorniolle ja eteenpäin entiseen Karunkiin , jossa yöpyminen tuttavani luona Tornionjokivarressa.Lopuksi ajettiin lyhyehko matka Kemin maalaiskuntaaan Paavo Väyrysen valtakuntaan Pohjanrantaan. Seuraavan aamuna pyöräiltiin Kemin rautatieasemalle, josta junalla etelään.
Kaikki yöpymiset tapahtui mökeissä edeulliseen kesähintaa.

KriHa
01.03.2011, 13.02
Ny rupesi kiinnostamaan tuo härkitien pätkä. Kuinka siinä on matkan varella kauppoja tai jonkinlaisia ruokapaikkoja? :)

http://www.harkatie.net/

http://www.google.fi/

http://maps.google.fi/

mkpaa
01.03.2011, 16.18
150km-200km on realistinen päivämatka tavaroiden kanssa, mutta silloin taukoihin ja leiriytymiseen jää aika vähän aikaa.
Ainoa ruokailuväline mukana kulkeva ruokailuväline on jo pitkään ollut lusikka. "Tankkauspaikkoja" löytyy teiden varsilta niin paljon, että astioiden jne. mukana kantaminen on tuntunut jotenkin turhalta. Tosin en ole yöpynyt korvessa.

Julkero
02.03.2011, 13.14
Olen hahmotellut reitiksi sellaisen reitin joka kulkee osittain härkitietä ja osittain kuninkaantietä. Päivämatkoiksi on hahmottunut 90-130km matkoja. Seuraavaksi pitää ruveta miettimään sitten miten kannan kaikki tavarat mukanani ja mitä ylipäätään tarvitsen mukaan. :D

brewster
02.03.2011, 16.02
nykytavan mukaan tietysti huoltoautolla

usko juntunen
02.03.2011, 18.55
Lapin pyöräilystä on yksi vaihtoehto, jonka tein muutama kesä sitten kahden kaverin kanssa. Ensin junalla Ouluun, josta matkattiin Ylikiiminkiin, jossa yövyttiin. (tultiin Ouluun alkuillasta). Sitten Syötteelle, jossa yövyttiin.Seuraavana päivänä Posiolle järven rannalle. Sitten ajettiin Kemijärvelle, jossa yöpyminen. Sieltä Pyhän ja Luoston kautta Sodankylään jossa yöpyminen.Seuraava päivä oli sateinen, jolloin pyöräiltiin Kittilään. Sieltä pyöräiltiin Levin kautta Äkäslompololoon, jossa yövyttiin. Sieltä maisematietä Kolriin ja Muonionjoen yli Ruotsiin ja ajettiin Pajalaan, jossa yövyttiin.Pajalasta ajettiin Ruotsin puolta Pelloon ja ajettiin sisämaahan päin Myökäjräven rantaan, jossa yöpyminen. Sieltä soratietä pitkin Ylitorniolle ja eteenpäin entiseen Karunkiin , jossa yöpyminen tuttavani luona Tornionjokivarressa.Lopuksi ajettiin lyhyehko matka Kemin maalaiskuntaaan Paavo Väyrysen valtakuntaan Pohjanrantaan. Seuraavan aamuna pyöräiltiin Kemin rautatieasemalle, josta junalla etelään.
Kaikki yöpymiset tapahtui mökeissä edeulliseen kesähintaa.
Tässä samantyylisellä kaavalla toteutettu ensimmäinen pitempi reissu.
E: Kuvia kun katsoo, näkee että nöösit on lähteny reissuun. Mihin noin jumalatonta tavaramäärää tarvitaan..?

http://picasaweb.google.fi/usko.junt...CPa03aylmZiCDQ (http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/25082009NORJA81?authkey=Gv1sRgCPa03aylmZiCDQ)#
Mistä rakkaus alkoi...tästä kai se lähti. Tämä oli meikäläisen ensimmäinen ulkomaan matka. Saabilla ajettiin siirtymä Iisalmi-Kolari. Jonkinlainen kolari oli tulla jo noiden pyörien kuljetuksessa. Kattoteline oli sen aikuiseen tapaan kiinni kattokourussa pelkän puristuskitkan varassa. Istuskelin Saabin takapenkillä ja yht'äkkiä huomasin Tunturin tarakan hiipineen takalasin päälle! Ilmanvastuksen voimasta telineet oli liukuneet kourussa. Siirsimme telineet takaisin oikealle paikalle ja varmistimme kiinnityksen köydellä, joka sidottiin auton etupuskuriin ja toinen pää telineeseen.

Kolarissa auto jätettiin kaverin tuttavan pihaan odottamaan paluutamme. Kolarista sotkimme yöksi Karesuvantoon. Nyt alkoi jo tuntua lomalta! Matka eteni Kilpisjärvi-Skibotn. Kylläpä oli nuoren miehen silimät suitsirenkaina noissa maisemissa! Vuonojen rantoja, sekä välillä hiukan tunturien kuvetta ylöspäin matka eteni Altaan. Tavaroiden määrä oli järkyttävä jos vertaa myöhempiin reissuihin Norjassa ja sen huomasi myös vauhdista kun kinnattiin Altasta kohti Kautokeinoa. Suomen raja, sekä reissun loppu läheni loppuaan. Muoniossa yövyttiin viimeinen yö ennen Kolaria ja kotimatkaa autokyydillä. Reissupäiväkirjan mukaan em.reissu ajoittui 10.07.-18.07 -81
Kelit on muisti- ja valokuvien mukaan suosineet pyörämatkaajia..:)
Mitä jäi käteen reissusta? Kova polte, tätä täytyy saada lisää!

twentyniner
02.03.2011, 19.14
150km-200km on realistinen päivämatka tavaroiden kanssa, mutta silloin taukoihin ja leiriytymiseen jää aika vähän aikaa.
Ainoa ruokailuväline mukana kulkeva ruokailuväline on jo pitkään ollut lusikka. "Tankkauspaikkoja" löytyy teiden varsilta niin paljon, että astioiden jne. mukana kantaminen on tuntunut jotenkin turhalta. Tosin en ole yöpynyt korvessa.

"Ensimmäinen pidempi matka", eiköhän tuo max.100km ole realistisempi tavoite näin aluksi...kaikki ei polje useampaa tuhatta kilometriä eurooppaan, osallistuakseen reilun tonnin brevettiin :)

tmile
02.03.2011, 21.13
Mulla oli viime kesänä sellainen periaate että pyörä + retkeilyvarusteet saavat painaa yhteensä alle 8kg, ja koko setti laukkuineen alle 10kg. :cool:

Eli tankolaukku, kevyt reppu (Halti Streetpack) ja satulalaukku (varakumi + työkalut) painavat varmaan sen vajaat 2kg.

Pyöräilyvaatteet päällä. Tankolaukussa mikrokuitutakki, mikrokuituhousut ja T-paita. Repussa kevyet kengät ja sukat. Ei muuta. Tuolla ajaa nopeasti kylästä toiseen ja tarvittaessa voi ostaa mitä tarvitsee.

brewster
02.03.2011, 21.16
Pyörä ja retkeilyvarusteet yhteensä 8kg?????

tmile
02.03.2011, 21.47
Pyörä ja retkeilyvarusteet yhteensä 8kg?????

Pyörä n.7kg, Kengät 300g, takki 200g, housut 200g, uikkarit 100g, kännykkä 190g, visa 10g = 8kg. Laukut, varakumit, pumppu, kartta yms. tuovat sitten vielä reilun kilon. Ja pyöräilyvaatteet päällä. Ei kai sitä muuta tarvi. :)

majis
02.03.2011, 23.48
Kyseinen hemmo ajeli ympäri pallon ja keskimääräinen päivämatka oli
noin 150km/päivä. Varustus ei ollut kevyt eikä ollut missään ihan jumalattomassa kunnossa ennen reissua. Etukäteissuunnittelu oli A ja O ja tahto. Luin kirjan lähes viihdyttävä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Beaumont_%28cyclist%29

mkpaa
03.03.2011, 00.23
Minulla on jo useammassa tapauksessa kokemusta reissusta vähän tai ei lainkaan pyöräilyä harrastaneiden kanssa. Yleisesti hyvässä kunnossa oleva selviää ongelmitta noin 200km päivämatkasta ja pystyy vielä jatkamaan seuraavana päivänä matkaa.
Siinä tosin pitää sitten varata paljon aikaa ajamiseen.

twentyniner
03.03.2011, 06.17

Juu ,en halunnut alkaa väittelemään. Lähinnä tarkoitin ,ettei ota liian kovia tavoitteita, että matkasta tulee hauska ja rentouttava. Tuo hanurin kestäminen, saattaa tulla suurimmaksi ongelmaksi, jos kunto sallii,mutta hanuri ei ole tottunut reissaamiseen :)

Markku Liitiä
03.03.2011, 09.12
Pyörä n.7kg, Kengät 300g, takki 200g, housut 200g, uikkarit 100g, kännykkä 190g, visa 10g = 8kg. Laukut, varakumit, pumppu, kartta yms. tuovat sitten vielä reilun kilon. Ja pyöräilyvaatteet päällä. Ei kai sitä muuta tarvi. :)

Jatkokysymyksiä: Missä päin maailmaa ajelit, kuinka kauan reissu kesti ja miten lämmintä päivisin oli? Sijoitettiinko sinut ravintoloissa aina muista asiakkaista erillään olevaan pöytään?

brewster
03.03.2011, 09.13
Kuka nyt mitäkin halua elämältä ja polkupyöräilyltä. Useimmlle ei varmaankaan ole järkevää ensimmäiselle pidemmällä matkalle asettaa >200km päiväetappeja. Tulee pettymys. Jos niin kiire on niin suosittelen kulkuvälineeksi moottoripyörää tai vaikkapa junaa. Mutta tykkää jotku nukkua piikkimatollakin.

brewster
03.03.2011, 09.15

T-paita tuolta aiemmasta listastasi unohtui. Puuvilla on painavaa.

tmile
03.03.2011, 10.14
T-paita tuolta aiemmasta listastasi unohtui. Puuvilla on painavaa.

Coolmax T-paita 130g (http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=1243) tiukoille menee, täytyy laittaa ne kevyemmät retki-kiekot tilaukseen. Tosin ensi kesänä ajattelin retkeillä myös maasturilla, jos vaikka hommaisi tilaisi tuollaisen riippumatto-teltan (http://www.google.fi/images?hl=fi&q=Hennessy-hammock).

brewster
03.03.2011, 10.19
Coolmax T-paita 130g (http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=1243) tiukoille menee, täytyy laittaa ne kevyemmät retki-kiekot tilaukseen. Tosin ensi kesänä ajattelin retkeillä myös maasturilla, jos vaikka hommaisi tilaisi tuollaisen riippumatto-teltan (http://www.google.fi/images?hl=fi&q=Hennessy-hammock).

Minulla on joitakin vuosia olllut pari tollaista Hennessyä. Olen nukkunut niissä pari viikon jaksoa joka yö ja joukon yksittäisiä tai kaksittaisia öitä. Pohjoisen olosuhteissa yöllä tulee aina kylmä pelkällä makuupussilla. Kesälläkin. Keho painaa pussin eristävän kerroksen lyttyyn ja alapinnelle tulee kylmä. Olen ompeluttanut toiseen Hammokkiin vanukerroksen maton ulkopintaan. Se auttaa vähän. Muuten on kyllä yllättävän hyvä nukkua.

KriHa
03.03.2011, 19.59
Julkero lähdössä elämänsä ensimmäiselle pidemmälle pyöräreissulle ja herrat viilaavat gramman tarkkuudella mukaan otettavien varusteiden minimaalista määrää. :eek:

Retkipyöräilykokemusta kannattaa kerätä alkuun lyhyillä lenkeillä. Ensin kokeilet päivälenkeillä jaksatko ajaa 50, 100 vai 200 km päivässä, ja sen jälkeen esim. yön yli viikonloppuretki. Aika nopeesti tulee mutu paljonko ja mitä roipetta mukana pitää olla, miten pakata ja minne. Peräkärryä en suosittele, osta ennemmin laadukkaat laukut fillariin.

TaitettaVille
03.03.2011, 20.19
Pohjoisen olosuhteissa yöllä tulee aina kylmä pelkällä makuupussilla. Kesälläkin. Keho painaa pussin eristävän kerroksen lyttyyn ja alapinnelle tulee kylmä. Olen ompeluttanut toiseen Hammokkiin vanukerroksen maton ulkopintaan. Se auttaa vähän. Muuten on kyllä yllättävän hyvä nukkua.

+1 riippumatoille.

Minun riippumatto on Warbonnet Blackbirdiä ja eristykseen käytän ihan niille suunniteltua 3/4 "under quiltiä" ja "top quiltiä". Under quilt on riippumaton alapuolella laitettava eristekerros ja top quilt on peitto (makuupussi ilman pohjaa). Tämä systeemi on pitänyt lämpimänä muutamalla muutoksella nollasta ylöspäin. Pakkasella käytän talvimakuupussia ja vihreää thermarestiä (+siivekkeet). Parhaat yöt retkillä ovat olleet riippumatossa. Nukun retkillä maassa vain ehdottoman pakon edessä (ei puita tms,)

Ville1303
03.03.2011, 21.45
Mites tollainen tavallinen kesäyö, riittääkö riippumatossa lämpöä jos laittaa alle therm a restin neo airin+ tietty makuupussi? Itselläni suunnitelmissa polkea suomea ristiin rastiin ensi kesänä ja ottaa mukaan just riippumaton. Itselläni on eurekan malli joka tuntuu kyllä tosi mukavalta.

TaitettaVille
03.03.2011, 22.21
Mites tollainen tavallinen kesäyö, riittääkö riippumatossa lämpöä jos laittaa alle therm a restin neo airin+ tietty makuupussi? Itselläni suunnitelmissa polkea suomea ristiin rastiin ensi kesänä ja ottaa mukaan just riippumaton. Itselläni on eurekan malli joka tuntuu kyllä tosi mukavalta.

Eiköhän riitä. Kannattaa tehdä siivekkeet , että olkapäät ja lonkat saavat myös eristettä. Itse värkkäsin vanhasta solupatjasta ja ulkoilukankaasta a la Shelby. Ei maksa tai paina juuri mitään. Kuvassa on solupatjaa myös ilmapatjan alla, mutta kuvan versio on tekijän mukaan talvea varten. Viime kesänä minulla oli vain sivulla oleva siivekkeet ja en herännyt kertaakaan kylmään olkapäähän tai peffaan. Jalat peffan alapuolella tarvitsevat melko vähän eristettä, joten 3/4 patjakin riittää, jos haluaa nipistää patjan painosta. Minun kaksi senttiseni asiasta.
http://www.tothewoods.net/ImagesStayWarm/SpeerSPE.jpg