PDA

Näytä tavallinen näkymä : Täysjäykkä vai etujousitettu?

hassipo
05.02.2011, 18.33
Ensi kesäksi tarkotus tehdä Felt Q800 pyörästä matkapyörä, joka sitten myöhemmin hoitaa talvipyörän ja kaupunkipyörän tehtävää. Mitä mieltä olette, kannattaako etujousitus vaihtaa jäykkään keulaan?

Tarkoitus on ajaa siis Suomesta jonnekin päin Keski-Eurooppaa, ehkä Adrianmeren rannikolle. Teltassa yötä, ruoka tehdään retkikeittimellä ja jne. Eli mahdollisimman vähän tavaraa mukaan, mutta kuitenkin kaikki retkivälineet mukana.

Mietin, kun ajaminen tapahtuu pääosin maanteillä, toivottavasti päällystetyillä, niin onko joustosta edessä hyötyä?

greenman
05.02.2011, 18.41
En usko, että joustokeulasta on mitään iloa. Hanki ennemmin hyvät renkaat.

kmw
05.02.2011, 18.50
----- kannattaako etujousitus vaihtaa jäykkään keulaan? -----

Kyllä!

hassipo
05.02.2011, 18.57
Hienoa!
Sitten, alumiini runkoon teräskeula, alumiini vai hiilikuitu? Levyjarruja ei ole, eikä tule, joten v-jarru kiinnikkeet tulee olla.

kmw
05.02.2011, 19.40
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&

Speedgoat
05.02.2011, 20.36
Päätös taitaa olla jo tehtynä, mutta vielä varmuuden vuoksi yksi ääni jäykälle keulalle. Sanoisin että teräs- tai hiilikuitukeula. Kun tarkoitus on tehdä pyörästä retkipyörä, niin katso että keulassa on kiinnityspisteet kunnollisille lokasuojille ja etutavaratelineelle. Vaikka tällainen:

http://surlybikes.com/parts/long_haul_trucker_fork/

Velootti
05.02.2011, 20.47
Samaisella pyörällä matkailin itsekin ja äänestän jäykän puolesta. Kamojen kanssa siitä joutokepukasta ei ole juuri iloa edes huonommalla tiellä.

nure
05.02.2011, 23.14
Jäykkä teräs tai hiilarikeula...

nure
05.02.2011, 23.18
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=75&p=787&

kpyora
06.02.2011, 00.45
Ensi kesäksi tarkotus tehdä Felt Q800 pyörästä matkapyörä...

Kaiketi tuostakin saa matkapyörän väsättyä, mutta kuvaa katsellessa tuli mieleen moniakin helpompia aihioita. Miten mm. tarakka ja laukut suhtautuvat polkimiin ja kenkiin? Jos tarkoitus on ajaa pääosin asfaltilla eikä kiertää maapalloa, niin miettisin tuota ehkä vielä kertaalleen. ;)

hassipo
06.02.2011, 11.23
Miten mm. tarakka ja laukut suhtautuvat polkimiin ja kenkiin? Jos tarkoitus on ajaa pääosin asfaltilla eikä kiertää maapalloa, niin miettisin tuota ehkä vielä kertaalleen. ;)

Jos en sitä Bob yakkia saa hankittua, niin taakse tulee kaksi laukkua ja niiden väliin keskellä teltta, makuupussi ja makuualusta. En lähde lukoilla ajamaan, toiset kengät vie niin tuhottomasti tilaa. Ellei sitten ole sellaisa edullisia klossikenkiä, jotka kestäisi kävelynkin. Luulen kuitenkin että mennään vähän rauhallisemmin. Olen ennenkin tavaratelineitä ´maastopyöriin laittanut, onko tässä jokin ongelma jota en ole ottanut huomioon?

Mutta keuloista vielä. Tuleeko hiilari- vastaan teräskeulassa muita eri ominaisuuksia kuin paino ja hinta?

kpyora
06.02.2011, 13.07
...Ellei sitten ole sellaisa edullisia klossikenkiä...

Tuollaisia saa paketeissa usein. Ovat ns. trekking-kenkiä. Mielestäni parempi vaihtoehto kuin ilman pyöräilykenkiä, toki käveltävyys hiukan huonontaa ajo-omianaisuuksia. Suomessa hyvin tyypillinen tarjous on 99€ polkimet ja kengät. Itse en lähtisi ilman ajokenkiä matkaan.

Omat Adidaksen trekkingkengät ovat jostain alennusmyynnistä silloin, kun Adidas lopetti tuotelinjan. Hintaa oli reilusti alle 50€. Muutenkin kannattaa katsella kenkätarjouksia mm. Fillarimessuilla, koska ok. polkimia saa normaalihintaan 30€.

OMT
06.02.2011, 18.41
Ellei sitten ole sellaisa edullisia klossikenkiä, jotka kestäisi kävelynkin.

Veli teki viime kesänä pitkän retken tällaisilla: http://www.huh.fi/product.asp?lang=1&sua=1&tk=184953&nav=20020050&q=y&s=1885
Ei ainakaan jälkeenpäin valitellut mitään ja tuohon hintaan varmasti ihan asialliset kyseiseen tarkoitukseen.

nure
06.02.2011, 18.59
Millaisilla kengillä sitten meinannut ajella? Maastopolkimet ja useimmilla maastokengillä voi kävellä ellei aivan kisakenkiä hanki...

hassipo
06.02.2011, 21.22
Millaisilla kengillä sitten meinannut ajella?

Viime kesänä tuli vajaat 1500km ajettua tuollaisilla salomonin trekking kengillä. Kesäkäyttöön tehdyt, eli oli aika kevyet, kuitenkin jäykät pohjat. Oli siitä hyvät, että kuivui nopeasti ja pystyi kävelemään niillä ravintolaankin sisään.

En nyt muista mallia tähän hätään, enkä jaksa netistä alkaa etsimään. hintaa oli kuitenkin vähän yli 40e, muistaaksein. Noh, siihen hintaan saa kyllä jo klossikengätkin.

Mutta tosiaan, kengässä olisi tärkeää se, että sillä voi kaupungilla kävellä. Kahta paria kun kenkiä ei viitsi matkalla mukana raahata.

kpyora
06.02.2011, 22.07
...Kahta paria kun kenkiä ei viitsi matkalla mukana raahata.

Oma suunitelmani kesälle on huomattavasti lyhyempi (kotimaassa) :) mutta olen kyllä miettinyt kaksien kenkien ottamista mukaan. Jos päivä on kovin märkä, onko illalla ajon jälkeen kiva liikkua märissä kengissä?

Olen miettinyt keveitä kenkiä. Keveimmät olisivat nahkapohjaiset juhlakengät :D mutta smokin olen ajatellut jättää kotiin ;) Juhlakenkien sijaan olen ajatellut keväällä kokeilla Feelmax'n kenkiä. Onko kenelläkään kokemusta niistä tai vastaavista?

hassipo
06.02.2011, 22.30
Oma suunitelmani kesälle on huomattavasti lyhyempi (kotimaassa) :) mutta olen kyllä miettinyt kaksien kenkien ottamista mukaan. Jos päivä on kovin märkä, onko illalla ajon jälkeen kiva liikkua märissä kengissä?

Toisina kenkinä sitten tuollaiset rantaläpykäs-sandaalit, mitkä ei paina käytännössä mitään, eivätkä vie tilaakaan. Juu, pitääpä miettiä kenkä asiaa, voi olla että lähden noilla samoilla kengillä, sillä ne kyllä kuivui nopeasti, vaikka vettä tuli välillä todella reippaasti. Kesällä kun lähtee, niin on lämmin. Varsinkin etelässä.

Jäykkää keulaa saa minulle tarjota, jos sellainen jollain pyörii ylimääräisenä!

Markku Liitiä
07.02.2011, 10.59
...olen ajatellut keväällä kokeilla Feelmax'n kenkiä. Onko kenelläkään kokemusta niistä tai vastaavista?

On. Olen käyttänyt alppipatikointireissuilla iltakenkinä juuri Feelmaxeja. Muuten oikein hyvät, mutta ainakin meikäläisen jalkahien koostumuksella ne alkavat tuoksahtaa ikävästi muutaman päivän käytön jälkeen. Voi niitä tietysti pestä.

Crocs-tyyppisissä sandaaleissa ei ole hajuongelmaa ja nekin ovat kevyet, mutta vievät enemmän tilaa.

kpyora
07.02.2011, 11.44
...Crocs-tyyppisissä sandaaleissa ei ole hajuongelmaa ja nekin ovat kevyet, mutta vievät enemmän tilaa.

Kakkoskenkien pitää mielestäni olla sellaiset, että niillä voi tarvittaessa mennä ravintolaan, jossa on pöytäliinat. :) Joten Crocs ei tule minulla ainakaan kyseeseen.

Minusta matkailun yksi tarkoitus on tutustua kulttuuriin. Yhtenä tärkeimmistä osa-alueista siinä on ruokakulttuuri. :D

JackOja
07.02.2011, 11.51
Asiaan: jäykkä keula (mutta johan se on useasti todettukin)

Crocs-tyyppisissä sandaaleissa ei ole hajuongelmaa....

Eikös tuollaiset crocsit ole jotenkin urpot. Vähän samaa sarjaa niinku vyölaukku tai sellaiset ylöstaitettavat aurinkolasilirpakkeet tai t-paidan helma sortsien sisällä tai sukat sandaalien kanssa :seko:

hassipo
07.02.2011, 17.55
Kakkoskenkien pitää mielestäni olla sellaiset, että niillä voi tarvittaessa mennä ravintolaan, jossa on pöytäliinat. :) Joten Crocs ei tule minulla ainakaan kyseeseen.

Jotakin tuon tapaista tarkoitin: schmoowe sandaalit (http://www.brandos.fi/schmoove/buffalo-papy-w104-05-navy-bluefox-white/a13126)
Tuollaisilla ei kuitenkaan jaksa varmasti monia kilometrejä kävellä, joten sen takia niiden pyöräilykenkien pitäisi olla kaupungin kestävät. Jos nyt mennään halki euroopan, niin kuin on suunniteltu...

Markku Liitiä
10.02.2011, 10.33
Eikös tuollaiset crocsit ole jotenkin urpot. :seko:

On juu, mutta niitä käyttämällä pystyy sulautumaan hyvin paikallisväestön sekaan... No, mielessäni oli lähinnä käyskentely iltahämärissä leirintäalueella tai alppimajan pihalla.

Velootti
19.02.2011, 09.36
Miten mm. tarakka ja laukut suhtautuvat polkimiin ja kenkiin?

Q800 tosiaan on hiukan ahdas takapäästään. Laukkujen muoto ja sijoittaminen on syytä miettiä kunnolla.

Tunget kyytiin vain jotkut converse-tyyliset lenkkarit. Kahdet kengät on hieno asia ja jos parempiin rafloihin aikoo, niin pukupussillekin on varattava peräkärry.