PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lämpimät käsineet hiihtoon

time
13.02.2011, 17.18
Koitin hiihtää tänää 14 asteen pakkasessa,mutta sormista lähti tunto parin kilsan jälkeen ja piti palata autolle.Käsissä oli mun lämpimimmät hanskani,millä pärjää pyörällä vielä reilussa kympin pakkasessa.Onko ehdotuksia tosi lämpimistä hanskoista,vai pitäiskö odotella lämpimimpiä ilmoja.

phebis
13.02.2011, 17.21
Mites olis jotkut mallia "Lobster"... Usein hiihtäessä ekat 15min aika kylmää, mut sit pitäs alkaa lämpee... 10min ei ainakaan itellä riitä viel koneen lämpiämiseen.

JOULU
13.02.2011, 17.41
Koitin hiihtää tänää 14 asteen pakkasessa,mutta sormista lähti tunto parin kilsan jälkeen ja piti palata autolle.Käsissä oli mun lämpimimmät hanskani,millä pärjää pyörällä vielä reilussa kympin pakkasessa.Onko ehdotuksia tosi lämpimistä hanskoista,vai pitäiskö odotella lämpimimpiä ilmoja.

Uusimmassa Hiihto lehdessä on testattu 3 lämpimät hanskat. Kaikki hanskat (KV+ Cold Pro, Roeckl Lofoten Windstopper ja LilliSport Coach) olivat lämpimiä. Lämpimimmät olivat Lillsport Coachit kommentein: Äärimmäisen lämmin hanska hiihdon harrastajalle ja aktiivihiihtajälle todella kylmiin olosuhteisiin. Jos kätesi on arat kylmälle, niin kokeile noita.
Toiseksi lämpimimmät oli Roecklit (suositus 5-20 pakkasastetta) ja KV oli kylmin (suositus 5-15 pakkasastetta).

Minulla on Rexin tuulenpitävät hanskat joissa lukee Thinsulate 70 g. Tänään hiihdin yli 20 asteen pakkasella ja käteni hikosivat näissä hanskoissa (en ole kovin arka kylmälle).

time
13.02.2011, 17.54
Kiitos vinkeistä.Pitää kysellä noita lillsportteja.Mä en meinannut saada siteitä auki kun sormet oli aivan tunnottomat ja auton ajaminen oli vaikeaa kun sormet oli kuin tulessa,kun alkoi veri kiertämään taas.

kp63
13.02.2011, 18.41
[QUOTE=time;1553480]Kiitos vinkeistä.Pitää kysellä noita lillsportteja.

Tänään 5h hiihtoa. Ensimmäinen 3,5h YOKOn windstopper lobsterit (ei mitkään kummoset tekeleet) ja sitten kun ne alko olee läpimärät niin lisäsin villasormikkaat alle. Pointtina siis joko lobster tai rukkanen ei siis missään tapauksessa sormikasta ja joku tuulenpitävyys ja sit mukaan pitkälle lenkille lisälämpö. Yksi keino, jota voit kokeilla on laittaa irtohihat kaksinkerroin kyynärvarsiin, kun sen alueen pidät lämpimänä se auttaa myös sormiin.

rhubarb
13.02.2011, 18.43
Nuo samat Yokot on ollut pyöräkäytössä.

Saisivatko modet kuitenkin siirrettyä tämän vaikkapa Varusteisiin kun ei tänne kuulu?

usko juntunen
13.02.2011, 19.18
Uusimmassa Hiihto lehdessä on testattu 3 lämpimät hanskat. Kaikki hanskat (KV+ Cold Pro, Roeckl Lofoten Windstopper ja LilliSport Coach) olivat lämpimiä. Lämpimimmät olivat Lillsport Coachit kommentein: Äärimmäisen lämmin hanska hiihdon harrastajalle ja aktiivihiihtajälle todella kylmiin olosuhteisiin. Jos kätesi on arat kylmälle, niin kokeile noita.
Toiseksi lämpimimmät oli Roecklit (suositus 5-20 pakkasastetta) ja KV oli kylmin (suositus 5-15 pakkasastetta).

Minulla on Rexin tuulenpitävät hanskat joissa lukee Thinsulate 70 g. Tänään hiihdin yli 20 asteen pakkasella ja käteni hikosivat näissä hanskoissa (en ole kovin arka kylmälle).
Ostin KV:t ja petyin pahasti, vanhat ja kuluneet Sinisalotkin lämpöisemmät. Omat sormet myös herkät pakkaselle ja on vaikea löytää sormikasmalleista sellaisia missä näpit tarkenisi. Ostin prismasta jotkut Catmandoo:n hanskat ja ne toistaiseksi parhaat. https://www.budgetsport.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=56388705

VanDamme
13.02.2011, 19.29
Täällä myös yksi tyytyväinen Sinisalon Superthermojne käyttäjä.

Kannattaa myös muistaa, että pesee hanskoja usein, sillä ne pitävät kädet lämpiminä huomattavasti paremmin kuin useamman kerran hionneet. Tämä tietysti ohentaa vanullisten mallien eristeitä, mutta toimii noissa neopreeni- tyyppisissä. Itse pesen hanskat joka lenkin jälkeen.

Useamman tunnin lenkeillä pitäis olla varakäsineet, jotka vois vaihtaa kastuneiden tilalle, mutta itselle riittää max puolitoista tuntia pakkasessa kerrallaan:)

HeliT
13.02.2011, 19.52

Mulla palelee sormia lähes kelillä kuin kelillä hiihtäessä. Jo aikaisemmissa viesteissä mainitut Lillsport Coachit ovat lämpimimmät hanskat mitä olen tavannut = pystyn hiihtämään niillä reilun kympin pakkasessa. Lisäksi on käytössä erilaisia lobster- ja rukkasvirityksiä.

Hiihtäessä tuo parin kilsan kohta on usein sellaine, että sormia palelee eniten. Sitten kun saa muutenkin lämmön päälle ja pääsee pitkään ylämäkeen niin palelu usein helpottaa.

Mikael52
13.02.2011, 20.29
Pieniä (tai oleellisia) ohjeita kylmässä hiihtämiseen. Ennen suksille lähtöä lämmittele kunnolla. Pidä kädet lämpöisinä paksuilla "tumpuilla". Pyörittele käsiä vuorotellen ripeästi, keskipakovoima "pakottaa" verta enemmän äärialueille, kuten sormet. Nostele hartiat kohti korvia ja nopeasti nykäiset niitä alaspäin, vilkastuttaa hartioiden ja käsivarsien verenkiertoa. Kun sitten lähdet hiihtämään itsellesi riittävän lämpimät käsineet käsissä, pyri aluksi etenemään sellaiseen maastonkohtaan (5-10 min ), jossa on joko tasaista tai loivaa ylämäkeä, että joudut työskentelemään paljon ylävartalolla/käsillä. Näiden toimenpiteiden jälkeen tarkenee yllättävän hyvin kovillakin pakkasilla suksimaan, joskin kylmänsietokyky meillä on erilainen.

marco1
13.02.2011, 20.37
Lillsport Coachit on todettu hyviksi täälläkin, suositellaan vaikka hinnat näyttävät tuplaantuneen sitten viimeisen parin oston...

hannupulkkinen
13.02.2011, 20.37
Kun hiihdin Exelin sauvoilla niin kaikilla käsineillä paleli. Nyt sekä OneWay että Leki ovat remmeiltään sellaiset, että pärjään kelillä kuin kelillä kolmisormihanskoilla. Sauvan remmin tulee olla sellainen, että se ei kiristä liikaa ja että se kiristää oikeista kohtaa. Exelissä hihna tuli lähemmäksi rannetta ja puristi nimenomaa ranteen puolelta suonet tukkoon.
http://www.hanx.fi/kauppa/tuotepankki/tn/1603StopWind_3finger_400.jpg

time
13.02.2011, 22.13
Noi hihnat on kyllä aika kireät ja hankalat saada kiinnikin.Voi olla että haittaavat verenkiertoa.Noin pahasti ei ole ennen palellut koskaan ja oli mahdoton jatkaa lenkkiä.

Nalho
13.02.2011, 22.14
Se vaikeus mikä lämpöisten hanskojen kanssa helposti tulee on se että kun niissä on enemmän toppausta niin ei meinaa tarranauhassa riittää mittaa. Vaiva on erityisesti Exel:in hihnoissa. Ainakin minulla on vaikeuksia L-kokoisen Exelin kanssa jos käytän niitä Sinisalon Super Thermoja. Tarra ylttää juuri ja juuri kiinni ja jos oikein rykäisee niin helposti irtoaa. Tiedä sitten löytyykö vielä isompia? Ohuempien hanskojen joinkin pelittää. One Wayllä on XL-hihna jossa mitta riittää.

hannupulkkinen
13.02.2011, 22.19
http://www.prisma.fi/tuotekuvat//originals/88/vti0eaq36tipdkoo.jpgNimenomaa tää Rabbit hihna on parempi kuin tuo tavallinen.

Benja
13.02.2011, 22.52
Lillsportin Coachit ovat tosiaan lämpimät, mutta minulla käsi hikoaa sen verran kovassakin pakkasessa, että sormikkaat kostuvat ja Coachien nahkainen kämmenosa jäätää kädet alle tunnissa. Tämä lienee aika yleinen ongelma lämpimien hanskojen kanssa. Lekin Windstopper-sormikkaat ovat lämpimämmät, ja kovilla pakkasilla olen laittanut niiden päälle Lillsportin rukkasmalliset "irtokuoret" ja tuolla yhdistelmällä olen pärjännyt parin tunnin lenkit.

pethe
14.02.2011, 10.31
Mä ostin tuo Lillsportin Coachit viime viikolla ( varuste.net 49€) Yhesti oon kokeillu noin -12 pakkasessa pienen viiman kera. Lämpimyys yllätti kun hanskahan näyttää aika ohuelta, kaks ja puol tuntia eikä kylmästä tietookaan. Koot vaikuttaa pieniltä, saattaa olla tietty ett ne venyy jonkin verran käytössä, Yokon numero 12 on mulle iso, mutt nää Coachit tuntuu olevan just ja just.

EePee
14.02.2011, 11.49
Piipposen pojat Vuokatissa (paikallinen Intersport) kehuivat Roecklin lämpimintä mallia, olisko ollut Lillehamer kysellessäni välipäivinä lämmintä hanskaa (-20C). Heidän jos jonkun luulisi tietävän. Ostin kuitenkin halvemmat Haltin Lobsterit, kun ajattelin hinnan lisäksi niistä olevan enemmän iloa pyöräillessä. Lämpimät kyllä olivat, vähän liiankin, mutta pyörivät ihan miten sattuu käsissä. Hiihdossa voi solla pelkän lämön lisäksi hyötyä siitä, että pääsee turhista koskeuksista eroon.

eeppi
14.02.2011, 11.52
Sain tänä talvena tehtyä sen, mikä olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten. Vein sauvat suutarille ja pyysin laittamaan tarranauhaa lenkin koko pituudelle. Nyt voin pakkasella lyödä kunnon rukkaset kouraan eikä siis enää palele.

Pexxi
14.02.2011, 15.20
Eilen kokeilin ensimmäisen kerran silkkihansikkaita välihanskoina, ei voi kyllä muuta kuin suositella. Pakkasta oli jotain 17 ja sormia pikkasen paleli. Silkkihanskat käteen ja reilun kilsan jälkeen olivat kädet taas lämpimät. Kovemmilla pakkasilla (20->) mennään sitten Rexin kolmisormihanskoilla, nyt on vielä liian lämmintä...

X-terra
14.02.2011, 17.40
Itse olen hiihdellyt kovilla pakkasilla joko sinisalon lobstereilla tai roeckl:n leveillä. Jossain 25 asteen pakkasessa menee kivasti vielä noilla sormikkaillakin.

http://www.xc-elitesports.com/images/large_images/roeckl_levi.gif

Jacob
15.02.2011, 00.31
Minulla on KV:n Cold Pro hanskat ja Sinisalon Super Thermot. Kylmällä kelillä kun on pakkasta yli 10 astetta käytän ohuita silkkihanskoja alla. Niitä myydään urheilulikkeiden jääkiekko-osastoilla ja ne on tarkoitettu lätkähanskojen alle. Maksaa n. 10 euroa. Ei tee hanskoja juuri yhtää paksummaksi. Ainakin sauvojen remmit menee samoilla säädöillä käteen. Kannattaa kokeilla. Massahiihdoissa tämä on todella hyvä ratkaisu, Koska silkkihanskat saa nopeasti alta pois jos kädet alkaakin hikoamaan.

Johannes
15.02.2011, 15.33
Minulla on KV:n Cold Pro hanskat ja Sinisalon Super Thermot. Kylmällä kelillä kun on pakkasta yli 10 astetta käytän ohuita silkkihanskoja alla. Niitä myydään urheilulikkeiden jääkiekko-osastoilla ja ne on tarkoitettu lätkähanskojen alle. Maksaa n. 10 euroa. Ei tee hanskoja juuri yhtää paksummaksi. Ainakin sauvojen remmit menee samoilla säädöillä käteen. Kannattaa kokeilla. Massahiihdoissa tämä on todella hyvä ratkaisu, Koska silkkihanskat saa nopeasti alta pois jos kädet alkaakin hikoamaan.
Mulla käytössä Röcklin silkkiset alushanskat jotka on ohuet kuin jossakin kumimainoksessa:D
Saman asian ajaa myös siivouskäsineet joita löytyy marketeista...