PDA

Näytä tavallinen näkymä : Villit sykkeet

Polla
14.02.2011, 21.33
Olen onnistunut saamaan itselleni jonkun äärettömän jännän viruksen. Oireina väsymys ja villit sykkeet.

Lähdin tänään ajelemaan 6 km päähän töihin ja tosi nopeasti sykkeet hyppäs sinne 180:een kun vauhtia oli huimat 15km/h. Helsingissä on nyt loistavassa kunnossa kaikki kvl:t joten noupeus oli naurettava. Kunnioitin sydäntäni sen verran että nitkuttelin tuon matkan 20 minuutissa kiitos alamäkien. Ei ollut kylmä matkalla pakkasesta huolimatta ja saavuin aivan hikisenä töihin.

Noh, äsken sitten koti matkalla sama homma, sykkeet aivan villit, mm. 8 km/h kun kipuaa mäkeä niin sysän hakkaa 192. Käytin 6 kilsaan aikaa 30 minuuttia taas itseäni säästelläkseni.

Joo, ymmärrän että ei kannata itseään rasittaa kun meininki on tämä enkä oikeasti olisi pyörällä lähtenyt jos olisin tiennyt että tää on tätä.

Nyt arvoista raati seuraa kysymys:

a) täyslepo
b) varovaista pyörittelyä trainerilla mah. matalilla sykkeillä?

Joku varmaan miettii että oon ylikunnossa, tuskimpa. tammi - helmikuun harjoitustunnit on yhteensä 34 tuntia ja noista 90% pk:ta. Trendi on ollut sairas - terve - sairas - terve jne. On meenny aika perseelleen tää alku vuosi.

ellmeri
14.02.2011, 21.42
a) täyslepo,käy lääkärissä!!

Mulla oli samat oireet joskus aikaa sitten diaknoosi(sydänpussin tulehdus)

Juoksin maratoneja ja olin kunnossa ja sitten tuli täysi stoppi tuon takia.
Sun sairastelu on varmaan mennyt sydämmeen,hopihopi lekurille!!!!!!!!!!

ps.voi olla kilpirauhasen liikatoiminta

Polla
14.02.2011, 22.14
no öööh, toivottavasti ei. Kait mä lähden heti selvittään tätä juttua koska mun pitäs mennä vielä tänään toiseen työhön joka on fyysisesti raskas...

nure
14.02.2011, 22.18
Kannattaa tosiaan ottaa vakavasti tuollainen, varsinkin jälkitaudit saattavat olla hyvinkin vaarallisia joten kuten ellmeri sanoi, lääkäriin ja äkkiä!

Cycledrophis
14.02.2011, 22.21
Onkos sinulla Suunnon mittari? Siinä on sellainen ominaisuus, että joskus kuormituksen alussa mittari näyttää ihan höpöjä. Minulla näitä vikanäyttöjä on esiintynyt silloin tällöin, usein tuntuu siltä että ne liityvät sykevälivaihteluun. So kovan kuormitusjakson ja levon jälkeen niitä on eniten. Yleensä näyttämä on korjaantunut 4-10min sisällä.
Mutta mene ihmeessä lääkärin puheille jos sinulla on pienimpiäkin tuntemuksia!
Jari

Johan Moraal
14.02.2011, 22.44
Kyllä nuo mittarit joskus heittää, esim jos se sykevyö on liian tiukalla, näin minä olen ainakin useasti huomannut. Kannattaa varmaan seurava kerta kun se tolleen tekee pysähtyä ja kokeilla sormella ihan ranteesta että voiko tuo paikansa pitää.

rhubarb
14.02.2011, 22.48
Kannattaa mennä lääkäriin ensin…

Polla
14.02.2011, 23.19
siis jos ajaessa jyskyttää takaraivossa, hengästyttää, suussa maistuu veri, lihakset pystyis paljon kovempaan mut kone piiputtaa niin kyllä se sykemittari on ihan oikeassa. Polar cs600x on kyseessä.

Kävin päivystyksessä. Sydän filmi ihan normaali, 74 leposyke, ei mitään erikoista näkynyt. Verenpaine ok.

eniten vitutti se lääkäri, oli joku somali joka ei ihan ymmärtänyt mun puhetta. Mulla ei oo mitään ulkomaalaisia vastaan niin kauan kun puhuvat sujuvaa suomea ja ymmärtävät mitä toinen sanoo.

Se katto sydänfilmin, kuunteli stetoskoopilla, kohautti olkia ja käski seurailla tilannetta. Ei oikein tuntunu uskovan mitä mä sille sanoin :( Ei tartte lepää kuulemma eli lähdempä töihin tästä.

(***** tää on niin tätä, kun oot 20 jotain ja meet lääriin niin sua ei uskota ihan sama mikä vaiva jos ei ole selkeästi nähtävissä vikaa, luulevat luulotautikseks. nimim. nikamia ollut selässä vinossa ja lääkärin mielestä mulla oli heikot selkälihakset, sukupuolitautiakin on ehoteltu ja määrätty vääriä antibiootteja kun kuumetta oli rapsakat 40, vasta kun menin sairaalaan ja siellä makasin tiputuksessa pari päivää niin selvis missä mättää.)

timppa_234
14.02.2011, 23.25
Mulla oli aika samanlaiset oireet viikko sitten kun piti mennä numerolappu rinnassa hiihtolatua. Sykkeet oli jo ensimmäisen mäen päällä katossa ja paheni kisan kestäessä.

Kuume nousi pikku hiljaa viikolla. Lääkäri totesi vaan, että 'joku tulehdus' ja määräsi antibiotteja. Kuume laski samana päivänä kun alotin kuurin mutta edelleen on sen verran voimaton olo, että hikiliikunta ei maita.

Kaveri sai flunssassa treenauksesta keuhkokuumeen, joka on varsin ikävä tauti. Ei kannata kokeilla.

MTBwannabe
14.02.2011, 23.34
a) täyslepo
b) varovaista pyörittelyä trainerilla mah. matalilla sykkeillä?

Täyslepo, ei puhettakaan muusta. Terveydellä ei sentään ryhdytä pelleilemään, varsinkin kun oireena on myös väsymystä eikä pelkästään mittarin dataa. Testaapa leposykkeet yön yli nukkuessa.

Risto Koivunen
14.02.2011, 23.37
varsinkin jälkitaudit saattavat olla hyvinkin vaarallisia

Tai ainakin hyvin epämiellyttäviä - kerran sellaisen takia kymmeneksi päiväksi vuodelepoon joutuneena en haluaisi kokea uudelleen.

Omalla kohdalla ihan tavallisen flunssan jälkeen menee viikko ennen kuin sykkeet ovat takaisin kohdillaan - sinä aikana kevytkin rasitus voi saada sykkeet nousemaan yllättävästi.

Muutenkin kannattaa huomata, että tällaisella kovalla pakkasella pyörä tuppaa kulkemaan nihkeämmin kuin lämpimämmällä kelillä, vaikka tiet olisivatkin kuinka hyvässä kunnossa.

Antti Kuitto
14.02.2011, 23.42
Kannattaa tutkituttaa kyllä toi kunnolla, eräällä kaverilla oli tuon suuntaisia oireita ja sydänpussin&lihaksen tulehdus oli diagnoosi. Sen kanssa ei tosiaan ole leikkimistä nuorellakaan ihmisellä.

Johan Moraal
14.02.2011, 23.59
Joo eiköhän tuo siun sykemittari o kunnossa. Eiku uudestaan tohtoriin vaan, jos ne antaisvat nyt jonkun toisen. Ja kaikki rehkimiset seis.

rhubarb
15.02.2011, 00.01
Jos kuuluu opiskelijain terveydenhuoltoon niin sinne, saattaa saada lähetteenkin.

Polla
15.02.2011, 00.10
Omalla kohdalla ihan tavallisen flunssan jälkeen menee viikko ennen kuin sykkeet ovat takaisin kohdillaan - sinä aikana kevytkin rasitus voi saada sykkeet nousemaan yllättävästi.

Muutenkin kannattaa huomata, että tällaisella kovalla pakkasella pyörä tuppaa kulkemaan nihkeämmin kuin lämpimämmällä kelillä, vaikka tiet olisivatkin kuinka hyvässä kunnossa.

kyllä mä oon ennenkin hypännyt satulaan flunssan jälkeen ja se ei oo koskaan ollut tämmöistä.

Tossa urheilukadulla kun ajoin niin hienosti loittoni jonkun jopo pojan selkä... normaalisti mä olisin kaahottanut siitä ohi tuhatta ja sataa vihellellen.

mtbwannabe: voin mä mittaa leposykkeen yöllä mutta siellä voi tulla mielenkiintoista dataa - mä oon unissakävelijä ja puhuja joten jos on villi yö niin data saattaa olla sen mukaista :3

Toi kouluterveyden hoitaja ei toimi, se antaa ajan lääkärille joka käy kerran viikossa ja se sitten määrää lähetteen eteenpäin jos on tarvis.

Johan Moraal
15.02.2011, 00.27
kyllä mä oon ennenkin hypännyt satulaan flunssan jälkeen ja se ei oo koskaan ollut tämmöistä.

Tossa urheilukadulla kun ajoin niin hienosti loittoni jonkun jopo pojan selkä... normaalisti mä olisin kaahottanut siitä ohi tuhatta ja sataa vihellellen.
.

No flunssa on flunssa mutta jos siulla ollut sellaista sahaavaa tautia niin joku pöpö, niitä kun tänä talvena ollut taas, voi oikeasti sinne sydänpussiin tunkeutua kun lähtee rehkimään. Kuka se joskus sanoi että kunnon influensasta voi toipuminen kestää kuusikin vikkoa.

Risto Koivunen
15.02.2011, 00.29
Kuullostaa siinä tapauksessa aika vakavalta vaivalta. Unta kunnolla nuppiin ja aamulla uudelleen lääkäriin?

random5
15.02.2011, 00.33
Kuullostaa siinä tapauksessa aika vakavalta vaivalta. Unta kunnolla nuppiin ja aamulla uudelleen lääkäriin?

Mielellään uudelle lääkärille. ;)

EePee
15.02.2011, 01.15
Kannattaa kuunella kroppaansa. Ellei lepo auta, lääkäriin.

Lääkärien laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Ei pitäis yleistää, mutta mut lähetettiin kymmenen vuotta sitten keuhkokuumeessa arvauskeskuksesta kotiin lepäilemään. Pitäis olla jotain näkemystä, tuleekohan kolmekymppinen mies lämpimikseen valittelemaan oloaan, kun ei edes sairaslomaa kaipaa, kun on kuulemma yrittäjä. Seuraavana päivänä menin mehiläiseen, lekuri kysyi naamani nähtyään, tulinko portaita, vai hissillä (toiseen kerrokseen). Kähisin että hissillä ja mut lähetettiin suoraan keuhkoröngeniin. Sittemmin en ole arvauskeskuksessa käynyt..

Ei oo muuten mikään mukava tauti tuo keuhkokuume. Tuohon tyyliin mäkin sen hommasin..

Polla
15.02.2011, 02.25
Kiitos neuvoista, mä lepään nyt vaikka 4 päivää, kokeilen ajamista himassa ja jos sama jatkuu niin sit meen uudelleen lääkäriin...

tunkkireisi
15.02.2011, 09.22
Keuhkolääkärin kautta mahdollisesti kardiologille. Mars!

Pelkästään rasituksessa näkyviä ilmiöitä ei arvauskeskuksessa löydy. Yksityislääkärillä rahaa menee enimmillään pari sataa, so what?

Sydänpussin tulehdus näkyy jo levossa, luulen. En usko että on sitä. Pakkanen + keuhkopöpön jälkimainingit ovat tehneet allekirjoittaneelle pakkasastman. Käytännössä kyseessä taitaa olla joku rasitusastman alalaji. Ei kulkenut, ei. Saman koin koivun kukinnan aikaan, kun ei ollu tietoa allergiasta. Aina tuuli vastaan, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Tuosta voisi ollakin kysymys.

Jos lääkäri ei kiinnosta, suosittelen että aloittaja hakee apteekista PEF-mittarin ja kokeilee mikä on keuhkojen ventilaatio. Netistä löytyy sitten ikä/pituus vertailuarvot josta näkee onko kovin paljon eroa normisuoritukseen. Se voi viitata astmaan (tai keuhkoputkentulehdukseen). Taskumittarin voi ottaa mukaan, kun lähtee liikkeelle ja puhaltaa myös siellä, kun alkaa ahdistaa. Lepolukemasta ei saa rasituksessa kadota paljon. Allekirjoittaneen ventilaatio tosin paranee rasituksessa noin 20-25%, mutta se on kuulemma paradoksaalista. Normaalia on kai saada sama lukema tai vähän alle.

buttonfly
15.02.2011, 09.35
leposyke 74?? eikös se ole aikas korkee? "urheilijan normi" jotain 45 - 65? tai mitä mä mistään tiedän.. :/

Jenkkakahva
15.02.2011, 09.42
Kiitos neuvoista, mä lepään nyt vaikka 4 päivää, kokeilen ajamista himassa ja jos sama jatkuu niin sit meen uudelleen lääkäriin...
Ehdottaisin hakeutumista yksityisen puolen lääkärille samantein. Se maksaa hieman mutta saat ainakin selvyyden mistä on kyse. Nythän tilanteesi lienee jossain määrin epävarma.

Julkisesta terveydenhoidosta:
Julkinen terveydenhoito toimii mielestäni kohtuullisesti, kun on ensin päässyt "sisään järjestelmään". Sisäänpääsy onkin sitten vaikeampaa, kuten Pollan mainitsemat luulotautiepäily esimerkit osoittavat. Meikäläisen lähipiiristä löytyy useita samantyyppisiä esimerkkejä hoitoonpääsyn vaikeudesta, mutta toisaalta homma on toiminut, sitten kun "oikea" diagnoosi on saatu aikaiseksi. Useassa tapauksessa nämä oikeat diagnoosit on tehty jollakin yksityisellä lääkäriasemalla.

JackOja
15.02.2011, 09.53
Lääkäriin! Sellaiselle, jonka kanssa pystyy keskustelemaan aiheesta :rolleyes:

ellmeri
15.02.2011, 10.25
leposyke 74?? eikös se ole aikas korkee? "urheilijan normi" jotain 45 - 65? tai mitä mä mistään tiedän.. :/

Mä oon vanha setä ja mulla leposyke 47-52 välillä,nuorilla se voi olla kyllä korkeampi mutta parempi verrata työsykettä.

Nuorilla kilpirauhas arvotkin voi sotkea sydän käyrää ja sykettä,pieni kilpirauhasen tulehduskin saa aikaan kaikenmoista.

Mutta menisin urheilulääkärille vaikka maksaakin enempi kuin kunnallinen.

Mun oli ennen aina vakuutettava että maratoneja on takana paljon ja kaikkea muuta pitkäkestoista liikkumista tavalla tai toisella niin silloin ovat ottaneet tarkemmin ja vakavasti myös nyt vanhana äijänäkin.;)

Aerkank
15.02.2011, 10.37
Ehkä lääkäriksi kannattaa tosiaan valita sellainen, joka liikunnan ja urheilun kanssa on tekemisissä, ja mieluiten vielä sellaisessa paikassa töissä, jossa noita tutkimuksia voidaan tehdä myös rasituksen aikana. Urheilulääkäriksi saa itseään kutsua kuka tahansa lääkäri, ja titteli tuntuu vakiintuneen enemmänkin urheiluvammapuolelle. Sen sijaan liikunnan ongelmiin, joita siis on paljon muitakin kuin urheiluvammat, erikoistuneen lääkärin titteli on liikuntalääketieteen erikoislääkäri.

Antti Kuitto
15.02.2011, 10.40

Varmaan kuitenkin olisi fiksumpaa mennä nyt samantien eri lääkärille kuin viimeksi, sydänpussin/lihaksen tulehdus taitaa selvitä verikokeista. Noilla vaivoilla en itse ottaisi mitään ylimääräisiä riskejä, on nimittäin siinä määrin ikävä "tauti" tuo tulehdus, että ei tartte vähään aikaan mitään kovin raskasta liikuntaa tehdä.

Highlander
15.02.2011, 10.46
Mulla on kanssa joskus ollut sykkeet harvinaisen korkeella aluksi, kun takana on ollut märkä ilta ja ennen puolta päivää lähtenyt satasen lenkille. "jos ei viina ja terva auta, on tauti kualemaks" No joo, en suosittele ;)

Ohiampuja
15.02.2011, 11.37
Ehdottaisin hakeutumista yksityisen puolen lääkärille samantein. Se maksaa hieman mutta saat ainakin selvyyden mistä on kyse.
Olen samaa mieltä, yksityisellä sinut otetaan tosissaan, eikä se niin paljon maksa. Ainakaan täällä maaseudulla.

Ja kuulostaa kyllä aika vakavalta, en suosittele leikkimään noiden oireiden kanssa.

pekkajaa
15.02.2011, 14.07
Ihan yleisellä tasolla otsikon aiheeseen liittyen, ketjun aloittajan keissiin sen erityisemmin menemättä:

Ite on tullut koettua ihan vastaavia "villejä sykkeitä", flunssakierteitä ynnä muuta kivaa junnuna ja underina kovimman innostuksen aikoina, nyt jälkikäteen tarkasteltuna on ihan ilmiselvää miksi. Kumulatiivinen rasitus kasvoi liian suureksi omaan sen hetkiseen sietokykyyn nähden. Se sietokyky on sitten taas jokaisella omanlaisensa, eikä sekään ole vakio kaikkina aikoina.

Jos ajaa vähänkään pidemmät työ/koulumatkat päivittäin pöörällä, ja sen lisäksi tekee erillisiä treenilenkkejä tai muita harjoituksia useamman per viikko, niin silloin todella helposti (melkein väistämättä) mennään jossain vaiheessa juuri tuollaiseen kuluttavaan tunkkaamiseen ainakin jos normi-ihmisistä puhutaan. Usein otetaan mallia jostain proffista ottamatta huomioon että ko. kaverien harjoituspuitteet ja lääkitys on hiukan eri mallilla. Eikä välttämättä tarvii edes ottaa proffista mallia vaan jo sen perus treenikaverin sietokyky voi olla ihan toisella tasolla. Riittävästi lepiä kehiin vaan, mielummin vähän "liikaa" kuin liian vähän, ja ei kipeänä treenaamista.

"Train, don't strain" -Lydiard

Risto Koivunen
15.02.2011, 14.22
Mulla on kanssa joskus ollut sykkeet harvinaisen korkeella aluksi, kun takana on ollut märkä ilta ja ennen puolta päivää lähtenyt satasen lenkille.

Tuollainen raskaampi krapulassa treenaaminen taitaa olla juuri niitä asioita, joita ehdottomasti kehoitetaan välttämään. Voi kuulemma olla aika pahasta sydämelle. :mad:

Ohiampuja
15.02.2011, 14.44
Tuollainen raskaampi krapulassa treenaaminen taitaa olla juuri niitä asioita, joita ehdottomasti kehoitetaan välttämään. Voi kuulemma olla aika pahasta sydämelle. :mad:
Tuotahan ne on kaikki Lapin hiihtoviikot. :D

Rukalle pitäisi mennä vk 11, ja nyt voi tilanne parantua, kun SkiBistro paloi. Tarkoitus oli mennä katsomaan keskiviikkona Apulanta ja viikonloppuna Jenni Vartianen. Ja tietysti päivät hiihtää, mutta hissukseen. :rolleyes:

Risto Koivunen
15.02.2011, 14.55
Eikös siellä Lapissa nuo ongelmat ole ratkaistu siten, että hiihdetään vain alamäkeen, hissin hoitaessa ylämäet? ;)

Meikäläisen taidoilla ja kokemuksella (tai lähinnä molempien puutteella) se alamäkeen syöksyminenkin sukset jalassa voisi tosin riittää nostamaan sykkeet tappiin. Tai ehkä jopa pelkkä rinteen katselu ylhäältä päin, jos mäellä on korkeutta yli kymmenen metriä. :eek:

Polla
15.02.2011, 15.06
hiukan[/I] eri mallilla. Eikä välttämättä tarvii edes ottaa proffista mallia vaan jo sen perus treenikaverin sietokyky voi olla ihan toisella tasolla. Riittävästi lepiä kehiin vaan, mielummin vähän "liikaa" kuin liian vähän, ja ei kipeänä treenaamista.

mä tiputin kaikki arkiajot pois jo marraskuunlopulla ihan sen takia kun tajusin että en voi treenaa ja kulkea päivittäisiä matkoja kouluun ja töihin pyörällä. Liika on liikaa. Jouluun asti meni mallikkaasti, pyörä kulki. Tammikuussa alkoi sairastelu.

ensin meni viikko treeniä hyvin, sitten 11 päivää sairastamista koska halusin parantaa itteni kunnolla. Ton jälkeen pyörä kulki taas hyvin kunnes tuli uusi flunssa ja sama ralli jatkuu.

Mä ehdin tässä käydä parit treenit vetämässä liikuntamyllyssä ja totesin että pyörä kulkee kivasti 35 km/h, 40 km/h on mulle se kattovauhti jota ei kauheen kauaa jaksa pitää yllä.

noh, viime perjantaina sain sykemittarin, ennen sitä taas 9 päivän lepo urheilusta koska halusin parantaa itteni kunnolla. Kuitenkin tuli käveltyä etc. normaalia arkiliikkumista eli ainoastaan sohvalla en ole maannut. Perjantaina päivällä kävin ajamassa hyötyajoa 14 kilsaa. Olo oli hyvä kunnes illalla hyppäsin pyörän selkään liikuntamyllyssä. 25 vauhtia, syke 170. aattelin että kyl tää tästä. vauhtia 30 ja syke 180. Kovempaa ei vaan pystynyt rutistaan. taisin kaiken kaikkiaan ajaa sen 45 minsaa lämmittelyineen ja jäähyttelyineen, luovutin ja lähin himaan, ei tuntunu hyvältä. Lepäsin kaks päivää urheilematta ja eilen sitten toi työmatka ajo.

siinä tää tarina nyt sitten kokonaan. Mä tiedän mitä vauhtejä pystyn ajamaan ulkona ja sisällä ja miten parannun sairastelun jälkeen.

------

Diacorilla olis näemmä Tapio Kallio, pitää kattoa jos tonne pääsis, se riippuu siitä miten paljon mun perhettä kiinnostaa rahottaa kalliita tutkimuksia. Tuskin tää levossa pahenee.

HeliT
15.02.2011, 15.47
Diacorilla olis näemmä Tapio Kallio, pitää kattoa jos tonne pääsis, se riippuu siitä miten paljon mun perhettä kiinnostaa rahottaa kalliita tutkimuksia. Tuskin tää levossa pahenee.

Tapio on loistotyyppi. Asiantuntevin ja mukavin lääkäri jota olen tavannut.

Niin, ja samat ohjeet kuin monelta muultakin. Terveydellä ei kannata leikkiä.

Risto Koivunen
15.02.2011, 16.20

Diacorilla näyttäisi olevan koko joukko muitakin urheilulääkäreitä, mm. kaksi kardiologiaan perehtynyttä henkilöä.

Jos vaiva ei ole itsestään paranevaa sorttia ja vaatii pidemmän hoitojakson parantumista varten, niin kannattaa ehkä aloittaa se hoitojakso pikaisesti - muutoin voi huhtikuussa kypsyttää seurata kuinka muut aloittelevat maantiekautta.

Rahankäytön suhteen kannattaa pitää prioriteetit mielessä: hienoimmastakaan hiilarirungosta ei ole paljoa iloa, jos terveys ei riitä ajamiseen. (Itselläkin olisi kyllä vähän parantamiseen varaa vastaavassa priorisoinnissa erinäisissä asioissa, mutta se ei varsinaisesti kuulu aiheeseen.)

kh74
15.02.2011, 16.40

Nyt on liikkeellä omituisia flunssia tms. Itelläkin ollut jo yli kolme viikkoa sitten alkanut mikälie. Tämä siis omaa kokemusta, sulla voi olla ihan eri vakavuusasteen ongelmia.

Normaalit sykkeet viime aikoina ennen sairastumista olleet max:205-210 lepo:50

Parin päivän lievän kuumeilun jälkeen olotilaksi vakiintui kuumeeton tukkoisuus, kiusallinen yskä, rinta/keuhko mikäliekipu ja 70 leposyke (tallentavalla mittarilla nukkuessa mitatun käppyrän minimi) ja 100 heti kun nousi ylös sängystä!

Toistuvien lääkärikäyntien diagnoosi on että virusperäinen hengitystieinfektio ja lepoa. Näitä on kuulemma ollut viime aikoina pitkiä ja pirullisia. Nyt on kolmen viikon totaalisen liikunnasta pidättymisen jälkeen leposyke laskenut 60:een ja sain luvan "ulkoilla" PK-sykkeillä ilman kovia vetoja. Yskä jatkuu ja siihen sain astmalääkityksen. Raju infektio ja aika pahat allergia-altistukset samaan aikaan on varmaan aiheuttanut tällaisen oheisvaivan. Toivottavasti ei tuu pysyvää.

Takana ennen sairastumista aika hiljaiset pari kuukautta, lomailua ja suorastaan rasittavan vähän ajamista määrällisesti, joten ei pitäis olla ylirasituksen osallinen tähän, vaan puhtaasti virusten syytä. Taustalla lapsuudessa ollut lyhyt mutta raju astma, joka on ollut oireeton ja ilman lääkitystä jo 30 vuotta.

Uutta lääkärissäkäyntiä odotellessa ja asiaa miettiessäsi vältä kuitenkin ihan kaikkea fyysisesti rasittavaa.

Polla
15.02.2011, 17.08
Rahankäytön suhteen kannattaa pitää prioriteetit mielessä: hienoimmastakaan hiilarirungosta ei ole paljoa iloa, jos terveys ei riitä ajamiseen.

Sovitaanko että huolehdit siitä omasta rahankäytöstäsi jopa tällä kommentti tasolla. Mistä sä tiedät millä tavalla tai kuka mun harrastusta pitää yllä? :mad: Sykemittarikin oli myöhäinen joululahja .....

kh74:lle ja kaikille muille myös paranemisia! Nää on tosi ikäviä juttuja.

ellmeri
15.02.2011, 18.27
Kerran ollu sydänpussi tulehdus ja 3kk:ta oli lääkekuuri siihen kuukausi muistaakseni täyslepoa,oli kevät ja lääkäri sanoi että ole ulkona kun jaksat ja ajattele mukavia jutskia,! keinussa tuli takapihalla huilattua ja nukuttua,hyvin ruskettu kevät auringossa,toisen kerran ylirasittuneena vetäsin 30km:n juoksulenkin tavallinen sunnuntai pk-lenkki niin sellanen eteisvärinä,tajukankaalla ja 268 lyöntiä oli kun ambulanssi vei peijakseen tarkkailuun,taas huilattiin kuukausi.

Oppressor
15.02.2011, 18.54
Mulla on kaveri kuollu kuntoillessaan n. 5-10 vuotta hoitamattoman sydänlihastulehduksen jälkeen "terveenä" miehenä. Että kannattaa ihan hiukka harkita hölmöilyä (=lenkkeilyä) jos roppa huutaa varoituksia sykkeet punaisella.........

Ohiampuja
15.02.2011, 21.44
hienoimmastakaan hiilarirungosta ei ole paljoa iloa, jos terveys ei riitä ajamiseen.
Tuskin tätä lausetta oli Pollalle henkilökohtaisesti tarkoitettu. Koska minäkin nappasin tuosta siivun itselleni ja ihan aiheesta. ;)

Liikaa kun hipelöi näitä pyöriä, niin helposti menee arvot sekaisin. Kaatumisen jälkeen pitää ekana tarkastaa, että tuliko pyörään tai runkoon naarmuja ja sen jälkeen vasta tsekataan naarmut polvesta. :o

Ehkä tämä leluihin rakastuminen on kuitenkin enemmän poikien juttu, tiedä häntä...

Polla
15.02.2011, 22.28
Tuskin tätä lausetta oli Pollalle henkilökohtaisesti tarkoitettu. Koska minäkin nappasin tuosta siivun itselleni ja ihan aiheesta. ;)

Joo no nyt on vähän hermo kireellä ja uutta hiilikuituakin on niin sopivasti tulossa kotiin parin päivän sisällä että tota tekstiä tulee vähän tulkittua yli naisellisella tavalla....

Prinsessa
15.02.2011, 22.51
Liikaa kun hipelöi näitä pyöriä, niin helposti menee arvot sekaisin. Kaatumisen jälkeen pitää ekana tarkastaa, että tuliko pyörään tai runkoon naarmuja ja sen jälkeen vasta tsekataan naarmut polvesta. :o

Ehkä tämä leluihin rakastuminen on kuitenkin enemmän poikien juttu, tiedä häntä...

Ei ole. :rolleyes: Joten lihavoitu teksti pitää niin paikkansa.
Tottakai pyörä tsekataan ensin ja sit katotaan tuliko ruumiin vammoja...

Ja oikeesti tulin Pollalle tulin toivottaan pitkää pinnaa ja toipumista! :)

plr
15.02.2011, 23.22
Enhän minä mitään tiedä, mutta googlella kun hakee flunssan ja harjoittelun yhdistelmällä, löytyy ohjeita. Ja kaikissa sanotaan että levätään kunnolla flunssan jälkeen. Esimerkiksi näin:

Kuumeen jälkeen 1-2 kertaa kuumeen keston ajan lepoa (= ei kuntoilua).
Flunssan oireiden häviämisen jälkeen odotetaan oireiden keston verran lisää ennen kuin kuntoillaan kovaa.

Nykyisessä flunssassani on vielä 11 päivää alkamisen jälkeen vähän oireita jäljellä, joten ehkä puolentoista viikon päästä pääsee jo kunnolla ajamaan. Sitä ennen ehkä jotakin kevyesti, mutta ei ennen kuin olo on täysin terve. Eli tästä flunssasta tuli (taas kerran) yli kolmen viikon breikki kuntoiluun. Jälkitauteja en ole saanut koskaan.

OJ
16.02.2011, 05.11
Joskus junnuna tuntui flunssa kestävän pahimmiillaan kokonaiset 3-5 päivää. Nyt ton toukan kotiin tuomat pöpöt vaivaavat hyvässä lykyssä pari viikkoa. Ei se kunto siitä mihinkään kauhean kauas kuitenkaan katoa, vaan viikon treenin jälkeen ollaan taas oikeilla jäljillä. Eli kannattaa levätä jos vähänkään arveluttaa.

Keskiäkäinen lohjalainen
16.02.2011, 09.56
siinä tää tarina nyt sitten kokonaan.

Pitänee liittyä kuoroon: kannattaa käydä spesialistilla ainakin sulkemassa tuo sydänlihantulehduksen mahdollisuus pois (tai saada siitä diagnoosi). Diagnoosista on lähinnä se hyöty, että sitten treenitauko on pakollinen ja loppuu vasta kun lekuri antaa luvan. Mitään erityistä lääkehoitoahan tuohon ei taida olla, koska kyseessä on virussairaus.

Jos on pakko säästää rahaa, pidä ainakin 2 viikkoa täydellistä treenitaukoa ennenkuin kokeilet mitään urheilua. Sen jälkeenkin ota todella iisisti. Jos ei sittenkään kulje, huilaa toiset 2 viikkoa.

BTW: Joskus julkisen puolen lekurikin älyää laittaa lähetteen eteenpäin kun kerrot tarpeeksi suorasanaisesti, että epäilet itse sydänlihastulehdusta. Jos ei tuokaan auta, ilmoitat että menet yksityiselle ja palaat asiaan hoitovirhekanteen muodossa, jos yksityinen lääkäri tekee epäilemäsi diagnoosin.

PMT
16.02.2011, 13.32
Tuossa Pollan esittämässä vaivassa on toinenkin vaihtoehto kuin sydän lihaksen tulehdus , nuo sun oireet on samanlaisia myös ylikunnossa, johon taas auttaa ja palauttaa parhaiten parin tunnin kävely päivässä ja se tarkoittaa että jalkoja vai siirretäänrauhallisesti, tosin ylikunnon oireet on myös uni vaivat ei oikein meinaa tulla uni millään vaikka kuinka yrittäisi. Nuo leposykkeet on mun mielestä aika korkeat ilman ettei olisi vikaa.

Tupe
16.02.2011, 14.24
Ei millään pahalla, mutta vekkulia uusavuttomuutta minusta, kun porukka kysyy ekana neuvoa foorumilta vaivoihinsa, jotka maalaisjärjellä tuntuu aika vakavilta. Kuten nyt tämäkin sydänjuttu.

Tällaisia kyselyjä tuntuu tulevan tänne aika ajoin:

Multa putos jalka ja nyt tulee verta ihan sairaasti. Mitäs mun ny tarttis tehdä? Onks tää vakavaa?

Mua puristaa rinnasta ja rintakehästä ja henkeäkin ahdistaa. Pitäisikö mun vaihtaa illan vk-lenkki pk-lenkiksi?

Mitäs jos ensin soittaisi lääkärille ja vaikka vasta sitten kyselisi ongelmistaan netissä?

Etenkin, kun täälläkin lähinnä haukutaan lääkäriä, vaikka lääkäri lienee sentään ainoa, joka on potilaan edes nähnyt. Ja monikohan tähän ketjuun vastanneista on ottanut alkuperäiseltä kysyjältä EKG:n ja osaa sitä tulkita?

Emmää jaksa..

No, onpahan se hyvä puoli, että porukka avautuu kamalista jälkitaudeistaan. Jos edes niiden pelko saisi jonkun joskus ajattelemaan vähän itsekin.

mja
16.02.2011, 15.14
Ei millään pahalla, mutta vekkulia uusavuttomuutta minusta, kun porukka kysyy ekana neuvoa foorumilta vaivoihinsa, jotka maalaisjärjellä tuntuu aika vakavilta. Kuten nyt tämäkin sydänjuttu.

Itseä tällaisissa tai vastaavissa keskusteluketjuissa hämmästyttää suuresti, yllä mainitun lisäksi, nimimerkkien käsittämättömän suuri tarve jakaa "asiantuntevia" neuvoja aisoissa joista heillä ei ole mitään käsitystä. Onhan sitä mukava neuvoa ja ohjeistaa, varsinkin kun ei tarvi kantaa mitään vastuuta antamistaan ohjeista.

Tauno
16.02.2011, 15.38
nimimerkkien käsittämättömän suuri tarve jakaa "asiantuntevia" neuvoja aisoissa joista heillä ei ole mitään käsitystä.Sehän on kai vähän niinkuin näiden keskustelupalstojen ideakin. Jos ruvetaan oikein todellista asiantuntemusta vaatimaan, ei näille palstoille paljonkaan levytilaa tarvita :D

mja
16.02.2011, 15.46
Sehän on kai vähän niinkuin näiden keskustelupalstojen ideakin. Jos ruvetaan oikein todellista asiantuntemusta vaatimaan, ei näille palstoille paljonkaan levytilaa tarvita :D

Jos sulle esimerkiksi potentiaalisesti vakavat sydänoireet ovat samalla viivalla pyörän vaihdemerkin valinnan kanssa neuvojasi jakaessa, niin eipä mulla asiaan paljon lisättävää ole. Yhdellä tollasella tässä tilanteessa mielestäni asiaan kuulumattomalla hymiöllä voisin toki mielipiteesi typeryyttä korostaa.

Polla
16.02.2011, 16.01
Mä en jaksa edes ottaa itteeni tupen kommentista, aivan sama. Mutta oot urpo. Mä en kysellyt mitään lääketieteellisiä neuvoja vaan hyvin helpon a ja b kyssärin kun en ollut varman kumpi on parempi ratkaisu mun oman treenaamisen kannalta, joka on kärsinyt jo aivan helvetisti eikä mulla ollut fiilis että oon sairas. Sitten tämäkin ketju alkoi elämään omaa elämäänsä niinkuin näillä on tapana. Mutta ens kerralla mun ei tartte kysellä että makaanko sohvalla vaiko en. Ja paskat tää mikään jälkitauti ole, oon vaan taas imassu itelleni uuden viruksen.

viedään tämä sairaskertomus nyt sitten loppuun asti:

taas kävin lääkärillä joka oli aivan mahtava tyyppi ja vahva veikkaus on nyt että mulla on joku virus mikä aiheuttaa huimia sykkeitä, muita oireita kun ei oikeesti ole (ei kuumetta, ei flunssaa, ei mitään). Sydän on terve poislukien sen että ottaa kierroksia, mitään sivuääniä ei ole, verinäytteistä tuskin tulee näkyyn mitään 99% varmuudella. Ehkä saan kutsun ultraan, kardiologi heittää noppaa luettuaan mun keissin. Eli ennuste on erinomainen.

Nyt vaan sit pötköttelyä himassa 7 päivää ja uusi yritys pööräilyn kanssa ens viikolla. On nää taudit kyllä mystisiä.

Kai tästäkin ketjusta oli jollekkin iloa.

-----

Lisää avautumista. Miksi mä edes alkujen alkuaan kyselin täällä tästä? Koska täällä ovat ne harrastajat joilla on tietoa pyöräilystä lajina ja täällä asuu se tietotaito. Ainahan mä voin soittaa mun sohvaperuna kavereille ja selittää ton saman jutun. Ainoa vaan että niillä ei ole mitään havaintoa mistään pyöräilyyn tai mihinkään liikuntaan liittyvästä liittyvästä ja saan kommentteja "aha" "jaa" "okei" "vai niin" "jaa että mäkeä ajoit ja syke on korkee, noh kyllähän se sykettä nostaa kun se on mäki, raskasta hommaa juu nou."

Markku Silvenius
16.02.2011, 16.50
Tupen kanssa samaa mieltä. Ei tällaisia asioita oikein täällä kannattaisi arvuutella. Hajonta on niin hirveä. Olet joko täynnä staattista sähköä tai sydän prakaa. Siihen väliin on hyvä arvailla 100 eri vaihtoehtoa..

Täysin lääkärin ja sinun välinen asia.

PHI
16.02.2011, 16.52
Nyt vaan parantelet itsesi kaikessa rauhassa Polla. Vaikkakin tärkeä sellainen, niin pyöräily on vaan harrastus. Terveyden kanssa ei kuitenkaan ole leikkimistä. Jos yhtään lohduttaa, niin mulla oli pari vuotta sitten varhaiskeväällä 6 viikon totaalitauko treenamisesta käsileikkauksen takia. Ensin otti pattiin huolella, mutta sitten tajusin että v...tus ei auta yhtään mitään ja otin pakkolevon ihan positiivisella asenteella. Näitä nyt vaan sattuu eikä niille voi mitään.

Prinsessa
16.02.2011, 19.11
Nyt vaan parantelet itsesi kaikessa rauhassa Polla. Vaikkakin tärkeä sellainen, niin pyöräily on vaan harrastus. Terveyden kanssa ei kuitenkaan ole leikkimistä. Jos yhtään lohduttaa, niin mulla oli pari vuotta sitten varhaiskeväällä 6 viikon totaalitauko treenamisesta käsileikkauksen takia. Ensin otti pattiin huolella, mutta sitten tajusin että v...tus ei auta yhtään mitään ja otin pakkolevon ihan positiivisella asenteella. Näitä nyt vaan sattuu eikä niille voi mitään.

Amen.

Neuvoa varmasti saa kysyä. Eiköhän ne täällä pyörivät supertietäjätkin ole joskus olleet samassa ns. lähtötilanteessa aikoinaan. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja siitä mun mielestä on tällä (ja muilla oikeasti järkevillä :eek:) keskustelupalstoilla kyse.

plr
16.02.2011, 19.20
PHI:llä on oikea asenne. Kun joutuu sairauden takia lepoon, kannattaa keskittää ajatukset johonkin positiiviseen kunnes on taas terve. Nytkin voi kirjoitella tänne palstalle sängystä, kun voi oikein luvan kanssa olla treenaamatta. :D

ellmeri
16.02.2011, 19.23
Itseä tällaisissa tai vastaavissa keskusteluketjuissa hämmästyttää suuresti, yllä mainitun lisäksi, nimimerkkien käsittämättömän suuri tarve jakaa "asiantuntevia" neuvoja aisoissa joista heillä ei ole mitään käsitystä. Onhan sitä mukava neuvoa ja ohjeistaa, varsinkin kun ei tarvi kantaa mitään vastuuta antamistaan ohjeista.

Kait täällä jonkinlaista käsitystä ja kokemusta samanlaisista oireista,täällä ja tässä topicissa kysyjää neuvottu "oikeelle"lääkärille,eli sellaista lähimmäisen tukea vaan :rolleyes: lähimmäisen kuuntelua ja välittämistä.:D

Vastuu on lukialla ja ehkä häntä ensimmäistä kertaa hoitaneella virkamiehellä.

Ohiampuja
16.02.2011, 21.42
Kait täällä jonkinlaista käsitystä ja kokemusta samanlaisista oireista,täällä ja tässä topicissa kysyjää neuvottu "oikeelle"lääkärille,eli sellaista lähimmäisen tukea vaan :rolleyes: lähimmäisen kuuntelua ja välittämistä.:D
Tästä samasta jutusta on puhuttu ennenkin ja taisin vastailla viimeksikin samanlailla.

Eli vaikka joku täällä kyselee neuvoja terveysjuttuihin, niin ei se lääkärin korviketta välttämättä tarkoita. Näitä muiden pyöräilijöiden kokemuksia voi keräillä siihen lääkärinlausunnon rinnalle.

Esim Ruismoottorin vikalista -ketjussa diabetes-potilaat ovat kertoilleet kokemuksia kuinka hanskata pitkä maantielenkki. Tavalliselta liikuntaa harrastamattomalta lekurilta tai hoitsulta on turha kysellä kuinka kannattaisi hoitaa piikitys ja syöminen esim pitkällä Pirkalla. Nehän taivastelee ihmeissään, että miksi ihmeessä polkupyörällä pitää ajaa 200 km. :rolleyes:

Uskon että muilta diabetes-pyöräilijöiltä tulee kokemukseen perustuvia vinkkejä joista voi olla kovinkin apua.

Onhan näitä muitakin hyviä ja rakentavia ketjuja, käsien puutumisesta, polvivikaisen pyöräilystä yms...

Polla
17.02.2011, 00.04
Nyt vaan parantelet itsesi kaikessa rauhassa Polla. Vaikkakin tärkeä sellainen, niin pyöräily on vaan harrastus. Terveyden kanssa ei kuitenkaan ole leikkimistä.

Tää on taas näitä oppitunteja mitkä pitää sisäistää. Mä olin jo asettanut itelleni tavoitteet tälle kaudelle ja nyt alkaa näyttää siltä että ne saa unohtaa alkukauden osalta. Julmaa kattoa sitä treeni ohjelmaa ja sitten sitä toteutuneet treenit exeliä, alkaa ahdistaan ja ehkä vähän suhteellisuuden taju hävii jonnekkin. Lisenssikin kolahti postiluukusta kivasti. Mut aina voi onneks mennä hepo 25:seen huohottaan huhtikuussa :)

Mä en tykkään tykkää näistä foorumin "wittu ku oot tyhmä! eiks sul oo aivoja!" huutelijoista, mulla palaa käämit tosi nopeesti, mut se pitää vaan näemmä hyväksy että hyvien tyyppien seassa on aina näitä apinoita.

Mut kiitos kaikille hyville tyypeille :) Teidän takia täällä on niin kiva lukee noita topiceja kun siellä on muutakin kun pelkkää rölliä joukossa.

Ski
17.02.2011, 12.49
Positiivisesti vaan vaikka mikä ois, kyllä varmaan kyrsi Palanderiakin ku julkisuuden henkilönä vielä terveys krakaa ja pitäs aina voittaa kaikki kisat. Ja töissä vielä nuissa hommissa....

Risto Koivunen
17.02.2011, 14.13
Mä olin jo asettanut itelleni tavoitteet tälle kaudelle ja nyt alkaa näyttää siltä että ne saa unohtaa alkukauden osalta. Julmaa kattoa sitä treeni ohjelmaa ja sitten sitä toteutuneet treenit exeliä, alkaa ahdistaan ja ehkä vähän suhteellisuuden taju hävii jonnekkin.

Jaksamisia sinne päin!

Kuullostaa aika turhauttavalta tuollainen. :(

hannupulkkinen
17.02.2011, 16.23
Tupen kanssa samaa mieltä. Ei tällaisia asioita oikein täällä kannattaisi arvuutella. Hajonta on niin hirveä. Olet joko täynnä staattista sähköä tai sydän prakaa. Siihen väliin on hyvä arvailla 100 eri vaihtoehtoa..

Täysin lääkärin ja sinun välinen asia.
Onkos Markku ja Tupe koskaan kuulleet sellaisesta käsitteestä kuin vertaistuki?

Yksi syy, miksi urheilijoilla pitäisi olla valmentaja on se, että yksin ei voi asioita oikein pähkäillä. Valmentajan tulee myös pitää päänsä ja valmennettavan pää kylmänä. Yksin harjoittelijalla pitää olla kosolti kokemusta ja malttia, että ei menisi mukaan oman pään sisältä tulevaan hypetykseen. Jos menestyy hyvin niin helposti alkaa treenata liikaa ja jos menestyy huonosti tai ei oikein kulje niin sitten taas voi yrittää tehdä enemmän ja kierre on valmis.
Sairastumisessa ja sairastamisessa on vähän sama asia. Kun sairastuu niin ei malta sairastaa terveeksi asti tai jos malttaa niin yrittää sitten ottaa kiinni menettämänsä treenit ja taas sairastuu.
Valmetaja tai mentori voi sitten pitää jalat maassa ja sanoa kuinka tulee toimia.

Jos valmentajaa ei ole niin täällä kyllä voi kysellä mielipiteitä ja kokeneet foorumilaiset antavat mielellään neuvoja ja ovat tukena.
Vastuu on sitten lukijalla miten näihin neuvoihin suhtautuu.
Pollan tapauksessa en löytänyt yhtään vastuuntunnotonta neuvoa.
Kaikki asialliset kommentit liittyivät juuri tuohon lepäämiseen ja lääkäriin menoon tai sitten kerrottiin omista kokemuksista.
Tällaista kutsutaan vertaistueksi.

VPR
18.02.2011, 01.04
Uusiks vaan ja paremmalle lääkärille.

Tupe
18.02.2011, 10.20
Mä en jaksa edes ottaa itteeni tupen kommentista, aivan sama. Mutta oot urpo. --

Vaan otitpa kummiskin.. :)

Tarkoitukseni ei ollut vähätellä vitutustasi. Se on varmasti kovaa, kun ei pääse treenaamaan, vaikka tahtoisi. Itseänikin vituttaisi.

Minua alkoi ottaa pattiin, kun olen ihmetellyt jo pitkään näitä "Mikä tauti mulla on?"-tyyppisiä ketjuja. Myönnettävä on, ettei tämä ketju ollut pahimmasta päästä.

Onkos Markku ja Tupe koskaan kuulleet sellaisesta käsitteestä kuin vertaistuki? --

En miellä vertaistueksi itsevarmasti esitettyjä diagnoosiehdotuksia, joita tässä ja muissa vastaavissa ketjuissa on esitetty pilvin pimein. Diagnoosien arvailijoiden taustoista, kun ei tiedä. Niiden luotettavuus on minusta aika olematon.

Sen sijaan kannustus ja treenivinkit ovat mitä parhainta vertaistukea. Niitä onkin näkynyt paljon. Mikä on hieno juttu ja siitä on toivottavasti ollut apua niin Pollalle kuin muillekin.

Nalho
18.02.2011, 10.28
Näissä terveysjutuissa niin kuin kaikissa muissakin kannattaa pitää mielessä se vanha sananlasku: "Markan suutari voi tehdä kympin vahingon".

Tauno
18.02.2011, 10.47
Näissä terveysjutuissa niin kuin kaikissa muissakin kannattaa pitää mielessä se vanha sananlasku: "Markan suutari voi tehdä kympin vahingon".Tämä taitaa koskea lääkäreitäkin :D. Karkkilassakin oli pitkään valelääkäri hieman pienemmällä liksalla, mutta loppujen lopuksi todettiin, että eivät hänen diagnoosinsa olleet sen huonompia kuin muidenkaan lääkäreiden.

timppa_234
18.02.2011, 11.17
Keskimääräinen yleislääkäri tunnistaa suunnilleen flunssan ja korvatulehduksen kun se saa harjoittelukappaleita joka viikko. Keskimääräinen työterveyslääkäri osaa kirjoittaa saikkutodistuksen.

Tauno
18.02.2011, 11.30
Joo, kerran muljahti nilkka suunnistushommissa, turposi ja oli lievää verenpurkausta. Perhe patisti lääkäriin, jossa alkoivat valmistella jalkaan kipsiä :eek:

Oli pakko kyllä ns. lähteä karkuun ja turvautua itsehoitoon.

HeliT
18.02.2011, 11.59
Keskimääräinen yleislääkäri tunnistaa suunnilleen flunssan ja korvatulehduksen kun se saa harjoittelukappaleita joka viikko. Keskimääräinen työterveyslääkäri osaa kirjoittaa saikkutodistuksen.
Tuo taitaa olla ikävä kyllä totta: buranaa, lihasrelaksanttia, antibioottia ja saikkua. Onneksi poikkeuksiakin on kuten kaikilla aloilla. Riittävän monen virhediagnoosin jälkeen mietin kyllä tarkasti, kenen katsastettavaksi menen ja ketä uskon.

ellmeri
18.02.2011, 12.19
Minua alkoi ottaa pattiin, kun olen ihmetellyt jo pitkään näitä "Mikä tauti mulla on?"-tyyppisiä ketjuja. Myönnettävä on, ettei tämä ketju ollut pahimmasta päästä.

Diagnoosien arvailijoiden taustoista, kun ei tiedä. Niiden luotettavuus on minusta aika olematon.

Sen sijaan kannustus ja treenivinkit ovat mitä parhainta vertaistukea. Niitä onkin näkynyt paljon. Mikä on hieno juttu ja siitä on toivottavasti ollut apua niin Pollalle kuin muillekin.

Mistäs tiedät mitä lääkäreitä täällä OIKEESTI on !!:rolleyes:

Kannustus ja treenivinkeistä varmaan monilla :rolleyes: kaikenlaista käsitystä,pitääkö olla liikuntatieteiden maisteri tai ministeri jos treenivinkkejä nyt esimerkiksi antaa vai käviskö personaltreiner/kuntovalmentaja tai peräti oppimaton ikiliikkuja.:D

Tauno
18.02.2011, 13.29
Onhan täällä ollut joskus oikein kunnon lääketieteellistäkin keskustelua:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=34648&highlight=hevoslinimentti

Hyviä vinkkejä eikä kukaan kauhistellut mitään :D

Polla
21.02.2011, 12.57
Wau. Mulle soitti nyt joku sairaanhoitaja jostain Helsingin sairaalasta ja sano että kun papereita on pompoteltu ympäri stadia. Kyseli miksi en oo menny suoraan yksityiselle koska julkinen terveydenhuolto ei sovi kiireisille urheilijoille jotka tarttee vastauksia. Ja niillä on kuulemma törkeen pitkät jonot. Mitähän tähän nyt sitten sanos. Voi jeesus.

ellmeri
21.02.2011, 13.09
Wau. Mulle soitti nyt joku sairaanhoitaja jostain Helsingin sairaalasta ja sano että kun papereita on pompoteltu ympäri stadia. Kyseli miksi en oo menny suoraan yksityiselle koska julkinen terveydenhuolto ei sovi kiireisille urheilijoille jotka tarttee vastauksia. Ja niillä on kuulemma törkeen pitkät jonot. Mitähän tähän nyt sitten sanos. Voi jeesus.

:eek: ihanko oikeesti soittivat,olkohan niillä tullu jostain pahamieli?:D

Tossa varmaanki tuli *#¤##¤* stna mieleen,oli jonoja tai ei varmaankin julkisellapuolella rahaa vähän käytössä mutta pitäis niiden kumminkin asiakas tosissaan ottaa ja kuulustella mitä tässä podetaan eikä ensix liimata laastaria otsaa ja nosta kädet pystyyn ja yskäise parikertaa niin kuin mulle on käynyt,itse olen huomannut että paras sijoitus on itseensä laittaa ja käyttää asiantuntia lääkäreitä.

Voimia taistelussa omanterveyden puolesta,byrokratiaa vastaan.:cool:

Polla
21.02.2011, 13.15
Tuli itseasiassa mieleen että olisko sillä hoitajalla ollu kytköksiä johonkin klinikkaan, ihan kuin ois myyntipuhetta pitäny. Sitten kun kerroin että oon opiskelija ja että mulla ei oo varaa mennä niin "..... aijaa, no katotaan josko saatais sut nopeesti, soitellaan..."

Pitääpä soittaa siskolle ja kertoa ihan että julkisella puolella suositellaan yksityiseen menemistä :D josko sitä valuuttaa alkais heltiamään.

ellmeri
21.02.2011, 13.24
Näyttäis että ne meinaa alkaa hoitamaan sua ihan oikeesti..sulla vähän ikää ja varma veronmaksaja joka on huolestunut terveydestään.

Jenkkakahva
21.02.2011, 13.32
Tuli itseasiassa mieleen että olisko sillä hoitajalla ollu kytköksiä johonkin klinikkaan.....

Tää on käsittääkseni ihan yleinen ja hyväksytty tilanne ainakin lääkärien osalta. Aikalailla samoja nimiä lukee lääkäriaseman ja keskussairaalan ovissa.

Polla
21.02.2011, 13.32
Näyttäis että ne meinaa alkaa hoitamaan sua ihan oikeesti..sulla vähän ikää ja varma veronmaksaja joka on huolestunut terveydestään.

No sen näkee soittelevatko vai eivät. Kaikki uskottavuus tästä systeemistä on kyl menny.

Keskiviikkona kun alkaa ajeleen hissukseen ja viikon päästä lisää tehoja niin siinä sen sit näkee missä mennään.

Nalho
21.02.2011, 13.59
No sen näkee soittelevatko vai eivät. Kaikki uskottavuus tästä systeemistä on kyl menny.

Keskiviikkona kun alkaa ajeleen hissukseen ja viikon päästä lisää tehoja niin siinä sen sit näkee missä mennään.

Kyllä siinä odotellessa voi ikävä tulla. Hoitotakuuhan sanoo jotenkin siten, että kolmessa vuorokaudessa pitäisi saada kiireettömän hoidon arviointi. Ja hoitoihin joita ei voida antaa vastaanotolla max.kolme kuukautta ja erikoissairaanhoitoon kuudessa kuukaudessa. Kun itselläni pari vuotta sitten höyläiltiin olkapäätä niin jotenkin noiden aikojen puitteissa homma hoitui. Kiireelliset jutut menevät sitten jonkin muun kaavan mukaan, siitä minulla ei ole tietoa.

rhubarb
21.02.2011, 16.47

Eikös sen noin pitäisi mennä? Päällisin puolin ei-kiireellinen tapaus joka tarvitsee mahdollisesti erikoislääkäriä joutuisi odottamaan mutta jos on jostain syystä kiire, voi mennä yksityiselle turhan odottelun sijaan.

Sitä ettei julkisella puolella ole enempää resursseja ja kaiken voitollistamista voi sitten protestoida vaikka eduskuntavaaleissa.

Polla
22.02.2011, 19.44
Sitä ettei julkisella puolella ole enempää resursseja ja kaiken voitollistamista voi sitten protestoida vaikka eduskuntavaaleissa.

Mutta kummasti niillä on silti resursseja soitteluun ja neuvojen jakamiseen puhelimessa? Eeh.

MTBwannabe
22.02.2011, 20.42
Mites Pollan yleiset tuntemukset viikon takaiseen olotilaan? Toivottavasti on tullut parannusta. Ootko muuten leposykkeitä tarkkaillut päivätasolla?

rhubarb
22.02.2011, 21.12
Mutta kummasti niillä on silti resursseja soitteluun ja neuvojen jakamiseen puhelimessa? Eeh.

Vähemmän kuin se, että potilas soittelee itse kymmeneen eri paikkaan tai suorastaan tulee paikan päälle.

Olisiko parempi jos eivät olisi soittaneet?

Polla
22.02.2011, 21.57
Olisiko parempi jos eivät olisi soittaneet?

Sisällään aivan sama että olisivatko soittaneet vai ei koska mä en tosta kostunut mitään. Eli tilanne on nolla.

Polla
22.02.2011, 22.04
Mites Pollan yleiset tuntemukset viikon takaiseen olotilaan? Toivottavasti on tullut parannusta. Ootko muuten leposykkeitä tarkkaillut päivätasolla?

Mä oon stressaantuvaa sorttia ja tää keissi laukas sen stressin. Unet on ollu mallia olen sydänleikkauksessa etc hulluuksia. Ja tää jouten olo on tää pahin. Ollut niin kylmä etten oikeen oo nähny pointtia lähteä kävelyllekkään koti - alepa - koti väliä kauemmas. Varmaan kun pääsee taas ajaan niin helpottaa, se kun on niin meditiivistä ja rentouttavaa puuhaa kunhan nyt muistan viikon ajella ihan hissukseen, semmosta rentouttavaa settiä.

En oo kyylänny sykkeitä just ton stressin takia vaan ajettelin että kun alan ajaan niin kattelen siinä sitten niitä. Mitään raskasta en oo tehny eli tilanne stabiili

Risto Koivunen
22.02.2011, 23.28
Ikävä yhdistelmä tuollainen stressi ja pakollinen liikunnan rajoittaminen.

Reipas liikunta kun ihan konkreettisesti auttaa alentamaan stressitasoa, koska silloin elimistöstä poistuu stressihormoneja. Itsekin monta kertaa tullut koettua kuinka parin tunnin reipas pyörälenkki auttaa lievittämään stressiä, ärtymystä tai pahaa oloa; jollei kokonaan poistu niin aikakin lievenee siedettävälle tasolle. Asia erikseen on sitten se kuinka helppoa itse kullekin on lähteä stressantuneena lenkille (siis silloin kun ei ole mitään elimellistä estettä).

Se puoli noissa stressihormoneissa on, että ne saattavat saada lenkin alkuun kammet pyörimään normaalia reippaammin. Viime kuussa kun tuli kerran lähdettyä ärtyneenä ajamaan, niin pyörä tuntui alkuun melkein lentävän alla, sen verran vaivattomasti sujui reipas polkeminen stressihormonien alla. Olo ja meno tosin palautuivat normaaliksi parinkymmenen minuutin jälkeen.

Ja tuo syketason tarkkaileminen voi tosiaan olla hieman hankalaa, kun stressi tuppaa nostamaan leposykettä huomattavasti.

Jaksamisia!

Polla
23.02.2011, 22.12
Huh huijaa, tässa äsken vähän pyörittelin menemään. Laitoin sykemittarin käyntiin kun seisoin pyörän vieressä niin syke oli 120, vähän oli jännitystä ilmassa.

Mut hyvinhän se meni :)1 h 30 min pyöritystä ja tehoalue 2:lla tuli ajettua 60 % treenistä ja jäi hyvä mieli. T5:lla ei tullu edes käytyä ja hyvä niin. Keskisyke 120.

Samalla tuli ladattua ne viime viikon surulliset ajelut töihin ja takaisin. Hurjaa dataa, 80% tuli oltua T5:llä mennessä ja tullessa 63% :o Samoin yksi radalla ajettu treeni 59 min, 74% T5. Ilmanko oli vähän huono happi vaikka vauhtia oli vaan sen 30km/h

Aika villi virus ollut siis, toivottavasti ei iske muihin foorumilaisiin.

MTBwannabe
23.02.2011, 23.23
Huh huijaa, tässa äsken vähän pyörittelin menemään. Laitoin sykemittarin käyntiin kun seisoin pyörän vieressä niin syke oli 120, vähän oli jännitystä ilmassa.

Sulla ollut kunnon jännitys päällä asian suhteen :D

Polla
25.02.2011, 15.41
Pääsinkin sydämmen ultraan tänään jonkun peruttua aikansa. Sydäntautien erikoislääkäri tutki todella tarkkaan läpät, mittas virtaukset yms. kaiken mahdollisen, oli sitä mieltä että se oli lievä sydänlihaksen tulehdus joka tolla levolla katosi. Mutta toi lääkäri taitaa olla tekemässä jotakin tutkimusta koska antoi ajan rasitustesteihin ja verikoikeisiin kolmen kuukauden päähän, muuta syytä en keksi täysin terveen syynäämiseeen :seko: Sekä kyseli mitä kummallisimpia kysymyksiä kuten oonko käytttänyt urheiluravinteita ja oonko laihduttanut ja paljon on paino tippunu puolen vuoden sisällä (kehotti lopettamaan laihduttamisen koska seuraavaks lähtee lihakset vaikka mä painan kuin synti :seko:) Mutta siistiä sinällään, varmaan saan itelleni tosta jotain dataa mistä on jotain hyötyä. Terveydenhuolto yllätti nyt kyllä täysin, jee jee.

rhubarb
25.02.2011, 15.49
No hyvä että selvisi jotain (ja että maltoit levätä)! Seurantatutkimus on varmasti ihan hyvä idea muutenkin, saat suht' halvan rasitustestin kaupanpäälle?

Painon pudotuksessa taitaa päteä se sääntö että aktiiviurheilijalla ei saisi tippua juuri enempää kuin kilo/viikko ettei hävikki ole lihaksistosta vaan rasvasta. Tietty hieman voi kompensoida pitämällä proteiinitason tarpeeksi korkealla, ainakin jos harjoitukset eivät venähdä kovin pitkiksi.

ellmeri
25.02.2011, 15.50
Pääsinkin sydämmen ultraan tänään jonkun peruttua aikansa. Sydäntautien erikoislääkäri tutki todella tarkkaan läpät, mittas virtaukset yms. kaiken mahdollisen, oli sitä mieltä että se oli lievä sydänlihaksen tulehdus joka tolla levolla katosi. Mutta toi lääkäri taitaa olla tekemässä jotakin tutkimusta koska antoi ajan rasitustesteihin ja verikoikeisiin kolmen kuukauden päähän, muuta syytä en keksi täysin terveen syynäämiseeen :seko: Sekä kyseli mitä kummallisimpia kysymyksiä kuten oonko käytttänyt urheiluravinteita ja oonko laihduttanut ja paljon on paino tippunu puolen vuoden sisällä (kehotti lopettamaan laihduttamisen koska seuraavaks lähtee lihakset vaikka mä painan kuin synti :seko:) Mutta siistiä sinällään, varmaan saan itelleni tosta jotain dataa mistä on jotain hyötyä. Terveydenhuolto yllätti nyt kyllä täysin, jee jee.

Hienoa jee!!;) hyviä kysymyksiä,ei kannata todellakaan laihduttaa sillä keväällä kun kilsat taittuu niin ei sitä pysty edes syömään niinpaljoo qu on kulutus,tämmönen äijä qu mää niin 7-8kg tippuu keväisin.

Polla
25.02.2011, 16.08
Painon pudotuksessa taitaa päteä se sääntö että aktiiviurheilijalla ei saisi tippua juuri enempää kuin kilo/viikko ettei hävikki ole lihaksistosta vaan rasvasta. Tietty hieman voi kompensoida pitämällä proteiinitason tarpeeksi korkealla, ainakin jos harjoitukset eivät venähdä kovin pitkiksi.

Niin siis rasvaa oon tässä poltellu ja omasta mielestäni sitä olis poltettavana 3 kg mutta lääkäri oli sitä mieltä että ei ole mitään mistä polttaa, seuraavaks lähtis lihakset.

Mut keväthän ton sitten näyttää tippuuko vaiko ei.

mutta miten hemmetissä 159 cm emma pooley painaa 50 kg, minä taas 161 cm ja 63 kg.

pyörän ja mun yhteispaino on 70,8 kg mikä taitaa olla aika paljon?

rhubarb
25.02.2011, 16.28
Niin siis rasvaa oon tässä poltellu ja omasta mielestäni sitä olis poltettavana 3 kg mutta lääkäri oli sitä mieltä että ei ole mitään mistä polttaa, seuraavaks lähtis lihakset.

mutta miten hemmetissä 159 cm emma pooley painaa 50 kg, minä taas 161 cm ja 63 kg.

Pooley on älyttömän laiha ja saattaapa jopa kärsiä luukadosta kuten jotkut muutkin proffat.

Ei lääkäri varmaan tarkoittanut sitä että ei ole ollenkaan ylimääräistä vaan että sitä on sen verran vähän että sitä on vaikeaa/kannattamatonta nimenomaisesti laihduttaa pois. Sen sijaan että olisit ensi viikolla 3kg kevyempi, tähtää siihen esim. 5 viikon päästä.

Menee vähän painonhallinan puolelle jo mutta hitaassa tiputuksessa on toki se henkinen puoli hankalampi kun sitä tippumista ei samalla tavalla näe (varsinkin painon saattaessa helposti heitellä puolikin kiloa päivittäin). Trendi on kuitenkin tärkein.

Mullakin on nyt paino tippunut aika roimaa tahtia, tuumin että 72kg kohdalla rupean hidastamaan tuohon 1kg/vko tahtiin tai jopa alle…silläkin sitten ehtii vielä sinne 68kg paikkeille johon olen kesäksi tähtäillyt.

Polla
25.02.2011, 17.03
Pooley on älyttömän laiha ja saattaapa jopa kärsiä luukadosta kuten jotkut muutkin proffat.

Mullakin on nyt paino tippunut aika roimaa tahtia, tuumin että 72kg kohdalla rupean hidastamaan tuohon 1kg/vko tahtiin tai jopa alle…silläkin sitten ehtii vielä sinne 68kg paikkeille johon olen kesäksi tähtäillyt.

noh, pitää vaan jatkaa tota turhat hiilarit pois linjaa vaikka tuntuu kyl että ei auta :D pikkuhiljaa varmaan.

Onnea sinne suunnalle onnistuneista pudotuksista!

ellmeri
25.02.2011, 17.31
noh, pitää vaan jatkaa tota turhat hiilarit pois linjaa vaikka tuntuu kyl että ei auta :D pikkuhiljaa varmaan.

Turhat hiilarit on helppo karsia,lenkin jälkeen oikeeta ravintoa ja laadukasta palautusjuomaa..;) maitoa jne...

Kunnon protskuja naamaan niin ei lihaksesta lähde paino,painokin pienikokoisilla paljon tosta lihasmassasta kiinni,sieltä ei kannata lähtee polttamaan sillä kohta taas ei kulje ja ei jaksa.

Henuz
26.02.2011, 11.50
Pääsinkin sydämmen ultraan tänään jonkun peruttua aikansa. Sydäntautien erikoislääkäri tutki todella tarkkaan läpät, mittas virtaukset yms. kaiken mahdollisen, oli sitä mieltä että se oli lievä sydänlihaksen tulehdus joka tolla levolla katosi. Mutta toi lääkäri taitaa olla tekemässä jotakin tutkimusta koska antoi ajan rasitustesteihin ja verikoikeisiin kolmen kuukauden päähän, muuta syytä en keksi täysin terveen syynäämiseeen :seko:

Kokonaiskäsityksen saamiseksi lienee tarpeen kysellä muutakin kuin että onks kaikki ok. Kun ultralla tutkitaan, niin siinä mitataan ja katsotaan kaikki mahdollinen melko tarkkaan, ettei jää jotain huomaamatta. Verikokeella voidaan mitata jotain sydämen rasitusarvoja ja rasituskokeella tietty toimivuutta rasituksessa. Molemmat aika lailla normaalikäytäntöä. Itse oon käyny ultrassa puolen vuoden sisään 4 kertaa ja verikokeissa vielä enempi.

Teemu Kalvas
26.02.2011, 23.26

Sen lisäksi että Pooley on alipainoinen, toiset nyt vain on kapeampirakenteisia kuin toiset. Nimim. 183 cm 65 kg elämäni läskeimmässä kunnossa.

Pyöräpummi
27.02.2011, 05.12

pyörän ja mun yhteispaino on 70,8 kg mikä taitaa olla aika paljon?

Tosiasiassa suurella osalla naispyöräilijöistä on ongelmia hormonitasapainon kanssa, joka saattaa johtaa vakaviin ongelmiin sekä mielessä että ruumiissa.
Nainen tarvitsee riittävän määrän rasvaa pysyäkseen terveenä.

Pyöräilyhän sopii naisille, muttei minkäänlainen kilpailu jossa on vähänkään mäkiä. Tehopainosuhde on se joka useasti silloin ratkaisee. Voittaja on se jonka rasvaprosentti on epänormaalin alhaalla. Siis naisella jolla on hyvin mahdollisesti orastava sairaus.

Näitä ei vaan kerrota aivan jokapäivän lehdessä koska asia on poliittisesti epäkorrekti. Eihän nainen voi suoriutua huonommin kuin mies, eihän?
Kuitenkin tämä asia on tullut useasti esille.

Tässä tapauksessa luulen että lääkärisi on ollut hyvinkin oikeassa.

Kestävyyslajeista uinnissa ei ole rasvaprosentilla huonontavaa merkitystä.
Päinvastoin "kellukkeidensa" ansioista nainen ui pitkiä matkoja paremmassa asennossa kuin mies. Kuitenkin miehillä on muita etuja kuten suuret jalkaterät ja voimakas ylävartalo.

Polla
27.02.2011, 14.50
Tosiasiassa suurella osalla naispyöräilijöistä on ongelmia hormonitasapainon kanssa, joka saattaa johtaa vakaviin ongelmiin sekä mielessä että ruumiissa.
Nainen tarvitsee riittävän määrän rasvaa pysyäkseen terveenä.

Tämä koko paino asia on ihan hirveän hankala. Muotilehdet, media ja puolet maapallosta kun ajattelee että nainen on hyvännäköinen, terve ja oikean painoinen kun näyttää tältä:

http://img.metro.co.uk/i/pix/2009/04/naumoskaSP_450x350.jpg

Siinä onkin sitten miettimistä kun peiliin katsoo. Ja etenkin jos nyt sattuu urheilemaan niin välittömästi mieleen juolahtaa josko tulokset paranevat tipauttamalla pari kiloa.

Olet ihan oikeassa tuossa mitä tulee mäkien ajamiseen, peruskuntoinen mies saattaa pystyä yhden mäen ajamaan silkalla voimalla huomattavasti paremmin kuin minä joka sitä osa-aluetta yritän parantaa jatkuvasti. Mutta naisten ja miesten suoritukset eivät ole keskenään verrattavissa vaikka niitä kokoajan verrataankin ja tullaan siihen tulokseen että nainen on heikompi. It's a man's world?

Ohiampuja
27.02.2011, 18.12
Mutta naisten ja miesten suoritukset eivät ole keskenään verrattavissa vaikka niitä kokoajan verrataankin...
Minä käsitin Pummin kirjoituksen niin, että naisten keskenkin se epäterveen laihin pärjää parhaiten ja siten kannustaa liialliseen laihdutukseen.

Mutta jos tämä on ongelma, niin voisiko siihen laatia jonkun "alarajan" mallia miesten mäkihyppy? Esim minimi BMI?

Polla
27.02.2011, 19.04
Minä käsitin Pummin kirjoituksen niin, että naisten keskenkin se epäterveen laihin pärjää parhaiten ja siten kannustaa liialliseen laihdutukseen.

Mutta jos tämä on ongelma, niin voisiko siihen laatia jonkun "alarajan" mallia miesten mäkihyppy? Esim minimi BMI?

Ei huono idea. Mutta se mihin mä tartuin oli tämä lause: "Eihän nainen voi suoriutua huonommin kuin mies, eihän?" Mun mielestä kun naisten ja miesten suorituksia ei voi verrata.

ellmeri
27.02.2011, 19.12
Tämä koko paino asia on ihan hirveän hankala. Muotilehdet, media ja puolet maapallosta kun ajattelee että nainen on hyvännäköinen, terve ja oikean painoinen kun näyttää tältä:

http://img.metro.co.uk/i/pix/2009/04/naumoskaSP_450x350.jpg

Tuollaiset naiset laitettiin ennen lääkärille tutkittavax :eek:.
Nyt ne laitetaan lehtiin ja tehdään missejä....

Tollanen jos olis mullakin ollu ennen sängyssä niin muuta ei olis kouraan jäänny qu olkia patjasta.;)

Pyöräpummi
27.02.2011, 20.24
Anorexia nervosa esiinty aivan samalla tavalla kehitysmaissakin kuin kehittyneissäkin. Kyllä se on naisten oma juttunsa. Emme me miehet sellaisia halua katsella.
Itselläni on käsitys että Anorexia nervosa on myös vahvasti narsistinen sairaus.

Meidän luojamme tms. on ollut suuri sovinisti, joka on antanut kilpailemisen vietin tärkeimmän elimen miehille eli juuri kivekset, joista tulee sitä kiveshormonia eli testosteronia. Se tekee sekä psyykkisiä että fyysisiä muutoksia ihmisessä. Tästä syystä kilpaurheilu sopii paremmin miehille kuin naisille, kuten myös sodankäynti. Eikö olekin yksinkertaista?

Polla
27.02.2011, 20.38
Anorexia nervosa esiinty aivan samalla tavalla kehitysmaissakin kuin kehittyneissäkin. Kyllä se on naisten oma juttunsa. Emme me miehet sellaisia halua katsella.

Mediassa (esim. gloria lehti) kun on myös taiteellisina johtajina naisia jotka valkkaavat mitä malleja haluavat käyttää kuvauksissaan. Sen alan normit (mallin pituus, paino, ulkonnäkö) poikkeavat räikeästi keskiarvoista ja ikävällä kyllä noi "normit" heijastelee kulttuuriin ja ihmisiin ja luo juuri näitä vääristymiä. Mä en tässä syyllistä miehiä siitä että naiset laihduttaa.

Nalho
27.02.2011, 20.41
Tuossa sitä hiihtävää Norjalaista naiskauneutta: http://www.youtube.com/watch?v=w0CFlmlrSPw
Eipä sitä noissakaan kovin tuhdisti lihaa ole.

rhubarb
27.02.2011, 20.50
Tangentiaalisesti kotimaan mäet ovat niin lyhyitä että niissä ei paino ole merkittävä tekijä.

Pyöräpummi
28.02.2011, 08.36
Mediassa (esim. gloria lehti) kun on myös taiteellisina johtajina naisia jotka valkkaavat mitä malleja haluavat käyttää kuvauksissaan. Sen alan normit (mallin pituus, paino, ulkonnäkö) poikkeavat räikeästi keskiarvoista ja ikävällä kyllä noi "normit" heijastelee kulttuuriin ja ihmisiin ja luo juuri näitä vääristymiä. Mä en tässä syyllistä miehiä siitä että naiset laihduttaa.

Minkä takia sitten naistenlehtiin ja malleiksi valkataan niitä "anorektikkoja" ei johdu siitä että kyseisen lehden naiset pitäisivät niistä vaan siitä että se myy lehteä. Heidän palkkaukselleen, uralla entenemiselle ei ole millään muulla merkitystä kuin lehden levikillä.

Useasti selitys että "se johtuu kulttuurista" on tapa peittää todelliset asiat.
Mitään asiaa ei voida korjata jos ei sitä käsitellä alastomasti kuin se on.
Kyllä anoreksia nervosa on naisen omasta psyykkeestä ja fysiologiasta lähtöisin. Sitä esiintyy yhtä hyvin kehitysmaissa joihin ei muotilehdet leviä.
Kulttuuriselitys on kuin pistäisi päänsä puskaaseen.

Polla
04.03.2011, 22.27
voi jeesus :( mä taistelen nyt paivittäin näiden sykkeiden kanssa. Sain neuvon ajella hissukseen sisätiloissa kuukauden ja vain silloin kun leposyke on aamulla normaali. Eilen oli hyvä päivä, ajoin kotona 1h 45 min keskisykkeellä 114. Lähdin tänään sitten luottavaisin mielin myllyyn ajamaan. mittari päälle ja menox. Syke nousi heti 150:een ja vauhtia oli huikeat 20 km/h, jonkun junniorin perässä jurnutin 2,8 km noilla nopeuksilla ja sykkeillä, luovutin ja lähdin himaan. leposyke näemmä 100, kävellessä hyppäs 130:een

mikä tätä kroppaa vaivaa?!? ei pitäs olla rasittunu, tänään ei tarvinnut mennä edes kouluun, duunissa kävin vain kääntymässä. Tää on niin eeppisen surullista, mulla on kaks pyörää ja mä haluisin vaan ajaa.

ellmeri
04.03.2011, 22.34
Ei kannata ajaa ihan peräkkäin!! ottaa edellä ajavasta jos silläkin on päällä,kokemusta on siitäkin.

Polla,onko kilpirauhasen kokeet otettu??

Polla
04.03.2011, 22.42
Ei kannata ajaa ihan peräkkäin!! ottaa edellä ajavasta jos silläkin on päällä,kokemusta on siitäkin.

Polla,onko kilpirauhasen kokeet otettu??

mulla on polarin cs600x, se ei ota muiden mittarien lukemia.

multa katottiin kaikki mahdolliset: tulehdusarvot normaalit, kilpirauhanen ok, hemoglobiini erinomainen, verenpaineet erinomaiset yms yms. ainoo mikä kolisutti rajoja oli huono kolesteroli. Sydän toimi normaalisti, pumppaa verta erinomaisesti, ei näkynyt ultrassa merkkejä tulehduksesta mikä viittasi siihen että tulehdus on ollut lievä ja parantunut viikon levolla.

Kai se pitää vaan ottaa päivä kerrallaan, sydän on kai ottanu itteensä tosta tulehduksesta ja välillä on huonoja päiviä ja välillä hyviä. mutta kuinkakohan kauan tätä kestää :(

ellmeri
04.03.2011, 22.47
mulla on polarin sc600x, se ei ota muiden mittarien lukemia.

multa katottiin kaikki mahdolliset: tulehdusarvot normaalit, kilpirauhanen ok,
Sydän toimi normaalisti, pumppaa verta erinomaisesti.

Kai se pitää vaan ottaa päivä kerrallaan, sydän on kai ottanu itteensä tosta tulehduksesta ja välillä on huonoja päiviä ja välillä hyviä. mutta kuinkakohan kauan tätä kestää :(

OK!:cool: ei muutaku huilaillen vaan..

rhubarb
05.03.2011, 01.09
Lepää, oikeasti. Voi olla että menee vaikka kuukausi tai kaksi mutta se on parempi kuin hukata kuusi tai kaksitoista jos liialla intoilulla onnistut herättelemään tulehduksen tai muita jälkioireita.

ussaf
05.03.2011, 18.20
Rhubarbin linjoilla, lepäämään vaan. Ehdit vielä pelastaa kesän osalta ainakin jotain jos nyt hetkeks herkeät.

Itse olin syyskesästä vähän samalaisessa limbossa kuin Polla, tosin heti oireiden alettua lopetin käytännössä ajelun tyystin. Kesken lenkin vaan hirtti kiinni vaikka aamulla oli hyvä olo, leposykkeet normaalit, nukuttukin ja niin edelleen. Kuumetta nousi varmaan jo kesken jääneen lenkin aikana kun nilkutin kotiin.

Parin päivän päästä alotin duunit ja fillaroidessani sinne olo muuttui omituiseksi. Sykkeet pilvissä ja sitä rataa. Lopulta jouduin piuhoihin asti sydänosastolle yöksi seurantaan, kun testasin positiivisen sydänlihastulehdukseen työterveydessä. Jälkeenpäin tosin selvisi, että työterveyden testi sydänlihastulehdusta indikoivalle entsyymille oli tarkempi kuin sairaalan, mutta kuitenkin. Sairaalassa mitään ei siis ns. löytynyt ja testikin näytti negatiivista jo pari tuntia TTn testin jälkeen ja myös seuraavana päivänä.

Omat tuntemuksetkaan ei kyllä vastanneet noita entsyymitestituloksia missään vaiheessa, joten en osannut tuosta keikasta missään vaiheessa vakavammin huolestua. EKGt ja muut oli koko ajan normaalit.

Kuukauden verran täyslepoa pyörätouhuista tuo lopulta otti, pari flunssaa iski vielä päälle. Jotain ulkoilua pystyi sentäs tekee ja duunit hoitamaan vasemmalla kädellä, mutta jumalauta miten viiksetti koko ajan. Vähän varovaiseksi tuo opetti. Mikä ei välttämättä ole huono homma, kun motivaatiota on ainakin toistaiseksi ollut vielä enemmän kuin kuntoa.

Tsemppiä Pollalle siis.

Polla
05.03.2011, 19.03
Rhubarbin linjoilla, lepäämään vaan. Ehdit vielä pelastaa kesän osalta ainakin jotain jos nyt hetkeks herkeät.

Olipa informatiivinen kirjoitus, kiitos :) vaikeinta tässä tilanteessa on just se että itse ei oikein hahmota sitä että viikon lepo oli näemmä liian vähän, tulee potkittua itseään perseelle kun tulee fiilis että oon laiska. Ei ole helppoa katsoa kun kaikki se duuni mitä mä tein syksyllä/talvella pyöräilyn eteen ja tähtäsin kevääseen valuu nyt viemäristä alas ihan vaan huonon tuurin takia.

irraH
05.03.2011, 19.04
voi jeesus :( mä taistelen nyt paivittäin näiden sykkeiden kanssa. Sain neuvon ajella hissukseen sisätiloissa kuukauden ja vain silloin kun leposyke on aamulla normaali. Eilen oli hyvä päivä, ajoin kotona 1h 45 min keskisykkeellä 114. Lähdin tänään sitten luottavaisin mielin myllyyn ajamaan. mittari päälle ja menox. Syke nousi heti 150:een ja vauhtia oli huikeat 20 km/h, jonkun junniorin perässä jurnutin 2,8 km noilla nopeuksilla ja sykkeillä, luovutin ja lähdin himaan. leposyke näemmä 100, kävellessä hyppäs 130:een

mikä tätä kroppaa vaivaa?!? ei pitäs olla rasittunu, tänään ei tarvinnut mennä edes kouluun, duunissa kävin vain kääntymässä. Tää on niin eeppisen surullista, mulla on kaks pyörää ja mä haluisin vaan ajaa.

Veljellä (28v.) on samoja oireita, pelkästään pyörän selkään noustessa sillä on syke reilusti yli 100 ja keskisyke parin-kolmen tunnin lenkillä voi olla 170 (lyhyellä lenkillä jopa 180). Maksimi 210-212 paikkeilla.

Henuz
05.03.2011, 19.12
...viikon lepo oli näemmä liian vähän, tulee potkittua itseään perseelle kun tulee fiilis että oon laiska. Ei ole helppoa katsoa kun kaikki se duuni mitä mä tein syksyllä/talvella pyöräilyn eteen ja tähtäsin kevääseen valuu nyt viemäristä alas ihan vaan huonon tuurin takia.

Mulla on menny nelisen kuukautta tässä toipuessa ja nyt alkaa olemaan tilanne se, että pystyy treenaamaan suht normaalisti. Viikko on todella lyhyt aika toipumiseen, liialla intoilulla pahimmillaan pitkittää toipumista ja vielä pahemmassa tapauksessa aiheuttaa pysyvää vauriota.
Kausi voi mennä osittain pilalle, mutta pystyt kuitenkin treenaamaan täysipainoisesti seuraavalla kaudella, kun maltat nyt.

Polla
05.03.2011, 19.22
Viikko on todella lyhyt aika toipumiseen, liialla intoilulla pahimmillaan pitkittää toipumista ja vielä pahemmassa tapauksessa aiheuttaa pysyvää vauriota.

viikon levon jälkeen veriarvot olivat erinomaiset, sydämmessä ei näkynyt mitään, lääkäri näytti vihreää valoa treenaamisen aloittamiselle omien fiiliksien mukaan, itestä tuntu hyvälle.... :seko: noh, ei tunnu enää hyvälle.

ussaf
05.03.2011, 19.35
Olipa informatiivinen kirjoitus, kiitos :) vaikeinta tässä tilanteessa on just se että itse ei oikein hahmota sitä että viikon lepo oli näemmä liian vähän, tulee potkittua itseään perseelle kun tulee fiilis että oon laiska. Ei ole helppoa katsoa kun kaikki se duuni mitä mä tein syksyllä/talvella pyöräilyn eteen ja tähtäsin kevääseen valuu nyt viemäristä alas ihan vaan huonon tuurin takia.

Mukava kuulla.

En ole mikään treenihommien huippuasiantuntija - kaukana siitä eli aloittelija ja kantapään kautta itseoppinut - mutta rohkenenpa epäillä tuota, että kaikki menee nyt viemäriin. :)

Toki just nyt liki kuuluukin olla tuollainen fiilis. Mutta jos olet esim. pohjia tehnyt, niin eikai ne pidemmällä aikavälillä aikaansaamasi fysiologiset muutokset sentään hetkessä tyystin katoa vaikka lommo tuleekin. Terävyys ja yläpään suorituskyky varmasti kärsii ja muutenkin tulee vähän takapakkia. Mutta jos et ole kilpahiihtäjä, niin kannattaa varmaan keskittyä pelastamaan se mikä on pelastettavissa, eikä stressata ylimääräistä maaliskuun alun menetetyllä tikillä. Flunssia tulee ja menee kaikilla.

Viikon lepo on liian lyhyt, jos kehon vastaukset on tuollaisia. Ei siinä sen kummempaa, vaikka asia voi ollakin vaikea hyväksyä. Se mitä itse pyrkisin välttämään on kierre, jossa tyyliin joka (toinen) päivä vähän kokeilee, että josko sitä nyt jo pystyis.

Meinasin kirjoittaa tuohon aiempaan viestiin, että kävi itsellenikin huono tuuri. Ehkä. Vähemmän toiveikas johtopäätös on kuitenkin se, että kokonaiskuormituksen arviointi meni pieleen ja pidemmältä ajalta. Tuli tosiaan missattua ton sekoilun myötä tasan ne kaks harrastekisaa, jotka aioin viime vuonna ajaa.

Polla
05.03.2011, 19.56
Meinasin kirjoittaa tuohon aiempaan viestiin, että kävi itsellenikin huono tuuri. Ehkä. Vähemmän toiveikas johtopäätös on kuitenkin se, että kokonaiskuormituksen arviointi meni pieleen ja pidemmältä ajalta. Tuli tosiaan missattua ton sekoilun myötä tasan ne kaks harrastekisaa, jotka aioin viime vuonna ajaa.

Mulla lääkäri veikkas sitä että viimeisin flunssa virus on ollut semmoista merkkiä että on mennyt suoraan sydämmeen, niitäkin kun on ja ne iskee jostain syystä urheilijoille. Liikaa en ole päässyt treenaamaan, koko helmikuu meni aika persiilleen jatkuvien flunssien takia. Aloin jo miettiä että voisko tää olla ylikuntoa, siinä kun oireet on niin samanlaisia mutta vilkaisu exeliin poisti kyllä sen epäilyn ja se että tämä alkoi viimeisen sairastamisen jälkeen ja treenejä oli tosi vähän siihen nähden mitä vedettiin joulukuussa.

Mun piti aloittaa kisakausi huhtikuussa mutta näillä mennään nyt, en tiedä miten pitkään menee että tän lommon saa paikattua. Noh, syksyllä sit viimeistään cyclocrossia verenmaku suussa :D

Paska nakki ollut kyllä sullakin, mutta kai näistä aina jotain uutta oppii :( Mutta häntä pystyssä kohti uutta kesää :o

PHI
06.03.2011, 00.58
... valuu nyt viemäristä alas ihan vaan huonon tuurin takia.

Sellaista elämä vaan joskus on. Been there, done that. Nyt lepoa vaan kunnolla Polla. Unohda pyöräily totaalisesti ja tee jotain aivan muuta. Jotain sellaista mistä tykkäät, mutta mihin ei aika ole riittänyt pyöräilyn takia. Sinun ei tarvitse todellakaan potea huonoa omatuntoa treenaamattomuudesta, koska syy ei ole haluttomuudestasi treenata. Tämä on tärkeä ero tajuta.

Ihminen on psykofyysinen olento. Viivästytät paranemistasi, jos koko ajan harmittelet tilannetta, jolloin ongelmat paisuvat helposti omassa päässä järjettömiin mittasuhteisiin. Syntynyt stressitaso nostaa jo sinällään sykelukemiasi, joista hermostut taas lisää, jolloin sykkeet nousevat lisää, jolloin hermostut taas lisää jne.jne. Negatiivinen, itseään ruokkiva kierre on valmis. Toisaalta kun taas lepäät hyvällä mielellä, paraneminenkin on varmasti nopeampaa. Koeta ymmärtää tämä.

Jos yhtään helpottaa, niin ajattelepa joitain huonotuurisia proffia, jotka ovat harjoitelleet hullun lailla tärkeitä kisoja varten. Lukemattomia treenitunteja, satoi tai paistoi. Kärsimystä, kunnon kehittymistä ja suuria, suuria odotuksia. Sitten yht'äkkiä on todettu joku ihme virus ja lääkkeenä vuoden totaalilepo. Näitä tapauksia on todella ollut.

Lepää nyt vaan ja tsemppiä. Sulla on vielä lukemattomia kisoja edessä, joita voit ajaa. Voit menettää yhden kauden, mutta saat terveytesi takaisin.

Kuulostaa minusta oikein hyvältä vaihtokaupalta.

xtrainer80
06.03.2011, 09.52
Olipa hieno kirjoitus PHI:lta. Taas olisi vihreälle palluralle käyttöä. :)

Pollalle tsemppiä!

Polla
06.03.2011, 10.23
Kiitos PHI ja xtrainer80. Taidan lompsia pelikauppaan, hankkia fallout new vegasin ja pelata sen läpi sekä viettää kavereille enemmän aikaa :) Näillä eväillä saa varmaan kuukauden kulumaan rattosasti, cheers!

Itsok
06.03.2011, 12.18
Muutamia hyviä keinoja kuukauden kuluttamiseen:

-Keväällä ei yleensä koulunkäyminen nappaa, kun aurinko vie voiton, mutta nyt siihen on hyvä tilaisuus.
-Vastakkaisen sukupuolen jahtaaminen on aina antoisaa puuhaa ja varsinkin keväällä ilmojen lämmetessä :D
-Katkeroitunutta foorumipyöräilyä voi harrastaa enemmän
-Ryyppämiseen saa aina menemään mukavasti aikaa, mutta sitä en taida suositella tällä kertaa.

Paranemisia jokatapauksessa. Nyt jos selviää kuukauden levolla, niin pääsee liikkeelle jo huhtikuun alusta. Siinä on vasta parhaat pyöräilykuukaudet edessä. Maastokin alkaa kuivumaan.

Ohiampuja
06.03.2011, 21.14
Tuo PHI:n kirjoitus oli aika malli-vastaus niihin tokaisuihin, että "Mitä sää täällä kyselet, mene lääkäriin"

Mielestäni tämän tyyppiset, kannustavat jutut ovat foorumia antia parhaimmillaan. :)

kh74
09.03.2011, 02.53
Nyt on liikkeellä omituisia flunssia tms. Itelläkin ollut jo yli kolme viikkoa sitten alkanut mikälie. Tämä siis omaa kokemusta, sulla voi olla ihan eri vakavuusasteen ongelmia.

Normaalit sykkeet viime aikoina ennen sairastumista olleet max:205-210 lepo:50

Parin päivän lievän kuumeilun jälkeen olotilaksi vakiintui kuumeeton tukkoisuus, kiusallinen yskä, rinta/keuhko mikäliekipu ja 70 leposyke (tallentavalla mittarilla nukkuessa mitatun käppyrän minimi) ja 100 heti kun nousi ylös sängystä!

Toistuvien lääkärikäyntien diagnoosi on että virusperäinen hengitystieinfektio ja lepoa. Näitä on kuulemma ollut viime aikoina pitkiä ja pirullisia. Nyt on kolmen viikon totaalisen liikunnasta pidättymisen jälkeen leposyke laskenut 60:een ja sain luvan "ulkoilla" PK-sykkeillä ilman kovia vetoja. Yskä jatkuu ja siihen sain astmalääkityksen. Raju infektio ja aika pahat allergia-altistukset samaan aikaan on varmaan aiheuttanut tällaisen oheisvaivan. Toivottavasti ei tuu pysyvää.

Takana ennen sairastumista aika hiljaiset pari kuukautta, lomailua ja suorastaan rasittavan vähän ajamista määrällisesti, joten ei pitäis olla ylirasituksen osallinen tähän, vaan puhtaasti virusten syytä. Taustalla lapsuudessa ollut lyhyt mutta raju astma, joka on ollut oireeton ja ilman lääkitystä jo 30 vuotta.

Uutta lääkärissäkäyntiä odotellessa ja asiaa miettiessäsi vältä kuitenkin ihan kaikkea fyysisesti rasittavaa.

Jees, mykoplasmainfektio nyt sitten todettu mulla. Että sellanen omituinen flunssa.

Antibioottikuuria vedetään ja saa nähdä koska pääsen mokomista ektoplasmoista eroon vai pääsenkö. Huomenna lääkärikäynti missä suunnitellaan jatkoa. P-B-P:tä varten pitäis jo rakentaa kuntoa ja ajella pitkää lenkkiä... voi :mad: Tässä voi mennä koko kausi läskiksi.

rhubarb
09.03.2011, 12.07
Jees, mykoplasmainfektio nyt sitten todettu mulla. Että sellanen omituinen flunssa.

Antibioottikuuria vedetään ja saa nähdä koska pääsen mokomista ektoplasmoista eroon vai pääsenkö. Huomenna lääkärikäynti missä suunnitellaan jatkoa. P-B-P:tä varten pitäis jo rakentaa kuntoa ja ajella pitkää lenkkiä... voi :mad: Tässä voi mennä koko kausi läskiksi.

No, toivottavasti paranee mutta jos ei niin voit vaihtaa lajia mäkihyppyyn kuten Koivuranta! Tuota mykoplasmaa tuntuu olevan liikkeellä, näkeeköhän siitä vain juttua enemmän vai onkohan kyseessä oikea “epidemia”?

kh74
09.03.2011, 16.51

:D Tää on taas tätä. Turhaa murehtimista. Hoitsu vaan tiedotti eilen että mykoplasman vasta-aineita löyty. Lääkäri tulkkas arvot tänään ja sano että nämä tulokset meinaa että "olen joskus menneisyydessä ollut tekemisissä mykoplasman kanssa", enkä edes koskaan välttämättä sairastanut sen takia. Oireet alkaa olla vähissä ja yskää ei enää ole. Sano että PK-harjoittelua saa tehdä tuntemusten mukaan säädellen jälkiseuraamuksia pelkäämättä, ja jos olo kohenee tällä tahdilla niin kovaa saa harjoitella niin halutessaan huhtikuussa.

Antibioottikuuri saattoi olla niitä täysin turhia mutta syödään nyt loppuun kun on aloitettu. Leposykkeen vahtaamisesta se sano että ei sitä tarvi odottaa että se takaisin viiteenkymppiin putoaa. Ei putoa välttämättä olleenkaan, jos on stressiä tms. Hemoglobiini 161 ja kaikki tulehdusarvot ihan nollissa joten lekurin mukaan "täysin valmiina kisakauteen".

Vähän paska olohan tässä on mutta se voi vaan olla ylimääräisellä läskillä, stressillä, vähäisellä ulkoilulla ja turhanpäiväisen potutuksen kierteellä itse aiheutettu olotila. :)

Eli opetus mikä tästä jäi käteen (tässä vaiheessa) on että niitä on kaikenlaisia epämääräisiä flunssia, jotka kestää joskus kauan parantua, eikä niistä jälkikäteen tiedä mitä ne oli ja millä ne lähti.

Polla
10.03.2011, 00.36
:D Tää on taas tätä.

Hei hienoa :) toivottavasti sulla menee kaikki putkeen ja pääset brevettiä ajamaan! Toi stressi on kyl pirullinen, tiedän ihan täysin kokemuksesta mitä kaikkea se aiheuttaa.

Mä oon nyt upottanut itteni Falloutin pariin, mukavasti meni 12 tuntia tästä päivästä pelatessa :eek: Mutta jotenkin se on rentouduttava, kivasti itellä toimii tää todellisuus pako ;)
Ens viikolla kun tapahtuu paluu normaaliin elämään taas niin alan exceliin laittamaan aamu ja ilta leposykkeet, saa siitäkin sitten lisädataa ja voi arpoa sitä montako viikkoa pitää siedättää itteensä koulussa ja duunissa ennen kun yhtälöön voi vielä lisätä pyöräilyn.